Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
11.5.2017 07:46 - Merlin
sirien píše:
** Přemýšlí o tom, jak hrál DnD a Merlinova wild-sorcerer postava se změnila na kytku s květináčem, i když si o to nikdo neřek...

rádo se stalo
11.5.2017 09:27 - LokiB
ShadoWWW: to je dost o tom, co kdo bere jako old school ... pro me je to spis Ravenloft - Hour of the Knife, kde jsem podobny ojebavky na hrace nezazil + onehda, kdyz jsem brumlal, proc vydavaji radeji predelavky starych adventure, tak jsi mi na to rikal, jak ikonicke to je a ze to lide chteji hrat ... mi to prislo nezabavne uz kdyz to byla novinka :)
mozna se v tomhle od dalsich lisim, ale to, co nekteri (a muze jich byt i vetsina) hodnoti jako esenci old school, bych zrovna za charakteristiku nebral.

sirien píše:
Což je v důsledku síla 5e - prochází zlatým středem DnD preferencí - spoustu hráčů netrefuje přímo na 100%, ale valnou většinu trefuje tak dobře, že jim stojí za to víc, než ty předchozí edice.


jj, vsak netvrdim, ze se jim 5E nepovedla :)

ShadoWWW píše:
No mě na DrD štvalo, že když jsem si na začátku špatně naházel postavu, tak už jsem ji takovou měl na furt. V 5E se s tím stále dá něco dělat.


Vsak uz v oDnD i DrD jsme si pak prestali postavy "nahazovat" a resili to podobnym point-buy systmem, jako je ted moderni.
Kdyz si nahazis postavu fakt blbe, tak s tim zvyseni o par bodu v prubehu 10 urovni nic moc neudela, to je spis iluze. budes hrat mnoho urocni "spatnou" postavu, abys ji pak zlepsil vlastnost a byla to v kontextu druziny relativne dal "spatna postava", ale absolutne o malicko lepsi? meh

Gurney píše:
A to je problém proč?


Není to problém ... je to ovšem v nesouladu s tou představou, že Cohenovi ke stáru stoupne při postupu síla, jakožto projev toho, že je "zkušenější bojovník" (jak psal sirien) ... tam to dává fikční smysl. ovšem když si Cohen zvýší inteligenci, což může, tak to fikční smysl nedává, o čemž jsem právě mluvil. proto jsem větším příznivcem toho, ay při postupu nestoupaly atributy, ale přímo schopnosti svázané s daným povoláním.

a jsem si vědom, že takové řešení by bylo designově složitější (musíš to dělat individuálně pro každé povolání ...) a horší na balancování atd.
11.5.2017 12:22 - York
ShadoWWW píše:
Jako jo, je to těžký, když tam přispívají jen lidi, co 5E nehrají.


V tom se pleteš. Do té diskuse o 5e tam přispívají lidé, kteří ji skutečně hrají (je nepochybně dost překvapivé, že zrovna tihle lidé hrají 5e, ale je to tak :-)).
11.5.2017 13:23 - ShadoWWW
To asi ne, tedy pokud se bavíme o pravidelném hraní. Quentin ji hrál chvíli po vydání, jinak hraje 2k6 goblinů. Ee myslím teď nehraje nic. Sos hraje Chuubo a Pieta buď stále 4E, ale myslím, že teď nic. Zapomněl jsem na někoho? Jo, Fritzs hrál s náma kampaň v 5E, takže ten má docela přehled.
11.5.2017 13:39 - York
Já samozřejmě neříkám, že všichni, kdo tam mají nějaký příspěvek, hrají DnD 5e. Sosáček samozřejmě jen trollí a DnD 5e nehraje. Já pouze říkám, že nemáš pravdu, že tam přispívají jen lidé, kteří DnD 5e nehrají. Pokud mi nevěříš, tak se jich zeptej, třeba tě odpovědi překvapí.
11.5.2017 13:59 - ShadoWWW
Možná tam výjimečně přispěje někdo, kdo 5E hraje, to nerosporuji.
12.5.2017 09:39 - A15
LokiB píše:
při postupu nestoupaly atributy, ale přímo schopnosti svázané s daným povoláním

Jenže které to jsou? To bude záležet na stylu hry té které skupiny.
Potřebuje kouk-zelník zvýšit primárně inteligenci? Ale co když se často dostává do situace, kdy je pod útokem a přichází o koncentraci? Pak by spíše mechanicky i fikčně dávalo smysl zvýšit odolnost. Co když je to útočný mág a nepřítele dokáže rychle zničit - pak se bude snažit konat první a tudíž vyvstává potřeba obratnosti.
Nejjednodušší tedy je nechat na hráčích, ať se zařídí podle stylu jejich hry.
12.5.2017 11:04 - Gurney
ShadoWWW píše:
A jako... Zjistil jsem, že takový hard core old-school už moc není pro mě. Ne, že by mě to nebavilo celkově, ale nebavila mě ta silná kompetitivnost mezi PJ a hráči, že mnohé místnosti v jeskyni byly dělány jako vyložená ojebávka na hráče, že tam nebylo moc variant, jak to projít, a v podstatě žádná varianta, jak to projít bez úhony a přitom zjistit, o co v tom podzemí jde.

