Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
25.6.2019 16:31 - Pan Bača
28.6.2019 17:02 - ShadoWWW
Popularita povolání a (tří nejoblíbenějších) oborů dle DnD Beyond:

28.6.2019 17:48 - LokiB
ShadoWWW: jak je to vlastně počítáno? už si nepamatuju, promiň. anketa, nebo počty postav někde založených a hraných?
28.6.2019 20:53 - ShadoWWW
Myslím, že to jsou vytvořené postavy přes DNDB, tedy založené.
28.6.2019 23:01 - Log 1=0
Černokněžník nejpopulárnější povolání? Do toho, bratři a sestry ve Službě.

Dominance Čepele uřknutí mne nepřekvapuje, ale je to spíš protože to je silné, než že to je zajímavé.

Kouzelník má nejpopulárnější tři bojové subclassy? Hmm :S
Zato barbar vede celkem jasně se subclassou, která má nejvíc nebojových věcí.
A u barda ten nejuniverzálnější.
U bojovníka vede základ, nemá nic z Xanathara.

Jinak už tam nic moc nevidím. Nejsou k dispozici údaje pro všechny subclassy?
28.6.2019 23:41 - sirien
U Sorcerera jede silná Draconic a následují dvě cool stylizace z Xanathara. Zajímalo by mě jestli by Wild magic pomohlo dostat takovej fluff boost co měly Shadow a Divine s jasnou vazbou na Feywild a tak, nebo jestli je už prostě tak okoukaná.
28.6.2019 23:58 - Log 1=0
Já myslím, že ne. Ona totiž není nic moc ani mechanicky. Když dorovnáš fluff, tak se to už nebude sčítat, ale zato to mechanické mdlo vyplyne na povrch o to víc.
30.6.2019 00:30 - ShadoWWW
V novém Essential Kitu Wizardi opustili systém zkušeností a přešli na (dosud volitelný) systém milníků.
30.6.2019 09:01 - LokiB
Popravdě, systém zkušeností z DnD/DrD byl fajn vodítko do prvních pár (desítek) her ... ale jinak je to dost křehká, mnohým ne zcela srozumitelná mechanika, která má tendenci se spíše rozbíjet než být prospěšná. chápu její motivaci, kdy hráč má nějakou přímou odezvu od systému, jak se dařilo, jak byl úspěšný + řízení GMem, který tak dává najevo, co ve hře chce a co ne. i přes snahu a změny v přidělování XP to i tak má tendenci být hráči buď ignorováno, nebo naopak to přitahuje zbytečně moc pozornosti.

Takže i když je to opouštění ikonické mechaniky, palec nahoru.
30.6.2019 10:53 - Tarfill
S tim souhlasim. Počítat tisíce bodů zkušeností mě nikdy nebavilo a vždycky jsem se snažil hledat alternativy. Jestli to takhle vidí konečně i u Wizardů, jedině dobře...
9.7.2019 12:15 - ShadoWWW
Už jsou první reakce na Essentials Kit. A reakce jsou velmi pozitivní. Celkově je to prý pro začínající hráče lepší než Starter Set, který ale může fungovat jako doplněk Essentials Kitu, neboť dobrodružství z obou krabic se odehrávají ve stejné oblasti a jsou určena pro obdobnou úroveň postav.

Recenze najdete například zde nebo zde.
9.7.2019 13:51 - ShadoWWW
Na dovolené byl s námi i synovec (13 let) a s ním i jeho dva kamarádi (10 a 14 let). Navrhl jsem jim, jestli si nechtějí spolu s mojí dcerou (9 let) zahrát D&D, a souhlasili. Hráli jsme Ztracený důl ze Začátečnické krabice.

