Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
29.5.2020 11:34 - shari
My jsme měli upravená pravidla pro obnovování HP při odpočinku:
- Krátký odpočinek: pokud si chceš obnovit HP kostkami životů, musíš použít léčitelskou sadu.
- Dlouhý odpočinek: můžeš si vybrat, jestli utratíš kostky životů a doplníš HP, nebo jestli doplníš polovinu kostek životů.

Moje oblíbená úprava je automatický úspěch/neúspěch při 20/1 i pro záchranné a dovednostní hody.

Pak jsem taky používala "přibližná HP" pro monstra - HP jsem převedla na "zásahy".
- Každý úspěšný útok se počítal jako minimálně jeden "zásah".
- Pokud udělil útok více škod, tak za každých cca 5 škod byl přidán další zásah, od 20 škod to bylo za každých cca 10.
Já vím, že tohle zní strašně složitě, ale pro mě osobně bylo mnohem jednodušší si to vizualizovat (a následně spočítat), než standardní HP.

+1 bod únavy při 0 životů - to mi zní jako moc dobrá úprava, a viděla jsem to lidi používat ve streamech, ale sama jsem se k tomu nedostala.

Pak je pár úprav, které jsem chtěla vyzkoušet, ale korona mi to překazila:
- Při kouzlení si hoď d20. Pokud hodíš 1, kouzlo ti bouchne pod rukama, ale nepřijdeš o spell slot. (přesný efekt budu řešit, až zase začnu hrát)
- Všechna kouzla se sesílacím časem 1 minuta nebo méně se dají seslat jako rituál. (Výjimky budou určeny na místě.) Provedení rituálu trvá 1 hodinu a spotřebuje bylinky/vonné tyčinky/kadidlo v hodnotě 10 zl za každou úroveň kouzla.
29.5.2020 12:15 - LokiB
Aegnor: my používáme podobné úpravy expení a u nás je motivace, že prostě škrtneš celé účetnictví expů. neřešíš, jestli ti přijde logické nebo nelogické za něco dávat expy a kolik a všechen tento opruz, který jsme si užívali v dobách ADND a DrD.

jakože ta otázka je pro mě spíš opačná - co počítání expů přináší pozitivního, aby mělo smysl ho používat.
29.5.2020 12:34 - malkav
LokiB: Jakkoliv moc chápu tvou preferenci v nepočítání expů a nechci ti vyvracet tvůj postoj. Expy by podle mě měly vyjadřovat i aktivitu hráče, originalitu jím podávaných řešení, roleplay ... prostě celkově přístup ke hře. Hráč Játaky neprogresuje tak rychle, jako ti aktivní.
29.5.2020 12:35 - Aegnor
Loki, obecnou myšlenku "zbavit se účetnictví a dát lvl když to DM/grupě přijde vhodné" samozřejmě chápu. Mně ale zajímá proč Tarfill zvolil zrovna to jím popsané řešení.

A počítání expů podporuje autory zamýšlený žánr. Ale to už se tu protočilo mnohokrát a ty s touhle filozofií nesouhlasíš. Takže chápu, že u expů nevidíš nic dostatečně pozitivního. :-)
29.5.2020 13:04 - GOLEM
Shari píše:
Moje oblíbená úprava je automatický úspěch/neúspěch při 20/1 i pro záchranné a dovednostní hody.

Tohle jsem už řešil taky, ale nakonec mi to nepřišlo moc dobré. Hlavně u nějakých hraničních hodnot velmi těžké až nemožné obtížnosti, kdy je schopen takovou obtížnost pokořit jen jeden PC a to ještě u vysokého hodu tak mi přišlo divné aby přišel největší neknuba a vytrel jim zrak. No ale proč ne. U záchranného hodu by to asi tolik nevadilo.
29.5.2020 13:11 - sirien
Mě trochu fascinuje kolik z vás používá úpravy HP / odpočinku tak, aby HP víc vyjadřovaly "zranění" i když se 5e od téhle interpretace odvrátila.

Je nějaký důvod, proč dáváte přednost HP jako zranění (nutnost používat léčitelské sady popř menší vliv odpočinku jako vyjádření pomalejšího léčení) místo toho abyste nechali HP/odpočinky jak jsou a přidali jste nějakou variaci pravidel pro zranění?
29.5.2020 13:23 - GOLEM
Sirien píše:
Mě trochu fascinuje kolik z vás používá úpravy HP / odpočinku tak, aby HP víc vyjadřovaly "zranění" i když se 5e od téhle interpretace odvrátila.

