Kultura

Kvalita článků vysvětlujících RPG

Jedné otázce můžete přidělit max. 10 bodů.
1. Článek o RPG na české Wikipediineutrální postojkladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné body1.6
2. Článek na již mrtvém webu hrynahrdiny.czneutrální postojkladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné body3
3. Altarneutrální postojkladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné body3.4
4. web Mfantasyneutrální postojkladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné body4.1
5. Conan RPGneutrální postojkladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné body6.9
6. Dracidoupe.czneutrální postojkladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné body2.8
7. Hrdinové fantasy (web)neutrální postojkladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné body1.3
8. Conlaiův blogneutrální postojkladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné body4
9. Černý rytířneutrální postojkladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné body5.4
10. d20 by Alnagneutrální postojkladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné body8.9
Fate 3e draftneutrální postojkladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné body9
John Wickneutrální postojkladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné bodykladné body3
Autorská citace #1
29.1.2012 01:22 - Sparkle
Anketu zatím zprovozňovat nebudem, systém nám tu poněkud zlobí :) Takže budem ty články hodnotit a rozebírat tady v diskusi. Zítra k nim něco napíšu, dneska už jsem unavená :)

Doufám, že se do debaty zapojí mimo jiné lidi, kteří se živí marketingem a PR, a pěkně ty články rozcupujou :)

Dám sem pak i svůj článek co píšu pro jistý web (až to bude zveřejněné) a rozcupujete mi ho :)

Dokáže kdyžtak někdo naskenovat úvodní kapitoly z českých RPG, kde je taky povídání co je to RPG?
Autorská citace #2
29.1.2012 03:43 - sirien
Se systémem jsme si sedli na skleničku a všechno jsme si vyříkali, takže nám tu zlobit přestal, takže ankety máte k dispozici :)
Autorská citace #3
29.1.2012 08:41 - Noldo2
No mě neomračuje ani jedna definice.

Wiki:Hra na hrdiny je nejčastější nepřesný český překlad anglického pojmu Role playing game, známějšího pod zkratkou RPG. Přesnější, občas se vyskytující překlad, zní Rolové hry.

Začnu tím, co to neni, následuje anglický termín, zkratka, a pak novotvar. ...
Autorská citace #4
29.1.2012 10:37 - Sparkle
Ten článek na Wiki mi přijde dost zoufalý. "Někdy je používán výraz charaktery podle anglického character, nejpoužívanější český překlad je asi postava." tahle věta je tam úplně nepatřičná.
A toto je z hlediska formulací na facepalm: "V jádru jsou tyto hry formou interaktivní zábavy založené na výpravnosti příběhu, který lze ovlivnit a na kterém lze mít svou fiktivní rolí autentický podíl a také možnost odnést si reálný zážitek, plynoucí z procesu transformace vlastní libovůle do fiktivní postavy herního světa. " Mi to připomíná úryvek z Byl jsem mladistvým intelektuálem.

"V současné době se zejména mezi zkušenějšími hráči prosazují „málopravidlové“ hry zaměřené na příběh, roleplaying a atmosféru, jakými jsou např. Fate nebo The Window." todle psal někdo z rpgf? Každopádně tato nepodložená biased formulace na wikipedii nepatří.

"K praktické hře patří také teorie. Lidé hrající hry na hrdiny se zajímají o to, jak svou hru okořenit, vylepšit a předávají si vzájemně tyto zkušenosti. Postupně tak vznikly různé teoretické práce týkající se různých typů a způsobů hraní. Objevily se tak pojmy jako je powergaming, munchkin, deep immersion a další. U nás lze několik takových dílek nalézt zde" /facepalm. Určitě pro nového člověka, který netuší co je RPG, je tato informace důležitá...
Autorská citace #5
29.1.2012 11:16 - Vojtěch
Hele, jak to, že nemá tenhle web vlastní dokonalou definici?
Autorská citace #6
29.1.2012 11:37 - Wild West
1) Článek na Wiki - sdílím dojem Sparkle, je to facepalm zejména z hlediska techniky psaní.
V neznalci zanecháte dojem něčeho neskutečně složitého a otravného. Chorobný strach z příkladů a snaha o maniakální přesnost, spijená s machrováním (" v současné době zkušenější hráči...").

2) Článek na tom mrtvém webu je podstatně lepší; nepokouší se o úplnost, zkouší vysvětlit, o co jde.

3) Článek na Altaru nelze brát vážně do soutěže; je to tak na internetovou glosu, která zkouší vysvětlit jen to opravdu nejzákladnější. Nebo pokus o definici. A jako definice taky nic moc.

4) M-fantazy vykrádá zjevně 2), a dělá to docela dobře, přidává docela zásadní vysvětlování class/level. Pokud bych chtěl budovat nějaký podobný článek, začal bych tady a vylepšoval; pokud bych chtěl odkazovat, tak asi sem.

Věřím, že místní znalci vymyslí stodvacet much; ale rozhodně by se neměl ztratit ten "dětsky" jednoduchý a srozumitelný začátek vysvětlování. Přesný překlad termínu RPG je každému neznalci u té...é...
Autorská citace #7
29.1.2012 11:37 - Quentin
Píše:
If you have never
played a roleplaying
game before...

