Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Hlasovat může jen přihlášený uživatel.Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
15.7.2018 13:24 - York
MirTur: Třeba zrovna tohle:

MirTur píše:
magie je vzácná a zakázaná



Zakázané ovoce nejlíp chutná :-)
15.7.2018 13:58 - PanOndrej
ShadoWWW: To skoro vypadá, že bratranec vlastně ani nechce hrát 5e. :-D

Docela by mě zajímalo, jak mu fungují tyhle prodloužené doby u restů, sám jsem si s touhle myšlenkou několikrát pohrával, ale nakonec jsem to pokaždé zavrhnul, protože mám rád hru na nižších úrovních a nechci, aby se hráči spellcasterů cítili, jako že hrají lůzry, kteří sešlou 3 kouzla za týden. Navíc to rozbíjí nemálo kouzel.

Každopádně to pravidlo, že long rest může postava udělat jen v hospodě či jiném bezpečném a teplém místě je super a také ho používám. Dobrodružství v divočině jsou pak mnohem zajímavější a intenzivnější.
15.7.2018 14:57 - Šaman
MirTur píše:
Zajímalo by mě, jakou mají hráčské postavy motivaci v takovém světě hrát.

Postavy? Těm nic jiného nezbývá, narodily se tam. Mohou se litovat, mohou nadávat, ale to je tak všechno, co s tím mohou dělat.

Hráči? Tam je to složitější, ale obecně odpověď zní - protože chtějí. Každému, co jemu jest. Černá smrt, Kladivo na čarodějnice, Markéta Lazarová - tam to na atmosféře špinavého, nízkého a neepického středověku stojí.

Ale on i takový Robin Hood, Černý šíp, Nikola Šuhaj se prakticky nedají hrát v high fantasy a high magic systému, i když jsou méně špinavé a více epické. Tohle je dobrá šablona, každý si z toho může vzít jen body, které se mu do světa hodí. (Robin Hood využije tak půlku, Nikola Šuhaj většinu, Markéta Lazarová prakticky všechno.)


PanOndrej píše:
To skoro vypadá, že bratranec vlastně ani nechce hrát 5e. :-D

Aha, zapomínám, že je to DnD. Jo, jiné systémy tu armosféru asi dokáží vystihnout lépe. I když u družiny, která hraje pravidelně DnD a chce si dát jednu syrovou špinavou kampaň bez učení nových pravidel, to smysl má.

Já to ale beru jako obecné charakteristiky světa, ne přímo úprava pro konkrétní systém.
15.7.2018 15:18 - Tarfill
PanOndrej píše:
Docela by mě zajímalo, jak mu fungují tyhle prodloužené doby u restů...

V naší hře máme krátký odpočinek čtyři hodiny a dlouhý trvá dva celé dny. A hraje se nám dobře. Vyžaduje to pak sice více plánování, ale je to reálnější.
Já sám taky nemám rád, když se Ti dle pravidel doplní automaticky každý den plný počet životů... to je moc ujetý. Ačkoliv pravda, že ve výše uvedeném případě na krátký odpočinek potřebuješ spát, tak je to taky moc...
Ale je to alespoň trochu reálnější pro ten svět a pokud u běžného střetu nechávají ležící postavy na pokoj, tak je šance, že většinu z toho přežijou... ;-)
15.7.2018 17:49 - efram
Omluvám se pokud se to tu již řešilo, ale potřebuji se zeptat.

Akční vlna, bojovník 2.lvl. Když bude bojovník na vyšším levelu a má při běžné akci dva útoky za kolo, dávám mu akční vlna další dva ? Tedy může při použití akční vlny útočit 4x v daném kole?
15.7.2018 17:52 - Babaj
podle mne ano
15.7.2018 17:57 - vojta_h3
110% ano
15.7.2018 18:05 - sirien
Maelik píše:
nejsem žádný historik, ale pokud vím ve středověku ta hygiena zas tak špatná nebyla

Jak se to vezme. Nebyla tak super-děsivá jak se dneska občas populárně maluje. Ve městech byla ale občas skutečně dost špatná. Zároveň je dobré brát v potaz že moderní hygiena je z velké části social-based a je odvozená od kultury, se zdravím už dost věcí nemá co dělat - než se začala hygiena propagovat marketingem drogérií tak bylo běžné se koupat třeba 2x týdně a z nějakého zdravotního hlediska to bylo co vim naprosto dostatečný, takže pokud se ve středověku někdo koupal 1x tejdně, tak to už nezní tak hrozně.

