Kultura

ShadoWWW
8.7.2014 08:53
[Překlad] Dungeons & Dragons 5e CZ
Kdysi jsem omylem založil překlad D&D 5e jako diskuzi místo článku. Gurney mou chybu napravil, proto tuto diskuzi zamykám (aby tu neběžely dvě diskuze na stejné téma) a dál přesměrovávám na onen článek, v jehož přiložené diskuzi můžeme dále diskutovat nebo stáhnout překlady.

Karty kouzel a žetony zde.

Princové apokalypsy (zatím jen draft)
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
30.8.2015 22:59 - Tarfill
No vida, hned jsem trochu více v obrazu...
Díkyv šem :-)
30.8.2015 23:01 - ShadoWWW
Aegnor: Kdybys to tam doplnil, tak tím téměř zabiješ kopírování nestvůr, protože ty téměř nikdy nejsou přátelské. :)
30.8.2015 23:06 - sirien
:D

Do kategorie využití pro nesouhlasící tvory jsem se vůbec nestihnul dostat, věř mi. Využití kouzla co udělá poslušnou kopii nesouhlasícího tvora jsou... oh my fucking god... moje fantazie se rozletěla takovou rychlostí, že to vůbec nejsem schopnej psát.

S timhle kouzlem bych dokázal obrátit království v prach a impéria v popel, začít nebo skončit rasové války trvající celé generace...


Aegnor píše:
myslím, že autoři předpokládali využití bojové/pasivní nebojové

No právě... KAŽDÁ jedna hra v níž se vnitřní rovnováha systému zbořila jak domeček z karet a přesunula se od nekouzelníků ke kouzelníkům udělala tuhle jednu zásadní a fatální chybu. Vždycky to je právě tenhle naprosto neopodstatněnej a hloupej předpoklad. Vždycky.

Jakmile ho jednou uděláš, je úplně a dokonale jedno, kolik dalších artifikálních omezení na to pak naplácáš, protože jakmile je jednou džin venku z láhve, kreativním hráčům se rozzáří oččíčka a všichni DMové mají v ten moment chuť hodit pravidla ven oknem, protože všechna snaha zabránit v očividně proveditelném vede ke hře, svět a příběh ničící inflaci magie, antimagie, všestranného závodu ve zbrojení atd.

Protože, chápej, dej takové možnosti do rukou schopného hráče, dej mu trochu času aby si připravil plán a v tu chvíli...


EDIT: BOHOVÉ já ty naše editory s tim dementnim přehazovánim [] a <> tak bytostně NENÁVIDIM... summon Nightfall... summon Nigtfall... summon Nightfall...
30.8.2015 23:22 - ShadoWWW
Proto je tak důležité kouzlo rozptyl magii. :)
30.8.2015 23:28 - sirien
JENŽE to Tě musí nejdřív napadnout ho vůbec použít. A musíš být ve správný čas na správném místě.

A to už vůbec nezmiňuju důsledky pro hru, když mám jako DM rvát nějakého čaroděje do každého místa příběhu (světa), v němž potřebuju nějak blokovat družinového čaroděje - to je FAKT opruz. Ani nemluvě o tom, že pokud družinového čaroděje hraje někdo kdo má cit pro konzistenci tak se začne vztekat, kde se sakra všichni ty mágové berou, pokud to bude někdo kdo má cit pro gaming stránku hry, bude na mě koukat stylem #srsly_bro_wtf? (ověřeno kdysi v Shadowrunu) a pokud to bude hrát někdo se sportovním charakterem, tak se mi velmi rychle přizpůsobí a donutí mě znovu zvednout sázky, což je první (třetí) krok na spirálu smrti.
30.8.2015 23:30 - Aegnor
ShadoWWW: Neznám všeobecnou povahu nestvůr, ale se zvířetem se podle mě druid/hraničář domluví, s nestvůrou co umí mluvit je to čistě o tom, co mu můžeš nabídnout...no a tak.

