Kultura

Colombo
16.8.2009 13:17
Nejhorší filmy fantastiky
Všecko je to subjektivní. Neexistuje špatný film. Vždycky se totiž někomu bude líbit. A ti, co si myslí, že je špatný, prostě to neberou s dostatečným nadhledem.
Autorská citace #81
17.8.2009 18:15 - Argonantus
Felouen:

Těší mne, že sis to tak užila.
Už jsem asi moc starý a rafinovaný; ne všechno mě vyleká a té matce jsem nějak tak úplně neuvěřil... přišla mi příliš drsná na to, abych se o ni bál (asi jako Ripleyová).
Jednotlivé scény fungovaly, měly v sobě takové pěkné výtvarno, ale chtělo to ještě někoho, kdo by tomu dodělal další patra. Chci vědět, co cítí Red pyramid. Proč je takový, co se mu stalo, a o co mu jde.

Frank Cotton byl takový z nemístné zvědavosti. A Julie to dělala z lásky. A tak dál. Pravá hrůza je vždycky uvnitř (v tom Silent Hillu zejména v těch zbožných křesťanech, což bylo ale od počátku dost průhledné).
Autorská citace #82
17.8.2009 18:36 - noir
Argonantus: Vidíš to, IMHO by se kus toho strachu vytratil, kdybys pochopil motivaci těch padouchů. Nejlepší horrory pracují s nejistotou, zlo je nepochopitelné a nevysvětlované. Popisem strach mizí. Vem si ptáky - jak moc by je zabilo, kdyby se člověk dozvěděl, že jejich divné chování způsobil nějaký dioxid v hnojidle? Hned by to byl jiný žánr. Aspoň to říká teorie, určitě je hafo příkladů, kdy to funguje úplně jinak.
Autorská citace #83
17.8.2009 21:33 - sirien
Bouchi píše:
Nejak se mi nechce verit, ze by se uz v soucasnosti na gymplu Salda vubec nevyskytoval v osnovach. (Ale treba jsi ho po mature proste vypustil z pameti.)

jo v osnovách. Tak to máš říct hned.
Naprosto netušim co se bralo v hodinách literatury primou počínaje oktávou konče. První ročníky jsem zapomněl, v pozdějších jsem velice rychle zjistil že se o mnoha autorech učí děsivé shity a nemám tudíž důvod věřit čemukoliv co se učí o ostatních autorech.
Stejně tak díla která se brala mě nejen obvykle enormě nudila, ale narozdíl od vyšinutých češtinářů mi ona sama ani jejich autoři nepřišli o nic aktuálnější, podstatnější a hodní znalosti než libovolný autor béčkové literatury vybraný namátkou v Luxoru.
Usoudil jsem tedy, že bude lepší čas věnovaný literatuře využít efektivněji. Nemám nejmenší tušení o 90% autorů kteří jsou v osnovách (...a nijak mi to nezabránilo mít vyznamenání u maturity s češtinou za 2, výborný vtip mezi námi)


noir: Prosím - ta tlačítka pod oknem na odpověď nejsou nadarmo. Zkus pro citace druhých lidí používat tlačítko "cite", mnohem lépe se to čte.

noir píše:
Zcela zmateně spojuješ dohromady dvě věci: líbivost a kvalitu.

Aha. Líbivost - dejme tomu. Ale cože přesně že to je ta kvalita? Filmy kritiky označované za "kvalitní" shledává velká část populace bez ohledu na vzdělání mnohdy za nekoukatelné nesmysly.
Je mi naprosto jasné, jak se hodnotí kvalita sloučeniny, rudy, kvalita mostní konstrukce, dokážu si tak nějak ještě představit třeba kvalitu řemeslného zpracování povídky, tj. hodnocení čistě lingvistické stránky díla... i když to je místy dost kulhavé.
Ale kvalita obrazu? Kvalita hudby (samotné, nikoliv nahrávky)? Kvalita filmu?

noir píše:
někdo, kdo pláče nad něžností a zranitelností lidské duše prostě nepozabíjí deset lidí kvůli zvířeti.

