Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
25.1.2018 14:19 - sirien
Log 1=0 píše:
Používá akční vlnu (2. úrovně bojovník) ... Potud OK.

Moc ne. Co sem zaregistroval tak není moc jasné, jestli je akční vlna kombitelná se dvěma plnohodnotnejma kouzlama a co sem viděl tak se lidi shodujou že maximální možné magic combo nad akční vlnou je spell+cantrip.

(V pravidlech to prej neni moc ujasněný, nicméně prostě byl výklad "je to nejspíš díra, doma se to hrát dá, ofiko by to asi mělo bejt spell+cantrip; jestli se k tomu vyjádřil Mike nebo tak někdo nevim)

tj. za sebe bych tohle odmáv jako rule-lawering munchkinism a hráče bych praštil příručkou po hlavě (uznávám, že to nemá tutéž váhu co u Mage nebo Exalted, ale i tak ten hardcover zabolí).

Log 1=0 píše:
-Používá schopnost z (neschválené) školy znalostí, aby změnil její zranění za ohnivé

Jo. Až na to, že ta schopnost NEumožňuje alternovat force damage type, ale pouze "physical elements" (fire, thunder, acid, cold... žádné force, radiant atd.)

(Což byl dle Mikea dokonce explicitní designový záměr. Takže nepoužívá. Další rána příručkou po hlavě - tentokrát všema třema naráz.)

Log 1=0 píše:
Používá schopnost dračího čaroděje

...nepoužívá.

Plus cos napsal.


Takže týpek spálí spell slot 9 a dá 11d4+11 = 38.5 force damage. Congrats. Příště může přijít třeba s tim, že sešle Wish, aby přes něj seslal cantrip nebo tak něco.

Tomu neříkám combo, tomu obvykle říkám potrhlík, v tomto případě nicméně fakt neschopnej munchkin (nebo také idiot, abych tak řekl...)
25.1.2018 14:32 - Lurker.RulesLawyer
Sirien píše:
Co sem zaregistroval tak není moc jasné, jestli je akční vlna kombitelná se dvěma plnohodnotnejma kouzlama a co sem viděl tak se lidi shodujou že maximální možné magic combo nad akční vlnou je spell+cantrip.


Co jsem tak já zaregistroval, tak jediný místo v pravidlech který limituje sesílání víc kouzel za kolo referuje o kouzlech seslanejch jako Bonus Action.

Nehádali jsme se o tomhle už?

Je to RAW? Bezpochyby. Je to RAI? Těžko říct.

Sage Advice píše:
...If you cast a spell, such as healing word, with a bonus
action, you can cast another spell with your action, but that
other spell must be a cantrip. Keep in mind that this partic-
ular limit is specific to spells that use a bonus action. For
instance, if you cast a second spell using Action Surge, you
aren’t limited to casting a cantrip with it
25.1.2018 14:33 - LokiB
Merlin píše:
Log: nějak mi uniká důvod, proč ten člověk hraje rpg...


to je divný komentář. hraje ho, protože ho jeho způsob hraní baví
25.1.2018 14:43 - sirien
Lurker: no, i kdybys tohle vyhádal, tak jediný efekt bude, že místo ani ne 40 dmg za 9lvl slot dáš ani ne 80 dmg za 8 a 9 lvl slot.

Pořád platí, že mě příště můžeš zkusit překvapit něčím ještě ultimátnějším, jako např. sesláním cantripu Dancing Lights za pomoci Wish.
25.1.2018 14:43 - Log 1=0
sirien píše:
Moc ne

To už se tu řešilo na straně 222, viz Lurker. A ono je tam dost bugů i bez nejednoznačností, tak jsem to nezmiňoval.
sirien píše:
Jo. Až na to, že ta schopnost NEumožňuje alternovat force damage type, ale pouze "physical elements" (fire, thunder, acid, cold... žádné force, radiant atd.)

