Kultura

ShadoWWW
8.7.2014 08:53
[Překlad] Dungeons & Dragons 5e CZ
Kdysi jsem omylem založil překlad D&D 5e jako diskuzi místo článku. Gurney mou chybu napravil, proto tuto diskuzi zamykám (aby tu neběžely dvě diskuze na stejné téma) a dál přesměrovávám na onen článek, v jehož přiložené diskuzi můžeme dále diskutovat nebo stáhnout překlady.

Karty kouzel a žetony zde.

Princové apokalypsy (zatím jen draft)
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
8.9.2015 16:59 - ShadoWWW
jj, je to tak. :) Zpětně opraveno.
8.9.2015 18:11 - sirien
ShadoWWW: Tak na to se fakt necítim, DnD 5e jsem měl doteď, přiznám se, čas sotva prolistovat a pochytit něco z diskusí okolo.

ShadoWWW píše:
Proč proti AC místo k AC?

No bonus k AC Ti dává štít (jako do obrany), bonus proti AC je do útoku :) Jakože máš volbu mezi jedna zbraň a štít nebo dvě zbraně, chápeš...


Jinak ono já se moc necítim na to komentovat šermovací pohled na věc, protože sem nikdy nešermoval. I když jsem si už říkal, že bych si někdy ze srandy dal nějakej půlrok HEMA tréninku na jedenapůlručku.

Podstata je v tom, co chceš vyjádřit. Bonus k útoku proti AC dává smysl, protože dual wielding je prostě brutálnější, průraznější... možná míň technickej (jako "vyšperkovanej pro publikum"), ale razantnější. To Ti samozřejmě pomáhá i do toho se chránit, ale v termínech DnD systému se to dost blbě postihuje.

Z bojovejch umění Ti můžu říct (a opět, nerad bych tu suploval nějakého šermíře co do historické reality boje, já mám základ v moderních stylech s moderními zbraněmi proti moderně "pancéřovaným" protivníkům, tj. učil jsem se, jak nožem projít proti kevlarce nebo zimní bundě, ne jak dvouruční sekyrou prorazit plate armor), že on celej ten DnD koncept tahového boje útok proti obraně / obrana proti útoku je trochu... weird. Jako dá se to pobrat, to jo, ale opět - je to představa která podle mě vychází trochu z nějaké "dětinské" vize boje kdy si dva kluci stoupnou proti sobě a na střídačku do sebe jebou klackama. Systémy které řeší výměny jsou v tomhle o dost smysluplnější.

V reálnym střetu lepšího a horšího protivníka ten lepší toho horšího převálcuje - natlačí do permanentní defenzivy a tam ho během chvíle umlátí. Ten horší možná dostane pár možností symbolicky zaútočit, ale řídce a v podstatě přitom sází na to že bude mít štěstí.

Při střetu dvou rovnocenejch soupeřů to je víc o nějakých clash - step back - clash výměnách, kdy ten kdo se vrhne dopředu (zaútočí) zkusí projít a po nějaké výměně X úderů se obvykle stáhne (protože obrana je nadřazená útoku - resp. reakce je rychlejší než akce, takže ve skutečnosti se mnohem snáz probiješ z nějakého protiúderu kdy útočícího protivníka odrazíš, rozhodíš a udeříš, než z útoku, kdy musíš projít přes jeho reakci - proto se snažíš soupeře vylákat nebo zmást než sám zaútočíš, abys sám útočil z v podstatě "pseudoreaktivní" situace, jestli mě chápeš).

Takže kdybych to měl dělat fakt realisticky, tak zavedu nějakou variantu Fate "upper hand" pravidla (btw vtipně Fate uvádí tohle pravidlo jako žánrově stylizační pro hru ala "tři mušketýři", nicméně ono když se nad tím zamyslíš to právě proto docela potkává realitu, protože v tomhle žánru jsou ty klasické rapírové šermovačky, kdy jeden útočník vede sérii úderů a druhý se "jen" brání dokud se v jeden moment neobrátí iniciativa - chvil kdy na sebe útočí oba "naráz" tam je málo a jsou to spíš ty momenty "převzetí iniciativy") a prohlásím, že dual wielding má prostě bonus k upper hand přebírání nebo tak něco - což by Tě samozřejmě i chránilo, protože by se soupeř hůř dostal k útoku, což by bylo docela realistické.


