Kultura

sirien
4.3.2013 23:35
protože jsem to tu začal sprostě zneužívat jako diskusi k překladovému klíči pro můj překlad Fate 3e Core, tak TADY je do záhlaví odkaz na kopii překladového klíče. Dokument je uzavřený, ale povolil jsem komentáře, ale kdyžtak ocením spíš příspěvky do diskuse ať se to tu dá rozebrat veřejně.

Diskuse k Fate Core
- Překlad Fate Core

Diskuse k FAE
- Překlad FAE
Autorská citace #1
4.3.2013 23:35 - Vojtěch
Inu, zajímavé... docela se teším, až to bude komplet.
Autorská citace #2
5.3.2013 14:27 - Me-dea
Odměny za příspěvky šly až do 500 USD, ... Něco se mi na tom nezdá. :-)

Jinak skvělé preview. Díky
Autorská citace #3
5.3.2013 14:52 - sirien
Máš plošné "achievementy" za celkovou nasbíranou sumu ("...a když nám dáte dokonce TOLIK, tak ještě uděláme k tomu navíc tohle a tohle a tohle...")
Pak máš individuální odměny, které dostane každý přispěvatel podle toho, kolik přispěje ("...a když dáte 10 USD, dostanete všehna tahle doplňková PDF (čím víc se nasbírá celkem, tím víc jich bude), když dáte 30, dostanete hard cover, když dáte 60, dostanete podepsaný hard cover, když dáte...")

Nějak mě nenapadlo, že bez znalosti kickstarteru to jak jsem to napsal nemusí úplně dávat smysl :)

http://www.kickstarter.com/projects/evilhat/fate-core - tady se na to můžeš podívat sama.
V pravé liště vidíš individuální odměny za příspěvek.
V hlavním textu dole (ta žlutá hvězdičková osa pod tím modře podbarveným polem) pak vidíš plošné achievemnty za celkový příspěvek
Autorská citace #4
5.3.2013 14:57 - Me-dea
Díky. Zmrkla jsem to. Pochopila.
Autorská citace #5
5.3.2013 16:36 - ShadoWWW
Hodně zajímavé. Mám jen trochu obavu, že nová edice bude složitější než 2e a tudíš méně přístupné pro úplné nováčky.
Autorská citace #6
5.3.2013 19:09 - Alnag
Souhlasím s tím, že je to zajímavé a děkuji sirienovi za shrnutí.

Co se týče nováčků - tak to pro autory zjevně není problém. Nepotřebují rozšiřovat pool, ten současný je v pohodě zaplatí. A obecně se zdá, že pen-and-paper RPG jsou spíš záležitost generací současných a minulých hráčů než budoucích, tedy dost možná řešit nějaké nováčky bude vyloženě pasé.
Autorská citace #7
5.3.2013 19:50 - Colombo
Proč ten pesimismus? Celkem mi připadá, že nejrůznější kooperativní deskovky s roleplay elementy vytvářejí pěkný můstek mezi obecně uznávanými deskovými hrami, které občas vznikají i offshotem z PC her (a tak do této části dostávají nové hráče) a p'n'p RPG hrami.
Autorská citace #8
6.3.2013 00:09 - sirien
ShadoWWW: To bych neřekl, spíš právě naopak. Hratelnost jako taková je (podle přečtení, nicméně s FATE 2e mám dost zkušeností a ten systém není TAK odlišný, abych je nemohl ve značné míře přenést) na naprosto excelentní úrovni. Jak jsem psal v článku - celá struktura toho textu je naopak na nováčky optimalizovaná, zkušený RPGčkař může 25% textu přeskákat, znalec FATE 2e může dalších 25% textu jen tak rychle proletět aby si checknul, že se tam nic nezměnilo. A to jsou jen pravidla - myslím že samotné příklady jsou mnohdy skutečně "pro debily", jsou jasně napsané a doslova u všeho, i u těch nejjednodušších mechanik.
Stejně tak návodné texty k tomu jak hrát postavu a jak vést hru - provedou nováčky vším, co nováčci mohou potřebovat.
Systém samotný je na pohled dost podobný 2e (odlišnost je... já nevím... asi jako mezi různými edicemi GURPS nebo jako skok ze SR 1 na SR 3 - kdo ten systém zná, tak rozdíly hned ucítí, kdo ho nezná, bude mu to připadat dost totožné), což znamená, že reálná hratelnost (jednoduchost a plynulost mechanik a systému a tak) bude také výborná - FATE jsem ostatně vždy dával jako příklad suprové hry pro začátečníky, je hrozně snadné ho pochopit a ještě snazší ho v praxi používat.