Než se podělím o své zkušenosti, něco k RPG historii těch kluků: Synovec hrával asi 2 roky DrD II v DDM (tu původní verzi před revizí), kde hrával kejklíře. S DrD 1 zkušenosti nemá (zná ho jen z doslechu) a považuje je za stejnou hru. S těmi dvěma kamarády na různých nepravidelných setkáních hrávají free-form DrD, tedy takovou tu hodně volnou odvozeninu - vyprávěcí formu - co hrávají děti na výpravách během pochodu. Synovec hraje PJ a ti dva různé postavy. O D&D synovec věděl jen to, že je to nějaký původní Dračák, co je ale v angličtině (tudíž pro něj nepoužitelný). Dva jeho kamarádi jsou taky angličtinou nepolíbení (dokonce se ptali, co to znamená to Dungeons & Dragons v češtině). O D&D nikdy předtím neslyšeli. S dcerou jsem během předchozích prázdnin odehrál Bílý hrad a Tajemství dubu (obojí jsou dobrodružství z DrD 1 PPZ) v pravidlech DnD 5e, takže ta už zkušenosti s DnD má.

Jako první všechny nadchla má zástěna s malbou draka. To je tato:


Když viděli, že deníky postav jsou v češtině, tak si pořádně oddechli.

Začali jsme hrát. Během prvního večera jsme odehráli přepadení s gobliny, vystopovali vstup do jejich doupěte (ale dál se neodvážili), pak doručili zásilku do Fendelveru a hned poté vyrazili opět k doupěti goblinů. U vchodu byli napadeni strážemi (skrývajícími se za keři), a protože kouzelník během přestřelky padl na 0 životů (ale dostal se z toho), tak se raději stáhli a přenocovali kousek dál v lese. Tam jsme sezení ukončili.

Už v té chvíli z toho byli nadšení (hlavně ten nejstarší). Nejvíc se jim líbilo, jak hra podporuje skupinovou spolupráci (a nutno dodat, že nejen pravidla, ale i já z pozice PJ). Pochopil jsem, že doteď hráli to vyprávěcí DrD vesměs jako souboj hráčských postav mezi sebou (když se jim zajedl boj proti nestvůrám). Taky se jim moc líbilo, jak se vzájemně doplňují schopnosti jednotlivých postav.

Druhý večer vyslali toho postavu toho desetiletého kluka na průzkum do útrob jeskyně. Strážnice byla zrovna opuštěná, tak bojovník (jménem Terminátor) vstoupil dovnitř. Vlezl do té postranní místnosti s vlky. Těch se lekl a běžel zpět za zbytkem družiny. Ti se mu vysmáli, že nic v podstatě nevyzkoumal a poslali ho tam znovu. Tentokrát s ním šla i postava mé dcery (taky bojovnice jménem Nella). Šel s nimi i synovec (ten hrál elfa kouzelníka jménem Draco), který na ně seslal spánek, ale bohužel uspal jen jednoho vlka a zbylé dva vydráždil. Ti během chvilky vytrhli řetězy a vrhli se na ty tři hráčské postavy. Bitva to byla perná, ale vlci byli poraženi. Pak do jeskyně a té postranní místnosti přišel i zbytek družiny. Na konci místnosti objevili jeskynní komín, do kterého opět vyslali Terminátora. Vylezl až do jeskyně vůdce skřetů. Tam zůstal přikrčený a čekal, až zbytek družiny vyleze za ním. Ti to ale po pár neúspěšných pokusech vylézt vzdali a aniž by čekali, až Terminátor sleze zpět dolů, vydali se hlavní chodbou na sever. Došli na dohled mostu s goblinem, kde prohráli iniciativu a v dalším kole je smetla přívalová vlna a vynesla je před jeskyni. Tam za nimi došel i Terminátor, kterého vlna nesmetla (díky tomu, že nebyl v hlavní chodbě). Tam jsme skončili druhé sezení.

