Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
22.8.2017 00:01 - sirien
Xyel píše:
což vede k extrémně one-trick-pony postavě

one-trick ponny magici sou občas ty nejnebezpečnější - (c) Kinkaid, Dresden Files Accelerated ;)

Ono to má bejt hodně o tom že umíš málo věcí, ale umíš s nima bejt nápaditej - podobně jako fighter, žádné zvláštní speciálky, musíš se věcma občas trochu promyslet skrz. K tomu Ti má pomáhat ta možnost twistovat kouzla přes sorcery - jenže tam to fakticky naráží na to, že těch metamagií máš málo (na 16th level char sem měl dojem že toho mám... tak jako abych nefňukal, ale žádnej zázrak) a dost jednostranně orientovaný (samý +dmg, +range, +duration); ty faktický vychytávky tam chyběj. Ironicky je pak vepsali k tomu UA metamágovi (nepamatuju si název classy) a co sem si všim tak právě to že do něj vepsali věci co lidi měli intuitivně dojem že by měl mít sorcerer (např. možnost měnit elementární efekty a tím i damage type kouzel atp.) byl důvod, proč tu classu dost lidí dost zhejtovalo (včetně mě).

Ono jako... nakonec docela jo no, jak píšeš. Na vyšších levelech to už moc nebolí - těch nějakejch 15 kouzel nebo kolik +5/6 cantripů je docela vpohodě. Ale na těch nižších to může bejt vcelku otrava a upřímně by mi osobně nevadilo mít třeba míň kouzel a víc cantripů na začátku a možnost mít víc metamagií ze širšího a pestřejšího výběru.
22.8.2017 00:08 - LokiB
Xyel: to je stále ta stará pověra, že by měl být ranger (asi Aragorn) lepší lučištník než fighter (asi Legolas)? :)

Na hraničáři mi vždycky přišlo, že to není pravé "povolání", že je to koncept, který má v předpřipravené podobně umožnit některým hráčům hrát určitou představu své postavy, aniž by si ji museli složitě skládat.
Zatímco fighter je povolání vesměs univerzální, a člověk si pod tím představí skoro kohokoli, kdo někde s něčím bojuje a podle pravidel to pak jde i namodelovat.
A ranger bojuje celkem dobře. hra se zvířecím companionem mě, přiznávám, nebavila ... ani jako hráče, ani jako spoluhráče, ani jako GM.

nevím, nesleduji moc 5E fóra, můj pocit ze hry 5E byl, že trochu vymizela, nebo možná jen byla potlačena, právě ta touha po optimalizaci ... autoři to imho zas tak moc nepodporují, a to je dobře.

Sorcerer je na stylizovaného castera super. nedokáži posoudit jeho power-level, nehrál jsem ho ... spíš by mě zajímalo, proč s ním byli ti lidé nespokojené. Kvůli "slabosti"? Kvůli pro ně nezajímavým, nebo špatně uchopeným vlastnostem?
Určité složitosti hry a trochu náročnosti na plánování resourců?
22.8.2017 00:22 - Vojtěch
LokiB píše:
Xyel: to je stále ta stará pověra, že by měl být ranger (asi Aragorn) lepší lučištník než fighter (asi Legolas)? :)


Proto byl elf povolání :P
22.8.2017 00:23 - Xyel
sirien píše:
one-trick ponny magici sou občas ty nejnebezpečnější - (c) Kinkaid, Dresden Files Accelerated ;)

Síla není jeho problém, jen málo co překoná twinned polymorph into t-rex nebo heighened (+ twinned) banish:)

Problém je na prvních 4ech úrovních, kde je kouzel málo a pak je nemůže měnit, takže potřebuje vzít shield + misty step a pak už fakt moc slotů nezbyde (přičemž manévr "naběhnu k bossovi, dám dodge a pak se mu s shieldem směju že neumí trefit 21 AC s nevýhodou" je sice super kombo, ale úplně to není ten feeling co člověk od sorcerora očekává)

