Kultura

sirien
2.2.2015 04:03
Jaké RPG (aktuálně) hrajete?
Název zní jasně :)

Výsledky 2015-22 (17-18 jsou divné...)

Uvažujte poslední cca rok něco pravidelnějšího
(tj. jeden ukázkový one-shot spíš ne, víc one-shotů v daném systému nebo nějakou mini-kampaň už ano)

Můžete hlasovat až pro 5 systémů! (Pokud jste toho hráli za poslední rok víc, tak dopište do diskuse)

U druhé ankety - Ti z vás co mají vlastní systém A FORMALIZOVALI JEJ A ZVEŘEJNILI (tj. jmenovitě zejména Jerson a York) NEUVÁDÍ postlední možnost (ale spíše jednu z těch prvních)

Ankety na d20 jsou průběžně editovatelné bez ztráty výsledků, takže pokud jsem něco opomenul nebo by byla potřeba jiná úprava, tak si řekněte a opravíme za běhu.

Nebojte se své kliknutí v diskusi upřesnit (bude to zajímavé, ankety nelze spojovat, tak aspoň třeba uvidíme jak moc je vztah mezi konkrétním systémem a tendencím k jeho úpravám atp.)
Hlasovat může jen přihlášený uživatel.

Hrajeme:

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
naživokladné body39
virtuálněkladné body2
obojíkladné body15

Pravidla bereme

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
V podstatě as writtenkladné body39
Tak nějak dle pravidelkladné body15
Velmi "volně" dle pravidelkladné body1
Ten systém sme převorali k nepoznáníkladné body1
Ehm... systém... no...kladné body0
Ten systém jsme si vytvořilikladné body0

Co jste hráli ve 2023?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 5 bodů.
oDnD / Oldschoolkladné body1
OSE / DnD Basickladné body7
ADnDkladné body2
DnD 3.Xe / PFkladné body2
DnD 4ekladné body0
DnD 5ekladné body26
Jeskyně a dracikladné body27
Pathfinder 2ekladné body2
13th Agekladné body2
Dungeon crawl classicskladné body2
Zapovězené zeměkladné body4
Fate 4e / FAE (/Rozcestí)kladné body6
Fate ep. I: SWkladné body0
Fate 2e / PIkladné body2
DrDokladné body0
DrD+kladné body0
DrDIIkladné body3
Cosi čemu říkáme "dračák"kladné body1
Dračák podle staré školykladné body2
Dračí hlídkakladné body3
Kouzlem a mečemkladné body0
Lone Wolfkladné body0
Vampire 5ekladné body1
Hunter 5ekladné body1
Werewolf 5ekladné body0
WoD (oWoD, nWoD, 20th, CoD...)kladné body0
Jiné WW hry (Exalted, Scion...)kladné body0
Shadowrun 1-3ekladné body0
Shadowrun 4-5ekladné body0
Shadowrun 6ekladné body1
Cyberpunk RED/2020kladné body2
Call of Cthulhukladné body3
WHFRkladné body3
WH40Kkladné body1
SWSEkladné body0
Star Without Numberkladné body1
Travellerkladné body0
Star Wars RPGkladné body0
Alien RPGkladné body5
GURPSkladné body0
Savage Worldskladné body1
Jiné d20kladné body0
Apocalypse Worldkladné body1
Avatar RPGkladné body1
Dungeon Worldkladné body0
Svět dračákukladné body0
Svitky hrdinůkladné body3
Příšera týdnekladné body5
Ironswornkladné body1
Jiný "World" (PbtA)kladné body3
Blades in the Darkkladné body3
Scum and Vilainykladné body1
Jiné FitD hrykladné body1
GUMSHOEkladné body1
Mouse Guardkladné body1
24xxkladné body1
Mouseritterkladné body1
Chuubokladné body0
Omegakladné body1
Omega Juniorkladné body2
Voidkladné body1
Vaesenkladné body2
Jiné - mainstreamkladné body0
Jiné - indiekladné body5
Vlastní (nezveřejněné)kladné body4
9.1.2020 12:53 - York
Sirien: U PF 2 mě taky zajímá, jestli na to někdo klikne.

A Svět dračáku je elektronicky publikovaná hra.
9.1.2020 13:13 - Jezus
*AFAIK
No, ono totiž DnD má dost "pravidel" i v DMG a na to jsem si jako hráč zatím nenašel čas si to pořádně projít + zažil jsem, že u některých kouzel mají někteří hráči sklony v lepším případě ke kreativnímu výkladu, v horším případě selektivně zapomínat důležité upřesňující odstavce. Nicméně náš GM to dost zkušeně hlídá, takže strach doopravdy nemám.

