Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.

Jak překládat obor bojovníka Cavalier? - anketa končí 21.10.

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Kavalírkladné body17
Rytířkladné body6
Bohatýrkladné body27

Jak přeložit tulákův obor Inquisitive?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Slídilkladné body6
Pátračkladné body9
Vyšetřovatelkladné body12
Detektivkladné body0
Všímákkladné body1
15.9.2018 14:16 - Aegnor
sirien píše:
(lidi v tý classe hledaj něco jinýho než co ta classa dělá - a naopak lidi co by chtěli to co ta classa dělá často nenapadne hledat to právě v ní).

Rozvedeš to?
15.9.2018 14:47 - sirien
Protože mě to video zaujalo ještě z jiných důvodů, tak rovnou i shrnu co tam říká Mike:

- Ranger je classa s vybočujícím designem a je udělaná poněkud jinak než ostatní
- Jeden z hlavních rysů je, že hráče nutí k hromadě dlouhodobých voleb - postava už na 3. úrovni musí takové volby udělat hned 4 (favorite enemy, natural explorer (terrain), fighting style, ranger archetype)

Favorite enemy
- původem z 1. edice DnD (sem řikal, že si ta classa nese bordel z minulosti...) kde ranger měl bonusy proti Giant creatures.
- v 5e to zuniverzálnili, ale zároveň si byli vědomi že když se ty mrchy nevyskytnou ve hře, tak ta schopnost "propadne". Aby z toho nedělali moc drama tak tomu dali relativně malé a nebojové mechaniky, ale zároveň ta volba je velká ve smyslu trvalosti a rozsahu textu co tomu je věnovaný, což je trochu problém, protože ty věci dou logikou proti sobě plus to nastavuje očekávání, která to následně nenaplňuje (detaily někde kolem 10:30-13:00)

Natural explorer
- prakticky tentýž problém s možným propadnutím schopnosti (a "významné" volby). To je hned 2. významná volba kterou hráč musí dělat a která se v důsledku může ukázat nefunkční. (Mike tam poznamenává jak ty věci řeší ve své hře on... a je tam poměrně cítit že jeho přístup není moc kompatibilní s tím jak to je as written).

Obě tyhle volby jsou už na 1. úrovni. V důsledku můžeš skončit s tím že si přečteš mrtě textu co se tváří důležitě a uděláš hned 2 významné volby pro svojí postavu (což je tou dobou o 1 a možná i o 2 víc, než museli udělat ostatní) a vlastně z toho ani nemusíš vůbec nic mít. Což sucks. (Mikeova slova. Plus mínus.)

Designově hlubší problém je že z triády "combat, exploration, interaction" tohle celé cílí jen a pouze exploration, což je nevyvážené.

Fighting style
- tohle je taková funkční praktická volba se kterou není moc problém (...dle Mikea, jak sem psal já výše, dost lidí tam nějaké problémy vidí pro ten dual wielding atp.)

Spellcasting
- Mike hned z kraje uznává, že dost lidí na to kouká křivě, protože ve skutečnosti nechtějí kouzlícího Rangera. Tvrdí, že to je problém menšiny hráčů, ale že to pro ně i tak je red flag a pro tenhle okruh hráčů tak aspoń vytvořili Scouta v rámci Rogue classy.
- Spellcasting je prý něco co Ranger asi do budoucna tak moc mít nemusí (a de to odlišit v subclassách), ale proteď to je něco co Ranger prostě zdědil

Primeval Awareness
- Mike není amused, zejména protože osobně nemá rád schopnosti "co by prostě mohly bejt jen další kouzla"


...nějaké další komentáře vč. toho že Foe Slayer (20th level ability) je "spíš slabší" (z toho výrazu co v tu chvíli má a z toho jak se odmlčí než řekne co řekne bych spíš řek že chtěl říct "je dost nahovno", ale zjevně se udržel :D )



Obecně tam mrmlá nad tím, že prostě během tvorby a levelování rangera musíš udělat hromadu voleb, které ale nejsou jako u ostatních ve stylu "vyberu si co z těhle cool věcí dostanu", ale jsou ve stylu "dělám výběr a snažím se neudělat chybu", což je z jeho pohledu designově blbě.


