Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
27.3.2019 00:08 - Šaman
sirien píše:
v kontextu fantasy chápání slova "epický" docela jiné než v klasické literatuře.

No, Oddyseu třeba za epický příběh považuju. Ale spíš v tom výpravném smyslu (hrdina projel celé Středozemní moře, potkal každou mýtickoukou potvoru, děly se mu neobvyklé věci…), než že by byl Oddyseus sám epický hrdina.
Ale je fakt, že západní fantasy mě dost dlouhou dobu míjelo, takže jsem si dělal obrázek spíš z evropského fantasy a tam je epický hrdina snad jen Beowulf. I ten Artuš se vlastně jen snaží být dobrým vládcem a i když má kouzelný meč, tak žádné superhrdinské věci neprovádí. I Tolkien má sice velmi výpravný přiběh, ale je to epické fantasy? (Do Silmarillionu - tam už by se takové kapitoly asi našly.)
27.3.2019 07:59 - LokiB
Šaman: ale ono opravdu nemá moc cenu přebírat význam slova "epický" z teorie literatury do tohoto tématu. copak se někde bavíme o lyrické fantasy?

sirien píše:
A co Ti to je platný, když problém "většina class je magických" neni v levelu, ale v té classe?


Jo takhle ... no, protože když si druid sesílá svoje goodberries a find track, tak to za epické fantasy nepovažuju, to je prostě jen fantasy :)

sirien píše:
Jakože za mě jeden z velkých "zbytečných" nedostatků DnD 5e je právě hrozné podstřelení počtu nemagických class. Fakticky tam máš barbara, bojovníka a tuláka (a dobře, mnicha...) (a to ještě i tyhle mají magické subclassy) proti bardovi, warlockovi, sorcce, wizardovi, druidovi, hraničáři a paladinovi.


To je na jednu stranu pravdu, v nových edicích DnD už mi zas ale většina magických povolání splývá ... dělají všechna skoro to samé, stejné kouzlo, stejné efekty. Ano, fluff je jiný, ano prostředky a mechaniky jsou někdy jiné ... ale mně je jedno, jestli Zemětřesení přijde od cleric, sorcerera nebo druid. Nebo jestli Oživení provede cleric, nebo bard.
Tohle mně na nových edicích DnD co se týče magických povolání vadí. Někdo si užívá ten propracovanější fluff a zajímavé / odlišné mechaniky, ok. Já bych ocenil, kdyby výsledek kouzla byl aspoň nějak zajímavě odlišný, podle povolání. Základ třeba stejný, ale nějaké nuance, něco, v čem by se to odlišovalo.

Šaman píše:
Ale je fakt, že západní fantasy mě dost dlouhou dobu míjelo, takže jsem si dělal obrázek spíš z evropského fantasy a tam je epický hrdina snad jen Beowulf


Tos asi nečetl ruské byliny :) Ilja Muromec a Aljoša Popovič ... to byli epičtí hrdinové!
27.3.2019 14:37 - Kropy
To ale záleží na formě jakou to povede vypravěč. To že padne absolutní kritik ať už na jakoukoliv stranu nezmění realistický žánr na epickou fantasy (pokud beru v potaz to, že epickou fantasy jako žánr beru z tvého pohledu). Jako příklad pokud vím na šerm chodíš tak mi neříkej, že jsi neměl někdy blbý den a nic se ti nevedlo, nebo právě naopak když se ti něco "náhodou" povedlo přestože jsi to dokonale nezvládal. Tímhle stylem argumentace se realistickému blížíš právě více s hodem d20 než 2d10 nebo dokonce 3d6.
27.3.2019 16:14 - ShadoWWW
Malkev píše:
Mám smysl zvedat SO u lehkých obtížností? Lehkou obtížnost si představuji tak, že "to" zvládne i průměrný člověk relativně lehce. Tedy i s hodnotou opravy vlastnosti 0 by měla být výrazně nadpoloviční šance.

