Kultura

Aegnor
22.4.2009 12:58
Seriály fantastiky
pozn.: moje stránkování je vzestupné (nové posty - vyšší stránky) a mám 20 postů na stránku. Tj. když napíšu "na třetí straně", myslím tím posty 41-60. Ano, stránkování si můžete změnit ve svém osobním nastavení.

pozn. 2: seznam zpracován po str. 147 vč.

Sci-fi - směs
  • StarGate SG-1 (str 43)
  • StarGate Atlantis (str 28)
  • StarGate Universe (str 8, 28, 29-30, 32)
  • Doctor Who (str 16, 19, 35, 38, 40-41, 51-56, 60-62, 78, (83))
  • Rick and Morty (str 79, 83)
  • Altered Carbon (str. 81, 84, 119)
  • War of the Worlds (str. 112)
Sci-fi - space
  • Firefly (str 44, 117)
  • Expanse (str 67, 70, 72-74, 76-77, 82, 96-97, 104-105, 113, 118-119, 128-129, 132-133, 144, 146)
  • Killjoys (str 69-70, 73, 78-79, 104)
  • Dark Matter (str 69-70, 73, 78)
  • Farscape (str 64, 69)
  • Babylon 5 (str 16, 19, 20, 46)
  • Crusade (str 39, 46)
  • Battlestar Galactica (str 32, 52-53, 118, 122-124, 126-127)
  • Star trek (121-122, 130, Sirienův průvodce TNG)
  • Deep Space Nine (str 16, Sirienův průvodce DS9)
  • Star trek Discovery (str 78-79)
  • Star Trek: Lower Decks (str 131)
  • The Orville (str 79, 83, 91, 142-144))
  • Lexx (str 79)
  • Picard (str 95, 118-119)
  • Mandalorian (str 104-105)
  • Foundation (str 121, 131)
Sci-fi - urban
  • Humans (/True Humans) (str 66, 77)
  • Dollhouse (str 8)
  • Krajní meze (str 46)
  • Flashforward (str 8, 11, 29)
  • Person of interest (str 41, 57-58, 62-65)
  • V (str 11)
  • Torchwood (str 16, 19, 38, 41, 43, 55-56)
  • Eureka, město divů
  • Earth-2 (str 49)
  • Sliders (str 10)
  • Warehouse 13 (str 56)
  • Tales from the Loop (str. 119)
Fantasy - hardcore
  • Herkules
  • Xena, princezna bojovnice
  • Legend of the Seeker (cca str. 1-5, 9, 39)
  • Letopisy Narnie
  • Merlin (str 10, 13)
  • Avatar the last Airbender +Korra (51, 52, 55, 59, 61)
  • Dragon Prince (str 120-123)
  • Avatar (N) (str 143)
  • Wakfu (neptejte se; stěžujte si Sethi)
  • Game of Thrones (str 40, 43, 48, 51, 85-93, 100-102, 116)
  • Jonathan Strange & Mr. Norrel (str 65-66)
  • Shannara Chronicles (str 67, 78)
  • Galavant (str. 74)
  • Witcher (N) (str 93-95, 99-117, 128, 135-140, 143)
  • Witcher (Pl) (str 99-100)
  • Carnival Row (str 98-99)
  • Disenchantment (str 83)
  • Wheel of Time (str 130-133)
  • Arcane (str 131, 134-135, 143)
  • DotA: Dragon's Blood (str 130)
  • Rings of Power (str 144-145)
  • Legends of Vox Machina (str 143, 146-147)
  • Dračák: Temné časy (str 134)
Fantasy - urban, bez upířin
  • Constantine (str 67-69)
  • Neverwhere (mimochodem seriál byl dřív, než knížka) (str 16)
  • Death Note (str 16, 42-43, 47)
  • Sanctuary (str 8, 29)
  • Supernatural (str 9, 37, 41, 50-51, 53, 67)
  • Dresden Files (str 56, 67)
  • Lost girl (str 49)
  • Librarians (str 64, 67, 119, 120)
  • Once upon a time (str 49)
  • Grimm (str 53, 64, 66-67)
  • Todd and the Book of Pure Evil (str. 74)
  • American Gods (str 77, 98)
  • Good Omens (str. 83, 93, 97)
  • His Dark Materials (str. 104)
  • Sense8 (str. 83)
Vampires & alike
  • True Blood (str. 6, 39, 42, 58) (plus samostatná diskuse, kdo ví proč...)
  • Buffy (str 8)
  • Moonlight (str 11, 50)
  • Vampire Diaries (str 11, 12, 26-31, 33, 36, 38, 40, 42-45, 48, 61, 64-65, 77)
  • Originals (str 59, 61-62, 65)
  • Teen wolf (str 43, 56)
  • Dracula (str 61)
  • souhrný výběr nějakých upířin
  • V Wars (str. 112)
  • Castlevania (str 132, 147)
  • Discovery of Witches (str 129, 143)
Weird mystery
  • X files (str 37)
  • Fringe (str 9, 22, 29, 33, 36-37, 41, 42, 49-50, 53)
  • Haven (str 50)
  • Lost room (str 16)
  • Sherlock (str 48, 60, 74-76)
  • Jekyll (str 30)
  • Event (str 39)
  • Lost (str 124-126)
Horror & weird
  • Penny Dreadful (str 58-59, 61, 67)
  • Stranger Things (str 75, 79, 81, 96, 119)
  • Black Mirror (str. 82)
  • Lovecraft Country (str 122, 128)
Komiksy a podobné:
  • Heroes
  • Misfits (str 31, 42-43)
  • Arrow (str 56, 68)
  • Gotham (str 68)
  • Clone Wars (SW anime) (str 41)
  • Daredevil (str 80, 83-84)
  • Punisher (str 80)
  • Iron Fist (str 80)
  • Jessica Jones (str 80)
  • Defenders (str 80)
  • The Boys (str. 98-99)
  • Legion (str. 118)
Pseudo-historické a dobrodružné
  • Black Sails (str. 81)
  • Vikings (str. 82)
  • Řím (str. 82)
  • Britannia (str. 82)
Další (???)
  • Walking dead (str 29, 49)
  • Dark Shadows (str 42)
  • Requiem for Phantom (anime) (str 47)
  • Requiem for Darkness (anime) (str 47)
  • Darker than Black (anime) (str 47)
  • Orphan Black (str 58)
  • Dominion (str 59-60)
  • Godless (str. 82)
  • Taboo (str. 82)
  • Mindhunter (str. 82)
  • Happy! (str. 83)
  • Blood Drive (str. 83)
  • Man in the High Castle (str. 98-99, 104)
  • Son of Zorn (str. 99)
  • Squid Game (str 132-133)
  • Final Space (str 129)
  • Shadow and Bone (str 137)
  • Legendy Polskie (str 127)
  • Snowpiercer (str 144)
Různě zmíněné: Alnagův výběr 16 seriálů, Dexter (str 13, 14, 46), Mentalista, Spooks (str 40-41, 56), Deadwood, Reaper, Bleach, Spartacus, Lost (str 23, 25, 46), Lie to me, Castle, House MD, Lucifer (67-68), Archer (69), Last ship (58, 71), Bojack Horseman (83), Adventure Time (83), Gravity Falls (83) a True Detective (85).

