Kultura

ShadoWWW
8.7.2014 08:53
[Překlad] Dungeons & Dragons 5e CZ
Kdysi jsem omylem založil překlad D&D 5e jako diskuzi místo článku. Gurney mou chybu napravil, proto tuto diskuzi zamykám (aby tu neběžely dvě diskuze na stejné téma) a dál přesměrovávám na onen článek, v jehož přiložené diskuzi můžeme dále diskutovat nebo stáhnout překlady.

Karty kouzel a žetony zde.

Princové apokalypsy (zatím jen draft)
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
31.3.2015 16:08 - Gurney
Jsem si tak listoval ve Ztraceném dolu Fendelveru (mimochodem překlad je super a i to původní dobrodružství mi přijde jako docela fajn úvod do D&D, potažmo hraní rpgček vůbec) a přemýšlím na těmi radami v překladatelově koutku, strana 12...
Ztracený důl píše:
PŘEKLADATELŮV KOUTEK

Na první úrovni jsou postavy hráčů neskutečně křehké a goblini nejsou zas až takové padavky jak by se mohlo

zdát. Skrytý útočník - a goblin se může ukrýt jako bonusovou akci - má krom možnosti překvapení ještě bojovou

výhodu, což znamená vyšší šanci kritického zásahu. Lehké spiknutí kostek může poslat postavu na 0 životů v kole

překvapení, což může být celkem nepříjemné, zejména pokud nemáte úplně plnou družinu a tímto způsobem

odpadne třeba třetina dobrodruhů. Zde je pár tipů jak (velmi nenápadně) zmírnit hrozbu vyhlazení družiny na

samém začátku dobrodružství:

· Průměrné zranění. Pokud budou příšery používat průměrné zranění (uvedené u každého útoku), je o něco

menší šance zabít postavu jednou ranou, a to včetně kritického zásahu. Pokud tento zásah není od gobra.

· Kryt. Pokud postavy hledají kryt kdekoli (sudy, bedny, křoví, mrtvoly), i když to není v pravidlech, je dobré jim

ho nechat. Těch posledních pár životů jim zejména uvnitř jeskyně může vzít i něco zdánlivě bezpečného (třeba

křehká římsa v oblasti 4, o (dvoj)potopě nemluvě.

· Inspirace. Ať už máte ostřílené hráče nebo nováčky, dávejte jim bohatě příležitostí ke získání inspirace jak je

popsáno v rámečku „Hraní postav a Inspirace.“

· Vlny nepřátel. Pokud jste na pochybách ohledně přiměřenosti toho kterého souboje, může se na postavy

vždycky vrhnout jen část nepřátel a zbytek zůstat stranou. Pokud se souboj ukáže příliš snadným, naběhnou posi-
ly. V opačném případě se nikdo nemusí dozvědět, že vůbec existovaly.

· Nenechte postavy přejít úvod. Ano, je to omezování jejich svobody, ale pokud se hned na první úrovni vrhnou

na druhou, nedejbože třetí kapitolu, pravděpodobně velmi rychle vymřou po meči, pařátu nebo dračím dechu.

Hlavně si říkám, proč místo těchhle všech složitostí a opravování nečeho, co není rozbité (soudím z toho, že krátce po vydání starteru jsem četl reakce lidí, co byli fakt spkojení s tím, že nová edice se vrátila k tomu, že postavy na prvním levlu jsou relativně křehké a nemůžou si dovolit bojovat se vším co potkají), prostě nevyužít nástroje, které ta hra nebízí, a nezačít hrát postavy na druhé úrovni?
31.3.2015 16:14 - York
Gurney píše:
proč prostě nevyužít nástroje, které ta hra nebízí, a nezačít hrát postavy na druhé úrovni?


Rozdíl vidím v tom, že ty rady jsou otevřené nabádání k iluzionismu, který pak GM nejspíš bude praktikovat i nadále (ať už je to dobře nebo ne).
31.3.2015 17:10 - wlkeR
Um, nevím co je iluzionismus a jsem líný to vyhledávat, ale zrovna ty dvě věci co jsem zmínil pocházejí ze zkušeností ze dvou hraní s velmi odlišnými skupinami, které kupodivu sdílely jedno přání: nezemřít.

