Kultura

sirien
14.8.2014 18:57
Kontroverze a nekorektnost v RPG
strany 1 - 16 (20 postů/strana): Numenera a později nějaké obecné gender tlachy

#313 a dál rasismus v RPG
26.4.2020 20:52 - ShadoWWW
Pan Bača píše:
hlavně až budou mít popsat, jak je zastrašují.

Jestli to neřekneš, tak už si s tebou nebudeme hrát!
27.4.2020 15:01 - Gediman
Hm, tak třeba v My Little Pony: Friendship is Magic všichni poražení padouchové, kteří se nenapravili, byli uvrženi do Tartaru a to jakože dost nemilosrdně. A hlídal je obří Kerberos. :)
23.6.2020 17:03 - exi
Tak toto je ovšem pecka.

Jedna perlička na ukázku:
Curse of Strahd included a people known as the Vistani and featured the Vistani heroine Ezmerelda. Regrettably, their depiction echoes some stereotypes associated with the Romani people in the real world. To rectify that, we’ve not only made changes to Curse of Strahd, but in two upcoming books, we will also show—working with a Romani consultant—the Vistani in a way that doesn’t rely on reductive tropes.
23.6.2020 17:28 - Log 1=0
Co konkrétně je na tom peckovního?
Chápu, že ne každému filozofie a politika, kterou v této věci WotC zaujalo, vyhovuje, ale tohle v ní nepředstavuje žádný posun. Zní mi to jako: "Děláme to, co doteď ale důsledněji a pečlivěji."
23.6.2020 17:56 - sirien
exi: jako... jako asi zbytečný cokoliv dodávat.

Log: to zní jako boží obhajoba z Norimberku.
23.6.2020 18:01 - Aegnor
Mně tam spíš zarazilo to "plánujeme drowy popsat tak, aby bylo jasné, že si všichni mohou zvolit svoji cestu" ... a zrovna u těch drowů mi přijde, že oni moc voleb prostě nemají.

Navíc, DnD mi vždycky přišlo silně archetypální. A nějak nevím, co je na tom tak špatně. Ano, orkové jsou zlí a primitivní. To, že ti tenhle popis připomíná nějakou minoritu je tvoje chyba a tvůj vlastní rasismus, ne problém autorů.
23.6.2020 18:16 - sirien
Aegnor: nevíš? Kdes byl posledních deset let? Povinej virtue-signaling, nevyčnívání z řady, náznak prohřešku roven prohřešku plus presumpce viny, lynče na základě povrchního úsudku či podobnosti, rozmach tabuizace a kvasi-posvátností, deklarace urážky namísto a na rovině argumentu...
23.6.2020 18:17 - Log 1=0
Jako, asi bych se na Wizardy neměl zlobit za to, že budou oficiální světy podobnější těm mým, a že řeší ve vydaných věcech něco, do čeho bych za určitých okolností nešel. Tím neříkám, že je to dobře, ale bylo by mi to blbé. A zbytek je jen vágní a nekonkrétní bžá.
23.6.2020 18:30 - shari
wizards píše:
Later this year, we will release a product (not yet announced) that offers a way for a player to customize their character’s origin, including the option to change the ability score increases that come from being an elf, a dwarf, or one of D&D's many other playable folk.

No, aspoň něco dobrýho z toho vzniklo!
23.6.2020 18:44 - malkav
V této otázce mi přijde Shadowrun jako dost multikulti ... i když by se dala namítat segregace na úrovni sociální úrovně :)

Tak nějak nechápu snahu o korektnost ve fantasy světech, které jsou/mohou být postaveny na výrazných rasových konfliktech - trpaslíci X elfové X lidé X orci a dalo by se pokračovat. Asociace současných rasových problémů reálného světa s fantasy "rasami" se mi také zdá směšná.
23.6.2020 19:29 - Chyba
Mě by zajímalo co vyleze z toho zobrazování postav, které představují řadu etnik, genderových identit, sexuální orientace a přesvědčení (Druhý odstavec).
23.6.2020 19:43 - sirien
shari píše:
No, aspoň něco dobrýho z toho vzniklo!

slečna je optimistka, co? Neplánovaný narychlo spíchnutý produkt na politicky korektní objednávku twitterového lynč davu - co by na tom mohlo skončit špatně.
23.6.2020 19:48 - Aegnor
shari: Já nevím, mně se asi úplně nelíbí představa, že budu mít vedle sebe půlorčího a elfího kouzelníka ... a oba budou mechanicky generovat skoro stejnej feeling. A bojím se, že přesně k tomuhle to jejich "všechny rasy budou moct zlepšit všechny atributy" povede.

sirien #790: Hej, já se snažím stále uvažovat racionálně a ignorovat tupé davy. Vím, je to skoro nemožný.
23.6.2020 20:11 - Log 1=0
sirien píše:
co by na tom mohlo skončit špatně.

Na jednu stranu skoro všechno, na druhou stranu rasové bonusy k vlastnostem jsou dost otravná věc na to, aby už měli něco v šupleti. A zbytek produktu budou nejspíš blbé kecy.
23.6.2020 20:24 - shari
sirien píše:
slečna je optimistka, co? Neplánovaný narychlo spíchnutý produkt na politicky korektní objednávku twitterového lynč davu - co by na tom mohlo skončit špatně.

To, že k tomuhle nápadu přispěl twitter lynč dav je sice smutný, ale to nic nemění na tom, že se mi ten nápad jako takový líbí. Sama jsem o nějaké homebrew verzi uvažovala už delší dobu.

