Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
11.9.2014 15:37 - sirien
ShadoWWW: Lidé mají velmi pomatené představy o koních a o cestování na koních.

Cestování na koni není v principu nijak rychlejší než cestování pěšky. Ve skutečnosti je krokem jdoucí člověk rychlejší než krokem jdoucí kůň. Svižným krokem jdoucí člověk je rychlejší než svižným krokem jdoucí kůň. Kůň začne co do rychlosti člověka trumfovat teprve když nacválá - jenže cválat může jen omezenou dobu a pak se unaví. V těžkém terénu člověk koně mnohdy dorovná - a ve velmi těžkém terénu na koně můžeš rovnou zapomenout popř. Tě cestování s koněm zpomalí jak sviň. Do velmi těžkého terénu v tomhle započítávej i hustý (středověký) les se vším tím podrostem a podmáčením, mokřady atp.

Na koních se necestuje kvůli rychlosti, ale z jiných důvodů:
- nosnost (na koně toho naházíš X-krát víc než by sis naházel na vlastní záda a koně to tak moc nezpomalí - minimálně ne v běžných krocích (krok, klus)
- vytrvalost (kůň se líp refreshne přes noc na další den PLUS samozřejmě jezdec je po cestě o hodně méně unavený)
- práce (když jedeš na koni, můžeš se zároveň pohybovat a zároveň dělat něco jiného - např. hlídat stádo a hnát dobytek; to že jsi o koně výš taky pomáhá)
- popř. boj, samozřejmě

Pokud chceš využít koně kvůli rychlosti, pak to jde
- buď krátkodobě (prostě na několik hodin střídáš cval, vykrokování/klus, cval, vykrokování/klus, cval... takhle opravdu překonáš vzdálenost o dost rychleji (a třeba i s nějakou zátěží navíc), nicméně toho koně dost unavíš a když to zkusíš opakovat tak ho zraníš nebo rovnou strháš - a samozřejmě to poměrně unaví i dobrého jezdce, takže žádné že seskočíš a si fresh jak kdyby ses flákal v kočáře jak v dnešním RegioJetu)
- nebo návazně (kurýr / pony-express systém - z koně vyždímáš max a na k tomu určené stanici ho zahodíš lidem co se o něj postarají a vezmeš si obratem koně čerstvého - to ale už zahrnuje dost logistiky)

Ten hodinový cval koně bez odpočinku bych mimochodem chtěl u normálního koně vidět - to dlouhodobě (tj. bez dlouhých následných odpočinků atp.) zvládnou bez zranění jen skutečně jezdecká plemena.


Jinými slovy to co je uvedeno v pravidlech mi přijde ještě docela optimisticky hrdinské a osobně bych to hráčům ještě hodně seškrtal.
Samozřejmě tu je dál prostor pro různá hezká fantasy plemena a unikátní jedince typu Stínovlas, který zvládl s Gandalfem cválat celé dny někde od Orthanku až někam ke Groglince, což byl naprosto epický výkon hodný legend.


Alnag: Párkrát, kdysi dávno. Vždycky to bylo samoúčelné ("dáme tam cestování protože máme pravidla pro cestování"). Pojmout v těch případech cestování jako Skill Challenge by bylo značně zábavnější.
11.9.2014 15:47 - Quentin
Sirien: Ale nakonec to právě díky výdrži dává smysl, že na koni ujedeš alespoň dvojnásobek, nebo ne? Pokud teda mluvíme o cestách a pláních, v těžkém terénu je kůň dobrý jen pro nosnost a v horách mají koně smolíka. Takhle to prozatím hrajeme.
11.9.2014 15:51 - noir
Napoleonská armáda udávala stejnou přesunovou rychlost pro koně i pro lidi. Pro standardní přesun. Pak byl zrychlený přesun, kde už byla rychlost koně dvakrát větší než lidská a nakonec přesun rychlý, kde už se kůň pohyboval čtyřikrát rychleji.