Ono dost záleží jaké OSR dobrodružství si vybereš. To co popisuješ docela sedí většinu turnajových modulů, které jsou dělané tak, aby se dobře porovnávaly výkony jednotlivých skupiny mezi sebou a aby se tam nedalo vymyslet nic příliš kreativního, co by GM musel vyhodnocovat pomocí common sense (aka to co dělá hru doopravdy zajímavou), a občas bývají prostě a jednoduše úplně blbý.

Btw jestli hodláš hrát věci z Yawning portal, tak Hidden Shrine of Tamoachan a Tomb of Horrors jsou obojí turnajové moduly (Hidden Shrine jsem neviděl, ale Tomb je přesně to co popisuju výše).

Píše:
Když to srovnám s posledním dobrodružstvím SKT, tak to je někde úplně jinde. Wizardi ta dobrodružství umí designovat fakt mnohem zajímavěji. Od příště raději zkusíme TFtYP. Je to taky ala old-school, ale doufám, že to bude stát za to. Tak, jak to Wizardi (a Paizo) umí.

Wizardi se ani tak moc nenaučili psát dobrodružství jako spíš najímat lidi, kteří je psát umí. Zrovna v Yawning portal je půlka dobrodružství ještě z dob první edice, tj od TSR.

LokiB píše:
Není to problém ... je to ovšem v nesouladu s tou představou, že Cohenovi ke stáru stoupne při postupu síla, jakožto projev toho, že je "zkušenější bojovník" (jak psal sirien) ... tam to dává fikční smysl. ovšem když si Cohen zvýší inteligenci, což může, tak to fikční smysl nedává, o čemž jsem právě mluvil. proto jsem větším příznivcem toho, ay při postupu nestoupaly atributy, ale přímo schopnosti svázané s daným povoláním.

Tak holt někdo hraje postavu podobnou Cohenovi a zvyšuje si Sílu, někdo zas Conana nebo Logena Devítiprsťáka a zvyšuje si Charismu nebo Moudrost. Není důvod omezovat, které vlastnosti si kdo může a nemůže zvyšovat, zvlášť když i dvěma postavám se stejným povoláním se můžou každé hodit jiné vlastnosti.

A15 píše:
Jenže které to jsou? To bude záležet na stylu hry té které skupiny.
Potřebuje kouk-zelník zvýšit primárně inteligenci? Ale co když se často dostává do situace, kdy je pod útokem a přichází o koncentraci? Pak by spíše mechanicky i fikčně dávalo smysl zvýšit odolnost. Co když je to útočný mág a nepřítele dokáže rychle zničit - pak se bude snažit konat první a tudíž vyvstává potřeba obratnosti.

To je taky dobrý postřeh.
12.5.2017 11:21 - LokiB
Však jsem taky psal, že by bylo imho lepší, kdyby se nezvedaly atributy vůbec. takže A15 reaguje dobře, ale na nesprávný hrob, protože já jsem nechtěl určovat, který atribut je důležitý pro kouzelníka.
To je ta vaše překladová vášeň, pak se v tom lidi ztrácej a zaměňujou vlastnosti, schopnosti, dovednosti a jiné -nosti :P

Explicitně jsem psal: Píše:
při postupu nestoupaly atributy, ale přímo schopnosti svázané s daným povoláním


A na to A15: Píše:
Jenže které to jsou? To bude záležet na stylu hry té které skupiny. Potřebuje kouzelník zvýšit primárně inteligenci?


Copak je inteligence schopností kouzelníka?? Jo, v 5E je u kouzelníka Inteligence základem pro DC jeho kouzel a pro spell attack modifier. Takže některé buildy se bez ní neobejdou ... jiní s tím problém nemají, protože si berou kouzla, která neutočí cíleně ani mají save.
Hele, že někomu (třeba mně) se tenhle design moc nelíbí, zatímco jiným přijde ok, nebo přímo bezva, je snad normální, ne? :)
Raději bych viděl kouzlení přes schopnost než přes abilitu, právě proto, že to zjednodušení mi nesedí. Je zaměřený na tvoření buildů a mimo fikci.
Chci kouzelníka, který bude mít efektivní tato kouzla? Ok, musím si zvyšovat inteligenci. Když budu chtít jiná kouzla, nemusím ... mohu si zvýšit třeba Odolnost. Vám to přijde elegantní, fajn.

