Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
16.3.2015 21:48 - Alwaern
Ještě bych doplnil trik s kouzlem telekineze a dostatečně velkou sítí, ale je to 5.úroveň.
16.3.2015 22:43 - noir
Alwaern: Jupí, tak je úplně v cajku a pohodě! Super, díky, to mění všechno, super... A pak se podívej na dostřel zbraní... Longbow 600 stop, light crossbow 320 stop.

Jo a aarakokokra má rychlost letu 50, pokud jste si nevšimli. Jinak pohoda, rozhodně je to pravidlově skvěle podchycený.
16.3.2015 23:00 - ShadoWWW
Píše:
Jo a aarakokokra má rychlost letu 50, pokud jste si nevšimli.

To je jak jízda na koni. Pohybuješ se mnohem rychleji než ostatní. Ale když dojde na věc, tak zjistíš, že to zas taková výhoda není a v některých situacích je to i nevýhoda.

Třeba ta aarakokokra - v jeskyni, kde nemůže létat, je pomalejší než ostatní a ještě k tomu má blbé OČ.

Ptal ses ještě na naši současnou kampaň na GH: do té by se moc nehodil, to máš pravdu. Psal jsem to už dřív. Ta kampaň je klasika D&D, protože jde ofiko dobrodružství, které musí pamatovat na všechny možné skupiny, proto je docela omezené. Nejlepší jsou vlastní dobrodružství šitá přímo na míru. Tam se aarakokokra hodí mnohem víc.
16.3.2015 23:34 - Alwaern
@noir: Já spíš reagoval na to, že nutně potřebuješ kouzla 5. a vyšší úrovně.

Ten dlouhý luk je 600 stop s disadvantage, že ano? To je asi jedno mínus, které mě napadá. Druhým mínusem by byly pravidla pro krytí (myslím, že lightly a heavily obscured je to v 5e, ale někdo znalý mě opraví). Tady záleží od terénu, ale otevřená planina by tomu asi moc nepomohla :)

Jinak dostřel 600 je v pohodě, v PF má kompozitní luk dostřel asi 1100 stop...Sice s postihem - 18, ale tak zkusit se může.
16.3.2015 23:38 - noir
Shadowww: Proč by aarakocra nemohla v jeskyni létat? Klasika chodby by byly průšvih, ale jeskyní dómy a tak... V Dark Sunu 2e měly tyhle mrchy natvrdo nastavenou klaustrofobii, 5e verze mi přijde taková nedomrlá - bojí se postihů, které by si ta rasa zasloužila, ale současně jí nedá výhody, které by jí patřily.

Já proti aarakokře nevyhlašuju kruciátu, dokážu si představit, že za ni hraju úplně v poho; jen mi přijde dost typicky 5e: nedotažená, se zcela nevyužitým potenciálem a děravá jak řešeto.
16.3.2015 23:41 - noir
Alwaern: jo, bez Disadvantage je to těch 150 stop přesně :)
16.3.2015 23:50 - Gurney
noir píše:
Létat je ideální způsob, jak se k někomu přiblížit nepozorovaně.

Ne pokud si je dotyčný vědom, že existují létající ptakolidé. V takovém případě může například postavit hlídky, které je zmerčí na kilometry.
noir píše:
Gurney píše:
pokud je v okolí někdo se spelly které nějaký způsobem kontrolují počasí

v 5e tedy arcimág asi tak od 15. úrovně výš. OK, tomu se říká counter!
Gurney píše:
ten spell z Planescape Torment, během kterého jsem obvykle chodil vařit si čaj, protože udělal skrz celý monitor bouřku a ta animace byla tak mizerně optimalizovaná že se obvykle projevovala jako pětiminutová slideshow

-Chain Lightning Storm neboli kouzlo 6.úrovně.

Kouzla 6. levelu můžeš v 5e sesílat na 11. úrovni (což zas tak vysoko není), nikoli na 15. úrovni. A efektivně tím sestřelíš nebo aspoň uzemníš všechno v blízkém okolí, takže ano, tomu se říká counter.