Takže já v podstatě věřím, že to hrajeme as writen, ale necítím se dostatečně znalý a plně informovaný, abych si tím byl jistý :-) Nicméně žádných domácích úprav jsem si nevšiml...

u DrDII nám zase někdy nastává maličko skřípot mezi převáděním mezi mechanikou a fikcí, zejména když je náš PJ dost "stará škola" a podle toho to někdy vypadá :-) Takže tam bych zase řekl, že nejsou dodržována nějaká "soft rules", která jsou ale docela důležitá (byť už je to asi otázka spíše herního stylu než čistě pravidel).
Ale abych mu zase nekřivdil, za ten rok, co PJuje, se hrozně posunul a třeba poslední sezení bylo super a hlavně mělo parádní flow (i když "zlodějovi" v zásadní chvíli vůbec nepadaly kostky)...
9.1.2020 13:21 - Corny
sirien píše:
AFIK?

Myslím, že to má být As Far as I Know.
10.1.2020 12:43 - Gediman
Koukám, že zase vede DnD.

Rád bych se zeptal, proč vlastně? Může za to jednoduchost systému? Setting? Obecná popularita? Proto, že to hrají všichni ostatní? Velký výběr příruček? Design příruček (obrázky podporující atmosféru...)? Nebo něco jiného?

Jasně, určitě existují nějaké velké výzkumy, ale mě by to zajímalo takhle přímo od DnD hráčů tady na d20.cz :)
10.1.2020 13:30 - sirien
DnD vede a ještě dlouho vést bude, protože:

1) Kořeny a tradice tohodle webu a velké části jádra jeho komunity vychází z DnD
2) Hostování překladů DnD od dob ADnD 2e a s tím související:
- koncentrace překladatelů a dalších tvůrců
- příliv lidí kteří si sem pro DnD původně přišli

Zároveň DnD 5e je (oproti svým předchůdcům...) dost moderní a kvalitní a zároveň funkčně (mechaniky, feeling class...) a kulturně (komunita, lore...) sjednocující systém, který překlenul dřívější štěpení - tj. lidé co inklinují k DnD hernímu stylu a kteří byli dřív roztrhaní mezi alternativní systémy které tenhle prostor pokrývaly (v zásadě 5 skupin: ADnD / 3.5e+PF / 4e / 13th Age / jiné) tyto z velké části opustili a sešli se u 5e.

Plus, samozřejmě, u nás jsou přeložené pouze dva světově rozšířené a "mainstreamové" systémy - DnD a Fate - a i když mají oba svůj domov tady u nás, tak fakt je, že DnD má prostě silnější brand a tím i širší hráčskou základnu.

...a protože místní komunita postrádá jakékoliv silnější vazby k oDrD, tak dostáváš tyhle výsledky.
10.1.2020 13:48 - Gediman
Whoa whoa whoa, slow down. Teď koukám, že někdo další kliknul na Void.

Skutečně je to ten můj Void, tedy "Void trilogie"? Pak existuje ještě The Void, což je sci-fi RPG od Wildfire (a btw mladší než Void trilogie).

Mno, pokud je tím myšlena Void trilogie, tak jsem potěšen :)
10.1.2020 13:59 - York
Významnej podíl na hranosti DnD 5e mezi uživateli kostky má otevřený hraní v Brně.



BTW já teď hraju Dračák podle staré školy, kterej z Dakary vychází, ale je to nová hra. Pravidla ještě nejsou dopsaná a publikovaná (ale blíží se to :-)).
10.1.2020 14:00 - sirien
Ano, je tím myšlen Tvůj Void, držím v té anketě všechny zde zveřejněné homebrew. Což mě tak napadá, že mi tam teda ostudně chybí Quentinovo 2k6 goblinů.