Nikdo neříká zranění. A stejně mi to rozbije jeden druid bo hraničář s goodberies... Je to prostě pomalejší nabírání sil. Když dnes půjdu 50 km taky zítra nevyskocim z postele a dám repete. Ano vím že tam je i únava a viděl jsem, že někdo hrál stupně únavy co snižovali procentuálně maximum životů.
29.5.2020 13:39 - shari
GOLEM píše:
u nějakých hraničních hodnot velmi těžké až nemožné obtížnosti, kdy je schopen takovou obtížnost pokořit jen jeden PC a to ještě u vysokého hodu tak mi přišlo divné aby přišel největší neknuba a vytrel jim zrak

Jo, vidíš, to jsem zapomněla dodat. U takových hodů nechávám házet jen ty, kdo mají proficiency - typicky to bývají znalostní dovednosti, otvírání zámků, nebo celkově něco náročnějšího... Přeskočit jámu může zvládnout každý, když se mu povede se dobře odrazit.
29.5.2020 14:24 - sirien
Golem: díky

Shari, Tarfil: můžu poprosit i vaše důvody? (Neptám se jen tak, ale kvůli obsahu souvisejících textů v JaD.
29.5.2020 14:29 - sirien
actually, mi to přijde jako příliš zajímavý a hodnotný téma na to, aby se ztratilo v týhle děsivý monstr-diskusi (která se blíží kulaté 300 stran, což mě znovu přivádí k myšlence jí zavřít navěky a místo ní začít zakládat nějaké tematicky příslušné...)


Můžete to prosím napsat sem? Dík :)
29.5.2020 14:45 - Tarfill
Aegnor píše:
Jaká motivace se skrývá za tím upraveným expením?

No, hlavně asi nesnáším zbytečné počítání a celá myšlenka účetnictví x tisíců bodů mi přijde dost debilní už od dob DrD 1.X, kde jsem si k tomu vypěstoval velkou nechuť. A protože se to stále používá i nyní v D&D 5e, nesnáším to stále i teď.

Argument, jaký použil malkav, by se měl brát v potaz spíše u méně zajetých družin. Já aktuálně hraji s lidma, které herně už dobře znám, aktuálně jsem si sám sestavil družinku, kde jsou hráči podobně vyvážení a žádný z nich není dlouhodobě vyloženě aktivní nebo pasivní...

A proč jsme zvolili aktuální systém postupu? Byla to jedna z navržených alternativ. Ve hře byla třeba možnost postupu i po milnících, ale vyhrál mnou uvedený návrh. Já v tom hlavně vidím logiku v tom, že je tam obsažen jakýsi odraz toho, že každá další úroveň trvá déle než předchozí (což je obsaženo i v počítání zk bodů) a celé je to prostě jednodušší. Navíc hráči si sami zvolili, že chtějí postupovat po úrovních společně a ne každý s jinou úrovní, takže aktuální postup byla jasná volba.

Aegnor píše:
A počítání expů podporuje autory zamýšlený žánr.

Tak zrovna tohle je poslední věc, kterou bych chtěl řešit. A ani vlastně nijak nepřemýšlím, jaký žánr chtěli autoři vytvořit. Prostě je to v základu "epic fantasy" a nějaké počítání bodů mi na tom nic nezmění...

sirien píše:
Mě trochu fascinuje kolik z vás používá úpravy HP / odpočinku tak, aby HP víc vyjadřovaly "zranění" i když se 5e od téhle interpretace odvrátila.

Je nějaký důvod, proč dáváte přednost HP jako zranění (nutnost používat léčitelské sady popř menší vliv odpočinku jako vyjádření pomalejšího léčení) místo toho abyste nechali HP/odpočinky jak jsou a přidali jste nějakou variaci pravidel pro zranění?


