Kultura

Gurney
29.7.2011 23:30
Oldschool hraní
Co si myslíte o fenoménu "oldschool" hraní? Je to podle vás samostatný herní styl bez rozporů v přístupu ke hře nebo jen kombinace "rpg archeologie" a odmítavé reakce na WotC prezentovaný styl hry, kde se celá hra řídí striktně dle mechanik (ukázka tady, resp. během prvních několika dílů) ?
Autorská citace #81
5.8.2011 15:24 - Wild West
Andtom:
Pokud ti v tom nebrání nepřekročitelná zápověď, stav se v RPGF, Rozličném pokecu a realitě; uvidíš, proč se moje jméno překládá jako "divoký".

Alef:
Ale jistěže v tom je trocha té zlomyslnosti a nenáviděného "jávámtoříkal".
Co s tím - být opatrnější při tesání nových objevných svatých pravd. Mohou se ukázat vratkými.

Oldschool pak má coby pojem stejně relativní a matoucí váhu jako Retro. Zřejmě jsou to synonyma.
Autorská citace #82
5.8.2011 15:30 - alef0
Ja rozmýšľam, čo je pre posun v ľubovoľnom umení produktívnejšie: či človek sediaci na podstení domu a hromžiaci a a priori odmietajúci inovátorov, a o desať rokov sarkazmujúci, že ,,ja som vám to hovoril" alebo niekto kto šíri nové pravdy, nech sú akokoľvek avantgardné.

Človek-starec je schopný odmietnuť aj nové pravda s tým, že ,,to je staré", hoci to nie je pravda. (Viď moja legendárna a často opakovaná skúsenosť s dinosaurom hrania, ktorí odmietol Play Unsafe s tým, že ,,veď to všetko poznám a používam", pričom realita hrania bola kilometre inde.)

Píše:
Oldschool pak má coby pojem stejně relativní a matoucí váhu jako Retro. Zřejmě jsou to synonyma.

Bajo sa niekde podivil, či tie pojmy chápete rovnako, neviem, či sa to už vyjasnilo.

Toto je kliatba mnohých diskusií, keď si niekto zaužívaný pojem vyloží po svojom a potom argumentuje proti všetkým, ktorí ho chápu konzistentne.

Tak, či onak, tá príchuť retra je tam zjavná, to máš pravdu, ale podľa tejto debaty to nie je jediný aspekt.
Autorská citace #83
5.8.2011 15:41 - Colombo
WW: Co se vůbec stalo?
Autorská citace #84
5.8.2011 15:43 - Wild West
http://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=216&t=6489&start=1695
pro Andtoma

Pro Alefa:
Když si zajedeš o pár stran dřív, pak zjistíš, že i tohle jsem vám říkal. Zavedení nového termínu plodí zmatky a nedorozumění z podstaty věci. Tak nic; já to jen s tím retrem zkoušel. Já věděl, že to nebude ten pravý oldschool.
Autorská citace #85
5.8.2011 15:55 - Alnag
alef0 píše:
Ja rozmýšľam, čo je pre posun v ľubovoľnom umení produktívnejšie: či človek sediaci na podstení domu a hromžiaci a a priori odmietajúci inovátorov, a o desať rokov sarkazmujúci, že ,,ja som vám to hovoril" alebo niekto kto šíri nové pravdy, nech sú akokoľvek avantgardné.


Ale no tak. Tolik logických klamů v tak krátkém odstavci? Kde je řečeno, že to je odmítnuto "a priori"? Třeba je to odmítnuto na základě zkušenosti, myšlenkového experimentu nebo jiných skutečností. To, co se tu IMO snažíš podsunout je, že inovace je vždycky lepší, i když se pak ukáže, že to tak nebylo. (Srovnejte s: každá reforma je dobrá.) Já proti tomu namítám, že ne všechny věci musím zkoušet, abych věděl, že nefungují. Lidské bytosti mají proto dar představivosti a rozumu, aby dokázaly anticipovat důsledky. Takže "já vám to říkal" je často vyjádřením tohoto.
Autorská citace #86
5.8.2011 16:01 - alef0
Píše:
Zavedení nového termínu plodí zmatky a nedorozumění z podstaty věci.

Niekedy stačí prosté: oboznámiť sa s významom termínu a používať ho tak, ako ostatní, optionally vypisovať ,,oldschool chápem v zmysle http://staraskola.org"
-----------------
Alnag, máš pravdu. Zdravý skepticizmus má nepochybne svoj zmysel.

Ja narážam na tých ľudí, ktorí k tomu z definície pristupujú odmietavo bez toho, aby sa nad inováciami čo i len zamysleli a vyskúšali ich a ak zavrhli, tak zavrhli s racionálnymi argumentami.