Welcome to Conan the Roleplaying Game and the
shortest explanation of roleplaying ever written.
One participant, the ‘Games Master,’ describes a
scene and the players decide how their characters
will react: ‘You step into the torchlit cavern and spot a
ferocious man-ape,’ says the Games Master, ‘which
turns towards you and bares its fangs. What do you
do?’ Run? Hide? Charge the beast, hefting your
broadsword with a ferocious battle cry? The Games
Master, using the rules as a guideline, decides what
results your actions have. Repeat all that over the
course of a few hours, mixing in hideous ghouls,
cryptic texts, sacrificial cults, corrupt sorcerers,
nubile maidens, madness, horror, death and the
greatest fantasy hero of all time and you have a
session of Conan the Roleplaying Game.


easy :-)
Autorská citace #8
29.1.2012 13:00 - Jerson
Nelíbí se mi ani jeden článek, už jen proto, že dva z nich říkají "můžete hrát cokoliv" a o kousek dál "jiné než vyjmenované světy jsou málo přitažlivé, a to včetně současného světa." Pak se divíme, že lidé neznalí RPG mají hráče za geeky, kteří unikají do vymyšlených světů před realitou, ať už to tak je nebo není.
Autorská citace #9
29.1.2012 13:29 - sirien
Quentin: Přidal jsem ho do ankety. A jako hezký, ale osobně mi to přijde až trochu mos stručný možná.
Autorská citace #10
29.1.2012 18:24 - Sparkle
Autor Conan: the Roleplaying Game má hodně ulehčenou práci tím, že lidi co tu knihu otevřou už jsou fanoušci Conana :)
Definice je fajn, ale družinářkám na školení jak obohatit dětem odpolední program tohleto říct nemůžu :)
Autorská citace #11
29.1.2012 20:11 - sirien
Proč ne? Upřímně, každej zná Conana. Schwarzík ho dost proslavil.
A družinkám na školení to případně můžeš upravit na Indiana Jonese, Jamese Bonda nebo cokoliv.
Autorská citace #12
29.1.2012 21:20 - Noldo2
Mě se hodně líbí věta: Zkrátka jsou to hry, kde hráči hrají úlohy - role - postav.

A rozhodně bych vynechal termín smyšlený svět... strašně to zavání únikem z reality.

EDIT:
A ze zkušenosti mam pocit, že pro pochopení funguje líp: "Vypadá to asi takhle - jaká je tvoje oblíbená knížka nebo film? Matrix? OK - Vybereš si nějakou postavu odtamtud, nebo třeba si nějakou vymyslíš, aby tam zapadla... Já jsem vypravěč, ... Ještě nevíš o nic Matrixu, a někdo ti volá, co uděláš?"
Autorská citace #13
29.1.2012 21:24 - Vojtěch
Tak co se vysvětlení družinářkám týče, tak bych na to asi šel spíš přes divadlo.

Je to hra, kdy se hráči zhostí rolí v příběhu, který zároveň pomáhají vytvářet. Pravidla pak určují jak může který hráč do příběhu zasahovat a pomáhat vyřešit sporné situace. Jeden z hráčů se zpravidla určí jako vypravěč a ten má na práci rozhodovat spory a popisovat prostředí příběhu, včetně vedlejších postav.

Klidně bych to nadhodil přes nějaký známý přiíběch, kde se vyskytuje víc než jedna hlavní postava a známe ho všichni, třeba pro tři lidi Perníková chaloupka. Jeníček s Mařenkou pro hráče + vypravěč a zkusit popsat jak by se to asi odvíjelo.
Autorská citace #14
29.1.2012 23:18 - Sparkle
Vojtěch píše:
Klidně bych to nadhodil přes nějaký známý přiíběch, kde se vyskytuje víc než jedna hlavní postava a známe ho všichni, třeba pro tři lidi Perníková chaloupka. Jeníček s Mařenkou pro hráče + vypravěč a zkusit popsat jak by se to asi odvíjelo.


čteš mi myšlenky :) na Perníkový chaloupce jsem předváděla skaustkým vedoucím, jak hrát rpg s dětma :) a fungovalo to. Ale sepsaný na netu už to nemělo to kouzlo.
Autorská citace #15
30.1.2012 00:25 - sirien
Hm. Perníková chaloupka... děti nechtěj pitomý pohádky, děti slyšej na "blood for the blood god, skulls for the skulls throne!" Pratchett má naprostou pravdu v tom, že pohádky se začaly zjemňovat kvůli vyprávějícím dospělým a ne kvůli těm malejm, cynickejm, egocentrickejm, sobeckejm a krvelačnejm bastardíkům...
Autorská citace #16
30.1.2012 00:45 - Sadako
Co je vlastně špatného na onom úniku od reality? Jednak se za něj dá prohlásit snad skoro cokoliv, od zírání do zdi, přes užívání drog, čtení detektivek až po sledování telenovel a hraní RPG, jednak vážně nechápu, co by na tom mělo vadit.
Autorská citace #17
30.1.2012 02:02 - Sparkle
sirien píše:
Hm. Perníková chaloupka... děti nechtěj pitomý pohádky, děti slyšej na "blood for the blood god, skulls for the skulls throne!" Pratchett má naprostou pravdu v tom, že pohádky se začaly zjemňovat kvůli vyprávějícím dospělým a ne kvůli těm malejm, cynickejm, egocentrickejm, sobeckejm a krvelačnejm bastardíkům...


Njn ale ty osmiletý děcka si to samy neodmástrujou.
Autorská citace #18
30.1.2012 05:55 - Vojtěch
Sirien: Ale cíl definice jsou potenciálně prudérní družinářky, ne ty děcka. Ty mají pak objevit, že jsou i jiné příběhy.
Autorská citace #19
30.1.2012 08:32 - Wild West
Lidem může vadit únik (trvalo mi, než jsem se k unikání otevřeně přiznal), jiným může vadit Conan (vadí mi) a taky může vadit spojení jako "rolové hry" (vadí mi velice).
To se nezavděčíte.