Sirien: Já se jenom snažil říct, že se autoři snažili vyvážit hru v aspektech, které byly pro ně důležité, což je boj a heroismus. Co je heroické na tom, vytvořit svoji kopii a tu nebezpečnou věc nechat provést tu kopii? Pokud jako hráč vezmu do ruky DnD, tak chci mít zajímavé a epické boje, hrdinské vrhání se za provedením té správné věci bez ohledu na vlastní zdraví apod.
30.8.2015 23:31 - ShadoWWW
Pak máš ještě nestvůry, co přímo dokážou ovládnout cizí tvory.
30.8.2015 23:42 - sirien
Aegnor píše:
Co je heroické na tom, vytvořit svoji kopii a tu nebezpečnou věc nechat provést tu kopii? Pokud jako hráč vezmu do ruky DnD, tak chci mít zajímavé a epické boje, hrdinské vrhání se za provedením té správné věci bez ohledu na vlastní zdraví apod.

Raistlin.
31.8.2015 06:44 - Vojtěch
Mno, určitým problémem by mohlo být, že kopírovaný tvor musí být 12 hodin s vámi v kontaktu (touch range). Po celou dobu. Tedy určitě nesouhlasícího tvora zatímco plácáte jeho podobiznu někde v mrazáku jen tak nedonutíte, pokud ho nebudete mít nějakých 12 hodin podrobeného nějakým Dominate kouzlem (lvl 8 kouzlo to udrží 8 hodin, ale pokud se koncentrujete, ale na nějaké významé osobnosti to chce naplánovat únos). Druhá věc je, že se kopie neobnovuje a je drahá, tedy tvoření další kopie kopií má háček v tom, že kopii musíš vytvořit tak, abys měl ještě naučené druhé kouzlo kopie a ta další kopie už nebude mít ani to. Spell sloty se tomu totiž neobnovují a nemají ani vybavení, takže rozdávat kopiím svitky se prodraží. Také je tu ta věc, že kopie má jen 1/2 hp, tedy kopie kopie 1/4 atd. Kopie by tedy musely asi kopírovat zase tebe a ty sedět další hodiny s nimi a sypat kolem sebe ty rubíny. Mrtvola také IMO není tvor, takže dělat kopii právě zmasakrovaného draka např. tedy také nejde.
31.8.2015 08:27 - ShadoWWW
Drak nejde kopírovat, protože to není typ humanoid ani zvíře. Nepřátelského tvora lze držet v dosahu jednoduše - snížit počet životů na 0, ale nezabít. Pak svázat a svázaného držet 12 hodin u sebe.

To kopírování sebe by muselo být jen ze sebe, to je fakt a je to zdlouhavé. Ale jako činnost v mezidobí (mezi dobrodružstvími) tě to tak neomezí. Bojové omezení budou ty životy.
31.8.2015 08:51 - Vojtěch
Pravda - beast a humanoid.

Životy a drahé opravy (100 gp na hp z toho dělá jednorázovku). Plus ta investice 1500 gp.

Nevím jestli by to fungovalo na tu omráčenou bestii, pokud by to udělalo kopii s 1/2 hp originálu, tak na 0 hp by to asi nebylo úplně dobré :D Nebo tam píšou 1/2 maxima hp originálu?

Pořádně svázané zvíře už by asi šlo.
31.8.2015 13:43 - Aegnor
Vojtěch: omráčíš, svážeš, uspíš ho něčím v jídle:-)

K jiné záležitosti - chápu správně, že druid si může jako součást vybavení vybrat krátký luk, ale nedostane k němu munici?
PHB str. 77 píše:
• (a) dřevěný štít, nebo (b) jakákoliv jednoduchá zbraň
• (a) scimitar, nebo (b) jakákoliv jednoduchá zbraň na blízko
• Kožená zbroj, průzkumný balíček a druidský ohniskový předmět


