Kultura

Aegnor
22.4.2009 12:58
Seriály fantastiky
pozn.: moje stránkování je vzestupné (nové posty - vyšší stránky) a mám 20 postů na stránku. Tj. když napíšu "na třetí straně", myslím tím posty 41-60. Ano, stránkování si můžete změnit ve svém osobním nastavení.

pozn. 2: seznam zpracován po str. 147 vč.

Sci-fi - směs
  • StarGate SG-1 (str 43)
  • StarGate Atlantis (str 28)
  • StarGate Universe (str 8, 28, 29-30, 32)
  • Doctor Who (str 16, 19, 35, 38, 40-41, 51-56, 60-62, 78, (83))
  • Rick and Morty (str 79, 83)
  • Altered Carbon (str. 81, 84, 119)
  • War of the Worlds (str. 112)
Sci-fi - space
  • Firefly (str 44, 117)
  • Expanse (str 67, 70, 72-74, 76-77, 82, 96-97, 104-105, 113, 118-119, 128-129, 132-133, 144, 146)
  • Killjoys (str 69-70, 73, 78-79, 104)
  • Dark Matter (str 69-70, 73, 78)
  • Farscape (str 64, 69)
  • Babylon 5 (str 16, 19, 20, 46)
  • Crusade (str 39, 46)
  • Battlestar Galactica (str 32, 52-53, 118, 122-124, 126-127)
  • Star trek (121-122, 130, Sirienův průvodce TNG)
  • Deep Space Nine (str 16, Sirienův průvodce DS9)
  • Star trek Discovery (str 78-79)
  • Star Trek: Lower Decks (str 131)
  • The Orville (str 79, 83, 91, 142-144))
  • Lexx (str 79)
  • Picard (str 95, 118-119)
  • Mandalorian (str 104-105)
  • Foundation (str 121, 131)
Sci-fi - urban
  • Humans (/True Humans) (str 66, 77)
  • Dollhouse (str 8)
  • Krajní meze (str 46)
  • Flashforward (str 8, 11, 29)
  • Person of interest (str 41, 57-58, 62-65)
  • V (str 11)
  • Torchwood (str 16, 19, 38, 41, 43, 55-56)
  • Eureka, město divů
  • Earth-2 (str 49)
  • Sliders (str 10)
  • Warehouse 13 (str 56)
  • Tales from the Loop (str. 119)
Fantasy - hardcore
  • Herkules
  • Xena, princezna bojovnice
  • Legend of the Seeker (cca str. 1-5, 9, 39)
  • Letopisy Narnie
  • Merlin (str 10, 13)
  • Avatar the last Airbender +Korra (51, 52, 55, 59, 61)
  • Dragon Prince (str 120-123)
  • Avatar (N) (str 143)
  • Wakfu (neptejte se; stěžujte si Sethi)
  • Game of Thrones (str 40, 43, 48, 51, 85-93, 100-102, 116)
  • Jonathan Strange & Mr. Norrel (str 65-66)
  • Shannara Chronicles (str 67, 78)
  • Galavant (str. 74)
  • Witcher (N) (str 93-95, 99-117, 128, 135-140, 143)
  • Witcher (Pl) (str 99-100)
  • Carnival Row (str 98-99)
  • Disenchantment (str 83)
  • Wheel of Time (str 130-133)
  • Arcane (str 131, 134-135, 143)
  • DotA: Dragon's Blood (str 130)
  • Rings of Power (str 144-145)
  • Legends of Vox Machina (str 143, 146-147)
  • Dračák: Temné časy (str 134)
Fantasy - urban, bez upířin
  • Constantine (str 67-69)
  • Neverwhere (mimochodem seriál byl dřív, než knížka) (str 16)