Reálně vojsko za den ušlo stejnou vzdálenost s koňmi a bez nich.
11.9.2014 16:08 - sirien
Quentin: Zeptej se někoho koho baví tůrovat - já větší vzdálenosti překonávám zásadně moderními dopravními prostředky nebo případně na koni protože mě baví (bavilo... času už dlouho není dost) jezdit :D

Ono jde fakt spíš o pohodlí a únavu, trénovaný člověk-cestovatel toho taky neunese zrovna málo. Nicméně ano, pokud na sobě hodláš vláčet zbroj a zbraně a bágl, pak v rámci cesty trvající několik dnů a více s tím koněm budeš o něco rychlejší (rozhodně ne dvounásobně! A to ani na pláni... popravdě nevím o kolik rychlejší bys byl, záleží dost na koni a podmínkách, ale tipnul bych že ani v ideálním případě by to nebylo víc jak o třetinu max) prostě o to že nebudeš unavený a kůň se jen tak neunaví - v rámci krátké cesty můžeš být taky rychlejší, ale jen za cenu koně co bude potřebovat den nebo několik dní voraz.

Pokud chceš vykreslit ve hře realistické cestování, tak při těžkém naložení se často cestuje stylem náklad na koně a "jezdec" hezky pěšky po většinu doby atp. (má to samozřejmě i další výhody - např. na koni můžeš cestovat dál i po dobu oběda, když ho máš předvařený, což je při pěším cestování docela otrava... to Ti ušetří půlhodinky atp.)


U armád je to pak složitější o náklady, proviant, všechno to co sebou armáda táhne a není to armáda (lidi, věci...), všechny ty vozy atp. Čím větší skupina tím pomalejší přesuny, koně nekoně, že jo. Krátkodobě můžeš s koňmi donutit armádu k rychlému přesunu, jenže to třeba znamená že necháváš dost věcí v závěsu že to "dorazí později" atp.
Obecně třeba karavana je pomalejší než jedinec - a to i pěší jedinec.
11.9.2014 16:44 - ShadoWWW
Wow. Tak vidím, že ti autoři D&D nebyli takové lamy, jako jsem já. :-)

Když jsem u těch pravidel a realističnosti - poměrně nedávno vyšel na webu WotC článek o reedici jedné té staré core edice (myslím, že to bylo o reedici White boxu). Ukazovali tam dobové texty psané Gygaxem ještě na psacím stroji a mimo jiné vystřižené články o starověkých a středověkých zbrojích, co Gygax sbíral ještě před napsáním Chainmailu. Gygax prý byl na zbroje docela odborník a vydal pro D&D i nějaký doplňkový modul o zbrojích a zbraních, kde se snažil nastínit reálnější pravidla pro zbroje. Bohužel ale nevím, jak se ten modul jmenoval. Pro 5e by prý ale měl v budoucnu vyjít podobný modul, kde se to bude víc řešit. Proto se u zbraní píše S/B/D zranění, které se v tuto chvíli v pravidlech prakticky moc nevyužívá, ale v tom rozšiřujícím modulu by to mělo být uplatněné.
11.9.2014 17:03 - ShadoWWW
Zhodnocení 5e nestvůr od Roba Donoghuea, spoluzakladatele Evil Hat.
11.9.2014 18:07 - sirien
ShadoWWW: nj, filmy przní realitu :) Vidíš D'Artaňana jak letí na koni jak šílenej aby to stihl k hradu kde akčně seskočí... ale protože dál sleduješ jak D'Artaňan běží po schodech popř. někde šermuje tak už nevidíš toho chudáka pacholka který k tomu (D'Artaňanem vulgárně opuštěnému) koni musí následně doběhnout, bleskově z něj shodit sedlo (ale nechat deku - nebo na něj dost možná hodit ještě jednu novou, suchou, deku...), vzít ho na lonžák a půl hodiny nebo hodinu s nim jak debil chodit v kruzích, aby chudáka (určitě super jezdeckého! koně) vykrokoval do klidu (protože rozhodně nechceš aby si kůň natáhnul - nebo nedejbože přerval - náhle "studené" svaly/šlachy na nohou) ještě předtím, než ho vezme do maštale kde ho bude další půlhodinu intenzivně pucovat slámou a ještě jednu půlhodinu až hodinu intenzivně hřebelcovat (aby ho usušil a vydrhnul ze soli, protože rozhodně nechceš aby kůň dostal zápal plic).

Tyhle filmoví hrdinové by se svym přístupem v každý slušnější maštali dostali obratem přes držku (popř. v těch odporných snobských by zacvakali brutální prachy za ty náctiletý fanynkovský holčičky co by jim to obstaraly jak ty tehdejší pacholci na hradech)


Autoři (kvalitních) RPGček si naštěstí často udělají své domácí úkoly ještě předtím než něco někam napíšou (White Wolf v tomhle docela exceloval... ale jinak i viz např. Jim Butcher (Dresden Files): ...the most useful source for roman legions was DnD roman sourcebook for third edition. And after I've done some more research I've found out that the authors made quite a good job, really.


