Kultura

sirien
14.8.2014 18:57
Kontroverze a nekorektnost v RPG
strany 1 - 16 (20 postů/strana): Numenera a později nějaké obecné gender tlachy

#313 a dál rasismus v RPG
20.11.2014 01:35 - Nerhinn
Viděla jsem několik jejich videí, některá jsou už dost přehnaná, některá jsou zajímavá. Diskuse jsou vypnuté, protože dostávala jednu výhrůžku smrtí/znásilněním za druhou, lidé tam postovali její adresu, nedávno univerzita, kam si ji pozvali, dostala výhrůžku atentátem. Takže překvapivé to vážně není.
20.11.2014 02:00 - Colombo
Lidi ji začali trolovat, protože:
1. Na internetu je spousta trolů tak jako tak
2. velmi silně moderovala diskuze ve svůj prospěch
3. kecala totální hovadiny velmi nehezkým způsobem (jako že lego je sexistické a podporuje sexismus)
4. hrála si na oběť
20.11.2014 04:01 - sirien
Nerhinn: A to je právě ten problém. Ona problematika totiž skutečně (nejspíš? Já nejsem úplně fanda PC her, takže...) nějaká témata k zajímavé (společenské) diskusi obsahuje a nejspíš tam opravdu jsou místa, která by šlo pojmout obecně líp...
...jenže to co tahle ženská mele jsou hovadiny a způsob, kterým to prezentuje, je naprosto dokonalá učebnicová ukázka k "oponent, proti němuž je nejlepší tah nedělat nic a nechat ho, ať se ztrapní sám a celou svojí věc stáhne sebou".

Upřímně mě by třeba nějaká taková diskuse zajímala, ale prostě do ní nevstoupím - rozhodně ne veřejně a budu mít dost zábran i neveřejně - prostě z čiročiré hrůzy z toho, že moje protistrana nebude racionální partner k diskusi, ale nějaká takováhle - natvrdo řečeno - hysterická kráva.

A z toho co žvaní mám těžké osypky a v tom jí poslouchat cítim brutální společenskou nebezpečnost, která - pokud by byla následována - způsobí brutálně víc škody, než užitku, tudíž mi připadá "společensky bezpečnější" vzít tu problematiku jako celek a kompletně jí smést ze stolu s tím, že ty možné skutečné problémy se nevyřeší, ale bude to lepší, než aby se prosadila nějaká z těch kravin, co se tahle nána (a jí podobné) prosadit snaží.


(a sice vím, že je pravda o tom, co píšeš ohledně těch výhružek atp., nicméně vzhledem k jejímu hysterickému profilu mám tendenci věřit Colombově vysvětlení věci bez toho, abych si to jakkoliv ověřoval, protože mi to přijde jako beztak velmi pravděpodobné vysvětlení - aneb natvrdo: dostala pro co si došla, tak ať se nediví; zastávání extremistických postojů proti společnosti má své následky a to bez ohledu na občasné "přehmaty" tohoto přirozeného společensky-obraného reflexu rozhodně není špatně)



EDIT: nicméně pokud bys někde vyhrabala nějaké její zajímavé (jak sama píšeš) video, rád se na něj mrknu (sám ho hledat nebudu, protože by to znamenalo, že bych se musel těma jejíma žvástama prohrabovat všema a na to - viz výše - nemám nervy)
20.11.2014 07:07 - Jerson
A co nějaký výběr myšlenek pro nás, kteří si video pustit nemůžeme, a kterým nefungoval ani odkaz na předchozí článek?
20.11.2014 08:59 - Nerhinn
OK, tak tohle je na mě moc.
20.11.2014 09:27 - Colombo
Nerhinn: Jestli si trochu seznámena s kyberšikanou, tak jakýkoliv trotl, co na internetu udělal nějakou větší blamáž je cílem kyberšikany, jejíž součástí jsou i výhružky.