LokiB píše:
Xyel: to je stále ta stará pověra, že by měl být ranger (asi Aragorn) lepší lučištník než fighter (asi Legolas)? :)

Ano i ne - každé povolání by mělo být v něčem special, umět něco co ostatní neumí... ranger má jenom styl, to je na celé povolání fakt málo, obvzláště když se i ten styl dá dosáhnout backgroundem. Navíc ke stylu je potřeba ne jenom aby to tak bylo na papíře, ale aby se to tak i fakticky hrálo, což u rangera moc neplatí.

K optimalizaci - ano, ale hrát postavu která je v každé situaci horší než někdo jiný z družiny dost lidí rychle omrzí (tohle řeší UA ranger - jak hunter tak underdark stalker jsou s nimi dostatečně dobří)
22.8.2017 00:29 - LokiB
Xyel: Tak zrovna animal companion je něco, co jiné povolání nemá. I když to není můj šálek čaje.
Když jsme začínali s 5E, tak jsem v dvoučlenné družině měli jen warlocka a rangera ... warlocka jsem si chtěl zkusit, a druhý hráč chtěl "bojovou postavu, která ale má něco navíc, než jen tupé bouchání zbraní".
neříkám, že to nešlo postavit zcela jinak, ale ranger přesně tenhle požadavek splňoval a i fluffem mu vyhovoval.

Jasně, když budeš mít v družině 2 fightery, rogua, wizarda a clerica, tak to možná bude jiné ... do našich podmínek ranger padnul ok ... boj na blízko, na dálku, něco vydrží, pár kouzlíček do boje i mimo ... nestěžoval si.

Vojtěch píše:
Proto byl elf povolání :P

No, a ranger tou dobou vůbec nebyl :)
22.8.2017 13:47 - wlkeR
V mojí kampani hrál ranger co se Sharpshooter featem rasil úplně všecko a dokud mu to tank držel od těla, byl prakticky nezabitelnej. Velmi těsně ho zrušila až kombinace malý prostor + obtížný terén + spousta 100% překážek + mrtvej zbytek družiny + několik fireballů.
22.8.2017 14:14 - sirien
Xyel píše:
potřebuje vzít shield misty step

u-hm.
Dej si pohov Cassi.
22.8.2017 14:28 - Xyel
sirien píše:

#3857 22.8.2017 14:14 - sirien
Xyel píše:
potřebuje vzít shield misty step

u-hm.
Dej si pohov Cassi.

Naformuluji to jinak - jelikož může měnit kouzla jenom jedno za level, tak kouzla nabraná na malé úrovni s ním zůstanou často velmi dlouho. Hráč tedy řeší dilema, jestli na začátku nabere kouzla která budou dobrá teď s vědomím toho, že pak budou téměř nepoužitelná (respektive výrazně neefektivní verze toho, co nabere potom) nebo začně rovnou brát kouzla, která jsou dobrá dlouhodobě (např zmíněný shield + misty step, které měl/má doslova každý sorceror/wizard se kterým jsem kdy hrál), ale pak nebude mít co dělat na těch malých úrovních, protože jsou to kouzla velmi specifická.

wlkeR píše:
V mojí kampani hrál ranger co se Sharpshooter featem rasil úplně všecko a dokud mu to tank držel od těla, byl prakticky nezabitelnej. Velmi těsně ho zrušila až kombinace malý prostor + obtížný terén + spousta 100% překážek + mrtvej zbytek družiny + několik fireballů.


Hmm, po mě zas s rangerem neustálě něco leze - ze zálohy, ze stropu, z křoví, z neviditelnosti... a neschopnost dostat se z close combatu + vzdálit se aby mě další kolo nedoběhli pak hrozně bolí :)
22.8.2017 15:55 - sirien
Rychlý check dvou sheetů který sem už dlouho neviděl... nope, u 16th L sorcerera nemám tam ani Shield ani Misty step... a u 3rd level wizarda mám Shield, ale nemám Misty step - nicméně ten wizard je stavěnej záměrně jako prvoliniovej battle mage.

