Kultura

Aegnor
22.4.2009 12:58
Seriály fantastiky
pozn.: moje stránkování je vzestupné (nové posty - vyšší stránky) a mám 20 postů na stránku. Tj. když napíšu "na třetí straně", myslím tím posty 41-60. Ano, stránkování si můžete změnit ve svém osobním nastavení.

pozn. 2: seznam zpracován po str. 147 vč.

Sci-fi - směs
  • StarGate SG-1 (str 43)
  • StarGate Atlantis (str 28)
  • StarGate Universe (str 8, 28, 29-30, 32)
  • Doctor Who (str 16, 19, 35, 38, 40-41, 51-56, 60-62, 78, (83))
  • Rick and Morty (str 79, 83)
  • Altered Carbon (str. 81, 84, 119)
  • War of the Worlds (str. 112)
Sci-fi - space
  • Firefly (str 44, 117)
  • Expanse (str 67, 70, 72-74, 76-77, 82, 96-97, 104-105, 113, 118-119, 128-129, 132-133, 144, 146)
  • Killjoys (str 69-70, 73, 78-79, 104)
  • Dark Matter (str 69-70, 73, 78)
  • Farscape (str 64, 69)
  • Babylon 5 (str 16, 19, 20, 46)
  • Crusade (str 39, 46)
  • Battlestar Galactica (str 32, 52-53, 118, 122-124, 126-127)
  • Star trek (121-122, 130, Sirienův průvodce TNG)
  • Deep Space Nine (str 16, Sirienův průvodce DS9)
  • Star trek Discovery (str 78-79)
  • Star Trek: Lower Decks (str 131)
  • The Orville (str 79, 83, 91, 142-144))
  • Lexx (str 79)
  • Picard (str 95, 118-119)
  • Mandalorian (str 104-105)
  • Foundation (str 121, 131)
Sci-fi - urban
  • Humans (/True Humans) (str 66, 77)
  • Dollhouse (str 8)
  • Krajní meze (str 46)
  • Flashforward (str 8, 11, 29)
  • Person of interest (str 41, 57-58, 62-65)
  • V (str 11)
  • Torchwood (str 16, 19, 38, 41, 43, 55-56)
  • Eureka, město divů
  • Earth-2 (str 49)
  • Sliders (str 10)
  • Warehouse 13 (str 56)
  • Tales from the Loop (str. 119)
Fantasy - hardcore
  • Herkules
  • Xena, princezna bojovnice
  • Legend of the Seeker (cca str. 1-5, 9, 39)
  • Letopisy Narnie
  • Merlin (str 10, 13)
  • Avatar the last Airbender +Korra (51, 52, 55, 59, 61)
  • Dragon Prince (str 120-123)
  • Avatar (N) (str 143)
  • Wakfu (neptejte se; stěžujte si Sethi)
  • Game of Thrones (str 40, 43, 48, 51, 85-93, 100-102, 116)
  • Jonathan Strange & Mr. Norrel (str 65-66)
  • Shannara Chronicles (str 67, 78)
  • Galavant (str. 74)
  • Witcher (N) (str 93-95, 99-117, 128, 135-140, 143)
  • Witcher (Pl) (str 99-100)
  • Carnival Row (str 98-99)
  • Disenchantment (str 83)
  • Wheel of Time (str 130-133)
  • Arcane (str 131, 134-135, 143)
  • DotA: Dragon's Blood (str 130)
  • Rings of Power (str 144-145)
  • Legends of Vox Machina (str 143, 146-147)
  • Dračák: Temné časy (str 134)
Fantasy - urban, bez upířin
  • Constantine (str 67-69)
  • Neverwhere (mimochodem seriál byl dřív, než knížka) (str 16)
  • Death Note (str 16, 42-43, 47)
  • Sanctuary (str 8, 29)
  • Supernatural (str 9, 37, 41, 50-51, 53, 67)
  • Dresden Files (str 56, 67)
  • Lost girl (str 49)
  • Librarians (str 64, 67, 119, 120)
  • Once upon a time (str 49)
  • Grimm (str 53, 64, 66-67)
  • Todd and the Book of Pure Evil (str. 74)
  • American Gods (str 77, 98)
  • Good Omens (str. 83, 93, 97)
  • His Dark Materials (str. 104)
  • Sense8 (str. 83)
Vampires & alike
  • True Blood (str. 6, 39, 42, 58) (plus samostatná diskuse, kdo ví proč...)
  • Buffy (str 8)
  • Moonlight (str 11, 50)
  • Vampire Diaries (str 11, 12, 26-31, 33, 36, 38, 40, 42-45, 48, 61, 64-65, 77)
  • Originals (str 59, 61-62, 65)
  • Teen wolf (str 43, 56)
  • Dracula (str 61)
  • souhrný výběr nějakých upířin
  • V Wars (str. 112)
  • Castlevania (str 132, 147)
  • Discovery of Witches (str 129, 143)
Weird mystery
  • X files (str 37)
  • Fringe (str 9, 22, 29, 33, 36-37, 41, 42, 49-50, 53)
  • Haven (str 50)
  • Lost room (str 16)
  • Sherlock (str 48, 60, 74-76)
  • Jekyll (str 30)
  • Event (str 39)
  • Lost (str 124-126)
Horror & weird
  • Penny Dreadful (str 58-59, 61, 67)
  • Stranger Things (str 75, 79, 81, 96, 119)
  • Black Mirror (str. 82)
  • Lovecraft Country (str 122, 128)
Komiksy a podobné:
  • Heroes
  • Misfits (str 31, 42-43)
  • Arrow (str 56, 68)
  • Gotham (str 68)
  • Clone Wars (SW anime) (str 41)
  • Daredevil (str 80, 83-84)
  • Punisher (str 80)
  • Iron Fist (str 80)
  • Jessica Jones (str 80)
  • Defenders (str 80)
  • The Boys (str. 98-99)
  • Legion (str. 118)
Pseudo-historické a dobrodružné
  • Black Sails (str. 81)
  • Vikings (str. 82)
  • Řím (str. 82)
  • Britannia (str. 82)
Další (???)
  • Walking dead (str 29, 49)
  • Dark Shadows (str 42)
  • Requiem for Phantom (anime) (str 47)
  • Requiem for Darkness (anime) (str 47)
  • Darker than Black (anime) (str 47)
  • Orphan Black (str 58)
  • Dominion (str 59-60)
  • Godless (str. 82)
  • Taboo (str. 82)
  • Mindhunter (str. 82)
  • Happy! (str. 83)
  • Blood Drive (str. 83)
  • Man in the High Castle (str. 98-99, 104)
  • Son of Zorn (str. 99)
  • Squid Game (str 132-133)
  • Final Space (str 129)
  • Shadow and Bone (str 137)
  • Legendy Polskie (str 127)
  • Snowpiercer (str 144)
Různě zmíněné: Alnagův výběr 16 seriálů, Dexter (str 13, 14, 46), Mentalista, Spooks (str 40-41, 56), Deadwood, Reaper, Bleach, Spartacus, Lost (str 23, 25, 46), Lie to me, Castle, House MD, Lucifer (67-68), Archer (69), Last ship (58, 71), Bojack Horseman (83), Adventure Time (83), Gravity Falls (83) a True Detective (85).