I Rebeca Black a jiné potvůrky, kterým se svého času smál celý internet. "Leave Britny alone" nebo "Consequences will never be the same" se staly prakticky součástí internetové kultury (jisté konkrétní internetové kultury).

A nešlo o nějaký feminismus. Jenže tihle lidé si z těch výhružek atp. nic nedělají. Sakra spousta takových lidí zpětně tvrdí, že to byl způsob, jak se učinit slavným a že to byla "internetová postava".

A tito lidé to nijak nepřiživovali a nehráli dál oběť.
20.11.2014 09:40 - Colombo
Nestudoval někdo původ a význam Dívčí války?
20.11.2014 11:07 - Sosáček
Jerson píše:
A co nějaký výběr myšlenek pro nás, kteří si video pustit nemůžeme, a kterým nefungoval ani odkaz na předchozí článek?

Treba upozornovala na to, ze
1) debilni
2) nechutna
3) fucking lazy
4) neuveritelne casta
je v pocitacovych hrach zapletka "nekdo unese tvoji zenu a ty se jdes pomstit, ale na konci ji musis sam zabit protoze je z ni zruda".
20.11.2014 11:36 - York
Takže místo toho, aby cílila na změny ve společnosti, která taková témata ve hrách vyhledává (proto je tam taky vývojáři dávají, komerce vládne světu), tak chce změnit hry a tvářit se, že společnost je vlastně v pořádku?
20.11.2014 11:50 - Spize
Sosáček: Přiznám se, že jsem neslyšel o jediný hře s touhle zápletkou.

20.11.2014 11:36 - York píše:
- Nice one. Tohle jsem si při sledování podvědomně říkal, ale nedokázal jsem to formulovat.
20.11.2014 12:00 - Jerson
Taky si nevzpomínám na žádnou hru, kde by tahle zápletka byla. Až se dostanu k počítači, musím si to video pustit.
20.11.2014 14:57 - sirien
Ono to má takovou jednu rovinu, která by se slečně nelíbila, ale je dobré ji brát v potaz: realita ani historie nejsou genderově vyvážené. Pokud je chce hra nějak respektovat, mají tyhle extrémní feministky nutně smůlu.

Pokud mám hru o boji s běžnou zločinností, tak tam prostě budou zneužívané prostitutky, které si samy nepomůžou a ta hra se bude odehrávat v prostředí, kde jsou ženy opravdu objektivizovány, takže je bude objektivizovat i ta hra a sexuální i domácí násilí ve fyzické formě (tedy formě, kterou akční hra zvládne zachytit) prostě bude cíleno proti ženám.

Podobně v historické válečné hře bude hlavní postavou hry těžko žena a ve hře z divokého západu to s tím postavením a vykreslením žen prostě taky nebude nijak slavné, protože ta doba byla prostě těžce šovinistická a pokud chce ta hra udržet historickou věrnost, tak to tak prostě pojmout potřebuje.

Colombo píše:
Nestudoval někdo původ a význam Dívčí války?

Určitě kdekdo, zajdi si do knihovny prací FHS nebo FF.

York píše:
Takže místo toho, aby cílila na změny ve společnosti, která taková témata ve hrách vyhledává (proto je tam taky vývojáři dávají, komerce vládne světu), tak chce změnit hry a tvářit se, že společnost je vlastně v pořádku?

Ta ženská je skandinávka. Tohle je ve skandinávii standardní postup jejich socialistického sociálního inženýrství, které zrovna na gender problematiku aplikují dlouhodobě - a mimochodem, velmi úspěšně.

Problém nastane v moment kdy někdo začne přemýšlet stylem "funguje to ve skandinávii, měli bysme to zkusit i u nás", což je sice běžný přístup různých moderních feministek (jak z mého okolí tak co vidíš třeba v Bruselu), nicméně postup dost nesmyslný, protože naprosto ignoruje objektivní kulturní rozdíly mezi Skandinávií (která má k podobnému přístupu předpoklady) a námi (kteří naopak máme brutální kulturní nechuť něco takového přijmout).