Ty si zase moc nepamatuješ, co píšu, očividně. Jedna z otázek kterou Equilibrium předkládá je, zda jsou lidé bez emocí stále plnohodnotní lidé. Když už to budeš ignorovat všude jinde, závěrečný monolog mluví sám za sebe. (0:48 až 1:17)

noir píše:
zítra bys mohl podobně arogantně mávnout rukou nad kvantovou teorií.

až na jeden malej detail - kvantová teorie je, byla zformulována, byla prokázána.
Kritika umění není - je jen individuální názor schovávající se za jakousi podivnou záštitu. Na libovolné dílo jsou protikladné recenze - někomu se líbí, někomu ne, někomu se líbí něco co jiní zavrhují. Jersonova nechuť ke gunkatě je krásný příklad.
Autorská citace #84
17.8.2009 22:37 - noir
sirien:
"ta tlačítka pod oknem na odpověď nejsou nadarmo. Zkus pro citace druhých lidí používat tlačítko "cite", mnohem lépe se to čte."
zkouším to, ale nejde mi to. Už jsem se omlouval několikrát, ber to jako příznak mé jedinečné osobnosti.

Jak má vypadat "umělecké dílo" se popisuje dobré tři tisíce let. Pokud však neznáš ty způsoby "čtení", je těžké o nich psát.

"velká část populace bez ohledu na vzdělání mnohdy za nekoukatelné nesmysly."
To o kvalitě ovšem neříká vůbec nic. Jistě se shodneme, že čínské kecky za 80 korun nejsou kvalitnější než prestižky. Ale prodalo se jich přesto milionkrát víc. Abys ale odhalil kvalitu prestižek, potřebuješ nějakou zkušenost. Problém s dnešním vnímáním "umění" je v tom, že masy prostě tu zkušenost nemají. Z mnoha důvodů.

"Jedna z otázek kterou Equilibrium předkládá je, zda jsou lidé bez emocí stále plnohodnotní lidé."
Chceš říct, že pes byl pro Klerika lidštější než lidé? Čím?

"kvantová teorie je, byla zformulována, byla prokázána."
První dva body souhlas, třetí ne. Teorie nejde prokázat, jen vyvrátit. Stejně tak existuje mnoho teorií popisujících chování uměleckého díla. Že je, na rozdíl od kvantové teorie, neznáš, nemá s jejich existencí nic společného. Stejně jako se dá chování částice hodnotit z hlediska superstrunové, kvantové nebo relativistické pozice, dá se na dílo pohlížet strukturalisticky, pozitivisticky nebo pomocí dalších aparátů. Při každém aparátu dospěješ logicky k jinému vásledku, získáš jiné informace. Stejně jako když se na zlomeninu dáváš pomocá RTG, očima nebo ji ohmatáš. Anebo to udělat nemusíš vůbec, ale pak ti ujde mnoho rovin díla. Protože režiséři, malíři a spisovatelé, na rozdíl od tebe (a teď to neberu osobně, je to jen příklad), Poetiku, Proppa, Campbella a další znají a pracují s nimi.
Autorská citace #85
17.8.2009 22:46 - Colombo
"Protože režiséři, malíři a spisovatelé, na rozdíl od tebe (a teď to neberu osobně, je to jen příklad), Poetiku, Proppa, Campbella a další znají a pracují s nimi."

Co to sakra? Abych vytvářel umělecké dílo, tak musím mít školu? Co to sakra?
Autorská citace #86
17.8.2009 22:51 - Sethi
To ne, ale když už do něčeho chceš drbat, tak to chce mít alespoň přehled o problematice.

Nebudu se pouštět do bluffu o kvantové teorii, když vím, že jsem se stěží prokousala přes částici v krabici. Na nějaké ty breberky už bych si ale troufla.
Autorská citace #87
17.8.2009 22:53 - sirien
noir píše:
zkouším to, ale nejde mi to. Už jsem se omlouval několikrát, ber to jako příznak mé jedinečné osobnosti.

Existuje pro mě nějaká naděje, když Ti prozradím, že kód zní: [cite] citace [/cite]? (případně lze v prvním tagu využít variabilně [cita name=""])

noir píše:
První dva body souhlas, třetí ne. Teorie nejde prokázat, jen vyvrátit.

hypotéza byla zformulována, následně ověřena, teorie pak byla verifikována vědeckými experimenty a praktickým využitím, když na tom trváš.

noir píše:
Stejně tak existuje mnoho teorií popisujících chování uměleckého díla.

hypotéz, možná. Teorií? Kdo je verifikoval? Jak? Byla ta metoda validní? Reliabilní? Jaký byl vzorek?

noir píše:
Stejně jako se dá chování částice hodnotit z hlediska superstrunové, kvantové nebo relativistické pozice

...které mají oporu v praxi nebo matematické teorii a jasně vystihují určitý postoj který může být vyvrácen...
Píše:
dá se na dílo pohlížet strukturalisticky, pozitivisticky nebo pomocí dalších aparátů.