Ale jeden ze standardních a osvědčených popisů čehokoli - od Aristotela - používá připodobnění popisovaného k něčemu známému. Takže třeba právě "to máš jako divadelní hru, která..."
nebo "to máš jako hru na Indiány, kde..."

a pak se upřesňuje, vychytávají rozdíly a tak podobně.

Přesně tak na to jdou ten zaniklý web a Mfantasy, a proto je pokládám za rozumné.
Pro družinářky lze upravovat příklad, aby byl nevinný - "to máš jako vánoční hru o Marii, kde..."


Zavalit neznalce strašně důmyslnou paravědeckou terminologií jako wikipedie téměř zabrání pochopit cokoli.
Autorská citace #20
30.1.2012 08:34 - Spize
Autorská citace #21
30.1.2012 09:07 - ShadoWWW
Pro začátečníka je nejlepší praktická ukázka. Za ty roky, co hraji RPG, jsem došel k závěru, že na začátku každé hry na hrdiny, která se snaží přilákat nové, RPG dosud nepoznamenané hráče, je minidobrodružství pro jednoho hráče na začátku knihy. Není to sice super přesná definice pro geeky, ale je to nejlepší pro lidi, kteří se s hrami na hrdiny ještě nesetkali. Stačí se podívat, jak byly u této skupiny lidí úspěšné hry DrDo (řekněme v 90. letech), D&D Red Box (ten starý) a nově třeba Pathfinder Beginner Box.
Autorská citace #22
30.1.2012 09:07 - Dukolm
Sparkle píše:
Njn ale ty osmiletý děcka si to samy neodmástrujou.

zde jsi dost mimo, od 8let hraji rpg a i vyprávím je to jen o tom jak vysvětlit princip hraní, ...
Nevím jestli cílení na družinářky je úspěch protože mají nastarosti víc dětí než jen ty co s nimi budou hrát.
Autorská citace #23
30.1.2012 09:20 - Vojtěch
Souhlas se ShadoWWWem, že ukázka je lepší než definice, ale to myslím platí asi všude.

Wild West: Náboženským tématům (a vůbec kontroverzním věcem ve spojení s menšími dětmi) bych se vyhnul zrovna tak jako úniku, ne-li víc, pokud nejsem v nábožensky založeném prostředí (kroužek, církevní škola atd.). Z toho by mohla být pěkná nedorozumění, i když myslíš, že je to nevinné. Vezmi si že s vysvětlením s "Hrou o Marii" přijde domů děcko z nevěřící nebo jinak věřící rodiny a rodiče pak z toho udělají náboženskou výchovu (protože to děcko zmotá, nebo si zmotáš nějak to vysvětlení). Při nejlepším můžeš mít docela nepříjemný rozhovor, v horším případě to někde rozmáznou, třeba na třídní schůzce a mezi známými a spousta lidí získá o RPG mínění úplně zcestné dost možná negativní.
Autorská citace #24
30.1.2012 09:25 - Nerhinn
Měla jsem šanci pojem "RPG" vysvětlovat těm samým lidem několikrát (mí rodiče se ptali, proč že to jedu za kamarády až do Prahy, a po odpovědi upadli zpět do letargie) a nejlépe se mi osvědčilo "něco mezi stolní hrou a ochotnickým divadlem, kde si svoji roli píšeš, režíruješ a hraješ". Jakékoliv vysvětlení zkratky, toho, kdo co řídí a podobně, bylo následováno odkýváním a zapomněním.

Možná je tahle definice příliš specifická, každopádně na někoho, kdo potřebuje slyšet, že se jejich dítě nevěnuje nějaké obskurní zábavě, a pokud možno, že se věnuje něčemu vznešenějšímu, platila dokonale.
Autorská citace #25
30.1.2012 09:40 - noir
Mě se maminka vždycky jen ptala, jestli u toho nebudou alkohol a drogy. Toto jí většinou stačilo...
Autorská citace #26
30.1.2012 09:58 - Blaine
Sparkle a Vojtech: Dekuju za krasny priklad na kterem jsme schopen vysvetlit RPG prakticky komukoliv! Z praktickeho hlediska teda. Ja jsem premyslel, na jakem priklade to prakticky predvest a vubec me to takhle jednoduse nenapadlo.
A ohledne definice, to rad prenecham nekomu jinemu, hlavam moudrejsim.
*zpatky k lurkovani*
Autorská citace #27
30.1.2012 11:29 - Wild West
Vojtěch:
Je mi to naprosto jasné. Moje poznámka byla podlá a doufal jsem, že Sirien vystartuje a nažene mne do arény mezi lvy a bude sranda.

Shadow/Nerhinn:
vzorná demonstrace toho, jak věci podstatně mení účel vysvětlování; vysvětluješ, aby si to s tebou někdo zahrál a vysvětluješ, aby tě někdo neotravoval.
Autorská citace #28
30.1.2012 12:26 - Jarik
Ja jsem kdysi pouzil prirovnani, ze hrani RPG her je jako sex po telefonu.
Rikas, co bys chtel udelat a zazit, a druha strana s tim interaguje,... protoze si to chcete oba uzit :)

Jediny rozdil je v tom, ze v RPG nemusi jit o sex :D
Autorská citace #29
30.1.2012 12:49 - Vojtěch
Tak jak tohle prohlašuješ před smrkáčema v družince a jejich dozorem by mohlo být zejímavé vidět ;)
Autorská citace #30
30.1.2012 13:07 - Me-dea
A kdo vlastně rozhodl o tom, že definice RPG by měla být "stravitelná" pro malé děti v družině? Já si vždy myslela, že RPG jsou tak od 12 výše (a kolikrát žasnu nad tím, co takové 12 letté dítě už zná).