  • Death Note (str 16, 42-43, 47)
  • Sanctuary (str 8, 29)
  • Supernatural (str 9, 37, 41, 50-51, 53, 67)
  • Dresden Files (str 56, 67)
  • Lost girl (str 49)
  • Librarians (str 64, 67, 119, 120)
  • Once upon a time (str 49)
  • Grimm (str 53, 64, 66-67)
  • Todd and the Book of Pure Evil (str. 74)
  • American Gods (str 77, 98)
  • Good Omens (str. 83, 93, 97)
  • His Dark Materials (str. 104)
  • Sense8 (str. 83)
Vampires & alike
  • True Blood (str. 6, 39, 42, 58) (plus samostatná diskuse, kdo ví proč...)
  • Buffy (str 8)
  • Moonlight (str 11, 50)
  • Vampire Diaries (str 11, 12, 26-31, 33, 36, 38, 40, 42-45, 48, 61, 64-65, 77)
  • Originals (str 59, 61-62, 65)
  • Teen wolf (str 43, 56)
  • Dracula (str 61)
  • souhrný výběr nějakých upířin
  • V Wars (str. 112)
  • Castlevania (str 132, 147)
  • Discovery of Witches (str 129, 143)
Weird mystery
  • X files (str 37)
  • Fringe (str 9, 22, 29, 33, 36-37, 41, 42, 49-50, 53)
  • Haven (str 50)
  • Lost room (str 16)
  • Sherlock (str 48, 60, 74-76)
  • Jekyll (str 30)
  • Event (str 39)
  • Lost (str 124-126)
Horror & weird
  • Penny Dreadful (str 58-59, 61, 67)
  • Stranger Things (str 75, 79, 81, 96, 119)
  • Black Mirror (str. 82)
  • Lovecraft Country (str 122, 128)
Komiksy a podobné:
  • Heroes
  • Misfits (str 31, 42-43)
  • Arrow (str 56, 68)
  • Gotham (str 68)
  • Clone Wars (SW anime) (str 41)
  • Daredevil (str 80, 83-84)
  • Punisher (str 80)
  • Iron Fist (str 80)
  • Jessica Jones (str 80)
  • Defenders (str 80)
  • The Boys (str. 98-99)
  • Legion (str. 118)
Pseudo-historické a dobrodružné
  • Black Sails (str. 81)
  • Vikings (str. 82)
  • Řím (str. 82)
  • Britannia (str. 82)
Další (???)
  • Walking dead (str 29, 49)
  • Dark Shadows (str 42)
  • Requiem for Phantom (anime) (str 47)
  • Requiem for Darkness (anime) (str 47)
  • Darker than Black (anime) (str 47)
  • Orphan Black (str 58)
  • Dominion (str 59-60)
  • Godless (str. 82)
  • Taboo (str. 82)
  • Mindhunter (str. 82)
  • Happy! (str. 83)
  • Blood Drive (str. 83)
  • Man in the High Castle (str. 98-99, 104)
  • Son of Zorn (str. 99)
  • Squid Game (str 132-133)
  • Final Space (str 129)
  • Shadow and Bone (str 137)
  • Legendy Polskie (str 127)
  • Snowpiercer (str 144)
Různě zmíněné: Alnagův výběr 16 seriálů, Dexter (str 13, 14, 46), Mentalista, Spooks (str 40-41, 56), Deadwood, Reaper, Bleach, Spartacus, Lost (str 23, 25, 46), Lie to me, Castle, House MD, Lucifer (67-68), Archer (69), Last ship (58, 71), Bojack Horseman (83), Adventure Time (83), Gravity Falls (83) a True Detective (85).