Jak ale poznamenal Aegnor, o tomhle DnD úplně není - nějaká simulace reálného boje je spíš pro jiné žánry, takže v DnD jde víc o to aby ten systém nebyl vysloveně kontraintuitivní (což bohužel při pravidle dual wielding = 2 útoky je docela hodně) než aby byl realistický.
8.9.2015 18:48 - sirien
Mimochopdem, random YT search:

Tady se můžete mrknout na týpka co nahrál pár tréninkovejch pohybů na dual katana (což mimochodem oproti běžnému přesvědčení není bullshit, v japonsku je pár škol co opravdu učí tuhle zbraňovou kombinaci). Všimněte si, že:
- všechny ty pohyby jsou vždycky směřované do jednoho bodu (proti jednomu imaginárnímu protivníkovi)
- na 0:50 je ten pohyb co jsem zmiňoval (jednou zbraní se kryje a blokuje protivníkovu zbraň, druhou útočí - jen já jsem zminoval variantu obrany nad hlavou a útoku shora zatímco on drží obranu nad hlavou a při útoku jde dolů, ale principielně tentýž "manévr" - jedna zbraň tvoří prostor, druhá do něj útočí.
- kolem 1:20 jsou ty dvojité údery z jednoho směru - tj. ty silové průrazy, kdy jdou dvě zbraně za sebou a obě nesou energii tohotéž pohybu, tj. té samé váhy co je do nich vložená. Používá se k prorážení soupeřů co nastavují silné bloky nebo k rozbití "mlýnu" (takový ten pohyb kdy držíte dvě zbraně a protáčíte je před sebou ze strany na stranu), popř. k zatlačení protivníka nazpátek atp.
- 2:11 je kousek sekvence onoho "mlýnu" (od oka tak půlka)

Všimněte si
- ať dělá cokoliv, obě zbraně vždycky následují to samé momentum pohybu jeho těla. Když útočí z pohybu, útočí oběma z jedné strany (protože by byla hovadina útočit do vlastního protipohybu, ta zbraň by neměla ani rychlost, ani energii)
- pokud mu druhá zbraň nesedí do pohybu (musel by jí vést kontra proti točení svého těla nebo když jí nepotřebuje k tomu co chce provést), tak jí "zahazuje" stranou a stahuje za sebe - protože mu k ničemu není a když by jí nechal vepředu, protivník by ji mohl napadnout (ruce jsou nejsnazší cíl), takže v momentě kdy ta zbraň/ruka není aktivní, posílá jí mimo dosah.
- V momentě kdy změní útok do jiného směru (na jiného soupeře), tak tam nejprve přemisťuje celý svůj postoj - natáčí tělo, překračuje nohama. Nejde tam instantně a už vůbec ne naráz s útokem někam jinam.



Lindybeigovo skeptické vyjádření k dual wieldingu. Ne úplně přesné, ale má pár dobrých point co se vyplatí slyšet. Pokud chcete mít hezké popisy bojů tak zejména to co tam říká o možných užitích štítu jako aktivního prostředku boje je docela handy.

na 2:50 se dokonce přímo vyjadřuje k dual wieldingu a "dvojitému útoku". Takové interaktivnější popsání toho mého TLDR postu. A popisuje to o něco líp :)

Tady je Mat Eastonova odpověď na Lindybeigovo video kde opravuje nějaké jeho nepřesnosti, zejména ohledně historických užití dual wieldingu (Lindybeig tvrdí, že se to nedělalo, Mat Easton ujasňuje že se to občas dělalo a kdy, kde a proč). Dál zmiňuje, proč si chcete do bitvy vzít spíš ten štít. A ukazuje nějaké další cool věci, co se dají se štítem aktivně dělat.

- 3:55 ukazuje to už zmíněné combo kdy se jednou zbraní kryjete a druhou útočíte.
- na 5:00 mluví o kombinaci meče a dýky. Narozdíl ode mě on ví o čem mluví v tomhle případě a těší mě, že sem se moc neseknul :D
- 7:15 se dostává k tomu jaké to má výhody a kdy a kdy se to dělalo a tak...

...tady sem se seknul, protože Mat říká, že to bylo na 1:1 situace atp. - tady je rozdíl mezi mým backgroundem a šermem (já se učil spíš s o něco kratšími zbraněmi a efektivně v moderním pojetí platí, že dvě tyče / mačety sou lepší, než jedna bez ohledu na počet protivníků, na druhou stranu v moderní době by moji protivníci samozřejmě nenosili štíty ani armory...)