Pak taky Gumídci, Letohrátky (TaleSpin), Rychlá rota, Želvy ninja, Kačeří příběhy a My Little Ponny
4.9.2022 22:33 - Aegnor
Jerson píše:
Siriene, já si zase nedovedu představit, že někdo natočí fabtasy/sci-fi film se zápletkou, která ještě nikdy nebyla použita.

Nejde o zápletku, která ještě nebyla nikdy použita. Sirien mluví o přímé, přiznané, inspiraci.
Arrow je na motivy Green Arrow komiksů, Game of Thrones bylo na motivy Písně Ledu a Ohně, Rings of Power je nepovedená parodie na Tolkiena co se tváří vážně ...
4.9.2022 23:31 - sirien
sorry, nějak sem zpomněl odpovědět...

Jerson: viz Aegnor, rozporuješ něco úplně jinýho - neřešil jsem zápletku, ale celkový dílo. Stranou toho nemáš pravdu, originální zápletku klidně mít můžeš (Avatar, Dragon prince, Arcane...) - zpravidla to ale právě vyžaduje i trochu originality v prostředí, postavách atd. (protože logicky ve stejném kontextu se nové a nové originální zápletky tvoří hůř a hůř...)

(Samozřejmě, každou zápletku můžeš nesmyslně zabstrahovat o x řádů na nějaké "někdo chce něco" nebo "něco se stalo a někdo to řeší" a pak říct že je všechno to samý, ale stranou intelektuálního předvádění se takové analýzy většinou nemají hodnotu.)
5.9.2022 12:21 - strucky
Divím se, že nikdo nezmínil ty šíleně debilní dialogy, který se strašně snažili přiblížit (vyloženě našroubovat) té květnatosti a archaičnosti (nebo nevím jak to nazvat), kterou tam ty postavy mluví (hlavně elfové teda...). Za mě tohle Jackson dokázal skvěle zachytit (resp. jeho scénaristi napsat?); no minimálně to ve mě nevyvolávalo vůbec žádný cringe, narozdíl od RoP.
6.9.2022 09:41 - Jerson
Aegnor píše:
Nejde o zápletku, která ještě nebyla nikdy použita. Sirien mluví o přímé, přiznané, inspiraci.

No právě, přiznané. Nedokážu ji odlišit od nepřiznané inspirace, a navíc autor může být inspirován něčím, na co už zapomněl. Nebo prakticky stejná zápletka už byla použita a on o tom neví - jako se mi to stalo s Mouchou, kdy jsem povídku na stejné téma a prakticky se stejným průběhem jsem četl v časopise z roku 1951. A nevěřím, že by Cronenberg četl československý armádní časopis :-)

sirien píše:
Stranou toho nemáš pravdu, originální zápletku klidně mít můžeš (Avatar, Dragon prince, Arcane...)