Následně tam říká že dost z těch věcí člověk zjistí až zpětně (well... u něčeho z toho bych měl vcelku pochybnost, ale vzhledem k Mikeově obecné otevřenosti a vstřícnosti ke komunitě nebudu zlej a nechám to bez pitvání) a zároveň že při designu hry která má tak mohutný odkaz a zaběhlé stereotypy jako je DnD designeři nemůžou jen tak přijít a říct "uděláme to úplně jinak a uvidíme jestli se to chytne" (well... jízlivost mi tentokrát nedá nedodat, že přesně to zkusili u 4e - je hezké vidět že si to poučení vzali u Wizardů až tak moc k srdci že to teď berou s takovou daností:D ) - zejména protože tu jsou ohledy na kontext věcí a na např. kompatibilitu a konvertibilitu postav. Následně přiznává, že to tentokrát ale možná s tím důrazem na odkaz přehnali a zanedbali kvůli tomu obecnou užitnost té classy v rámci 5e samotného.



______

Z jiných věcí kvůli kterým sem to video ve skutečnosti sledoval a co by z toho mohlo zajímat i někoho jiného:

15:00 - Mike přiznává (resp. říká, potvrzuje... ono to není nijak inkriminující, jen taková perlička), že při házení (okolo zjišťování informací) používá "kvasi-GUMSHOE" princip "automaticky dostaneš co příběh vyžaduje a podle hodu případně něco navíc" - a navíc rovnou kredituje GUMSHOE a Robina D. Lawse a popisuje tu původní mechaniku :) Cool :)

24:30 - Mike tam v rychlosti poznamenává docela důležitej insight že Primeval Awareness pro hráče spíš sucks, protože to plejtvá spell slot a hráči "novou možnost utracení zdroje který už mají nevidí moc jako přínos" - tj. fakt že nová schopnost ze 3. levelu konkuruje co do zdrojů původní schopnosti z 2. levelu (spellcastingu, s nímž se pere o spellsloty) je spíš bad design (což zjevně vyplynulo z hráčského feedbacku) (Dám pravou i levou ruku jistého původního autora DrDII za přístup k tomu feedbacku z doby testingu i z doby po vydání. Za přístup k raw datům přihodim i jeho hlavu.)
15.9.2018 15:07 - sirien
Aegnor: když se podíváš na to proč lidi hateujou sorcerera, tak se to neustále točí kolem toho samýho: "má v důsledku málo kouzel, příliš malou flexibilitu..." - technicky to je nekonečné srovnávání s wizardem.

V podstatě to co lidi v sorcererovi hledaj je "damage dealing / striker implementace wizarda" - málo spíš jednostranně orientovaných kouzel se zvýšenou užitečností, týpek co sice nemá spellbook plnej věcí pro každou příležitost, ale kterej když to začne sázet tak to sakra lítá (...což je ideálně zobrazeno zvýšeným počtem damage kostiček a flat damage bonusů a zvýšenejma dosahama, rozsahama a saveama).

Což je ale ve skutečnosti spíš a) dost omezenej a nudnej koncept a b) v 5e na to nepotřebuješ samostatnou classu, bohatě si vystačíš s wizardem. Já sem si udělal naprosto funkční blade-singer archetype pomocí v podstatě as written PHB wizarda - přizpůsobil sem tomu rasu, background, rozdělení atributů, vzal sem si evocation school (tou dobou ještě nebyl Xanathar - dneska bych možná šáhnul po Warmage, i když ten evocation má v tomhle taky dost do sebe a slušnej potenciál) - lehoučce sem teda twistnul background abych se dostal aspoň k lehkejm zbrojím, ale to bylo cca všechno. A nemusíš jít nutně po blade-singerovi jako já, velmi podobně si můžeš udělat ranged-strikera, což má té "davové představě" sorcerera ještě o dost blíž.


Sorcerer ale ve skutečnosti neni jednostranej wizard, jak ho lidi vnímaj, sorcerer je classa, která Ti umožňuje vystihnout "magic-born" charakter, který má být o tom, že je magically gifted, ale ne nutně casting master.

Technicky naprosto ideální je nedívat se na Sorcerera jako na "dalšího sesilatele", ale jako na "nesesílací" classu s magickými class powers. Sorcererova kouzla jsou v podstatě "jen" class schopnosti s větší variabilitou výběru která dál dokresluje vybraný archetyp.


Tj. když budu chtít mít dragon-origin sorcerera tak to fakticky není "caster kterému je dána magie kvůli dračí krvi" - takhle si můžu okecat i wizarda (dát mu evocation a nějaký combo Firebolt, Burning Hands, Fireball a sem doma), ale je to doslova classa vyjadřující half-dragon charakter. Ty kouzla co si naberu pak neslouží jako kouzla, ale jako vyjádření nějaké další specifikace mého dračího původu.