Zároveň z toho co říká se mi zdá, že dual wielding s meči je ještě obtížnější na naučení než dual wielding s tyčema / mačetama... což docela dává smysl, protože náročnost tady roste s délkou zbraně.
8.9.2015 18:55 - ShadoWWW
Ono je útok dvěma zbraněmi v D&D tradiční. Tudíš pro D&Dčkaře už intuitivní. :-)

Každopádně umím si představit tuto možnost Bojového stylu, kterou může využít v rámci své zvláštní schopnosti bojovník, hraničář nebo paladin:

Šermířský boj se dvěma zbraněmi
Abys mohl použít tuto schopnost, nesmíš mít na sobě těžkou zbroj. Když máš v rukou dvě lehké zbraně, máš bonus +1 buď k OČ, nebo k hodu na útok (viz níže), který můžeš využít jednou za kolo.
OČ: Když na tebe někdo zaútočí, můžeš využít tuto schopnost jako reakci a zvýšit si OČ o +1.
ÚČ: Když si hodíš na útok, můžeš využít tuto schopnost a zvýšit si výsledek o +1. Ohlášení bonusu můžeš provést před tím, než si hodíš na útok, nebo až po tom, ale před tím, než se projeví účinky útoku.
8.9.2015 20:36 - fundy
Kdo by se chtel dat na DMovani DnD Expedic, tak zde je odkaz na me poznamky k prvnim dvema dobrodruzstvim z Hnevu demonu (Pustoseni v Dalnovrchu a Krvavé okovy). Postupně snad pribydou i dalsi. Samozrejmosti je varovani pred spoilers! Rozdodne se jako pripadni hraci nenechte zlakat a nejdrive si expedice zahrajte, nez je budete cist.

Link neni pro editaci. Prelozene jsou hlavne vypraveci bloky, k tomu je par poznamek. Berte jak je
8.9.2015 20:57 - Aegnor
sirien píše:

Při střetu dvou rovnocenejch soupeřů to je víc o nějakých clash - step back - clash výměnách, kdy ten kdo se vrhne dopředu (zaútočí) zkusí projít a po nějaké výměně X úderů se obvykle stáhne


Co se týče duelu jedenapůlručních zbraní (které se teda reálně jednoruč skoro používat nedají, ale to je vedlejší), tak ten je většinou o oťukávání soupeře a pak o jednom/dvou úderech, které souboj ukončí (úder zápěstím na hlavu/zápěstí, následovanej nějakým doražením) - a pokud se proti sobě postaví dva šermíři a jeden špatně odhadne vzdálenost, tak je v podstatě mrtvý bez toho, aby stihl cokoliv udělat.
((Jeden z předních českých šermířů prý sekem ze zápěstí s nápřahem 45° poslal protivníka (který měl batvat, kroužkovou kulku a helmu) do bezvědomí - ale tohle je už docela výjimka))

sirien píše:
ne jak dvouruční sekyrou prorazit plate armor

V principu nabývá na významu pádnost zbraně (s palcátem je mi jedno, jestli trefím paži s prošívkou, nebo paži s prošívkou, kroužkovou a plechem navrch - tak jako tak má přeraženou (přinejlepším zlomenou) pracku) a u mečů je potřeba se soustředit na slabší místa - hlava (nepotřebuješ prorazit helmu, stačí protivníka rozhodit), krk (ne tak dobře chráněno, dobrý zásah je v podstatě instakill) a zápěstí (na zlomení stačí i slabší rána a se zlomeným zápěstím se bojuje prostě blbě).

Jenom tak co vím z diskuze s člověkem, který má za sebou nějakých 18 let železnýho šermu (německá škola, hlavně jedenapůlky:-) )
8.9.2015 22:50 - sirien
Aegnor píše:
(s palcátem je mi jedno, jestli trefím paži s prošívkou, nebo paži s prošívkou, kroužkovou a plechem navrch - tak jako tak

ani ne, protože uvažuješ, že se trefíš ideálním způsobem. Což se Ti v real fightu s takovou jistotou nestane. A v momentě, kdy se trefíš pod úhlem nebo kdy se netrefíš do paže jako celku, ale jen do její čtvrtiny (tj. do svalu, nikoliv na kost) tak ten armor roli hrát začne docela hodně.

Btw. představa instakillu je dost zcestná (zasáhnout tak abys zabil hned na jeden úder... jako neni moc realistický), stejně tak představa obcházejících se a oťukávajících se bojovníků je sice hezká v nějakém arénovém duelu, ale ne v bitvě a když si představím většinu DnD bojových situací kdy někdo někam vtrhne / na někoho skočí / potřebuje skrz někoho ASAP prorazit dál... tak na tohle taky moc času neni.