...které nejsou ničím jiným než učeně vyjádřenou větou "můj osobní názor je, že:"

Aby bylo jasno, já nemám nic proti humantiním oborům a rozhodně si nemyslím že by byly méněcené nebo tak. Ale dívat se na jejich východiska a závěry stejně, jako na východiska a závěry přírodních věd? Mluvit o kvalitě, tedy objektivní veličině, uměleckého díla? To je na mě trochu moc.

noir píše:
Abys ale odhalil kvalitu prestižek, potřebuješ nějakou zkušenost. Problém s dnešním vnímáním "umění" je v tom, že masy prostě tu zkušenost nemají. Z mnoha důvodů.

Tohle je... zcestný směr uvažování. Umění se za generace měnilo, neustále vypadalo jinak, různé styly, pojetí, témata, formy. Přesto se nijak nevytrácelo nebo nevystupovalo.
Je to jako móda. To co je dnes in a cool a "kvalitní" tak za pár let bude "out" a "nevkusné" a "naprosto bez citu", aby to za dalších pár let bylo "sympatiké retro".
Mluvit o kvalitě věci, která se proměňuje pod rukama tak, že se neustále hodnotí něco jiného, neustále se tvůrci snaží vystihnout něco jiného... je prostě mimo.

Umění má individuální hodnotu. Může mít individuální vyznění. Subjektivně mohu posoudit jeho "kvalitu" pro mě samotného.
Objektivní hodnocení se zakládá jen na mlžení, je to vzdušnej zámek se základama v sunoucím se bahně.

Píše:
Chceš říct, že pes byl pro Klerika lidštější než lidé? Čím?

Lidštější? Rozhodně ne. To by byla antropomorfizace.
Hodnotnějším? Možná. To štěně narozdíl od těch lidí prožívalo, cítilo, tedy žilo. Ti "lidé" byli tohoto zbaveni, chodili okolo a chovali se podle chladné racionality, bez prožitku, bez potěšení, bez rozhodnutí - prostě jako automaty. Štěně oproti nim bylo naprostou fontánou prožitku a života.
Dovolím si i tvrdit, že ta scéna tam byla, spolu s několika dalšími, právě proto, aby tuto myšlenku podtrhla v samotném závěru, když je přímo vyslovena. Možná. A pokud ne, tak tak rozhodně působí.
Autorská citace #88
18.8.2009 03:48 - Nerhinn
Už jako malá jsem nesnášela, když ve filmech umírala zvířata. Nevinné, roztomilé němé tváře... oproti všemožným bastardům lidského druhu, kteří by si nějaké to násilí zasloužili mnohem víc. Ostatně tuhle jsem četla nějaký článek o tom, jak nás filmaři vydírají - a štěňátka tam byla. Takže ačkoliv Equilibrium mám ráda, tak tady bych to nesvalovala na to, že film měl ukázat zajímavé morální dilema, ale spíš bych si tipla, že filmaři si prostě nedovolili zabít pejska.

Asi i proto mi přišlo tak nějak více bezproblémové srovnat se s tím, že pro hafíka tam vymlátí bandu lidí. Ti chlapíci jsou zamaskovaní a ztělesňují chladný, bezcitný aparát. Krom toho jsou v přesile... a chtějí ublížit štěňátku. A pak taky ještě je to krátce poté, co hlavní hrdina tu látku vysadil. Já to vnímala tak, že ty roky tréninku nedokáže zapomenout - v případě potřeby může "přepnout" (zejména, bojuje-li nyní proti někomu, kdo se chová jako jeho nepřítel nebo hájí jeho zájmy). Krom toho boj proti lidem, kteří jsou v přesile, to je jemu známá věc, ten film imho spíš ukazuje, jak se vyrovnává s jemu do té doby zcela neznámými situacemi.