(Zároveň co vim tak existuje zpětná vazba kdy se tělo přizpůsobuje, takže pokud se koupeš častějc, tak se tělo začne i víc potit a tak, prostě jako reakci na nedostatek nějakého něčeho v kůži a tak... tzn. když se začneš koupat míň, tak to tělo částečně přivykne a vlastně ztratíš i tu potřebu koupat se míň)

(výše uvedené mám nabrané z populárních zdrojů, za nic nijak neručim)

Mimo jiné viz třeba i Adam Ruins Everything S01E05 Adam Ruins Hygiene

Na druhou stranu je nutné upozornit, že vztah mezi zdravím a hygienou nebyl v minulosti moc známý - resp. nebyl nijak podložený. V nějakých obdobích to uznávané bylo, v jiných ne a zacházelo to až tak daleko že mnohdy lidé ignorovali i věci jako např. vyčištění krvácející rány. Samozřejmě tohle oscilovalo dobově i místně, takže v antice a pak ve středověku v arabském světě to bylo spíš lepší, ve středověké evropě spíš horší.

Maelik píše:
S tou zdravotní péčí..jasně že není VZP, nicméně králům a bohatým šlechticům se nějací medici vědovali celkem běžně

Víš, že míra přežití nemocných kterým se věnoval doktor byla v počátcích medicíny nižší, než míra přežití nemocných, jimž se doktor nevěnoval vůbec? Resp. v počátcích západní medicíny... prostě můj point je že vztaženo k DnD tohle může snadno znamenat jako "nikdo nic moc neví, kněžská léčebná magie není vůbec běžná a když někoho seženete, tak se můžete dost sobře rovnou začít modlit".


MirTur píše:
Zajímalo by mě, jakou mají hráčské postavy motivaci v takovém světě hrát.

Jako v jakémkoliv jiném. Temných světů jsou mraky - Ravenloft, Dark Sun...

Ne každý hráč miluje hraní v pozitivních nebo neutrálních světech kde jsou věci když ne dobré, tak aspoň přijatelné a špatné věci jsou přinejmenším pozoruhodné, když už ne rovnou nezvyklé. Mnozí naopak preferují když sou věci temné, drsné, naturalistické, vztahy z podstaty spíš xenofobní a nesnášenlivé...

A z pohledu postav - to je stejné jako kdekoliv jinde. Prostě někdo si, něco chceš...


PanOndrej píše:
ShadoWWW: To skoro vypadá, že bratranec vlastně ani nechce hrát 5e. :-D

Modifikace pravidel tak aby sedly na úplně jiný setting nebo žánr a styl sou staré jako DnD samo. Spelljammer atp. se nezrodily z ničeho, že... a i v DrD sem už kdysi pradávno běžně vídal modifikace pro renezanci, hry ve stylu Mušketýrů, pravidla pro střelné zbraně, omezování magie...

PanOndrej píše:
Docela by mě zajímalo, jak mu fungují tyhle prodloužené doby u restů

Ono to je mnohdy sebevyvažující. Postavy nemůžou kouzlit tolik, ale o to větší a zásadnější efekt pak často to seslané kouzlo má. Vč. samotné skutečnosti že "WHAT, KOUZLO!?"


Šaman píše:
Ale on i takový Robin Hood, Černý šíp, Nikola Šuhaj se prakticky nedají hrát v high fantasy a high magic systému

Jet z Avatara by spíš nesouhlasil... :D
15.7.2018 21:50 - MirTur
Díky za odpovědi. Očividně každý má od rpg her jiná očekávání a já byl akorát zvědav, proč by šel někdo do tak tvrdé "reality".
15.7.2018 22:17 - ShadoWWW
Už mám od něj pár odpovědí, tak zkusím odpovědět.

Maelik píše:
co Tančící světla? zůstávají jako trik?