Pak taky Gumídci, Letohrátky (TaleSpin), Rychlá rota, Želvy ninja, Kačeří příběhy a My Little Ponny
24.8.2020 15:48 - Gurney
Jako experiment, co všechno divák scénáristovi sežere, je to nepochybně velmi hodnotné.
24.8.2020 15:57 - Jezus
Ale tak ona z části první serie funguje i "normálně", jako seriál o tom, jak se přeživší trosečníci perou o přežití (a sami se sebou) a ta mysterie tomu dodává jen příjemné napětí. Samozřejmě nakrkne, když si uvědomíš, že za tím není nějakej rozumnej plán na boudoucí odhalení (což zamrzí o to víc, protože spousta věcí z první řady by se dala nějak smáznout tou tajnou základnou. Sice by to bylo furt laciný, ale alespoň něco).

Já to vzdal až ve druhé řadě, kdy bylo zjevné (i pro mě), že se to bude jen natahovat a dál zamotávat do větších WTF. Nicméně první řada je vážně docela "slušná" (téma přežití na ostrově funguje) a v rámci věci i přiměřeně napínavá. Akorát pak prostě zabolí, že to nikam nevede.
24.8.2020 16:07 - LokiB
však o tom mluvím. druhou sérii a dál už jsem nesledoval. první série mě neurážela, i když jsem z informací z netu věděl, že to dál nemá moc cenu.

a scénáristicky je první série Lost lepší než mnoho i zde opěvovaných seriálů :)
25.8.2020 10:55 - Gediman
Pro mě je Lost nejlepší seriál, jaký jsem viděl. Řekl bych, že problém toho seriálu je, že lidé od něj většinou čekají něco jiného. To mysteriózno je na něm nejlepší. Jasně, některé věci se vyřešily, spousta dalších ale zůstala tajemná - a to je dobře (resp. to mám rád). Líbí se mi hodně vztahy mezi postavami, jejich různé většinou protichůdné motivace, změny stran klaďas/neutrál/padouch a tak. Třeba tohle je pro RPG hráče a gamemastery skvělá inspirace.

Což mi připomíná, že bych si měl dát rewatch. Letos je desetileté výročí konce...


No, ale jestli někdo chce těžší kalibr mystéria, tak tu je ještě Městečko Twin Peaks :)



Píše:
Akorát pak prostě zabolí, že to nikam nevede.

Jak to můžeš vědět, když jsi to nedokoukal?
25.8.2020 11:52 - Jerson
Udělat nevysvětlitelné a nevysvětlené mysteriózno dokáže kdejaký blb.
Ale pokud seriál skončí s tímto souborem otázek, není to žádné mysteriózno, ale jen nápady naházené na hromadu.

O Ztracených skvělé inspiraci pro Gamemastery psal před lety SEB, ale rozhodně bych s ním nesouhlasil. GMmovi by taky mohlo hrozit ukopání hráči :-)
25.8.2020 12:01 - LokiB
Ajvaj, plameny opět šlehají :)
No, průměrné hodnocení od půl milionu diváků na IMDB pro LOST pro někoho nemá vypovídají hodnotu, ale tak aspoň ukazuje, že je nemálo lidí, kterým se takový obsah líbí.

Kdejaký blb dokáže skoro všechno, co mu někdo jiný ukáže. Ale už není moc těch, kteří to dokážou natočit do podoby seriálu, který má hodně fanoušků. Tam už blbové tradičně narazí.

Když se GM s hráči dopředu na podobném konceptu domluví, tak ho snad neukopou :D
25.8.2020 12:01 - Jezus
Jersona podepisuji v plném rozsahu.

Jinak já to sice nedokoukal, ale nějaké zprávy se ke mě dostali. (A taky jsem viděl sem tam díl). A tak vím, že fůra věcí zůstala nevysvětlená, ale i nenaznačená. (Nepotřebuju všechno polopatě, umím si některé věci domyslet, ale to musejí nejdřív dávat smysl).

Způsob, kdy se tvářím záhadně, ale reálně ani sám nevím, jak všechny ty "tajemnosti" vysvětlím je podraz. Na diváky nebo na hráče. Může to projít třeba v nějakém béčkovém hororru, ale umění včas odhalit "co je zatím" (a třeba nechat pár nejasností a záhad k domyšlení a takovému tomu pocitu nejistoty), to je to pravé umění. Jinak jak říká Jerson "nevysvětlitelné a nevysvětlené mysteriózno dokáže kdejaký blb".
25.8.2020 12:04 - Jezus
LokiB: Otázka je, jestli ta hodnocení nejsou z doby, kdy byli všichni natěšení a napjatí, jak to dopadne, a věřili, že dostanou odpovědi. Prostě během seriálu se můžeš krásně bavit, protože je napínavý apod. ale máš i nějaká očekávání. A když se na závěr ukáže, že tě zklamou, dost ti to zpětně zkazí dobrý pocit. Jenže to už většinou dáš najevo maximálně v hodnocení poslední řady, ne seriálu jako celku, které vzniká u většiny lidí průběžně.