Když se podívám na vybavení hraničáře:
PHB str. 83 píše:
• (a) šupinová zbroj, nebo (b) kožená zbroj
• (a) dva krátké meče, nebo (b) dvě jednoduché zbraně na blízko
• (a) jeskyňářský balíček, nebo (b) průzkumný balíček
• Dlouhý luk a toulec s 20 šípy
31.8.2015 13:51 - ShadoWWW
Jo, pokud si v rámci (b) zvolí krátký luk, tak si musí šípy dokoupit zvlášť mimo balíček. (Myslím, že mu pár zlaťáků ještě zbyde.) Anebo mu PJ dá 20 šípů zdarma. :)
31.8.2015 13:54 - Vojtěch
Aegnor: Jinými slovy zase plánuješ únos, tedy mini quest.
31.8.2015 15:35 - Tarfill
Aegnore:
dyk je to stejně jedno - pravidla Ti přece nemůžou diktovat, co máš za vybavení - stejně to musí jít skrz PJ a každej normální PJ si to rozhodne sám, ne?...
31.8.2015 16:41 - Mnauk
Ahoj a předně velké díky za překlad DnD5e, úžasná práce…
Byl jsem tu poprvé asi před měsícem hledat inspiraci pro naše víkendové setkání v DrD (po více než pěti letech) a našel tenhle poklad (Jestli to byl poklad prokletý, uvidíme po víkendu).
No a mám dotazy k pravidlům:
a) Barbarovo zastrašení na 10.úr vs. dovednost zastrašení jako improvizovaná akce v boji
- pokud je výsledek obojího stejný, pak mi to nepřijde pro barbara jako zrovna výhra, tahle vlastnost na 10.úr.; asi to stejný výsledek v boji mít nebude, ale pak neznám ten rozdíl… jak se projeví zastrašení (dovednost) jako akce v boji, asi ne jako stav "Vystrašený"?
- jde mi o princip, abychom hraním tuhle schopnost Barbara neznevážili
b) Jestli ten systém chápu dobře? Bojovník na 5.úr při útoku dvěma zbraněmi a použití akční vlny může zaútočit až 5krát ve svém tahu? (má akci "útok a útok na víc" + bonus akci "útok druhou rukou" + akci za vlnu "útok a útok navíc") JO?
c) Není to ani moc dotaz, ale spíš mám zmatek v tom, jak ta hra bude vypadat z hlediska životů a výdrže postav, když po každém vyspání doplní plný počet životů. Ten nedostatek asi bude v kostkách životů a jejich ubývání během dobrodružství, ale přijde mi, že regenerují dost rychle, teda hlavně postavy na vyšších úrovních. Na té první se o ně budu dost bát … :)

Ještě jednou: Díky za překlad …
M.
31.8.2015 17:15 - ShadoWWW
Píše:
a) Barbarovo zastrašení na 10.úr vs. dovednost zastrašení jako improvizovaná akce v boji

To je docela dobrá otázka.

Striktně podle pravidel je Zastrašování jako dovednost určeno pro nebojové situace, například pro sociální interakci (vyjednávání). Nebo zastrašování než dojde k boji. Je otázkou, zda lze tuto dovednost použít v boji.

Pokud ano (IMHO dle úvahy PJ a konkrétní situaci), pak jde spíš o slovní výhružku typu: "Dej si voraz a přestaň na nás útočit," nebo "Ještě krok a dostaneš do držky!" Když tvor neuspěje, nejspíš na to bude patřičně reagovat.

Oproti tomu barbarova schopnost způsobuje cíli při neúspěchu stav Vystrašený, z čehož plynou jasné bojové výhody. Čili ta schopnost je jasně bojová.

b) Ano. Chápeš to správně. :-)

c) Ano, ten nedostatek je v kostkách životů. Na nízkých úrovních mají postavy relativně málo životů. Každý boj je otázkou života a smrti (stačí jeden kritický zásah a postava je většinou na nule). Na vysokých úrovních má postava sice relativně hodně životů, ale zas čelí protivníkům, kteří umí sebrat za kolo mnoho životů. Navíc už se tak snadno nezotaví v krátkém odpočinku právě kvůli tomu, že rozdíl mezi Kostkami životů a jejím maximem je pořád větší.

Nicméně i tak jde o hrdinský styl hraní. V 9. kapitole DMG, jejíž překlad právě dávám dohromady, jsou některá volitelná pravidla, jak to upravit.

Píše:
Léčení
Tato volitelná pravidla usnadňují nebo ztěžují dobrodruhům si vyléčit zranění, a to buď zvětšením, nebo zmenšením doby, kterou hráči mohou strávit dobrodružstvím, než si musí odpočinout.

