Kultura

sirien
14.8.2014 18:57
Kontroverze a nekorektnost v RPG
strany 1 - 16 (20 postů/strana): Numenera a později nějaké obecné gender tlachy

#313 a dál rasismus v RPG
29.10.2014 03:19 - Colombo
Nerhinn: Stejně jako je těžké uvěřit, že v "ateistické zemi" bude stát čile podporovat církve? Nebo že ve státu, kdy je slovo komunista velmi blízko slovu nácek, tak komunisté budou jednou z nejstabilnějších parlamentních stran?

Nebo že se zavedou kvóty na množství vyprodukovaného mléka a másla? Nebo naprosto nelogické dotace na neekonomické zdroje elektřiny?
29.10.2014 08:41 - Alnag
Nerhinn píše:
Těžko se mi představuje, že v zemi, kde je feministka ekvivalentem sprostého slova, by nějaké kvóty mohly projít.


Ostatně některé strany už kvóty na zastoupení žen na kandidátkách mají.
29.10.2014 09:15 - shari
Nerhinn píše:
Těžko se mi představuje, že v zemi, kde je feministka ekvivalentem sprostého slova, by nějaké kvóty mohly projít.

V zemi, kde se na veřejnosti každý může přetrhnout, aby byl politicky korektní, jinak riskuje, že ho někdo zažaluje? A zastoupení žen je přeci politicky korektní, ne? Že to nedává smysl, je oproti korektnosti naprosto nepodstatné... :<
29.10.2014 09:55 - noir
Jsem členem několika spolků a různých sdružení - a ve všech jako vnitřní nepsané pravidlo tyhle kvóty máme. Ve všech se snažíme, aby ve vedení byl poměr mužů a žen co nejvyváženější. Žádné velké komplikace to nepřináší, funguje to fajn. On ten ženský hlas bohužel jinak mívá tendenci nebýt slyšet, což je škoda.
Když jsem byl ještě aktivním členem SZ, tak jsme to v naší buňce takhle nastavené neměli - už jen proto, že tam ani jedna žena nebyla :)
29.10.2014 10:45 - Nerhinn
Podporování církví a nezavírání komunistů mi přijde jako "hodíme po nich penězi/ať to nemusíme řešit". Diktovat někomu, kolik musí vzít hůře kvalifikovaných žen, jen aby splňoval kvótu... fakt se mi to těžko představuje, ale tak já o sobě vím, že jsem naivní. To o politických stranách jsem věděla, ale vždycky mi to přišlo jako vějička na voliče ve stylu: "hele, jak jsme progresivní," zatímco ve skutečnosti to příslušné procento žen je pod čarou těch, co se reálně můžou někam dostat. Ale jak říkám - naivní.
29.10.2014 10:49 - Colombo
Z toho, co sem psal před tím, by mohl někdo nabýt dojmu, že manželství je vítězstvím patrilinearity, není tomu ovšem tak, je spousta komunit praktikující matrilinearitu a matrilokalitu, kde normálně funguje normální manželství. To, co sem popisoval u irokézů a stejné postavení bratrů/sester je pak nástavba. Manželství mladšího bratra s vdovou po starším bratrovi je taky poměrně běžné u patrilinearity (dojde k zachování investice do potomků a nedojde k dělení majetku).

Co se týče lovců-sběračů, zde je postavení různé. Jsou komunity s patrilinearitou, tak i komunity s matrilinearitou. Četl sem i názor, že dřívější názor o drtivé převaze patrilinearity byl zapříčiněn tím, že evropané prostě význam žen v historii ignorovali (což komentoval jeden africký domorodec -- jazyková skupina Bantu, když se ho ptali, proč nezmínili význam žen v jejich komunitě "Vás evropany pořád zajímal jen vliv mužů. Ženy pro vás jako by nebyly" (nebo něco v tom smyslu)).
Faktem ovšem je, že patrilinearita i matrilinearita jsou poměrně fluidní znaky a mění se poměrně rychle v závislosti na mnoha prvcích.