10/15/20 se používá jak zjednodušená stupnice, protože většina lidí vnímá třístupňový systém jako nejintuitivnější. V PPJ na str. 238 je ta stupnice volitelně rozšířená na šestistupňovou a začíná už od velmi lehké obtížnosti s SO 5.

Jde ale o to, že pro většinu hráčů je přirozenější, když si na automatické a velmi lehké činnosti vůbec nehází a nechají se uspět, aby se nepřerušovalo tempo hry, když vlastně o nic nejde. Hazí se až tehdy, když je reálná šance neuspět. Proto je ta základní stupnice posunutá. I když přesto stále ještě má postava s opravou 0 nadpoloviční šanci uspět (55%) proti SO 10.

Já se ještě vrátím k tomu hodu 2k10 vs. 1k20. Tím, že u hodu proti cílovému číslu v DnD není o variabilitě výsledků, ale o binárním uspěla/neuspěla. (A jak moc si buď hráč popíše, nebo se hodí kostkami zranění.) Proto jediné, na čem záleží, je vlastně okolí cílového čísla.

Rozdíl je, že u 2k10 začnou mnohem větší roli hrát bonusy, tedy zejména buffová kouzla, zdatnostní bonusy a kouzelné předměty dávající bonus k hodu. Když bude SO 11 místo 10, úspěšnost na 2k10 se změní o 11% místo 5% na k20. Z SO 11 na 12 se úspěšnost změní o dalších 10%. V těchto číslech postavy uspějí častěji než u k20.

Výrazně jiné je to ale v krajních situacích, což je u hrdinské fantasy poměrně nemilé. Šance uspět v SO 18 je u 2k10 minimální, 6%.
27.3.2019 16:27 - LokiB
ShadoWWW píše:
Výrazně jiné je to ale v krajních situacích, což je u hrdinské fantasy poměrně nemilé. Šance uspět v SO 18 je u 2k10 minimální, 6%.


Tak úplně to není. Součástí hrdinské fantasy může být právě i to, sehnat si příslušné bonusy, předměty, kouzla, lektvary, přízeň bohů atd, pomocí kterých se pak dá uspět a splnit i jinak nesplnitelné.
Hrdinská fantasy přeci není jen a vždy o tom, že postava převyšuje svými schopnostmi automaticky ostatní a automaticky má šanci na nadlidské úkoly.
Není každý Héraklés či Conan, kterým je skoro (ano, jen skoro) jedno, co vezmou do ruky.
Máš i hrdiny, kteří by na svůj úkol nestačili, nebýt toho, že seženou potřebné vybavení, parťáky a podporu mocných.
Jo, je to trochu jiná hra a někomu to vyhovovat nebude.
27.3.2019 16:42 - sirien
LokiB píše:
Hrdinská fantasy přeci není jen a vždy o tom

V DnD je právě o tom. Deal with it.

Hele jako můžeme vést 50 stránkovou polemiku na téma toho co zrovna Ty nebo já nebo ShadoWWW nebo Efram nebo nevim kdo další vnímáme jako hrdinskou a epickou a nevim jakou další fantasy, ale je to trochu bezpředmětný, protože v DnD jsou tyhle pojmy nějak zažité a jsou v DnD nějak reflektované. A je to tam dokonce natvrdo napsané, opakovaně napříč edicemi (heroic tier, paragon tier...)

Když DnD mluví o hrdinovi, tak tím nemyslí jen hlavní postavu románu ani romantickej uzlíček nervů a traumat v příběhu o jeho vnitřní duševní krajině.

