Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
15.11.2017 23:50 - sirien
Efram: prostě v 5e nemáš žádnou "obecnou" bonus action - v základu máš jen standard action (resp. řečí 4e standard a move, ale přiznejme si že ta 4e terminologie je divná).

Bonus akci získáváš teprve v momentě kdy máš nějakou schopnost která eplicitně umožňuje něco udělat jako bonus akci.

Pokud máš nějaké schopnosti co fungují jako bonus akce, pak ve svém kole můžeš udělat právě jednu z nich. Pokud žádné takové schopnosti nemáš, pak žádnou bonus akci nemáš.
16.11.2017 10:35 - Babaj
jeste k tem pravidlum je jeste treba dodat ... ze bonusova akce je porad akce... takze pokud ti neco zakazuje provadet v danem kole akce tak tim zakazuje i ty bonusove :-)
16.11.2017 11:35 - efram
Dobře díky za osvětlení. Nicméně, já nemám přímo našprtaná všechna povolání. Proto se zeptám konkrétně. Za jaké situace lze seslat kouzlo Shadow blade z Xant. průvodce. Je sesláno za bonusovou akci. Díky.
16.11.2017 11:39 - Xyel
Kdykoliv, když jsi na tahu, nepoužil jsi ještě bonusovou akci a máš volný slot 2hé nebo vyšší pozice.
16.11.2017 11:47 - efram
XYEL jo já chápu co říkáte, ale co mu tu bonusovku v tomto případě dá. Asi špatně chápu tu mechaniku jako celek....omluvám se.
16.11.2017 11:49 - Xyel
Bonusovku máš vždy jednu v každém svém kole. Speciální je v tom, že se s ní dají dělat jenom věci, které to mají expliticně napsané.
16.11.2017 11:55 - Arten CZ
Představ si, že máš v každém kole 4 sloty, které můžeš utratit.
Akce, Bonusová akce, Reakce, Pohyb.

A máš činnosti, které ke svému použití tyto sloty vyžadují - útok, kouzlo, útok z příležitosti...

U každé činnosti máš napsáno, který z oněch slotů utratíš, pokud danou činnost provedeš.

Činnosti za slot Akce, Bonusová akce a Pohyb se dají použít pouze ve chvíli, kdy jsi na tahu (podle iniciativy), činnosti za slot Reakce jde použít kdykoli, kdy naplní podmínku svého spuštění, která je u činnosti popsána (stále ale platí, že pouze jednou za kolo).

Pokud chceš zakouzlit Shadow blade, musíš být na tahu (podle iniciativy) a musíš mít v daném kole ještě volný slot Bonusová akce, tzn. že jsi ho ještě neutratil za jinou činnost. Jakmile kouzlo zakouzlíš, slot Bonusová akce utratíš a už nemůžeš použít jinou činnost, která vyžaduje slot Bonusová akce.

Stejně fungují všechny činnosti, s tím, že Akce je defaultní, a proto není u většiny činností explicitně zmíněna.
16.11.2017 12:24 - LokiB
efram píše:
XYEL jo já chápu co říkáte, ale co mu tu bonusovku v tomto případě dá. Asi špatně chápu tu mechaniku jako celek....omluvám se.


Tu bonusovku mu dá rozhodnutí použít dané kouzlo, které se za bonusovou akci sesílá.
Omezit tě pak může jen to, když už jsi nějakou BA ve svém tahu použil.

samostná znalost kouzla Shadow Blade a fakt, že jsi na tahu, ti dává možnost bonusovou akci použít (pakliže už jsi nepoužil).
Nic víc nepotřebuješ
16.11.2017 13:07 - Lurker
V pravidlech to je IMHO popsaný dost nešikovně, ale Artenovo vysvětlení mi osobně přijde celkem dobrý.

Teda, kdybych chtěl zabíhat do zbytečných podrobností: Pohyb není slot (není to "pohybová akce" z předchozích edic), není 'binární' (ano/ne), ale je to 'stupnice' ("Zbývající pohyb: 30ft").

Můžeš se pohnout, zaútočit, pohnout, provýst Bonusovou akci (třeba útok levačkou, pokud jsou splněny náležité podmínky) a znova pohnout. Jediný omezení je nepřekročit svůj celkový pohyb. Dokonce, pokud máš Extra Attack (třeba z 5. úrovně bojovníka), tak se můžeš pohnout i mezi těmahle dvěma útokama.
16.11.2017 15:46 - efram
Díky za yvsvětlení, z pravidel jsem to prostě nepochopil. Ještě jednou dík Xyelovi a zejména blbuvzdornému vysvětlení od Arten CZ
16.11.2017 15:48 - sirien
...a to je názorná ukázka jednoho z důvodů, proč Mike Maerls při zpětném pohledu považuje zavedení bonusových akcí za největší designovou chybu páté edice :)
16.11.2017 16:01 - LokiB
jenže hráči bonusové akce milují. vždycky je milovali.dostávají něco navíc, mohou toho dělat víc.
Že MM vysvětluje, že by to šlo udělat i jinak ... to nehraje roli. proto postupně vznikly v 3.5E Swift actions a Immediate actions a hráči mlaskali :)
v 5E se s tím držej celkem na uzdě a bonus actions nejsou až tak složitý. jo, někdy je třeba je vysvětlit, ale pak už je jejich používání celkem v pohodě
16.11.2017 16:20 - Lurker
Sirien: Osobně si myslím, že je to chyba spíš neobratného vysvětlení mechaniky (a asi názvu, který evokuje něco extra), než mechaniky samotné.
16.11.2017 16:27 - Log 1=0
Lurker píše:
Sirien: Osobně si myslím, že je to chyba spíš neobratného vysvětlení mechaniky (a asi názvu, který evokuje něco extra), než mechaniky samotné.