On myslí tuhle arkánu:
https://media.wizards.com/2017/dnd/downloads/20170213_Wizrd_Wrlck_UAv2_i48nf.pdf
Píše:
When you cast a spell with a spell slot and the spell deals acid, cold, fire, force, lightning, necrotic, radiant, or thunder damage, you can substitute that damage type with one other type from that list (you can change only one damage type per casting of a spell).

V tom novém už to není, a ano, je to nepochybně záměr.
25.1.2018 14:49 - Xyel
Tak jsem toho sorcerera našel v
Erratech .
25.1.2018 14:55 - Merlin
LokiB píše:
to je divný komentář. hraje ho, protože ho jeho způsob hraní baví


nevím co ti přijde divného na komentáři :). Já prostě nechápu, proč hraje zrovna role-play-game, když je cílem najít chyby/mezery/dvojsmysly/nejasnosti v systému a získat co největší cílové číslo. V mém pojetí rpg to nějak chybí.

Není tím zpochybněno, že je třeba hodně chytrý, umí počítat, vyhledávat atd. A proto by nejspíš na matematické olympiádě mohl být úspěšný :)
25.1.2018 14:59 - Lurker
Merlin píše:
No..sice mi stále uniká důvod, proč hraje rpg a nevěnuje se raději matematické olympiádě...

Hrát můžeš jen když mají čas čtyři další lidi. Ukájet se svým úžasným buildem můžeš kdykoli.

Merlin píše:
Já prostě nechápu, proč hraje zrovna role-play-game, když je cílem najít chyby/mezery/dvojsmysly/nejasnosti v systému a získat co největší cílové číslo. V mém pojetí rpg to nějak chybí.

Jenže čísla bez kontextu jsou většinou dost o ničem.


Sirien píše:
i kdybys tohle vyhádal, tak jediný efekt bude, že ...

Jsem toho názoru, že pokud je diskuse o pravidlech, má smysl je číst bez domácích úprav a jsem skálopevně přesvědčenej, že ta moje interpretace je oficiální.

Nehádám se ani tak proto, že chci hájit tu šílenost, jenom upozorňuji na nedostatky tvýho zdůvodnění.

Ostatně, to není dobrý k ničemu jinýmu než právě stavění buildů. (Už proto, že kdo se kdy dostal na 20. level?)
25.1.2018 15:06 - sirien
Log 1=0 píše:
On myslí tuhle arkánu:

Jasně no - stavět mega komba nad experimentální věcí která už byla v podstatě zahozená a označená za nefunkční omyl (eh, teda, pardon, bylo řečeno, že vzbudila "rozporuplné reakce") a která byla fakticky nahrazená novym úplně od začátku předělanym designem... makes sense.

Merlin píše:
Není tím zpochybněno, že je třeba hodně chytrý, umí počítat, vyhledávat atd.

No, já myslim, že způsob provedení to zpochybňuje docela dost - na matematické olympiádě by asi dost propad, protože by nejspíš nepochopil zadání úloh.
25.1.2018 15:16 - Merlin
sirien píše:
No, já myslim, že způsob provedení to zpochybňuje docela dost - na matematické olympiádě by asi dost propad, protože by nejspíš nepochopil zadání úloh.

já vycházel jen z logova popisu. Nestudoval jsem pravidla, ani se nedíval na video :).
25.1.2018 15:39 - Log 1=0
sirien píše:
Jasně no

To be fair... To video je půl roku staré a myšlené s nadsázkou. Myslím, že ani autor nemyslí, že by mu to prošlo u nějakého příčetného vypravěče.

Kdyby tuhle filozofii nepraktikoval i ve vážně míněných videích, tak bych to bral jako takový Munchkin guide of power gaming v audiovizuální formě.
25.1.2018 16:30 - LokiB
sirien píše:
Moc ne. Co sem zaregistroval tak není moc jasné, jestli je akční vlna kombitelná se dvěma plnohodnotnejma kouzlama a co sem viděl tak se lidi shodujou že maximální možné magic combo nad akční vlnou je spell+cantrip.


tohe jsem tu onehd8 tvrdil, a byl jsem tu tlučen do hlavy, že v FAQ bylo jasně řečeno, že to lze. nebo ne? a byly komentáře, zda to tak bylo myšleno od začátku, nebo jen pro oblibu hráčů povoleno
26.1.2018 09:21 - ShadoWWW
V novém videu mluví Jeremy Crawford o sociálních interakcích.