Pak taky Gumídci, Letohrátky (TaleSpin), Rychlá rota, Želvy ninja, Kačeří příběhy a My Little Ponny
3.11.2019 18:40 - Aegnor
sirien píše:
(kde ve skutečnosti žádný fantasy elementy nejsou ani v pátý knížce, tak mezi náma - kromě toho, že si tam poletujou draci, tam byl jeden barák plnej iluzí a sem tam nějaký zombie, to fakt nejsou rozpočtový trháky).

Three-eyed Raven a Faceless Men. Neřeším teď rozpočtovou náročnost, ale jsou to fantasy elementy. :-)
3.11.2019 18:56 - Xeth
Sirien: Expanse je fajn, ale je to jiný žánr. Do sci-fi jdou úplně jiné (ve smyslu větší) peníze než do fantasy. Osobně nesouhlasím s tím, že je Expanse po VŠECH stránkách lepší než GoT,a le to je věcí názoru a není to předmětem téhle debaty.

Ano, dohadovat se o to, co kdyby je často ošemetné, ale tady to má myslím docela slušné základy. Kdyby někdo chtěl investovat velké peníze do Zaklínače, tak to udělal. Teď někdo chce a tak je tam dává. A GoT tomu významně pomáhala vyšlapat cestičku. (Btw. nejsem oslněný existencí GoT, ale nejsem tím seriálem tak otrávený jako ty ;) ).

Rozpočet je právě to, co docela slušně diktuje, co se bude točit a co ne. Pokud se fantasy nevěřilo, že vydělá peníze, nikdo do toho nechtěl nic moc peněz dávat a vznikaly spíš seriály typu Xena, Legend of the Seeker, Conan nebo třeba The Shannara Chronicles.
A proto se sáhlo po kvalitní předloze, která vypadá spíš jako historické drama než to, co by si (nepolíbení) lidé spojovali s fantasy. Váha tady byla na jiných stránkách než na fantasy prvcích. A nejen, že se to ujalo, ale on se z toho stal hit a proto taky přišly daleko větší peníze.