Problém Tvojí úvahy je, že sleduješ jen jednu stranu rovnice a tu druhou považuješ za konstantní - jakoby ve hře nebyl DM a jakoby hra fungovala jaksi autonomě podle nějakého skriptu co má dané parametry nejen obtížnosti, ale i prostředků kterými ji dosahuje a tudíž existují nějaké "nutnosti" k jejich vyrovnání. Jenže takhle to nefunguje.

DM obvykle přizpůsobuje hru tomu, jaké mají hráči postavy a jak hru pojímají. Je to paradox prastaré storky toho jak se hráč a DM baví po letech o hře:
- H: Jako tvoje hraní bylo super, jen si tam dával úplně strašně moc stealth věcí, bez stealth skillu u Tebe byla postava úplně k ničemu
- DM: Cože? Já tam žádný stealth moc nechtěl, ale vy ste si všichni brali stealth skill, tak sem to tam dával abyste to mohli použít, když ste po tom toužili


Shield je čistě bojový kouzlo - jeho užitečnost je přímo závislá na tom, jak moc bojovou hru hraješ a jak moc bojovou postavu toužíš hrát. Misty step... well, upřímně, když si tak přehrávám svoje scénáře, jako hráč bys tam možná nějakou příležitost k tomu kouzlu našel, ale obecně by nějak zvlášť useful nebylo.


Tohle je prostě přesně to, co je "problém" sorcerera - ta classa je určená pro hráče, kteří si pro ní jdou protože mají v hlavě nějaký jasný koncept, ke kterému se jim hodí a chtějí hrát ten koncept bez ohledu na Cassiho poučky o tom, kolik mají mít na daném levelu HPček a který stat při tom mají maxovat. Vyměnit si 1 kouzlo za level je pak docela na pohodu. Pokud chceš postavu "optimalizovat", pak to neni classa pro Tebe - pokud teda netoužíš optimalizovat nějakou úzce specializovanou doménu typu DPR.
22.8.2017 16:08 - Xyel
sirien píše:
Problém Tvojí úvahy je, že sleduješ jen jednu stranu rovnice a tu druhou považuješ za konstantní - jakoby ve hře nebyl DM a jakoby hra fungovala jaksi autonomě podle nějakého skriptu co má dané parametry nejen obtížnosti, ale i prostředků kterými ji dosahuje a tudíž existují nějaké "nutnosti" k jejich vyrovnání. Jenže takhle to nefunguje.

Ne, postavu stavím s tím, že se bude hrát hodně dlouhá kampaň (ano, tady jsem subjektivní protože standardní "formát" co hraju je rok až dva dlouhá kampaň hraná týdně), takže postava musí být připravená na všechny typy hry - při dlouhé kampani na ně dojde - vyjednávání, detektivka, pátrání, stealth, malý boj, hromadný boj, lov monster, přežití v divočině, pronásledování, utíkání, dungeon crawl...etc a to na všech úrovních (respektive nevím, na jaké úrovni se bude hrát co - to DM taky neví). "Optimalizovat" znamená, že budu připraven na všechny tyto scénáře, abych pak na sezení měl co dělat, ať už se bude hrát cokoliv. A z tohoto pohledu je třeba misty step naprosto mvp kouzlo, protože je dobré ve většině scénářů co jsem napsal. Shield je pro změnu oblíbený, protože na první úrovni není moc jiných kouzel, která jsou dobrá i po 5té úrovni (z hlavy mě napadá jenom silent image).
22.8.2017 16:54 - sirien
Xyel píše:
že se bude hrát hodně dlouhá kampaň

A... co to s tím má společnýho?