Ano, zůstávají trik. Ale i na nich má hack, že je lze seslat max. jednou za hodinu. Vysvětluje to hlavně tím, že chtěl, aby hráčské postavy používaly klasické zdroje světla a magické jen výjimečně. Taky všem hráčským rasám zrušil vidění ve tmě (bez náhrady). Nutno ale říct, že hrají jen podle Basic Rules a tam vidí ve tmě jen trpaslík a elf. Podle něj se díky tomu hráči dokážou lépe vžívat do svých postav.

MirTur píše:
Zajímalo by mě, jakou mají hráčské postavy motivaci v takovém světě hrát.

Nalézt velký poklad, být nechutně bohatý a skoncovat s životem dobrodruha. Bohužel jejich útrapy jim dovolují tak maximálně přežívat, často i prchat před zákonem.

MirTur píše:
magie je vzácná a zakázaná (většina povolání DnD v sobě nějakou tu magii má)

Už to v podstatě zmínil Sirien. Bratranec to přirovnal k marvelovským filmům: Hlavní hrdinové jsou superhrdinové, a přesto jsou vzácní. Rozodně se nedá říct, že superhrdinou by tam byl každý druhý.

Magii postavy využívají mimo civilizaci, ve městech raději ne, na vesnicích se taky vyhýbají. Osobně jsem v tomto zvědavý na nové dobrodružství od Wizardů, protože Jeremy Crawford říkal, že v čtvrtích Hlubiny je magie taky omezena zákonem a jeho porušení má následky.

PanOndrej píše:
To skoro vypadá, že bratranec vlastně ani nechce hrát 5e.

Uvažoval o Low Fantasy Gaming RPG, ale nakonec se rozhodl jen upravit 5E kvůli spoluhráčům, že na to byli zvyklí. Celá situace vznikla prý tak, že hráli Forgotten Realms a zapovídali se o tom, jak silně jsou FR inspirované středověkou Evropou. Bratranec bydlí v Kalifornii v USA a ve skupině jsou Evropané jen on a jeho manželka. Bratranec: "Jestli chcete skutečně středověce evropskou kampaň, tak vám ji předvedu, ale nebude se vám to líbit." Oni to nadšeně přijali. Nutno říct, že když pak viděli ten seznam, tak prý čučeli jak puci. Ani ne tak na pravidla, jako na ty sociální konsekvence (vztah k rasám, ženám, dětem) - to vše v atmosféře MeToo. Byl skoro heretik.

Sám říkal, že ho překvapilo, jak moc jsou 5E flexibilní a že drží pohromadě, i když s nimi člověk dělá harakiri. Jeho snahou ale bylo co nevíc přiblížit atmosféru středověku, a přesto aby to bylo stále hrdinské fantasy, i když low-heroic a low-magic. Ty resty ale fungují prý úplně v pohodě.

Je to možná hodně netradiční DnD setting, ale prý po pravidlové stránce to funguje bezvadně. Po krátké výměně PM se Sirienem jsem to hodil i sem na Kostku právě jako inspiraci pro ty, co by uvažovali o něčem podobném.

Jinak ještě možná pár detailů: Hrají podle Základních pravidel (Basic Rules), s těmi výše zmíněnými úpravami, a jejich dlouhodobá kampań (aktuálně 2 roky) se blíží ke konci, ale postavy došly jen na 5. úroveň. Nestvůry se vyskytují výjimečně. Jejich soupeři jsou hlavně cizí postavy a vír událostí, který je unáší dobrodružstvím a situace, kterým musí čelit.

Sám říká, že hráče ani tak moc nemotivují pravidla a postup na nové úrovně, jako to, "co se stane příště", protože vždy končí nějakým drsným cliffhangerem: buď postavy objeví něco zcela nového, nebo musí čelit nějakému drsnému rozhodnutí, nebo objeví, že se v něčem mýlily, nebo narazí na nějakou novou zajímavou cizí postavu apod.

Teď se dívám, že Sirien toho svém příspěvku shrnul docela dost a docela přesně.

EDIT: Ještě co se týče bojů, za celé dva roky měli asi 5 bojů.