Jsi si jistý, že znáš dostatek literatury, abys dokázal říct, že žádná z těchto zápletek nebyla už předtím použita?
Protože moc nevěřím tomu, že při 130 miliónech knih (i po odečtení všech nebeletristických knih) bylo vůbec možné najít zápletku, která se v nich neobjevila. A z tohoto pohledu "originální" znamená jen podle nedostatečně známé předlohy.

I když samozřejmě u některých filmů a seriálů je tato neoriginalita mnohem zjevnější než u jiných.

Pokud jde o to, proč se vytváří neoriginální věci - protože u "originální" je šance na úspěch (= přijetí čtenáři/diváky) asi tak 5%, zatímco ty známé už prošly tím velmi brutálním filtrem diváckého zájmu, který je často založen na náhodě. Mají známé jméno, značku, symbol - a lidé chtějí číst, slyšet a vidět věci, které v podstatě znají, jen trochu jinak. Originální věci (= věci, které vůbec neznají) z velké části odmítají přijmout. A protože konkurence dneska dospěla do stavu, že se píše a točí násobně větší množství věcí, než které je cílová skupina schopna shlédnout / přečíst, a protože díky vzájemné konkurenci je třeba do produkce rvát obrovské peníze, a protože producenti jsou často firmy s nějakým představenstvem, které nezajímá téma samotné, ale zisk firmy, tak tohle všechno tlačí na opakování zavedených a "jakž takž předpokládaně úspěšných" výtvorů.

Takže nějaká inovace asi může vzejít jen od soukromých malých tvůrců, nadšených amatérů nebo poloprofesionálů, kteří zaujmou svou počáteční tvorbou, diváci jim postupně pošlou dost peněz na rozvoj, a oni vyrostou ... a natočí své nejlepší kousky, než je koupí nějaký korporát a donutí je recyklovat v lepším případě vlastní, v horším případě cizí témata.

Nebo než jim do toho začnou kecat různé skupiny a šikanovat je rewiew bombingem za obsazení herce, který se ukázal nevhodný, nebo tak.

A to co vidíme jako občasný "originální počin" je tvorba, která - kombinací úsilí a náhody - tenhle proces přežila.

Osobně se mi taky moc nelíbí, že se recykluje pořád to samé dokola. Ale když pak na Netflixu nebo jinde zkouším najít film nebo seriál, na který bych se mohl dívat a který by nebyl pořád opakováním toho samého, tak se mi to taky moc nedaří. (Vyjádřil bych se hůř, ale nechci být sprostý.)
6.9.2022 10:54 - sirien
Jerson: well, pleteš se prakticky ve všem.

Zaprvé počet knih je zavádějící, většina produkce jsou další růžová generika nebo noir detektivky do letadla atp.

Zadruhé nové prostředí otevírá nové možnosti. Najdi mi cokoliv podobného Honu na Rudý říjen z doby před existencí ponorek. Jak jsem psal, SFF(H) žánry tady mají zjevnou výhodu, protože můžou tvořit libovolné světy co chtějí.

Zatřetí si mimo s úspěchem, že by originální věci byly míň úspěšně kdekoliv mimo hlavu producentů - citation needed. Co vidim já tak neoriginální věci failej taky pořád, zatímco originální často uspějou. Tady prostě propadáš falešným vzorům a pleteš si pověrčivost s realitou. (Což je bohužel docela typický problém business rozhodování btw, takže nejspíš docela dobře demonstruješ bias zaměstnanců studií, který k té převaze neoriginální tvorby vede.)

Začtvrté v minulosti šly velká studia do originálních věcí a i do hodně rizikových věcí - klidně se to může stát znovu.

...a zapáté tak na okraj, to jestli je něco "omylem" neoriginální, ve smyslu honičky o to kdo bude mít nápad první, taky nebylo to co sem původně řešil.
6.9.2022 10:59 - LokiB
Doufám, že se to nezvrhne v diskusi o tom, zda Hon na Rudý Říjen byl vlastně vykradačkou nějaké rytířské romance z 19. století, protože "příběh je to v podstatě stejný" ;)
6.9.2022 21:15 - LokiB
York píše:
Když jsi před 20 lety přišel za publisherem s konceptem PC hry, zeptal se tě, jakej brand chceš pro tu 3d střílečku koupit.


No, dobře, ale to peci vůbec neznamená, že je to takhle ve všem a všude. Já dneska měl k večeři slanej karamel. Měl jsi ho taky a ostatní taky?