Třetí den za mnou přišli maminky těch hochů, že řeší spor. Synovec za mnou přišel s tím, že hráč Terminátora se vychloubá, že je nejsilnější a může je všechny zabít. Během hry mi ale přišel spíš zamlklý a submisivní. A hned mi to došlo. Vlastně dvě věci: 1) I v reálném životě synovec a ten starší kluk jsou spřáhnutí proti tomu (nej)mladšímu. Tomu jistě nevyhovovalo, jak ho všude posílali samotného, protože se bál o svou postavu. Aby zakryl svůj strach, tak se to snažil přebít vychloubáním. 2) Když děti hrají s dospělým, tak k němu nejsou úplně otevření, jako když hraje jen čistě dětská skupina, a spoustu věcí si nechávají pro sebe (to mi docvaklo i díky Jersonově popisu jeho vedení v DDM, tímto ho zdravím). Těm starším jsem řekl, čím si myslím, že je to způsobeno a že mají hrát víc skupinově a nerozdělovat skupinu i pro své dobro. Toho nejmladšího jsem si vzal stranou a ten mi potvrdil mé předpoklady. Řekl jsem mu, ať se sebou nenechá tolik manipulovat, a když se mu něco nebude líbit, ať to dá najevo. Pro sebe jsem si z toho vzal ponaučení, že když hraji s dětmi, tak musím dbát i na výchovnou roli a víc bojovat proti případnému utlačování hráčů/postav.

Večer během sezení se tentokrát všichni vydali hlavní chodbou na sever. Goblina na mostu sestřelili dřív, než stačil zakřičet: "Potopa!" Šli chodbou dál, ale nehodili si na Nenápadnost moc (tulák dokonce přirozenou 1) a jeden goblin z další místnosti si jich všiml dřív, než oni jeho. V prvním kole (když byli překvapení) zařval: "Potopa!", vystřelil po nich a schoval se do postranní chodby. V příštím tahu opět celou družinu smetla přívalová vlna (na ni si vždycky hodili málo). Poté se opět vydali zpět hlavní chodbou na sever. Tentokrát se jim naopak hod na Nenápadnost hodně vydařil a šli do té postranní chodby, kam předtím zalezl ten goblin. Došli do místnosti se zásobárnami vody. Synovec si všiml, že jeho elf kouzelník umí goblinsky, tak se s nimi pokoušel vyjednat vydání zajatce Sildara. Ti mu řekli, že jestli chce vyjednávat o jeho propuštění, musí si to domluvit s Yímikem. Zavedli družinu do místnosti 6. Tam se družina domluvila s Yímikem, že jim Sildara vydá, když zabijí vůdce skřetí tlupy Klarga. Musí ho ale zabít a nic mu nesmí sebrat, protože po smrti Klarga všechen majetek přechází na Yímika. Družina se tedy odebrala přes most do místnosti 8 s Klargem. Tam proběhl nelítostný boj s hlavním bossem. Chvíli to vypadalo i na TPK, ale nakonec se družině podařilo Klarga a jeho pohůnky pobít. Postavy poté prohledaly i místnost, ale vzít poklad se bály. Vypily jen léčivé lektvary. Poté se s Klargovou hlavou vydali za Yímikem. Ten jim za 12 zlatých slíbil, že když sejdou pod strmou chodbu (na místo na mapě označené číslem 4), tak jim tam živého Sildara shodí. Musí ho ale vzít a okamžitě doupě opustit a nikdy se už nevrátit. Postavy souhlasily. Po vyzvednutí Sildara ale hobita tuláka napadlo, že by si ještě těsně před odchodem mohl Terminátor odskočit do místnosti s vlky a tam vylézt komínem a sebrat poklad dřív, než tam dorazí Yímikovy pohůnci. To se podařilo. Když se Terminátor vyšplhal nahoru, řekl jsem mu, že už slyší přicházející gobliny. Toho napadlo truhlici odsunout a shodit dolů komínem (měl sílu 16/+3, nejvyšší z družiny). Pak rychle slezl dolů, všichni si nabrali do kapes peníze (nechal jsem je náhodně hodit kostkami na množství stříbrňáků a měďáků) a vzali i drahou sošku. Pak utekli i se Sildarem do Fendelveru. Tam získali i druhou úroveň.

Tak naše dobrodružství skončilo.

