Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
10.1.2019 16:36 - Log 1=0
Aeris:
Myslím, že rozebírat 5E ve vláknu o 5E je naprosto v pořádku..
Mohl bys prosím rozepsat, co přesně znamená gish (z kontextu tuším, ale pro jistotu), a v čem ten pojem bard naplňuje? A to konkrétně kterými kouzly a schopnostmi, říct, že má nejlepší kouzla a umí nejlíp bojovat je takové dost nicneříkající.
10.1.2019 17:18 - efram
Píše:
Tarfill


to jsem těm spíš ohledně toho boha pochopil špatně já. takto tomu rozumím a dává mi to herně smysl.
10.1.2019 17:30 - sirien
Šaman píše:
takže nižší AC

buď vyšší AC nebo nižší THAC0, vyber si :)
10.1.2019 17:46 - LokiB
Aeris píše:
v DnD jediný skutečný gish, před 5E byl jenom Fighter/Mage,


??
Myslíš před 3E, ne?
Protože 3E a další už měli možností pro tvorbu gish postav více.
10.1.2019 17:54 - Šaman
sirien píše:

Neeee… já už úspěšně zapomněl na tu věc s T na začátku a nulou na konci a ty mi to zase připomeneš. Kostka is dark and full of terrors.
10.1.2019 17:59 - Aeris
LokiB píše:
??
Myslíš před 3E, ne?
Protože 3E a další už měli možností pro tvorbu gish postav více.


Záleží, jak se na to díváš. Mnoho lidí nemá rádo to patlání se s různejma classama, kde máš postavu které výčet povolání je na dva-tři řádky. Když už, tak po ADnD byl nejbližší ekvivalent Bladesinger v 4E Essentials, což ale není moc co říct teda.

ADnD F/M, resp. F/M/C, byl technicky spíše něco jako variant classy v pozdní 3E nebo Pathfinderu, tedy chovalo se to jako "jedna celistvá classa" s hodně abilitama, než classa A + classa B (+ classa C). Tudíž ten Bard je tomu konceptu a provedení o hodně blíž. Pokud bereme za DnD i Pathfinder, tak pak Magus předčil 5E Barda, i když ne až tak docela, jelikož taky nemá full caster progresi.
10.1.2019 22:54 - Log 1=0
A proč je teda bard nejlepší gish? Neříkám, že nemůže být, ale zřejmé mi to není?
10.1.2019 23:11 - sirien
gish?

EDIT: aha.

nicméně - co přesně že to z barda dělá nejlepšího sesilatele v 5e?
11.1.2019 00:07 - Log 1=0
V chvílích prokrastinace jsem vyrobil homebrew povolání. Alchymista. Netestováno. Pokud se chcete podívat, zde:
https://drive.google.com/file/d/1KrlMyn0bOS57yk6ueaRveQUnA1AWlVxa/view?usp=sharing
11.1.2019 08:03 - Aeris
Log 1=0 píše:
A proč je teda bard nejlepší gish? Neříkám, že nemůže být, ale zřejmé mi to není?


sirien píše:
gish?

EDIT: aha.

nicméně - co přesně že to z barda dělá nejlepšího sesilatele v 5e?


Bard v 5E má full caster progresi a taky schopnost vybírat si a používat kouzla z libovolného spell listu mimo svého, tudíž má prakticky nejlepší kouzla na plný síle. Taky má možnost specializovat na Lore of Battle, což trochu dohání základní bojovou kompetenci, pokud na to hráč nechce utrácet featy, resp. nechce si brát zrovna ty cizí kouzla, která dorovnávají útočné schopnosti fightera (např. jako rangerský Swift Quiver a různé paladisnké Smite) a má dobrý baseline předpoklady co se bojových schopností týče naproti Warlockovi a Wizardovi. Technicky se tímto nedostává tak úplně na úroveň ADnD F/M, jelikož nemá tu fighterskou kompetenci na plné síle pořád, ale je to o dost lepší oproti jakékoli jiné variantě (ne-paskviloidní 3E multiclassové chiméře) co dosud od ADnD byla k dispozici.
11.1.2019 08:51 - Log 1=0
Co to je Lore of Battle? Není to specializace, není to odbornost, není to kouzlo, není to schopnost.

