...dotaz byl původně
odtud
A TLDR odpověď je - v podstatě všechno co se v 5e nepovedlo se zvládlo zkoncentrovat právě v Rangerovi:
- Matemtaicky je nevyváženej, je to objektivně nejslabší classa (dost citelně na to aby si toho všimli i hráči co nejsou posedlí designovou teorií a analýzou systémů)
- Nemá žádnou stěžejní mechaniku o níž by se mohl opřít a která by ho činila unikátní (oproti např. druidovi, barbarovi atd.) a zároveň ani není moc přesvědčivě kvalitní ve věcech na které se zaměřuje (fighter ho překonává v boji, ve střelbě, ve výdrži...)
- Teoreticky Ranger-ikonická subclassa "beastmaster" je zvoraná a vcelku dysfunkční (tak moc že v UA dostala v podstatě plnou revizi)
- Jeho stylizace je totální bordel - co kdysi vzešlo z inspirace Aragornem (s naprosto mizernou implementací, co se mého názoru týká, ale to je vedlejší) se následně zmatlalo s Drizztem a dalšíma podobnejma nevkusnostma, přihodila se k tomu nějaká magie... dneska vlastně nikdo pořádně neví, co má Ranger bejt zač - a to má i mechanické dopady. Beast-releted věci sou nefunkční, Aragornovskej feeling má mnohem víc fighter, Drizztovské prvky jako je dual-wielding se tam tlučou s hromadou jinejch power se kterejma si konkurujou o pitomý bonusovky...
- ...a když už sme u té magie, tak ta je taky dost kontroverzní - dost lidí má pocit, že Ranger je half-caster v podstatě násilnym donucení, což a) zbytečně ubírá non-magic classu a b) to Rangera připravuje o možnosti skutečně rozvinout jeho ostatní nemagické schopnosti
- ...a aby toho nebylo dost tak další ikonické schopnosti sou dost nanic, favorite terrain (nebo jak se to...) a favorite enemy sou brutálně dysfunkční návrh (asi jako v DrD druid - super když si ve hvozdu, jenže ta hra se nehraje ve hvozdu, takže bad luck bro)
...celkově to neni tak hrozný, aby si ta classa nenašla pár svejch fanoušků, co jí bez problémů hrajou a baví je, ale fakt je, že je prostě nepovedená.
Čímž se dost liší od např. sorcerera, kterej je dobře navrženej, ale špatně komunikovanej (lidi v tý classe hledaj něco jinýho než co ta classa dělá - a naopak lidi co by chtěli to co ta classa dělá často nenapadne hledat to právě v ní).