Ano, GoT měla slušný rozpočet od začátku, ale všimni si, že jsem nepsal, že ho měla nízký. Psal jsem, že tam byly minimální peníze na fantasy stránku. A podle mého názoru právě díky tomu zaujala lidi, kteří fantasy seriál přešli bez povšimnutí. A mnozí z nich nyní bude klidně sledovat nějaký fantasy seriál, zvláště pokud se kolem bude házet slovíčky "jako GoT" apod. Minimálně do doby, než tento žánr někdo něčím pohřbí. :)
Teď je tu díky GoT hlad po dalších podobných (podobně kvalitních ideálně a kvalitnějších) dílech.
3.11.2019 19:52 - sirien
Xeth píše:
Do sci-fi jdou úplně jiné (ve smyslu větší) peníze než do fantasy

Tohle je ten moment, kdy Ti ukážu na všechny ty drahý fantasy filmy (LOTR (3x), Stardust, Potter (8x), Narnia, Hobbit (3x), Faunův labyrint, Neverending story, Conan (2x)... co třeba i Mumie nebo Van Hellsing? Šly by přihodit i fskutečnosti fantasy, ale mytologie jako Excalibur, Souboj Titánů, Jáson... spousta "klasik" sou fantasy, jen profláklý, Dracula, Frankenstein... ta hranice čistýho fantasy se dost smazává - na druhou stranu ono těch čistech sci-fi taky moc neni, poslední skutečný sci-fi v kinech bylo snad Arrival - dobře, teď je ta Ad Astra, kterou sem ještě neviděl...) a pak ukážu na všechny ty scífkový seriály, co by fakt potřebovaly větší rozpočty a který mnohdy jely dost make-do stylem, byť z toho zvládaly mnohdy vyjít dost se ctí (StarGate, Killjoys, Dark Matter, Farscape, Babylon 5...) a na to, že se v tom v zásadě nijak nelišej od fantasy seriálů (Xena, Hercules, Sindibad, Legend of the Seeker...)

...a buď uznáš, žes to minul, nebo se zasekneme na kolotoči toho, co všechno začneš prohlašovat za nějakou výjimku.

GOT dostal vysokej rozpočet prostě protože HBO chtělo Áčkovej seriál, nic víc v tom neni. A rozhodně to nebyl první Áčkovej seriál okolo - nejstarší co já pamatuju byl Řím (taky HBO, i když tenkrát tušim že v koprodukci s BBC). Kdyby místo GOT šáhli po čemkoliv jinym (včetně Zaklínače), tak do toho pošlou ty samý prachy (jen ty prachy pudou na jiný věci, podle toho, co by to bylo zač).

Xeth píše:
Psal jsem, že tam byly minimální peníze na fantasy stránku.

...a já Ti píšu, že takhle to nefunguje. Ty peníze šly tam, kde to ten seriál potřeboval. GOT potřeboval víc výpravu než efekty, tak to šlo víc do výpravy než do efektů.

Xeth píše:
A podle mého názoru právě díky tomu zaujala lidi, kteří fantasy seriál přešli bez povšimnutí.

A podle mě se v tom prostě pleteš. Masový publikum zajímalo to, že:
- to bylo brutálně marketovaný a bylo cool na to koukat
- to bylo trendy, protože na to koukali všichni
- to bylo prodaný jako (všimni si "to bylo prodaný jako", ne "to bylo") vztahový drama

Podobnej mix můžeš najít u Vikingů, Tudorovců, True Blood... a všech ostatních A level trendy seriálů zpátky až k tomu Římu. (Všimni si taky, že vždycky byl okolo jen jeden takovej seriál naráz - publikum nemá kapacitu takhle masově konzumovat víc věcí souběžně.) A bez problémů by šel vytvořit i u Zaklínače (románků i politiky tam je hromada, v seriálu by šly případně protížit trochu víc kdyby bylo potřeba).


Zajímavý je, že vždycy se o tom POSLEDNIM takovymhle seriálu mluví v superlativech a na všechny ty ostatní předtim se zapomene jakoby nebyly. Teď řikáš jak kvůli GOT někdo leje prachy do fantasy - vážně? Neni to třeba kvůli True Blood? Víš co - upíři všude okolo, nějakej ten vlkodlak, hlavní hrdinka s vílí krví, všichni souložej všechny, upíři se posmrtně měněj na Bloody Mary koktejl co si postavy vyndavaj z vlasů... a přesto to sledoval úplně kdekdo včetně běžného "já fantasy nemusim" diváka.


Takže ne, já nejsem ani tak znuděnej GOT samotnym, já sem znuděnej tim jak všichni zaslepeně propadaj tomuhle efektu odvařenosti z tý poslední věci v dlouhý řadě. Kdyby nebyl GOT, byl by jinej seriál o kterym bys mluvil úplně stejně - stejně jako byly úplně stejně drahý a "odvážný" seriály před GOT.
3.11.2019 21:25 - Jezus
sirien píše:
teď je ta Ad Astra, kterou sem ještě neviděl...

A ani na ni nechoď ;-)
3.11.2019 22:22 - Xeth
Sirien: Ouha, asi jsem ve špatném vlákně, měl jsem za to, že se bavíme o seriálech. ;) On seriál a film jsou poměrně dost odlišná média, ale to jistě víš.