Aegnor píše:
budu mít vedle sebe půlorčího a elfího kouzelníka ... a oba budou mechanicky generovat skoro stejnej feeling

Já nevim, co je "mechanicky skoro stejnej feeling", ale to, že dáš jak půlorkovi, tak elfovi možnost, aby oba mohli být schonými kouzelníky, mi nepřipadá jako problém. Pokud si chceš vytvořit postavu méně schopnou (v daném oboru), tak tu tady máš vždycky.
23.6.2020 20:25 - ShadoWWW
Nad rasami v D&D se smráká už dlouho. Škoda, že nechápou, že rasa v D&D nemá s rasou v reálném světě nic společného. Rasy v D&D s mají v realitě nejblíž k homo sapiens a neandrtálcům (tedy dvěma odlišným rozumným druhům) než rasám. Počkejte, až se zjistí, že v D&D jsou kromě kromě ras i třídy. To bude tlak, aby ty sociální třídy taky zrušili.

Když ale přihlédnu jen k čistě herní stránce, tak zrušení oprav k vlastnostem povede jen k ještě větší stejnosti ras. Už teď hráči často hrají různé rasy stejně, jen s jinými čísly v deníku. Toto povede k ještě větší homogenitě. Zvlášť to, že od teď nemají žádní humanoidé (ani nestvůry) žádné sklony k nějakému přesvědčení. Zapomeňte na zlé drowy* nebo orky. Gnollové se kvůli svému přesvědčení změní na běsy.

Vždycky jsem si říkal, jak původní D&D (a některé OSR hry) bylo rigidní, že neumožňovalo výběr rasy a povolání. Když si hráč vybral elfa, tak byl prostě elf. Když si vybral hobita, tak byl prostě hobit (v původní verzi jsou ještě hobiti, ne půlčíci). Oproti tomu člověk mohl mít i povolání.

Když jsem ale v poslední době měl možnost si takovou hru zahrát, tak jsem zjistil, že to přispívá ke skutečně odlišnému hernímu zážitku. Protože si rasy nemohou zvolit povolání, a současně postava s povoláním je vždy člověk a nemá přístup k rasovým schopnostem nelidí, tak ty nelidské rasy působí opravdu cizácky, odlišně. Rozhodně odlišněji než v nových edicích DnD, kde si můžete vzít libovolnou kombinaci rasy a povolání bez omezení.

Je teda fakt, že o OSR komunitě se říká, že je to nejvíc gate-keeping RPG komunita ze všech.
-------
*Fun fact: Drowové mají předobraz v temných eflech severské mytologie. Když Gygax četl o temných elfech, že ti jsou, na rozdíl od světlých elfů, černí, tak dal drowům automaticky černou kůži (pro něj jako Američana černý = černoch). Ve skutečnosti ale temní elfové byli bílí, ale měli černé vlasy, nad rozdíl od světlých elfů (se světlými vlasy).
23.6.2020 20:26 - ShadoWWW
Log 1=0 píše:
rasové bonusy k vlastnostem jsou dost otravná věc na to, aby už měli něco v šupleti.


To mají. Už delší dobu.
23.6.2020 20:37 - Log 1=0
ShadoWWW píše:

Když ale přihlédnu jen k čistě herní stránce, tak zrušení oprav k vlastnostem povede jen k ještě větší stejnosti ras. Už teď hráči často hrají různé rasy stejně, jen s jinými čísly v deníku.

Ale houbelec. Jestli ta rozdílnost má spočívat jen v číslech... tak je na nic. Ostatně tohle je jen svatá kráva, o jejímž zrušení/nahrazení se tu už několikrát mluvilo.
ShadoWWW píše:
Zapomeňte na zlé drowy* nebo orky.

Já už na tohle zapomněl dávno. Už jsem prostě četl moc fantasy, co nebyly chybné kopie Tolkiena, aby mi tohle arbitrální dělení dávalo smysl.
ShadoWWW píše:
Gnollové se kvůli svému přesvědčení změní na běsy.

Což k nim sedí mnohem víc.
23.6.2020 20:42 - sirien
Log: jako... DnD má hodně IMO zbytečnejch svatejch krav, který by mohly klidně letět oknem, ale zrovna rasový bonusy k vlastnostem mezi nima nejsou a naopak mi přijde, že to k té hře patří a dává jí to určitou vhodnou rozmanitost. Fakt, že elf wizard a ork wizard i díky tomuhle přirozeně vytvoří dva odlišné (ale přitom plně funkční) buildy je dost feature. Pokud tohle rozmělníš, tak viz Aegnor.


Shari: hrál jsem půl-orka kouzelníka. Ten build byl hodně odlišnej od elfa, ale rozhodně mi nepřišel slabší. Fakt, že místo k INT sem měl bonusy k DEX a CON v tom hrál nemalou roli.

Představa, že classa má jediný optimální build a pokud nestatuješ primární atribut tak to je automaticky slabší... není pravdivá. (Kdyby byla, tak by to byl bad design - ale rozhodně ne na úrovni rasových bonusů, ale na úrovni designu vlastností a class obecně)

Ohledně toho odkud ten nápad pochází a jak to kvůli tomu skončí - apple of poisoned tree...
23.6.2020 20:59 - Log 1=0
Sirien: Nesouhlasím. Tedy, chápu kam tím míříš, něco na tom je, ale
-Ty buildy se dají stavět i tak
-Jejich spojení s rasou docela slušně zajistí i rasovky.
Naopak pro začínající a sváteční hráče (nebo prostě jen jednodušší, jako já), co tyhle méně přímočaré buildy moc netvoří, to může přinést více svobody.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.077646970748901 secREMOTE_IP: 54.224.70.148