Jinak historicky např. bývalo v mnoha obdobích zvykem, že si své koně obstarávali sami i vyšší šlechtici - zejména za mlada a na "venkově" - kůň byl hodnotný majetek a jezdci často měli ke svým koním osobní vztah, byla otázka dobré výchovy/mravů, že se o svého koně umíš postarat (a bylo to i praktické např. když jsi musel někam náhle cestovat nebo jsi byl na cestě chycen blbým počasím atp.), takže třeba bylo i zvykem že o pánova koně se může starat jen vybraný pacholek (u šlechty třeba jen panoš s pánem cestující - tzn. vlastně nižší "dětský" šlechtic) popř. když třeba šlechtic přijel někam na návštěvu tak bývalo zvykem že se o koně postará někdo z jeho družiny nebo když přijel k jinému šlechtici tak bylo gestem dobré vůle / dobrých vztahů, že nechá o svého koně postarat služebnictvo hostitele.

Takové to "přiletíme na koních, slouhové se postaraj" už je dost pozdější přístup z doby kdy společnost relativně zbohatla a původně to samozřejmě začínalo ve městech a navíc u šlechtičen a v určité době to patřilo k aristokratické dekadenci.
(teď mluvím spíš o těch starších dobách, čím blíž novověku tím víc tohle přirozeně mizelo)
11.9.2014 18:23 - sirien
Jinak ještě k tomuhle (i když tak trochu off topic) - kůň je ve skutečnosti dost "křehké" zvíře - a to nejen co do zranění (zlomená noha = mrtvý kůň...) ale i co do citlivosti na nemoci a podobně. Když kůň dostane zápal plic tak to je i dneska průser a veterinář se volá obratem a není jisté že to kůň rozdejchá; péče např. o kopyta (okovaná nebo ne) je kapitola sama o sobě.

Ta potenciální rychlost koně je pak tímhle hrozně srážená - slušný jezdec (ve smyslu jak kvality tak morálky) jev tomhle směru "bržděný" právě obavou o koně, takže pokud by mi hráči oznámili že koně dřou na max, tak bych si obratem vyžádal nějakej Riding check-roll kde by možnost failu obsahovala "namístě jsi koně zlikvidoval - nemáš ho nutit cválat na zrádnym povrchu kokote, buď slušnej a doraž ho" popř. "doběhnul si ale s koněm se rozluč".

Ono z dnešní moderní společnosti to není moc vidět, ale tuhle jsme s kamarádem řešili jak hrozně dneska lidi podceňujou lidské fyzické kvality oproti zbytku živočišné říše. Jeden týpek na 4chanu z toho kdysi udělal dost trefnej motivýtor končící "for animals, we are terminators!"
- člověk má ohromnou výdrž, spoustu rychlejších zvířat prostě uštve
- člověk má výbornou imunitu a adaptabilitu na prostředí, pominu-li pandemie smrtících nemocí dané koncentrací obyvatelstva tak zvládáme nemoci značně líp než většina zvířat
- máme oproti většině zvířat neskutečnou schopnost regenerace (krvavých zranění, zlomenin...)
- jsme neskutečně odolní, zvládneme relativně ohromnou ztrátu krve, máme ohromnou odolnost vůči fyzickému šoku (který mnoho zvířat - mimo jiné i koně - může nakrásně zabít i při nesmrtícím zranění) atp.
- zvládáme velmi dlouhá období s minimem jídla a technicky i vody - nebo dokonce bez jídla - aniž bysme se stali zcela (!) apatickými a nepoužitelnými (ano, slábneme, ale stále fungujeme - což je rozdíl mezi přežitím a smrtí)
- Dokážeme fungovat (alespoň nějak) i s vážným, mnohdy i vícečetným zraněním (např. je možné dál chodit se zlomenou nohou - ano, nesmí být zlomená nešťastně a bolí to jak čert, ale jde to)

Prostě - z pohledu zvířat jsme těžko unavitelní, vysoce odolní a rychle regenerující predátoři schopní využívat velmi sofistikované útočné techniky a schopní efektivně operovat ve skupině i jako jednotlivci, s vysoce efektivní kombinací smyslů atd.