Viz Hofstede, jen naprosto elementární srovnání dimenzí, zejm. maskulinity CZE vs Sweden (to vs si tam musíte zadat, z URL se nenačte).
Upozorňuju, že Hofstede v podstatě historicky prokázal extrémní setrvačnost dimenzionálního profilu kultury a její závislost na značně "neovlivnitelných" faktorech - Power distance rozdíly jsou např. hluboce vkořeněné historicky a datují tisíce let zpátky do dob Římské říše a Čínských impérií, Maskulinita má velmi výraznou a dlouhodobě stabilní korelaci se vzdáleností od rovníku (čím dále od rovníku, tím femininější společnosti) což se vztahuje k přívětivosti životních podmínek atd. - rozhodně to není něco, co byste si mohli jen tak posunout v rámci jedné dvou generací sociálně-inženýrské snahy (pracovat se dá částečně s projevy těch dimenzí, ale ne s nimi samotnými)
20.11.2014 17:42 - Jerson
Koukám na to video, většinu těch her jsem nehrál, ale třeba ve Far Cry připadá pět násilných scén s muži na jednu scénu s násilím na ženě (v identické situaci jako byli muži). Fakt by mě zajímalo, jaký je ten poměr v ostatních hrách, o kterých mluví.
20.11.2014 18:26 - sirien
To mi připomíná mimochodem situaci, kdy vyšly ven první díly Game of Thrones a jedna (normální) feministka se ve svém blogu těžce pustila do jiné (fanatické) feministky za její kritiku.

Ta šílená kritizovala AGoT že je šovinistický a misogynní, protože vůbec neukazuje ženy v rovné pozici a nepředstavuje žádnou z nich jako schopnou či uznávanou vládkyni (note: Deny je tou dobou teprve prodávaná Khalovi) a že to je hrozně fuj fuj.

Ta umírněná jí dala sodu za to, že mele kraviny a shazuje celý feminismus, když si takhle účelově "vybírá" části celku a že tohle nemůže tvrdit o seriálu, v němž žádná postava není nijak perfektní, všichni tam dělaj chyby a každý vládce tam něco prostě podělá a často s fatálními důsledky, takže ta žena tam není nijak výjimečná - a že nemůže kritizovat za nerovné postavení seriál, který se odehrává ve "středověké" době, když prostě ta doba stylizačně neumožňuje, aby tam byly válečnice a vládkyně ve stejném poměru k mužům, protože by to vůbec nedávalo smysl.

Byla to tenkrát docela ostrá a zajímavá výměna... jen to nemůžu nikde vygooglit :/
20.11.2014 18:51 - Jerson
Na druhou stranu je fakt, že ženy jako sexuální objekty jsou v počítačových hrách celkem běžné. I když to se zase neliší od toho, jak často jsou sexuálními objekty v reálném světě. jsem zvědav, zda se taky dočkám zmínek třeba o Starcraft Ghost nebo Lara Croft.

A ještě jedna věc - nevím jak to působí na hráče, ale většina situací vytažených z her by mi je spolehlivě znechutila a o jejich autorech i zažraných hráčích bych si myslel něco ne moc hezkého. Ani se nedivím, že takové hry (až na Far Cry 3) nehraju.
20.11.2014 19:53 - Colombo
Píše:
Určitě kdekdo, zajdi si do knihovny prací FHS nebo FF.

Jde mi o reálný výklad, ne nějaké tahání z nosu.