Mít zvyšování atributů jako velmi významnou část vývoje postavy a jejího směřování UVNITŘ POVOLÁNÍ (tedy pro některý build je to esenciální), je pro mě nehezké.
12.5.2017 17:03 - LokiB
Na tomhle mě vždycky facinuje tak podvědomá absurdita celé situace ... v našem reálném světě existují lidé, kteří natáčejí seriózní videa o tom, jaké zbraně by mohly být dobré pro fiktivní neexistující bytosti z knih a filmů ... a já na to koukám a ještě k tomu píšu komentář :D

Jinak, zajímavý rozbor, Matt je v pohodě.
15.5.2017 17:32 - LokiB
Současní hráči jsou rádi loutkami

Aneb trochu odlišný náhled na jeden aspekt hraní DnD. Jéje, tady asi pána nepochválí ;)
15.5.2017 22:07 - ShadoWWW
O víkendu 2.-3. 6. 2017 Wizardi odtajní, co se skrývá pod kódovými názvy Midway a Dust. Na akci nazvané Stream of Annihilation představí nové produkty pro druhou polovinu tohoto roku. Půjde o šou v rozsahu 2 krát 12 hodin streamovanou přes wizardí twitchový kanál, kde budou hrát DnDčko nejznámější streamové skupiny jako Misscliks, Maze Arcana, Critical Role, Dice, Camera, Action!, The HighRollers, Girls Guts Glory, Yogscast's HighRollers (UK) nebo Dragon Friends (Austrálie).



(Říkal někdo, že streamované hraní není populární?)

Pořad budou moderovat Anna Prosser Robinsonová a Kelly Linková. V USA jsou poměrně dost populární.

Možná si říkáte: kdo by se díval na ten maraton 2 x 12 hodin?! Ale zamýšleno je to tak, že když někdy (kdykoliv) během víkendu budete mít čas, tak na chvíli nahodíte twitch, mrknete na kousek hraní, dozvíte se nějaké novinky (které tam budou opakovat) a zas si půjdete po svých. Novinky budou s asi hodinovým zpožděním zveřejňovány i oficiálně na webu.

Tento maraton je určen hlavně jako propagace D&D mezi neRPG komunitou, tedy mezi lidmi, co nehrají RPGčka. Něco podobného už měli Wizardi při ohlašování Yawning Portalu a evidentně to mělo úspěch.
15.5.2017 22:28 - ShadoWWW
V komunitě se šíří následující spekulace:

Pozor, možné spoilery na další příběhovou linii

Obrázek zeleného ďábla je odkaz na spheres of annihilation, což vypadá jako nějaké pokračování Tomb of Horrors.
Co víme:
  • Podle poslední Salvatorovy knihy o Drizztovi, Hero, se Acererak a jeho Hrobka nyní nachází v Chultu (což je oblast v Zapomenutých říších). V románu Hero hlavní padouch odhaluje, že Acererak šíří zrcadla s rámy se zeleným ďáblem, díky nimž získává duše po celém Faerunu.
  • V příští příběhové linii se objeví Artuš Cimber a prsten zimy z příběhové linie Storm King's Thunder. Chris Perkins již dříve na twitteru potvrdil, že Artuš a prsten zimy se objeví v nějakém produktu v roce 2017. Artuš se shodou okolností poprvé objevil ve Forgotten Realms románu zasazeném do oblasti Chultu.
Vypadá to, že kódové označení Dust souvisí spíš s Acererakem než s původně domnívaným Dark Sunem a že Acererak možná bude hlavním záporákem nového dobrodružství. Pokud ale bude, nejspíš bude hrát méně klíčovou roli než třeba Strahd v CoS, nové dobrodružství by mělo představit spíš nové jeskyně a nové lokace a Acererak nejspíš bude až někde na konci. Protože Artuš je exarch Auril a Acererak umí cestovat mezi světy, tažení bude nejspíš zahrnovat i nějaké mezidimenzionální či mezisférické cestování.

Toť spekulace.
17.5.2017 14:35 - B1rd
Myslim ze nerikal? Momentalne je cool&in kvuli Critical Rollu. Jestli tu neco zaznelo, tak ze pro spoustu lidi je nuda na to koukat, ale to je pochopitelne.
17.5.2017 14:46 - B1rd
Jinak tedkom bylo na redditu AMA s Mikem Mearlesem a bylo to docela zajimavy.
17.5.2017 14:48 - ShadoWWW
Jj, dnes večer ho mám v plánu přeložit.
17.5.2017 16:33 - Mildar
+ jeste dodal jeho pravidla pro iniciativu https://www.reddit.com/r/DnD/comments/6bha2o/mike_mearls_tweeted_out_a_short_form_of_his/ Lidi jsou z toho lehce zmateni (vcetne me), ale mam to chut vyzkouset. Asi si vytisknu papir s tim jaka kostka se kdy pouziva a prehodim si to pres zastenu a uvidime jak se to chytne
25.5.2017 19:49 - ShadoWWW
Greg Tito pro Dungeon Life napověděl, že nové dobrodružství bude typu "Cityscape", tedy městské dobrodružství. A jako nápovědu publikoval novou ilustraci z onoho města.



Spoilery níže!
Dohady: Z obrázku se dost dobře zdá, že jde o Chult, město spojené s dinosaury, jak je vidět na obrázku. a nejspíš i s Acererakem a Hrobkou děsu, jak plyne z posledního FR románu Hero.
25.5.2017 22:17 - chrochta
ShadoWWW: Mezro. Chult je název poloostrova, ne města.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10678100585938 secREMOTE_IP: 3.92.1.156