Pokud se PJ domluví s hráči, že bude ve hře hromada mysterií a WTF věcí, které on nehodlá nikdy vysvětlit, ok, asi ho neukopou. Já zejména z toho důvodu, že to s ním nebudu hrát* :-)

(*rozhodně ne jako kampaň, nějaký one-shot aka pár dílu seriálu klidně)
25.8.2020 12:06 - LokiB
To je zajímavé ... třeba já při hraní silně preferuju když má GM připravený příběh. Ale zde z mnoha úst zaznívalo, že nijak nevadí, když se vše spoluvytváří za pochodu a jsou do hry jen nahozená témata, která se postupně nějak vyvrbí, ale nevadí (ba co víc, je to zajímavé), že dopředu není jasné jak a proč.
25.8.2020 12:16 - Jerson
Loki - průměrné hodnocení diváků může být různé. Nicméně mám zkušenost, že i hráči RPG, kteří se nechávají příběhem provést, chtějí mít záhady vyřešené.
Už jsem dostal od některých lidí sodu za to, že se ve dvou až pěti misích nevyřešila jedna záhada definitivně, i když jsem dopředu říkal, že celý herní svět je dělaný tak, aby v něm neexistoval jeden jediný pravdivý a vševysvětlující pohled, a celá kampaň je tom, že se záhady rozvíjí, a když když se jedna blíží vyřešení, tak se rozvíjí další.

Přes to všechno si hráči - vybraní, varovaní dopředu a souhlasící s tímto konceptem - stěžovali.

Ani si nezkouším představit, jak by reagovali tihle hráči, když by za jednu napůl vyřešenou záhadu nastoupily čtyři další, když by hráči nebyli opakovaně vyrováni dopředu (jako nebyli varováni diváci) a třeba kdyby šlo o hráče, kteří chtějí mít větší část záhad a vláken uzavřených.

Tedy nevěřím tomu, že by se hráči na takovém záhadologicky rozvětveném konceptu s GMmem domluvili - po třináctiletém hledání takových hráčů jsem na ně narazil jen v podobě "ne úplně vyřešené věci jsme schopni po jistou dobu tolerovat".

K těm "blbům" - mám rád záhadologické filmy, to napětí a tajemno. Nicméně po zkušenostech s holywoodskou produkcí se obávám toho momentu, kdy má dojít k rozuzlení, protože to je v mnoha případech pokus vyvařit záhadu z vody. Někdy je vysvětlení úplně pitomé, někdy je vlastně přízemní, někdy úplně chybí a režisér se to snaží přehodit na diváky, aby hledali nějakou tu hlubokou myšlenku bez jednoznačného rozuzlení ... a někdy, ne moc často, je závěr takový, že divák dostane odpověď, i když dojem ze záhady přetrvává. (K-Pax za všechny)

Pokud někdy narazím na skupinu, která tímto způsobem delší čas hraje, rozhodně se jich zeptám na názory.
25.8.2020 12:20 - Jerson
LokiB píše:
Ale zde z mnoha úst zaznívalo, že nijak nevadí, když se vše spoluvytváří za pochodu a jsou do hry jen nahozená témata, která se postupně nějak vyvrbí, ale nevadí (ba co víc, je to zajímavé), že dopředu není jasné jak a proč.

To se nevylučuje - rozvinout vlákna, která vzniknou teprve během hry tím, jak se na ně hráči soustředí se dá zkombinovat s tím, že se vlákna postupně nebo na konci spletou a výsledek praští hráče do obličeje tak, že budou nadšeni (nikoliv tak, že jen praští hráče do obličeje, jak jsme tu měli minulý týden.)