Já, když jsem začínala hrát s 8 lettým bratrem jednoho mého hráče, tak jednak viděl, jak takové hraní probýhá, ještě než se přidal, a jednak ho jeho bratr prvních pár sezení dost vedl za ruku. Nějak nebyla potřeba mu vysvětlovat, co že to vlastně je víc než: "Řekni, jakou postavu bys rád hrál. Budeš říkat co tvůj ninja dělá a já ti budu říkat, podle toho co hodíš, jak to dopadlo.".

Mimochodem hraní RPG je dobrá nenásilná metoda, jak ho přimět procvičit si matiku.
Autorská citace #31
30.1.2012 13:54 - Vojtěch
Definice určitě nemusí být stravitelná, ale pokud bude, tak tím asi ušetříme práci Sparkle, protože to co řekne ona jakýmsi blíže nedefinovaným družinářkám budou ty pak mít možnost předat vysvětlení dál bez vlastní invence, která nemusí nutně dopadnout dobře. Větší srozumitelnost sníží možnost vnesení nějakého významového šumu...
Autorská citace #32
30.1.2012 14:49 - alef0
Budem party pooper, ale: skúšali ste družinárkam vysvetliť kriket? Alebo komiks? Alebo rolové hry na PC? Keď som mal 13 a trt som tušil o RPG, mi to jeden človek vysvetlil na Ravenlofte v duchu "to je hra, kde chodíš beháš ješ spíš" a pamätám si tie kostry na koloch.

Sú jednoducho oblasti, kde je náročné slovne okomentovať, o čo ide.

V prípade RPG by som na to išiel wildwestovsky cez divadlo alebo cez miniscénky pre deti, kde sa ale nehýbete, lebo divadlo videl každý a aspoň sa vie od toho odpichnúť.

Definícia je iná vec, tá by mala byť exaktnejšia.
Autorská citace #33
30.1.2012 15:50 - Colombo
Jenže klasické DnD má k divadlu hodně daleko.
Autorská citace #34
30.1.2012 16:17 - Sparkle
Do ankety byl přidán článek z Dracidoupe.cz, co tu linkoval Spize.
Autorská citace #35
30.1.2012 16:22 - sirien
noir píše:
Mě se maminka vždycky jen ptala, jestli u toho nebudou alkohol a drogy.

Mě se maminka vždycky ptala jestli se večer budu vracet domů, případně, ve všední dny, mě upozorňovala, že bez ohledu na míru alkoholu du ráno do školy... :)


Jiank různá vysvětlování a ukázková hraní jsou sice pěkná, ale problémem řešeným v této diskusi jsou spíš textová vysvětlení (články, manuály), a tam se ukázková hra dělá dost blbě (a "Jarikovo dobrodružství" považuju za pěkně blbou demonstraci problému)
Autorská citace #36
30.1.2012 16:23 - sirien
článek na dracidoupe.cz: hezké, ale autor se nemohl rozhodnout jestli píše vysvětlení, nebo pojednání nebo co vlastně, hromada zbytečného balastu, příliš dlouhé, místy nejasné, zbytečná negativní vymezení jak ve vysvětlení tak, což je horší, i k potenciálním hráčům.

Teda, zatim tu žádnej extra dobrej úlovek nemáme...
Autorská citace #37
30.1.2012 16:29 - Vojtěch
Co takhle nahodit něco pořádného ze zahraničních luhů a hájů a přeložit to, he?
Autorská citace #38
30.1.2012 18:35 - Jerson
Nerhinn píše:
něco mezi stolní hrou a ochotnickým divadlem, kde si svoji roli píšeš, režíruješ a hraješ

Tohle vysvětlení se mi líbí nejvíc a u neznalých lidí se mi podobné vysvětlení nejvíc osvědčilo. Napůl divadlo bez diváků a scénáře a napůl stolní hra.
Autorská citace #39
30.1.2012 18:50 - Colombo
Poměr je určen vybranou hrou a herní filozofií:P
Autorská citace #40
1.2.2012 16:17 - Sparkle
Další popisek, co je RPG: http://www.hrdinovefantasy.cz/
Autorská citace #42
2.2.2012 09:35 - Wild West
Ty wole...
http://cs.wikipedia.org/wiki/Fantastika

navrhuji jako kandidáta na nejšílenější vysvětlení příbuzného tématu ....
Autorská citace #43
2.2.2012 09:46 - Sparkle
QuentinW píše:
http://conlai.wordpress.com/2008/10/07/rpg-co-to-je/


Wau, tohle vypadá dobře.
Autorská citace #44
2.2.2012 17:17 - sirien
Sparkle píše:
Wau, tohle vypadá dobře.