(Príklad: zavrhli sme Wushu, lebo sa nám hry rozpadali a vyžadovalo to extrémnu mozgovú činnosť, na ktorú sme nemali náladu ani chuť, ale zase nám to osviežilo prácu s fikciou, ktorú použijeme inde.

Zlý príklad: my kocky vo Wushu nepotrebujeme, to je blbosť, my sme natoľko vyspelí hráči, že vieme obkecať všetko bez toho, aby sme mechanické odmeny za príbehy potrebovali, vlastne celá tá idea kociek je na prd. (Hra vyzerá ,,I hit, I miss.")
Autorská citace #87
5.8.2011 16:07 - Wild West
Já bych viděl problém Alefovy alegorie jinde; u toho svatého Pavla.
Sdělení má dvě roviny:
1) reforma je dobrá; teď do toho konečně vidíme
2) ti před reformou do toho neviděli a byli to blbci.

Tyhle dva body se jeví být svatému Pavlovi nedělitelné; ale ono to není tak docela nutné. Indie hry jsou prostě nová možnost, alternativa; může to fungovat, jako může fungovat "zrbusu nová" barokní architektura proti renesanční.

Vadný je až ten druhý závěr - že ti před Pavlem do toho nevidí a fungovat jim to nemůže. Že nemůže fungovat renesanční architektura. Že nefungují jiné hry, než indie. Že DrD nebo DnD je špatně, protože prostě proto. Neadresuje premisu, například.
Autorská citace #88
5.8.2011 16:17 - alef0
Dobrá analógia!

Napr. je skvelá v tom, že budeme vedieť stavať pekné pseudogotické katedrály, ale s menšou námahou a možno lepšími materiálmi; a vieme stavať romantické retrohrady, v ktorých sa dajú robiť imidžové nezabudnuteľné party...

... ale nebudeme tvrdiť, že hrad na kopci je jednoznačne najlepšie miesto na bývanie.

... a nebudeme tvrdiť, že ,,ja som vám furt hovoril, že stavať dom z tvárnic je na prd, mali ste ma počúvať, kameň! kameň je to, čo vydrží stáročia."
Autorská citace #89
5.8.2011 23:18 - Wild West
No, analogie jsou malinko jedovaté tím, že tvoří jakési další posuny; například pseudogotická katedrála se od gotické drasticky liší (modří vědí).
Hrad není nejlepší místo k bydlení l.p. 2011, neb se doba trochu změnila. V tom je další rozdíl, protože RPG nezastarává; nebo alespoň, není zastaralé 500 let.

Ale jinak - nikdy jsem netvrdil, že indie jsou naprd. leckoho to asi dost baví, soudě podle toho nadšení.
Jenom jsem si dovolil je nehrát.
Autorská citace #90
5.8.2011 23:29 - andtom
alef0: Ty jo, ale že jsi to tomu WW teďka fakt hustě natřel :-) Hele a dám Ti tipa, když tak rád (jistěže ne z důvodu diskuzní nouze, koho by to také mohlo napadnout) operuješ se "starcovia", "starý": je mu o pár let víc než mě. Teď máš na něho tu správnou baseballovou pálku, viď ;-)

Mně se začíná to pokrokové myšlení alefovské myšlení líbit, resp. dobře se bavím.
Již jsme se dozvěděli: jsi-li starý a máš jiný názor, pak jsi prostě starý, tím je vysvětleno vše (tedy to, že starý je totálně mimo, pochopitelně). Pak jsme se dozvěděli, že se není potřeba rozpakovat někoho z hráčů vykopnout, místo snahy o jeho integraci. Dále jsme se dozvěděli o jistém časovém paradoxu, že není staré jako staré, neboť to košer staré je to, co je jako pravé staré objeveno a prezentováno pokrokáři. Pak jsme se víceméně dozvěděli, že kdo není součásti houfu rybiček pokrokářů, kteří koordinovaně mění směr plavání, měl by se nad sebou zamyslet a pokleknout v úctě zbožně na kolena. Co se ještě dozvíme dál? V jaké nevědomosti a bludu dál nemáme žít? Jak máme vykoupit své hříchy? Spasí pokrokáři všechny jako Ježíš?
Autorská citace #91
5.8.2011 23:49 - alef0
Z čoho si vydedukoval, že narážam na Wild Westa? Vyššie som navyše písal, že to explicitne nesúvisí s fyzickým vekom. Keď už, tak na teba, a myslím, že som aj jasne povedal, že prečo (,,to ale hráme starú hru", atď, viď nižšie.)