Tyjo, teď jsem teprv pochopil, čemu vlastně efram nerozuměl.

Přemýšlím, co by byl lepší název. Zvláštní? Druhotná? Vedlejší? Přidaná?
16.11.2017 16:35 - sirien
Lurker: Možná si poslechni co k tomu Mike sám řiká.

Ono totiž nejde o to, že by tam vznikaly ty možnosti nebo že by hráč mohl dělat ty věci které s tím souvisí, ale jde o to proč to tam je a jak to funguje.

Proč to tam je - Mikovi vadí, že celý koncept bonusových akcí vznikl v podstatě jako omezení a gamistické vyvážení - které ale zpětně hodnotí jako zbytečné. Tj. všechny ty věci co sou vázané na bonusové akce jsou vázané na bonusové akce především proto, aby pravidla mohla říct "a můžeš udělat jen jednu tuhle věc za kolo". Tj. je to omezující bezpečnostní pojistka, která se ale ukázala být zbytečná a Mike má za to že tam vůbec nemusí být, protože efektivně by všechny bonusovky šly popsat jako jakési "rozšíření" běžných akcí a jejich skládání by hru nijak zásadně nenarušilo (resp. by nebyl problém to vyvažovat i bez konceptu bonusovek). Naopak ten koncept blokuje nějaké věci, které by on od hry i chtěl - např. pokud má rogue bonusovku co říká "z překvapení můžeš zaútočit dvakrát" a bonusovku co říká "pokud se při akci pohneš můžeš se znovu ukrýt", tak Mike nemá problém s tím aby se rogue v boji někde vynořil, někoho dvakrát napálil, odskočil a zmizel zase ve stínech - a další kolo třeba znovu. Protože "to je to, co od roguea čekám, že bude dělat". Jenže aktuální koncept bonusovek hráči nařizuje že musí "buď jedno nebo druhé".

Jak to funguje - Mike zpětně deptá, že bonusovky vnáší do průběhu kola další "action management layer" nebo jak to označoval - prostě další rovinu rozhodování navíc. V podstatě moje "celá akce" v kole se skládá z pohybu, akce a bonusovky. Pohyb autoři zašmelili do průběhu věcí, takže to už nepůsobí jako akce, ale hlavní akce a bonusovka vytváří dvojici, nad níž hráč musí přemýšlet a "kombit jí" - tj. hledat ideální skladbu akce a bonusovky. Což je úroveň rozhodování kterou Mike při samotné hře nevidí rád - víceúrovňové kombení je podle něj něco co se má dělat mimo hru - při tvorbě postav (rasa + background + classa...), při levelování atp., ale při samotné hře by chtěl aby ta rozhodutí co hráč celá byla pokud možno co nejvíc KISS. Což se shoduje s celkovým důrazem 5e na rychlost průběhu hry a kola. Bez bonusovek by tohle bylo jednodušší - prostě dělám X a hej mám navíc schopnost co říká že k tomu udělám ještě něco - ale už bych nad ní nemusel přemejšlet v kontextu další akce kterou si vybírám, ale jen v kontextu efektu kterej můžu "přihodit" když se mi zlíbí.


Tj. nejde o eliminaci těch věcí, které bonusovky dělaj, de o to že by ta pravidla nejradši celá přepsal tak, aby tyhle věci byly vyjádřené jako možné dodatečné efekty bez omezení namísto toho aby byly zachycené jako bonus actions.

Obecně musim říct že s nim dost souhlasim.
16.11.2017 16:46 - Lurker
Sirien: Aha, z Tvýho postu #4281 jsem pochopil, že to je složitost pro nováčky a na to jsem reagoval.

Každopádně dík za shrnutí.
16.11.2017 16:53 - efram
pro mě je opravdu tahle mechanika nepřehledně popsána. Očekával jsem, že může nastat jen za specifických, návazných situací a tak mne zmátlo právě kouzlo seslána v rámci bonusové akce, protože jsem pořád nechápal a dovozoval co tomu seslání musí předcházet.
16.11.2017 17:18 - sirien
Lurker: složitost pro nováčky v tom hraje nejspíš roli taky, ale je to spíš důsledek věcí a částečně historického vývoje.

