Jerson: zaprvé Končina byla od 12 let, nikoliv od 15. Je to takový detail, který bych byl nerad, kdyby se vytratil z paměti, některé faily by měly být pamatovány co nejautentičtěji čistě jako varovný pomník příštím generacím.
Zadruhé samozřejmě můžeš tvrdit, že rozdíl mezi těmito dvěma je jen otázka míry a vkusu (
...a jak sem už odkázal...) a i když by o tom šlo polemizovat (a osobně mám třeba podezření, že vzhledem k deklarovanému věkovému určení by soudy mohly snadno nesouhlasit), tak řekněme, že to tak skutečně je. Osobně nějak nevidím problém.
U Končiny došlo k nějaké diskusi mezi autory a komunitou (diskusi v
širším slova smyslu, samozřejmě, něco jako "veřejné diskusi" nebo tak něco, "přímé" diskuse tu moc nebylo). Tato diskuse obecně spočívala v docela brutální kritické palbě (která se trochu zvrhla, nicméně její jádro - tj. kontroverznost obsahu, kvalita hry a přístup autorů - zůstaly relevantní a legitimní) a k nějakému postoji (minimálně místní) komunity k danému produktu a jeho autorům (tj. produkt sucks a autoři sou přinejmenším trochu kokoti). Nikdo tu co se pamatuju nevyhrožoval soudními žalobami (za mravní ohrožení mládeže, například) (ten exces autorů vyhrožujících Nerhin kvůli copyrightu na dílo zjevně chráněné zákonnou výjimkou zanedbáme) a nedožadoval se okamžité cenzury (i když nějaké výzvy tu možná padly, tak to byly co se pamatuju pořád "jen" výzvy). Autoři se k této kritice nějak postavili, to nějak pokračovalo a oni svůj názor následně (pod nějakým dalším, "obchodnějším", nátlakem) přehodnotili. Za mě vcelku cajk - pokud někdo přijde s tak kontroverzním (plus kvalitativně mizernym, ale to nechme stranou) produktem, tak prostě musí bejt připravenej na to, že to chytne a bude nucenej to obhajovat.
To co já kritizuju v případě White Wolfu je:
a) že ta kritika byla místy značně zkratkovitější a povrchnější než v případě Končiny a zejména fakt že podle všeho - jak poznamenává efram - přišla nikoliv ze strany cílové skupiny nebo lidí dílem reálně dotčených, ale ze strany nějakých aktivistických skupin které by o věc jinak nezavadily pohledem.
b) neschopnost autorů si obhájit obsah který zamýšleli od začátku aby byl trochu kontroverzní (a přiznejme si, obhájit zrovna tohle by nebyla až tak velká PR challenge) a celkově předpodělanou a zbabělou reakci Paradoxu, který vlastním lidem podkopnul nohy místo toho aby je podržel.