York píše:
A co když někdo z toho prostředí napíše knihu? Nebo natočí reportáž? Nebo uspořádá divadelní inscenaci? To jsou taky "metody vytváření zábavy".
Tak ve všech případech musí počítat s tím, že to účastníkům může vadit. já třeba považuju za hyenismus, když někdo vyfotí trpící lidi, je z toho dojemný fotka "plná emocí" a tyhle fotky pak soutěží v nějakém hodnocení nejlepší fotky, a koukají na to spokojení lidé sedící v hezkém oblečení v pohodlném křesle.
Nicméně v RPG se vžíváš do konkrétních rolí, je to o úroveň jiný zážitek než jen čtení nebo dívání na film. Chtěl bys, aby poté co ti vyvraždí rodinu hrát někdo RPG nebo počítačovou hru, ve které bude hrát za člověka jako ty, který po úvodním prologu vyvraždění rodiny vezme do ruky zbraň a začne se mstít, i když víš, že kdyby byl opravdu na tom místě a vzepřel se, tak ho zastřelili na místě?
York píše:
Rozhodně ale nesouhlasím s tím, že bychom o kontroverzních tématech neměli mluvit jen proto, že jsou kontroverzní.
Někdo - nebo dokonce já - tady říká, že bychom o takových tématech neměli mluvit?
Gurney píše:
Až na ten drobný detail, že proti tomu zpodobnění Čečenska ve V5 pokud vím zatím neprotestovaly žádné oběti tamějšího režimu, ale a) lidi ze západního světa (z nichž většina imo o poměrech v kavkazském Rusku ví méně než málo), kterým to přišlo nevhodné b) představitelé čečenského režimu, kterým vadí, že někdo vůbec napsal, že v Čečně existují gulagy pro homosexuály.
Jak říkám, důvody protestů může být různé a netvrdím, že jsou odůvodněné. Jen říkám, že s protesty je třeba počítat, protože lidem může vadit ledacos, i když nejsou přímí účastníci. Když lidem vadí živý červ snězený ptákem ve filmu, tak jim může vadit cokoliv. Je třeba s tím počítat.
sirien píše:
Zvažovat tyhle věci může kdo chce jak chce jak dlouho chce. Otázka ale je, co z toho má vyplynout. Jako "zvážili sme to, zahrnuli sme to do naší SWOTky"? Nebo "Zvážili sme to a někoho se to dotkne, tak to celé rušíme"? Nebo se to má "jen zvážit" a nic z toho nevyvozovat? Nebo jaká kritéria tam mají být a hlavně pro jaký typ finálního rozhodnutí?
Ty jsi to podal tak, že kdokoliv si na používání reálných událostí s utrpením lidí v RPG je hysterický kretén. Já říkám, že je dobré zeptat se, proč to ti lidé dělají, a nějak se k tomu postavit. Pokud někdo kritizuje RPG proto, že popisuje pravdivé věci, které se vláda snaží utajit, tak vhodný přístup je "naserte si, napíšeme do příručky to co chceme." Pokud si někdo stěžuje, že příručka RPG naznačuje, že jeho zabití příbuzní sloužili upírům a jejich smrt byla ve fiktivním světě ospravedltitelná, tak by bylo dobré se nad tím zamyslet a možná tu část settingu upravit. Pokud si někdo stěžuje, že se takové téma v RPG vůbec objevuje, tak může být odpověď "když se vám to nelíbí, nehrajte to". Nemám jeden univerzální názor na všechny možné varianty.
Takže moje řešení je "neodsuzuj paušálně všechny kritické názory".
efram píše:
Jediné co mě zajímá je skutečnost, zda daný produkt ne-porušuje právo.
Právo často řeší až hraniční možnosti. Obvykle už dávno předtím byla porušena obyčejná slušnost mezi lidmi, ale mám dojem, že to je vysvětlení tvého přístupu, kdy ti je koncept slušnosti cizí, protože jeho nedodržování dělá z lidi "jen" burany, nikoliv zločince.