To je právě rozdíl v umění mezi profíkem a nezkušeným či diletantem. Profík dokáže ta vlákna splést a spojit za pochodu. Diletant je nechá rozpletená schválně, a tváří se, že to tak hráči vlastně chtěli.
25.8.2020 12:21 - Log 1=0
Loki:
Za městem je jeskyně. Něco v ní je (Je to lékořicový drak. Vy za ním zajdete a zmlátíte ho, protože je hrubián.).
Za městem je jeskyně. Něco v ní je (Je to lékořicový drak. Je to hrubián. Nevím, co se stane, kdyř tam zajdete.)
Za městem je jeskyně. Něco v ní je. Já nevím co, co byste tam rádi?
Za městem je jeskyně. Něco v ní je (Já nevím co, ale to vy nevíte).
Cítíš rozdíl?
Plus je ještě velký rozdíl mezi RPG hrou a seriálem.
25.8.2020 12:22 - Jezus
Loki: Jasně, nahazování témat je v pohodě, důležité ale je, aby se to nakonec "nějak vyvrbilo". Zejména ty, co se týkají nějakých mysterií, která se do děje dostanou a nějakou dobu v něm "straší".

Neumím si moc dobře představit hru, v níž hráči nadhazují záhady a mysteria, která nechtějí prozkoumat a odhalit.
25.8.2020 12:43 - LokiB
Log 1=0 píše:
Plus je ještě velký rozdíl mezi RPG hrou a seriálem.


to snad ví každý. ani nevím, proč to zmiňuješ, spojoval jsem to nějak?

Jezus píše:
Neumím si moc dobře představit hru, v níž hráči nadhazují záhady a mysteria, která nechtějí prozkoumat a odhalit.


A dovedeš si představit hry, kde je chtějí prozkoumat a odhalit, ale nepodaří se jim to, nebo to co zjistí, není až tak uspokojivé vysvětlení?

Log 1=0 píše:
Cítíš rozdíl?


Rozdíl cítí asi každý, ale opět ... jaká je souvislost s tím, co se tu diskutuje a co mi tím chceš sdělit?
protože tady se bavíme zejména o situaci "za městem je jeskyně. něco v ní je. já nevím co, vy nevíte co, půjdete tam a zkusíte to zjistit (nebo alternativně: zkusíme to společně zjistit). možná to, co zjistíte někomu z vás bude dávat smysl, ale asi ne všem"
25.8.2020 12:56 - Log 1=0
Tak jsme ve vláknu Seriály fantastiky, a tvůj příspěvek jsem viděl jako paralelu mezi hrou a seriálem. Pokud jsi se nechal prostě unést off-topicem, tak sorry, nerozuměli jsme si.
25.8.2020 13:05 - LokiB
Ale ne, v klidu ... chtěl jsem tím říc, že jsme si jistě všichni vědomi rozdílů mezi seriálem a hraním RPG. Ten komentář se odvíjel od toho, že Jerson zmínil "O Ztracených skvělé inspiraci pro Gamemastery psal před lety SEB, ale rozhodně bych s ním nesouhlasil. GMmovi by taky mohlo hrozit ukopání hráči :-)"
25.8.2020 13:11 - Jezus
LokiB píše:
A dovedeš si představit hry, kde je chtějí prozkoumat a odhalit, ale nepodaří se jim to, nebo to co zjistí, není až tak uspokojivé vysvětlení?


To si představit umím. A představuji si to jako "nepříliš zábavný/uspokojivý výsledek" :-)

Pokud je to závěr sezení či nějakého dílčího dobrodružství, kdy záhada přetrvává (mění se na další navazující) nebo postavy dostanou po té další příležitost zjistit, vo co go, tak v pohodě. Jako závěr kampaně ale sucks.

