Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
23.6.2016 22:05 - Mnauk
sirien píše:
V tomhle se mi víc líbil ten princip co je u Witch bolt, že kouzlo se svým efektem trvá, dokud se na něj soustředím - což zvládám jen u jednoho kouzla, takže si musím vybrat, který ongoing efekt chci.

Jak hrajete witch bolt? Ten kazde kolo za akci zranujici efekt je mozny pouze v pripade uspesneho utoku pri vyvolani blesku nebo i v pripade kdy kouzelnik utokem nezasahne?
23.6.2016 22:09 - Loki B
ShadoWWW píše:
* Ideální je, když máte v družině černokněžníka, který sešle kletbu (hex) na nestvůru na tu vlastnost, proti které chcete kouzlit záchranu. Nestvůra pak má k záchraně nevýhodu. :)


To je častý omyl, takhle Hex nefunguje. Nevýhoda je jen na ability check, nikoli na save ... na to bacha :)
23.6.2016 22:21 - ShadoWWW
Loki B píše:
To je častý omyl, takhle Hex nefunguje. Nevýhoda je jen na ability check, nikoli na save ... na to bacha :)


Máš pravdu! A my to hráli celé tažení špatně! (No, věřil jsem našemu černokněžníkovi, že ho zná.)


Mnauk píše:
Jak hrajete witch bolt? Ten kazde kolo za akci zranujici efekt je mozny pouze v pripade uspesneho utoku pri vyvolani blesku nebo i v pripade kdy kouzelnik utokem nezasahne?

Jako výklad by teoreticky šel asi obojí, ale já bych se přikláněl k tomu, že to prodlužování je možné použít, jen když poprvé zasáhneš.
23.6.2016 22:33 - Loki B
sirien píše:
Problém spíš je, že ty 1th level kouzla s timhle mi osobně prostě neseděj, ale to může být jen osobní preference toho že když hraju magika a něco sešlu, tak chci, aby to prostě působilo - i kdyby to mělo bejt nějak slabší, tak ten efekt "šance že to zapůsobí i v příštím kole je 25%, v přespříštím 12.5%" mi prostě nějak nesedí.


Přesně, to mi taky nesedí a nutí mě to si brát co nejméně kouzel se savem. imho to tak dělá věšina. ta mechanika je divná
24.6.2016 00:07 - sirien
Shari: to, že Demonica vedla útoky dvouma enemíkama v prostoru, kam se vedle sebe zabohy nemohli vejít (a na mou poznámku "víš, že mít tu teď grid tak by ti tohle nikdy neprošlo, že jo?" jen nadšeně zakývala hlavou, že samozřejmě ví, ale že tu ten geid neni)... to sem ještě jako vzal vpohodě.

Ale pokud by mi nějakej DM oznámil, že mi spící goblin hodil DEX save... to bych mu asi narval kostky do chřtánu. Skrz horní část lebky. Celej ten velkej pytel, co jich mám...


EDIT: which reminds me... ve které diskusi jsme to řešili ta pravidla pro morálku...?

EDIT2: nemůžu to najít... well, anyway, až mi příště někdo bude tvrdit, že pravidla pro morálku nejsou potřeba, že to si přece každej odehraje... obratem dotyčného odkážu k Demonice :p
24.6.2016 07:42 - Loki B
ShadoWWW píše:
nebo sešlu pořádné kouzlo na záchranu, které může efektivně vyřadit drsného nepřítele,


Otázka je, kolik pořádných kouzel na záchranu je, které efektivně vyřadí drsného nepřítele. Imho oproti předchozím edicím minimum.
24.6.2016 08:20 - Babaj
Shari.. to tenkrat byl .. takovy maly prehmat... nikoho tenkrat ani nenapadlo ze spici je neschopny a .. a neschopny automaticky selze na takovy zachranny hod... Ale je pravda ze tenkrat to bylo velmi flustrujici :-) a nektre to i pobavilo..

Shadowwe... ten hex.... tak nefunguje... ja sam jsme ho sice tak puvodne pochopil a s prvnim warlokem i zahral ,ale rychle jsem byl vyveden z omylu.. ta nevyhoda je na skil checky, ne na savy:-( na to funguje az uvrhni kletbu.. tusim 3lvelove kouzlo..
24.6.2016 08:25 - Xyel
Loki B píše:
Otázka je, kolik pořádných kouzel na záchranu je, které efektivně vyřadí drsného nepřítele. Imho oproti předchozím edicím minimum.