Jinak tedy, kouknul jsem na první díl Rings of Power a moc mě to nebralo. Černý elfové ani chluponozi mi nevadili vůbec, zato nesrozumitelná dramaturgie (motivace většiny postav není vůbec jasná + proč se vždycky velekrálové chovaj jako volové?), nahrazování děje výplní (celá sekce "výpravy na sever" mohla mít asi dvě minuty, vypadat a působit stejně, ale tohle je pohodlné, protože vymýšlet _jak efektně zabít příšeru_ nebo _jak efektně šplhat po ledu__ je snazší než vymýšlet něco, co bude dějově zajímavé)

Peníze v tom vidět jsou, Galadriel vybrali dobře, černýho elfa taky, ale třeba Elrond, velekrál, Celebrimbor a další mi neseděj.

Pro ty, kdo nečetli Silmarillion to je asi snazší, protože se v tom nesnaží hledat známé kousky.

Zatím nemám moc potřebu koukat na další díly, dám tomu nějakou dobu oddech.
6.9.2022 23:13 - sirien
LokiB píše:
+ proč se vždycky velekrálové chovaj jako volové?

scénáristická neschopnost + laciný drama.

Stejnej problém v bleděmodrym jako proč se profesionálové chovaj zásadně jako amatéři (nejarchetypálnější příklad různí "agenti", nicméně stejně tak např. vojenští důstojníci a kdekdo další) - protože scénárista a) neumí napsat profesionála (nejspíš protože ani nemá šajnu jak takovej vypadá...) a b) protože bez debility postavy nedokáže udržet dění v žádoucím směru, natož vykreslit hlavní hrdiny žádoucím způsobem v kontrastu atp. (což je kombo neschopnosti a lenosti, v individuálně různém poměru).

Jakože počet seriálů v nichž vystupují např. agenti FBI (nebo nějaké jiné tajné služby) kteří by se chovali aspoň trochu abys u toho nemlátil hlavou do zdi, natož aby se chovali dokonce profesionálně, je fakt malej.


Jinak proč výprava na sever trvá tak dlouho - protože už teď je zjevně bolestivě zřejmý, že cílem není udělat dějovej seriál kterej by odvyprávěl příběh, ale cílem je udělat YA-ish telenovelu, co se prostě potáhne co nejdýl aby to šlo pořádně ždímat - autoři nejspíš tradičně ani netuší, o čem budou dělat další sérii (pokud jí vůbec dostanou), takže se radši patlaj na místě v lacinym dramatu, protože se prostě bojej pohnout dopředu, aby se náhodou nepohnuli někam kde nebudou vědět co s tim dělat.

(Bohové Vampire Diaries kde se autoři řídili PbtA poučkou "hrň to tam, další děj se pak o sebe postará sám" a kde se toho za díl často odehrálo tolik co jinde za čtvrt nebo dneska i půl série byly tak osvěžující v tomhle směru... jasně, v důsledku tam pak byla místy divočina s gradační křivkou, ale autoři to nakonec vždycky nějak únosně ukočírovali.)


Jakože celej tenhle seriál je zjevnej fandom-appropriation cash-grab co se o Tolkiena ani nesnaží, zato jen touží vyždímat všechny ty tolkien-fanovský blbce co určitě budou čumět na cokoliv kde se na nějakou random ženskou nalepí méno "Galadriel" (i když ta postava nebude mít s tou Galadriel fň společnýho). Ono ostatně co čekat od showrunnerů jejichž jediná zkušenost je že se podíleli na bullshit fail-remakeu Star treku, že.

Jedinej rozumnej postoj k podobný věci je prostě to kompletně opt-outnout. Nesledovat, nemluvit o tom, doufat že takových bude víc a výsledné ticho promění tu miliardičku investice do vzorovýho megafailu co poslouží jako varování pro další podobné. Jen nějak nevim kolik lidí co toužej nadávat na odchylky od kánonu a/nebo černý elfy a jiný dalece druhotný problémy popř. kolik lidí kterejm je všechen vztah k předloze nihilisticky jedno, hlavně když se podívaj na hezký CGI, tohle fakt udělá (i když pokud toho je schopnej Loki jako archetypální příslušník téhle skupiny, tak to určitě dává nějakou naději).
7.9.2022 00:58 - LokiB
Jsem se na ten první díl kouknul primárně proto, že jsem o tom mluvil se synem. Ten přiznává, že knížky si nepamatuje, jak jsme si je, když byl malý, četli, Tolkiena tak zná vlastně jen z filmů LOTR a Hobbit. Silmarillion nezná vůbec.

A on říkal, že mu to nepřišlo hrozný, že je tam teda klasicky na začátku zmatek v neznámých postavách a jak tam někdo na konci spadne z nebe a je vousatej, tak jestli to je opravdu G, to neví ... ale že to vypadá celkem ok.
No tak jsem chtěl mít nějaký střelivo, abychom si o tom seriálu mohli povídat.

Jakože fakt mi nevadí černé postavy, nevadí mi vůbec elfí brnění, nevadí mi tolik ani, že to není "pravý JRRT", herečka Galadriel mi přijde pěkná ... ale prostě scénáristicky a dramaturgicky je to slabý.

