Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
25.6.2017 20:40 - Soldier76
Please, nejaky tip na dobrodruzstvi v pristavu, pripadne jeste i s cestou na mori? Freeport?
25.6.2017 22:44 - sirien
Taria. (Severní Taria - Cidaris)
26.6.2017 06:46 - Soldier76
Nice, diky, to si sezenu. Podle popisu to vypada jako presne to, co potrebuju. Jen to budu muset trochu upravit s tim propasovanim slechticny na palubu, kdyz jsou v druzine tri zensky :)
26.6.2017 11:18 - Tarfill
Vojáku, já jsem sice taky plánoval hodit sem jedno dobrodružství v mořském stylu, ale nějak jsem se zdržel...
kdybys měl jo zájem, můžu Ti něco postnout soukromě, ale vůbec netuším, jestli to bude Tvůj šálek kávy... ;-)
26.6.2017 11:51 - Soldier76
Posli, ja se rad kouknu.
27.6.2017 08:41 - Vojtěch
Freeport je hlavně o městě, ale nějaká dobrodružství na lodi kolem se asi najdou. Pathfinder Adventure Path Skull & Shackles je na lodích atd. celá, pak Treasure of Chimera Cove, From Shore to Sea, a něco by se našlo i v Pathfinder Society modulech. Pak se ještě můžeš podívat po Razor Coast of Frog God Games a možná Journeys to the West od Kobold Press. 7th Sea by možná taky něco mělo, Red Tide Campaign Toolbox od Sine Nomine by se taky dal asi použít, The Bay of Spirits od Roan Studio je asi moc opuštěný setting. Pak ještě Voyage of the Golden Dragon možná.
27.6.2017 12:15 - Soldier76
Mozna smesna otazka, ale jedna z hracek projevila zajem mit jako mounta gryfa. Momentalne ve hre delaji vsechno pro to, aby ho ziskali. Jsou na 5 urovni. Kdy by jste rekli, ze ho muze bezpecne ziskat, aby se ta hra nesesypala co se tyce balance? me to sedi na nejaky lvly 10+ mozna 8 nejdriv. Coz asi nehrozi, protoze to je 5 levelu tzn. nejakych 15-20 her. Nebo to neni tak hrozny jak si to predstavuju? Ja se v podstate nikdy nedostal s zadnou skupinou tak daleko, ze by meli nejaky litaky.
27.6.2017 12:32 - York
Nerozsypala jak, v boji? Gryf může být krotký jako bernardýn a nebude bojovat, pokud ho něco vyloženě nenapadne (na druhou stranu by asi bylo fajn, aby občas nějakého toho nebohého skřeta rozsápal :-)). Pokud ti jde o rovnováhu příběhových možností, tam se samozřejmě létající mount projeví docela výrazně - na druhou stranu nejspíš neunese celou družinu, takže to zas tak výrazná změna nebude.

Každopádně bych z toho nedělal nesplnitelný cíl (nebo splnitelný až za úmorně dlouhou dobu). To, že mají hráči vlastní cíle, zájmy a motivace, hru vždycky příjemně oživí.
27.6.2017 12:36 - Tarfill
Mít nebo nemít gryfa?
Směšná otázka to není a věřím i tomu, že někteří by o tom zvládli debatovat celé hodiny.
Někdo by Ti mohl říct, že ještě není dobré jim gryfa na páté úrovni dovolit, já naopak klidně odpovím - a proč ne?
Pokud jim ho nechceš dát úplně zadarmo - ve smyslu "vydělali jste si peníze, tak si ho můžete koupit na velkém tržišti v hlavním městě"
tak jim třeba vymysli nějaké dobrodružství, jehož cílem bude právě gryf. Samozřejmě budou muset díky tomu podstoupit různé výzvy, zkoušky a překážky, něco si zabojují a třeba se budou i pohybovat na hraně zákona, ale získat ho klidně můžou. Jeden gryf ve skupině není zas takové narušení balancu, pokud si na to dáš pozor.
Taky samozřejmě záleží na tom, jaké postavení má gryf ve Tvém světě. Jestli je to obyčejná škodná, která lítá po horách, tak bude pouze dočasný problém ho nalákat, odchytit a ochočit.
Jestli je však gryf třeba posvátné zvíře, jehož výskyt je velmi vzácný a jehož vlastnictví vyžaduje jisté povolení z vyšší šlechty, nechť si tím Tvá družina projde a obstará si všechny záležitosti... a když si ho po tom všem opravdu zaslouží, jen ať si ho užijí... ;-)
27.6.2017 12:40 - wlkeR
"Fly" je kouzlo 3. úrovně a kouzelník ho tím pádem má od lv 5. Takže lítací překážky jsou tak nějak... ze hry (krom jam v úzkých chodbách, kde gryf neroztáhne křídla).