Plus, zdá sa mi, že tvoj post to len potvrdzuje, namiesto toho, aby si sa zamyslel nad ideou, operuješ tonou sarkazmov, ktoré možno skrátiť do ,,čo za múdrosti nám to len alef0 nakladá, pozrite sa naňho, ohoho, aký je len premúdretý" a doťahuješ veci do absolútneho extrému.

Môžem hovoriť explicitne:
Píše:
Pak jsme se dozvěděli, že se není potřeba rozpakovat někoho z hráčů vykopnout, místo snahy o jeho integraci.

To je tvoja extrapolácia, myslím, že sa to potom upravilo 4+1 radami. Navyše by si mohol povedať konkrétne rady, napr. ako by si zaintegroval mňa do tvoje skupiny?

andtom píše:
Dále jsme se dozvěděli o jistém časovém paradoxu, že není staré jako staré, neboť to košer staré je to, co je jako pravé staré objeveno a prezentováno pokrokáři.

Tu si vôbec nepochopil, čo som chcel povedať (refrén: a opäť len sarkazmus). Chceš povedať, že oldschool ako je teraz je to identický k štýlu hry, ktorého si (ako súdim) priaznivcom?

andtom píše:
Pak jsme se víceméně dozvěděli, že kdo není součásti houfu rybiček pokrokářů, kteří koordinovaně mění směr plavání, měl by se nad sebou zamyslet a pokleknout v úctě zbožně na kolena.

Opäť som myslím vyššie explicitne odlíšil skeptikov od zamietavých postov presne v duchu tvojich postov. [vlož refrén]

Píše:
Co se ještě dozvíme dál? V jaké nevědomosti a bludu dál nemáme žít? Jak máme vykoupit své hříchy? Spasí pokrokáři všechny jako Ježíš?

WTF? Z čoho si si vydedukoval, že existuje názor o tvojej nevedomosti a hriechu? Nie, to určite nie, jediné, čo tvrdím je, že by sa tvojim príspevkom zišla otvorenejšia hlava a menej zmienených stareckých sarkazmov... a napr. posunutie
do roviny, ako vedieš hry v porovnaní s napr. novými trendmi (kde je otázka, či ich dokážeš vnímať inak než odmietavo) alebo analýza svojho pohľadu na vec s argumentami.
Autorská citace #92
6.8.2011 00:11 - Wild West
Alefe, o "otevřených hlavách" je asi zbytečno mluvit, protože tenhle rozhovor byl veden zde a na RPGF už mnohokrát, jen s jinými daty. V některých případech dokonce s totožnými lidmi.

Debata vedle dospěla k šachmatu po sestavě:
- DrD má plno nadbytečných podrobností, tabulek a pravidel, které každého otravují
- DrD má plno rad, jak tyto nadbytečné podrobnosti vynechat; nicméně tyto rady jsou "alibismus", "větičky", "lidský mozek je nedokáže pochopit", jak jsem se dozvěděl, když jsem na tyhle "větičky" upozornil.

Jinými slovy, je úplně jedno, co autoři do pravidel napsali; v každém případě musí být zjištěno, že je to špatný systém a nikdo by ho neměl hrát (jak se zhruba tvrdilo u každého dílu South Parku). Jakýkoli argument je dobrý, jen když se dospěje k tomuto výsledku. Pokud to někdo hraje, je to "navzdory špatnému systému, nikoli díky němu", jak pravil jistý Alef. Proč to skupina masochistů léta letoucí provozuje, to lze vysvětlit tím, že tápou ve tmách. Dále viz Andtom.

Takže chápu mého mladého spoludebatéra, že po mnoha letech točení těchto stejných argumentů trochu vypěnil. Já jsem celkem v poho. Počítám, že je to ztracený čas. My trpaslíci jsme trpěliví.

Řekl bych, že v pozadí všeho jsou zase ty zkušenosti, které nikdo nepřehádá. Zřejmě jste nezažili dobrou hru DrD. Kdovíproč. A z nějakých důvodů nepřipouštíte, že by hra jiné party se stejným systémem mohla být dobrá.
Najdi si klíčovou debatu s Jersonem o WTF momentech, je daleko zajímavější, než tahle, i když ex post stejně marná.
Autorská citace #93
6.8.2011 00:13 - andtom
alef0 píše:
Z čoho si vydedukoval, že narážam na Wild Westa?