Nasrali mě hned na začátku, kde tvrděj, že mezi elfama nebylo na začátku zlo ... a přitom tam strčej scénu, jak haranti ničej Galadriel lodičku. Proboha proč? K čemu takové intro má být?
Pak se na výpravě Galadriel chová jako umanutá nána ... to mi má bejt sympatická? Nebo chtějí ukázat, že i hlavní hrdinka "má své dny"?

Vlastně všechny hlavní postavy tam dělají primárně "co se nemá". Galadriel neposlouchá velekrále, voják zanedbává svoji práci kvůli ženský, hobitka leze kam nemá a vystavuje děti nebezpečí, ze kterýho nic nebylo jen velkou klikou, atd.
Má to znamenat, že systém je zlej a nemáme ho poslouchat a vždycky si máme jít za svým, i za cenu toho, že tím zabijeme/poškodíme druhé?

Jo, byl to první díl, možná se to pak rozjezde ... ale že bych kvůli tomu nemohl dospat, to ne.

A upřímně si myslím, že kdyby ti samí autoři dělali ten seriál "přesně podle Silmarillionu", jen s bílejma hercema, s dokonalým brněním ... tak by to bylo stejně blbé, jako je tohle. Ty chyby nejsou v tom, co tomu někteří tak zuřivě dopředu vytýkali. Ty chyby jsou v tom, že se prostě zdá, že autoři neuměj psát a režisér režírovat (tak aby se to líbilo mně).

Jestli to bude megafail ... nevím. Klidně nemusí, když si to pustí dost "nepolíbených" a bude si jim to líbit jako jiné dnešní "podpůrměry". Nedivil bych se tomu (ostatně to byl i můj tip, který jsem tu prezentoval už dávno).
11.9.2022 14:31 - sirien
SANDMAN

Zkouknul sem prvních 5 dílů (půlku série) a... Well. Rovnou předešu, že to není katastrofa - za mě ale spíš zklamání a podprůměr.

Nejdřív pozitiva.

Herecké obsazení je z většiny super, jak type-castingem (v rámci záměru, ne vždy nutně výsledku - viz níže) tak hereckými výkony, herci se zjevně buď seznámili s předlohou nebo byli patřičně a dostatečně instruovaní, takže skutečně dodávají feeling adekvátní předloze. I role u kterých jsem měl z fotek nebo klipů pochybnost vyzněly... v rámci autorského záměru dobře (což, again, není totéž jako v konečném výsledku - ale to není chyba samotných herců, ti se fakt snaží a dodávají výsledky v rámci, místy možná i nad rámec možných očekávání) a někteří herci (zejména ve vedlejších rolích) dodali výkony naprosto excelentní.

Produkce, výprava, CGI atd. jsou... well... dostatečné. Což u materiálu jako je Sandman není nutně málo. Co tím myslím je, že mě nikde nerušila nějaká nedostatečnost - ale zároveň jsem ani nikde u ničeho nespad na hubu z toho, že by mě zpracování nějak ohromilo, překvapilo atp. Pravda, že podstata Sandmana tady sice dává vysoké nároky, ale zároveň i usnadňuje život - věci ve Snění z podstaty nemusí být (a ani by neměly být) realistické, takže tu projdou (a jsou možná i žádoucí) věci, které by jinde neprošly, ale není to tak, že by na to seriál hřešil - spíš toho místy využívá. Některé části (Brány Snění, Peklo) jsou cool, jiné (srdce Snění) jsou spíš slabší, ale jak píšu, nic mě neurazilo ani nevytrhlo ze sledování - ale nic mě ani extra nenadchlo.

Věrnost předloze je poměrně vysoká. Což... je dobře i špatně zároveň. Je to dobře, protože to dodává to, co to slibuje - žádné "kreativní zpracování" nebo "adaptaci pro X diváka" nebo jinej shit (zároveň to ale ani není křečovitě věrné jako třeba Zeměplošské filmy, které tím fakt zoufale trpí). Je to ale i špatně, protože... to ničím nepřekvapí, nic to nerozvnine, nic to neukáže navíc - v tomhle byly třeba Američtí bohové jejichž podoba na obrazovce byla ke knížce víc komplementární a doplňující se, než "zobrazující" lepší (o Stardustu nemluvě). Nicméně celkově tohle hodnotim na té lepší straně.


Tohle z toho dělá slušnej a přinejhoršim sledovatelnej seriál, kterej vás ničím nijak přímo neurazí. Pokud se vám bude třeba i hodně líbit, tak se nad tím rozhodně nebudu ušklíbat.


Nicméně... negativa.