A ano, tyhle věci vychází z 40 leté tradice které sme se aktivně neúčastnili a z Americké (pop) kultury, která nám není nutně vlastní. To je mimochodem jeden z velkých rozdílů mezi oDrD a původním tuším že ADnD 1e které DrD vykradlo - ne nutně ta pravidla samotná (která byla mnohdy prakticky copypastovaná), ale to jak byla předkládána a do jaké hráčské (pop) kultury byla vhozena.
27.3.2019 17:09 - LokiB
A ne a ne a ne ;)

a z diskusí k DnD po celém světě, které jsem za ty roky četl a místy se jich i účastnil, vím, že prostě nemáš pravdu. Těch hráčů, kteří to vnímají, jak píšu, sice není zdaleka většina, ale není jich tak zanedbatelné množství, abys nad tím jen mohl mávnout rukou, že to nehraje roli. I dealt with it.
27.3.2019 17:26 - sirien
Jenže k Tvé smůle názor hráčů co DnD hrají jinak než ho autoři zamýšleli a jak ho pro své většinové publikum napsali není co do identity DnD moc směrodatný.
28.3.2019 08:51 - efram
¨Sirien píše:
A tak ze zájmu - jak se vyrovnáváš s tím, že


Nevím zda to bylo myšleno na mě. Myslím, že mě tohle nějak neomezuje. Klidně dopřávám postavám pocit moci. Jde vždy o to jak je ten svět nastaven.Možná by tohle byla spíš otázka na mé hráče. Dovolím si tvrdit, že mi jde spíš o to co společně odehrajeme - o ten příběh. A rozhodně to není rr. Dělám si scény, pozadí a reaguji na to co hráči dělají. Řekl bych, že hrajeme hodně otevřený sandbox, kde se spousta věcí děje na pozadí a do, kterých mohou a nemusí hráči zasahovat.

Z toho nakonec plyne, že i když mají mocná kouzla a schopnosti, získají díky nim určité informace, výhody atd. Neznamená to, že já nutně na to musím reagovat tím, že oponent/protistrana jsou na tom lépe nebo stejně, čímž bych se dostával do kruhu Hráči jsou lepši, musím nasadit lepší nepřátele atd. Nechci rozhodně zatracovat hrdinskou fantasy, není to tak myšleno. Prostě se s těmi pravidly držíme tak nějak při zemi, aniž bych někoho omezoval ve schopnostech. Někdy mi přijde , že vlastně ke hře člověk potřebuj jen tu tabulku obtížnosti, kterou zde zminoval shadowww. :)Tohle se hodně blbě vyjadřuje a je to spíš na slovní pokec než to psát.
28.3.2019 08:59 - LokiB
sirien píše:
Jenže k Tvé smůle názor hráčů co DnD hrají jinak než ho autoři zamýšleli a jak ho pro své většinové publikum napsali není co do identity DnD moc směrodatný.


Takže v DnD podle tebe není určeno na hraní tolkienovských dobrodružství, ve kterých některé postavy (např. hobiti, ale třeba i některé lidské, elfské a trpaslické postavy) nijak nepřevyšují svými vlastnostmi či schopnostmi své okolí?

Je z tvého pohledu Bilbo (nebo trpaslíci) na výpravě z Hobita něčím tak specifický, že převyšuje ostatní hobity?
28.3.2019 09:03 - ShadoWWW
Bilbo určitě je. Je to zmíněno hned na začátku hobita. Že má rodově smysl pro dobrodružství. Podobně Frodo.

U trpaslíků určitě Thorin Pavéza. Potomek z šlechtického rodu určitě není obyčejný trpaslík. A pak je tam Gandalf, jeden z mála čarodějů a Hraničář z rodu Dúnadanů.

Ale jinak ve Středozemi je určitě lepší hrát podle pravidel The One Ring nebo AiME než podle běžných pravidel DnD.
28.3.2019 09:07 - LokiB
ShadoWWW píše:
Že má rodově smysl pro dobrodružství.


Ale smysl pro dobrodružství není ani vlastnost ani schopnost. Nedoskočí kvůli tomu dál, nevydrží kvůli tomu větší zranění, nerozluští kvůli tomu snadněji hádanku.

Tedy je to výjimečná postava, ale charakterem, nikoli staty.