Závislost na léčitelské soupravě
Postava nemůže utratit žádnou Kostku životů po krátkém odpočinku, dokud někdo neutratí jedno použití léčitelské soupravy na obvázání a ošetření jejích ran.

Léčivé vlny
Toto volitelné pravidlo umožňuje postavám se vyléčit v zápalu boje a dobře funguje pro družiny, které mají málo či žádné postavy s léčivou magií, nebo pro tažení, ve kterých je magické léčení vzácné.
Jako akci může postava použít léčivou vlnu a utratit až polovinu svých Kostek zranění. Za každou utracenou Kostku zranění tímto způsobem si hráč hodí kostkou a přičte opravu Odolnosti. Postava si obnoví životy rovné výsledku. Hráč se může rozhodnout utratit další Kostku životů po každém hodu.
Postava, která použije léčivou vlnu, to může udělat znovu, až si krátce nebo důkladně odpočine.
S tímto volitelným pravidlem si postava obnoví všechny utracené Kostky životů na konci důkladného odpočinku. Po krátkém odpočinku si postava obnoví Kostky životů rovné své úrovni děleno čtyřmi (minimálně jednu kostku).
Pro hrdinštější styl můžeš nechat postavu použít léčivou vlnu jako bonusovou akci, ne jako akci.

Pomalé přirozené léčení
Postavy si neobnoví životy na konci důkladného odpočinku. Místo toho postava může utratit Kostky životů k léčení na konci důkladného odpočinku, stejně jako u krátkého odpočinku.
Toto volitelné pravidlo prodlužuje dobu, kterou postavy potřebují k zotavení se z poranění bez užitku magického léčení, a dobře funguje pro drsnější, realističtější tažení.


Varianty odpočinku
Pravidla pro krátké a důkladné odpočinky uvedená v 8. kapitole Příručky hráče funguje dobře pro hrdinský styl tažení. Postavy mohou šlapat na paty smrtícím protivníkům, utrpět tolik zranění, že jejich životy visí na vlásku, a přesto být připravené k boji opět příští den. Pokud se tento přístup nehodí k tvému tažení, zvaž následující varianty.

Epické hrdinství
V této variantě trvá krátký odpočinek 5 minut a důkladný odpočinek 1 hodinu. Tato změna udělá z bojů větší rutinu, neboť postavy se mohou snadněji zotavit z každého souboje. Na oplátku možná budeš chtít udělat bojová střetnutí obtížnější.
Sesilatelé kouzel používající tento systém si mohou dovolit rychle vypálit své pozice kouzel, obzvlášť na vyšších úrovních. Zvaž, že jim umožníš obnovit si na konci důkladného odpočinku jen tolik utracených pozic kouzel, kolik je polovina jejich maxima pozic kouzel (zaokrouhleno dolů), a že omezíš obnovené pozice kouzel jen do 5. či nižší úrovně. Jen plný osmihodinový odpočinek umožní sesilateli kouzel si obnovit všechny pozice kouzel, včetně pozic kouzel 6. či vyšší úrovně.

Drsný realismus
V této variantě trvá krátký odpočinek 8 hodin a důkladný odpočinek 7 dní. Kvůli tomuto budou hráči v tažení spěchat pomalu, protože musí pečlivě vážit klady a zápory boje. Postavy si nemohou dovolit příliš mnoho soubojů v řadě a všechno v dobrodružství vyžaduje pečlivé plánování.
Tento přístup pobízí postavy trávit čas mimo jeskyni. Je to dobrá volba pro tažení, která sází na intriky, politiku a interakce s ostatními CP, a ve kterých je boj vzácný, nebo něco, čemu je lepší s vyhnout, než se do něj zběsile vrhnout.


Nicméně tyto varianty bych na tvém místě zkoušel, až si trochu ošaháš ten základ.

Mimochodem, v 9. kapitole DMG jsou pak i pravidla např. pro dlouhodobé úrazy, masivní zranění, body osudu, Čest a Příčetnost, hraní bez dovedností (jen s vlastnostmi) aj.