Takže když sem si tvořil Annara pro naší hru 16th level casterů na Dálavě, tak sem jeho původ odvodil od Chaotic-Evil Red Dragona a narval sem mu tam hromady kouzel které byly buď ohnivé nebo mental-bullshitingy, abych tim vyjádřil takový ten... Glaurungovský archetyp. Nechtěl sem postavu co sesílá dračí kouzla, chtěl sem postavu u které její kouzla vyjadřují právě to že je half-dragon. Kdybych ten původ odvodil od nějakého Neutral-Good draka co je spjatější s druidama, tak si naopak vezmu asi víc různé natural magie atp.

Jak to popisoval Mike u těch Xanatharovskejch sorcerer archetypů, zejména u té celestial soul nebo jak se to menuje - Celestial Sorcerer není "úzce zaměřenej kněžskej caster", ale spíš někdo jako Paul Muad'dib z Duny nebo někdo jako Herkules (resp. mezi řádky tam byla naznačena jiná prorocká postava z jistého reálného náboženství, ale zůstaneme nekonkrétní, aby nás někdo náhodou neukřižoval, že...) - někdo komu je prostě samotným právem toho že se narodil dáno, že má (polo)božské schopnosti k nimž nepotřebuje garanta (patrona) a ta kouzla to mají jen vykreslit.


Tj. sorcerer jako classa slouží k tvarování takovýhle polo-božských nebo polo-mystických hrdinů, nikoliv jako classa s dalším casterem.


A mimochodem tohle fakt mohli vysvětlit o hodně líp.
15.9.2018 15:29 - Naoki
Píše:
(resp. mezi řádky tam byla naznačena jiná prorocká postava z jistého reálného náboženství, ale zůstaneme nekonkrétní, aby nás někdo náhodou neukřižoval, že...)

Spoiler Alert! :P :D
15.9.2018 15:48 - LokiB
sirien píše:
lehoučce sem teda twistnul background abych se dostal aspoň k lehkejm zbrojím


Je bych zmínil, že tohle je celkem zásadní věc, která by neměla bejt jen tak. pro dost lidí už to nebude úplně "dle pravidel", což jim bude činit potíž.
Nakolik to je lehoučce a nekolik významně, to je asi subjektivní.

Nevím, nakolik je to dneska ještě u 5E validní, průzkum nemám, ale v dřívějších dobách DnD to nefungovalo úplně "ukažte mi, co tam máte, já si něco vyberu", ale dost lidí k tomu přistupovalo způsobem "chtěl bych htát asi takovouhle postavu a když mi to pravidla neumožní, tak mě to štve. Přičemž to "takovouhle" bylo dost o individuálních představách (jo, je to tak).
A proto ten ranger a i proto takovej "multi-tool". někomu to nesedlo, někdo se v tom naopak našel.

Když se podíváš do ADND 2E, tak tam u popisu rangera uvádějí:

Píše:
The ranger is a hunter and woodsman Who lives by not only his sword, but also his wits.
Robin Hood, Orion, Jack the giant killer, and the huntresses of Diana are examples of
rangers from history and legend. The abilities of the ranger make him palticularly good at tracking, woodcraft, and spying.


Ono taky tehdy byl Ranger subclassou Warriora (spolu s Fighterem a Palladinem). Subclassa zaměřená víc na lehčí brnění a dvě zbraně. A taky podmíněná tím, že ranger nesmí spáchat žádný zlý čin, nebo přijde o status rangera.

Už tady, v 2E, měl Ranger možnost výběru "a species enemy". A už tehdy mě tahle schopnost, dnes spolu s tím výběrem prostředí (to je až z 3E, ne? i když možná to bylo už v nějakých Complete Book of Rangers nebo tak něco) moc nebrala.
Jako jo, má to potenciál pro tu classu do kampaní, jako je LOTR, protože si vybereš skřety a seš proti nim fakt dobrej, že i fighterovi celkem stačíš v šanci na zásah (což bylo hlavní kritérium v té době).
V běžném pelmel fantasy prostředí nevíš moc koho si vybrat a proč. S tím terénem je to podobné.

Měl ještě Hide in Shadows a Move Silently v přírodě ... takže se zas takovej přírodní Rogue vlastnosti.

Co se kouzlení týče, tam mohl sesílat priestovský kouzla, ale jen ze dvou domén: Plants a Animal a to až od 8. úrovně. Takže to nebylo nic zásadního a spíš to vysokolevlovejm rangerům "usnadňovalo" život v přírodě.
V 5E mají už od nízké úrovně kouzla, která, co jsem viděl, mu mají nahnat bojové využití, mark of prey a takové podobné.