A BTW: AiME v tomto směru má jinak rozložené hody než DnD? nebo jak to souvisí s podstatou této části debaty o vlivu typu hodu a používání bonusů na charakter dobrodružství?
28.3.2019 09:56 - Log 1=0
LokiB:
S rozložením hodu to nesouvisí nijak, ale to nesouviselo ani
LokiB píše:
Hrdinská fantasy přeci není jen a vždy o tom, že postava převyšuje svými schopnostmi automaticky ostatní

takže je dost mimo mrmlat, že se debata posouvá, když jsi ji sám posunul.

Problém gausova hodu (z hlediska hrdinské fantasy) je v tom, že reálný rozsah je užší, než optický. Takže pokud si napasuješ situace na ten optický, tak věci na hraně nemožného nikdo zkoušet nebude. A tím přijdeš o významný prvek žánru.

Btw LokiB píše:
smysl pro dobrodružství není ani vlastnost ani schopnost. Nedoskočí kvůli tomu dál, nevydrží kvůli tomu větší zranění, nerozluští kvůli tomu snadněji hádanku.

není pravda, odvaha a motivace dokážou s lidským výkonem dost zamávat.
28.3.2019 10:15 - LokiB
Log: to jsi asi nesledoval tu debatu. Viz sirienova reakce na ten citovaný koment a předchozí příspěvky. Podle mě jsi to nečetl.

Log 1=0 píše:
není pravda, odvaha a motivace dokážou s lidským výkonem dost zamávat.


Jak přesně v pravidlech DnD je toto zohledněno? Backgorundems bonusy?
Tedy jak zajistíš, aby v DnD odvážná a motivovaná postava měla lepší výsledky v hodnu na obratnost než jiná, stejně fyzicky nadaná postava, avšak bez odvahy?
28.3.2019 10:31 - Log 1=0
Loki, neuraz se, ale o tom, co jsem četl a co ne, mám mnohem lepší informace než ty.
Sleduji debatu dost dobře na to, abych si všiml, že se od původního tématu posunula.A pak jsi ty cuknul zpátky.

LokiB píše:
Jak přesně v pravidlech DnD je toto zohledněno?

V DnD se jiné než (svým způsobem) odvážné a motivované postavy nehrají. Pokud hraješ zbabělce, tak je to něco jako Mrakoplaš, který se dá na útěk a vymýšlí při tom plán, jak si zachránit zadek. To je možná z nějakého "vyššího principu mravního" zbabělé, ale ve skutečnosti si to žádá železné nervy. Bez odvahy a motivace prcháš ve slepé panice, nebo se rozklepeš, stočíš do klubíčka a brečíš.
28.3.2019 10:32 - Fritol6
Omlouvám se, že vám lezu do diskuze, ale asi jsem úplně nepochopil pravidla, příručku pana jeskyně a další doplňky. V podstatě se teď diskuze točí kolem toho, že se musí hrát podle toho co je napsáno a nikdy jinak. To přece není pravda. Snad v každé knize najdete, že se jedná o doporučení jak hrát. Hra má pevný rámec pravidel, ale lze ho téměř donekonečna upravovat. Jen díky tomu se hra i "pevná" pravidla posouvají. Každému vyhovuje jiný rytmus hry a tím ověřování dovedností. PPJ navrhuje přidání kritických neúspěchů, ale zároveň nic nebrání upravení kritického úspěchu. Např. místo zranění navíc, způsobit trvalé zranění, které dá cíly nějaký postih pro další boj. Nebo když má zloděj poslední paklíč a nechce riskovat neúspěch u dveří s SO 20, proč by jim nemohl opatrně věnovat čas, třeba hodinu, zatímco společníci brání chodbu, vždyť neúspěch by mohl znamenat smrt, on je přece naprosto způsobilí takový úkol zvládnout a čas je komodita která je v DnD velice důležitá.
Pokud tu tyto možnosti nejsou, proč vychází tolik doplňků a v čem se pak liší DnD například od Descentu?
28.3.2019 10:46 - LokiB
Log 1=0 píše:
V DnD se jiné než (svým způsobem) odvážné a motivované postavy nehrají.