Ale dobře, chceš skákat k filmům. Většina z tebou jmenovaných vzešla z vlny po Pánovi prstenů. A většina z nich, byť to třeba byly velmi dobré a kvalitní filmy neměly kdoví jaký kasovní úspěch. A některé doslova pohořely.
Pokud vezmeme dřívější produkci (např. ty Conany, Beast mastera, Red Sonju, Deathstalkera, Sorceress apod.). Tak se většinou jednalo o poměrně skromné kousky které ocenili fantazáci, ale nebyly pro široké publikum.
Historické a mytologické filmy jako Excalibur nebo Souboj titánů byly navíc vnímány zvláštní kategorie, nikoliv jako klasické fantasy.
A Harry Potter navíc jel na vlně knižního šílenství dětských pohádek. Důležité je slovo POHÁDKA. Neverending story totéž.
Celkově vzniklé fantasy filmy byly spíš okrajové a zlomek filmové produkce.

Oproti tomu se do sci-fi poměrně dlouhodobě tlačí hromady peněz, ať už jde o seriály nebo filmy. Jasně, zdaleka ne každý z nich je kdo ví jaký úspěch, ale těch produkčně utracených sci-fi peněz je daleko víc než v případě fantasy.
Ano, sci-fi seriály mají velmi kolísavou kvalitu a jsou často konstrukčně podobné oněm Xenám a Herkulům, ale jsou daleko šířeji akceptované a v daleko širší míře točené.

Ano, HBO sáhlo po GoT a vrazilo do toho prachy, ale právě proto, že to mělo dost slibně připravenou půdu právě historickými seriály jako byl třeba Římem nebo Spartacus. K historickému dramatu se zanedbatelnými kousky fantasy od nich byl jen krůček (a byly tam taky syrovost, násilí a nahota). Pokud by něco připravilo podobně půdu pro Zaklínače, tak by po něm klidně sáhnout mohli. Ale nic takového tu nebylo a proto po něm podle mne ani sáhnout nemohli (ve smyslu "byl by to velký risk a mohlo se jim to zatraceně nevyplatit"). Dnes už je situace jiná. Najednou tu ožívá Zaklínač nebo seriálový příběh ze Středozemě, chystá se další spin-off GoT. Vše s velkými rozpočty. A předpokládám, že tím to rozhodně nebude končit.

Píše:
...a já Ti píšu, že takhle to nefunguje. Ty peníze šly tam, kde to ten seriál potřeboval. GOT potřeboval víc výpravu než efekty, tak to šlo víc do výpravy než do efektů.

... a já ti píšu že ano. Prostě opravdu málokdo ti bude rvát hromady peněz do toho, co lidi podle očekávání spíš odežene než přiláká. Jasně, sem tam to někdo udělá, zvláště pokud má za sebou silnou předlohu, ale je to velký risk, který se prostě běžně neděje.

Lidi na to koukali protože bylo cool na to koukat? Bylo to trendy, protože na to koukali všichni? Ano, později se nabalovali další a další sledující, ale ze začátku to muselo někoho oslovit a muselo se to líbit. Tím "cool" a "trendy" se to teprve stalo, i když to dost přepískáváš (průměrná sledovanost na epizodu u osmé série byla např. v USA 12 milionů diváků, což není z jejich nějakých 320 milionů tak moc). Jasně celosvětově se to nasbírá, ale tam jsou i jiné celkové počty. Skoro i to připomíná politiky, kteří chtějí ohromit diváka debat/rozhovorů miliardami, které ušetří nebo někdo jiný prošustruje. :)

Jinak si nemyslím, že by to bylo kdo ví jak přehnaně marketované. To posílilo později (ani tam mi to ale nepřišlo kdo ví jak přemrštěné, ale pravda, tolik jsem to nesledoval), ale hlavní sílu měl podle mého názoru především hype živený samotnou komutou fanoušků.

Souhlasím, produkce několika PODOBNÝCH seriálů naráz by lidi zahltilo/odradilo. Ono koukat stále na jedno a to samé jen s jinými herci a kulisami leckoho přesytí. Netvrdím, že by nešlo něco podobného jako v těchto zmiňovaných áčkových seriálech udělat u Zaklínače (s trochou štěstí se toho nyní dočkáme). Tvrdím, že pro to, aby ho byli lidé ochotni ve velkém skousnout (tedy i ti, kteří fantasy neholdují a hůř), musel by mít připravenou nějakou půdu. Že by to jinak prostě byl velký risk pouštět se do toho a proto to nikdo nedělal. A tu půdu mu teď přichystala GoT.
Víš co, je hromada kvalitních fantasy, které by se daly zfilmovat nebo nasekat do seriálů, ale právě proto, že fantasy bylo donedávna poměrně dost okrajovým žánrem, tak se do toho nikdo moc nepouštěl. Je to podobné jako s komixovými filmy (a nejen jimi) a jejich Rkovým zařazením. Studia se prostě bála takové filmy točit a často je kvůli těmto obavám stáhla na PG-13 (a dost často tím film zkazila). Dnes se začíná ukazovat, že nepřístupnost filmu nemusí být problém, právě naopak.