Sandman. Ještě než se zakousnu do kontroverzního sloníka uprostřed místnosti, tak jeden detail, který mi ale fakt kazil dojem. Sandman má lidské oči. Chápu, že to nejspíš bylo budgetové rozhodnutí, protože měnit herci oči přes CGI v každém záběru by mohlo být hardcore (?), ale... Ale té postavě to hrozně, děsně škodí. S lidskýma očima Morpheus působí lidsky - obyčejně, fyzicky, dotknutelně. Jak v tělesném, tak v abstraktním významu. Přeneseně když se pak v jeden moment objeví v jiné podobě (jiný herec), tak tam naprosto chybí ta pojící jednoznačnost, která ukazuje, že jeho vnější podoby jsou rozmlžené, ale oči vždy činí zřejmým, že Morpheus je Morpheus. Zároveň jeho výrazy a emoce pak působí obyčejně, přízemně, lidsky. Je pro mě těžké dívat se na Morphea v seriálu s jeho očima - a vidět v něm toho Morphea z komiksu, a to navzdory tomu, jak překvapivě dobrý výkon jeho herec podává. Doteď jsem si neuvědomil, jak významné pro mě u Morphea ty oči byly - ale jsou. Anyway, move on.


Woke bullshit aneb Netflix woke syndrom "I Einstein byl černá lesba!". Který, a tím bych rád začal, je u Sandmana především a hlavně... naprosto zbytečnej a působí o to křečovitějc, o to samoúčelnějc.

Pro nečtenáře - Sandman byl liberální (good-woke...) ještě dávno předtim, než to bylo cool ('89-'93). Sandman od začátku obsahoval postavy z minorit (zejm. černochy, teda...), od začátku obsahoval nemálo LGBT+ postav, trans-postav, od začátku se v něm objevovala jejich témata a společenské problémy. A počet těhle postav byl... well, vyvážený. Černochů, gayů atd. tam bylo hodně, ale ne každý byl černoch, ne každý byl gay.

Takže všechny ty swapy co tam Netflix narval jsou dost pointless. Lucien je teď černá ženská, místo Johna Constantina máme Joahnu Constantine (která je navíc spíš k lesbictví skloněná bisexuálka...) atd. V rámci Sandmana mi nic z toho vlastně nevadí, ale všechno to je takové... nevim, "why?" použité jako citoslovce to asi vystihuje nejlíp.

Bohužel, není to jen "why?", ale má to i nějaká faktická negativa ve zobrazení těch postav a/nebo v jejich stylizaci (takové ty věci které se woke-crowd může snažit křečovitě přehlížet jak chce, ale ten rozdíl tam prostě je). Jmenovitě např.:

- Herečka Lucien se (bohužel) fakt snaží autenticky zachytit Luciena z komiksu. A (bohužel) se jí to daří. Bohužel, mužské manýry, gesta, postoje (způsob, jak stojí, jak skládá ruce, jak se klaní)... u ženy nefungují a působí divně. (Prošlo by to jako gender-unspecific postava, kdyby ta herečka neměla tak jednoznačně ženskej hlas a kdyby jí seriál později explicitně neoznačil a ženu). (Nic proti té herečce, její výkon je suprovej, na knihovnici Snění by se i typově hodila... ale proč jí probohy nenechali zahrát ženskou obdobu Luciena, místo toho aby jí rvali do 1:1 mužskýho Luciena...)

- Jahanna Constantine... vážně? Tak zaprvé, tohle je křeč na druhou - Johanna Constantine v DC existuje jako samostatná postava, která je předkem Johna Constantina a která přímo vystupuje v Sandmanovi, dokonce v dost nemalé roli (popravdě, ve větší roli, než samotný John Constantine, který se mihle jednou kapitolou v Preludiích a pak se už nikdy neobjeví, zatímco Johanně je věnovaný celý jeden příběh točící se okolo Orphea, Morfeova syna... a pak se pokud se nepletu krátce mihne ještě ve dvou nebo třech jiných příbězích). Tzn měnit Johna na Johannu... again, why? Why the fuck?

Zadruhé... Jenna Coleman (Doctor Who: Clara Oswin Oswald) se fakt snaží... a fakt jí to de... a byla by z ní určitě naprosto boží Johanna Constantine - ta komiksová. Bohužel, je z ní... jakože jo, slušná, ale přesto "off" Johanna - alter-John. Když žena dělá/říká stejné věci stejně jako muž, tak to prostě nevyzní stejně. Constantinovo "bullocks" té postavě v mužské a ženské verzi prostě dodá trochu jinej feeling. Tohle srovnání zejména bolí, když si Jenninu verzi Johanny srovnáte s Constntinem Matta Ryana (seriál Constantine). Samozřejmě, Jennina Johanna je pořád víc Sandmanovský/DC Constntine než Keanův filmový Constantine, ale... Ale.

V tomhle kontextu dál, udělat z Johanny navíc lesbu (bisexuálku)... je další zbytečnost. Gayů tam je už teď tolik že heteroseuálové jsou 4% menšina.


