Kultura

ShadoWWW
8.7.2014 08:53
[Překlad] Dungeons & Dragons 5e CZ
Kdysi jsem omylem založil překlad D&D 5e jako diskuzi místo článku. Gurney mou chybu napravil, proto tuto diskuzi zamykám (aby tu neběžely dvě diskuze na stejné téma) a dál přesměrovávám na onen článek, v jehož přiložené diskuzi můžeme dále diskutovat nebo stáhnout překlady.

Karty kouzel a žetony zde.

Princové apokalypsy (zatím jen draft)
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
31.8.2015 19:02 - Mnauk
Ještě, jak jsem hledal tu citaci Improvizované akce, narazil jsem na poznámku u plazení, že jsem se nemohl "dopočítat" dvou sáhů za plazení těžkým terénem. Asi by tam mělo být:

Píše:
Plazení 1 sáh
těžkým terénem tak stojí 3 sáhy pohybu.
31.8.2015 19:29 - sirien
Mnauk píše:
přirovnání k "auře hustosti" určitě využiju :)

:)
Ono to mimochodem je myslím i oficiální postoj. Teda, popsané to je asi jinými slovy, ale obecně vzato to je prostě nějaká míra "rezerv" postavy které je schopná čerpat předtím, než to fakt failne a natvrdo reálně schytá.

Hodně se okolo toho spekulovalo už v dobách ADnD (tj. kdysi dávno, kdy u nás jelo DrD... v devadesátkách byla naše RPG scéna fakt hodně pozadu bohužel), ale natvrdo se tahle interpretace HPček (rezervy, nikoliv zdraví) deklarovala u Star Wars Saga Edition, protože u Star Wars prostě nedávalo stylizačně a popisně smysl, aby se postavy neustále zraňovaly - když sleduješ Star Wars tak tam nevidíš, že by do sebe Obi Wan a Darth Maul pořád řezali a po kouskách se odsekávali ani že by Han Solo s Leiou dostávali hit do ramene/stehna/paže od každého druhého storm tropera. Místo toho vidíš, jak se tam pořád šermujou a různě do sebe kopou a shazujou se a zuřivě si mlátěj světelnejma mečema až v jeden moment prostě jednomu z nich "dojde šťáva" a toho druhýho probije a jednou nebo dvěma ranama ho totálně vyřadí.

Odtud pak přišla logicky ta interpretace - Obi Wan a Darth Maul se spolu proháněj v nějakém industriálním komplexu a pokaždé když se odněkud zkopnout dolů, praštěj sebou o zeď nebo si daj pár zuřivejch ran které druhá strana sotva vykryje, tak si odškrtnou trochu těch "rezerv" toho co ještě zvládnou vydržet.
No a když takhle Qai Gon Darth Maula dostatečně unaví (seškrtá mu dost HP rezerv) dřív, než sám zařve, tak pak může přijít Obi Wan a už unaveného, vystresovaného a demoralizovaného Darth Maula zvládne umlátit rezervama na nulu a pak ho jedinou ranou přepůlit.


Tohle sem píšu hlavně jako abys měl případně inspiraci, jak to celé interpretovat při popisech.

Samozřejmě v DnD jsou efekty co jsou spuštěné zásahem, a které zdánlivě působí, že by mělo jít o zranění - typicky třeba otrávené zbraně které při zásahu zanesou jed do rány. Tady je snadná pomoc, že ránu za 10 HP co zanese jed pořád není nutné popisovat jako zranění, ale třeba jako nějaký stresový úskok a pak nějaké povrchové škrábnutí. Celé to je dost otravné a unavující, aby to ubralo 10 HP a to škrábnutí je dostatečné, aby zapůsobil ten jed (a škrábnout někoho je mnohem snazší, než ho skutečně zranit), takže i tohle se dá dost rozumě popsat v intencích té "aury hustosti".
31.8.2015 21:16 - efram
mám dotaz, ne který mne upozornil hrač.
Jde o shora uvedené zastrašování. Při jeho použití využívá postava charismu. A to je ta otázka. Co je výhodou. Nízká nebo vysoká hodnota vlastnosti. zastraším lépe když vypadám hnusně?
31.8.2015 21:20 - Aegnor
Čím vyšší charisma, tím výraznější postava je. Klasický příklad nízkého charismatu je introvert, co sedí v hospodě u stolu, popíjí pivo a nikdo si ho nevšimne. Vysoké charisma má extrovert, co celou hospodu baví svými vtípky a okamžitě při vstupu ho zaregistruješ.