No, True blood měla své kvality, ale řekl bych že pokud jde o upíry, tak bys na popularitu měl koukat spíš k Upířím deníkům a Stmívání. Brr. :D
Já nezapomínám na ostatní seriály, ale nemyslím si, že by byly tak výrazné v tom vlivu na prosazení fantasy typu Zaklínač. Nicméně určitě taky přispěly, rozhodně si nemyslím, že za všechno může jen GoT. Na druhou stranu mi trochu přijde, že ti GoT tak leží v žaludku, že mu prostě ten výrazný vliv přiznat nechceš. ;)

Souhlasím, kdyby nebyla GoT, a byl by místo ní jiný seriál, který by dokázal to co ona, tak bych o něm mluvil úplně stejně.
3.11.2019 23:40 - Šaman
Hele, ale Zaklínač by nemusel být o nic moc magičtější, než GoT. V povídkách je magie sporadicky, jen když se tam vyskytuje nějaká čarodějka. Je tam pár potvor, ale jestli striga, nekkeři, nebo zmrzlej nemrtvej z GoT, to je celkem jedno. A kdyby se to pojalo v GoT stylu - politika severních království před a během Nilfgaardské invaze, tak to sice nebude ten knižní Zaklínač, ale bez problémů by to fungovalo.
Královna Calanté, na začátku vypadá mocná a chladná, a na konci první série skočí z hradeb při dobytí Cintry. Padají království, padají mocní a mezitím v tom hořicím bordelu Geralt hledá ztracenou Ciri. Oproti sáze větší fokus na válku a jednotlivé krále a ono by to tak pět sérií klidně dalo. Od GoT by se to prakticky nelišilo.

P.S. Jinak teda říkat ze Spartakus je historický seriál… maximálně tak historizující, ale za mě spíš fantasy. Záleží na definici. Jestli je rozhodující vzdálenost od historie, nebo počet magických a mytologických prvků.
4.11.2019 00:30 - sirien
Xeth píše:
Oproti tomu se do sci-fi poměrně dlouhodobě tlačí hromady peněz, ať už jde o seriály nebo filmy.

Můžu Tě poprosit abys mi jmenoval nějaký ty SF seriály co maj podle Tebe "hromady peněz"? Protože mě kromě Expanse žádnej nenapadá. A to sem jich viděl docela nemálo - prakticky všechny ostatní měly rozpočty srovnatelný s jinym namátkou vybranym seriálem (kriminálkama, dobrodružnejma...)

Xeth píše:
půdu právě historickými seriály jako

True Blood.
Sorry, mě se od toho pořád nějak nedaří odtrhnout, když se bavíme o tom, jak moc bylo masový publikum ochotný koukat se na fantasy, tak ten (vysokorozpočtovej, masově propagovanej) seriál plnej upírů, víl, upírů a vlkodlaků (a upírů) nějak strhává pozornost.

Xeth píše:
Pokud by něco připravilo podobně půdu pro Zaklínače, tak by po něm klidně sáhnout mohli.

Pořád nechápu, v čem je Zaklínač tak jinej:
- Nahota: checked
- Možnost mít zbytečně moc nahoty: checked.
- Sex: checked.
- Možnost mít zbytečně moc soft porna: checked.
- Násilí: checked.
- Možnost mít zbytečný násilí pro lacinej efekt: checked.
- Vztahy: checked.
- Politika: checked.
- Dramatická story-line: checked.
- Žánrový zasazení (recept: "sex+kontroverze+kulisy"): checked.
- Bonusový žánrový zasazení (+horor, +social commentary): checked.
- Velkej stávající fandom, co zadara pomůže s propagací: checked.

Zaklínač má absolutně všechno potřebný, co měl i GOT. Kdybys nebyl oslněnej tim, že na tom místě prostě historicky skončil GOT a ne Zaklínač, tak bys mezi nima v tomhle neviděl rozdíl. Kdyby tenkrát HBO šáhlo po Zaklínači a až teď se začal připravovat GOT, tak bys tu nadšeně řikal, jak GOT tehdy nebyl možnej a že to teď de jen protože tomu Zaklínač připravil cestu.


Xeth píše:
ale ze začátku to muselo někoho oslovit a muselo se to líbit.

pls.

Bavíme se o HBO. Pamatuju si jak byla každý zastávka MHD v Praze vytapetovaná plakátama "Sem [vlož Římskou osobnost] a sem [vlož sexuální úchylku]". True Blood měl myslim reklamu v kinech před filmama.

Když HBO chce, aby se lidi na něco dívali, tak se na to prostě dívat budou. (Resp. to platilo ještě před pár lety - teď co jim vyrostla konkurence v Netflixu a Amazonu tuhle sílu možná ztratili, ale kdysi jí skutečně měli - v podstatě nemohli udělat flop, protože cokoliv vyrobili lidem prostě vnutili.)


Xeth píše:
tak bys na popularitu měl koukat spíš k Upířím deníkům a Stmívání. Brr.