To je hezké vyhnutí se odpovědi.
28.3.2019 13:06 - Log 1=0
Vítej, Fritole.
Omlouvat se určitě nemusíš, jen omluv místní mazáky, že občas řeší věci způsobem, jenž není zřejmý pro lidi zvenčí (ale tak to to bývá v každé komunitě).
Jestli tě chápu správně, tak jsi ještě podobnou hru nehrál, ano?
Hlavní rozdíl DnD a RPG vůbec oproti deskovkám je hraní role, roleplaying. Hráči si vymýšlí svou postavu nejen jako soubor čísel, ale i a především osobnost s vlastními cíli, touhami, minulostí. Jako by to byla postava do knížky. Protože cílem hry je především prožít příběh té partičky, co hrajete.

Co se rýče pravidel, to je jen taková pomůcka. Fungují sice i jako samostatný zdroj zábavy, přináší určitou vlastní dynamiku, ale rozhodně není problém používat z nich jen a právě tolik, kolik si žádá váš příběh, vaše skupina a vaše hra. Někdy tím hru změníš tak, že se chová úplně jinak, ale pokud nebudeš chtít hry recenzovat nebo tak něco, tak je po to všem mimo vaši skupinu úplné nic.

Samozřejmě, můžou se sejít spoluhráči, kteří mají různé představy o tom, jak moc se pravidel držet. Pak se prostě domluvte, jako kamarádi, vyjděte si vstříc, a víc vám jako cizí člověk nemůžu poradit. Ale tvrdit, že se musí hrát tak, jak je napsáno, nebo že bez úprav pravidel se hra nepohne, to jsou dva dost radikální pohledy, které ale oba pár skupinám fungují. Jak říkám, naše možnosti vám konkrétně poradit, jsou dost omezené, protože vás neznáme.
28.3.2019 13:46 - Fritol6
Něco málo odehráno za sebou mám. Descent jsem zmínil jako zástupce naprosto striktních pravidel. Systém DnD 5e se mi dost líbí, zvlášť právě ta variabilita. Samozřejmě, že Fate má úžasné prvky, vytváření a provázání postav ve skupině mě úplně uchvatilo. V AiME je líbivý prvek Stínových bodů. To vše i víc jde celkem hravě implementovat do DnD.
Hraju necelé dva roky, ale kdybych nejdřív našel fórum a ne skupinu, nikdy bych nezačal. Velka část diskuzí připomíná hádku v hospodě, kdy se lidi hádají, jestli mravenec musí být velký jako labrador nebo jen jako jezevčík, aby unesl člověka. Nejde o nějakou extra hodnotnou diskuzi, Loki je prostě v opozici proti všem a všemu a ostatní se s ním přou i když herní systém mnohdy podporuje obě možnosti. Napsat do diskuze nějak, dotaz, když sice člověk dostane odpověď, ale pravděpodobně to vyvolá nějakou "hádku" je z mého pohledu ono nepřátelské prostředí které se řešilo zde na kostce i na Rpgforu.
28.3.2019 14:03 - York
Fritol6 píše:
Napsat do diskuze nějak, dotaz, když sice člověk dostane odpověď, ale pravděpodobně to vyvolá nějakou "hádku" je z mého pohledu nepřátelské prostředí


Když hodíš dotaz do diskuse, tak se o něm nejspíš bude diskutovat, na tom není nic divnýho. Pokud chceš jednoznačnou odpověď, ptej se jen jedný osoby, třeba PMkou ;-)


S pravidly RPGček je to každopádně tak, jak říkáš. Je to vaše hra a bude taková, jakou si ji uděláte. Řídit se pravidly obvykle má smysl, protože obsahují to, co vyzkoušela spousta hráčů, tudíž to bude nejspíš fungovat i vám. Rozhodně ale není špatně s nima experimentovat a upravit si je podle svého.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.57807517051697 secREMOTE_IP: 3.83.236.51