Pokud toužíš po gamistickém vysvětlení soustředěném na konfliktní a bojové záležitosti, které naprosto nemá šanci zaujmout většinu holek nebo lidí orientovaných na příběhovou stránku nebo někoho staršího 20ti let, tak asi ano.
Autorská citace #45
2.2.2012 18:50 - Quentin
Někdo by měl konečně zrušit ten mýtus, že kde je boj, automaticky není příběh. Matrix, Piráti z Karibiku, Lethal Weapon, Die Hard, LotR, Dresden... 80% dobrejch filmů a knih...
Autorská citace #46
2.2.2012 19:01 - Colombo
Matrix? Die Hard?
Autorská citace #47
2.2.2012 19:05 - Me-dea
Colombo, každému co jeho jest. Mě se líbily hlavní postavy v Matrixu i Die Hard :-) I když u Die Hard jsem byla ještě malá.
Autorská citace #48
2.2.2012 19:14 - sirien
Quentin: To sem vůbec neřek. Jenže jde o to že když to prezentuješ někomu, kdo to nezná, tak to na něj prostě nepůsobí úplně ideálně.
Autorská citace #49
2.2.2012 19:16 - Colombo
Me-dea: já ti nevím, ale neřekl bych, že u Die Hardu jde o příběh, ale spíš o tom, jak Bruce Willis zase všem nakope zadky po tom, co ho málem zabijou. A skvělých hláškách.
Autorská citace #50
2.2.2012 19:16 - Quentin
Sirien: Noldo o topic vedle to taky hlásil, tak už jsem nevydržel :)
Autorská citace #51
3.2.2012 02:41 - Me-dea
Co, on byl v Die Hard nějaký příběh? ... Ne vážně, když pominu hlavní důvod, proč jsem to v mládí sledovala, jako akční dobrodružný příběh se mi to celkem dost líbylo. Ale který dnešní film má na prvním místě příběh? Pán prstenů? S jeho obřími bytvami a pěknou krajinou? Co to vlastně znamená mít na prvním místě příběh? Možná tak Gejsha (podle mě druhý nejlepší příběh všech dob, kniha je mnohem lepší, na prvním místě je u mě Černá labuť).

Sparkle, nebylo by možná hodit odkazy na ty jednotlivé pokusy o vysvětlení do té ankety? Já jen že ať se to nemusí hledat tady v diskusi. Dík.
Autorská citace #52
3.2.2012 08:35 - Wild West
Píše:
Bruce Willis zase

Bruce Willis poprvé, ty nevzdělanče.

Píše:
Co to vlastně znamená mít na prvním místě příběh?

Definuj "příběh".

Podle mne je Pán prstenů jeden z nejlepších příběhů vůbec. Die Hard má příběh taky, i když daleko jednodušší. Pán šel na oslavu a věci se trochu zkomplikovaly.
Gejsha a Černá labuť zajisté mají příběh taky.
Příběh neznamená, že se tam nesmí nic stát...
Autorská citace #53
3.2.2012 09:50 - Colombo
WW: 1. Die hard je tetralogie
2. moonlighting
Autorská citace #54
3.2.2012 10:18 - Wild West
Colombo:

1. No a? Quentin mluvil o prvním dílu.
2- Seriál Moonlight (asi ne měsíční blesk) byl vskutku dříve. Televizní, nízkorozpočtový, ne moc slavný, ale do značné míry akční. Začal se šířit televizemi až ex post, když byl Willis velikánská hvězda. Díky Die Hard, který změnil tehdejší pojetí akčního hrdiny a přinesl něco nového.
Ambice stran příběhu byly u tohoto filmu velmi skromné, ale od akčňárny málokdo očekává rafinovanější příběh.

Abych to tedy stočil zpět k tématu, od kterého jsem stále ještě zatraceně daleko.
Autorská citace #55
3.2.2012 10:25 - Nerhinn
Wild West: Moonlighting je správně. Blesk by to byl, kdybys tam přidal "n". Moonlight je seriál o upírech z roku 2007.
Autorská citace #56
3.2.2012 10:53 - Colombo
Co vím, tak Moonlighting byl dost slavný a Bruce si tim udělal jméno. Bylo to vtipné, semtam akční, postavené na ping pong dialozích (jako spousta seriálů). A ačkoliv původně komediant, si tam Bruce udělal i jméno jako akční hrdina.
Autorská citace #57
3.2.2012 11:07 - Wild West
Nerhinn:

Ah, sorry. Už si nic nepamatuju. Rozpadám se.
Autorská citace #58
3.2.2012 11:17 - Colombo
btw. nechceš napsat nějaký článek o magii?
Autorská citace #59
3.2.2012 13:08 - Wild West
Uf. Teď hlavně spisuju. A píšu o spisování.
V magii se věci moc nepohnuly. Furt to s tím drakem, kde jsou jen dílčí pokroky.
Autorská citace #60
3.2.2012 13:16 - Colombo
Pořád můžeš psát o magii v minulosti:) Arabská, Perská či Egyptská magie, alchymie a vůbec by určitě byla krásnou inspirací pro fantasy...
Autorská citace #61
3.2.2012 13:16 - Colombo
Nebo o magii před druhou světovou:)
Autorská citace #62
3.2.2012 13:23 - Wild West
Fantasy už je minulost, viz kniha. Ona to byla spíš epizoda, či nedorozumění.
Autorská citace #63
3.2.2012 13:24 - Bajo
Colombo: ne že bych chtěl upírat někomu snahu, ale čistě pokud to někoho zajímá, na taková temata toho určitě nebylo napsáno málo, kde by se dalo čerpat pro hru, myslím teď i v odbornějších i populárnějších rovinách.
Autorská citace #64
3.2.2012 13:35 - Colombo
Já vím, ale už jsme si zvykl na D20...
Autorská citace #65
3.2.2012 14:21 - Me-dea
Colombo a co magie během 2 světové :-)
To je celkem oblíbené téma, jak Nacisti hledali archu, kámen mudrců a kdo ví co ještě.
Autorská citace #66
3.2.2012 15:43 - sirien
Me-dea píše:
Sparkle, nebylo by možná hodit odkazy na ty jednotlivé pokusy o vysvětlení do té ankety? Já jen že ať se to nemusí hledat tady v diskusi. Dík.