To, že může mít 6 libovolných kouzel, je sice super, ale že by to z něj dělalo lepšího sesilatele, než je kouzelník s cca stejným množstvím připravených kouzel, 2x více v knížce a mnohem větším seznamem kouzel, to si až tak nemyslím.

A opět pěkné nicneříkající prohlášení o lepších bojových předpokladech. Jaké lepší předpoklady má bard oproti černokněžníkovi?
11.1.2019 08:57 - Tarfill
Log 1=0 píše:
V chvílích prokrastinace jsem vyrobil homebrew povolání.

Super! A chceš moje poznámky ohledně toho řešit spíš v soukromé poště, nebo to mám hodit sem veřejně...?
Edit: tohle si zaslouží vlastní vývěsku na hlavní stránce, ne jen obyčejný odkaz v dlouhosáhlé diskuzi... ;-)
11.1.2019 09:00 - Log 1=0
Veřejně.
11.1.2019 09:55 - Aeris
Log 1=0 píše:
Co to je Lore of Battle? Není to specializace, není to odbornost, není to kouzlo, není to schopnost.

To, že může mít 6 libovolných kouzel, je sice super, ale že by to z něj dělalo lepšího sesilatele, než je kouzelník s cca stejným množstvím připravených kouzel, 2x více v knížce a mnohem větším seznamem kouzel, to si až tak nemyslím.

A opět pěkné nicneříkající prohlášení o lepších bojových předpokladech. Jaké lepší předpoklady má bard oproti černokněžníkovi?


Pardon, oficiálně se tomu nadáva College of Valor. Warlock má horší bojové proficiencies než standardní bard.

Co se kouzelníka týče. Tenhle koncept gishe je v podstatě to, že musí splňovat následující:

  • téměř 100% se vyrovná bojové schopnosti plného bojovníka (damage, tankovací schopnost, melee/ranged možnosti, triky)
  • vyrovná se magickou sílou a potenciální utilitou plnému casterovi
  • antimagie a spol. by neměla bojeschopnost gishe výrazmě snížit (tohle od ADnD škřípě všude, ale u 5E Barda asi nejmíň, pominu-li Paladina a Eldritch Knighta, kteří ale nesplňují druhý hlavný předpoklad)
Je to v podstatě samo o sobě (schopnostně) Mary Sue ideál založen na brzké pulp high fantasy, kde je předpoklad, že pokud magie existuje a je silná, tak rozdíl a rozhodující faktor je ne-magická bojeschopnost. Viď. např. Warhammer Fantasy, nebo Malazan, kde nejlepší mágové jsou zároveň nejlepší šermíři a válečníci a je to zárověň ideál na který se má aspirovat.

Důvod proč takovouto postavu hrát, je samozřejmě v tom, že pomaleji napředuje, resp. potřebuje víc času na dosáhnutí hranice, kde se její schopnosti v obou směrech dostanou na stupeň, kdy jejich kombinace dosáhne ten skutečný "overpowered" pocit. Takže v podstatě je to pro hodně lidí ta ultimátní power fantasy ve fantasy settingu.

ADnD F/M nebo F/M/C jsou tohoto zatím nejčirejší ekvivalent v DnD-like hrách. Postupují hodně pomalu a jsou docela dlouho relativně omezení, ale pak přesáhnou hranici, kdy jejich bojovnické a sesilátelské schopnosti umožní lehce porazit jak bojovníky, tak mágy a pokud se hraje až na úplné šílenosti jako uncapped levely apod. tak prakticky ve finálním stádiu nemají v žádném klasickém bojovníkovi nebo mágovi ekvivalentního stupně rovnocenného oponenta.
11.1.2019 10:26 - pilchowski
Aeris píše:
napředuje

chorvatsko? srbsko? slovensko? (sorry za OT)
11.1.2019 10:33 - Log 1=0
Aeris píše:
Warlock má horší bojové proficiencies než standardní bard.

Což je výhoda, která během dvou levelů shoří jako papír, pokud půjdu po tomhle buildu.