Btw. je zajímavé, že zatímco běloši v klidu umírají on-screan dost viscerálně (a víc, než v komiksu), tak prakticky až splatter-punkově fyzicky nechutný osud černé lesby je totálně toned-down - nejenže to není původně narkomanka (jako v komiksu, kde je ale bílá), ale všechen slatter-punk horor je pryč a její zobrazení je v podstatě jen jakoby byla normálně nemocná, v hezky úhledné čisté posteli. To samotné tvůrčí rozhodnutí mě až tak neruší (stranou toho, že to celé té pasáži naprosto bere vyznění), ale ta logika v pozadí kdy je zjevné, komu se na obrazovce něco špatného dít smí a komu ne a kdo může být zobrazený viscerálně nebo kontroverzně a kdo ne je... "únavná" je nejspíš to, co mé dojmy vystihuje nejlíp.


Anyway, aby bylo jasno - tohle všechno tomu seriálu rozhodně ubírá a to tak že citelně, ale vlastně ne nějak kriticky. Vytrhlo mě to na moment ze sledování a otrávilo, ale zase že by mi to seriál nějak moc zkazilo taky ne - a jak jsem psal, ti herci (herečky) se fakt snaží a hrají to dobře (nebo na maximum možného).



Co mi ten seriál skutečně kazí je ale něco úplně jiného a nesouvisejícího. Působí obyčejně. Přímočaře. Přízemně. Sandman měl vždycky kouzlo věcí v pozadí, náhledu za oponu, vize magického, nadpřirozeného světa, který je protknutý s realitou, kterou vnímáme, kdy to magické bylo jako 90% ledovce pod hladinou. Sandman zpravidla ani není pořádně hlavní postavou, a to často ani v na něm víc soustředěném začátku - ty příběhy jsou o jiných lidech (nebo entitách), i když pro Morphea mají význam, tak on sám se vyskytuje na pozadí nebo skoro vůbec. Tvoří to dojem mozaiky něčeho velkého, rozsáhlého, co dalece překračuje těch pár střípků, které vidíme.

Američtí bohové tenhle dojem dokázaly zachytit když ne skvěle, tak velmi dobře. Sandman ho nemá prakticky vůbec. Je to tak trochu jako forma bez duše (ne bez obsahu - obsah tam je, a je stejnej... ale prostě tomu chybí ta jiskra, co ze Sandmana dělá Sandmana).


Anyway, aktuálně bych tomu dal tak 50%... mezi 2 a 3* bych se asi přiklonil ke 3. s01 určitě dokoukám. Pokud se ale nějak zásadně nezmění, tak na ní sice nebudu nijak nadávat, ale na s02 se podívám nejspíš jedině, pokud zrovna nebudu mít ke sledování nic jinýho.
12.9.2022 14:50 - sirien
ok, dokoukal sem to do e07... Preludia a Nokturna končej na e06.

Celkově zůstává to co výše... jen ty negativa se nějak kvantitativně vršej.


Obsazení: Smrt je pro mě jak Triss ze Zaklínače - super, že je černá (i když to kazí kontrast tmavých vlasů a bledosti... přičemž kontrasty jsou silný stylizační prvek Smrti... ale ok, whatever), ale tak nějak bych víc ocenil, kdyby třeba měla nějaký charisma a projev kterej skutečně odpovídá Smrti (energičnost, veselí, melancholie...) a ne generic (hot black) girl. Ok, to be fair, neni tak zouafle zlá jak Triss ze Zaklínače - ale je to tentýž typ problému a celkově to je fakt velký zklamání - jak Sandman skutečně působí jako ten Morpheus, tak Smrt prostě nepůsobí jako ta Smrt :( .

Btw. Jenna Coleman (Clara... Constantine...) by se na roli Smrti myslim hodila tak desetkrát líp.

Když jsme u Jenny Coleman... takže nejenže hraje Johannu Constantine namísto současného Constantina, ale hraje i tu minulou komiksovou Johannu Constantine (kterou vystihuje podle očekávání výborně). To pro diváka neznalého předlohy nebude vůbec a ani trochu zmatečné.

Btw. fakt že Zoufalství je vyobrazená jako plně oblečená a vlastně nepůsobí jako totální troska... je tak trochu pokračování trendu s Constantinovou přítelkyní výše. A opět to tu postavu krutě kazí.


Jiné dojmy: Zaprvé, Sandmanovy oči mě štvou víc a víc. Lidskost kterou mu to přidává je v mnoha momentech skoro nepatřičná, ty výměny s Hobbem mi to fakt kazilo.

Zadruhé, dál mám pocit, že ten seriál je proti komiksu takovej dojmově plochej a vůbec nezachytává hloubku těch věcí.

Zatřetí, fakt že tam úplně každej je gay a kdo ne je aspoň bisexuál... je pak prostě už jen trapně vtipný. A dosahuje to úrovně kdy to je takovej ten running joke na úkor tvůrců co už pak vytrhává z děje.

...jakože nevim no, jak sem psal že bych se klonil ke 3*... tak teď bych už fakt hodně váhal mezi 2* a 3*. Sleduje se to furt docela slušně, ale prostě to nemá to kouzlo Sandmana a ty věci co tam sou udělaný divně a na úkor toho seriálu prostě jen protože proto - i když žádná z nich neni nějak zásadní, tak jich tam začíná být fakt hodně.
17.9.2022 12:42 - sirien
Ok, tak sem Sandmana dokoukal včetně bonusovýho 11. dílu (s animovaným Snem tisíce koček a s hranou Kalliopé, obojí z Údobí mlh).