V tomhle směru bych se spíš bál o "chytlavost" pro současné ne-FATE RPGčkaře. Ten systém se ve 3. edici na pohled tváří víc netradičně, než ve skutečnosti je. Např. ty v článku zmíněné zbraně - můžeš snadno použít mechaniky 2e, můžeš snadno vytvořit dvě nebo tři podoby mechanik pro zbraně podle návodu v Extras kapitole (a je to fakt snadné, strávíš tím 5 minut, možná ani to ne - plus dalších 10 psanim tabulky zbraní, pokud chceš přehled všech zbraní dopředu)

Nebo ta magie... jestli někde vnímám fakt deficit, tak to je absence nějakého magického systému, který by skutečně uměl postavit magii do středu hry - ale opět, já rád hraju hry se zajímavou magií, autoři FATE upřednostnili systémy pro hry, kde magií vládne jen pár postav a které o magii primárně nejsou, takže těžko říct, jak moc se tohle opravdu ukáže nebo neukáže být deficit. Ostatně on tam ten komplexní magický systém asi nebude problém postavit, jen si s tím člověk bude muset kapánek pohrát. A v komunitě se určitě objeví rychle nějaké předpřipravené systémy od fanoušků.


Moje kritika ke třetí edici je z velké části odvozená ze srovnání se druhou edicí, KDYBY to byla čistá recenze a ne souhrn mých dojmů z preview (tedy dojmů někoho, kdo má FATE 2e v různých obdobách prakticky jako system of choice), tak tam to bude vyznívat o dost pozitivněji.
Autorská citace #9
6.3.2013 07:13 - Me-dea
Bylo by možné sem hodit odkaz na tu nekompletní 3E? Jsem líná a nechce se mi to googlit. ^_^ Děkuji předem. :-)
Autorská citace #10
6.3.2013 09:58 - sirien
Zaplatila si na Kickstarteru dolar, abys jí měla? :)
(neni nekompletní, je docela ucelená, jen prostě bylo řečeno, že to není finální. A o upnutí si řekni Dukolmovi, vzhledem k tomu, jak jsem o 27 minut prošvihnul deadline protože jsem se nemohl rozhodnout zda zaplatím 10 nebo 40 dolarů to mám od něj...)
Autorská citace #11
6.3.2013 10:27 - Me-dea
Já bych i zaplatila, ale ... * hromada výmluv o složitosti, vlastní lenosti a o tom, jak by se jí líbylo, kdyby k ní někdo došel, ona mu strčila 25kč a dostala co chce, namísto internetového bankovnictví *
Autorská citace #12
6.3.2013 12:02 - alef0
velmi pekny pohlad, diky, usetril kopu studia

len doplnim moj dojem: pri pledgovani ma nezaujimal ani tak samotny fate core. ten mi prisiel ako jadro, na ktorom sa maju stavat dalsie hry - ved vlastne aj vznikol extrakciou z realnych hier. viac ma zaujimaju bonusovky, ktore su primarne na rychle hranie.
* samotny fate accelerated
* akcelerovane prepracovane produkty: strange tales of the century, "do" /pilgrims of the flying temple/ a hlavne finalny megavec 'dresden files'
Autorská citace #13
6.3.2013 13:50 - sirien
K tomu se těším až se dostanu, zatím jsem stihl nastudovat jen ten Core a Magic toolkit (mám toho teď relativně hodně)

Me-dea on to tu Dukolm nejspíš dřív nebo pozdějc najde. Nebo se mu ozvi v PM. Nebo Alef0 má očividně také svou kopii...
Autorská citace #14
6.3.2013 16:02 - Vojtěch
Já kdyžtak taky něco mít budu, ale ještě jsem se nedostal ke stahování :-)
Autorská citace #15
6.3.2013 23:33 - Gurney
Wow, Ebonovy lodě, FATE 3e - nechci to zakřiknout ale jako by na českých fórech zas jednou bylo co číst (ok, pár zajímavých zápisů z her tady a na RPGF abych nekřivdil, ale jinak téměř čistý balast).