Ve zkratce:
  • Sociální dovednosti (Umění, Přesvědčování, Vhled, Zastrašování) jsou v pravidlech jen proto, aby pomohly hráčům, kteří nejsou tak zdatní v sociální interakci jako jejich postavy. Pokud hráč hraje za zkušeného vyjednavače, ale sám je spíš zakřiknutý, tak může požádat PJ o hod na příslušnou dovednost. Pravidla jsou napsaná ale tak, že lze hrát zcela bez nich a všechny sociální interakce lze odehrávat zcela bez mechanik.
  • V situaci, kdy je hráč o hodně lepší než jeho postava, se hráč s PJ mohou dohodnout, že si hráč bude házet na ověření příslušné dovednosti, aby to lépe simulovalo herní realitu. I v tomto případě se ale mohou dohodnout, že budou hrát zcela bez mechanik a hráč jen bude pamatovat na to, že se má krotit. Případně, pokud se hráč s PJ nedohodnou na házení, tak to PJ má implicitně nechat na čistém odehrávání.
  • Hody na sociální dovednosti mají sloužit hráčům a hody na ně by měly být vyvolány jimi. Autoři doporučují PJ, aby nevyvolával hody z pozice CP proti hráčské postavě ("CP se tě snaží přesvědčit, hoď si na Vhled... Přesvědčila tě." - Tato situace by měla být odehrána tak, že sám hráč během odehrávání rozhovoru požádá o ověření Vhledu, pokud se mu něco nezdá, a sám se rozhodne, nakolik CP věří.)
  • Hody na sociální dovednosti ani nemají být používány na sociální interakce hráčských postav mezi sebou. Hráči se mají za své postavy rozhodovat vždy sami.
26.1.2018 09:25 - ShadoWWW
A ještě Mikeovy rady pro začínající hráče.
26.1.2018 09:41 - LokiB
ShadoWWW: to mi přijde od nich jako takové rady typu "byli jsme líní dělat pořádná pravidla pro sociální interakce, tak hej, hrajte to klidně bez nich! stále to bude to staré DnD - vždyť oDnD nic takového také nemělo!"
Zajímavé to bude ve skupině, kde bude jeden nezdatný hráč, jeden průměrný a jeden velmi zdatný. Ten první si bude na všechno sociální raději házet, ten druhý si nebude házet na nic a ten třetí jen na to, aby sám sebe krotil a omezoval.

Ono, proč by zkušenější hráči měli používat mechaniky pro boj, konec konců, mohou si to rozdat mezi sebou, nebo se prostě dohodnout, jak si myslí, jak by se příslušný boj vyvíjel a jak by dopadl.

Jak úlitba hráčům, kterým mechaniky DnD pro sociální interakce přijdou slabé, to asi může fungovat.
26.1.2018 09:54 - ShadoWWW
A ještě zajímavý je i Mikeův vlog na tažení (kampaně).

Píše:
There is something that I see all the time in tabletop role-playing games whether it's home games or development like someone's making adventure. Everyone wants to have that M Night Shyamalan Moment of surprise things weren't what you thought they were.

To me that's great approach for a passive medium like a book, like a movie, like a TV show. I hate that for role-playing game because that surprise moment assumes that I as an audience and passive and you had been building an expectation in my mind by showing me stuff then you undermine it, and role-playing game it's not the surprise it's the discovery, it's "ha, I figured it out!" That's the equivalent moment. You showed me this, you showed me that and you showed me "oh wait I tied these together and figured out that the Baron is actually the person who's behind this plot, not the orc chieftain that he's trying to get us to go after and kill because he's angling to whatever take over the thing he Celia called us whatever". The aha moment isn't the Dungeon Master or the director or the writer pulling back the curtain saying "Here's what was here all along." It's the players going up and tearing down the curtain and going "Aha, I knew it! I knew there was something rotten here and I figured it out."