A dál - když o tom tak přemýšlím... on v tom filmu teprve postupně odhaluje, co mu připadá dobré a špatné, krásné a dojemné. Pokud jsem to správně pochopila, tak veškeré hodnoty, které jsou těm lidem vštěpovány, si oni nemají jak ověřit. Bolest z toho, jak kvílí psi, soucit nad vyděšenými pohledy, to všechno přichází až postupně a v době, kdy se mu nejspíš docela radikálně mění žebříček hodnot a kdy dost dobře může pochybovat o hodnotách, které měl dříve. Ve filmu Watchmen je scéna s mrtvými psy. Jsem si stoprocentně jistá, že vidět ji o pár let dříve, bude mi těch psů líto. Takhle jsem s ní souhlasila. A teď si vemte, že já měla na to, aby to, co vnímám jako správné, dohnalo hodnoty, které mi byly vštípeny dříve, dvacet let. On má pocity pár hodin...
Autorská citace #89
18.8.2009 08:00 - noir
sirien: Nádhera. Celý tvůj příspěvek se dá shrnout do jednoho velkého "nesouhlasím, nerozumím tomu, tak ještě třikrát zopakuju, co už jsem napsal."

Oponovat nebudu, jsi natolik přesvědčený o své pravdě, že je to zbytečné. Jen ti spíš nabídnu téma k uvažování: Jsou lidé založeni na něčem společném? Na něčem, co se pak odráží v tom, co lidé dělají? Dají se ta pravidla nějak formulovat? Sdílejí kultury nějaké společné rysy?

A neříkej mi,žes opravdu neslyšel o tak základních pravidlech vnímání krásy jako jsou symetrie, eurytmie (venusta species commodusque aspectus)a kánon.

Nevím, kolik znáš filmových kritiků a jaké, ale mohu tě ujistit, že významná část se jich nějakým "líbí:nelíbí" fakt neřídí. I když přiznám, že i mezi našimi kritiky máme zoufalce, kteří hodnotí film jako "zajímavý". Ale když si člověk proti sobě postaví třeba recenzi Františka Fuky a Kamila Fily, je docela jasné, z jaké se toho dozví víc.

Colombo: Umělců samouků, kteří neznají skvěle svou kulturu (a nejen školou, ale třeba samostudiem), je pramálo. Znáš někoho takového? A ano, některé umělecké obory je bez studia téměř nemožné dělat-film, architektura nebo poezie budiž příklady.

Nerhinn: Díky za pohled z jiné strany. Když se to napíše takhle nearogantně, má to hlavu a patu. Mě to narušuje jedna věc- jeho syn je také součástí aparátu, taky je to jen nepřátelský jedinec bez emocí, navíc potenciálně nebezpečný. Pokud by ten film vycházel z něčeho, co je lidem vlastní, tak prostě Klerik měl své dítě zabít. Opravdu nevěřím, že v někom vzbudí tolik emocí pejsek, a ne vlastní dítě. Chápu ten film jako nedůsledný- režisér neměl odvahu dělat ty velké nepopulární kroky (opravdu ublížit psu, nechat umřít dítě), tak hledal berličky.
Autorská citace #90
18.8.2009 08:20 - Sethi
Já bych si jen dovolila podotknout, že v okamžiku, kdy vymlátil tu malou údernou jednotku už ani nebránil psa - bránil přece sebe. Ano, pes tam byl spouštěcí mechanismus - ahmygawwdkah-yoot štěňátko, které si vzal s sebou, které ho posléze ohrozilo. Ale v okamžiku, kdy támhle pejsek kvikl v kufru, tak se stalo především to, že vyletělo do povětří jeho krytí "já jsem mocný a zlý klerik," a pokud se nechtěl nechat na místě zatknout/zabít, tak musel zlikvidovat všechny svědky. Ten pes byl důvod pro to, že ho odhalili, ne však pro to, že je vybil.
Autorská citace #91
18.8.2009 08:22 - Quentin
usi: presne tak
Autorská citace #92
18.8.2009 08:44 - Argonantus
Noir:

Předpokládám, že není snadné udržet pozornost, když do tebe Sirien šije kaťušemi, rotačákem a botou, dle svého zvyku; ale tohle mne zaujalo

Píše:
Vidíš to, IMHO by se kus toho strachu vytratil, kdybys pochopil motivaci těch padouchů. Nejlepší horrory pracují s nejistotou, zlo je nepochopitelné a nevysvětlované.