Xyel píše:
A z tohoto pohledu je třeba misty step naprosto mvp kouzlo, protože je dobré ve většině scénářů co jsem napsal.

Ok, chápu, až pudu hrát s Xyelem, musím si vzít Misty step. Informace sice užitečná, ale v obecné rovině diskuse nějak míjim její význam...
22.8.2017 17:03 - Pastýř
Drobný dotaz. Kouzelnické triky, úroveň 0, lze sesílat naprosto neomezeně, libovolněkrát za sebou?
Čím se potom liší kouzelník od lukostřelce. Jeden pouští do bitevní vřavy šíp za šípem a ten druhý třeba jeden mrazivý paprsek za druhým.

Pokud je to tak, hrozně to v mých očích magii degraduje a její výjimečnost klesá k nákupu rohlíků.
22.8.2017 17:14 - Xyel
sirien píše:
Xyel píše:
že se bude hrát hodně dlouhá kampaň

A... co to s tím má společnýho?

Že u kouzel řeším to, aby byla použitelná v co nejvíce typech sezení a zároveň to, že s nimi budu muset žít i za několik úrovní. To jsou dvě věci které se třeba u one-shotu vůbec neřeší již z povahy věci a konkrétně v tvé argumentaci citím to, že se hodně odrážíš od jednoho one-shotu.

sirien píše:
Xyel píše:
A z tohoto pohledu je třeba misty step naprosto mvp kouzlo, protože je dobré ve většině scénářů co jsem napsal.

Ok, chápu, až pudu hrát s Xyelem, musím si vzít Misty step. Informace sice užitečná, ale v obecné rovině diskuse nějak míjim její význam...

Zkusím to napsat obráceně - misty step je velmi populární kouzlo, protože je dobré v následujících scénářích hry: stealth, malý boj, hromadný boj, lov monster, přežití v divočině, pronásledování, utíkání a dungeon crawl. Vše od 3tí do 20té úrovně. Z tohoto důvodu jsem ho použil jako příklad. Lepší?

Celkově, pokud to chceš brát tak, že užitečnost kouzel nemá smysl řešit, protože očekáváš že DM bude dělat sezení tak, aby se ti do nich kouzla hodila, tak je to tautologie kde není moc o čem diskutovat.
Pastýř příběhů píše:
Drobný dotaz. Kouzelnické triky, úroveň 0, lze sesílat naprosto neomezeně, libovolněkrát za sebou?
Čím se potom liší kouzelník od lukostřelce. Jeden pouští do bitevní vřavy šíp za šípem a ten druhý třeba jeden mrazivý paprsek za druhým.

Pokud je to tak, hrozně to v mých očích magii degraduje a její výjimečnost klesá k nákupu rohlíků.

Ano, lze. Rozdíl je v tom, že lučištník s tím bude prakticky vždy lepší než kouzelník na stejné úrovni, výměnou za což má kouzelník těch zbylých 90 % kouzel, které cantripy nejsou.
22.8.2017 17:49 - Pastýř
Děkuji za vysvětlení.
Chápu snahu o vyrovnanost postav, jen jsem se chtěl ujistit.

Ve většině herních světů DnD, je asi magie dost všední záležitostí, že?
22.8.2017 17:50 - Xyel
Ano.
22.8.2017 21:08 - ShadoWWW
Pastýř: Jen mezi námi, pokud chceš hru typu DnD 2E či DrD 1.6, tak zkuš všechny triky. DnD 5E to přežije, kouzlící postavy získají větší progres "z nuly na hrdinu", postavy na nižších úrovních budou míň "vyrovnané", ale pokud máš spíš role-playingovou než bojovou kampaň, tak by to neměl být problém. Takový styl by se moc nehodil třeba do Forgotten Realms, ale třeba pro Vukogvazd nebo Tariu bych si ho uměl představit.

