Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
15.6.2016 14:29 - wlkeR
17.6.2016 22:16 - Element_Lead
ShadoWWW píše:
Vyšla finální verze DnD Red Box 5e (ne od WotC, ale OGL z KickStarteru).


jsem z toho docela nadsenej. precetl jsem to a ty pravidla jsou pekny. ja jsem nad 5e dlouho ohrnoval nos, ale ted jsem mel zas nejakej drd zachvat co mivam jednou za par let a pokazdy koupim novy pravidla, prectu si je, rozhodim par inzeratu na ktery se nikdo neozve. koupim si pc rpg a zas me to prejde :)

no precet sem je jednim dechem a jedina mechanika co mi uplne nesedla byla ta montaz a disadvantage. advantage takvoej problem neni, ale u hazeni 2 kostkami a ignorovani dobryho hodu a brani shit hodu by me asi krvacelo srdce. ze sem wejstnul super hod.
17.6.2016 22:18 - Element_Lead
jen teda ty postavicky jsou doost squishy. vytvoril jsem si tri hrdiny, fightera rytire, fightera lukare a wizarda a teda na tom prvnim levelu to podle papiru lehne na ranu od skreta.
17.6.2016 22:21 - Element_Lead
doporucili by jste mi nejaky 5e dobry moduly co jsou ted? ja si neco proste musim koupit :D vicemene jen na cteni, ale nejlepsi je adventure at mam zaminku, ze si to nekdy zahraju. posledni dobrodruzstvi co sem kupoval bylo 4e undermountain a to bylo dost meh. (fakt strasny) at se to dobre cte a jsou tam pekny obrazky :)

posledni otazka. porad jsou takovej ten posledni standard 5e & 13th age? nic novejsiho neni. (jako mainstream fantasy rpg system)
17.6.2016 22:32 - Aegnor
Yashamaru píše:
jen teda ty postavicky jsou doost squishy.

přijde mi, že je to i cíl. Jako ano, wizard padne na první ránu, ale zase... neměl se do té situace dostat. Fighter už ustojí podle mě i dvě průměrné rány od goblina. On goblin naopak umře tak za dvě kola, takže je to docela balanc:-)
18.6.2016 01:19 - Element_Lead
jo me se to libi, jsem zvyklej z 4e na uplne jinej power level lvl 1 postav. ve spojeni s tim, ze v encounterech bylo jeste mraky minionu s 1 hp to byl uplne jinej styl souboju.zas to asi ma uplne jinou atmosferu, kdyz earlygame kazdej skret hrozi smrti.
18.6.2016 10:10 - wlkeR
Tak moduly jsou "ofiko" zatim 4...

Hoard of the Dragon Queen a Rise of Tiamat - podle většinu internetů strašný, je v tom tuna bugů (vývoj probíhal zároveň s pravidly) a tak, ale mně osobně docela sednou. Epický příběh, mise všech druhů a příchutí ... Vyberu si co chci, zahodim co nechci a zbytek vyflikuju misema z Expedic, který jsou povětšinou výborný.

Princes of the Apocalypse - daleko lepší ohlas než první, ale mně naopak nesedly kvůli velké roztříštěnosti záporňáků (4 navzájem rozhádaný kulty) a hald NPC. Na druhou stranu mám zkušenost jen se začátkem (součást Encounters).

Rage of Demons - dle mojí družiny velký fail. Vůbec je nebavilo tahat se s tunou NPCček, se kterými utekli z drowího vězení, a mně unavovalo je všecky nepřetržitě hrát. Taky ty epický bossové úplně všude nemusí být šálek kafete pro každýho. Ale zase jsem měl jen Encounters verzi.

Curse of Strahd - zatím vypadá zdaleka nejlíp. Sice jsem nečetl hlavní dobrodružství, abych si nespoilnul Hangouts hru, ale svět je supr a vůbec ten příběh není pro mě otravná high fantasy. Minimálně doprovodné Expedice jsou zatím velmi pěkné (i když dost zmatené).
18.6.2016 10:37 - efram
Asi to sem nepatří, když tak smažte, nevěděl jsem kam lépe dotaz napsat. Chtěl jsem se přítomných GM zeptat na několik otázek.