Hráči byli totálně nadšení. Strašně se jim líbil příběh toho dobrodružství. Doteď byli zvyklí jen na popisy různých soubojů, ale takhle komplexní příběhové dobrodružství dosud nezažili. A hned se ptali, kdy zase můžeme pokračovat. Naše společná dovolená totiž končila. A to byl problém.

Oběma maminkám se Dračák hodně líbil. Jak kluci začali spolupracovat a jak moc je to všechny bavilo. Do té doby slyšeli o Dračáku to, že je pro nerdy a divný týpky, ale takto podané se jim to moc líbilo. Jedna maminka dokonce navrhla, že by mohla vést hru dál ona, ale pak to sama zavrhla, protože by neměla dostatek času na přípravu ani nastudování pravidel. Synovec sice měl nadšení a měl by i čas na nastudování pravidel, ale tomu zas chybí určité sociální dovednosti a jakýsi nadhled a nestrannost. A zbylí dva kluci už s ním nechtěli hrát jako s PJ, když viděli, jak jinak se dá hraní vést. Nejstarší kluk měl ADHD a bylo nad jeho síly nastudovat pravidla a dobrodružství. A nejmladší hráč zas neměl dostatečnou autoritu být PJ. Takže jsme se domluvili, že někdy během prázdnin uděláme ještě jeden víkend, kdy odehrajeme zas kus dobrodružství. Všichni hráči se strašně moc těší.

Já už jen přidávám postřehy, že když je PJ zkušený a znalý pravidel, tak se to s těmi kluky dalo a během hraní se v pravidlech orientovali. Že by ale vzali příručku (byť jen Základní pravidla - Basic Rules) a nastudovali je, to už bych po nich chtěl moc. A vést celé dobrodružství, to by bylo už zcela nad jejich síly - až na bratrance, u něj by ale hra trpěla z jiných důvodů, jak jsem psal: z jeho pozice "PJ má vždy pravdu" a tím, jak chce mít nad hrou i hráči absolutní kontrolu. Ale třeba z toho vyroste... Co ale musím znovu ocenit, jsou ta wizardí dobrodružství. To ty kluky vážně bere a jsou z toho paf. Na samotných pravidlech D&D pak znovu oceňuji to, jak podporují vzájemnou spolupráci hráčů, zvlášť v té věkové skupině 10-15 let.
10.7.2019 07:39 - wlkeR
V Budějcích je dračák mezi mládeží celkem oblíbený, ale je fakt, že se děcka v rámci družiny uměj docela solidně šikanovat a uřídit vnitřní vztahy bejvá větší fuška než samotný dobrodružství. Hezky napsáno, každopádně.

Essentials krabici si na 99% pořídím. Jde mi o zkrácenou verzi Core pravidel (který stejně asi budu potřebovat v překladu), i dobrodružství, které (podle všeho) jsou spíš sandboxová a hodí se tím pádem pro hraní, kde člověk nikdy netuší, kam dojde (hraní ve škole omezené přítomností žáků - hráčů a počtem hodin v roce).
10.7.2019 08:56 - Tarfill
Jo Shadowww, #5582 pěkně napsáno...!
10.7.2019 22:21 - efram
Ano, shadowww vystihl pro a jak hrat. Vic neni treba dodat. Co se tyce capartu mam obdobnou zkusenost. Bojovnik terminator pobavil :)
17.7.2019 09:52 - pilchowski
Nevím, jestli to tu už někdo nedával, ale vyšly tyhle DnD příručky pro děti.
17.7.2019 10:03 - ShadoWWW
Nejsou v nich ale pravidla. Jsou to jen ilustrace plus fluff. Volně navazují na Dungeonology, ale pro o kapku starší děti. Pro děti ale ideální (když teda pominu, že jsou v angličtině, což možná pro české děti nebude tak přitažlivé).
17.7.2019 10:15 - ShadoWWW
Aha, tak to vypadá, že tam možná i nějaká pravidla jsou, ale je to psáno hodně fluffově bez herních termínů. Mrkněte na ukázky:
Letos má ještě vyjít Dungeons and Tombs (ala Průvodce Pána jeskyně) a Wizards and Spells (ala Příručka hráče s kouzlícími postavami).