Mně i dalším lidem se ten "duch" classy v 2E celkem líbil. V 5E ... to není úplně ono. Resp. takhle, je to jiné, člověka to tlačí někam trochu jinam, i v souvislosti s tím, jak se změnila celá hra. Dřív to bylo víc "ok, teď jsme ve městě, tak prim hraje rogue a wizard; teď jsme v lese, prim hraje ranger a druid, teď jsme v bitvě, prim hraje fighter

To už dneska není, hra se změnila (a lidi jsou podle všeho rádi). Jen pak úplně nedává smysl táhnout sebou některá historická rezidua. Nebo možná ano, aby mohli říkat "je to stále DnD, které jste znali kdysi, a ještě lepší".
15.9.2018 16:25 - sirien
LokiB píše:
Je bych zmínil, že tohle je celkem zásadní věc, která by neměla bejt jen tak.

nah, ani ne - přihodí Ti to takřka symbolickejch +1 (popř. teda nesymbolickejch ale slabejch +2) k AC. S tim že u Wizarda stejně nemáš u atributů úplně na rozdávání, takže tu Dexu moc nenakombíš. Reálně ten koncept bude docela dobře fungovat i bez toho, jen s tim to je tak nějak... elegantnější :)

Když to srovnáš tak draconic sorcerer má na 1th level AC 13 by default. Na vyšších levelech tohle zas vykombí nějakej ten magic item nebo prostě Magic Armor spell (kterej dá AC 13+Dex na 8 hodin, takže v mezičase klidně ještě stihneš Arcane recovery). Warmage má for free od 2nd level +2AC / +4 save výměnou za to že svojí další akci nebude castit víc než cantripy - což se ale rozhoduje až potom, co dostane zásah - tady už to je trochu do diskuse, ale nějak ostře bych to pořád neviděl.

Navíc sem to udělal tak že to nebylo for free - v podstatě sem z backgroundu nedostal nic jinýho, čímž sem obětoval dost jinejch věcí, na druhou stranu to tam zase dost sedlo stylizačně v tu chvíli takže ten background dělal vcelku přesně to, co měl...

Píše:
To už dneska není, hra se změnila (a lidi jsou podle všeho rádi). Jen pak úplně nedává smysl táhnout sebou některá historická rezidua.

Tak ono to že to tam je té hře nijak neškodí, problém je jen s tím jak to je implementované. Přímo v tom videu Mike mluví o tom jak by to dneska udělal jinak (subclassy podle domén atp.)... mě osobně to úplně neokouzlilo (i když ne že by to nepůsobilo funkčně) a spíš bych to udělal ještě jinak (víc po vzoru figtera a rogua - jako non-magic classu u které bych se víc vrátil k té představě tolkienovských hraničářů a drizztů a jiných archetypálně nemagických jedinců s tím, že bych tam nechal nějaké magic sub-classy se stylizační vazbou na druidy atp. pro lidi co by chtěli jet v tradiční magické linii)

Naoki píše:
Spoiler Alert! :P :D

Ale notak... :)
17.9.2018 07:50 - ShadoWWW
Hraničář v 5E ukazuje, že neexistuje žádná magická matematická ani fyzikální rovnice nebo tabulka, se kterou by šlo "vypočítat" nejlepší nebo dokonale odladěná pravidla. Že design RPG je z velké části, možná dokonce i větší části, humanitní, někde na pomezí psychologie a socilologie.

Unearthed Arcana a všechny ty ankety jsou zajímavou sondou, jak se tvoří pravidla na profesionální úrovni. Happy Fun Hour je ale možná ještě lepší. Ukazuje raný design, co v rámci designu předchází developmentu. Zároveň v tomto seriálu Mike sem tam reaguje na dotazy diváků v chatu, což občas obnáší to, že se vrací k analýze starých pravidel nebo anket, jejichž výsledky nebyly (v takové hloubce) nikde jinde publikovány.
18.9.2018 10:01 - Mnauk
Píše:
to all

Díky za odpovědi a následnou diskuzi, která projela několika vlákny, včetně wizard vs sorcerer. To jsem ani nečekal, to je fakt paráda tady.
Budu si muset promluvit s naší hraničářkou. Naposled už brbla a proto jsem taky zbystřil ...
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.2115261554718 secREMOTE_IP: 54.225.59.14