Ač jsem použil příklady, zřejmě jsem to nevysvětlil dobře. V hororech vystupuje strašidlo/mechanism, které nemusí mít vůbec žádné důvody a smysl, ale také strašidlo/postava, kterému nepatrně do hlavy vidíme, a to co vidíme, fascinuje a děsí tím víc.
Řekl bych, že ptáci jsou zrovna začátek tohoto trendu; oni se nechovají vůbec jako normální ptáci, ale člověk by skoro řekl, že mají jakýsi úmysl. U Spielbergova žraloka je to ještě zřetelnější; u Aliena také. A Terminator jde ještě dál; tam dokonce vidíme jeho očima a sledujeme přesně jeho plány.
Motivy jsou prosté, ale zneklidňující tím, že jsou ještě nepochopitelnější, než nic; lekají třeba i tím, že vůbec jsou.

Ostatně, Silent Hill nakonec detailně sleduje duši té holčičky, a vlastně i duši těch dobrých křesťanů; a není to vůbec uklidňující, ale fakt docela strašidelné. Já bych s tím začal asi tak o půl hodiny dřív, a to je celé.

Siriene, ona není hanba něco nevědět, ale ani to není nic, co by člověka šlechtilo (k té literatuře). Tahle věda pár věcí už taky zjistila.
Autorská citace #93
18.8.2009 13:05 - Nerhinn
noir píše:
jeho syn je také součástí aparátu, taky je to jen nepřátelský jedinec bez emocí, navíc potenciálně nebezpečný. Pokud by ten film vycházel z něčeho, co je lidem vlastní, tak prostě Klerik měl své dítě zabít.

Myslím, že se v tom filmu nesnažil zabít každého nepřítele, imho spíš ty, kteří ho aktuálně přímo ohrožovali na životě; ta vybíjená přišla až na konci.
dále píše:
Opravdu nevěřím, že v někom vzbudí tolik emocí pejsek, a ne vlastní dítě. Chápu ten film jako nedůsledný- režisér neměl odvahu dělat ty velké nepopulární kroky (opravdu ublížit psu, nechat umřít dítě), tak hledal berličky.

S tímhle souhlasím. Film je to především zábavný. Do polemiky, jestli by byl tak zábavný a cool i tehdy, kdyby byl pořádně promyšlený, se mi pouštět nechce... ale to, jak si uskladnil psa doma a ohrozil tím děti, se mi taky nezdálo úplně inteligentní.
Autorská citace #94
18.8.2009 13:26 - Argonantus
http://www.d20.cz/diskuze/kultura-diskuze/16716.1.html#
Autorská citace #95
18.8.2009 15:07 - sirien
noir píše:
sirien: Nádhera. Celý tvůj příspěvek se dá shrnout do jednoho velkého "nesouhlasím, nerozumím tomu, tak ještě třikrát zopakuju, co už jsem napsal."

ah, nač ta agreesivita?
Teď jsem si to po sobě četl znovu. Ve skutečnosti píšu: "nesouhlasím, vživotě mi nikdo nedokázal, že by vůbec bylo čemu rozumnět, a navíc uvádím hned několik docela věcných argumentů k tomu proč si myslím co si myslím".
Pravda je, že spousta lidí co se snažili hájit různé vědní postoje k umění na těhle argumentech vyhořela a většinou, když mohli, se je snažili agresivně smést ze stolu.

Vklidu je zopakuju znovu:
-> jak chceš nalézt objektivní pravdu o hodnotě díla, když sám náhled na hodnotu se v daném oboru mění s každými několika lety (podobně jako v módě, která je také založena na společné a společenské iluzi) a to co by v jedné době spálili jako nesmysl v jiné vyzdvihují? (a naopak)
-> co PŘESNĚ je ta kvalita, kterou hodnotíš? Ptal jsem se na to už dvakrát a pokaždé ses vyhnul odpovědi. "Kvalita" je vlastnost nějakého objektu vzhledem k nějaké škále. Co je tou vlastností a co je tou škálou při posuzování umění?
-> k předešlému: kdo tuto vlastnost a škálu deklaroval? Na základě čeho? Čím byla verifikována?

