Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
25.6.2018 12:52 - sirien
York píše:
Možná se na to video fakt koukni

tyvole... já jako nemám problém s YT kanálama a YTerama. Já se klidně i přiznám k tomu že mám subscribe na několik různých YT channels a YTerů a fakt rád na ně mrknu.

Ale jako... existuje content a formát co se pro něj hodí a existuje formát a content který dokáže efektivně postihnout...

...a jako tyhle chitchaty fakt nechápu - já bych přísahal že nudně tlachací radioshow s moderníma médiama umřou, ale ony se zjenvě jen přemístily do nahraného video-chat formátu a je to úděsný a ubíjející. Sem na 20. minutě a ty dva týpci řekli 3 pointy které by ve scriptovaném videu zabraly 5 minut a to by se do toho vešlo ještě víc strukturovanejch detailních postřehů - a místo toho tyhle dva plejtvaj časem mého života (díky Tvé malé výzvě, mimochodem...) tim že roztahaně v dialogu neustále opakujou tutéž pointu. Prnví ji řekne, druhej s ní souhlasí, první k ní zdánlivě něco dodá (nic podstatného), druhej s tím souhlasí a něco dodá, první s tím souhlasí... pět výměn nad tou samou pointou.

Ok, k žehlení asi pořád lepší než telenovela, ale srsly, stejně tak si k žehlení můžu pustit sérii koncentrovanejch YT videí a za stejnej čas se u žehlení dozvim mnohem víc a mnohem záživnějc.

A ten rant o otázce "co všechno a jak jde hrát v DnD" mě už fakt bolí - od lidí s takovým komunitním kreditem jako maj tyhle dva bych teda čekal víc a líp.


O story(telling) games se začnou bavit na 29. minutě kdyby to někdo hledal. Je to divnej mix zajímavejch detailů a postřehů z různých her a fakt divnejch vývodů a postojů. Celý téma toho co je storytelling game a jestli to je i DnD tam je zastřený očividnou snahou poplácat publikum po rameni a vyhnout se jakékoliv kontroverzi a to i přesto že tam strávěj X minut diskusí o tom jak se storytelling games odlišujou od DnD a proč DnD neni stejný jako tyhle hry - fakt vcelku WTF pasáž v tomhle směru.

Z povinného oslavování Critical role zejm. ve vztahu k propagaci DnD/RPG už mě začíná bolet hlava. Doteď sem neviděl jedinej doklad toho že by Critical role mělo nějakej zvláštní dopad mimo už existující RPG komunitu popř. možná ex-RPG komunitu. A intuitivně se mi to zdá spíš nepravděpodobné než pravděpodobné. A ohledně toho že "konečně se můžete na něco podívat a nemusíte se RPG učit od bráchy nebo kamaráda" tak na to je mnohem lepší ten půlhodinovej D&Diesel speciál nebo hodinovej Tabletop Fate. To že ani jedno nikdo z nich nezmíní je svým způsobem příznačné pro celý ten záznam.


WoD se konečně otevírá na 38. minutě... a Mattova pointa o White Wolfu a WoDčku jehož základní problém je že ho lidi hrajou je brutálně přestřelená a vyznívá jakoby to ve WW té doby byla nějaká celistvá firemní kultura. Což nedává úplně smysl ani historicky a ani co do personální skladby WW té doby. Tj. je to taková hezká anekdotka z druhé ruky která je rozpatlaná po celý zdi, ale to je tak všechno (docela mi je smutno z toho že mi je jasné že existují lidé co vyjádření lidí jako Matt příjimají nekriticky a když Matt řekne že něco nějak bylo tak to hned vezmou jako historický fakt).


Tyvole... sem se prokousal (a z části proklikal) 45 minutama a ten záznam má ještě celou. Další. HODINU! #srsly lidi, to nemáte v životě žádnej obsah že máte čas poslouchat takovouhle rozředěnou polívčičku?


Ten point o "nečitelnosti" Dresden files RPG... je dost odtrženej od reality spousty lidí okolo a vypovídá to víc o těch dvou a o jejich vztahu k DF než o tom jak se na DF RPG bude dívat cílové publikum DF. Ale hlavně, že si na to konto oba hodně pochválej Mattovu chystanou knížku která je úplně jiná a tím pádem mnohem lepší. Well.