3e měla nějakej mišmaš různejch akcí - 4e to pak standardizovala a dotáhla do "dokonalosti" - měla pohybovku, standardku a bonusovku pro každýho v každym jednom tahu a byl to odpornej bordel kterej hru neskutečně zdržoval. Už jen samotná skutečnost, že tyhle věci byly definované jako akce dělalo bordel v systému, protože designeři přirozeně tíhli k tomu na tyhle definované akce neustále navazovat nějaké mechaniky, takže k pohybu se vázaly různé efekty a kdejaká debilita byla definovaná jako bonusovka - tzn. jako hráč si pak skončil s tím, že se Tvůj tah skládal ze tří akcí, které si musel nakombit mezi sebou a rozhodnutí o každé z nich hrálo roli, což v důsledku činilo hru nepřehlednou, pomalou a složitou, tzn. těžko přístupnou nováčkům.

V 5e se tohle rozhodli smést ze stolu. 4e v jednom extrému byla očividně blbě, 3e byla kdesi uprostřed a nic moc, tak se autoři rozhodli jít do druhého extrému a pokud možno to proškrtat co to šlo.

Zjevně začali s tím, že v kole bude prostě jedna akce a tečka. Aby se vyhnuli bordelu kolem pohybu, tak pohyb odmítli definovat jako akci nebo součást tahu, ale definovali ho prostě jako "efekt" - pokud chceš, tak navíc k tomu co děláš se pohneš, můžeš se pohnout o X a rozlož si to jak chceš, žádná další pravidla. Simple.

Pak ale zjistili, že některý schopnosti potřebujou vyjádřit jako něco navíc k základní akci. V tenhle moment se začali bát (zjevně, dle Mikea osobně) že se jim to rozletí a nebudou schopný ukočírovat kdo vlastně může co a kdy a jakej to má efekt a celá hra se jim rozbije - takže celou věc formalizovali pomocí "bonusovek", který byly na pohled "kontrolovatelný" (šly omezit a šlo sledovat jakej "efekt" se jim dá přiřadit na tom kterém levelu a nemuseli se bát že by se to někde moc "zkombilo" atp.)

Jenže se zároveň báli toho, že se s bonusovkama řítěj vstříc průseru multi-akcí v tahu jako to měla 4e, takže potřebovali omezit samotné bonusovky - jak co do užití ve hře tak co do "ochoty" autorů samotných do nich "rvát věci". Takže vymysleli kouzelnou větu: "bonusovku máš pouze, pokud máš něco co ti dává bonusovku" - tj. samotnou instanci bonusové akce máš pouze pokud Ti nějaká schopnost říká, že v ní můžeš něco udělat.

Tahle definice slouží (zjevně) primárně jako omezení pro designery - říká, že bonusovka není standardní součást tahu, takže do ní nemůžeš "naházet" cokoliv Tě napadne, ale musíš říct "tohle dává postavě tuhle bonusovou akci", tj. musíš se fakt zamyslet nad tím zda to stojí za to abys kvůli tomu bonusovku "tvořil".

Bohužel tohle designerské omezení se dostalo přímo do pravidel a tím vytvořilo docela bordeloidní vysvětlení oné mechaniky samotné.


...jak říká Mike, lepší by to bylo celé zahodit a prostě to všechno popsat jako dodatečné efekty bez dalších omezení a bez další "vrstvy" tahu tvořené dodatečnou akcí.

Jenže - jak říká Mike - to je něco co začalo být zjevné až zpětně a v době tvorby 5 to nikdo netušil, protože samotný autorský tým potřeboval 3 roky existence páté edice aby sami pochopili, jak ta hra kterou navrhli vlastně funguje.
16.11.2017 18:56 - LokiB
Stejně by mě zajímalo, jak by pak bez BA byly definované třeba schopnosti Monka Flurry of Blows, Patient Defense, Step of the Wind ...
nakolik by jejich použití bylo odlišné.

A popravdě: ta definice není až tak složitá, aspoň v originále:

Bonus Actions

Various class features, spells, and other abilities let you
take an additional action on your turn called a bonus
action. The Cunning Action feature, for example, allows
a rogue to take a bonus action. You can take a bonus
action only when a special ability, spell, or other feature
o f the game states that you can do something as a bonus
action. You otherwise don’t have a bonus action to take.
You can take only one bonus action on your turn, so
you must choose which bonus action to use w hen you
have more than one available.

Tomu se dá porozumět
16.11.2017 18:59 - efram
v tom ja ale vidím problém, mě to evkuje, že musí nejprve něco nastat na to, abych mohl bonus akci použít (už ten název "bonusová akce"). Ale zjevně některé bonus akce, doufám, že jsem to pochopil správně, některé bonusové akce nepotřebuji ten krok, který je aktivuje....
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11759996414185 secREMOTE_IP: 18.224.30.118