Mě osobně přijde těžké si neustále představovat, že někomu nezpůsobuju klasické zranění, když do něj už tři kola bušim válečným kladivem a pokaždé jsem zasáhl... ;-)
Životy postavy prostě představují i zranění celkové a zároveň se snažím zachovat alespoň nějakou míru epičnosti i hratelnosti / použitelnosti.
Jako hráč bych byl fakt nerad, kdyby mému bojovníkovi třeba hned po dvou kolech boje najednou nepřítel v rámci pravidlových mechanik přelámal obě ruce a GM mi řekl, že nemůžu díky tomuto postižení efektivně pokračovat v boji. To by mi strašně sralo a za chvíli by už nikdo nebyl v první linii, ale odstřelovali by se všichni z dálky lukama a kouzlama... Takovou míru reality zase nechci.
Navíc, když si představím, že všichni regenerují tak rychle, jako nabízí autoři v základu, pak by skoro nikde nebylo potřeba léčitelů. Takto si postavy mnohem více opatrují léčivé předměty / kouzla a klerici a jiní léčitelé jsou více vážení.
Zároveň je u mě ale odražen i přístup k soubojům. Nemám rád jen tupé vybíjení místností a nahazování náhodných střetnutí jen proto aby se něco dělo. Ve svých hrách se snažím zachovat jistou logiku v tom, proč se bojuje a jaký to bude mít dopad na další průběh dobrodružství. Takže pokud postavy regenerují pomaleji, mají zároveň i méně soubojů, než je třeba v některých oficiálních D&D příručkách. Tím mi to přijde v rámci možností vyvážené / použitelné / logické i hratelné.

A pokud tam někdo chce hledat nějaké ale, pak platí to, co píše wlker v #5949: wlkeR píše:
- It's just a game.
:-)
29.5.2020 16:15 - Pastýř
Mě přišlo nepraktické, že si každý hráč v souboji hází jeden, nebo dva hody na útok a já pak házím jako cvok, útok za dvacet goblinů.
Tak jsme to teď upravili a místo abych házel za nestvůru na útok, hází si hráči na obranu.
Zatím to funguje dobře a mám víc času, na ostatní agendu.
29.5.2020 16:30 - sirien
...prosím, mějme to pohromadě, tohle je fakt příliš užitečný téma než aby pak zapadlo! Díky :)
5.6.2020 22:49 - Tarfill
Otázka pro pravidlové znalce:
Mám bojovou situaci, kde je na scéně kromě jiného jeden bojovník a pak jeden nepřátelský klerik a mladý akolyta. V rámci svého tahu v kole jedná klerik a pomocí kouzla rozkaz (command) přikáže bojovníkovi, aby pustil svojí magickou zbraň. Bojovník neuspěje v hodu a zbraň pustí. Následně je na tahu akolyta, který ve svém tahu hodlá přijít k bojovníkovi, sebrat zbraň a utéci i s ní.
Kouzlo rozkaz (v česky přeložené verzi píše) "Cíl pustí vše, co drží a pak skončí svůj tah."
Bojovník si toto samozřejmě nechce nechat líbit a chtěl by zkusit v rámci svojí reakce příležitostný útok na akolytu (praštit pěstí, uchvátit, cokoliv co může).

Co má v této situaci přednost? Může bojovník skutečně provést příležitostný útok na akolytu utíkajícího i s jeho sekerou, nebo platí to, co říká kouzlo - skončil svůj tah - a tudíž ani bojovník příležitostně zaútočit nemůže?

Děkuji za názory / odpovědi.
5.6.2020 23:04 - Log 1=0
Příležitostný útok je reakce a provádí se v principu vždycky mimo tah. Jestli ho ukončil, protože chtěl, protože udělal všechno, co se v něm dá stihnout, nebo protože mu to nařídilo kouzlo, je už úplně jedno.

Akorát že chvat má, že se provádí v rámci akce útok, takže se při příležtostném útoku použít. Druhá věc je, nakolik na tom je nutné bazírovat. Každopádně fláknout mu může bez problémů.
5.6.2020 23:12 - malkav
Nemůžu se k tomu vyjádřit po stránce pravidel, tak mi prosím promiňte mírný offtopic - přijde mi dost krkolomné proběhnout kolem někoho a od nohou mu sebrat zbraň. Vážně pravidla umožňují takovou divnou akci?
5.6.2020 23:12 - Tarfill
Logu,
já jsem si to myslel no, ale ta formulace kouzla mě úplně zmátla...

EDIT: ale kdyby ten akolyta provedl odpoutání se a nepoužil by sprint, tak by to bylo vlastně legit, což?

Malkave,
no právě že běžně je možnost si tohle nenechat líbit, každopádně sebrat tu zbraň je v rámci tahu nepřítele pravidlově možné.
PS: on by neběžel, pouze šel. Kdyby běžel, tak bych mu to taky jen tak nedovolil...
6.6.2020 00:07 - sirien
Tarfill píše:
Co má v této situaci přednost?

logika situace. Vždycky hlavně logika situace.

Týpek zařve "pusť to"
Bojovník to pustí. Zbraň spadne přímo pod něj.
Akolita přiskočí, přímo pod bojovníka, a zkusí to sebrat a utéct.

