Kultura

pipux
23.1.2010 11:09
Rasy vs kultury
Koncepce "fantasy ras" má své mouchy. Fantasy rasy jako takové budují nesmyslné zdi odlišností ve společnosti.

Musí být společnost nutně rozdělená tak kýčovitě? - říše elfů, říše trpaslíků ...?
Když uvážíme promíchanou společnost, mezi rasami tu pořád budou existovat zdi nedorozumění. Nebudou si plně rozumět z biologického základu, daného jinou stavbou mozků. Bude je od sebe dělit neschopnost mít mezi sebou potomky - budou žít v oddělených komunitách. A pokud budou žít v oddělených komunitách, budou mezi nimi existovat předsudky.

Kde se na myšlenku ras přišlo? Je fantasy rasa jen koncepcí odlišné kultury, stereotypizovaná do okaté podoby, aby se nemuselo přemýšlet? Jsou fantasy rasy odrazem společnosti s nízkou mobilitou po světě (kde rasa=kultura sedí)?
Dřívější skutečný svět promíchanost neznal - ke každé kultuře se vázalo rasové etnikum. Současný progresivně myslející běloch by snad už neměl mít problém mít "černobílé" děti s černoškou; je jasné, že tolkienovec z dob stále ještě viktoriánské Anglie by nad takovou myšlenkou ohrnoval nos.

Kultury se mohou vyvíjet, slučovat i vyhrazovat proti sobě, ovlivňovat, zanikat a vznikat.
Fantasy rasy však vždy zůstanou omezené na to, že budou odlišné, statické. Žádné změny. Fantasy rasy jsou nudné.

Zdá se vám koncepce fantasy ras jako blbý nápad? Levná nálepka, mající nahradit složitější kulturu?
A co byste s tím udělali?
Autorská citace #41
27.1.2010 11:46 - Sosáček
Rozdil ras a kultur jsem resil nekdy pred peti lety. Zaver byl, ze klise vetsina hracu proste chce, a vymyslet originalni vec jen proto aby to bylo originalni je ztrata casu. A to, ze to casto dopada stejne jako original ("nemame rasy, toe klise, mame kultury. treba tahle kultura je jako francouzi a tahle jako arabove") je horka ironie.

Merlin: ne vzdycky. Dost hracu neni zhavych do prozkoumavani imaginarniho sveta co vymyslel GM a chteji si tvorit vlastni.
Autorská citace #42
27.1.2010 12:57 - Merlin
Glitterhash píše:
Merlin: ne vzdycky. Dost hracu neni zhavych do prozkoumavani imaginarniho sveta co vymyslel GM a chteji si tvorit vlastni.

samozřejmě..tak to i praktikuju :) vytváří si to sami
Autorská citace #43
6.1.2017 23:27 - Log 1=0
Přichází strašlivý nekromant, aby povolal ze záhrobí sedm let mrtvé vlákno...

Mám k fantasy druhům (to mi přijde lepší označení než rasa) pohled, který se podle mého od těch už odprezentovaných liší. Plně souhlasím s tím, že k zajištění různorodosti bohatě stačí kultury. A fungovaly by (možná o něco hůře) i jako archetypy. Ale u druhů se mi líbí jejich napojení na staré mýty, příp. filmy a knihy. Příklad (z povídky, ale v RPG hře by to mohlo proběhnout taky):
Křesťan (člověk) a upírka jsou spolu v jedné místnosti (pracovní rozhovor), a upírce se udělá zle z toho, že křesťan má na krku křížek. V nemocnici ji dají krev nevinné panny z konzervy, protože to upíra postaví na nohy nejlíp. A ona si pak ještě pochvaluje, že je to lepší než vepřová krev a ze svého by si něco takového dovolit nemohla.
Je to blbůstka, ale podle mě takové blbůstky do příběhu patří. Ano, můžu tam dát jiné, ale proč se zříct skvělého generátoru podobných kravinek, když to nic nestojí? Samozřejmě, pokud tyhle věci někoho otravují, tak jsou druhy zbytečné. Ale já mám kravinky rád, každému podle jeho gusta.
Autorská citace #44
10.1.2017 17:28 - Ebon Hand
Jsou tu mnohem strašlivější vlákna jako Drój a Šamšír. :D
Autorská citace #45
10.1.2017 18:41 - sirien
Draw a Scimitar a už mě fakt nebaví to pořád opakovat.