Takže chceš aby charisma byla vysoká, protože na zastrašení musíš být výrazný a průbojný.

EDIT: Je to v podstatě moje interpretace, podpořená tímto:
PHB str. 14 píše:
Postava s vysokým Charisma působí jistě, což se obvykle mísí s půvabem či hrozivým zevnějškem. Postava s nízkým Charisma může působit neomaleně, nesrozumitelně nebo nesměle.
31.8.2015 21:22 - sirien
charisma není o vzhledu a charisma není o příjemnosti.

charisma je o síle působení a schopnosti ovlivnit ostatní, tj. o vlastní "výraznosti")

(obecná poznámka, možná že pravidla dávají v tomhle případě zápronou hodnotu jako výhodnou kvůli kdovíčemu, ale obecně prostě "nízká charisma" nerovná se "vypadám hnusně". Znamená to, že Tvoje osobnost nemá silný impact na ostatní)
31.8.2015 21:25 - efram
tomu rozumim. vysvetloval jsem si to jinak.
31.8.2015 22:48 - Mnauk
Přesně tím co píšeš a všemi možnými jinými pokusy a úpravami pravidel DrD jsme si v téhle

sirien píše:
(tj. kdysi dávno, kdy u nás jelo DrD... v devadesátkách byla naše RPG scéna fakt hodně pozadu bohužel)


době prošli. Akorát jsme si u toho nepřišli pozadu :)
31.8.2015 22:52 - sirien
No pozadu je to, že jste si tím museli projít místo toho abyste vzali už existující komunitní know-how :)
31.8.2015 23:23 - ShadoWWW
Mnauk píše:
Ještě, jak jsem hledal tu citaci Improvizované akce, narazil jsem na poznámku u plazení, že jsem se nemohl "dopočítat" dvou sáhů za plazení těžkým terénem.

Plazení 1 sáh těžkým terénem stojí 3 sáhy pohybu. To proto, že pohyb těžkým terénem stojí o 1 sáh víc (tedy dva) a pohyb plazením stojí také o 1 sáh víc. Tedy plazení těžkým terénem stojí dohromady 3 sáhy za každý uplazený sáh.
31.8.2015 23:49 - Mnauk
Já to myslel tak, že v příručce hráče máš napsáno 2 sáhy na jeden sáh, místo 3 na 1. Ale možná mám starou verzi, jdu se podívat.

EDIT:
A tak se omlouvám, měl jsem starou verzi. V nové už je tři na jeden ...
1.9.2015 01:08 - Mnauk
Vlna divoké magie a Přílivy chaosu (PH str.65) píše:
...tě PJ může nechat hodit...


Zase dotaz, doufám, že to tento týden se mnou vydržíte, já Vám pak dám zase pokoj :)
Buď jsem už unavený, nebo nevím, ale tuhle větu si nedokážu jednoznačně vysvětlit. Platí:

  • A) Hráč čaroděje si po kouzle chce hodit a já, PJ, ho můžu, ale nemusím nechat hodit
  • B) Hráč čaroděje zakouzlí a já mu řeknu, jestli si má hodit
V obou případech se rozhoduji dle svého pocitu, zda se mi chce nebo nechce tento zvláštní efekt do hry zapojit?
1.9.2015 01:48 - sirien
B je správně a ano, rozhoduješ si to čistě podle toho jak se to Tobě samotnému jakožto GMovi hodí nebo nehodí do průběhu souboje / scény / příběhu, bez ohledu na to, co by chtěl hráč. Ten pokud by se mu to líbilo / hodilo Ti to může tak maximálně připomenout, kdyby se mu zdálo, žes na to zapomněl, ale rozhodování je čistě Tvoje.