Dneska to nevidíme, protože žijeme ve společnosti která na běžné bázi disponuje fMRI, Boeing 777-300 a podobně, ale když hraješ fantasy, kde tohle není a lidé jsou zvyklí poradit si sami se sebou, je dobré to brát v potaz - zejména třeba u žánrů typu Sword&sorcery
11.9.2014 18:53 - Vojtěch
Nehledě na vzájemnou podporu poskytovanou společenstvím. Rozdíl v nebezpečnosti osamělého člověka a tlupy nasraných lovců s přiostřenými klacky je daleko vyšší, než u stád nebo smeček. Taky že pokud se vyskytne něco, co nám ubližuje, tak máme tendenci to vyhladit je svým způsobem evoluční výhoda.
11.9.2014 19:13 - Gurney
ShadoWWW píše:
Když jsem u těch pravidel a realističnosti - poměrně nedávno vyšel na webu WotC článek o reedici jedné té staré core edice (myslím, že to bylo o reedici White boxu). Ukazovali tam dobové texty psané Gygaxem ještě na psacím stroji a mimo jiné vystřižené články o starověkých a středověkých zbrojích, co Gygax sbíral ještě před napsáním Chainmailu. Gygax prý byl na zbroje docela odborník a vydal pro D&D i nějaký doplňkový modul o zbrojích a zbraních, kde se snažil nastínit reálnější pravidla pro zbroje. Bohužel ale nevím, jak se ten modul jmenoval.

Jmenovalo se to Weapon vs. AC chart a upřímně, bylo by lepší to radši nechat spát, jako ostatně většinu Gygaxových houserules.


sirien: a z těch koní pls udělej aspoň krátkej článek, tohle by se hodilo prakticky každému kdo hraje fantasy.
11.9.2014 19:14 - Alnag
Gurney: To vypadá přesně jako jedna z těch tabulek, bez které hra nemůže být. :D
11.9.2014 19:23 - Gurney
Ano, Gygax měl pro výrobu komplikujících pravidel, které hře prakticky nic nepřinášely opravdu talent. A ve svých následovnících našel zdatné pokračovatele :)
11.9.2014 19:25 - ShadoWWW
Taky se přimlouvám za článek od siriena na téma koně!

Gurney: :-)
11.9.2014 20:07 - chrochta
Jojo, článek o koních by to chtělo :) Alespoň by bylo o čem debatovat.
12.9.2014 08:41 - Merlin
Alnag píše:
To vypadá přesně jako jedna z těch tabulek, bez které hra nemůže být. :D

aspoň měl člověk co dělat, když se ho zrovna hra netýkala :)
12.9.2014 09:26 - ShadoWWW
Tipy pro pro vedení dobrodružství Lost Mines of Phandelver.

Propracovaný deník postavy jako excelovský list na Google docs.
12.9.2014 09:40 - Nachtrose
ShadoWWW píše:
Tipy pro pro vedení dobrodružství Lost Mines of Phandelver.


Jinak jsem nahlidnul do boxu a "Pernikova chaloupka" byla ocividne wlkeRova invence. Navic ji Ewan chybne identifikoval jako mimika, proto, se snazil z trouby prosekat O:-)
12.9.2014 15:18 - wlkeR
Nachtrose píše:
ocividne wlkeRova invence

Anoano, inspirovaná náhodným vnuknutím a "dračí mechanikou" z nového Dragon Age XD
Někde na papírku mám naškrabaný mechaniky, kdybyste chtěli :P

Ale je docela složitější než průměrná D&D 5E příšera, páč jsem si vždycky řek "teď potřebuju aby uměla tohle" a připsal to na seznam XD
12.9.2014 16:05 - Babaj
Píše:
Jinak jsem nahlidnul do boxu a "Pernikova chaloupka" byla ocividne wlkeRova invence. Navic ji Ewan chybne identifikoval jako mimika, proto, se snazil z trouby prosekat O:-)


ze te to pak bavi hrat, kdyz vis co nas ceka?-.))
12.9.2014 16:08 - Nachtrose
Babaj: nevim, jen jsem to prolitnul, zda to tam je i v originale, nijak vic jsem to nestudoval. A jedine co jsem chtel zjistit bylo, co to sakra byla za vec ;-)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10114312171936 secREMOTE_IP: 98.80.143.34