Je otázka, čemu říkáš pořádné kouzlo - z hlavy tyto efekty začínají na 2. úrovni kouzel v podobě suggestion, pak pokračují fear, hypnotic pattern, polymorph, banishment a confusion. Za zmínku ještě stojí Vicious mockery, která některé potvory hrozným způsobem osvačí.

Jinak osobní zkušenosti s vs save kouzly:
1) Obecně u nich platí výměna síla x nejistota, kde ta kouzla jsou na svoji úroveň extrémně silná ale občas holt nevyjdou (souboje bývají v 5E fakt rychlé, takže vyřadit někoho na 1 - 2 kola zpravidla stačí k vítězství)
2) Skvěle to funguje u plošných kouzel, kde máš téměř garantovaný velmi silný efekt
3) Krásně na nich funguje růst postavy, protože většina potvor ten wisdom save prostě nemá i na vyšších úrovních a hezky to následuje myšlenku, že téměř každá bytost má nějakou slabinu.
4) Hezky to ilustruje nebezpečnost bytostí - fakt, že démoni, ďáblové a draci mají všichni vysoký wisdom save skvěle podtrhuje, že to mají být příběhově nebezpečné bytosti.
5) Bard, co dává big bad guy každé kolo vicious mockery je fakt na zabití...


A ještě ke kouzlům - u stolu je hrozný nezvyk, když hráč sesílá kouzlo a nic nemusí hodit nebo odříkat. Je to ale nejspíš fakt jenom zvyk, protože online(roll20) to vůbec divně nepůsobí, nejspíše protože hráč musí vykliknout kouzlo z deníku, aby se zobrazilo v chatu.

Kouzla mají na začátku trošku divný vývoj síly, kde cantripy jsou často silnější než kouzla první úrovně, ale kouzla druhé úrovně už jsou výrazně silnější než kouzla první úrovně... celkově kouzla první úrovně se imo moc nepovedla. Vidím to na zkušenějších postavách, kde se cantripy neustále používají (zejména mage hand, minor illusion a prestidigitation), z první úrovně se používá akorát shield a z druhé úrovně a výše už se zase používá spousta kouzel (nejčastěji asi suggestion, misty step a invisibility).
24.6.2016 09:16 - wlkeR
shari píše:
Dej vědět, až se ti začnou spící goblini vyhýbat kouzlům, bo save na dex i s nevýhodou byl 17 a 18. :D


A půl roku poté DM zjistil, že to neměl házet vůbec ._. Stane se.

Xyel píše:
cantripy jsou často silnější než kouzla první úrovně, ale kouzla druhé úrovně už jsou výrazně silnější než kouzla první úrovně...


U druida mi to přijde naopak, tam jsem si na lv 3 nechal všech 5 z 1. úrovně a přibral jen 1 ze 2.
24.6.2016 09:34 - Demonica
To je vděk, za to že na poslední chvíli vytvoříte pro své kamarády oneshot, ještě navazující na stávající kampaň... :)

K čarodějnicím - nechtěli jsme řešit čtverečky, tak jsme je neřešily, a ty dvě se kolem sebe mohly ještě docela pohybovat, i když uznávám , že to bylo na hraně.

A morálku jsme přece odehrály, obě to nakonec zabalily a zdrhly. Že v DnD na to není mechanika, podle mě nevadí, právě proto, že se lidi kolem stolu dohodnou na tom, co je relevantní.

Co se týče save hodů - v předchozí kampani jsem hrála klerika a byla jsem ráda za kouzla na save, které si enemies nedávaly (narozdíl od útočných kouzel, kdy mi kostky prostě nepadaly dlouhodobě). A že to nehážu já mi nevadilo. To už mi víc vadilo, když si GM házel skrytě a já jsem z toho nebyla schopna nic odvodit. Ale to je můj osobní dojem, protože mám ráda přehled o číslech.
24.6.2016 09:37 - Loki B
Babaj píše:
ten hex.... tak nefunguje... ja sam jsme ho sice tak puvodne pochopil a s prvnim warlokem i zahral ,ale rychle jsem byl vyveden z omylu.. ta nevyhoda je na skil checky, ne na savy:


Presneji na "ability checks" ... coz nemusi být jen skill check.