Světe div se, ono je to tak nějak dobře vidět :-) Ne, promiň, s analogií nereaguješ na WW, ale na výkyv na pražské burze, teď mi to teprv došlo, hrozně se Ti omlouvám. Odpustíš mi? :-)
Autorská citace #94
6.8.2011 00:38 - Alnag
Děcka, trošičku nám to tu ujíždí do flamu a připadá mi to zbytečné. Uberte napalm, zkuste se zamyslet než napíšete nějakou zhovadilost (a že jsem jich tu za posledních pár stran četl fůru). Samozřejmě, pokud si chcete zaflejmit, jak je ctěná libost. Ale opravdu je to zapotřebí?
Autorská citace #95
6.8.2011 00:57 - Wild West
Ještě jinak; nový estetický kánon není totéž, co nová technologie.
Nový estetický kánon totiž nijak nepřekonává ty staré, i když jimi třeba mezi řádky tak trochu opovrhuje; oni se vždycky najdou nějací konzervativní milovníci toho starého.

Letadlo Curtiss Jenny k Boeingu 747 je v nesrovnatelném poměru k Rembrandtově Noční hlídce a Van Goghovým Slunečnicím.
První dvojice obsahuje pokrok; druhá nikoli. Je tam jen změna esteticky.

Pokrok v RPG je jistě možný. Nicméně, jelikož je terén vykolíkován právě těmi "zlatými pravidly" a jinými banalitami, je vlastně silně omezený.
Systém o délce dvou stran dokáže podobné věci, jako deset dalších a propracovanějších. Gygax řekl skoro vše, a ostatní jen ladí detaily.
Autorská citace #96
6.8.2011 01:20 - alef0
Obmedzenosť terénu mi príde mýtus. Toto skonštatoval napr. Edwards, čím nakopol jednu špecifickú éru.

S Gygaxom nesúhlasím a to ani ako s metaforou. To je ako povedať, že po Shakespearovi sú všetci ostatní autori jeho klonmi. Trúfal by som si povedať, že to je názor spätý s ľuďmi, čo buď nemajú prehľad alebo predstavivosť alebo si tento názor dokážu veľmi kvalifikovane vyabstrahovať a kvantifikovať. No offense, ale okrajovo to súvisí s hláškami typu ,,všetko čo mohlo byť vynájdené, už bolo." čo, čuduj sa svete, indikovalo nový prílev ideí.

Myslím, že Gygaxovi (alebo Shakespearovi) sa ani nesnívalo, do akých foriem sa žáner vie dopracovať. Iste, nejaká základná štruktúra ostáva (X hráčov, zdieľaný priestor predstavivosti, vyhodnotenie akcií), ale v intenciách sa líšia tak, ako sa líši Barón Prášil od FATALu.

S tým neprekonávaním a opovrhovaním -- veď to je tá postmoderna, ktorá ironizuje modernu, ale bez nej by sa ďaleko nedostala. Ak aj prekonáva, tak len do tej miery, aby narazil na svoje limity a posunul kyvadlo hraníc späť.
Autorská citace #97
6.8.2011 08:25 - Wild West
Dostáváme se zase do zajetí metafor, které nikdy asi tak úplně nesedí.
Kilometry od "oldschool" a od DrDold.
Nevím, jestli Shakespeare vůbec po formální stránce něco vymyslel; skoro bych se vsadil, že to neměl v úmyslu.
Tolkien, Gygaxovi určitě bližší, to možná neměl v úmyslu, nicméně se mu to podařilo; a fantasy literatura je v zajetí jeho nápadů z velké části dodnes (až si na to někteří stěžují).
IMHO je celé RPG hraní součástí postmoderního slohu; v moderně to nemá co dělat, protože je to celé "nevážné" a "jako" od samého začátku. Ani Tolkien nepatřil do své doby; to je také důvod, proč nad ním jásá naše současnost daleko víc, než jeho současníci. V šedesátých letech začal zájem o něj, v sedmdesátých ještě větší, a opravdová exploze až v době zfilmování.

Nechám Gygaxe Alnagovi a Tolkiena jiným, zeptám se jinak - jaký je vztah Oldschool a DnD nebo DrD?
Autorská citace #98
6.8.2011 09:14 - noir
DnD 4e je imho hodně oldschool tvorbou dobrodružství, nové DrD je antiteze oldschoolu...
Autorská citace #99
6.8.2011 10:11 - Wild West
Píše:
Antiteze oldschoolu


To jsi mne tedy dostal. V čem jako? Tam se nekydlí skřeti? A vytváří se vztahy mezi adolescentními děvčaty?
6.8.2011 11:01 - noir
Jsme u toho,co je to ten zatracený oldschool. Pro mě (a nikomu to nevnucuju) je to dungeoncrawl s počítáním oleje a šípů. Nový dračák jde imho zcela proti tomuhle trendu...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.071781158447266 secREMOTE_IP: 13.58.112.1