Systémově zrušení soustředění (koncentrace) u kouzel by byl větší systémový zásah, který by ta pravidla silně vykolejil - to bych nedoporučoval.
22.8.2017 21:40 - sirien
Xyel píše:
Že u kouzel řeším to, aby byla použitelná v co nejvíce typech sezení a zároveň to, že s nimi budu muset žít i za několik úrovní.

Obávám se, že se dost míjíme.

Pointa mého sdělení je, že styl hry a přizpůsobivost DMa nejsou něco co by "zmizelo" s dostatečným počtem opakování (sessions). Všechny tyhle poučky o užitečnosti kouzel jsou dané právě a jenom tím, že hraješ nějakým stylem, do kterého ta kouzla zapadají. A to platí i pro jejich universalitu - jediné skutečně "univerzální" kouzlo je Wish. I ten Tvůj Misty step - všechno co jsi vyjmenoval je prostě jen o tom "kde všude se mi hodí být hodně pohyblivý" - co když budu hrát hru ve stylu/žánru ve kterém je lokální pohyblivost (v řádech metrů) povětšinou dost irelevantní? Např. nějaké aristokraticky-konspirační thrillerové drama? Najednou se "ultimátními" kouzly stanou všechny ty Alter self a Disguise self a mental link cantripy atp. a nějaké Misty steps a v podstatě i Shieldy budou všem totálně ukradené.

Pravidla DnD překlenují hodně stylů a žánrů v tomhle duchu - problém sorcerera jako classy je, že nezapadá nutně do všech. Nicméně všechny podobné poučky o relativní užitečnosti kouzel popř. jejich míře univerzality napříč instancemi užití a levely jsou platné jen v určitém rámci a při změně tohodle rámce se to všechno totálně přeskládá.


Pastýř příběhů píše:
Čím se potom liší kouzelník od lukostřelce.

Efektivitou (attack, damage) a dostřelem (to je místy cítit docela hodně, magie je ve skutečnosti povšechně dost na střední vzdálenost - ve smyslu dál než "tváří v tvář", ale vlastně dost na blízko).

Další věc je, že cantrip je... taková jako defaultovací možnost - když to magik myslí vážně, tak tam obvykle pošle něco zásadnějšího, než cantrip. Cantrip používáš buď z nezájmu (chceš někoho napálit, ale vlastně Ti nestojí tak moc za to) nebo ze zoufalství (všechno ostatní došlo).

Pastýř příběhů píše:
Pokud je to tak, hrozně to v mých očích magii degraduje a její výjimečnost klesá k nákupu rohlíků.

Mňo... 99% populace si může koupit rohlík, fire bolt do xichtu Ti ale každej nepošle...
22.8.2017 22:16 - Xyel
sirien píše:
Obávám se, že se dost míjíme.

Pointa mého sdělení je, že styl hry a přizpůsobivost DMa nejsou něco co by "zmizelo" s dostatečným počtem opakování (sessions). Všechny tyhle poučky o užitečnosti kouzel jsou dané právě a jenom tím, že hraješ nějakým stylem, do kterého ta kouzla zapadají. A to platí i pro jejich universalitu - jediné skutečně "univerzální" kouzlo je Wish. I ten Tvůj Misty step - všechno co jsi vyjmenoval je prostě jen o tom "kde všude se mi hodí být hodně pohyblivý" - co když budu hrát hru ve stylu/žánru ve kterém je lokální pohyblivost (v řádech metrů) povětšinou dost irelevantní? Např. nějaké aristokraticky-konspirační thrillerové drama? Najednou se "ultimátními" kouzly stanou všechny ty Alter self a Disguise self a mental link cantripy atp. a nějaké Misty steps a v podstatě i Shieldy budou všem totálně ukradené.

Pravidla DnD překlenují hodně stylů a žánrů v tomhle duchu - problém sorcerera jako classy je, že nezapadá nutně do všech. Nicméně všechny podobné poučky o relativní užitečnosti kouzel popř. jejich míře univerzality napříč instancemi užití a levely jsou platné jen v určitém rámci a při změně tohodle rámce se to všechno totálně přeskládá.