Gurney píše:
kdy lidi na zemi jsou vybaveni pro boj s létajícími útočníky

noir píše:
-což v 5e je co?

Pro začátek vidím v tabulce zbraní heavy crosbow a longbow. Samozřejmě, ve chvíli kdy vím že existují létající nepřátelé můžu vybavovat jakékoli stacionární postavení podstatně většími a těžšími variacemi na kuše, což nejspíš donutí ptakolidi zkoušet radši nízké a rychlé průlety, načež logickou odpovědí je něco na způsob čínské opakovací kuše... prostě a jednoduše standartní závody ve zbrojení, stačí si vybrat ve které fázi se válčící strany zrovna nacházejí.

Nemluvě o tom distant spellu.

Jen tak mimochodem, když se člověk zaměřuje čistě jen na mechaniky, může mu to uniknout, ale všiml jsis, že z těch šesti postnutých podob aaracocry je pouze jediná schopná zároveň létat a střílet z luku?

noir píše:
Gurney píše:
že umožňuje překonávat teréní překážky - ok, postava se někam dostane dřív

-a jen tak mimochodem ničí/nutí GM měnit scénáře "jste u propasti, jak ji překonáte" apod.

Ano, létání sebere GMovi několik málo triků z jeho obrovského báglu a na oplátku přisype pár nových (třeba vliv počasí). A jen tak mimochodem, jak překonáte propast není v rpg zrovna dvakrát zajímavá překážka (nicméně pokud je GM fakt nudný týpek a nemůže se bez ní obejít "jak překonáte propast za tohohle ukrutně silného větru" taky funguje...)

noir píše:
...hlavně u míň zkušených GM je prostor 2D a třetí rozměr se zhusta ignoruje

To zní jako ideální příležitost se tohohle čtyřkového zlozvyku zbavit a zase svoji hru o něco vylepšit :)

Quentin píše:
Mít možnost přeskočit cca 80% random encounterů

...které tak 80% skupin využívá jen naprosto vyjímečně.
Quentin píše:
cestovat ohromnou rychlostí

Quentin píše:
vyhnout se většině teréních překážek

"Za týden jste přešli z Tyru do Altaruku, co děláte dál?" vs. "Za dva dny jste přeletěli, co teď?" S tím dokážu žít.
Quentin píše:
nikdy se neztratit

Myslím že aaracocry zrovna nedostávají výhodný pack s holubím orientačním smyslem a i kdyby, ok neztratí se... a co?
Píše:
trollovat všechny nepřátele bez střelné zbraně

Říká se tomu přírodní výběr a lidi co ve světě s létejícími ptakolidmi nenosí střelný zbraně jsou na vymírající straně.

Jinak v zásadě omíláš dokola co už jsem psal - ke kampani s létajícíma ptakolidma je dobré přistupovat trochu jinak a připravit se na to, že některé překážky, které jsis zvykl používat sem nemá smysl cpát. Např. PC jsou uvězněny na obrovské létající lodi je logicky dost blbá premisa pro kampaň s aaracocrama, stejně jako je PC se snaží přežít v elementální sféře ohně dost o ničem pro skupinu ohnivých elementálů. Naproti tomu PC se snaží spojit Tyrské frakce a svrhnout dračího krále...



Again - dát možnost hrát létající rasu, ale zakázat ji v kampaních, které pro to nejsou napsány je mnohem dospělejší přístup než čtyřkové "zakážeme veškeré létání, protože je to nevyvážené a neumíme si s tím poradit".

Quentin píše:
Akorát ta křídla jsou opruz. Jsou velká, vypravěč se na nich vykompenzuje při každé příležitosti (backstab, fireball, giant's grip) a poláme ti je na každé třetí hře.