Ale dík, že ses ozval, "The Void" totiž neznám a ani sem nevěděl, že je - radši sem to v anketě upřesnil.
10.1.2020 14:32 - LokiB
sirien píše:
Plus, samozřejmě, u nás jsou přeložené pouze dva světově rozšířené a "mainstreamové" systémy - DnD a Fate


Podle mě jsou Savage Worlds také světově rozšířené a mainstreamové :) Což je vidět i na tom, kolik prodávají core pravidel a supplementů a jak je to celkově poměrně používáno.
10.1.2020 14:49 - Lethrendis
Kdybych měl hádat, řekl bych, že v tuzemsku je úplně nejdůležitější faktor čeština a také dostupnost, v třetí řadě možná i cena. Ergo když je hra v češtině, dá se sehnat v obchodech i na internetu, a nejlépe zdarma nebo lacino, budou ji čeští hráči hrát. Čím více překážek, tím méně hráčů.
10.1.2020 15:20 - Chyba
Gediman píše:
Koukám, že zase vede DnD.

Rád bych se zeptal, proč vlastně?

Naše skupina začala od nuly niko z nás žádné RPG předtím nehrál a musím říct, že alespoň základů pravidel jsme přečetli poměrně dost různých. Co se nám zalíbilo na DnD:
1) Dostatek materiálu k použití
2) Chtěli jsme fantasy (Jeden hlas pro steampunk a to se v podstatě splnilo s ebberonem)
3) Velká variabilita dovedností postav (Některé systémy říkají: k jedné dovednost +1 k další +2 další +3... zbytek nic, jiné zas jsi v tom dobrý nebo špatný, ale neříkají jak moc)
4) Malé + za zázemí. Přišlo nám divné, že ve spoustě RPG můžeš vytvořit postavu a bez jakéhokoli projevu změnit její minulost. (občas bývá to samé i s rasou)

Vím že to zní divně, ale dost to bylo podle možností tvorby postavy, asi protože jsme si herní mechaniky nedokázali moc představit, jak budou fungovat v praxi.
10.1.2020 15:34 - Log 1=0
Chyba píše:
Vím že to zní divně, ale dost to bylo podle možností tvorby postavy

Hele, ani ne. Znám lidi, co jsou schopní strávit několik hodin vymýšlením postavy v nějakém hodně crunchy systému a pak s ní hrát freeform a být s tím naprosto v pohodě (já tak taky párkrát hrál, ale trochu kvůli tomu prskám).
10.1.2020 15:35 - sirien
Loki: (rovnou předesílám, že to co následuje je z velké části má dojmologie - i když s téhle úzké oblasti si troufám tvrdit, že můj dojem je spíš expertní odhad s určitou vahou, ale přesto...) Co sem si za ty roky okolo všimnul, tak rozšíření systému v ČR má následující (pozitivní) faktory a to v tomto sestupném pořadí:

1 - Systém je hodně známý ve světovém měřítku

Tohle uvádím jako první, protože oproti intuici a názoru mnohých to je IMO v důsledku výrazně důležitější, než čeština. DrD je česky, jistě - ale to je positive bias jak svině - stejně tak česky byl i Stín meče a Hrdinové fantasy a krabicovka Pán prstenů a všechny tyto nezanechaly žádnou stopu oproti DnD nebo GURPS nebo Shadowrunu atd. (a u DnD to platilo i v době kdy se překlady neválely na dosah ruky - resp. z dnešního pohledu ani žádné nebyly).

Lidé jsou schopní hrát hry co jsou jen v angličtině, protože mnohdy stačí, když pravidla zvládne přečíst jen jeden člen skupiny (a občas ani to ne...) a zvládne je tlumočit dál - popř. začnou vznikat nějaká převyprávění, dílčí překlady - v dnešní době na Kostce plné překlady; to ale často navazuje až na předchozí úspěch.

Jediná výjimka z tohoto bodu je již zmíněné Dračí doupě, které se kdysi profláklo jako právě ten jeden systém co se v devadesátkách virálně rozšířil. (Což btw. nebylo nutné, dneska to už zakryl čas, ale na úplném začátku devadesátek tu byla asi 2 další RPG, která DrD konkurovala. Proč nakonec vyhrálo zrovna DrD... to by vyžadovalo o dost většího pamětníka, než sem já.)

Tenhle bod dokáže přitáhnout ke hře i lidi, kteří ještě nejsou RPGčkaři (vzácně, ale stávalo se - a s dnešníma youtuberama atp. se může dít i víc.)


2 - Systém má jednotné tvrdé jádro tvořících fanoušků

Vezměme si DnD, Fate a GURPS, všechno původně zahraniční hry, které ale u nás mají dlouho české překlady a nemalou tradici.

DnD má tvůrčí fanoušky a tito jsou koncentrované tady na Kostce, kde neustále vznikají další překlady a další tvorba. Toto trvá velmi dlouhodobě. A DnD se drží viditelně nahoře.