První várka byla tady z Hangouts, takže asi nešlo o úplné RP nováčky. Dělali, co se od nich čekalo, a věděli, za co dostat bonusy, aby přežili. Od nich jsem se naučil, že zkušenosti a opatrnost hráčů činí s životností postav divy, a že balancování encounterů není zdaleka lineární záležitostí (proti tomu varují předmluvy Encounters). Krom toho jim kostka přála (ikdyž by sami asi tvrdili opak.)

Druhá várka bylo něco úplně jiného a, popravdě řečeno, šlo (a pořád ještě jde) o cílované publikum Starter Setu, tedy lidi, co D&D hrají poprvé. Nebo nejen D&D, ale i RPG obecně.

Stalo se mi, že hned první střela od goblina v záloze byl kritický zásah. Kostky řekly "12 damage do klerika." Jako spousty věcí se neštítim, ale říct klukovi, co se akorát stihnul seznámit se svojí postavou, že "umírá" na první zásah kvůli blbý náhodě, to bylo moc. Neříkám, kdyby udělali nějakou volovinu (k tomu později), ale někdy není od věci sáhnout po jistotě průměru.
Poznámky o krytu a Inspiraci jsem zahrnul převážně kvůli diskusím, které se občas strhnou mezi námi co hrajeme HotDQ po internetech. To první často vstoupí do hry jenom pokud se opravdu bojuje na mapě (hele, tady je roh, mám +2 k AC; když se o boji jen mluví, málokoho napadne říct "jo a kreju se za stromem.") Inspirace je jako relativně nové pravidlo velká válka, zejména pokud lidi četli příslušnou kapitolu jen tak letem světem. Prostě se na ní zapomene.
Vlny nepřátel jsou ze všech věcí asi nejpochybnější. Použil jsem je párkrát k "dorovnání" obtížnosti encounteru čistě jenom proto, že se mi tento zdál příliš nudný, nebo další z řady příliš jednoduchých. Je to nástroj pro člověka, který chce, aby nějaký souboj byl výzvou, ale ne wajpem - když to jde moc easy, přisypej moby dle chuti a zamíchej.
A nakonec k těm volovinám: druhá družina ignorovala mrtvé koně na cestě, rudocejchy ve městě a vydala se za 100-zlaťákovou odměnou za orky a zlobra. Co říct - tankoval zloděj, byl mrtvý velice rychle, zatímco zbytek družiny unikl díky geniálnímu využití kouzla Grease. Ano, přestát se dá cokoli, a smrt často přiměje člověka otevřít oči a volit své příští akce více ohleduplně. Ale zároveň by nemusela úplně spadnout z nebes.

Souhrnem - tohle dobrodružství je pro začátečníky, a pokud se do něčeho teprv dostávám, série smrtí od vrtošivých kostek mi sotva dodá motivaci v tom setrvat. Mým cílem při psaní Koutku bylo právě podtržení možných komplikací pro začátečníky, založené na přímých zkušenostech s různými družinami.

Co se začínání na druhý úrovni týče - já nevím. Nefandím tomu. Na druhou stranu je nakonec všechno o domluvě, od používání průměrné damage třeba po tohle.
31.3.2015 17:38 - Gurney
Jen tak pro záznam, mě ty rady přijdou vesměs dobré, zvlášť tyhle bych zdůraznil...
Píše:
Kryt. Pokud postavy hledají kryt kdekoli (sudy, bedny, křoví, mrtvoly), i když to není v pravidlech, je dobré jim ho nechat.

...