1. co používáte při tvorbě dobrodružství (myšlenkové mapy, poznámky ve word, pdf, papírové atd.)
2. co používáte k zaznamenávání herního sezení - píšete souhrny z dobrodružství (vy, hráči atd.)
3. co se vám obecně osvědčilo, neosvědčilo

Předem děkuji za přesměrování nebo odpovědi.
18.6.2016 11:32 - Demonica
Curse of Strahd: krasny obrazky, dobre popsany svet, zajimava npc, navrhy na pribehove zapletky. Momentalne podle nej vedu kampan a jsem moc spokojena. I samotna knizka se moc pekne cte.
19.6.2016 21:42 - Gurney
Yashamaru píše:
doporucili by jste mi nejaky 5e dobry moduly co jsou ted?

Definitivně chceš Curse of Strahd.

Píše:
Asi to sem nepatří, když tak smažte, nevěděl jsem kam lépe dotaz napsat. Chtěl jsem se přítomných GM zeptat na několik otázek.

1. co používáte při tvorbě dobrodružství (myšlenkové mapy, poznámky ve word, pdf, papírové atd.)
2. co používáte k zaznamenávání herního sezení - píšete souhrny z dobrodružství (vy, hráči atd.)
3. co se vám obecně osvědčilo, neosvědčilo

Předem děkuji za přesměrování nebo odpovědi.

Zkus se mrknout na tuhle diskuzi
23.6.2016 13:57 - sirien
Tak jsem si konečně zvládnul najít čas a DnD5e si i zahrál... a musím říct, že mě moc potěšilo.

- Rozhodně to má "takový ten DnD feeling" - jak příručky, tak postava na sheetu tak házení kostkama a tak - působí to hezky tradičním dojmem, i když to zároveň je hezky pravidlově ořezané o nadbytečnosti.

- Moc mě potěšila přívětivost pro nováčky - původně sem chtěl tvorbě postavy a nastudování pravidel věnovat večer, pak mi do toho něco skočilo, takže sem na to měl cca 2-3 hodiny a to docela dobře stačilo na to, abych si postavil naprosto funkčního Wizarda / battlemage (ok, s pomocí jedné appky co mi vyfiltrovala pouze relevantní kouzla, nicméně to bylo spíš urychlení než nutnost). Při hře sem si pak potřeboval donajít pár věcí, ale příručka je fakt přehledná, takže sem to měl najitý hnedka.

- Ten re-build Vancianky kdy se od sebe odtrhly "připravná" kouzla a spell sloty je trochu zvláštní na pohled (a nejsem si úplně jistej, jak bych ho případně interpretoval fluffově, kdyby na to došlo), ale ve hře působil jako velmi hezký kompromis tradice s funkčně moderním designem.

- 3rd level postavy měly pořád poměrně ok level HPček... což už nemůžu moc říct o enemíkovi. Herně to fungovalo vpohodě, ale pořád bych byl šťasnější, kdyby šlo záporáka hůř trefit, ale ustál toho míň... ale to je asi holt preference, se kterou budu u DnD bojovat vždycky.


...víc sem toho moc za ten one-shot nepochytal, ale celkově musím říct, že to na mě působilo velmi dobře.
23.6.2016 18:48 - Loki B
sirien: měl jsem před před pár týdny podobný pocit, když jsem měl konečně šanci si DnD 5E zahrát.
pravda, na vytváření postavy mi pomohl Hero Lab (na který jsem si už z Pathfinderu zvyknul), takže Bard1/Warlock3 postava taky netrvala moc dlouho. rozhodně ve srovnání s PF je to jednodušší, jak se člověk nemusí patlat s takovou kombinací featů a případných magických předmětů, to ořezali pěkně. přitom rozmanitost zůstala slušná, vlastně v prorovnání s původním DnD až přímo skvělá.

i když pochopitelně proti jiným systémům je to hodně "utažené" a neponechané na přiliš svobodné vůli hráče.

feeling starého DnD z toho je přitom cítit pěkně
poměrně drsně je zkrouhnuté kouzlení, kde mnoho kouzel má záchranné hody, které se hází opakovaně ... takže vyřadit jedním kouzlem protivníka už není většinou dost dobře možné. Otázka je, jaký dopad to má dlouhodobě na styl hraní magických postav. (mně osobně by se celkem líbilo, kdyby se třeba doba, po které se znovu hází záchranný hod, prodlužovalo s levelem sesilatele, nebo tak něco ... ale asi by to moc nesedělo do celého konceptu

ad Vancianka a fluff - nezbývá, než se asi odvolat na "omezenou kapacitu paměti pro zapamatování složitých a přesných předpisů kouzel" (zvyšující se se zdokonalováním magického umění aka levelem) a celkovým magickým potenciálem/únavou, kterou sesílání jednotlivých kozuel působí, dle jejich složitosti, resp. síly, kterou do postava vloží (sesílá-li z vyššího slotu). No není to nikdy ideální, to je už taková tradice :)