Popravdě, od chvíle co skončili s Preludiama a začli s Domečkem pro panenku (e07) mi přišlo že se to zlepšilo - nevim jestli to bylo tou dodatečnou nosnou linkou, která je jinak pro Sandmana typickej formát, nebo tim že sem si na to nějak zvyknul a začal sem ty iritující věci rezignovaně ignorovat. Každopádně moje dojmy z 2-3* skočily na 3-4*. A nejspíš sem vcelku i dostal chuť podívat se na další sérii, pokud jí udělaj, což je upgrade.


Ohledně toho e11... udělat Sen tisíce koček animovaně byla pěkná zbabělost, nechápu proč ten díl neudělali normálně hranej s trénovanejma zvířatama. Kalliopé byla udělaná velmi dobře... jen ten vztah Madocka ke Kalliopé byl velmi změkčenej (převážně velmi štědře umístěnejma zatemňovačkama - když víte co se děje v komiksu, jde si to tam snadno domyslet, když ne, tak to tam spíš neuvidíte) - přemejšlim jestli se snažili Madocka podat o něco sympatičtějc, nebo jestli Netflix zase neměl koule na to bejt on-screen zlej na ženskou postavu. Trochu to tomu ději vzalo intenzitu, ne že by ho to nějak úplně zkazilo.

Fun fact: Kalliopé je v komiksu zjevně velmi záměrně blond... ale obsadit do její role skutečnou řekyni je ve skutečnosti representation-casting done right, velmi výjimečně.
17.9.2022 16:49 - Log 1=0
sirien píše:
i Netflix zase neměl koule na to bejt on-screen zlej na ženskou postavu

Hele, zachytit on screen na plátně to, co se děje v tomhle příběhu, na to měl ve skutečnosti vždycky koule málokdo. A mám pocit, že panuje představa (nevim jak oprávněná) že papír tady snese více, jak obrazovka.
17.9.2022 17:05 - sirien
Nevim, HBO hází na plátno podobný i horší věci už dlouho a standardy se dost rozmělňujou - GoT obsahuje myslim i horší věci. A můj point neni že to tam neni "naplno" - můj point je že to tam neni vůbec, prakticky (pro neznalý předlohy) vlastně ani náznakem.
17.9.2022 18:16 - Naoki
TRIGGER WARNING



Píše:
když víte co se děje v komiksu, jde si to tam snadno domyslet, když ne, tak to tam spíš neuvidíte

Komiks jsem nečetl ale na základě té jedné scény jsem to interpretoval tak že jí buď zmlátil anebo (a to spíš) znásinil. Je to jinak?
17.9.2022 18:47 - Log 1=0
Není, akorát že teda 1) udělal oboje najednou a 2) Dělal to opakovaně a často po hrozně moc let.
17.9.2022 19:59 - sirien
Ono v komiksu je to zobrazené tak nějak viscerálnějc - ani ne to samotné znásilnění, to tam má asi jedno políčko a pak jeden strohej dialog, jako spíš to vyobrazení zoufalství, které Kalliopé prožívá. Což pak věcem dodává o dost větší váhu - třeba když i přesto odmítá/váhá zavolat o pomoc zrovna Morphea, což pak zase druhotně předesílá váhu jejich společné minulosti a shitů okolo Orphea. A celý ten příběh je pak takový emotivně hutnější, než když se tyhle pasáže přemostí nebo jen velmi zvolna naznačí. Což... zrovna ta dospělost je něco, co ze Sandmana (resp. obecně Vertiga) dělá to, co to je. Přijde mi trochu absurdní když se do GoT rve gore pro gore navíc jen aby to bylo víc povrchně edgy, ale do Sandmana se pak nedá ani to co tam původně je a bez čeho ten příběh postrádá tu intenzitu předlohy.
17.9.2022 22:06 - Log 1=0
Nojo. Ale je to dvojsečné, já sám jsem tu kapitolu popravdě moc nedával, takže mi plno věcí uteklo prostě protože jsem to nebyl schopen pořádně číst.
17.9.2022 22:17 - sirien
true, ale jak řikám - netvrdím, že to tam nutně musí být až tak intenzivně, ale tak jak to je mi přišlo že to tam efektivně v podstatě neni vůbec (...efektivně ani Naoki si to vlastně nedomyslel, s tím že jí "možná 'jen' zmlátil").
18.9.2022 18:44 - ShadoWWW
Prsteny moci S01E04.

SOILER ALERT!

Pochopil jste někdo, proč ta regentka prve nechá Galadriel přede všema odjet se strážemi na lodi, a pak před lidma oznámí, že Galadriel pomůže (a Galadriel – WOW! – vystoupí zpoza závěsu).

WTF?!

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081283092498779 secREMOTE_IP: 52.91.67.23