Fate má také tvůrčí fanoušky, ale tito nejsou soustředění - naopak jsou roztrhaní nejen místně (tady, na RPG F, na FB Příběhů...), tak i zájmem (lite-2e-čkaři, lite-4e-čkaři, full-weight-4e-čkaři...). Tvorba není kontinuální ani systematická, týká se věcí které nezasáhnou ani celou komunitu, je prezentovaná na různých místech a tudíž nevzniká žádná synergie (...a tudíž se to jádro ani neuceluje, tohle sou spirálové procesy, resp. síťové jevy) Toto je také poměrně dlouhodobý stav. Fate tak nějak přežívá a jeho linie u nás pokračuje dál, ale je dost upozaděnej.

GURPS žádnou komunitu nemají; stranou samotného překladu 3. a tuším že 4. edice pro něj fakticky nikdy nic nevzniklo. A GURPS sou efektivně mrtvé a žijí jen z nostalgie těch, u kterých z nostalgie přežívají z devadesátek.

Tohle lze mimochodem opět namapovat i na DrD (dracidoupe.cz) a i na ty ostatní (HF, SM, PP atd. u kterých kromě autorů nikdo nenapsal čárku tužkou)

Důvodů, proč je tohle důležité, je několik: Zaprvé vzniká nový obsah, což živí ostatní herní skupinu (kupodivu i když by si člověk myslel, že RPG musí být schopné žít jen ze základní knížky a domácí tvorby, tak... dodatečná tvorba minimálně hodně pomáhá). Zadruhé tvrdé jádro komunity vytváří neustálý tah nováčků (otevřená hraní DnD v Brně... Fate-PI Legendy klubu dobrodruhů na GC...), což výrazně přiživuje běžný "kamarádský nábor". A zatřetí to velmi posiluje následující:


3 - Kolem systému je hlasité dění

Tenhle bod... je naprosto čísté, přímočaré a vulgární finálně-marketingové promo. Když je systém vidět, hráči si ho všimnou. A je to důvod, proč Tvůj překlad Savage Worlds bohožel nemá ten dopad a váhu, kterou by si asi zasloužil.

Když Kostka do éteru dlouhodobě posílá 1-2 velké a X malých DnD překladů ročně a tohle dělá konzistentně posledních 5 let nebo kolik, tak si toho prostě lidi všímaj. Když sem k Fate udělal 3 velké překlady během jednoho roku a pak sem další rok jel Fate blogy... tak to bylo cítit. Bohužel bylo taky cítit, že (viz bod 2) když sem přestal, tak se Fate vcelku ztratil z očí.

Zveřejnit překlad neni špatný. Zveřejnit překlad a recenzi a článek s dalšíma materiálama a pár blogů atd. v intenzivním sledu, aby vzniknul nějakej ten "fuzz" okolo, je lepší. Ale teprve systematická kontinuální tvorba je dobrá.


4 - Forma materiálů

Pokud existuje překlad, tak záleží taky hodně na formě. To mě samotného třeba dost překlvapilo, ale fakt to tak je (asi sem původně uvažoval že překlady cílí lidi co systém už nějak znají a chtějí ho česky pro pohodlí a úplně sem zapomněl na lidi co si systém dohledají na doporučení nebo ze zvědavosti - nebo náhodou).

Textovej překlad (.docx) je spíš nanic. Formátovanej Word (i se sloupečkama and shits) neni o moc lepší (v podstatě vyhozená práce). Export formátovanýho wordu do PDF už lidi zaujme. Ale teprve full grafický PDFko je skutečně to, co ty lidi nadchne. Když sem zkonvertoval Wordový překlady Fate do PDFek, tak to fakt bylo poznat (dlouhodobě, nejen v ten moment kdy byl boom ze zveřejnění PDF).