co mně na pravidlech působilo zvláštně, je to, že mám pocit, jako by skoro všechny šance byly koncipované tak 50:50 ... ať už záchranné hody proti kouzlům postavy, nebo i útoky.
Zatím jsem neměl čas nikde studovat, jestli to je fakt jen můj pocit, nebo jestli je to třeba záměr.
23.6.2016 19:02 - sirien
Jo... ty savy tam sou trochu otravně koncipované... úmyslně sem kvůli nim skipnul pár kouzel, protože mi přišlo, že mít kouzlo co stojí na nějakém efektu, ale které má ca. 50% šanci, že se efekt spustí, ale pak v každém dalším kole jen 50% šanci, že se udrží, je docela o ničem. Ale zase pořád mi tam těch kouzel co fungovaly jinak zbylo dost.

Ty 50% savy... nevim no. Moje kouzla měly savy na 13 nebo 14 (1th / 2nd level spell slot), takže to na těch cca 50% fakt vychází. Otázka je co se pak stane na vyšších levelech, ale předpokládám, že tam budou mít enemíci adekvátně vyšší bonusy.

V tomhle se mi víc líbil ten princip co je u Witch bolt, že kouzlo se svým efektem trvá, dokud se na něj soustředím - což zvládám jen u jednoho kouzla, takže si musím vybrat, který ongoing efekt chci. Během combatu sem držel Witch bolt a do toho sem tam řezal nějaké area effect kouzla, enemík to mohl prolomit tím, že mi naruší soustředění (jaká smůla, že mu ty útoky na mě vůbec nepadaly... což vyznělo zábavně, když tam na jedné straně během 3 kol zmasakrovala fightera a witchhuntera a na druhé straně nedokázala zastavit wizarda :D ). Proti těm tradičním savům to působilo tak nějak líp.

Měl sem tam jeden trik co šel na save a trochu mi u něj herně vadilo, že si tam na nic neházim :(


Otázka je, jak by tohle fungovalo, kdybych si chtěl postavit nějakej build co by šel spíš do "controlera" (toho wizarda sem tentokrát stavěl cíleně jako battlemage).
23.6.2016 20:39 - ShadoWWW
Zdravím. :)

sirien píše:
Ten re-build Vancianky kdy se od sebe odtrhly "připravná" kouzla a spell sloty je trochu zvláštní na pohled

Jo, vlastně to přestal být Vancian a stal se z toho jiný druh únavy. Kouzelník pořád zná všechna zapamatovaná kouzla, akorát ho kouzlení vyčerpává, až už si musí odpočinout, aby zase něco mohl seslat. Není tam to zapomínání.

sirien píše:
Ty 50% savy...

Savy postupně rostou v kouzelníkův prospěch. Je to spojeno se zdatnostním bonusem. SO (DC) záchrany kouzla je 8 + zdat. bonus + oprava kouzlící vlastnosti (obvykle nejvyšší kouzelníkova vlastnost). Tj. na prvních úrovních je to 10 + oprava, čili je to +/-50%; ideální je, když se trefíte do vlastnosti, kterou má nestvůra menší.* :)

Na vyšších úrovních už ale zdatnostní bonus roste až na +7, takže tam už je proti nepříteli zhruba 75% šance uspět. U menších vlastností nestvůry dokonce vyšší. Proto mají legendární nestvůry možnost se několikrát vykoupit automatickou záchrannou, když neuspějí. Plus démoničtí páni a podobné megabestie mají poměrně vysoké bonusy k záchraně. Ale zas jen u některých vlastností, takže dobrý kouzelník může vždycky cílit na nějakou nižší (pokud má kouzlo). Pak ještě určití tvorové mají výhody k záchranným hodům proti kouzlům.

U těch záchran strašně záleží na tom, jak je skupina velká. U jedno či dvoučlenných družin jsou ve výhodě nestvůry. U pěti a vícečlenných je ve výhodě družina. Protože má zpravidla několik kouzlících postav a i legendární nestvůra může přijít o všechny své autosavy během jednoho kola.

Podobně je to u těch záchran, co se ověřují každé kolo. Jsou to obvykle hodně mocná kouzla, kdy dva neúspěchy po sobě obvykle znamenají smrt (u čtyř a pětičlené družiny).

Docela hodně se mi líbí koncept legendárních akcí nestvůr, které jsou navázány na počet členů družiny. Díky tomu je taková nestvůra podobně platná proti málo i mnohočlenným družinám.