EDIT2: Ještě ohledně toho VZP: Ve větších vesnicích a na městech existují ošetřovny, kde nemocné ošetřují řádové sestry. Z hlediska léčení to funguje jako hospody, ale zadarmo. Největší léčení družině poskytuje jejich klerik. Za celou dobu narazili na 2 další kleriky ve službách tajného řádu.
15.7.2018 22:51 - sirien
MirTur píše:
já byl akorát zvědav, proč by šel někdo do tak tvrdé "reality".

Protože v konečném důsledku se to všechno redukuje na otázku jaký vlastně chceš hrát příběh a proč. Technicky to je podobný jako kdyby se např. fanoušek high-octan akčních filmů ptal, proč se někdo chce dívat např. na realistické psychologické thrilery

Pokud chceš hrát hru jejíž příběh je např. zasazen do nějakého historického období (třeba křížové výpravy), tak ten realismus má své opodstatnění.
15.7.2018 23:01 - Log 1=0
Píše:
Ani ne tak na pravidla, jako na ty sociální konsekvence (vztah k rasám, ženám, dětem) - to vše v atmosféře MeToo. Byl skoro heretik.

Eh, ono je nějak překvapující, že před 500 (možná 700) byla společenská atmosféra kapánek jinde, než dnes?
Velmi zajímavou lekcí v tomto ohledu je Dekameron, veselé historky o nasazování parohů, šibalské povídky, pár dojemných tragických romancí...a do toho bajka, že muž by měl bít svou ženu. Holt byla jiná doba.
Nevím, jestli je správné tady v tom případě nějak komentovat vzdělávací systém, v Česku by to nedopadlo lépe, myslím si, ale člověku je líto jak lidi zapomínají, že to co mají není samozřejmé.
Pardon, nechal jsem se trochu unést.
15.7.2018 23:49 - LokiB
Log: Ono je ale třeba i ten Dekameron zasadit do kontextu konkrétní situace v dané době. Itálie pozdního středověku, vlastně už začátku renesance, vlna moru, lidi chcípaj jako mouchy, modlení nepomáhá, pogromy na ty zlé taky ne, lidi nevědí, jestli se dožijí příštího týdne, často ani příštího dne.
Začínají masověji proti předchozím epochám chtít "žít", "užít si", nenechat se svazovat "morálkou", atd. No, není tu prostor na historické lekce, jen zrovna Dekameron trochu toho vysvětlení potřebuje. Není to "běžná středověká literatura".

ShadoWWW píše:
Ještě ohledně toho VZP: Ve větších vesnicích a na městech existují ošetřovny, kde nemocné ošetřují řádové sestry.


Říkal bych tomu "špitály" ... ono to více odpovídá "realitě". Protože k tomu hodně špitálů při řádových domech také sloužilo.

My podobně zasazenou kampaň už nějakou dobu hrajeme (tedy ne v DnD, ale v Savage Worlds, ale to je koneckonců celkem jedno ... i když tedy SW dokáží být v některých situacích skutečně "středověce kruté" - takový insta-kill i při běžném souboji tam visí ve vzduchu častěji než v DnD).
Pravdou je, že jsem na začátku chtěl být podobně striktní (vlastně v některých ohledech ještě striktnější) ... ale hráčům by tam některé fantasy prvky chyběly. Takže se "ducha doby" snažím nastolovat hlavně v zajímavých situacích (když to má nějaké dramatické důvody při hře) a ne neustále, a pak sociálními interakcemi (ale ne vždy se daří).

Vytvořil jsem si pro to i specifická "turnajová pravidla" (pro melee i pro střelecké soutěže), která dokáží poměrně svižně odehrát i vyřazovacího pavouka turnaje "na meče", kde jednotlivé souboje neprobíhají jako "běžný boj" (protože to mi přišlo opravdu nudné a masochistické házení kostkami, kdybychom chtěli odehrát třeba 6 kol za sebou ... a takhle to jde navíc zvládnout i do půl hodiny).

A takový postřeh ... hráčské motivace jsou opravdu různé (a někdy se těžko skloubí dohromady). Jeden si představuje ideální herní session jako: odehrát několik bojů či soubojů, získat pro psotavu nějaký majetek, získat zkušenosti a vylepšit postavu. Jiný si zase užívá hraní řádového bratra, s každou NPC by nejraději komunikoval, diskutoval a v daném světě postavou společensky žil ...