noir píše:
Nevím, kolik znáš filmových kritiků

Pár. Nicméně lidí od filmu znám hodně. A všiml jsem si jedné zajímavé věci - to co na filmu hodnotí oni, to jak se na film oni sami koukají, co v něm vidí a i to, jakým způsobem si ho užívají... nemá už takřka vůbec nic společného s tím, jak se na to dívá kdokoliv jiný.
Pár z nich to uznává a dokonce to i sem tam docela rozumně zdůvodňují. Ne zrovna málo z nich naopak reaguje agresivně a při podobné zmínce ihned vypálí, že to ti ostatní jsou pitomci co si vůbec nic neuvědomují a odmítají možnost, že by pro někoho byl jejich pohled na věc irelevantní.

noir píše:
A ano, některé umělecké obory je bez studia téměř nemožné dělat-film

ROFL
Shodou okolností jsem minulý pátek seděl několik hodin s Markem Dobešem, který je velmi fascinován amatérskou tvorbou a dokonce dělá přednášky o tom jak se dá udělat film aniž by měl člověk s filmem pořádně cokoliv společného...
A co se poezie týče... není to zrovna můj šálek kávy, nikdy jsem poezii moc neholdoval, ale i tak jsem sem tam na netu narazil na věci které si lidé psali sami pro sebe. Četl jsem díla třech mých kamarádů (jeden je tady na Kostce, nebudu jmenovat, pokud chce přihlásí se sám) a byla docela dobrý. Příjemně se četla a když je člověk četl, tak z nich zůstával docela silný dojem. Samozřejmě nemám tušení, jak kvalitní by byla poté co by je prolustroval nějaký skutečný kritik.

A co se architektury týče, tak to je taky dost přestřel. Zaprvé architektura je částečně věda související s fyzikou, vlastnostmi materiálů a hromadou dalších věcí. Zadruhé znám asi čtyři architekty a studenty architektury a platí pro ně totéž co pro filmaře - to co na architektuře oceňují oni je už mnohdy naprosto mimo vnímání běžných smrtelníků.

noir píše:
Pokud by ten film vycházel z něčeho, co je lidem vlastní, tak prostě Klerik měl své dítě zabít.

em... PROČ? Klerik už emoce cítil, zabil by vlastní dítě? Zvlášť potom co si uvědomil, co se stalo jeho vlastní manželce? V tom nedůslednost teda fakt nevidím...

Argonantus píše:
Tahle věda pár věcí už taky zjistila.

Tak já netvrdím že ne. Jen tvrdím že se mnohdy montuje do věcí které nedávají smysl. (mimochodem - zjistila. Způsob kterým literární vědci třeba odvozují věci o atuorovi samotném z jeho děl... eh..)

Nerhinn píše:
Do polemiky, jestli by byl tak zábavný a cool i tehdy, kdyby byl pořádně promyšlený, se mi pouštět nechce...

Podle mě by byl taky dobrý, ale byl by trochu o něčem jiném. Nejspíš.
Autorská citace #96
18.8.2009 15:14 - Sosáček
Píše:
Horší je už jen Jersonův oblíbený Knihovník

Knihovnik byl parodie, ne? Nemyslim ze to mysleli vazne.
Autorská citace #97
18.8.2009 15:26 - Fibriso
no, myslím, že tu máme dalšího horkého (Extra horkého) kandidáta
v Angličtině Pagan queen , česky Kněžna Libuše (s komentářem "Vidím Libuši, jak míří do kin coby moudrá dcera elfky"
od režiséra Constantin Wernera , a distribuje to společnost režiséra Uwe Bolla
už se těšíte? (na záchod)
Autorská citace #98
18.8.2009 15:35 - Faire
Uaaaaaaah. Drsné. Málem jsem usnul u traileru, to tady ještě nebylo :) Jinak jsem si pročetl diskuzi, a nedá mi to - stahuju G. I. Jane :D
Autorská citace #99
18.8.2009 15:40 - Fibriso
i ty zloději :D
*nenápadně otevira rapidshare*

(teď nás již tradičně ukamenují že krademe)
18.8.2009 15:49 - Faire
Pozor, aby nedošlo k omylu - proti počítačovému pirátství jsem vystupoval v první řadě já :D Takže kamenování se nevyhneš. Mám Tě. (nenápadně zavírá torrent)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087429046630859 secREMOTE_IP: 3.238.233.189