P.S. Zatím porod, dlouhý jako obvykle. :)

-------------
* Ideální je, když máte v družině černokněžníka, který sešle kletbu (hex) na nestvůru na tu vlastnost, proti které chcete kouzlit záchranu. Nestvůra pak má k záchraně nevýhodu. :)
23.6.2016 20:50 - wlkeR
sirien píše:
pořád bych byl šťasnější, kdyby šlo záporáka hůř trefit, ale ustál toho míň... ale to je asi holt preference, se kterou budu u DnD bojovat vždycky.


Já mám přesně opačnou, když člověk zasáhne, i když jen lehce, má porát souhrnně větší radost než když se trefí pořádně po několika minutích, zdaleka nemluvě o tom, že proti AC jdou i některé CC věci, jako třeba grab, které činí souboje zajímavější a stojí za starou belu, když se jim tank nonstop vyhýbá.

Osobně mi přijde, že spousta mobů spadá do kategorie "průměrných obran" a zajímavé jsou hlavně útočnými/taktickými mechanikami, ale jsou i tankovitější moby, nebo naopak ty co mají ještě nižší AC výměnou za mega útok.

sirien píše:
Měl sem tam jeden trik co šel na save a trochu mi u něj herně vadilo, že si tam na nic neházim :(


Souhlas >.> Jestli imo 4E udělala něco opravdu dobře, bylo to sjednocení formátu útoku jako bonus vs. obrana, ne naopak, nedejbože různě.
23.6.2016 21:02 - sirien
ShadoWWW píše:
Na vyšších úrovních už ale zdatnostní bonus roste až na +7, takže tam už je proti nepříteli zhruba 75% šance uspět.

Pokud nepřátelům nerostou staty adekvátně zdatnostnímu bonusu.

Problém spíš je, že ty 1th level kouzla s timhle mi osobně prostě neseděj, ale to může být jen osobní preference toho že když hraju magika a něco sešlu, tak chci, aby to prostě působilo - i kdyby to mělo bejt nějak slabší, tak ten efekt "šance že to zapůsobí i v příštím kole je 25%, v přespříštím 12.5%" mi prostě nějak nesedí.

Že to pak na vyššim levelu třeba funguje trochu jinak je věc druhá.
23.6.2016 21:12 - ShadoWWW
Píše:
okud nepřátelům nerostou staty adekvátně zdatnostnímu bonusu.

To neroste. 5e má natvrdo oddělené zdatnostní bonusy od oprav vlastností u postav i nestvůr.

S tím "aspoň nějakým efektem" tě docela chápu. Ale tak, jak je to postaveno, to dává větší strategickou výzvu: sešlu kouzlo, které dělá málo, ale jistě (magická střela), nebo sešlu nějaké plošné kouzlo na hromadu nestvůr za vysoký slot (ohnivá koule), nebo sešlu kouzlo na soustředění, které (snad) budu moci udržovat po zbytek boje (a možná ještě víc), nebo sešlu jen nějaký drobný trik (cantrip) a budu si šetřit pozice kouzel do budoucna, nebo sešlu pořádné kouzlo na záchranu, které může efektivně vyřadit drsného nepřítele, ale taky nemusí udělat nic? A k tomu rozhodnutí jako: mám raději seslat nějakou iluzi, nebo nějakého pomocníka, nebo raději nějaké uzdravující kouzlo? Zkrátka kouzlící povolání je hodně o strategickém rozhodování a nikdy nic není zaručeně správné tlačítko (tm).
23.6.2016 21:16 - sirien
ShadoWWW píše:
sešlu kouzlo, které dělá málo, ale jistě (magická střela)

fuj, tu sem rovnou přescrolloval v tom seznamu kouzel :) Tyhle auto-efekty mi přijdou fakt nudný (nejspíš volně souvisí s mou nechutí k vysokým HPčkům a nízkým AC).

Jako zase je fér, že tam prostě jsou kouzla z různých škatulek, takže když si tvořim postavu, tak se můžu rozhodnout, s čím jí chci hrát. Jen si nejsem moc jistej, jestli by to fungovalo i u jiného konceptu než je battlemage, to bych si musel vyzkoušet.
23.6.2016 21:18 - ShadoWWW
Jako hodně účinný je třeba iluzionista.
23.6.2016 21:34 - shari
sirien píše:
Měl sem tam jeden trik co šel na save a trochu mi u něj herně vadilo, že si tam na nic neházim :(

Dej vědět, až se ti začnou spící goblini vyhýbat kouzlům, bo save na dex i s nevýhodou byl 17 a 18. :D
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09843897819519 secREMOTE_IP: 3.14.70.203