FATE 3 určitě vyzkouším, ale podle preview bych to při nějakém "vážnějším" hraní viděl spíš na zapojování prvků ze 3E do 2E - nový způsob používání aspektů mě moc neláká a i když chápu, že je to takhle mnohem přístupnější, tak udělat z toho "hotový" systém s jednou kapitolou o úpravách mi přijde jako škoda - ten přístup "sám sobě herním designérem" a že ta hra pořád fungovala i po tom co jste si ji přestavěli k obrazu svému, dodali mechaniky vykradené z úplně jiných her a nakonec ji hráli stejným stylem jako vaše jiné oblíbené rpg mi vždycky přišlo jako největší deviza FATE 2e. Tedy ne že by to u jiných rpg nešlo, ale u FATE mi to vždycky přišlo strašně intuitivní a zároveň i skoro stejně zábavné jako hraní samotné.
Autorská citace #16
7.3.2013 01:06 - sirien
Gurney: Zajímavé. Jen tak mezi náma - zrovna a jmenovitě je nové používání aspektů přesně to, co já do svých her prakticky určitě přenesu.
Řeší to takřka všechny problémy, které se kolem aspektů vyskytovaly, ale hlavně - je to ta nejúžasnější mechanika na propojení ingame a metagame, jakou jsem vživotě viděl. Závislá čistě na imaginaci, schopná pojmout doslova cokoliv, co Tvoje mysl dokáže vytvořit, a přitom systémově perfektně vyvážená a vybroušená. Absolutní designerská elegance. Kromě téhle "drobnosti" to navíc slibuje velmi efektivně vyvážit a navíc k tomu ještě rozproudit vnitřní ekonomiku fate pointového cyklu, což je asi jediná věc, která mi ve FATE kdy nějak čas od času zadrhávala.
Mimo to to dělá takové detaily jako že to ještě víc zapojuje hráče do kreativní agendy hry, motivuje k popisům atp., ale to je naštěstí něco co se lidí s nimiž běžně hraju moc netýká (i když na one shotech to nejspíš docela ocením).

Každopádně s tím omezením variability na úkor "2e stavebnice" s Tebou Tvé obavy bohužel sdílím (nicméně v tom ty nové Aspekty nehrají moc roli, je to spíš otázka pojetí skillů, stuntů a vyvážení nového "milestones" systému vývoje postavy).


(jinak co se článků týče, tak si dovolím jeden takový drzý malý teaser, snad mě za něj nikdo ze zúčastněných neukřižuje:
Tenhle týden jsem osobně dopsal ještě dva další... jakože tentokrát po co jsem se díval dost dlouhé době ne jen nějaké momentální rychlé myšlenky nebo věci ke svým hrám, ale skutečně články. Jeden teoretický spíš k přípravě hry (resp. jednoho herního prvku) případně analýze již existujících a jeden ryze praktický co k tvorbě postavy a roleplayingu... pak mám rozepsaný a plánuji v nejbližší době dokončit ještě jeden roleplayingový k tvorbě postavy a jeden další universální k praktickému hraní, pak tu mám skoro dopsaný komplet propracovaný scénář k hunterům, lehce upravitelný od one-shotu až po několikasesionovou kroniku a jednu povídku na víc jak sto normostran (pořád jsem se nerozhodl, jestli jí pak pouštět naráz, nebo po částech)
...kromě toho jednu dobrou recenzi dopsal tenhle týden Dukolm (ven půjde zítra nebo pozítří, nejspíš, ať to zase moc nehrotíme) a kromě toho tu svítí ještě nemálo dalších článků od jiných lidí jako dopsaných... popravdě to je asi ta zdaleka nejdelší fronta obsahově velmi kvalitních článků ke zveřejnění, jakou takhle z hlavy pamatuju a v nejbližší době se prakticky určitě rozšíří ještě o pár dalších...
každopádně, jak jsem řekl - je to jen takový malý teaser věcí budoucích, ale nikoliv zítřejších; dovol trochu kryptičnosti pouhým prohlášením, že se v dohledné době něco chystá :D )
Autorská citace #17
7.3.2013 10:22 - Sosáček
Voidcallers z magic toolkitu jsou naprosto totalne awesome a uplne ve me vyvolavaji chut nacpat je do nejake hry.
Autorská citace #18
9.3.2013 23:26 - sirien
Super, Dukolm mi dodal nějaké nové info ohledně změn co budou a všechny se mi dost zamlouvají:

- nějaké drobné úpravy co do terminologie, některé estetické, některé věcné, všeobecně dávají smysl, zvlášť s přihlédnutím k chudákům nováčkům co nejsou zvyklí že "scéna" je měření času a nikoliv označení místa atp.

- systém pro Advantage dostál určitých drobných změn, osobně vzhledem k vyznění tipuju, že na základě herního feedbacku, což je super. Neodpustím si hlodnout - opět FATE naplňuje sliby DrDII víc než DrDII (když selžete v tvorbě výhody, můžete stále vytvořit Aspekt - ale tento úspěch má svou cenu - free invoke dostane protistrana, nikoliv vy sami)

- očividně jsem měl pravdu když jsem v preview psal, že počet stuntů je podezřele problematicky limitovaný. Jejich základní počet byl zvýšen z 1 na 3, což je cca množství, které mě osobně přišlo při čtení vhodné, takže tu pasáž z preview kde jsem na tohle mrmlal můžete ignorovat

- kapitola Extras se nemění v pointě svého sdělení, nicméně slibují ji opět komplet přepsat, což se snad tentokrát povede lépe.

Kompletní přehled změn je kdyžtak tady
Autorská citace #19
9.3.2013 23:37 - sirien
na základě nových informací jsem trochu updatenul preview. Pokud jste ho už četli a četli jste můj předchozí post, tak je asi zbytečné abyste se tam dívali, ale čistě pro formu to sem poznamenávám...
Autorská citace #20
10.3.2013 11:16 - Sosáček
sirien píše:
- systém pro Advantage dostál určitých drobných změn, osobně vzhledem k vyznění tipuju, že na základě herního feedbacku, což je super. Neodpustím si hlodnout - opět FATE naplňuje sliby DrDII víc než DrDII (když selžete v tvorbě výhody, můžete stále vytvořit Aspekt - ale tento úspěch má svou cenu - free invoke dostane protistrana, nikoliv vy sami)

Me se libi ten system uspechu v konfliktu. Misto klasickeho:
- hodis vic nez souper - zasah
- tie - budto zasah nebo nic, typicky nic
- hodis min nez souper - nic se nestalo

Maji:
- hodils min - nic, ale za "major price" muzes stejne zasahnout
- tie - vedle, ale vytvorila se docasna vyhoda, ktera da tobe nebo nekomu jinemu +2
- hodils vic - zasah
- hodils o hodne vic - zasah (kterej ma navic automaticky vetsi vliv) plus se vytvorila stejna vyhoda

Tohle znamena, zei psotavy co zrovna nemely stesti na kostky maji co delat, a tie neni "OMG so close" ale lepsi nez neuspech.

Mel bych taky poznamenat, ze se meni pocitani tech ctverecku, nevim jestli o tom pises (ten clanek jsem jen tak probletl) - ctverecek co ma u sebe napsano 3 sezere 3 DMG, takze s vetsim telem (teda physique) roste to kolik postava vydrzi o hodne.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.070580005645752 secREMOTE_IP: 44.200.101.170