Blížíme se - já implicitně předpokládám, že se styl/žánr bude časem měnit, tedy že DMa časem může přestat hraný žánr bavit a obmění to. (např do aristokraticky-konspiračního thrilleru flákne na několik sezení dungeon crawl). V tuto chvíli nekouzlící povolání nehnou brvou, protože mají stále stejný kit, cleric, druid a wizard si přes noc změní kouzla na nový žánr a sorceror jen blbě kouká.
Nejde tady o jednotlivá kouzla, ale o to že sorceror se k nim musí silně commitovat - nemůže je snadno měnit a má jich málo, takže nemá prostor nabrat si "něco pro všechno".
Sorceror může zapadat to téměř jakéhokoliv žánru, ale jak si na to jednou nabere kouzla tak už to nezmění. Na druhou stranu, z hlediska žánrů jsou problémovější spíše bojově laděná povolání jako barbar/fighter/ranger/monk... ti mají z 90% bojový kit a jak se nebojuje, není jim povolání moc užitečné.
22.8.2017 22:40 - Gurney
Xyel píše:
Ne, postavu stavím s tím, že se bude hrát hodně dlouhá kampaň (ano, tady jsem subjektivní protože standardní "formát" co hraju je rok až dva dlouhá kampaň hraná týdně), takže postava musí být připravená na všechny typy hry - při dlouhé kampani na ně dojde - vyjednávání, detektivka, pátrání, stealth, malý boj, hromadný boj, lov monster, přežití v divočině, pronásledování, utíkání, dungeon crawl...etc a to na všech úrovních (respektive nevím, na jaké úrovni se bude hrát co - to DM taky neví).

Tohle je přesně co dělá kouzelník, s čarodějem (stejně jako třeba s warlockem) prakticky vždy budeš v nějaké situaci, které kouzly prostě nepokryješ, a budeš se v nich muset spolehnout na vlastní invenci, RP, případně skillchecky nebo třeba magické předměty. Jako když sirien hrál svého na destruktivní ohnivou magii zaměřeného čaroděje v dobrodružství, které z větší části sestávalo z high level diplomacie a občas nějaké té nenápadné pokoutné činnost během socializace na nejvyšší úrovni - občas použil svoje čarodějné schopnosti k zastrašování, ale převážně prostě používal jiné protředky.

To co popisuješ bývá obvykle problém hlavně v dobrodružstvích, která dlouhodobě předkládají před hráče příliš striktně vymezené situace a problémy *. A ty jsou pak řešitelné jen jedním či dvěma optimálními způsoby, které se časem mohou začít opakovat.

* např. "zabijte krále sousední země hrozící invazí" bude téměř jistě vyžadovat stealth a pravděpodobně boj. "Zabraňte invazi ze sousedního království" je oproti tomu úkol, který lze úspěšně splnit intrikami a diplomacií, stejně jako bojem armád nebo třeba dungeon crawlem za účelem získání ultramocného artefaktu.
22.8.2017 23:10 - Log 1=0
Chudáci čarodějové, musí mít vhodně směřovanou kampaň, aby se vyrovnali kouzelníkům.
Že černokněžníci mají to samé, a ještě specifické požadavky na tempo, pokud si vytknou stejný cíl, nikoho asi netrápí.
A stejně si myslím, že je černokněžník fajn povolání, jen si nesmí vytyčovat takové blbé cíle, jako závodit s kouzelníkem v kouzlení. Může dělat něco jiného. Třeba závodit v zabíjení goblinů na dvacet sáhů s hraničářem a tulákem. Tam bude mít slušnou šanci. Pro čaroděje by se nějaká vhodná zábava taky našla.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11089491844177 secREMOTE_IP: 35.175.121.135