(k vyvolané mrtvole se vrátím večer)
Autorská citace #46
10.1.2017 19:06 -
Autorská citace #47
10.1.2017 19:12 - Merlin
Ebon Hand píše:
Šamšír. :D


hřešíš :)šamšír je vědecký termín
Autorská citace #48
10.1.2017 21:12 - LokiB
Merlin: vědecký termín možná ... ale zbraň se jmenuje scimitar ;)
Autorská citace #49
10.1.2017 22:10 - Merlin
LokiB píše:
vědecký termín možná ... ale zbraň se jmenuje scimitar ;)

jmenuje, ale ne v českých zemích...bohužel nemáš zcela pravdu. Česky je to šamšír...stejně jako není axe česky axe, ale sekera
Autorská citace #50
10.1.2017 22:24 - Colombo
a co teprv tulwar
Autorská citace #51
10.1.2017 22:36 - sirien
Scimitar najdeš i v historických manuálech a přestaň už s tim svym šamšírem otravovat.

K tématu.

Kdysi sem různé rasy měl rád, zejména když sem hrál fantasy. Pak sem se od nich hodně odklonil a spíš sem k nim začal být dost odtažitej, protože mě začala unavovat ta stereotypizace - kdykoliv někdo hrál pampeliškožrouta nebo zahradní ozdobu* tak mi přišlo, že to hraje jak podle té samé šablony.

Později sem se k oblibě ras zase vrátil, ale v hodně jiné podobě (která je asi nejlíp vidět v tom, jak jsem napsal rasy do Fate Star Wars - teda, samozřejmě s tím, že sem tam musel dodržet povinnou SW stylizaci). A moc mě potěšilo, když sem v Ashen Stars našel rasy stylizované velmi podobně tomu, jak sem k tomu v té době už přistupoval sám.

Dneska rasy zásadně nedefinuju žádnými vlastnostmi ani jednoznačnými deklaracemi a velmi pečlivě se zdržuju toho abych rasy míchal s kulturami dohromady (takové to že "trpaslíci sou čestní" a bla bla bla). Namísto toho rasy definuju inklinacema, které sou formulované tak, aby bylo jasné, že to je něco niterného, co prostě mají v sobě, ale aby to zároveň nechávalo prostor pro interpretaci.

Když například napíšu, že "elfové mají vrozenou tendenci vytvářet si úzký osobní vztah k prostředí, v němž žijí", tak to je něco, co si klidně můžete představit jako stereotypní "lesní elfy", ale přesto to zůstává relevantní i pro elfa, který např. vyrostl ve městě a můžete si klidně představit národ elfů, co žije jako kočovníci na lodích. Podobně když napíšu, že "trpaslíci mají oproti lidem silnější vrozenou vazbu ke své komunitě a vlastní krvi" atp. - jestli se to projeví tribalismem nebo naopak říší kde bude záležet na rodinném jméně už je opět něco otevřeného interpretaci.

Tohle pojetí mi přijde mnohem lepší, protože to definuje rasu způsobem, u které hráč může pojmout postavu jakkoliv chce a přitom pořád dokáže odehrát věci, ve kterých ostatní uvidí "stereotyp" rasy, kterou hraje, což hru docela spestřuje a umožňuje to otevřít různá nová herní témata atp.





_________
*elfové, trpaslíci... dlouhé roky hraní Shadowrunu mají své následky
Autorská citace #52
10.1.2017 23:04 - Merlin
sirien píše:
a přestaň už s tim svym šamšírem otravovat.


já nezačal :D
Autorská citace #53
10.1.2017 23:43 - LokiB
sirien:nevím, jestli to bylo množstvím různých zdrojů (vzpomínám si namátkou na Zlomený meč od Anderson, ale i další), leč ta sterotypizace se mi a i hlavní skupince, ve které jsem hrál, tak nějak vyhnula.

však i ty inklinace jsou / mohou být v různých settinzích různé. a ne jen proto, aby se něčím za každou cenu odlišily.