Odkazy jsou v článku (dostaneš se na něj tak že klikneš na název diskuse).
Dávat odkazy do ankety nejde, resp. je to příliš složité (=musel bych Maxe přesvědčit, aby umožnil používání tagů v názvech ankety a zrovna teď bych Maxe nerad rozptyloval od pro Kostku užitečnějších činností takovejma detailama)
Technicky bych mohl překopírovat ten seznam z článku do záhlaví diskuse, ale výsledkem by bylo že by záhlaví bylo zbytečně dlouhé, zdvojené a muselo by se protivně přescrollovávat, takže to zatim asi nechám tak jak to je.
Autorská citace #67
4.2.2012 14:35 - Wild West
Colombo:
Jinak moji známí píšou teď docela intenzivně; Drakkar, Respekt a tak různě...
Autorská citace #68
5.2.2012 20:36 - Jerson
Me-dea píše:
Colombo a co magie během 2 světové :-)
To je celkem oblíbené téma, jak Nacisti hledali archu, kámen mudrců a kdo ví co ještě.

To je téma filmů, ale reálně jsem zatím nenarazil na žádný pokus nacistů vyrobit kámen mudrců, u Archy si nejsem úplně jist. Ale to jsme mimo téma.
Autorská citace #69
6.2.2012 14:37 - Me-dea
Jersone, nevím, jak moc je na tom pravdy, ale už snad na střední škole jsem slyšela o tom, že nacisté měli paranolmální divizi, která se měla zabývat jakoukoliv mystickou věcí, která by pomohla říši. Můj známý, který dělá historické bitvy z 2. světové, a celkově je pro toto období velký nadšenec, mi to potvrdil, i když řekl, že se o tuhle konkrétní věc nezajímá. Koneckonců, někde na to ty filmy přijít musely, že?
Autorská citace #70
6.2.2012 16:00 - sirien
Když máš něco tak cool jako nacisty tak se urbanlegendy objevěj sami od sebe. Jeden lehce schizofrenně-paranoidní nadšenec si něco vymyslí, napíše to na blog nebo o tom vydá knížku a máš postaráno.
Totéž viz templáři, totéž viz zednáři, totéž částečně viz CIA/KGB (všimni si že všechny ty tajemné storky jsou jen o těhle dvou - známe desítky a stovky tajnejch služeb, ale jen tyhle dvě sou tak profláklý a tudíž "cool", proto jen kolem nich je ta hromada urbanlegend), totéž viz různé "cool" osobnosti (da Vinci, Tesla...)
Autorská citace #71
6.2.2012 16:45 - Bajo
na druhou stranu, úplně bych nacismus a esoteriku/okultismus přelomu 19./20. století neodděloval, ano, neznamená to že Hitler měl pakt s mocnostmi pekla, ale jisté dochované tendence jsou (třeba Otto Rahn). Takže třeba se vyhýbat oboum extrémům, přehnanemu entusiasmu ani přehnanému skepticismu reagujícímu na přehnaný entusisasmus. Dobový esoterismus mimo jiné řešil mystickou (karmickou) podstatu národů, jejich dějin, nový věk apod., což se minimálně třeba nacistické propagandě mohlo hodit (ale zároveň tomu i kde kdo v ramci nacistů mohl uvěřit), některým myšlenkám (nebo jejich reinterpretaci), tuším že v tom to smyslu se řesčilo třeba něco od theosofky Alice Baileyové, nebo Steinerova antroposofie. Takže pomineme-li subjektivní vztah pozorovatele k esoterice a okultismu jako takovému, uplně mimo nacismus to určitě nešlo. Teď už je otázka, jestli člověk čerpá spíše z populární nebo odborné literatury. Nicméně já osobně se o to nijak nezajímal, takže podrobnosti nevím, jen jsem na to několirát narazil při studiu esoteriky přelomu 20. století.
Autorská citace #72
6.2.2012 20:12 - Colombo
já nevím co vy furt s těmi narcisty máte... Dyť nejsou tak zlí!
Autorská citace #73
6.2.2012 21:12 - Wild West
Sirien:

Co víš o templářích?
Autorská citace #74
6.2.2012 21:38 - noir
Všechno?
Autorská citace #75
6.2.2012 21:48 - sirien
Skoro nic. Pár základních informací. Patřej do historického období, které mě nikdy nějak moc nezajímalo.
Nicméně registruju jak se na ně neustále objevujou odkazy v různých filmech a literatuře a sem tam je zahlédnu v nějakých super-konspiračních teoriích (často po boku zednářů)
Autorská citace #76
7.2.2012 20:34 - Sparkle
Popis co je RPG na webu černého rytíře

link
Autorská citace #77
7.2.2012 22:09 - sirien
No, to už je z lepšího. Místy bych trochu zobecnil a možná přidal trošku víc popisnosti, ale u mě to zatim asi vede
Autorská citace #78
8.2.2012 07:09 - Jerson
Me-dea - až budu doma,založím na téma nacisté a okultismus diskusi (nebo to můžeš udělat ty) a můžeme se o tom pobavit. Nějaký čas se o tohle téma zajímám, i pro účely RPG, tak to vidím na delší povídání :-)
Autorská citace #79
8.2.2012 18:14 - chrochta
Pokud chcete něco seriózního, Brigitte Hammannová napsala knihu "Hitlerova Vídeň", kde si mimo jiné dala i tu práci a hledala zdroje inspirace. Dělí je do dvou skupin: technici moci (Karl Hermann Wolf, metla českého zmského sněmu, dr. Karl Lueger, který Vídeň udržel německou a aby se dostal k moci, založil si vlastní stranu...) - a vizionáři světonáhledu (Hans Hörbiger, Jörg Lanz von Liebenfels...). Něco k tomu napsal i Souček (Nebeské senzace...), ale věřte mu. Taky běží seriál v Pevnosti (píše ho jakýsi František Novotný, tedy snad důveryhodný zdroj).
Autorská citace #80
8.2.2012 20:58 - Noldo2
Kdyby někoho lákaly "Okultní kořeny nacismu" od Nicholase Goodrick-Clarka, tak vřele nedoporučuju. Je umění napsat něco tak šíííleně nudnýho o tak zajímavym tématu.
Autorská citace #81
9.2.2012 12:33 - Bajo
Noldo2: jako nudné odborně obsahově něbo překladem? Slysšel jsem že to ma hodně slabý překlad, ale jinak jsem to nečetl, takže nevím jestli je to jen tím.
Autorská citace #82
9.2.2012 13:40 - Wild West
Má pravdu. Je to děsně nudně napsané. Ale je to docela poctivé, což má taky cenu.
Autorská citace #83
9.2.2012 15:11 - Noldo2
Bajo: Obsahově... Kdo co napsal, kdy to napsal, z čeho vycházel, v jakých byl organizacích, s kým se znal... Totálně suchý fakta.
Autorská citace #84
9.2.2012 23:06 - Dukolm
Autorská citace #85
12.2.2012 12:47 - Sparkle
Dukolm píše:
Co je to RPG? d20.cz