Inspirace. Ať už máte ostřílené hráče nebo nováčky, dávejte jim bohatě příležitostí ke získání inspirace jak je popsáno v rámečku „Hraní postav a Inspirace.“

... a považuju za fakt pozitivní počin, že tam jsou. Možná jediná trochu kontroverzní věc jsou, jak sám říkáš, ty vlny nepřátel, což někteří hráči prostě nemají rádi a připadají si že jim to GM dal až moc zadarmo (zas upřímně, mám dojem že tu nechuť si přiníšejí spíš z pc-rpgček, kde je to občas provedeno fakt násilně a otravně). Jenom mám prostě dojem, že než bojovat proti tomu, jak je ta hra cíleně napsaná (tj, že prvolevlové postavy jsou jen o málo silnější než prvolevloví nepřátelé a nevydrží o moc víc... plete se mi správně, že v prvním playtestu byly PC odolnejší a pak se to na základě feedbacku změnilo?) je snazší dát postavám rovnou druhý level, tím už z nich nejsou pro kritující nepřátele jednohubky + dostanou nějakou schopnost navíc, což taky pomůže.

Viz. to s tím clericem - když máš lvl.1, 8HP + něco za Odolnost, tak je fakt o krk dostat kritikal od goblina, na druhým levlu už jsi na 14HP + 2x bonus za Odolnost a kritikal za 12 je pořád pecka, která tě dostane do nezáviděníhodné situace, ale pořád se s tím dá něco dělat (což je předpokládám stav, kteréh se snažíš dosáhnout).

Případně se ještě dávšem postavám dát třeba 4HP navíc (jakože za to, že non-heroic postavy maj efektivně lvl 0 a d6 HPček (průměr 4), tak by je PC měly mít taky, aby to nevypadalo jako moc ad-hoc houserule :).
31.3.2015 18:48 - ShadoWWW
Gurney píše:
plete se mi správně, že v prvním playtestu byly PC odolnejší a pak se to na základě feedbacku změnilo?


Tento dojem dělá kritický zásah - v poslední verzi playtestu to bylo tak, že kritický zásah je za maximum + 1 kostka zranění navíc. Ve finále se při kritice hází dvojnásobkem kostek zranění (tedy zranění 1k8 + 2 znamená při kritice 2k8 + 2), což může být v některých případech fakt smrtící na jednu ránu.

A na 1. úrovni zvýšili oproti playtestu zdatnostní bonus z +1 na +2, takže zásahy mají větší šanci (ale nejen u postav, ale i u nepřátel).

Co se týče těch kritičáků a úmrtí, tak ono je celkem jedno, jestli jsi na 1. nebo 2. úrovni. Kritičák je smrtící na obou skoro stejně. Na druhou stranu ty pravidla jsou udělané tak, že kritičák tě v podstatě jen vyřadí z boje. Pokud se celá družina snaží, tak máš malou šanci, že bys skutečně umřel (tj. zásah do mínus maxima životů, nebo tři neúspěšné záchrany proti smrti). Toto není smrtící TSR edice, kde se umíralo na nule (i když se tak občas tváří :)).

Na oficiálním fóru mluvil jeden DM z Encounters, že měl nováčka, co to hned v prvním boji schytal za kritičák a šel do kolen. I když nezemřel, byl z toho rozmrzelý, že se v prvním boji nemohl aktivně účastnit, ale po něm pak hrál docela aktivně. Když hra skončila, obcházel prý hráče ostatních skupin a vyprávěl, jak "narazil na hustýho goblina, co ho srazil na jednu ránu". Byl to pro něj nakonec velký zážitek a zkušenost do budoucna, že boj je rizikový. Také díky tomu, že se mohl lépe soustředit na akce ostatních během boje, snadněji pochopil, jak hra funguje.
31.3.2015 20:23 - Atterdag
Včera jsem tak nějak doopravil wlkeRův překlad Hoardu. Někdy v týdnu se začnu hrabat v Elementálním zlu:)
31.3.2015 20:49 - wlkeR
No, moje zkušenost byla taková, že tu hru začínali ve dvou. A když jedna rána vyřadí healera, zatímco zloděj se krčí za mrtvolou koně, kde se na něj vrhne druhej goblin - no zkrátka jsem sáhnul po tom průměru a myslim že to klerik ustál s jedním životem :D
31.3.2015 22:43 - Atterdag
Já to udělal na první úrovni s životy takto: nechal jsem jim počet životů roven jejich odolnosti + úpravu odolnosti a na druhé úrovni jsem je nechal hodit kostkou, výsledek vydělit dvěma a přičíst úpravu:). Při postupu na další úrovně už budou získávat životy dle běžných pravidel:)
1.4.2015 11:35 - ShadoWWW
Rychlý dotaz: skloňují se nějak gythianki?
1.4.2015 11:53 - wlkeR
Já bych je neskloňoval, ale tak jsem velký odpůrce skloňování čehokoli nečeského (a vlastně i překladů do češtiny, ale, ehm.... Těch se zachováním původních jmen.)