P.S. Díky za pochvalu. :-D
31.8.2015 17:17 - sirien
Ohledně životů: DrD fungovalo s životy na dlouhý běh, DnD 5e jede po zkušenostech z dřívějších edic v kratším časovém výhledu. Efektivně se nic moc nemění, jen to znamená že můžeš napříč dobrodružstvím postavit víc brutálnějších střetnutí, protože pokud mezi nimi bude dost odstupů, tak se z toho postavy stihnout vylízat.

Příklad: v DrD když jsi dal nějaký brutální boj na začátek příběhu, tak jsi pak dál musel poněkud šetřit, protože postavy byly zraněné a nebo vyčerpané na léčebných sajrajtech a obnova trvala dost dlouho. Efektivně pokud jsi začal velkou bitkou, potřeboval jsi dost času na to dát tam další velkou bitku, abys postavy nepozabíjel.

V DnD 5r to funguje spíš tak, že můžeš do příběhu vložit víc velkých bojů, pokud mezi ně dáš trochu rozestup (aby si postavy stihly odpočinout, tj. nesmíš je seskládat např. do jednoho příběhového dne, protože tam bys ty postavy také zabil na únavě - což ale v rámci toho dne dává víc smysl, než když tam máš rozestup jednoho týdne)

Ono jde i o filozofii toho, co ty "životy" znamenají. V DrD to skutečně byla reprezenatce zranění (tj. zásah za X životů = skutečně zásah a zranění. U DnD 5e je ten překlad trochu neštastný, protože to v DnD nejsou "health points" ale "hit points", tzn. spíš "zásahové body" než "body zdraví".
Efektivně z pohledu DnD jsou HPčka taková "aura hustosti" postavy, která dává dohromady předchozí bojové zkušenosti, obratnost, zatvrzelost, fyzickou výdrž, odolnost proti stresu atd. Tj. zásah za 10HP neznamená nutně rozseknutou ruku - nemusí to znamenat vůbec žádný zásah, ale prostě jen to že Tě nepřítel začal zamlacovat do země a Tobě roste svalová únava a přestáváš se stíhat bránit atp.

Logicky otřepat se ze stresové situace a dát trochu odpočinout svalům trvá kratší dobu, než se vyléčit ze skutečného zranění.



Btw. pokud se o postavy na 1. úrovni bojíš kvůli HPčkům, tak:
a) jim můžeš dát víc HPček do začátku (prostě přiznej že bys je nerad zabil omylem na kostkách a že si do začátku vezmou HPčka třeba z 3. úrovně a růst jim pak začnou až od 4., to je naprosto validní přístup)
b) můžeš rovnou začít na vyšší úrovni, to by pro nějakou 2-4. snad také neměl být žádný zvláštní problém pro nováčky.
31.8.2015 17:25 - ShadoWWW
Rozdíl oproti DrD je i v tom, že s 0 životy postavy většinou neumírají (pokud nedostanou zásah, který by je dostal na mínus maximum životů), ale jen upadnou do bezvědomí, ve kterém si každé další kolo hází záchranný hod proti smrti.
31.8.2015 18:48 - Mnauk
Pánové, děkuji oběma za nestručné odpovědi a vysvětlení…

ShadoWWW píše:
Striktně podle pravidel je Zastrašování jako dovednost určeno pro nebojové situace, například pro sociální interakci (vyjednávání). Nebo zastrašování než dojde k boji. Je otázkou, zda lze tuto dovednost použít v boji.


Přesně tohle jsem si myslel, než jsem se dočetl sem:

Píše:
Improvizovaná akce
Tvá postava může dělat věci, na které se nedají použít
akce v této kapitole, například vyrazit dveře, zastrašit nepřátele,
hledat slabiny v magické obraně nebo vyjednávat
s protivníkem. Jediná omezení pro akce, které se můžeš
pokusit provést, jsou tvá představivost a hodnoty vlastností
tvé postavy. Viz popisy vlastností v 7. kapitole, kde
najdeš inspiraci pro svou improvizaci.


A to mě zmátlo :), protože proč ne… když při souboji postava přeběhne po trámu, tak taky ověřím dovednost… Takže tvoje vysvětlení, že výsledkem není stav „vystrašený“ beru za své :)

No a k životům? Už mám představu, jak to bude vypadat a přirovnání k "auře hustosti" určitě využiju :)

Díky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.092854976654053 secREMOTE_IP: 3.142.173.227