Matrilinearitu (a tedy dominantnější postavení žen) podporují:
Babičky -- Pro babičku je mnohem výhodnější investovat do dětí své dcery než do dětí své (snachy?). Čistě proto, že u dceřiných dětí má jisté, že to jsou její děti, kdežto u dětí u snachy to má nejisté.
Podobným způsobem funguje i první dcera, která pomáhá vychovávat své sestry a tím zvyšovat inkluzivní fitness své matky. To, že první dcera zůstává v domácnosti déle opět směřuje k matrilokalitě (k tomu mám paper o maďarských cigánech:))
Dělba práce: V momentě, kdy žena přináší mnohem více zdrojů, má větší vliv. Zejména u spousty zemědělských komunit, kdy žena má lokální semena přizpůsobená konkrétním podmínkám, technologii pěstování (tedy uzpůsobení lokálnímu mikroklimatu k maximalizaci výnosů). Zde bude nutně matrilokalita převyšovat nad patrilokalitou (v tom případě je ženina technologie i zkušenosti v nevýhodě)
Dlouhodobé odloučení:
Jak už víme z historie, každá kultura, kde se chlapi měli tendenci na delší čas vypakovat z baráku, měla silnější postavení žen. Čistě z toho důvodu, že někdo musel spravovat domácnost. Ať už jde o válku, obchod...
Určitě sem chtěl zmínit ještě spoustu věcí... ono často se hraje na podobná témata (moc dalších věcí do lidského života narvat nejde)..

Patrilinearitu podporují
Silný podíl mužů na zdrojích -- ať už lov (zde podle bohatosti/úspěšnosti průměrné kořisti, někdy je lokalita pro lov poměrně nevhodná a úlovky jsou nízké (a tak to směřuje spíše k patrilokalitě), i přesto se jedná o důležité proteiny a muži nejsou tlačeni npř. ke sběru, jako ženské; taky bych chtěl dodat, že úspěšnost lovu se řídí paretovým zákonem (spíše 30% lovců 70% kořisti, než 20:80) a že úlovek sloužil spíše jako ukázka vlivu a postavení, než "nakrmím svou rodinu", protože i sebelepší lovec někdy neulovil, úlovek se vždy rozdělil mezi komunitu), těžba cenných kovů, válka, otroctví...
Otroctví je vůbec dobrý příklad, umožňuje totální kontrolu mužů nad ženou i v momentě, kdy žena má větší podíl na zdrojích. Muž tak s každou další ženou, kterou pojme, zvyšuje svůj majetek (pracuje pro něj více žen). Spousta původně matrilokálních komunit se tímto stala patrilokálních, muž vybudoval svůj patrilokální (otrokyně bez vazeb a tedy bez "ženských spolků") klan uvnitř matrilokálního.

Nutnost větší ochrany majetku ("kráva zabila matrilokalitu"), asi i důvod, proč spousta zemědělských bojovných národů byla patrilokálních... (určitě hromada dalších věcí).


Zajímavý byl průzkum u inuitských velrybářských lodí, posádka lodi byla patrilineární. Ne nutně "příbuzná", protože za pár generací je každý příbuzný s každým, krom své nejbližší rodiny, v podstatě stejně. Jde ale o jistou "soudržnost" pomocí vztažení příbuznosti k nějakému předku. A tak jakousi větší jistotu a vzájemnou důvěru.
30.10.2014 06:20 - Colombo
Zajímavý dnešní dodatek:

Válka podporuje matrilokalitu i patrilokalitu, rozdíl je v tom, jaká válka, jakou má podobu.

Matrilokalita vypadá, že je spojená s migrací. A to následujícím způsobem.