Logicky přiskočí - první co se může stát je, že dostane botou do xichtu - tj. bojovník má opportunitku z reakce. Když to hodí, tak bych řek, že mu to tu akci prostě zmařilo (protože s botou v xichtu se blbě zvedaj věci).

Druhá věc co se může stát je, že potom co se toho akolita dotkne to bojovník přidupne k zemi. Takže by si akolita měl hodit (nebo bojovník na save) jestli to zvládne sebrat a utéct (zatímco se ho bojovník snaží kopnout do xichtu a tak...)

Na druhou stranu, pokud to akolita neschytá a pak hodí, tak bych ho nechal zmizet bez nutnosti se odpoutávat.


(note: pokud by se o tohle pokoušeli hráči, tak bych MOŽNÁ byl benevolentnější. Pokud by po zbrani neskočil nějakej akolita, ale PC tuláka, tak bych byl určitě benevolentnější.)
6.6.2020 10:01 - Kosťa
Tarfill :

Ok pokud to chceš přesně podle pravidel:
Klerik sešle command
Bojovník pouští zbraň

A) pustí si ji "pod nohy" a zbraň zůstává na místě tzn akolyta musí nejdřív odstrčit bojovníka aby ji mohl sebrat (akce strčení bo jak je to v českým překladu), tím použije akci, interakcí sebere zbraň a odejde, načež dostane oportunity attack za to že se vzdaluje od nepřítele

aa) pokud má bojovník feat sentinel a trefí akolytu, zraní ho a navíc akolytovi končí pohyb
ab) bojovník nemá feat sentinel a jen ho zraní

B) pustí ji vedle sebe, nažčež akolyta příjde sebere za interakci zbraň dá jako akci disengage (odpoutání v češtině?) a odchází

ba) pokud má bojovník feat sentinel a může zaútočit na akolytu a pokud ho trefí, zraní jej a navíc akolytovi končí pohyb
ba) bojovník nemá feat sentinel a akolyta odchází

pokud chce akolyta po sebrání zbraně ještě běžet má v prvním případě smůlu (akce padla na odstrčení), v druhém případě může, ale vyvolá opportunity attack


první varianta je bližši fikci

na druhou stranu pravidla neříkají, kam dotyčný zbraň pustí a command výslovně říká, že dotyčný končí svůj tah tzn tu zbraň nepřišlápne prostě nic a ta tam volně leží, navíc reálně je možné bez opportunity attacku přijít k nepříteli a sebrat mu zbraň kterou pustil, tzn pravidla jsou bližší druhé variantě

pokud hrajete na featy tak to pravidla za vás částěně řeší sama: mám feat můžu ho zastavit, nemám feat mám smůlu


sirien píše:
Logicky přiskočí - první co se může stát je, že dostane botou do xichtu - tj. bojovník má opportunitku z reakce.

pokud bych chtěl zjistit jestli tu oportunitu má tak to podmíním nějakým hodem např na Sleight of Hand kterým zjistím jestli jsem tu zbraň vyfouknul někomu takříkajíc pod nosem (na druhou stranu použití skillu je akce takže už pak nedám disengage a vzápětí dostanu oportunitu-čistě z pravidlového hlediska(ale zase to Sleight of Hand může být bráno jako sebrání a uskočení))

sirien píše:
ale PC tuláka, tak bych byl určitě benevolentnější

za mě blbost: na tydle finty má roguna cunning action, takže může přiběhnout odstrčit sebrat a za bonusovku dát disengage a zmizet v prachu takže tady je ta výhoda už mechanicky implementovaná do hry není třeba mu dávat výhodu "za to že je roguna"
6.6.2020 10:11 - Log 1=0
Kosťa píše:
za mě blbost: na tydle finty má roguna cunning action, takže může přiběhnout odstrčit sebrat a za bonusovku dát disengage a zmizet v prachu takže tady je ta výhoda už mechanicky implementovaná do hry není třeba mu dávat výhodu "za to že je roguna"

Myslím, že jsi minul Sirienův přístup. On není moc na strktní držení pravidel, minimálně těch DnD designové školy, a pravidlový výstup mu přijde ne úplně věrohodný, tak to přiohne blíže svém SoD.
Ale u hráčské postavy, aka hrdiny, obzvláště archetypu tuláka, jehož součástí je dělání podobných neuvěřitelných kousků, to ohýbat nebude, aby mu nechal jeho hrdinství.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12175011634827 secREMOTE_IP: 54.173.221.132