Nad rasami v D&D se smráká už dlouho. Škoda, že nechápou, že rasa v D&D nemá s rasou v reálném světě nic společného. Rasy v D&D s mají v realitě nejblíž k homo sapiens a neandrtálcům (tedy dvěma odlišným rozumným druhům) než rasám. Počkejte, až se zjistí, že v D&D jsou kromě kromě ras i třídy. To bude tlak, aby ty sociální třídy taky zrušili.
Když ale přihlédnu jen k čistě herní stránce, tak zrušení oprav k vlastnostem povede jen k ještě větší stejnosti ras. Už teď hráči často hrají různé rasy stejně, jen s jinými čísly v deníku. Toto povede k ještě větší homogenitě. Zvlášť to, že od teď nemají žádní humanoidé (ani nestvůry) žádné sklony k nějakému přesvědčení. Zapomeňte na zlé drowy* nebo orky. Gnollové se kvůli svému přesvědčení změní na běsy.
Vždycky jsem si říkal, jak původní D&D (a některé OSR hry) bylo rigidní, že neumožňovalo výběr rasy a povolání. Když si hráč vybral elfa, tak byl prostě elf. Když si vybral hobita, tak byl prostě hobit (v původní verzi jsou ještě hobiti, ne půlčíci). Oproti tomu člověk mohl mít i povolání.
Když jsem ale v poslední době měl možnost si takovou hru zahrát, tak jsem zjistil, že to přispívá ke skutečně odlišnému hernímu zážitku. Protože si rasy nemohou zvolit povolání, a současně postava s povoláním je vždy člověk a nemá přístup k rasovým schopnostem nelidí, tak ty nelidské rasy působí opravdu cizácky, odlišně. Rozhodně odlišněji než v nových edicích DnD, kde si můžete vzít libovolnou kombinaci rasy a povolání bez omezení.
Je teda fakt, že o OSR komunitě se říká, že je to nejvíc gate-keeping RPG komunita ze všech.
-------
*Fun fact: Drowové mají předobraz v temných eflech severské mytologie. Když Gygax četl o temných elfech, že ti jsou, na rozdíl od světlých elfů, černí, tak dal drowům automaticky černou kůži (pro něj jako Američana černý = černoch). Ve skutečnosti ale temní elfové byli bílí, ale měli černé vlasy, nad rozdíl od světlých elfů (se světlými vlasy).