Punch your DM for beeing a dick. Problem solved.
17.3.2015 00:14 - noir
Gurney: To je ohromný, ta diskuze začíná bejt teprv teď vtipná! Tys tu aarakock verze 5 vůbec nečet, viď? Cool!
17.3.2015 00:55 - sirien
Quentin píše:
Mít možnost přeskočit cca 80% random encounterů

Velká část - dovolím si tvrdit, že většina - skupin na random encountery z vysoka kašle. Tvůj styl hry je docela mimo mainstream. Zároveň tím nepřeskočíš vůbec nic, dokud v té skupině nelétají všichni. A kromě toho i ti co létají mohou snadno chytit random encounter když se třeba utáboří na noc (uletět z něj znamená nechat všechny věci za sebou) - přičemž tábořit na "nedostupných místech" se fakt nedá pořád a všude.


Gurney píše:
Jen tak mimochodem, když se člověk zaměřuje čistě jen na mechaniky, může mu to uniknout, ale všiml jsis, že z těch šesti postnutých podob aaracocry je pouze jediná schopná zároveň létat a střílet z luku?

Nebo když člověk jen hledá hůl na psa...
...každopádně ani ta jedna (budeme-li se držet nějaké faktičnosti) není pořádně schopna střelby z luku - ten pohyb není zrovna friendly pro bytost, která většinu svalů na zádech věnuje pohybu křídel a která je pozící svého těla omezena na "postavení" které ji bude držet ve vzduchu (natož stabilně).

Což ale není až tak problém. Buď budou prostě používat kuše (mnohem méně "anatomicky" náročné) nebo je to omezí jen z části (najdou si nějaký styl co jim umožní např. složit křídla, vystřelit v pádu a zase je roztáhnout... pominu-li ale že to ztěžuje, tak to rozhodně zdržuje.

Gurney píše:
Myslím že aaracocry zrovna nedostávají výhodný pack s holubím orientačním smyslem a i kdyby, ok neztratí se...

Ale ztratí, a snadno. V divočině (což je relevantní prostředí pro ztracení se) jim to půjde úplně stejně dobře, jen se prostě ztratí ve větším měřítku.

Tohle je výhoda v případě, že má normální skupina jednu takovou postavu - to pak orientaci skutečně usnadní. Ale když si představím, že takové skupině dělám DMa, tak že by mi tohle zrovna rvalo žíly se moc říct nedá - zaprvé ztracení se nepovažuju zrovna za cool a běžný prvek hry (když mi na tom bude stát zápletka, tak skupinu prostě pošlu do nějakého místa s kletbou, co ztracení se zajistí i tak) a zadruhé mi to naopak dá nové téma pro sessions kdy hráč fógla nedorazí nebo kdy je neschopen letu - hups, ste se ztratili, no jo no, bez toho fógla to neni taková sranda...

Každopádně to je rozdíl v přístupu. Když uvažuješ stylem "ok, mám tohle, tak jak se k tomu jako DM postavím, aby to byla zábava" tak dostaneš jiné výsledky než "chci na něco nadávat a tohle se zdá jako snadnej cíl".
17.3.2015 01:24 - sirien
NOIR;

prosím v budoucnu se netvař, že jsem Ti tohle nenapsal nebo žes to např. z principu nečetl


noir píše:
Není ideální začít diskuzi slovem kravina. Pak se moc nediv, že reakce bude podrážděná.


Asi jako když Alwaernovi na jeho klidný post odpovíš v naprosto neskrývaně výsměšném tónu? Nebo když na Gurneyho post rozebírající problematiku reaguješ dvouřádkovým agresivním a nepodloženým prohlášením o jeho neznalosti? Nebo jako když na věcný argument odkazující k rozsáhlé praktické zkušenosti s celou jednou ne zrovna zapadlou hrou odpovíš jednoslovným "hloupneš"?

Obávám se, že forma diskuse které se Ti dostává je - jako vždy a u všech - ozvěnou formy, kterou sám praktikuješ; nemáš si moc na co stěžovat.


Věc se má tak, že máš obecně známou averzi k DnD 5e, která je jen Tvá a subjektivní, protože DnD 5e není objektivně špatná hra (jako třeba DrD2, Void nebo FATAL).