Vampire diaries:
a) rozhodně nejsou Brr, naopak :D
b) nejsou Áčkovej seriál, fakt ne

True Blood naopak byla těžký produkční (a nákladový) Áčko (na svojí dobu - a byla by i na dnešek).
4.11.2019 04:10 - Colombo
Že kvalitní fantasy filmy dříve nejely? A Willow je co?
4.11.2019 08:52 - Aegnor
Xeth:
V čem se tak moc liší GoT a sága Zaklínače, že jedno je vhodné pro "nefantasy publikum" a to druhé "potřebuje připravit půdu"?
4.11.2019 10:36 - LokiB
Zaklínač je na rozdíl od GoT hlavně love story na pozadí fantasy-násilí-politika-dějiny ;)

GoT je takovej "dokument" o historicko-politickém dění, rozvinutém pomocí detailnějšího popisu postav, emocí, krutostí a individuálních bojů na úkor celkového pohledu na stavy frontů, než třeba původní Velká vlastenecká válka ;)
4.11.2019 17:45 - Xeth
Sirien: Nerozumíme si. Netvrdím, že do nějakého jednoho kusu seriálu bylo nasypáno neskutečných peněz. Říkám, že do sci-fi seriálů jako skupiny. Prostě vznikaly daleko více sci-fi kousky než fantasy kousky. A to dost nepoměrně víc.

True Blood je poměrně dost jiným druhem fantasy než cokoliv, kde lítají kouzla a tuny fantastických potvor. Upíři a vlkodlaci (a konec konců nemrtví typu zombie) jsou totiž víc profláknutí coby hororové bestie a tak i přijatelnější. Ale stále to je na hony vzdálené drakům, strigám apod.
Tobě to možná jako takový rozdíl nepřijde, ale pro hromadu lidí to donedávna rudý vykřičník označující "blbost." A to i pro takové lidi, kteří by třeba právě ty upíry apod. skousli.

Zaklínač má spoustu věcí, které lze najít i v GoT, spoustu věcí, na které se lidé rádi podívají, to beze sporu. Ale taky věci, které to řadily do škatulky "pozor, tohle lidi nezvládnou." Prostě silnější fantasy prvky byly donedávna problém. Dnes jsou k nim lidé už přístupnější.

To, že něco mělo někde reklamu na zastávce nebo před vybranými filmy v kině bereš jako nadupaný marketing? OK, pak jo. :)

Píše:
Když HBO chce, aby se lidi na něco dívali, tak se na to prostě dívat budou.
Mno, ne. :) Rozhodně ne tak masově, jak se to podařilo např. právě GoT. Jedna věc je na něco upozornit a druhá to prodat, když už to běží. Tedy ne reklamou, ale tím dílem samotným.

Ano, Vampire diaries nejsou Ačko, ale jsou nebo byly velmi populární (kam se hrabe True blood). A i takový seriál kupodivu může udělat dobrou reklamu a přivést lidi Ačkovým dílům.

Šaman: Oseat by se to jistě dalo, otázkou je, jak moc by to prosšlo u fanoušků a jak moc by to oslovilo ostatní publikum. Ta váha předlohy je prostě jinde než u GoT. A upravovat fungující dobrou (a oblíbenou) předlohu by bylo jen podtrháváním rizika.
Jasně, Spartacus je historická fikce, ale od fantasy v pravém slova smyslu to má daleko.

Colombo: Ne, že se nedělaly, ale netáhly. Snesitelné byly ty, které se daly považovat za pohádku jako třeba právě Willow nebo Legend. Určitě bych ale netvrdil, že byly kdo ví jak úspěšné, nebo že by nějak zvlášť pohnuly vnímáním fantasy.
4.11.2019 17:55 - Xeth
Aegnor píše:
V čem se tak moc liší GoT a sága Zaklínače, že jedno je vhodné pro "nefantasy publikum" a to druhé "potřebuje připravit půdu"?

Zaklínač má více výrazných fantasy prvků.
4.11.2019 18:56 - sirien
Xeth píše:
True Blood je poměrně dost jiným druhem fantasy než cokoliv, kde lítají kouzla a tuny fantastických potvor.

Tys True Blood moc nesledoval, co? :)

Každopádně celá tahle Tvoje argumentace o tom, jak je fantasy divácky riziková, je totálně mimo. Je to přesně ten typ "všichni přece vědí" pravdy kterou každej omýlá, dokud nepřijde někdo kdo tomu nevěří a prostě to navzdory téhle pravdě neudělá. A lidi jako Ty pak řikaj "no jo, ale to byla výjimka, protože [vlož náhodné X]" nebo "no jo, ale to bylo to první a bez toho by to nešlo".

Před LOTR všichni věděli, že nejde natočit fantasy velkofilm, po LOTR ty samý všichni věděli, že LOTR byl výjimka, potom co se natočil HP tak ty samý všichni věděli, že to je taky výjimka, a navíc mu prošlapal cestu LOTR...