Právě sem přežil jednu hodinu (záznamu, pětinu, možná čtvrtinu sem proklikal) a... vlastně sem se vůbec nic nedozvěděl, jen ty dva pořád o něčem mluvěj, ale nic neřikaj.

20 minut nějakejch tlachů o jejich vlastních projektech (nic zajímavého se tam o nich člověk vlastně nedozví). Nějaký postřehy o historii SF RPG ze '70/'80 - vlastně nic zajímavýho, ale už jen 20 minut do konce!!! YES! A diskuse začala bejt trošku zajímavá když začali řešit otázku ras v RPG a jejichž užití v paralele k rasismu... bylo by to mnohem zajímavější kdyby říkali i něco jinýho než co už zaznělo dřív. Někdy v osmdesátkách, nebo tak nějak, ale tak trocha retra při poslechu 30 let starejch konceptů je super obsah při poslechu skoro dvouhodinovýho záznamu dvou youtuberů. #killMeSomebody.

Za dobu co sem to poslouchal sem moh dopsat rozepsanej článek co tu mám. Tohle bylo doufám zas na dlouho naposled co sem se nechal přesvědčit abych si něco podobnýho pouštěl.
25.6.2018 12:56 - sirien
Jo, vlastně ještě k původní pointě. Pravda že tam v tom videu říkají k tomuhle míň než se zdálo. Oni tam totiž neříkají skoro nic o ničem, jen to neříkají skoro dvě hodiny.


York píše:
Napsal jsem "as written."

To na tom nic moc nemění.

York píše:
Co je gamistického třeba na společném vymýšlení aktuálního problému kampaně?

Obávám se, že máš velmi omezené a extremisticky úzké chápání toho co ty herní preference znamenají a jak se reálně u hráčů projevují.
25.6.2018 13:13 - Aegnor
York píše:

Získávání fatepointů s aktuálním problémem kampaně nesouvisí.

Ok, mohl bys to hrát třeba stylem "Hele, co kdyby v kraji neřádil drak, ale třeba kuře co tady sousedovi ulítlo z kurníku?", ale nevím, jestli bych tomu říkal gamismus.

Hrajeme SW Fate. Přemýšlíme, jaký nový problém by se mohl udát. Já, jakožto hráč Jedi rytíře s neúctou k pravidlům, nadhodím, že bychom mohli řešit nějakého sitha, kterému se podařilo se dostat do řádu jediů a je potřeba ho odhalit. BAM, hnedka mám možnost sbírat fate pointy (konflikty s bývalým mistrem, nějaké další dávné vztahy, můžu představit nějaké postavy z minulosti) a zároveň je utrácet efektivně (znalosti chrámu, zvyků, lidí ...).
25.6.2018 13:19 - LokiB
sirien píše:
stejně tak si k žehlení můžu pustit sérii koncentrovanejch YT videí a za stejnej čas se u žehlení dozvim mnohem víc a mnohem záživnějc.


možná už seš moc starej. dneska lidi nekoukaj na YT, aby se něco dozvěděli, ale aby zabili čas ... k čemuž jim mluvící hlavy dobře pomáhaj :)
I když na to, aby to bylo úplně stylový, je v tom videu málo vtipné akce ... nějaké to BUM! záběr na prsa, HEHE! záběr na přejetýho psa. a tak.
25.6.2018 13:24 - sirien
LokiB píše:
dneska lidi nekoukaj na YT, aby se něco dozvěděli, ale aby zabili čas

To s věkem nebude mít moc společnýho - úplně stejně se dřív dívalo na televizi (a předtim poslouchalo rádio nebo já nevim). To je o tom že dneska s internetem zvládnu dělat obojí naráz - zabíjet čas a ještě navíc se něco dozvědět.
25.6.2018 13:44 - Šaman
Aegnor píše:

To, co popisuješ, bych neoznačil za gamistický. Ve Fate vlastně aspekty definují okolo čeho by se měl točit příběh. Jestliže jsi Jedi a navíc máš neúctu k pravidlům, tak by se tvoje hra měla točit okolo pravidel řádu. Občas se odskočí jinam (pokud máte více postav které spolu nemají moc společného), ale celkově by se v přibězích s tvojí postavou měli vyskytovat Jediové, Sithové, otázky morálky a pravidel.
Pokud bys byl celou kampaň na pašerácké lodi bez kontaktu s ostatními rytíři a jejich pravidly, pak nastala chyba komunikace mezi tebou a GM. Resp. v klasické hře je to práce GM, aby se tvé aspekty ve hře projevily.
25.6.2018 14:13 - sirien
Šaman: ne, kdyby to aspekty definovaly takhle tvrdě, tak by byly preskriptivní (aspekt by předcházel fikci), což - jak jsem opakovaně dokládal - nejsou. Aspekty jsou deskriptivní.

Tj. aspekty nedefinují to, kolem čeho by se příběh měl točit - aspekty to "vystihují". Aspekty můžou být použity k definování záměru toho co je příběhovým obsahem, ale pokud se toto v reálné hře nenaplní a hra začne být o něčem jiném, tak to není chyba ani selhání mechaniky. (srovnej s jinými hrami které skutečně mají obsahově definující mechaniky, např. Mountain Witch)

Šaman píše:
Pokud bys byl celou kampaň na pašerácké lodi bez kontaktu s ostatními rytíři a jejich pravidly

...tak to může bejt pořád naprosto ok, protože Jediho můžeš v klidu hrát aniž bys kolem sebe měl zbytek řádu a neúcta k pravidlům se může taky projevovat bez vztahu k Řádu samotnému - nebo se ten rozpor může manifestovat vnitřně v podobě osobního vývoje té postavy, aniž by tento byl nutně zobrazen skrze konfrontaci s jinými Jedii. Což není herně problém (což vím, protože, well, sem nějakou dobu takovou postavu hrál...)
25.6.2018 14:16 - Aegnor
Šaman píše:
Pokud bys byl celou kampaň na pašerácké lodi bez kontaktu s ostatními rytíři a jejich pravidly, pak nastala chyba komunikace mezi tebou a GM. Resp. v klasické hře je to práce GM, aby se tvé aspekty ve hře projevily.

Ale i v takové kampani se ty aspekty můžou projevit, klidně v úplně stejné frekvenci, jako aspekty ostatních. Stále je ta postava Jedi, stále má obecně neúctu k pravidlům. To jsou věci, které jen tak nezmizí.

Ale když se pak jeden krátký příběhový oblouk bude věnovat zápletce, kterou jsem popsal já, tak najednou ta postava bude mít možnost využívat aspekty doslova na každém rohu.

EDIT:
sirien píše:
Což není herně problém (což vím, protože, well, sem nějakou dobu takovou postavu hrál...)

Upřímně, zrovna ta vaše hra mě napadla, když jsem přemýšlel, jaký příklad použiju.
25.6.2018 14:22 - Merlin
Vážně je ta debata ještě o DnD5e?
25.6.2018 14:28 - sirien
25.6.2018 14:40 - York
sirien píše:
Samozřejmě.


A tohle zabíjení času je samozřejmě naprosto v pořádku, že? :)
25.6.2018 14:42 - MarkyParky
Sirien píše:

ne, kdyby to aspekty definovaly takhle tvrdě, tak by byly preskriptivní (aspekt by předcházel fikci), což - jak jsem opakovaně dokládal - nejsou. Aspekty jsou deskriptivní.

Občas zapomínáš, co jsi napsal do svého vlastního překladu (a samozřejmě je i v originálním znění). ;o)

Souhlas s tebou, že aspekty nejsou automaticky preskriptivní ohledně fikce.