LokiB píše:
možná to, co zjistíte někomu z vás bude dávat smysl, ale asi ne všem


Od toho je případná poherní debata (klidně jindy). Jestli to někomu nedává smysl, ostatní mu můžou vysvětlit, jak to bylo podle nich (a co třeba jako hráč minul - flow informací a jejich sdílení není nikdy 100%). Případně i PJ může doplnit nějaký detail ("Já to ve hře zmínil, ale hrozně to přebyly jiné věci, vaše postavy jsi jsou ale určitě vědomy toho, že Pan X se o Paní Y zmínil, takže tu vaše domněnku, že se ovlivňovali berte za potvrzenou. A taky byste si měli vzpomenout na agenta Smitha, jak ten do toho zapadá...").
Důležité je, že ty věci existují, dají se po hře rozebrat a případně i trochu doplnit (když se do hry nepodařilo dostat dostatečný popis).
Samozřejmě nemusí se rozetnout úplně všechno (někdo je a prostě zůstane sirotek a jeho rodiče se do něčeho zapletli, ale asi ne nakonec ne moc podstatně?). Jde o to, že věci, které hráče (a postavy) zajímali, se nejpozději v závěru kampaně odhalí a dají smysl.

Jinak ale nechci příliš tohle vlákno plevelit, tak to když tak vezmi jinam...
25.8.2020 13:17 - LokiB
ať už u seriálu/filmu nebo RPG ... je to tak, že někomu stačí ten okamžitý zážitek/prožitek, který může být velmi uspokojivý, i když "na konci" nedostane vysvětlení, dějové oblouky se neuzavřou, příběh vyšumí nebo jeho konec není srozumitelný.
divák / hráč si může věci domyslet podle sebe, nebo se zamýšlet a diskutovat nad možnostmi

a pak jsou diváci / hráči, kteří toto nesnáší, chtějí výsledek daný autory/hrou a bez toho mají zážitek zkažený a jsou naštvaní.

Jsem dalek toho říkat, že ti druzí jsou ti špatní. Ale zkuste připustit, že ti první také existují :)
25.8.2020 13:40 - Jezus
Ok, však já je do pekla neposílám. Snažím se mluvit o tom, že já to vnímám dost odlišně a že takových jako já je dost. Takže obecnou radu ve smyslu "nelam si hlavu s tím, jak záhady vysvětlíš, i bez toho je to kvalitní prožitek" prostě dát nemůžeš, protože hodně lidí na to zareaguje jako já nebo Jerson. Rétorickým skopáním do kuličky :-)

"Pasivnější" hráči nebo prostě družiny, co chtějí momentální silný zážitek z příběhu, si to tak samozřejmě užít mohou ( i když si pořád myslím, že když to bude dávat smysl, užijí si to víc).

LokiB píše:
divák / hráč si může věci domyslet podle sebe, nebo se zamýšlet a diskutovat nad možnostmi


Jako jo. Já taky nepotřebuju všechno polopatě. Dokonce jsem si zvykl si už vyloženě některé věci doplňovat tak, aby to dávalo smysl (prostě si představit scénu nebo věc, která kdyby zazněla, tak tomu smysl dá). Jenže k tomu musíš mít klavitně postavené kulisy a pozadí. Ten "příběh" a smysl tam někde musí být, jen neodhalen a naznačen. A nějaké ty následky, dopady, "přesný konec" mohou zůstat otevřené.

Ale jako styl "je tady bubákovskej kouř" sám si vymysli co znamená, aniž ti dáme nějaká vodítka natož logiku, neberu.
25.8.2020 13:41 - Gediman
Píše:
Udělat nevysvětlitelné a nevysvětlené mysteriózno dokáže kdejaký blb.


Když je ale podané dobře, napínavě a skutečně mysteriózně, pak je to skvělý výsledek.

Tak třeba příklad z teoretické hry. V settingu je řečeno, že existuje nějaká zásadní iluminátská skupina, která je tajemná a ovládá celý svět z pozadí. Nikdo neví, kdo to je a co je jejím cílem. Teď by přišli hráči (nebo i GM) a tu iluminátskou skupinu našli a vyřídili (zatkli, pobili, rozvrátili)... je to žádoucí? Já říkám, že by to zničilo celý setting, třeba do té míry, že by nic dalšího v něm už nedávalo smysl řešit. Já jako GM bych to nikdy neudělal. Jako hráč bych se o to s postavou možná snažil, ale vůbec bych se nedivil, kdybych neuspěl. Naopak by mi to přišlo logické.

Některá tajemství musí zůstat neodhalena.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.078014135360718 secREMOTE_IP: 34.228.168.200