těm základním fantasy stereotypům zas na druhou stranu přiznávám, že umožnili aspoň trochu hrát (ve smyslu divadelním) i lidem, kteří by jinak nevěděli / netroufli si. Ten model "jsem malej, mám velkou sekeru, miluju pivo a peníze" někomu prostě dal záchytné body, od kterých se odrazil, aby ze sebe něco dostal, co by mu třeba jinak vůbec nešlo.

ve svých kampaních jsem pak přešel už před dlouhou dobou do převážně lidských kultur, s tím, že v některých případech ostatní rasy přejímají třeba roli některého lidského rodu. měl jsem tak kampaň, kde trpaslíci byli ze svého světonázoru vyvoleným národem, vyhnaným ze své původní říše, žijící v diaspoře. a jejich mudrci studovali podstatu světa skrzevá kabalistická mystéria. uzavření do sebe, své komunity, zároveň ale vnitřně rozpolcení mezi ty nejortodoxnější a ty, co se začleňovali do většinové společnosti.
(což není nic světoborně nového, podobné modely jsou v mnoha zdrojích, já si to jen upravil třeba i použitím jmen a názvosloví, které rozhodně nezněla tolkienovsky trpaslicky)

druhá věc pak je, že sice máš pak nějak "definovanou rasu" (třebas inklinacema) ... ale jak to pak při hře používáš? je volně při definici jejich komunit? při přípravě NPCček, nebo i nutíš hráče, když si tu rasu zvolí, aby dané inklinace využíval ... nebo to může být rebel a atypický člen komunity?
viz také starší diskuse na téma hraní dlouhověkých postav :)
Autorská citace #54
11.1.2017 00:31 - sirien
Loki: ono to je takové problematické. Pokud máš stereotypně definované rasy ("elfové žijí v lesích, trpaslíci hrozně dají na svou čest..."), tak je pak trochu do diskuse, jak moc vlastně má ta rasa u té postavy roli, když jí neodehraješ stereotypně, protože v ten moment se vlastně vzdáváš toho, co tu rasu dělá tou rasou.

Když máš ty rasy definované obecnými inklinacemi, které lze interpretovat různě bez ztráty jejich nosné myšlenky, tak tahle diskuse z většiny odpadne.


LokiB píše:
jak to pak při hře používáš?

Trochu divná otázka. Prostě se snažím, aby se u každé postavy s danou rasou projevily ony inklinace, v jejím backgroundu i povaze a chování. To, že to jsou inklinace a ne dané normy mi dává mnohem větší prostor, ale hráči vždycky vědí, že prostě u NPCčka dané rasy najdou nějaký rys daného typu (a pokud ne, tak to je red flag - "hej, městskej elf, co netuší, co se zrovna děje v jeho městě? Není náhodou on kapánek odjinud, než tvrdí?")

LokiB píše:
je volně při definici jejich komunit?

Tam se to právě snažím napasovat hodně.

HA! Já věděl, že mi je tahle diskuse povědomá - tady sem to už jednou popsal docela rozsáhle, i když v jinym kontextu.

Kde jinde by se měla projevit rasová inklinace než v místě, kde se příslušníci té rasy sdružují ve velkém?

LokiB píše:
při přípravě NPCček

velmi

LokiB píše:
nebo i nutíš hráče, když si tu rasu zvolí, aby dané inklinace využíval

well... nutím. Obvykle když někdo chce hrát jinou rasu tak si s ním ujasním, co si pod tím představuje. Pokud by to nebyla zaběhlá rasa, tak jí třeba nějak společně doupravíme.

Ono já nemám úplně v lásce takové to "hej elfové mají +X na Y..." a moc to systémově nežeru (v DnD 5e mě potěšilo, že to tam není moc extremizované a systém je stavěný tak, aby každá classa fungovala s každou rasou...) a ani nepodporuju (ve smyslu číselných bonusů), takže když chce u mě někdo hrát např. orka, tak to obvykle znamená, že fakt chce hrát orka a jaký by dávalo smysl hrát orka, kdybys do svého hraní nezapojil, že to je ork, když být ork v tom settingu něco znamená (zejm. když si to ještě můžeš interpretovat různými způsoby).

LokiB píše:
nebo to může být rebel a atypický člen komunity

Rebel.

"Hej já sem elf, ale sem REBEL takže si vezmu ty elfí bonusy, ale vlastně vůbec nejsem elf a budu zlej když mi bude někdo připomínat moje špičatý uši, protože multikulti, hej?"