Nesouhlas s tím, že nejsou preskriptivní vůbec.
* Mohou se stát preskriptivní ohledně fikce, pokud je to podloženo FP transakcí (např. negativní vyvolání -"Takže ty jsi rytíš Jedi? Jestli vezmeš tenhle FP, tak obchodník bude Toydarian, ti nejdou ovlivnit Sílou").
* Ale pořád zůstávají preskriptivní co se týká dramatu - "My máme ROZBITÉ ŠTÍTY? Tak to bych se měl R2D2 vydat je opravit - Overcome." Přítomnost aspektu říká: "Je to důležité pro příběh, vydáš-li se touto cestou, musíš to vyřešit, nemůžeš to odignorovat."
25.6.2018 15:22 - sirien
MarkyParky píše:
Nesouhlas s tím, že nejsou preskriptivní vůbec.

to co popisuješ neni úplně to co sem měl namysli. I při FP transakci musí nadále platit že aspekt je (stále) náležitě reflektován ve fikci - pokud jeho fikční význam přestane dávat smysl, FP transakce přestne být možná (protože aspekt zmizí). To je myšleno tou deskriptivností. (Oproti preskriptivnosti kdy by se fikce musela podřídit mechanicky přetrvávajícímu aspektu).


Anyway, právě tahle úroveň mechanik, které jsou přístupné kontrole hráčů, ale přitom nejsou svázané s jejich postavami a existují v nějaké abstraktní úrovni "nad fikcí" v úrovni dramatu / narace je právě to, co odlišuje jiné ("storytelling") hry od DnDčka. Osobně bych neřekl, že jsou tyto hry odlišné na úrovni RPG X Storytelling, spíš že jde o nějakou podmnožinu RPG jako takových (oproti "storygames" (c)Forge, které podle mě jsou odlišné na úrovni RPG X Storygame) (note: přičemž původní i "nový" STs je v tomhle případě přes svůj název non-storytelling, aby to nebylo tak jednoduché) Proto mi přijde to vymezení z toho videa proti takovému rozlišení tak nesmyslné (stranou toho že oba mluvčí následně tohle rozlišení sami používají, jen ho nenazývají tím slovíčkem)

Otázka je, jak moc by DnD zůstalo DnDčkem kdyby tam podobné mechaniky přibyly (navíc nad mechaniky pro vymlacování monster atp.)
25.6.2018 15:34 - York
sirien píše:
přičemž původní i "nový" STs je v tomhle případě přes svůj název non-storytelling, aby to nebylo tak jednoduché


Protože v té době šlo o posun v přístupu, tj. v soft mechanikách, nikoliv v hard mechanikách*. A samozřejmě oproti DnDčku v té době, nikoliv oproti 5e.

* Což dost často hráči odignorovali a hráli to dál svým zajetým stylem, takže to pak vypadalo jako úplně stejná hra.
26.6.2018 09:37 - Vojtěch
sirien píše:
Volo vyprávěl jasnou story. Volothamp napsal příručku na zadání Elminstera a Ty čteš tutu příručku která je jasně napsaná tak že to dává smysl - její struktura odpovídá in-game artefaktu, přesně jak by to třeba Volo sám sepsal, nejdřív se pročteš pár fakt evil věcma, pak nějakýma detailnějšíma pohledama... Mordenkain je psanej způsobem kterej mi nepřijde že by měl nějakou vnitřní story osnovu.


Alespoň vidíš, proč Volothampovy průvodce čte půlka Faerûnu, zatímco Mordekainenovy spisy jen kroužek suchých akademiků z Greyhawku ;)
4.7.2018 22:21 - ShadoWWW
Nathan Kate (šéf Mikea Mearlse) uvolnil na Twitteru tento obrázek jako spoiler.



Vypadá to, že Wizardi vydají Player's Handbook v limitovaném obalu (možná i otatní ze základní Trojky?) a vypadá to, že jedním z těch ohlášených světů by mohl být Spelljammer (podle toho ...MER).

O té nové PHB se proslýchá, že by tam mohl být i nějaký nový obsah, možná něco z UA nebo Vola, Mordenkainena či Xanathara. Ale jsou to zatím spíš spekulace.
8.7.2018 22:13 - ShadoWWW
Potvrzen Spelljammer jako další 5e setting. Více informací 23.7.
14.7.2018 21:06 - ShadoWWW
Bratranec ve svém hraní DnD 5E inspirované středověkou Evropou sepsal pro své hráče seznam úprav a pokynů:

Krátký odpočinek
Osmihodinový odpočinek, z toho aspoň 6 hodin spánku, vyžaduje utáboření se u ohně.