Jinak v práci volno a nechal jsem tam všechny materiály nadoma, takže dneska celej den překládám, to tak vidím. Hotov úvod do Princů, jdu na Část 1.

EDIT: Díky, první kapitolo =_=
1.4.2015 12:08 - Atterdag
Já bycj je skloňoval - je to češtině vlastní - pokud je to rasa, tak skloňovat.
1.4.2015 17:10 - wlkeR
Update Apokalypsy: Hotova první část části 1 a tímto pro dnešek asi odpadávám.
3.4.2015 12:50 - ShadoWWW
Rozhodl jsem se, že githianki budu skloňovat stejně, jako se skloňuje třeba kivi nebo pekari, přičemž 1. p. mn. č. používám "githiankiové". Zní to sice možná nezvykle, ale v překladu neskloňování znělo fakt blbě.
3.4.2015 13:10 - noir
S pekari je to špatný příklad (zvířata se chovají v jazyce často hodně atypicky). Hru o trůny nečtu, ale spíš bych použil vzor ty jejich Mongoly, Dothraki? Jak se skloňují? DOthraki nebo Dothrakiové?
3.4.2015 13:12 - shari
noir: mám dojem, že Dothrakové, ale musela bych si to ověřit přímo v knížce, až přijdu z práce.

EDIT: potkala jsem v angličtině několik slov, kde "i" značilo množné číslo. Nevzpomenu si momentálně jakých, až na nějaké zas narazím, klidně ho sem dodám. Tudíž "githiankové" by taky nemuselo být od věci.
3.4.2015 16:06 - ShadoWWW
Těch slov, co se tak skloňují, je víc, například yetti nebo efendi.

Ale nechám si samozřejmě poradit lepší variantu, pokud je. :)
3.4.2015 16:17 - York
Koukám, že jazyková poradna Ústavu pro jazyk český už zrušila poradenství po mailu, to je velká škoda :

Nicméně pokud ti není proti srsti telefonovat, tak je to pořád dobrá možnost:

Píše:
Jazyková poradna Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., odpovídá na dotazy zejména telefonicky, a to každý pracovní den v době 10–12 a 13–15 hodin na telefonním čísle 257 531 793.
E-mailové poradenství jazyková poradna neposkytuje.


Určitě bych se takových dotazů nebál, svými veřejně publikovanými překlady rozšiřuješ Češtinu, takže to určitě pod oblast působnosti ÚJČ spadá.
3.4.2015 16:23 - sirien
Dothraki

Dothrakové
Dothraků
Dothrakům
Dothraki
Dothrakové
Dothracích
Dothraky

Myslím.

York: Koukám, že čeští Akademici se technologií nemají důvod bát, jako vždy když se s nimi střetnou neváhají odvážně učinit okamžitý krok zpět... (když si vzpomenu jak byli v Německu všichni profesoři hrdí na to že učí studenty pracovat s aktuálními technologiemi a jak v Austrálii dokonce učitelé sem tam nadávali že něco ještě není elektronizované a systémově automatizované, je mi z toho do breku)
3.4.2015 16:29 - noir
York: No, šéfuje tomu moje macecha, takže vím, jak jsou na tom s prachama. Špatně je hodně slabý výraz...
3.4.2015 17:28 - York
Noir: Jo, já mám taky info z hodně blízké ruky ;)

Sirien: To fakt není o tom, že by nechtěli nebo neuměli, očividně nestíhali. Sice mi odpověď na mail přijde rychlejší, než se s někým vykecávat po telefonu, ale zřejmě takhle mají míň dotazů. Nebo prostě rozhodl nějaký šéf a basta :)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081001996994019 secREMOTE_IP: 34.201.16.34