Píše:
Upozorňuju, že Hofstede v podstatě historicky prokázal extrémní setrvačnost dimenzionálního profilu kultury a její závislost na značně "neovlivnitelných" faktorech - Power distance rozdíly jsou např. hluboce vkořeněné historicky a datují tisíce let zpátky do dob Římské říše a Čínských impérií

Tohle ale NIJAK neodpovídá tomu, co sem tu psal. Naopak, sociální struktury vykazují překvapivou plasticitu v závislostí na okolních ekonomických podmínkách. Rozbití rodinných klanů v jedné/dvou generacích a preference neolokality následkem ekonomického přechodu na západní ekonomiku, zvýšené postavení žen za světových válek či v obdobích ekonomické prosperity a hromada podobných příkladů, například kompletní změna z matrilokální na patrilokální společnost a vznik bojového klanu, tuším že Crows? u jednich severoamerických indiánů (musel bych se podívat do poznámek).

Ad vzdálenost od rovníku: Ano. Ale je tu hromada jiných, mnohem důležitějších (čti silnějších) tlaků, které to tahají jinam.
20.11.2014 20:22 - sirien
Colombo: já Ti můžu říct jen to, co vím o Hofstedem, nejsem ani socio/kulturolog a ani moc nerozumím problematice, kterou předkládáš. Každopádně od pohledu se mi zdá, že jde o dvě dost odlišné problematiky. Hofstede zkoumal pozadí kulturních projevů, které mohou ale nabývat různých vnějších podob.

Například ani extrémní maskulinita společnosti neimplikuje nic o genderové rovnoprávnosti, i extrémně maskulinní kultura může být ve skutečnosti genderově rovná a naopak femininní společnost dost "šovinistická". Hofstede sám zpětně uznal, že pojmenování téhle dimenze bylo trochu nešťastné, protože je pro neznalé zavádějící.
Maskulinita / Femininita je dimenzí která určuje, podle čeho se hodnotí úspěch a jak se k němu dochází. Maskulinní společnosti jsou vysoce průbojné a asertivní, až "agresivní" - úspěch je vítězstvím nad ostatními. Femininní společnosti jsou vysoce konsenzuální a smírné - úspěch je nalezením optimálního stavu pro všechny.

(to se nesmí zaměňovat s individualitou a kolektivizmem - to je zase dimenze, která odlišuje chápání identity jedince ve společnosti a pojetí mezilidských vazeb)


O čem jsem mluvil je, že ty dimenze jasně determinují prostředky a přístupy, s nimiž můžeš - nebo naopak nemůžeš - danou kulturu efektivně ovlivnit.
Skandinávci kteří jsou extrémně femininní - hledající konsenzus a smír - a přitom poměrně na půli cesty co do IND/KOL - tedy citliví na společenské vazby - jsou nakloněni toleranci k sociálnímu inženýrství ve prospěch někoho koho vnímají jako utlačovaného. To zahrnuje i snahu změnit společnost změnou jejího obrazu - tzn. např. změnit obsah hry aby více ukazovala ideální stav.

Kultura s jiným profilem může být samozřejmě také více nakloněna k genderové rovnosti, nicméně prostředky které k tomu povedou budou odlišné.


Přečti si Hofstede Geert: Kultury a organizace: Software lidské mysli. Dobře se to čte a je to fakt velmi hodnotná literatura. (bacha na vydání - ujisti se že máš to poslední, které zahrnuje i tu "novou" šestou dimenzi a ne jen těch původních pět)
20.11.2014 20:26 - Colombo
né další kniha né, prosím.... teď sem se snažil týden načíst válku, něco co někteří studují 40 let a stejně se na tom neshodnou...
20.11.2014 22:59 - Colombo
Zajímavé, čtení o válce mě činilo klidným a spokojeným. Ale když sem narazil na články a knihy, které tvrdí, že člověk je v podstatě mírumilovná bytost, tak se u mne začalo projevovat agresivní chování.
21.11.2014 10:32 - Colombo
Tuším jedna nedávná konzolová střílečka odehrávající se na planetě/v městě, které je uprostřed války s nějakýma alien broukama, odehrává se to v notně zdevastovaném městě a ta hra byla atmosféru a příběh chválena.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.092525005340576 secREMOTE_IP: 54.225.35.224