Osobně bych si spíš hlídal, aby neměl lepší damage než normální členové družiny, což na lv 5 má myslím 2 útoky za kolo každá bojová postava. Navíc bojovat gryf může jen pokud není ovládanej jezdcem, takže pokud ho budou chtít používat hodně v boji, může si čas od času klovnout do člena družiny, o kterém má pocit, že dolejzá za jeho paničkou. Plus by dostával svůj podíl XP (ale nemá nárok levelovat, protože zvířecí inteligence).

Podtrženo sečteno, jen jí ho dej, hráčka bude happy a zas až tolik se toho nesesype.
27.6.2017 14:00 - LokiB
Osobně nejsem přítelem létacích kouzel, zejména pak na nižších úrovních.
Ale nešť.
Co se gryfa týče ... je třeba se z mé zkušenosti domluvit i s hráčem na procesních věcech, protože:

a) hráč má najednou možnosti, které zbytek družiny nemá ... někteří hráči pak mají pocit, že je družina zdržuje, mají tendenci "létat na průzkum dopředu" a dokáže to rozbít hru ve družině

b) hráč má najednou starosti, které zbytek družiny nemá ... kam dá gryfa, když se jde do podzemí? jak přivolat gryfa zpět? co dělat s gryfem, když se postava dostane do vězení, pluje lodí na odlehlý ostrov ... atd. někteří hráči pak mají pocit, že se určitých dobrodružství nechtějí účastnit, protože mají starost o gryfa

u koní to není takový problém, dokud to lidé nehrají jako domácí mazlíčky s jmény a pohnutým osudem. dokud můžeš o koně přijít a koupit nového, problém není (ale určitě jde kolem mazlíčků mít i zajímavé herní situace)

proto mi přijde dobré si to s hráčem a případně i družinou dopředu krátce projít, ujasnit si, jak to budou vnímat a hrát ... aby pak nebylo rozčarování na jedné či druhé straně
27.6.2017 16:37 - wlkeR
LokiB píše:
a) hráč má najednou možnosti, které zbytek družiny nemá ... někteří hráči pak mají pocit, že je družina zdržuje, mají tendenci "létat na průzkum dopředu" a dokáže to rozbít hru ve družině

Tak jako já měl v hledáčku ShadoWWWova warlocka jenom kvůli jeho pseudodráčkovýmu familiárovi, kterej dělal přesně tohle.
Ale zatrhni někomu class feature.
27.6.2017 16:49 - LokiB
wlkeR: nezatrhávám, nezakazuji :)
jen upozorňuji ze zkušenosti na možné důsledky. kdysi v DrD theurg s létajícím pláštěm ... no, nebylo to ok.

Dneska si myslím, že se dá všechno, když všichni zúčastnění chápou, co je dobré pro společnou zábavu a jsou schopní to při hraní brát na zřetel. a předběžná diskuse s hráčem navíc omezí možnost jeho zklamání
27.6.2017 17:12 - Xyel
Já u mountů/petů vždy narážel na problém, že hráči očekávají že jim neumře... což je často docela problém, protože hodně potvor/pastí/npc má nějaké plošné dmg. Pak jak psal Loki - přináší to hráči tunu problémů, co musí nějak řešit. U gryfa je i akce "bude dobrodružství ve městě" potenciálně docela problém - stráže se na něj moc dobře koukat nejspíše nebudou, ale když se nechá létat po okolí, tak na něj bude velmi brzy vypsaná odměna a někdo ho půjde lovit... etc

Jinak, posilněn předchozími zkušenostmi, rozhovory když hráč chce nějakého special peta/mounta začínám větou "Mimochodem uvědomuješ si, že ti nejspíš během dvou až tří sezení umře?". Skvěle se osvědčila :)
27.6.2017 17:32 - Soldier76
York píše:
Gryf může být krotký jako bernardýn
Hele, tohle se mi hodne libi ciste proto, ze je to otoceny oproti normalu. Hned jsem si vzpomnel na svyho psa, kterej se nekdy lekne i okolo leticiho igelitovyho sacku a obcas je to fakt vtipny. Verim, ze s krotkym ze vseho vyjukanym gryfem by byla herne sranda.