No vida... to, že jsme ten článek zaregistrovali až teď (tj že není nikde vidět když přijde nový člověk na stránku), je docela smutný.
Autorská citace #86
12.2.2012 15:43 - sirien
Sparkle: Vycházelo se z logiky že když už někdo přijde sem, tak ví kam jde. Každopádně ano, už jsme pochopili zcestnost podobné úvahy a řešení jsou in progress.
Autorská citace #87
13.2.2012 10:23 - Wild West
Geniální.
Totiž jako argument k tomu, zda je D20 přehledné.
...jo, a Alnagův článek taky není špatný.
Autorská citace #88
13.2.2012 12:41 - sirien
Přidal jsem Alnagův místní článek (omlouvám se za zpoždění, státnice)

WW: Fascinuje mě že nevynecháš příležitost si hlodnout, ale ještě jsem Tě snad nikdy neviděl něco konstruktivního navrhnout, takže Tvoje zrovna tady dost bezpředmětné jízlivosti nechám bez dalšího komentáře, pokračovat můžeš v nějaké tematicky odpovídající diskusi jestli po tom toužíš.
Autorská citace #89
13.2.2012 14:48 - alef0
Doňho! Banom k poslušnosti! [vložte sem to legendárne meme]

Keď človek pripláva na web, tak v tých troch poliach v mastheade je
1) preklady 4e
2) schopnosti a vybavení 4e
3) oznam o tom, že vo februári začnú práce na FATE 3 "core"

Čo takto:
1) Čo je RPG?
2) schopnosti a vybavenie
3) preklady 4e?

Lebo na prd je vidieť veľmi dôležitú informáciu na serveri o d20, že vyjde FATE3, čo je tak správa do Twitteru pre fanúšikov, ale určite nie na masthead.
Autorská citace #90
13.2.2012 15:01 - Alnag
Alef0 píše:
Doňho! Banom k poslušnosti!


Alef0: Pokud máš nějaký problém s tím, že zdejší diskuze má nějaké administrátory, můžeš sem zcela svobodně nechodit. Na RPGfóru je prý letos hezky... ;-)

EDIT: Jinak odkazový článek z D20 není moje dílo, je to kompilát několika zahraničních zdrojů k danému tématu (a nějaké vlastní vstupy). Alespoň co si pamatuji. Je to tak deset let staré...
Autorská citace #91
13.2.2012 15:29 - alef0
Píše:
Alef0: Pokud máš nějaký problém s tím, že zdejší diskuze má nějaké administrátory, můžeš sem zcela svobodně nechodit. Na RPGfóru je prý letos hezky... ;-)

Krajšie ako tu? Problém s administrátormi, na ktorý si v tejto chvíli spomínam, je to, že z technických dôvodov nevedia splitovať diskusie.
Autorská citace #92
13.2.2012 16:11 - sirien
Můj drahý Alef0...
...nejsem si jistý, proč Ti musím psát naprosto totéž co Argonantovi, když jsem to Argonantovi napsal čtyři posty zpátky a Ty sis to očividně přečetl, ale protože některým lidem je potřeba věci říkat pomalu, srozumitelně a opakovaně, tak ještě jednou pro Tebe.

Pokud _____ Máš _____ Nějaký _____ Problém _____ /Otázku _____ /Poznámku _____ /Návrh _____ K _____ Chodu _____ Tohoto _____ Webu, _____ Prosím _____ Vyjádři _____ Je _____ V _____ Příslušné _____ Tematické _____ Diskusi.

Nechci Tě nijak buzerovat, jde čistě o to, že když se pak něco dělá ve větším, tak je dobré mít ty návrhy a související diskuse na jednom místě a ne je hledat všude možně a nemožně po celém webu - ono už sesbírat návrhy za nějaké období z jedné diskuse je občas docela opruz, natož kdyby to měl člověk hledat v každé jedné diskusi co tu kdy byla.
Zároveň se tím pak neplevelí tematické diskuse.

Alternativou je, že můžeš také napsat PM.

Za Tvou tentokrát snad zvýšenou pozornost a pochopení Ti předem děkuji.
Autorská citace #93
13.2.2012 17:43 - Wild West
Z mé strany - end of discussion.
Možná jindy a jinde.
Autorská citace #94
13.2.2012 21:34 - Sosáček
Ale ta novinka o Fate 3 core je zajimava.
Autorská citace #95
24.2.2012 16:10 - Sparkle
Autorská citace #96
5.3.2012 12:47 - sirien
Na tohle sem úplně zapomněl.