Xyel píše:
Je otázka, čemu říkáš pořádné kouzlo - z hlavy tyto efekty začínají na 2. úrovni kouzel v podobě suggestion, pak pokračují fear, hypnotic pattern, polymorph, banishment a confusion. Za zmínku ještě stojí Vicious mockery, která některé potvory hrozným způsobem osvačí.


Hele, nemám DnD5E zatím tolik obehrané, abych mohl soudit. Je fakt, že do družiny o 6 PC to může být skvělé, protože když to nevyjde, tak se zas tak moc neděje a úspěch je silný.
My hrajeme dvoučlenný družiny většinou, bohužel, a tam už to není takovej oheň.

Ale je to asi fakt hodně mojí nechutí ke kouzlům, které jsou něco nebo nic, s velkou šancí na to nic. A souhlasím, že bojovník to má se svým útokem velmi podobné, taky tam má velkou šanci na to "nic".

Je to hodně o pocitu, že něco dělám, a ono to nemá žádný efekt.
Nevím, kdyby třeba cíl měl s každým dalším kouzlem na sebe postih k savu, nebo byla při savu nějaká šance na zrušení jeho koncentrace, i když to nevyjde (protože se musí bránit) ... něco, třeba i jen malého, nevím, to jsou nápady.

Zároveň chápu, že tak, jak to udělali, mají celkem vyvážený a hlavně jednoduchý systém, který se dá připravit a hrát rychle, bez toho, aby se to musel hráč dlouho učit. Za což jim patří dík.
24.6.2016 10:11 - Demonica
sirien píše:
- 3rd level postavy měly pořád poměrně ok level HPček... což už nemůžu moc říct o enemíkovi. Herně to fungovalo vpohodě, ale pořád bych byl šťasnější, kdyby šlo záporáka hůř trefit, ale ustál toho míň... ale to je asi holt preference, se kterou budu u DnD bojovat vždycky.


K tomu jen poznámka: byli jste na lvl 3, pouze 3 postavy a proti vám stála docela tuhá potvora, potvorována dvěma dalšími, které jsem ještě oslabila (původně bylo narženo pro celou skupinku na lvl 4). Ale jinak souhlasím s tím, že takhle v DnD vypadá náročný fight a každému to nemusí vyhovovat.

O co se v soubojích momentálně snažím, je naučit své hráče, že ne vše co potkají, mohou jednoduše porazit. Že dokonce mohou potkat situaci, kdy nemohou vyhrát. Zajímalo by mě, zda se s tím potkáváte ve svých hrách taky a jestli je to zvyk právě hráčů DnD, kterým vlastní je heroický styl hraní.
24.6.2016 10:16 - Babaj
Demonico... az ctverky,nas trochu zkazily... jinak vzdy zvazujem jestli si muzem utocit anebo ne :-) ve ctverkach jsme nejak citili ze je to poskladany tak aby byla vzdy sance :-).. nyni opet casto prcham a prchame...
24.6.2016 10:21 - Merlin
Demonica píše:

O co se v soubojích momentálně snažím, je naučit své hráče, že ne vše co potkají, mohou jednoduše porazit. Že dokonce mohou potkat situaci, kdy nemohou vyhrát. Zajímalo by mě, zda se s tím potkáváte ve svých hrách taky a jestli je to zvyk právě hráčů DnD, kterým vlastní je heroický styl hraní.


Babaj píše:
nyni opet casto prcham a prchame...


ale většinou se najde jedinec, který má tendenci útočit...:)
24.6.2016 10:43 - Xyel
Demonica píše:
O co se v soubojích momentálně snažím, je naučit své hráče, že ne vše co potkají, mohou jednoduše porazit. Že dokonce mohou potkat situaci, kdy nemohou vyhrát. Zajímalo by mě, zda se s tím potkáváte ve svých hrách taky a jestli je to zvyk právě hráčů DnD, kterým vlastní je heroický styl hraní.