Musím říct, že z těch ukázek se mi to vážně líbí. Toto by klidně obstálo jako DnD příručky pro děti 7+.
17.7.2019 10:22 - PetrH
tak tohle si budu muset do své pdf knihovničky sehnat pro děti a sebe :) mooc hezky to vypadá
edit: když dáte koupit na postu pilchowski taky vám napíšou, že přidání do košíku bylo zakázáno a nemáte možnost nakoupit? :(
edit2: jo us amazon to má, ale je to hardcover :/, ale aplebooks jako ebook :)
17.7.2019 21:47 - ShadoWWW
Dnes se mi dostala do rukou ta krabicovka Stranger Things a v ní to dobrodružství Hunt for Thessalhydra. Musím říct, že letos Wizardi válí.

Konkrétně toto dobrodružství je psané, jako kdyby si ho psal podomácku kluk v osmdesátých letech do svého sešitu (viz fotka níže), včetně kreseb tužkou či pastelkou. Není ani moc velké. Nějakých 20 stran, ale je to psáno velkým "ručním" fontem s abnormálně velkým "sešitovým" řádkováním, takže normostran by to bylo tak 5.

Líbí se mi na něm tyto věci:

  • Je to relativně krátké a navíc psané dětským jazykem, takže IMHO ideální pro dítě, které se snaží vést své úplně první dobrodružství a inspirovat se, jak takové dobrodružství sám napsat.
  • Trochu to připomíná styl Bílého hradu, ale mnohem vymazlenější. Tím stylem myslím to, že je to krátký dungeon, ale ne úplně klasická jeskyně.
  • Fanoušky seriálu potěší, že v celém produktu se potkává se známými jmény a že jde o dobrodružství, které hrají hlavní hrdinové na začátku prvního dílu první série.
  • Základní věci jsou tam vysvětlovány velmi stručně a jednoduše (žádná zdlouhavá pojednání) a přitom elegantně.
Abych nespoiloval, ukážu příklad, jak jednoduše dobrodružství zasvědcuje Pána jeskyně do jeho role a tohoto dobrodružství. Toto budu používat pro děti, co budou chtít vést svoje první dobrodružství.

Píše:
Poznámky pro mě (jako Pána jeskyně)
Tento příběh bychom měli být schopni odehrát za jeden večer (nebo možná za celý víkend, nechá-li se Dustin unést hraním hrdiny), ale nehoň to. Pokud se všichni budou bavit, dej tomu tolik času, kolik bude potřeba. Je to všechno o zábavě.
Popiš každou scénu. Na začátku jim pověz, co jejich postavy vidí, slyší nebo cítí a pak to nech na nich. Říkají, co dělají jejich postavy, a ty jim říkáš, co se stane. Ale nesnaž se jejich postavy ovládat. Řídíš všechno ostatní – nestvůry, cizí postavy (zkr. CP, jako sira Tristana), dokonce i prostředí (jako pasti) – a kostky odhalují, jak to dopadá!
Všechny tvory psané s podtržením lze nalézt v pravidlech v části Nestvůry.
Nedělej si příliš starosti, když nebude úplně všechno přesně podle pravidel nebo když nebudeš úplně dokonalý PJ (což je zkratka pro Pána jeskyně). Prostě se uvolni, nech věci přirozeně plynout a užívej si hraní. Pokud něco nebude jasné – zejména v boji – udělej, co se zdá být fér a jděte dál.
Jak se píše v pravidlech: práce PJ je zajistit, aby se každý příjemně bavil a aby příběh hladce plynul.


A teď to srovnejte s radami v Bílém hradě a jeho "PJ má vždycky pravdu!"

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12502193450928 secREMOTE_IP: 44.212.26.248