(nevím jak zní originál, ale tohle je taková "právnicky tradiční" pravidlová formulace, něco jako "prezident jmenuje" se v ústavě obvykle chápe jako "prezident musí jmenovat", ale nepovažuje se za vkusné psát k prezidentovi slovo "musí", stejně tak se v pravidlech nepovažuje za vkusné naznačovat, že by si hráč o něco říkal a GM mu to velkoryse dovoloval, stejně tak se ale nepoužívá "GM tě může donutit" a podobné, takže jakákoliv formulace obsahující slovo "GM může" v tomhle vztahu znamená "pokud tohle uděláš, GM dostává volňásek k tomu že může nastat tohle, když se mu to bude hodit", ať už to má být "GM tě může nechat hodit" = "GM ti může říct, že si máš hodit a ty to musíš udělat" nebo "GM může říci, že" = "GM si sám podle sebe rozhodne, jestli jo nebo ne a ty do toho nemáš co kecat". Jistě chápeš, proč se to píše tou mírnější formou :D )
1.9.2015 10:27 - ShadoWWW
Protože teď od září spoustu skupin bude hrát Hněv démonů, aktualizoval jsem překlad Průvodce PJ. Netradičně ne do konce kapitoly, ale až po stranu 274. Díky tomu v něm najdete mimo jiné pravidla pro šílenství a Příčetnost, které by se vám v Hněvu démonů mohly hodit. :-)

Aktualizoval jsem i překlad Příručky hráče o některé drobné překlepy. Tentokrát jsem to procházel velmi důkladně, takže teoreticky by se už případné překlepy měly vyskytovat jen v popisu kouzel, které jsem ještě důkladně neprošel.
1.9.2015 13:48 - Aegnor
Jak přesně funguje soustředění u kouzel, když se soustředím na kouzlo a sešlu jiné kouzlo, na které je potřeba se soustředit?
Konkrétní příklad:
Trik Přesný úder má trvání soustředění, až 1 kolo a v popisu je napsáno:
Ve svém příštím tahu získáš výhodu k prvnímu hodu na útok proti cíli, pokud toto kouzlo do té doby neskončí.
Jak to bude fungovat, pokud v jednom kole sešlu přesný úder a v druhém sešlu čarodějnický blesk, na který je také potřeba se soustředit?
Budu mít výhodu při trefování blesku, nebo v tom okamžiku přesný úder již skončil?
1.9.2015 13:58 - Babaj
no nevim jestli volis spravny priklad.. vetsina strel maji instantni trvani. ale pokud by jsi pouzil neco co ma concentraci v popisku.. pak ti ten predchozi efekt skonci pred tim nez zacne ucinkovat ten dalsi...
1.9.2015 14:00 - Aegnor
čarodějnický blesk je právě výjimka, on dá při zásahu 1d12 a další kolo můžu použít akci, abych prodloužil trvání a způsobil dalších 1d12 zranění...a můžu to dělat až 10 kol, nebo dokud neprovedu jinou akci
1.9.2015 14:01 - ShadoWWW
Soustředění funguje tak, že nemůžeš kumulovat kouzla, na které se musíš soustředit. Soustředění se také dá shodit tím, že ti někdo útokem sníží počet životů a ty neuspěješ v záchraně na Odolnost (viz Soustředění, str. 203 v Příručce hráče.) - proto taky ta poznámka, pokud to kouzlo do té doby neskončí.

Tato kouzla jsou většinou dlouhodobějšího charakteru. Takové kouzlo sešleš, a pokud nesešleš jiné kouzlo, na které se musíš sousředit, tak působí po celou dobu trvání (pokud nepřijdeš o soustředění jinak, viz výše). Zpravidla platí, že můžeš mít seslané jen jedou kouzlo, na které se musíš soustředit, i když myslím, že u čaroděje je nějaká schopnost, co je výjimkou.

EDIT2: Nemyslím, že je tam výjimka na soustředění ve vztahu k jiným kouzlům. Podle mě když sešleš čarodějnický blesk po seslání přesného úderu, tak tím účinek přesného úderu zrušíš, tj. nebudeš si přičítat jeho výhodu k čarodějnickému blesku.
1.9.2015 14:02 - Babaj
Ano witch bolt a true strike se nemaji moc rady...
1.9.2015 14:28 - Ebon Hand
sirien píše:
poslušnou kopii nesouhlasícího tvora

To chci! To strašně chci! A rozdrtím svět na prach! :D
1.9.2015 14:32 - Vojtěch
*Tajně plácá ze sněhu poslušnou kopii Ebona*

Ale neobrátíš :)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090149879455566 secREMOTE_IP: 18.208.172.3