Malé migrující společenstvo potřebuje vnitřní stabilitu a taky mobilizaci zdrojů proti vnějšímu nepříteli. Často vzniká totální válka a je těžké udržet mír. Oproti tomu vnitřní spory jsou minimalizovány. Tohle všechno zajišťuje matrilokalita a později matrilinearita (linearita má opožděnou reakci oproti lokalitě). Matrilineární klan tak může mobilizovat jak manžely, žijící v domě, tak i bratry mužské příbuzné žijící v jiných klanech. Disperze mužů v jiných klanech tak také zabraňuje jejich ochotě bojovat proti svému matrilineárnímu klanu.

Jakmile se společnost usadí, začnou převládat vnitřní roztržky, kliky, frakce. Společenstvo se dostatečně zvětší a snad i rozpadne (disperze na velké vzdálenosti má podobný efekt), muži budou spíše chtít předávat jejich areál (lovecký, farmu) skrze syny. Zároveň se začnou vytvářet kliky, a logicky je výhodnější mít nějakou tu kliku s mužskými příbuznými (nejlépe bratry, kteří jak sem psal dříve, mají často ekvivalentní postavení, někdy jsou chápáni jako jeden), než s nepříbuznými muži.

Krom jiných tlaků, samozřejmě. Tento přechod od migrační matrilinearity k usazené patrilinearitě trvá nějakých 1800 let. Pastevecká společenstva dříve (mají-li vůbec matrilinearitu), společenstva praktikující dlouhé mořeplavby (a tedy odloučení mužů od žen) naopak později, jestli vůbec.

Budete-li chtít, můžu tu náházet reference (až si zřídím dropbox nebo jiný cloud)
3.11.2014 07:23 - Colombo
Našel sem:
Why are there so few women warriors
(formát je divný, mám PDF skrz školu, ale to není zdarma...)

Pěkně to sedí.

Kolem a kolem, myslím že jsem vyjmenoval dostatečné výhody a nevýhody matrilokality a patrilokality, stejně jako čas/místo/důvody jejich existence.

Na závěr, doufám, že to někomu přišlo zajímavé. Lokalita je defacto základním strukturním kamenem společnosti, která dává směr jejímu fungování a podobu dalším interakcím (jako je například kinship, tedy příbuzenské vztahy). To, že je to lokalita a ne linealita je dáno i tím, že linealita je to, co laguje za lokalitou a ne naopak. Nutné podotknout, že binární rozdělení Patri/matrilokality neudává postavení muže, ten bude skoro vždy dominantnější už z biologického důvodu. Je to spíše konzistentní linie mezi žena jako majetek a žena jako rovnocenná bytost s výhodami (dědění majetku, jména, kdo hraje ústřední postavení v klanu). Zejména u matrilkality (resp. uxorilokální společnosti, což je taky na houby termín) to může být tak, že manželství je defacto koupením ženy výměnou za npř. desetiletou práci muže, který pak zajišťuje manželčiny rodiče (npř. čína či křováci !Kung), uxorilocalita je vlastně jen reakcí na silné postavení otce.

Doufám, že vám podobné rozbory pomůžou v tvorbě zajímavých společenstev v RPG, už jen kvůli tomu centrálnímu postavení, jako je role ženy a muže v té které společnosti. Dalším krokem by asi bylo studium klanů, klanových struktur a kmenů (což může za jistých okolností dost splývat). Tipl bych si, že minimálně jeden nejmenovaný antropolog píšící fantasy svůj background čile využívá.
10.11.2014 08:30 - Colombo
Další skvělý článek:
Population, Warfare, and the Male Supremacist Complex

Čte to někdo? Nebo si to tu píšu pro sebe?
10.11.2014 08:48 - Vojtěch
Ale jo, čte... :D
10.11.2014 10:35 - Nerhinn
Colombo píše:
Čte to někdo? Nebo si to tu píšu pro sebe?

