Gurney: jasně, když nezapomenu tak vezmu, neni problém. Dukolmovi jí mám stejně vrátit až na letošnim GC srazu (aby bylo dodrženo kolečko, když sem si jí kvůli té recenzi půjčoval na tom loňskym :D )
Džihádistů se nebojim, na džihádisty po vzoru našich západních spojenců pošlu Raptory a Tornada :)
Kdes byl na jeho přednášce? GC? (tuším že tam byl, ale nějak jsem ho tam pokud vím tenkrát minul...)
Že to dělá dvacet let je na té knížce poměrně cítit - bohužel stejně tak je na té knížce poměrně cítit, že se cca v půlce té doby usídlil v sobě pohodlné pozici z níž se už potom neposunul nikam dál, zatímco svět RPGček od té doby urazil značný kus cesty.
Mimochodem ono to není nutně ojedinělé - Jezevec dal letos
rozhovor Maníkovi pro GameCon kde mluví o historii naší scény a když tam mluví o tom jak se některé věci "znovuobjevovaly" tak mi trochu skřípaly zuby, protože jsem byl (trochu zprostředkovaně, ale přesto) u toho, jak byly objevené předtím i "znovu"objevené potom a sice tam byla značná podobnost, jenže to jejich "znovuobjevení" je ve skutečnosti přineslo v některých místech dost proměněné a jiné oproti tomu jak vypadaly dřív. Klíčová část rozhovoru je tahle:
Jezevec pro GameCon píše:
Jaké byly další zlomové roky?
... ... ... Další zásadní rok je pak 1997, kdy byly obrovské povodně a zaplavily Olomouc. To se GameCon přesunul na jeden rok do Čelákovic a na něj dorazil Ondřej “Grob” Netík, který přivezl Werewolf the Apocalypse. Nakazil nás White Wolfem, což znamenalo úplnou změnu paradigmatu vypravěčství. Najednou nešlo o kostky a přechytračení systému, ale o budování příběhu.
Myslíš, že Ondra Netík změnil pohled na RPG?
Můj určitě ano. Hry s ním byly na tu dobu úplně jiné. Téměř neexistovala pravidla, hráli jsme v hradní věži, kolem svíčky. Když v roce 2010 přišel někdo na to, že by bylo krásné hrát RPG takhle, říkal jsem si “A už jsme tu zase.” Co pět let přicházely generace obroditelů se slovy “Představíme RPG lidem, všichni ho budou hrát – to bude boží.”
Celkově ten Netíkův styl patří hodně k té "staré partě" - rozhodně to byli zkušení a pokročilí hráči kteří toho hrozně moc přinesli, ale ten herní styl který mezi nimi tehdy vykrystalizoval už dneska moc nežije a když, tak zůstává spíš už jen jedním z okrajovějších proudů.
Alef0: No, a to máme problém Drakkaru v kostce... nikdo o tom nevěděl a kdo to tam má dneska hledat a upřímně, stahovat kvůli tomu celej ten Drakkar... (dobře, ano, já to teď udělám, ale narovinu nechce se mi a nebýt autor téhle recenze tak se na to vybodnu). (ano, můžeme to klidně probrat na RPG F v drakkařím tématu, jen mi přišlo že to zrovna teď a tady je takový velmi hezký názorný příklad celého problému)
CELEJ PRVNÍ ODSTAVEC pojatej jako doočíbijící a vulgárně neskrývaná reklama na DrDII a RPG Fórum!? No to si děláš...
...no nic.
Ale jinak s tím co píšeš když se konečně dostaneš v tématu v podstatě souhlasím (a pobavilo mě že Tě stejně jako mě napadlo, že by to byla dobrá doprovodná učebnice pro jedno semestrální předmět :D ), jen mi přijde že tu užitečnost vidím trochu méně obecnou než jak ji ve své recenzi popisuješ Ty.