ShadoWWW píše:
Magii postavy využívají mimo civilizaci, ve městech raději ne, na vesnicích se taky vyhýbají.


Jo, takhle nějak se také hráči u svých postav snaží.
Přízrak mladého Tomáse de Torquemady, toho času vrchního inkvizitora Českého království, kam ho pozval mladý král Karel V. (pravnuk Karla IV., resp. vnuk Zikmunda Lucemburského), se nad konáním postav přeci jen vznáší. I když tedy není cílem despoticky postavy rubat, nebo jak by řekli jiní zde "jebat do ucha". Dovolit postavám magii, a pak jim v podstatě neumožnit ji používat, není moc rozumné. Je fajn, když se jde s hráči domluvit na určité představě, co a jak a proč, a kdy jo, a kdy se je třeba obávám možných následků atd.

ShadoWWW píše:
Nalézt velký poklad, být nechutně bohatý a skoncovat s životem dobrodruha. Bohužel jejich útrapy jim dovolují tak maximálně přežívat, často i prchat před zákonem.


:) podepisuju.
+ ještě tedy některé postavy mají od hráčů do vínku svá "poslání" (zjistit stav johanitského řádu v ZKČ po husitiských válkách, pomoci v nápravě škod a obnově někdejší moci a slávy ... atd.)
16.7.2018 00:03 - Log 1=0
Loki: No právě! Ta kniha je oproti skutečnému středověku moderní a posunutá. Hromada těch povídek by mohla vyjít (a některé asi i odehrát se) dnes jen s drobnými úpravami jazyka. A stejně je mezi tím takováhle věc.
16.7.2018 00:11 - sirien
Log 1=0 píše:
Eh, ono je nějak překvapující, že před 500 (možná 700) byla společenská atmosféra kapánek jinde, než dnes?

Víš, jakej je rozdíl mezi Evropanem a Američanem? Pro Evropana je 200 mil dlouhá vzdálenost, pro Američana je 200 let dlouhá doba. Funny because it's true.

Co je nutné si uvědomit je, že na Americké střední se běžně neučí historie tak, jako v Evropě (Číně atd.) - zatímco u nás se dějepis začíná pravěkem přes starověk, antiku, středověk a učitelé sou rádi, když v krvi a potu zvládnou dojít ke 2. světové, tak v USA se běžně jede jen vrchol Britského kolonialismu, osídlení USA, získání nezávislosti a dál se jede USA centrovaně až po Vietnam. Mnohem míň, ale víc do hloubky.

Ono se Amerika často prezentuje jako "divná Evropa za oceánem", ale reálně to je dost jiná kultura a tak trochu i civilizace. Ta familiarita je jednostranná (a funguje zejména kvůli americkejm filmům a seriálům). Průměrnej Američan toho ví o Evropě asi tolik co průměrnej Evropan o Číně. A tim mám namysli že většina Čechů nenajde na mapě ani Peking, natož Hong Kong nebo Šanghaj a kdyby kdokoliv kdo neni sinolog měl popsat podobu Čínské společnosti v průběhu různých dynastií, tak by uspěl asi stejně jako Američan snažící se popsat feudální zřízení v Německu čtrnáctého století.

Takže překvapující že to je jinak - asi moc ne, překvapující tím jaké to je - vcelku dost a není moc důvod se nad tím ušklíbat.
16.7.2018 07:36 - Log 1=0
Díky tohle jsem nevěděl. Resp. že těch posledních 400 let bude amerikocentrických, to je samozřejmé. Ale měl jsem za to, že ty starší věci se učí podobně, jako my se učíme třeba o Egyptu, ačkoli je to trochu z ruky.
Jako, že jim do hlav zkusí nalít více z moderních dějin, to je jednoznačná výhoda, ale až tak zazdít tu starší historii, na kterou se někdy docela solidně navazuje, to je nemoudré. Ale asi je to jejich věc.
16.7.2018 18:56 - Gurney
ShadoWWW píše:
Bratranec ve svém hraní DnD 5E inspirované středověkou Evropou sepsal pro své hráče seznam úprav a pokynů...

To vypadá dost dobře. A podle mého docela funknčně, nevidím důvod, proč si v tak upravitelné hře jako je 5e nezahrát i nějakou drsnější fantasy.