Tarfill píše:
Taky samozřejmě záleží na tom, jaké postavení má gryf ve Tvém světě. Jestli je to obyčejná škodná, která lítá po horách, tak bude pouze dočasný problém ho nalákat, odchytit a ochočit.
No u me je to proste divoky zvire. Zatim se setkali jen s jednim, kteryho pojmenovali zlodej koni, protoze jim jednoho odnesl a druhej z toho spadl ze srazu. Pak ho potkali o neco pozdeji, kdyz uletel s konem co tahl povoz nejakyho vesnicana. No a jedna z hracek hned chtela sveho.

Z reakci vidim, ze na 5 urovni vam to neprijde tak hrozny, ale ja to stejne necham na trochu pozdeji. To litani mi proste prijde jako moc endgame. Zbytecne by se tim pripravili o nejakej low level obsah, kterej se da zazit jen kdyz se pohybujes po zemi a perma litani jeste neni mozny. Nejakou dobu bude trvat nez ho sezenou, pak vycvik a chvili trva nez vyroste. Mame hranicarku s pumou, takze na pety jsou trochu zvykli a kdyz nad tim premyslim, tak to funguje ve stylu fade in/fade out podle toho kde jsou a vlastne se nad tim nikdo nepozastavoval.

Ten point s tim, ze by hrac mel chapat, ze je porad soucasti tymu je dobrej.

Jo, mam to ujasneny, jsem opatrnej s davanim hracum veci, ktery uplne meni charakter hry. Hlavne proto, ze se jim to pak hodne spatne bere, kdyz to zpusobuje problemy. Takze jsem se chtel poradit. Ona je to paladinka a u nich se s nejakym tim epickym mountem myslim pocita.
27.6.2017 17:44 - Aegnor
Soldier76 píše:
Zbytecne by se tim pripravili o nejakej low level obsah, kterej se da zazit jen kdyz se pohybujes po zemi a perma litani jeste neni mozny.

Je velký rozdíl mezi tím, kdy může lítat jeden člen družiny a kdy může lítat celá družina.

A obecně, jak už tady zaznělo, doporučuju probrat mantinely, co takový mount cca obnáší - hráčka má nějakou představu, ty máš nějakou představu, když se nepotkáte, tak z toho budete oba zklamaní. Pak se může stát, že hráčka bude mrmlat, že sice dostala gryfa, ale je za to tak jebána do ucha, že by bylo lepší, kdyby ho vůbec neměla.
27.6.2017 17:58 - Soldier76
Aegnor píše:
Je velký rozdíl mezi tím, kdy může lítat jeden člen družiny a kdy může lítat celá družina.

U me uz by prave asi litali vsichni, protoze je tam wizardka a gryf si myslim zbyle dve holky unese bez problemu. Takhle kdyz maji jen fly a musi to zacastit na zbytek teamu, tak to stoji zdroje.

Druhej odstavec jsem pochopil napoprve, proto jsem psal: "Ten point s tim, ze by hrac mel chapat, ze je porad soucasti tymu je dobrej." Ale s tim, myslim, problem nebude. Vsichni jsou novacci, takze tady problem neni jako s veteranama, kteri jsou na neco zvykli z minulech kampani a u jinych GMu a maji nejaky ocekavani. Ale proberu to s ni 100%.

Edit: Jestli ziskaji fakt mlady, tak to stejne bude pul roku herniho casu takova operene-osrstena-kocko-slepice. Nejaky litani s jezdcem na nem si myslim hrozi az tak po roce. I kdyz nejsem expert na ekologii gryfu )
27.6.2017 18:43 - Šaman
Soldier76 píše:
I kdyz nejsem expert na ekologii gryfu.

To se budeš muset stát. :)

Hele, když s tím budou munchkinit, vždycky je možné jí ho vzít. Dokonce tím snáz, čím víc se na něho budou spoléhat.