Ta část o kouzelníkovi se týkala "nejlepšího sesilatele" ne swordmage.

Tebou popsané charakteristiky nejlépe splňuje černokněžník s patronem Čepel uřknutí.
11.1.2019 11:12 - Aeris
Log 1=0 píše:
Což je výhoda, která během dvou levelů shoří jako papír, pokud půjdu po tomhle buildu.

Ta část o kouzelníkovi se týkala "nejlepšího sesilatele" ne swordmage.

Tebou popsané charakteristiky nejlépe splňuje černokněžník s patronem Čepel uřknutí.


Může být, DnD nehraju už hodně dlouho, sleduji ho jenom z nostalgie a v diskuzích a wikinách, kde se tyhle věci zpomínají jsem konsensus zatím pořád viděl ve prospěch barda, než warlocka, hlavně kvůli té magické stránce (mnohem lepší spell list).

A ano, typický swordmage ala 4E, 5E bladesinger, eldritch knight nebo warlock, v podstatě tuhle striktní definice gishe nesplňují. V podstatě ji naplňuje jenom něco, co plně ekvivaltně odpovídá postavě s Fighter 20 a Wizard 20 zárověň. Což vzhledem na důraz vybalancování DnD od 3E znamená, že lidi co mají rádi hraní jenom poctivého gishe spíš DnD opustili.

pilchowski píše:
chorvatsko? srbsko? slovensko? (sorry za OT)


Slovensko. Sorry, babička měla už hodně poslovenštěnou češtinu a já jsem sice v Česku už nějaký ten čas, ale pracuji a pohybuji se spíš v anglicky a německy mluvícím kolektivu, takže se vůbec nezlepšuji, spíš naopak.
11.1.2019 13:02 - Log 1=0
Aeris píše:
mnohem lepší spell list

To je pravda, výběr kouzel má bard lepší. Černokněžníkovi ale dávají další variabilitu vzývání. Spousta lidí černokněžníka nedocení, protože funguje jinak než ostatní sesilatelé, a nejde tak snadno porovnat.
Aeris píše:
lidi co mají rádi hraní jenom poctivého gishe

Z popisu mi připadá, že se sem hodí "munchkini".
11.1.2019 13:18 - sirien
Log 1=0 píše:
Spousta lidí černokněžníka nedocení, protože funguje jinak než ostatní sesilatelé, a nejde tak snadno porovnat.

To je dost podobnej problém se sorcererem. Obecně mi přijde že lidi často odmítaj vnímat, že to je jiná classa co funguje úplně odlišně a ne jen přelakovanej wizard.
11.1.2019 13:23 - LokiB
Log: zkus se na to podívat bez předsudků "hrajeme přeci postavy".
Optimalizace postav pro určitý účel je dlouholetou disciplínou v DnD a není to samo o sobě žádné munchkinování. Power playeři to jsou, ale zatahovat do toho munchkiny je mimo.

Ty kritéria pro GISH nejsou úplně vtesaná do kamene, ale jsou zas přibližně stálá, v tom má Aeris pravdu.

Nevím, jestli jsi zažil tu dobu v 3.5E, kdy optimalizační buildy byly opravdu hodně in, a lidi hledali způsoby, jak v rámci pravidel vytvořit postavu, která by kritéria splňovala.

Lidí, kteří by pak takové optimalizované postavy skutečně hráli, zas tolik není. Ale jako zábava to není špatné zkoušet vymyslet a sestavit.

Většina těch buildů byla k Level 20 progresi (což samo o sobě zahrnuje minimum skutečně hraných postav).

Takže Bard třeba nebude tak variabilní jako wizard, jak jsi psal, to je fakt, v tom hodnocení se to typicky vztahovalo "k jednomu encounteru". Co je v něm schopný předvést.
Tam pak některé námitky platnosti pozbudou.

sirien píše:
To je dost podobnej problém se sorcererem. Obecně mi přijde že lidi často odmítaj vnímat, že to je jiná classa co funguje úplně odlišně a ne jen přelakovanej wizard.


To se projeví při běžném hraní. Projeví se to ale taky třeba v benchmarkovém encounteru?
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11619901657104 secREMOTE_IP: 34.201.16.34