Na tom samotném není nic špatného.

Já sám mám úplně stejnou averzi k DnD 4e - objektivně to také není špatná hra a mnoho lidí jí má rádo; já ne, její design a filozofie mi jako hráči těžce vadí jak "na papíře", tak u herního stolu.

Potud dobré.

Problém je, že máš - kdo ví proč - potřebu tuto svou subjektivní averzi vnucovat ostatním a DnD 5e neustále strhávat. A to dlouhodobě, zcela konzistentně a při každé příležitosti od okamžiku, kdy DnD 5e vyšlo (popravdě ještě dřív, než vyšlo).
Tj. nejenže v relevantních místech kde to dává smysl napíšeš, že se ti na něm něco nelíbí, ale průběžně hledáš příležitosti do něj kopat a pokud se Ti dostane protinázoru, tak jej (a - co je horší - jeho předkladatele) strháváš, zesměšňuješ nebo ignoruješ.

Nevím proč to děláš, ale všimli si toho snad už úplně všichni (rozhodně vím, že si toho všimlo mnoho lidí nezávisle na sobě)


Takový přístup je - nepřekvapivě - obtěžující.

Zaprvé je útočný vůči lidem, kteří DnD 5e rádi mají a případně do něj investovali (snahu, peníze, čas, vlastní hru...), zadruhé je nekonstruktivní vůči samotné diskusi, které nejenže nic nepřináší, ale ještě navíc do ní vnáší nepříjemnou atmosféru agresivity která některé tlačí do bezdůvodně defenzivního postoje a jiné naopak provokuje, aby sami vystupovali agresivně nazpátek (každého dle jeho vlastní povahy).


Nebudu se dále věnovat tomu, co konkrétně píšeš - tj. nebudu už rozebírat to, že naprosto ignoruješ můj příklad a mé (zdaleka nejen mé) zkušenosti se hrou Engel nebo protiargumenty na Tvou kritiku.

Namísto toho Tě požádám - resp. právě teď a tímto Tě žádám - abys s tím přestal. Nežádám Tě, abys přestal psát k DnD 5e, jen abys k němu přestal psát tak, jak k němu píšeš.
Diskuse o Voidu a Končině nejsou paralelou této diskuse (nebo jiných místních diskusí), jejich podoba má své specifické důvody a já si nepřeji, aby se bashing v nich - a pouze v nich - se nacházející stal standardem tohoto webu, což je přesně to, kam míří diskuse jichž se účastní lidé s Tvým aktuálním přístupem.

Věřím, že jsi natolik vyspělý a sebereflexe schopný, abys mé žádosti dokázal vyjít vstříc a předem Ti za Tvou ochotu děkuji.
17.3.2015 02:14 - Gurney
noir: Jestli je to narážka na to že v 5e mají ruce, ano všiml jsem si, ale především pod dojmem toho co jsi označil za "svoji" (oblíbenou) verzi aaracocry jsem měl za to, že se bavíme o aaracocrách napříč edicemi (5e staty jsou ostatně použitelné pro všechny), popřípadě létajích hráčských rasách v D&D a rpg vůbec.

Jdu se za svůj omyl stydět do kouta, nicméně na tom co jsem psal (mínus ten jeden odstavec) se tím nic moc nemění, snad na nějakou tvoji smysluplnou odpověď nečekám úplně marně...
17.3.2015 06:51 - Arten CZ
My jsme měli buď dočasnou nebo i trvalou schopnost létat velice často a nikdy s tím nebyl problém.

Quentin píše:
Čumim, že pro vás není lítání broken. Mít možnost přeskočit cca 80% random encounterů, cestovat ohromnou rychlostí, nikdy se neztratit, trollovat všechny nepřátele bez střelné zbraně, vyhnout se většině teréních překážek. Je to crazy imba.