Pokud bude spíš kostýmový doplněk, nic se nerozbije. Pokud to bude hraničářka, která se naučí střílet z gryfa, tak se taky zas tak moc nerozbije - vždycky můžeš ohrozit ostatní členy družiny a pokud bude celá družina trnem v oku někomu mocnému, pošle po nich někoho, kdo s gryfem počítá (kapitán temňácké družiny na těch nazgúlích ještěrkách třeba).

Ale čím více ho bude chtít používat, tím větší by měl mít význam v příběhu a o to víc starostí s ním bude.

Pár nápadů:
- po velkém snažení získá mladého, který ji na zádech nesnese a musí si ho nejprve ochočit (možná výprava za zkušeným lovcem/hraničářem)
- v okolí se ztrácejí ovce a vesničané obviňují gryfa (možná i právem, stále není plně vycvičený na pobyt v civilizaci)
- chce ho jako mazlíčka někdo mocný a bohatý - a tak bude na družinu tlačit aby ho získal a nakonec třeba bude na grifa vypsaná odměna
- může se "ztratit" během návštěvy města, kam gryf nesmí a proto zůstal "bezpečně hlídaný" ve stájích stráží. Družině se někdo omluví, zaplatí odškodné, ale k jeho znovuzískání bude třeba vyřešit, kdo strážím za gryfa zaplatil.
- může se ztratit během delší výpravy do podzemí (gryf zůstal venku). Postavy vystopují nějaké náznaky přítomnosti druhého gryfa. Pátrání je nakonec dovede do hor, kde hnízdí gryfí státo a kde si náš gryf našel partnerku, či partnera. Tohle může skončit všelijak (včetně opuštění gryfa s vědomím, že gryfce po delší dráze dobrodruha nastalo období mateřství). Pokud by někdy v budoucnu byla družina v ohrožení v otevřené divočině, může jí přiletět na pomoc celá gryfí rodina ("Přilétají orli!")


Obecně myslím, že tak vzácné zvíře (pokud u vás opravdu vzácné je) by se mělo dostat poměrně silně do hledáčku kamery a příběh se často stočí na něj.

Od reakcí vesničanů a nemožnosti projít vesnicí nenápadně ("Klaníme se vzácná Paní, která přiletěla na tomhle divném zvířeti, kterého nikdy nikdo předtím neviděl.") až po závist šlechty. Měl by pomáhat, ale stejně tak přinášet problémy. Ideálně tak nějak ve vyváženém poměru.

A co se týče té gryfí ekologie - tu si budeš muset prostudovat nebo domyslet (je to napůl kočka, třeba nesnese psy a bojí se vlkodlaků? Je náladový a paličatý? Nebo naopak věrný tak, že delší odloučení nese nelibě a bude se snažit za hráčkou dostat i tak, že uteče ze stájí a bude hledat ve městě, kde budí paniku? Má nějaké chutě, kterým neodolá?)
27.6.2017 19:00 - wlkeR
No jo, ale paladinskýho oře se zbavíš tak maximálně zabitím hráče.
27.6.2017 19:32 - Kosťa
V DnD je několik předmětů jež umožňují vyvolat na krátkou dobu zvíře (konkrétně zvířecí figurky) tak jako měl Drizzt Guenhwyvar. má to několik výhod: zvíře téměř nejde trvale zabít protože se vrátí do své roviny a tam se obnoví na jeho zabití by ses musel vydat do jeho roviny a zabít ho tam, nejde používat pořád tzn je možné s ním naplánovat např vniknutí do hradu ale třeba na útěk stokama už použít nejde, nemusíš řešit logiku jestli zvíře může porjít podzemníma štolama trpaslíků když se tam nevejde, prostě holt tentokrát bued v podobě figurky, jelikož zvíře je magické neřešíš kolik sežere a podobně, figurku je možno při zajetí např zahodit a pak se pro ni vrátit a podobně, když by dělalo nějak moc velký problém v boji postačí kouzelník s kouzlem banish a ten je pošle tam odkud přišlo, a v neposlední řadě pokud chceš aby se hráčka o zvíře starala dej podmínku např že když umře tak se sice dá povolat zpátky, ale třeba místo po dvou dnech tak po týdnu.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10549211502075 secREMOTE_IP: 18.188.241.82