Takhle rebel?

Ve skutečnosti se mi zdá, že hrát rebela je právě mnohem snazší když máš ty inklinace namísto traitů. Trait je něco co můžeš hrát nebo ne. Inklinace je něco, co jde různě pojmout, takže být rebel najednou pořád může dál nést tu inklinaci, jen tvoje interpretace se třeba výrazně liší od kultury ostatních příslušníků Tvé rasy.

Být "rebelující elf" co "má rád město a nežije v lese" je takové nemastné neslané. Být "rebelující elf" co žije kočovně a nikdy nikde nezůstává dlouho, protože když někde zůstane dlouho, tak ví, že k tomu místu přilne mi přijde mnohem zajímavější - ta postava pořád má ten rys, nezahodila ho, jen s ním funguje jinak, než ostatní příslušníci té rasy.
Autorská citace #55
11.1.2017 12:56 - LokiB
sirien: ono záleží na tom, jak hluboké ostré či nejasné ty inklinace postavíš.
popravdě, ty cos popsal pro elfy a trpaslíky, mi zas tak moc pro běžnou hru vlastní postavy zajímavější než standardní popisy ras nepřijdou.
zahrát si jednoho takového elfa je fajn, druhej a třetí už bude třeba trochu jinej, ale hloubku to samo o sobě nemá.

pro popis komunity, její definici, na čem vlastně stojí, a základ významných NPC je to fajn.

mezi těmi popisy rebelujícího elfa ani velký rozdíl pro hráče nevidím. stejně půjde o to, jak si on vnitřně překládá "má rád město" a "nechce přilnout k místu, proto kočuje" ... obojí se dá pro hraní používat povrchně, i propracovaně.

jak jsem nikdy moc nehrával one-shoty, tak ať už jako hráč nebo ještě spíš jako GM s hráčem, jsem se snažil mít ty postavy aspoň nějak prokreslený, aby toho hráče hraní postavy bavilo a něco to třeba přidávalo i do hry pro ostatní.
v tomhle smyslu ty popisy ras jsou stejně jen velmi rámcové a konkrétní postava se jimi řídí jen velmi volně.

kde se to hodně projeví jsou komunity a NPCčka, tak rozdíl bude zřetelnější.

Co se bonusů a vlastností ras týče ... jo, jsou hráči, kteří to berou jako prostředek optimalizace. neberu jim to, jejich styl není horší než jiné, ale v duchu jim za to kroutím ušima :)
Autorská citace #56
11.1.2017 17:07 - sirien
well... já tam ten rozdíl vidim a hráči které jsem s tím potkal ho viděli taky. Ale tak nevnucuju :)

Jinak to co píšeš o "tohle jo, tamto možná" - takhle to moc nefunguje. Ty rasy neexistují ve vakuu, to jaké jsou osobnosti jednotlivců a jak pak fungují jejich komunity a tudíž jaké jsou kultury té rasy jsou docela provázané věci a při hře fungují tak nějak dohromady.
Autorská citace #57
13.1.2017 17:56 - Ebon Hand
Merlin píše:
hřešíš :)šamšír je vědecký termín

NIKDY jsem nezpochybňoval, že je šamšír vědecký termín, je to dokonce terminus technicus. Ale zpochybňoval jsem, že se má překládat scimitar slovem šamšír, TO JE NAPROSTO ZCESTNÉ. Historický šamšír není fantasy scimitar. Asi tak.:-)
Autorská citace #58
13.1.2017 18:02 - Merlin
Ebon Hand píše:
že se má překládat scimitar slovem šamšír, TO JE NAPROSTO ZCESTNÉ

to je oficiální překlad...ale já už to nemíním vytahovat...kdokoliv trochu schopný si to najde na netu a nebo v encyklopediích zbraní...šamšír v anglickém jazyce scimitar, to není můj výmysl...howgh:)..už musím mlčet, nebo siriena trefí :)
Autorská citace #59
13.1.2017 18:47 - Jerson
Tedy, nerad to říkám, ale v mé mezinárodní encyklopedii zbraní je šamšíř :-)
Autorská citace #60
14.1.2017 07:40 - Colombo
Není to jedno? Stejnak většina těch jmen znamená "meč".

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.071790933609009 secREMOTE_IP: 18.118.31.247