Před GOT všichni věděli, že nejde natáčet Áčkovej fantasy seriál (A True Blood předtim byla výjimka, protože X), pak HBO udělala GOT, a ty samý všichni věděj, že GOT je výjimka (bla bla historický bla bla...) a že Zaklínač je taky výjimka (protože hry a sapek a co já vim...) a navíc mu to prošlapal GOT...


Co she thočí jhe kholotoč, jak říká Ighor, a tahle pravda o tom, jak se něco nedá natáčet, se točí neustále kolem dokola.

Pro běžnýho diváka je už vcelku jedno jestli se mu chystáš prodat seriál kterej má v pomyslnym znaku trojici draků, od začátku se v něm řešej (i) zombie a jedna z postav rodí démonický stíny (zatimco jiná se proměňuje do jinejch podob za pomoci uřezanejch obličejů) nebo jestli se mu chystáš prodat seriál, ve kterym hlavní hrdina sem tam zabije strigu zatimco se dílem osudu plete pod nohy intrikujícím šlechticům a čarodějkám (který trávěj víc času rokovánim a pletichařenim, než faktickym čarovánim - seslala třeba Yennefer v pentalogii vůbec nějaký kouzlo? Jiný než zrcadlovej video-call do Nilfgaardu?) Že je mezi drakama a strigama nějakej rozdíl je jen nějaký tvoje stéblo kterym si ospravedlňuješ, proč GOT (kterej reálně vznikl, takže ho nemůžeš popřít) šel zatimco Zaklínač (kterej nevznik, takže můžeš tvrdit, že to ani nešlo) ne - ale v praxi v tom žádnej rozdíl neni.

Xeth píše:
Ta váha předlohy je prostě jinde než u GoT.

Dneska možná - před seriálem spíš dost na stejno. Ne-li víc ve prospěch Zaklínače. (Ok, SoIF měla asi víc prodanejch knížek, na druhou stranu Zaklínač měl brutálně úspěšný a vyhlášený PC RPGčko...)



EDIT: jinak kam se na VD hrabe TB - spíš naopak. TB měla jen při premiéře asi dvou až trojnásobný sledovanosti (přičemž HBO má tendenci věci hodně opakovat, což se do toho už nepočítá) a byla to jedna z nejúspěšnějších show HBO vůbec co šla v překladu ofiko v X zemích okolo s patřičnym marketingem (btw. vytapetovat zastávky po celym městě abys lidi utáh na seriál fakt neni malá reklama...) VD maj podobně jako jiný nemainstreamový seriály fantastiky svůj hard fandom, ale jinak po nich po odvysílání už skoro neštěk pes.
4.11.2019 19:05 - LokiB
sirien: ale teda na začátku GoT moc o těch fantasy prvcích nebylo ... to přicházelo postupně (teda v knížce, seriál jsem neviděl). V v první sérii, co bylo takového více "fantasy"?
Jestli to má nebo nemá nějaký dopad na sledovanost, nevím. Jako třeba vím, že z nějakého důvodu třeba moje máma sama od sebe na seriál, který bude mít v popisu "fantasy" spíše koukat nebude, zatímco když tam bude "pseudohistorické drama", tak spíš jo. Ale zas to není nějak reprezentativní, jen taková poznámka.
4.11.2019 19:31 - sirien
Loki: tak hned ze začátku tam sou nějaký ty Jiní (resp. v seriálu zombie) a že tam budou draci se vědělo (a propagovalo) od začátku. Kdy přesně tam Red Bitch krouhne Renlyho démonem si nepamatuju, to je možná až v s02 (?? fakt nevim...), ale nějaký witchcrafty tam dělá tušim že už v s01.

Ale to bys v tom zaklínači mohl mít podobně - neni nutný tam hned rvát hromady strig a kdo ví čeho (jakože v pentalogii toho beztak moc neni), zvlášť, pokud bys posílil ty ostatní (politický, válečný...) linky co v knížkách běžej spíš na pozadí.
4.11.2019 19:34 - Šaman
LokiB píše:
"pseudohistorické drama"

Lol. B&B, nebo česky K&K (krev a kozy) seriály nemaji s historií společného nic (to on ani ten Spartakus), jen si prostě tvůrci dobře zjistili, po čem je poptávka. Že na to mámy nekoukají je myslím docela očekávané, nejspíš nejsou hlavní cílovkou. :)
A čím, že to GoT zaujala tolik diváků? No přece:
Sex, poprava, incest, shození dítěte z okna, další incest… a to jsme teprve v prvním dílu. :)

A v Zaklínači je, když na to přijde, čistých fantasy prvků taky docela málo. Je to vidět na tom polském seriálu - co efekt, to ROFL. Ale mezitím jedou opravdu pseudohistorické drama. Tou dobou se ještě holky moc nesvlékaly a hadry a kulisy jsou evidentně popůjčované z filmů původně historických.
4.11.2019 19:35 - Log 1=0
LokiB píše:
ale teda na začátku GoT moc o těch fantasy prvcích nebylo ...