Abych pravdu řekl, tak tyto možnosti, o kterých píšeš, ve hře stejně nevyužíváme, ani když postavy létat neumí. Terénní překážky, cestování, ztracení - zde se jedná o statické prvky, které, pokud je ve hře skutečně chceš mít, je možné nahradit jinými statickými prvky. Trollovat všechny nepřátele bez střelné zbraně? I bez létání připravuješ konflikty postavám na míru - aby byly zajímavé a byly výzvou a přitom abys je moc nepřestřelil. Neuděláš nic jiného. Že se (možná) zvětší skupina konfliktů, které nemá cenu řešit? Naopak ale přibudou nové možnosti na zajímavější konflikty. Random encountery? Buď jsou pro postavy dostatečně zajímavé, aby se jich chtěly účastnit, nebo se jim vyhnou i bez křídel.

Já vidím v létání spíše potenciál než obtíže.
17.3.2015 07:35 - wlkeR
Mně by spíš zajímal důvod pro jejich ban z Ligy, popravdě ten můj post co tohle asi znova strhnul měl být jen takové rýpnutí...

Jako DM bych se s tím v rámci vlastní kampaně nějak popral, asi by taky záleželo esi ftáka má powergamer nebo roleplayer. Z Elemental Evil jsem zatím neviděl ani jedno dobrodružství (první Expedice bymělay dojít k DM 29. březence), takže nevím, jestli je to celkovým konceptem Ligy, nebo si prostě i autoři/organizátoři myslí, že ta rasa je prostě nějak divná.
17.3.2015 08:00 - Vojtěch
Alwaern: Ukončený fly v PF ale padá pomalu, takže pokud nejsi extra vysoko, tak to většinou dáš bez úhony.

EDIT: Jinak na létání PC s lukem mimo dosah na 600 stop je sice hezké, ale je otázka, co s tím udělá něco tak blbého jako les... jo aha, není dostřel.

Funguje to jen za podmínek že je daleko vidět a je volná plocha. Obscuring mist, nebo jen blbá dýmovnice a máš po ptákách. V noci taky nic extra, protože darkvize bývá omezená. Křoví + stealth? Možná jen maskovací plášť po vzoru Froda?
17.3.2015 08:54 - wlkeR
Jak je vidět z diskuse, je to celé jen o přístupu. Jsou lidi co to vítají, lidi co to berou jako nepříjemnost, se kterou je třeba se nějak vypořádat (ať už přizpůsobit děj, dungeony nebo postavě "přistřihnout křídla,") a lidi, co to prostě nechtěj za jakejchkoli okolností. A přitom pro DM není nic snadnějšího než říct "no Aarakocras in my world!"
17.3.2015 09:15 - Alwaern
@Vojtěch: To ano, šlo mi o to ho nějakým způsobem *sundat*, na zabití je času dost potom :) Takový pomalu padající cíl je super mňamka
17.3.2015 09:18 - Vojtěch
Takový pomalu padající cíl už zpraidla dovede taky něco s takovou situací dělat, ať už dimension door, obscuring mist, invisibility, etherealesness, nebo další blbiny.
17.3.2015 09:22 - Quentin
Arten píše:
I bez létání připravuješ konflikty postavám na míru - aby byly zajímavé a byly výzvou a přitom abys je moc nepřestřelil.

Tak pokud vyměřuješ encountery postavám na míru, tak nebude nikdy nic příliš OP :) Já to porovnávám k připravenému sandboxu, kde by létající družina zbytečně přeskočila nebo znehodnotila hromadu připraveného obsahu a nejspíš i rozhodila resource management.

Hrát se to samozřejmě dá i s tím. Když říkám broken, tak myslím spíš, že je třeba se připravit na odlišný zážitek. Cesta děsivými prokletými bažinami bude jiný zážitek, když se jimi budeš tři dny plahočit, a když je během jednoho dne přeletíš.

Gurney+Sirien píše:
...které tak 80% skupin využívá jen naprosto vyjímečně.