Já to čtu a je to ohromně zajímavé. Akorát s komentáři si zoufám, protože je to tak odborné, že jediné, co můžu zopakovat, je "díky". Takže díky a jsem za to vděčná :)
10.11.2014 11:01 - noir
Mě to taky zajímá. V podstatě víc než většina jiných diskuzí...
10.11.2014 11:09 - Colombo
Odborné? Dyť se to čte jako pohádka:)

Zajímavá byla poznámka o tom, že (evil) čarodějnice jsou mnohem častější než černokněžníci.

Mi ovšem nepřipadá, a když sem se juknul na Babu Yagu, tak se mi to potvrdilo, že by alespoň u nás, řekněme západní slované, byli čarodějnice nutně vždycky zlé (oproti černokněžníkům, no, tam už to jméno že, a vůbec, to spojení kníže/kněz u slovanů je moc hezké).

Názory? Je to dáno moderním pojetím, stejně jako všichni ti Ladovi a Čapkovi vodníci (ačkoliv i v kytici mi nepřišel vodník jako nutně zlá postava, a vůbec, v kytici mi přišlo, že je to vlastně všechno v celkem moderním pojetí, ačkoliv to mohlo být dáno tím, že samotná kytice je vlastně dost moderní), křehké rusalky atp.; nebo skutečně jsme na něco narazili a naše mytické bytosti opravdu nejsou tak zlé, když se člověk k nim nechová jako kretén?

Je u slovanské mytologie ten mužský zlý prvek silnější než ženský? Je vůbec ten komentář udržitelný i ve vztahu k širší mytologii? (germánské, čínské...?)
10.11.2014 11:39 - Nerhinn
To jo, ale netroufla bych si s tou tvou pohádkou polemizovat :)

_______

Podle toho, co jsem četla v mytologiích a pohádkách, mi přijde, že zlé ženské v pohádkách jsou víceméně postavy z mytologií, pokroucené tak, aby byly zlé. Je možné... no, spíš pravděpodobné, že tady už ze mě mluví můj vztah ke křesťanství, ale - jo, taky mi připadá, že mytologie jsou vůči ženám celkem spravedlivé. Nedávno jsem si pročítala velšské pověsti a byla jsem hodně dojatá, jak nemacešsky se jedna pověst chovala k ženské postavě, které bylo ukřivděno.
Je to taková schíza, protože i české pověsti jsou sympaticky lidské (Z hradů, zámků a tvrzí byla má oblíbená sbírka, ale zase: sepsala a převyprávěla je žena. Začínám být hodně paranoidní.) Že by to bylo disneyovkami?
10.11.2014 11:55 - Vojtěch
Mám za to, že Disney vychází z Grimmů, tak by se možná hodilo podívat tam.
10.11.2014 18:36 - chrochta
Kytice je parafrází skutečně vyprávěných příběhů a pověstí, které byly vesměs těžce moralistní. Vodník není zlý, "provinivší se" je právě jeho žena. Jinak se mi nezdá, že by v západoslovanských pověstech a pohádkách byla nějaká zvláštní převaha "zlých" žen. Navíc dle Macka ještě za Jagellonců "čarodějnice" = kněžna Teta nebo (u vzdělanějších) Médea. A až na výjimky se tu nepořádaly hony na čarodějnice srovnatelné se západnějším a severnějším okolím.
19.11.2014 00:23 - Nerhinn
Díky, otevřel jsi mi oči. Díky Bohu za FoxNews.
19.11.2014 09:13 - Quentin
Není zač :o)
19.11.2014 19:59 - sirien
Švédská vláda vyčlenila osm set tisíc na výzkum ohledně žen ve hrách

Jedním z hnacích motorů diskuse je feministka Anita Sarkeesianová (surprise surprise...)




A teda ten její YT kanál... přesně ten typ feministky který tu postoval Quentin https://www.youtube.com/user/feministfrequency - to je takovej bullshit cherry-picking až z toho člověk dostává migrénu, fakt. Ty řeči co tam má ke hře Watch Dog na tom titulnim videu toho streamu sou fakt super libový. (rating disabled, comments disabled - typické...)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09638786315918 secREMOTE_IP: 18.233.223.189