První scéna: Tři chlápci přijdou do zmasakrované vesnice, kde dvěma z nich celkem evidentně nelidská bytost useká hlavy a třetí chlápek uteče. Kdo ustál tohle, tak by se popasoval i se zaklínačem.
Já se přiznám, že jsem to neustál.
4.11.2019 19:57 - sirien
Log 1=0 píše:
První scéna

Tohle je ve skutečnosti docela vtipný.

V knížce to funguje výborně. Teoreticky to neni první scéna, ale "prolog". Tři týpci jedou za zdí a na cestě je přepadnou Jiní. Nic víc. (Jiní jsou zjevně vykreslený... minimálně hardcore weirdo, ale spíš otevřeně nelidsky, ale jinak žádná vesnice, žádný přehnaný podivnosti, jen strohý střetnutí s něčim divnym)

Následuje celá první knížka, kde se jinak nestane nic fantaskního - ok, odehrává se to ve smyšlenym světě kterej je místy trochu over-the-top (stametrový ledový zdi atp.) a má sem tam nějakou referenci (dračí lebky...), ale jinak to dlouho běží spíš jako historický drama. ALE - jako čtenář fantasy (což nejspíš seš, když si po tom šáhnul - nebo to tak aspoň bylo kdysi když to Martin psal...) už seš předem zaháčkovanej tim prologem, takže víš že tam v pozadí sou nějaký "věci" a že na ně časem dojde.

V seriálu, kterej je mířenej na dost jinej typ publika, mi ale přijde, že tahle scéna ve skutečnosti vůbec nefungovala a měli jí buď úplně vynechat, nebo jí nechat někam doprostřed dílu (ani na začátek, ani na konec) - např. to mohli udělat jako vzpomínku kterou přeřikává ten popravenej Nedovi předtim, než mu usekne hlavu. Tim by se to tam dostalo, ale pro běžnýho diváka co si šel pro nefantasy drama by se to "ztratilo v šumu".
4.11.2019 20:29 - Xeth
Sirien: Sledoval jsem to někam tuším do 3. série. Po první mne to přestávalo bavit až jsem nakonec odpadl úplně. Pak jsem jen sem tam viděl kus nějakého dílu. :)

Nemyslím si, že je má argumentace mimo. A podkladem je to, že toho dávno nikdo netočí mraky, na rozdíl od všemožných jiných žánrů. A kdyby nebyl takový problém natočit něco jako GoT (a lépe), pak bychom tu měli podobných kousků taky dost. Ale nemáme. Lidé na fantasy prostě neslyšeli a producenti za filmy a seriály většinou raději investovali do něčeho jiného.

Ano, pro běžného diváka je jedno, co mu naservíruješ, ale jen do chvíle než to je něco, co ho neláká nebo dokonce odpuzuje. Jakmile mu je to fuk a lépe, skousne všechno. Viz konec konců konzumace dnešní televize.

Rzdíl mezi strigami a draky pro tebe moc třeba není, ale pro někoho, kdo fantasy nepotkal nebo jen zdaleka, je drak často stravitelnější. S draky se totiž pravděpodobně tak či onak setkal (např. právě pohádky).

Když jsem mluvil o váze předlohy, myslel jsem tím gró příběhu, ne fandom.

Mno,
TB - premiéra v USA 1,4 milionu diváků.
VD - premiéra v USA 4,9 milionu diváků.

Jinak netvrdil jsem, že VD byla kdo ví jaká kvalita (to sis mohl všimnout). Mluvil jsem čistě o popularitě. A jak dlouho vydrží? Bylo by určitě zajímavé udělat podobný průzkum na kde co. :)

Nicméně myslím si, že se klidně můžeme shodnout na tom, že se neshodneme. Já s tebou očividně nehnu a ty se mnou taky ne, naše argumenty míjejí cíl. :)


LokiB: +1 Tvá máma není zdaleka jediná, kdo to takto má.
4.11.2019 20:45 - Aegnor
Xeth píše:
Zaklínač má více výrazných fantasy prvků.

Dokážeš to napsat konkrétně? Co má pentalogie tak výrazně fantasy, že by to divák True Blood nesnesl?

Hlavní hrdina je mutant? Well, jak velkej je to rozdíl oproti upírovi?
Okolo hlavního hrdiny se pohybují čarodějky? Well, jakej je to rozdíl oproti pumodlakům, vlkodlakům a bůhví čemu všemu dalšímo, co True Blood obsahovalo?
Trpaslíci? Naaah, stará známá věc, rozhodně ne žádné "hardcore fantasy".
Kdy se tam objevilo první opravdu monstrum? Někdy ve třetí knize?

sirien píše:
ale jinak žádná vesnice, žádný přehnaný podivnosti, jen strohý střetnutí s něčim divnym

Tuším, že ten průzkumník, co to celé přežil, tam původně viděl hromadu mrtvejch divokejch, ale když dorazili všichni tři, tak už tam žádná mrtvola nebyla.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11773204803467 secREMOTE_IP: 3.239.57.87