Ono to nakonec není zas tak daleko tomu, jak hrál Forgotteny Ed Greenwood ve své původní kampani - co jsem četl, tak Knights of Myth Drannor taky skončili po letech někde na 9. úrovni (což v prvoedičním D&D odpovídá tak zhruba tak zhruba té páté v 5e), restrikce na zbraně a magii tam mnohde byly taky, a fantasy nestvůry nebyly úplně spotřební zboží.
16.7.2018 20:07 - sirien
Log 1=0 píše:
Ale měl jsem za to, že ty starší věci se učí podobně, jako my se učíme třeba o Egyptu, ačkoli je to trochu z ruky.

Ono ve skutečnosti... to dává svým vlastním způsobem poměrně smysl. Evropské vzdělání je také hodně výrazně euro-centrické, rozdíl je jen v tom, že náš prostor je jedno ze dvou míst, které vůbec civilizaci jako takovou kdysi zrodilo, takže naše kořeny dou hloubějc a náš self-centrismus tak začíná mnohem dřív a má širší záběr.

Fakticky ale když se nad tím zamyslíš tak pozornost která se v dějepise věnuje starověkým říším v Mezopotámii, Babylonu, Persii a Egyptě je naprosto nepoměrná pozornosti která se věnuje počátkům Čínské (a později Indické) civilizace a i "osvícenější" učitelé v tomhle směru proberou Čínu a Indii oproti Evropě a blízkému východu jen dost povrchně. O historickém vývoji Čínského prostoru během 7 tisíc let jeho historie ani nemluvě. Což je ale přitom skoro stejná ignorance (a v dnešním světě pomalu stejně problematickej vzdělávací blind-spot) jako ta Americká ignorance k Evropě (skoro, protože přecejen Amerika má na Evropskou historii silnější vazby, ale...)


A občas to má zajímavé přesahy do RPG... hRob kdysi dělal ukázkovku... chjo, nemůžu najít co za hru to bylo :/ RPGčko které je dělané jako Čínské fantasy. Intro informace k takové hře by byly podobně jiné jako v případě toho evropského středověku pro Američany (i když u nás by se asi hráči netvářili tak překvapeně...)

Podobně třeba když sme s Pjotrem šli hrát Dark Age Mage za Aztécké mágy v době Španělské kolonizace, tak jsem kvůli tomu načítal mrtě informací o historii té kultury a území a tak a bylo to taky hromada informací o něčem co sem dřív neznal.

...a člověk ani nemusí chodit tak moc daleko, některé hry jsou zasazované do starověkého Egypta a co vim tak intro fluff texty k nim jsou také dost okna do "nového světa".

RPGčka prostě rozšiřují obzory :)
17.7.2018 00:00 - Log 1=0
Nejde o sebecentrismus, to by byla na prvním místě otázka, proč se učíme 50-70% o nějaké malé bezvýznamné zemi.
Jde o to, že Američané podle toho co píšeš ignorují Američané svou vlastní historii. Protože oni jsou potomky středověkých Evropanů stejně jako my.
Prostě jsem čekal něco jako větvící se strom, kdy jede každý od kořene (doba kamenná, homo tentononc a tak dál společný pro všechny), až ke konci svojí větve, přičemž na ostatní větve dlabe, ale co je společné je společné.

Jako už tenhle přístup je ignorantský, když si vezmu že většina Čechů ani neví co byla Britsko-Americká válka. O té Číně raději ani nemluvit. Přitom čínské dějiny nabízejí mnohá poučení (například o tom, jak efektivní jsou z dlouhodobého hlediska ploty na hranicích). Indie to samé. A zbytek Asie je pro naši laickou historiografii stejná neznámá jako Velké Zimbabwe.

Ale pořád mi to připadá jako lepší, než vzít poslední etapu, a ty starší věci (ze kterých to ale samozřejmě vychází) nechat plavat.
17.7.2018 00:05 - Šaman
Imho je v tom i trochu politika. Američané se totiž nepovažují za evropské emigranty, kteří po vyhlazení původního obyvatelstva vedli separační válku, jejíž vítězství oslavují dodnes jako jeden z nejdůležitějších svátků. :)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1419849395752 secREMOTE_IP: 3.81.97.37