Není to vysvětlení, ale definice, což je trochu rozdíl, ale myslím že to sem přecejen tak nebo onak patří: SEB/Sirien
Autorská citace #97
21.2.2013 22:21 - sirien
Fate 3e draft píše:
If you’ve never played a roleplaying game before, here’s the basic idea: you and a bunch of friends get together to tell an interactive story about a group of characters you make up. You get to say what challenges and obstacles those characters face, how they respond, what they say and do, and what happens to them. It’s not all just conversation, though—sometimes you’ll use dice and the rules in this book to bring uncertainty into the story and make things more exciting. Fate doesn’t come with a default setting, but it works best with any premise where the characters are proactive, capable people leading dramatic lives. We give more advice on how to bring that flavor to your games in the next chapter.


rychlý překlad píše:
Pokud jste nikdy dříve nehráli roleplayingovou hru, tady je rychlé shrnutí: vy a banda vašich kamarádů se sejdete abyste si vyprávěli interaktivní příběh o partě postav které si vymyslíte. Vymýšlíte, jakým výzvám a překážkám budou čelit, jak na ně budou reagovat, co budou říkat a dělat a co se jim stane. Nicméně není to jen o vyprávění - někdy budete používat kostky a pravidla v této knize abyste do příběhu vnesli nejistotu a udělali věci více vzrušující. Fate nepřináší žádné základní prostředí, ale nejlépe pracuje na předpokladu, že postavy jsou proaktivní, schopní lidé žijící dramatické životy. Více rad o tom jak tento dojem vytvořit se dočtete v další kapitole


Hrozně se mi tam líbí to zakomponované prohlášení že pravidla a kostky jsou od toho, aby učinily hru zajímavější a více vzrušující.
Autorská citace #98
22.4.2013 02:37 - sirien
V kontextu momentální minidiskuse v tématu Něco pro zasmání jsem se dostal ke své vlastní definici použité při dávné obhajobě mé "semestrálky" pro Středoškolskou odbornou činnost - ne že bych byl nějak super hrdý na to, co jsem tehdy vytvořil, ale tak do kompletní sbírky...:


Sirien ve své dávné práci píše:
Než se dostanu k samotné práci, nejprve vysvětlím, co vlastně RPG jsou.

___
RPG jsou společenské hry, při kterých skupina lidí, hráčů, řeší v imaginárním světě imaginární problémy skrze imaginární postavy, nazývané také charaktery nebo hrdinové, zde spíše ve smyslu hrdinů literárních než heroických.
---
Jeden hráč, tzv. Game master, je vybrán, aby řídil a ovládal svět samotný, zahrnující vše, co se kolem postav ostatních hráčů děje. GM zodpovídá za zápletku hry a za plynulost děje. Poskytuje hráčům prostředí a reakce okolí, na které pak hráči skrze své postavy reagují zpět. Ostatní hráči se ve hře starají jen o chování, reakce a vývoj své postavy.

___
RPG nejsou hry počítačové, ačkoliv některé počítačové hry používají stejný název, nejsou to ani hry deskové, ačkoliv se při nich používají mapy a nákresy míst. RPG nelze považovat ani za hry stolní, ačkoliv se kolem stolu často hrají, protože k nim stůl ani nic podobného není zapotřebí.
---
K hraní RPG v nejesenciálnější podobě stačí pouze a jenom Vaše fantasie, v praxi pak potřebujete ještě tužku, prázdný blok a nějaké kostky, většinou i nějaká, obvykle zakoupená, pravidla.

___
RPG nelze vyhrát a ani v nich soutěžit, zábava v nich vychází z kvalitního příběhu, věrného odehrání svého charakteru a z různých zábavných scén, které se při hraní vyskytnou.


Práci v kompletním znění s doprovodnými materiály lze nalézt zde na Kostce: Seznámení s RPG pohledem psychologie
Autorská citace #99
22.5.2016 00:31 - sirien
John Wick:

Píše:
Mnoho let jsem se snažil přijít s uspokojující definicí "roleplayingové hry" a i když s tím nejsem úplně spokojený, tohle je to, k čemu jsem se zatím dopracoval:

Roleplayingová hra: Hra v níž jsou hráči odměňováni za volby, které jsou konzistentní s motivacemi postav nebo které posunují vývoj příběhu

Jak jsem řekl, nejsem s tím úplně spokojený. Je to pracovní definice a je daleko k tomu být konečná, ale myslím, že to je velmi dobrá pracovní definice.


Zdroj tady
22.5.2016 18:17 - Gurney
Tendenční, evidentně šité na míru autorem preferovaným hrám; prostě špatné.
22.5.2016 22:04 - Quentin
Mně hrozně trhá žíly, když se říká "Roleplayingová" místo "Roleplayová". Co je správně?
22.5.2016 23:43 - IRČ
Definice s odměňováním hráčů za příběh se mi nelíbí. Příběh nebo hraní (si) postavy by v ideálním případě mohlo být odměnou samo o sobě. Expy navíc nebo úspěchy v hodu* z tohodle hlediska nejsou zas tak zajímavý. Alespoň pokud se bavíme o "safe" hrách, kde neúspěch nevede ke smrti postavy (nebo něčemu podobně strašnýmu).

Samozřejmě, mechanický odměňování za RP dává naopak smysl v těch "deskovkách", který můžeš "vyhrát". (A kde příběh nemusí bejt suveréně nejdůležitější věcí.)
22.5.2016 23:49 - IRČ
Pravděpodobně mi uniká nějaká možnost, která hráče za hraní odměňuje nějak v RP rovině - ale asi mám trochu problém si takovou mechaniku představit.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18954205513 secREMOTE_IP: 3.139.97.157