Myslel jsem, že už jste si všimli, že ve všech diskuzích zastupuju specifický herní styl "bezcílné plácání po fantasy mapě" :)

Gurney píše:
"Za týden jste přešli z Tyru do Altaruku, co děláte dál?" vs. "Za dva dny jste přeletěli, co teď?" S tím dokážu žít.

Já využívám cestování k zamotání děje. Samotný sandbox negarantuje dokonale gradovaný a promyšlený příběh jako railroad. Proto se "hlavní zápletka", respektive motivace postav a cesta za jejich cílem, musí zkomplikovat a zaplnit vedlejšími questy, událostmi. lákadly a problémy, které nevyhnutelně postavy změní a/nebo jinak ovliní hlavní zápletku (existuje-li vůbec nějaká).

A přeskakování cestování ti něco z těhle příležitostí ubere. Není to gamebreaking, ale je třeba s tím trošku počítat při přípravě mapy.

Píše:
Myslím že aaracocry zrovna nedostávají výhodný pack s holubím orientačním smyslem a i kdyby, ok neztratí se... a co?

170cm člověk má obzor 4,7km daleko. Když vyletíš 100metrů nad zem, dohlédneš 36km, což je při hexcrawlu i s velkýma 20ti kilometrovýma hexama skoro dva hexy do všech stran. Jinak viz výše.

Píše:
Říká se tomu přírodní výběr a lidi co ve světě s létejícími ptakolidmi nenosí střelný zbraně jsou na vymírající straně.

Tady se dostáváme k původní otázce; proč jsou ptakolidi v některých kampaních zakázaní? Protože ne každý worldbuilder nemá potřebu, kvůli jednomu gimmicku měnit celý setting.

Píše:
Punch your DM for beeing a dick. Problem solved.

Na tom přece není nic špatného. Ty snad hraješ jen na útok a damage do hpček? U nás se běžně drásají zbroje, lámou zbraně, sbírají jizvy a dlouhodobá zranění. Když to ve fikci dává smysl, tak proč ne. Když může fireball rozpálit kroužky a zničit stehy na prošívanici, proč by nemohl upálit pera na křídlech? Když se rytíř v plechu v rámci "tankování" nechá požvýkat od wyverny za 1k12, nebude mít nejspíš tak velké následky, jako když bude požvýkaný týpek s velkými a křehkými křídly.

Nejvíc tě tohle naučí dungeon world, který podobné následky zavádí do hry skoro samovolně :)




Stojím ale zatím, že pokud je v družině jen jedna létající postava, tak se s tím dá žít. V podzemí bude mít spíš nevýhodu, při cestování si užije extra spotlight, místy něco výrazně zjednoduší (třeba ustřílí nějakou bestii, co nemá možnost se ze země bránit nebo se dostane do obyčejně nepřístupné lokace), ale celkově to hru asi nezboří.
17.3.2015 09:45 - ShadoWWW
Zvonilka v pohádce uměla létat, dokonce všechny víly v té pohádce uměly létat, a nejen to: díky vílímu prachu mohly lehce nadzvedávat i velmi těžká břemena, se kterými by si ztěží poradil i svalnatý barbar Conan.

Někdo by řekl, že proti Conanovi je to broken, chudák Conan, co se nemůže měřit s vílou. A přesto: Zvonilka i Conan jsou oba super napínavé příběhy. Oba jinak a o to jde. Aby kampaně byly různorodé.

A že by nešlo sloučit Conana a Zvonilku do jednoho příběhu? Když jde sloučit batman a superman, tak jde určitě sloučit i Conan a Zvonilka, nebo aarakokokra, drakorození a lidé. Jen to bude prostě jiný styl příběhu.
17.3.2015 09:47 - Quentin
Píše:
Jen to bude prostě jiný styl příběhu.

A pravděpodobně jiný styl přípravy, případně bude potřeba vybrat úplně jiný ruleset. To je vše, na co jsem chtěl upozornit. Ve Střepech bych se neděsil ani celé družiny létajících valkýr.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10958194732666 secREMOTE_IP: 3.17.28.48