To je asi jako když člověk trénuje sparing s tyčema. Stoupnout si proti sobě v helmách a dát si takový přáteláček je jedna věc - a ano, je tam pak nějaké to obcházení a zkoušení a provokování a vylákávání a opatrné krátké výměny na delší vzdálenost - a druhá, úplně jiná věc je zkoušet si real shit pouliční situaci, tj. stoupnout si proti sobě, prohlásit Ty seš útočník, já se bránim, TEĎ, v kterémžto momentě útočník prostě vyletí a za jakoukoliv cenu se Tě snaží zrasit - tam už pak na nějaké obcházení nebo oťukávání žádnej pitomej čas neni, protože to všechno začne lítat fakt odporně rychle.


Ono je prostě rozdíl mezi šermem ve sportovním podání (vč. těch moderních brutalit typu 6 na 6 ve full armorech na full power a ze kterého týmu zůstane poslední na nohou ten tým výhrál) popř. fair duelingem a bojovou realitou.
8.9.2015 23:41 - Aegnor
sirien píše:
ani ne, protože uvažuješ, že se trefíš ideálním způsobem.

Prosím reagovat na celou větu...ano, uvažoval jsem, že se trefím ideálním způsobem, ale o to mi nešlo. Snažil jsem se upozornit na to, že jakákoliv vrstva, kterou dáš na vycpávanici primárně slouží proti ostří, ne proti nárazu (proti nárazu je tam právě ta vycpávanice).
9.9.2015 06:46 - fundy
vite, ze jste dost off topic? A hadate se o realisticnosti hry (!), ve ktere je magie a rasy, ktere ani nejsou lidske?
9.9.2015 10:58 - wraiths
fundy :+1
9.9.2015 11:39 - Maugir
Fundy: Což o to, pořád by se dalo argumentovat uvěřitelností místo realističnosti... kdyby nešlo o DnD. Vedle HP, AC, systému iniciativy atd. mi zrovna řešení dvou zbraní připadá jako kosmetický detail:)
Na druhou stranu tady při kritice kapky v moři zaznělo dost zajímavých informací, takže co se mne týče, klidně pokračujte:)
9.9.2015 12:04 - York
Sirien: Z pohledu DnDčkového pojetí soubojáku je to řešení dualwieldu zcela korektní a nenarazil jsem na nikoho, kdo DnDčko hraje a nepřišlo mu to intuitivní. Je to konzistentní s tím, jak se mechanicky vyjadřují šelmy a jiné potvory, které mají více přirozených zbraní, a taky s tím, že existuje mechanika vícenásobných útoků v kole a běžně se s ní pracuje.

Ad uvěřitelnost vzhledem k realitě: Vem si, že se tím docela zabýváš, dohledal sis dokonce i videa lidí, kteří to zkouší prakticky (i když přiznejme si, od nacvičování pohybů bez protivníka k reálnému střetu, kde navíc protivník může mít tisíce různých kombinací výzbroje, je stále dost velký skok), a přesto máš jen hodně hrubou představu, jak se tím skutečně bojuje. Drtivá většina lidí nemá představu žádnou (a nejlepší, co můžou říct, je to přiznat).
9.9.2015 13:26 - Andy
Ahoj ShadoWWW :)
dalsi detail som nasiel
preklad a stylistiku ja velmi nemozem sledovat, ale aspon dake detaily

Kapitola 3 (strana 75)
nadpis: "Stanov padouchovy akce" ma poradove cislo 1. ma byt cislo 2.
9.9.2015 13:56 - ShadoWWW
Dík. :)
9.9.2015 14:24 - Tarfill
Příručka pro PJ - str. 218.
Nejdříve se popisuje zbraň Vlna a pak Zaplavitel. V popisu Zaplavitele od druhého sloupečku se však v odstavcích "Šoková vlna až Osobnost" popisuje opět Vlna. Počítám, že je to pouze překlep a že to platí pro Zaplavitele, že? ;-)
9.9.2015 16:15 - ShadoWWW
jj, ke změně názvu došlo v průběhu překladu. :) Opravím.
9.9.2015 20:54 - Andy
DMG kapitola 5
Strana 114
Mapovaní osídlení mas 2x ako nadpis
9.9.2015 21:12 - Andy
DMG kapitola 5
114 náhodná mestská stretnutí
Chyba preklad pochybná transakcie
Alebo mam starý verziu. :)
9.9.2015 23:32 - Andy
DMG kapitola 5
strana 122 Príklady pastí
Jamy
chýba tam stvrta jama "Spiked Pit"
10.9.2015 00:28 - Aegnor
Andy, je tu taková možnost jménem "editace" (vpravo nahoře u čísla příspěvku bloček s tužkou) - doporučuji v takovýchto případech používat právě tuto funkci:-)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.099071979522705 secREMOTE_IP: 3.81.144.39