Důkladný odpočinek
Vyžaduje ubytování v hospodě nebo obdobném stavení na dobu aspoň 3 dnů. Každý den si postava vyléčí 1 + oprava Odolnosti životů (minimálně 1) a odstraní si 1 úroveň únavy a zakaždé 3 dny si obnoví polovinu kostek životů. Kouzlící postavy si mohou obnovit své pozice kouzlel po 3 dnech odpočinku.

Další pokyny:
* Ve světě neexistují teleportační kouzla a hráči se je nemohou naučit
* Kouzlo světlo je kouzlo 1. úrovně
* Nestvůry jsou unikátní a smrtící
* Nestvůry jsou individuální; mohou mít úrovně povolání.
* Legendární nestvůry jsou legendární. Některé bystosti smrtelníci nemohou zabít bez ohledu na jejich úroveň.
* Příběhy v legendách nejsou nutně o zabíjení legendárních nestvůr, polobohů atd.
* Cestování je těžké
* Neexistuje veřejná doprava
* Mapy jsou vzácné a nepřesné
* Svět je neprozkoumaný
* Lidé (a ostatní rasy) nejsou milí
* Lidé (a ostatní rasy) nejsou tolerantní
* Lidé (a ostatní rasy) jsou pověrčiví
* Lidé (a ostatní rasy) jsou podezřívaví
* Lidé (a ostatní rasy) nemají rádi rozdíly. V oblékání, vzhledu, chování, zvycích atd.
* Lidé (a ostatní rasy) nejsou vzdělaní
* Lidé nemají rádi cizince v brnění s velkými meči.
* Magie je vzácná a zakázaná
* Ženy a muži si nejsou rovni
* Děti jsou majetkem
* Rasy se navzájem nemají rády
* Sociální postavení hraje velkou roli
* Sociální postavení je důležitější než úroveň, životy atd.
* Zákon i tresty jsou tvrdé
* Pro šlechtice a prosté obyvatele platí jiné zákony
* V zemích vládnou mocní lidé. Nechtějí žádné soupeře a netolerují vzdor.
* Dobrodruzi jsou obvykle na spodu sociálního postavení. Nevlastní půdu, nemají příbuzné, jsou to obvykle cizinci. Dávejte si na ně pozor.
* Řeší se pravidla pro zvedání a nošení (včetně varianty zatížení) a dbá se na zásoby vody a jídla
* Oblečení se časem obnošuje a ničí
* Hygiena je slabá
* Zdravotní péče neexistuje
* Číst a psát umí jen učenci
* Náboženství je důležité, eteizmus neexistuje
* Bojová střetnutí nejsou vyvážená a nejsou založena na úrovni družiny
* Avšak dobrodružství jako celek bere v úvahu úroveň družiny
* Nelze vyhrát každý souboj
* Družina by vždy měla zhodnotit své možnosti
* Každý (vysoko i nízko postavené osoby) ctí, že na ležící a utíkající osoby se neútočí, pokud na ně nění vydán zatykač. Překročení tohoto pravidla vede k vydání zatykače a všeobecnému pohrdání.
15.7.2018 08:42 - Maelik
Eh..nechci být šťoura, ale pokud je Světlo kouzlo 1. úrovně..co Tančící světla? zůstávají jako trik?
A pak..nejsem žádný historik, ale pokud vím ve středověku ta hygiena zas tak špatná nebyla..jako nebyl to žádný zázrak, nicméně móda nemytí se a místo toho používat voňavky přišla až později v souvislosti s objevem mikroskopu.
S tou zdravotní péčí..jasně že není VZP, nicméně králům a bohatým šlechticům se nějací medici vědovali celkem běžně..takže existuje, jen ne pro každého.
A pak je tu postupné opotřebování věcí..nějak si úplně neumím představit jak to hlídat.

Jinak je to samozřejmě zajímavé, jen by to možná zasluhovalo vlastní článek, kde k bodům budou i implementace, než jen takovýhle rychlý výčet bodů.
15.7.2018 13:14 - MirTur
To ShadoWWW:
Zajímalo by mě, jakou mají hráčské postavy motivaci v takovém světě hrát. Víš co, rasy se nemají v lásce, magie je vzácná a zakázaná (většina povolání DnD v sobě nějakou tu magii má), navíc i ty dobrodruhy nikdo moc nemusí...
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11166000366211 secREMOTE_IP: 34.201.122.150