Moje zkušenost je, že chování hráčů vůči NPC je přímo úměrné jejich popisu a předchozí zkušenosti – většinou si družinka potřebuje jednou rozbít tlamu, čímž se naučí být opatrnější.
24.6.2016 10:46 - Loki B
Demonica píše:
O co se v soubojích momentálně snažím, je naučit své hráče, že ne vše co potkají, mohou jednoduše porazit. Že dokonce mohou potkat situaci, kdy nemohou vyhrát. Zajímalo by mě, zda se s tím potkáváte ve svých hrách taky a jestli je to zvyk právě hráčů DnD, kterým vlastní je heroický styl hraní.


Snažil jsem se jít podobnou cestou, musím bohužel přiznat, že s ne úplně skvělým výsledkem.
Hráčům jsem někdy nedokázal popsat a vykreslit celou situaci tak, aby si z toho dokázali udělat opravdu dobrou představu o tom, že "nebojovat" může být vhodným řešením.
Těžko říc, jestli je to zajetými zvyky, nebo prostě obecným trendem RPG, ale hráči mají v podstatě vždy chuť bojovat.
A chce to často až "násilné postupy" jim ukázat, že to nemusí být dobře.

Existuje cesta (ala zaklinac), kdy postavy mají na základě své kariéry znalosti o existujících monstrech ... ne třeba naprosto detailní, ale aspoň obecné. A podle toho si udělají představu, jestli bojovat nebo ne.
Někdo toto nemá rád a chce, aby hráči byli překvapei s každou příšerou, kterou potkají, takže si je upravují, maskují atd.

Nemám rád, když reakce postav vyplynou z metaherních znalostí hráče. Ale když je to ze znalosti postav, tak je to fér.
24.6.2016 10:58 - Tarfill
Píše:
Že dokonce mohou potkat situaci, kdy nemohou vyhrát. Zajímalo by mě, zda se s tím potkáváte ve svých hrách taky

Demonico, já toto jako GM rozhodně podporuju. Ne při každé hře, ale jo.
Hráči si sami musí uvědomit, jestli na ten konflikt mají a jestli budou bojovat s větrnými mlýny jen tak.
Tak jako musíme znát své hranice i v reálném životě... ;-)
24.6.2016 11:02 - Tarfill
Píše:
Těžko říc, jestli je to zajetými zvyky, nebo prostě obecným trendem RPG, ale hráči mají v podstatě vždy chuť bojovat.

Loki, asi záleží, s jakým typem hráčů hraješ. Ve hrách, kde jsem hrál já (jako hráč i jako GM) jsem totiž potkal už i dost protikladů. Protože ne každá postava je vyloženě bojově stavěná, takže ne každý hráč se hrne do první linie a z toho pak situace vyplyne úplně jinak...
S tím, že někteří GMové se snaží, aby družinka byla vyvážená. Jenže já třeba podporuju spíš to, aby každý hráč hrál to, co ho baví a ne to, co v družině schází.
Takže když se Ti pak sejdou např. dva tuláci, černokněžník a druid, nelze očekávat, že hráči budou chtít vždycky hlavně bojovat. Pak přichází na řadu právě lsti, intriky a jiný inteligentní způsob "boje..."
24.6.2016 12:35 - Demonica
Já se o to snažím právě nyní, když hrajeme Curse of Strahd: už z podstaty toho celého dobrodružství, hráči mohou potkat nepřátele neúměrné svému levelu. Navíc to podle mě podporuje ten hororový styl hraní, o který se snažím, když souboje nejsou vždy easy.

S popisi mám také trochu problém, ne vždy mi funguji. Nekdy hráči vyhodnoti situaci jako nebezpečnou a přesto se do ní vrhají po hlave.
24.6.2016 12:43 - Merlin
Demonica píše:
S popisi mám také trochu problém, ne vždy mi funguji. Nekdy hráči vyhodnoti situaci jako nebezpečnou a přesto se do ní vrhají po hlave.


smrt je z toho vyléčí...pokud vyhodnotí něco jako echt nebezpečného a nemají pud sebezáchovy, tak je to nech klidně udělat...zkušenosti jsou nepřenosné a dokud sami hráči nezažijí, že tudy cesta nevede, tak to nikdy nepochopí
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10068798065186 secREMOTE_IP: 3.145.111.183