So that's what I would say is don't your players drive the story rather than the story driving the players
26.1.2018 10:17 - ShadoWWW
LokiB: Je to spíš o preferencích hráčů než o designu.

Kolik potřebuješ pravidel pro hraní DnD 5E? Pravidla ve Starter Setu mají 32 stran včetně obsahu a odehraješ s nimi v pěti různých postavách desítky hodin. Někdo si vystačí s Basic rules (114 + 63 stran), někdo si vystačí s core příručkami (320 + 320 + 354 stran). Někdo chce i další rozšiřující příručky (Xanathar, Mečové pobřeží) a někdo chce ještě víc (UA, nebo dokonce Pathfinder). Znamená to, že všichni autoři pravidel, co nevydali desítky příruček jako Paizo, jsou neschopní?

Designu se to týká v tom, že když někdo chce odehrávat sociální interakce popisně, aby mohl a pravidla ho v tom neomezovala (například schopnostmi povolání nebo dovednostní výzvou), a když nechce, aby taky mohl.

Co se týče např. boje, všimni si, že v DnD 5E můžeš boje hrát jak čistě mechanicky (jen házet kostkou a vyhodnocovat), tak i popisně (popisovat si akce a jejich výsledky, módně řečeno převádět mechanická vyhodnocení do fikce).
26.1.2018 10:20 - Šaman
LokiB píše:
Ono, proč by zkušenější hráči měli používat mechaniky pro boj, konec konců, mohou si to rozdat mezi sebou…

Byla to jednorázovka a bylo to na larpovém workshopu, ale už jsem zažil hru, ve které se dohodnuté duely řešily na chodbě. Buď s noži (larpovými), nebo pistolemi (kuličkovými).

Ale pořádal to stejný týpek, který jednou vedl westernový "dračák", kde nám rozdal kapslíkovky a hráč mohl střílet dokud mu pistolka neprocvakla. Každý měl dva až tři životy. Takže to probíhalo asi tak:
- "střílím na ty dva bandity na schodech…" prásk, prásk, prásk, cvak…
- "jendoho jsi sundal a druhému prostřelil nohu… další je na řadě Apač"


Takže všechno lze, když to tak hráče baví. Ale kampaň by tak hrát asi nešla :D
26.1.2018 11:49 - LokiB
ShadoWWW píše:
Znamená to, že všichni autoři pravidel, co nevydali desítky příruček jako Paizo, jsou neschopní?


ne, znamená to, že autoři DnD 5E dali do pravidel nějaký soubor mechanik pro sociální interakce. vidí, že někteří lidi z toho nejsou nadšení, protože to je tak jako "pro chudé". A tak říkají "hej, vlastně hrajte klidně bez nich, to je taky cool a DND není o mechnaikách pro sociální interakce".

Wow ... fakt jsme tuhle radu potřebovali, protože by jinak nikoho sama od sebe nenapadla? Jaký je přínos toho vzkazu? Že si někteří najednou oddychnou "uf, teda sociální interakce nás v DnD srala, ale teď máme potvrzeno, že se na ni můžeme opravdu vykašlat! sice mají postavy nainvestováno do skillů či statů, které přestaneme používat, ale tak co" ... ??

rozumím tomu, že lidem, kteří si stejně chtějí hrát per huba to třeba uleví ... ale fakt bylo nějak významně těch, kteří to tak chtěli hrát a nehráli, aby ta message byla vůbec třeba?
26.1.2018 12:30 - Gurney
Loki: A tenhle tvůj rant je o tom, že v té hře (s přiléhavým názvem Dungeons&Dragons) není dost mechanik pro socianí interakce, že je jich tam příliš, nebo jen nemáš takhle v pátek kolem poledne co dělat? :)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10503101348877 secREMOTE_IP: 3.14.70.203