Všimni si, že nikde nezmiňuju češtinu. Čeština je IMO falešnej faktor, kterej se zažil tím, že se zaměnilo "hra je v češtině" a "hra je dostupná (a cenově dostupná) v ČR" - to bylo dost vidět v devadesátkách s tím, jak se k nám postupně dostávalo knižně DnD nebo WoD - a na tom, jak se cena postupně měnila hodnota té jedné tisícovky, kterou ty knížky konstantně stály napříč lety (ok, klesly asi z 999 na 850, ale tak...) - plus už zmíněný positive bias hrozně viditelného DrD. Fakticky vzato, DnD které tu nemělo zpočátku překlad nemělo žádný a později částečný se tu rozšířilo úplně stejně (dost možná víc), jako Shadowrun s oficiálně vydanym překladem 2. edice. WoD se u nás rozšířilo i přesto, že tu dodnes žádný překlad není. (DnD i WoD jsou světově známé značky - viz 1 - a od začátku u nás měly silné jádrové komunity - viz 2 - a navazující tvorbu - viz 3)
10.1.2020 15:41 - LokiB
sirien: jo, já s tímhle plně souhlasím. jen mě tam předtím zmátnul ten tvůj odstavec, kde se zdálo, že tomu nějakou váhu dáváš:

sirien píše:
Plus, samozřejmě, u nás jsou přeložené pouze dva světově rozšířené a "mainstreamové" systémy - DnD a Fate - a i když mají oba svůj domov tady u nás, tak fakt je, že DnD má prostě silnější brand a tím i širší hráčskou základnu.


sirien píše:
Ale teprve full grafický PDFko je skutečně to, co ty lidi nadchne.


Konec konců, to je důvod, proč jsem nakonec plně grafický PDFko k SW dělal ... samotný textový pravidla jsme sice v devadesátkách k vícero hrách sjížděli, ale není a nemůže to být ono.
Akorát se mi teď moc nechce do nové edice SWADE, páč je to moooooc práce :)
10.1.2020 15:47 - Jerson
sirien píše:
ediná výjimka z tohoto bodu je již zmíněné Dračí doupě, které se kdysi profláklo jako právě ten jeden systém co se v devadesátkách virálně rozšířil. (Což btw. nebylo nutné, dneska to už zakryl čas, ale na úplném začátku devadesátek tu byla asi 2 další RPG, která DrD konkurovala. Proč nakonec vyhrálo zrovna DrD... to by vyžadovalo o dost většího pamětníka, než sem já.)

Které byly ty dva další systémy?

Osobně bych řekl, že čeština je podmínka nutná, nikoliv dostačující. WoD se trochu rozšířilo, ale potkal jsem mnohem víc lidí, kteří hráli larpy ve stylu WoD, než hráče. GURPSy se v mém okolí nikdy moc nerozšířily, i když překlad byl taky. Shadowrun byl na tom výrazně lépe, ale přišlo mi, že celou dobu žije z vydané 2e a konstatně upadá.

A DnD předloni a loni prodělalo takový velký boom díky překladům, i když asi nemalá část mladých hráčů mu dává přednost v angličtině, takže by to tou češtinou být nemuselo, ale přijde mi, že to spolu dost souvisí, protože díky českému překladu se daří DnD šířit i mezi jazykově méně ochotné hráče. A vlastně tam kde ještě před dvěma lety stále kralovalo DrD 1.6 se teď stejnou měrou šíří DnD 5e.
10.1.2020 15:51 - York
sirien píše:
Proč nakonec vyhrálo zrovna DrD...


• Mělo head start a z něj plynoucí network effect.

• Byla to fantasy a zaujala tím Tolkienisty. V té době to byla dost početná skupina, navíc aktivní kolem různejch conů.

• Bylo zajímavý pro mladý hráče. Což byl dost podstatný, protože dost jich začínalo hrát na základce.

• Objevili se lidi, kteří začali pořádat akce, vytvářet komunitní servery a podobně. Shadowrun třeba takhle aktivně šířilo jen pár lidí kolem Blackfiru (já jsem se třeba o Shadowrunu dozvěděl od nich), ale po pár letech to vyšumělo.

• Kolem WoD pak taky vznikla dost živá komunita (Prague by Night, Court of Moravia), což vyrovnávalo to, že Shadowrun vyšel tiskem. Shadowrun totiž nikdy neměl žádnej vlastní komunitní server ani žádný specificky Shadowrunový akce*.

* Ok, kecám, v Praze bylo pár pokusů u Shadowrunový LARPy. Nehrálo se tam ale RPGčko.

• Altaru se celkem dařilo zájem přiživovat tím, že vedl Hexaedr (nevím, jak moc to mělo reálnej vliv, ale každej hráč DrD věděl, že Hexaedr existuje, protože na to byl letáček v pravidlech) a hlavně vydáváním Dechu draka.

K Sharowrunu (a možná i k WoDčku) občas něco vycházelo v Legendě, ale nebyl to časopis čistě o Shadowrunu.


GURPS AFAIK neměly nic z toho - žádná aktivní komunita, absence vydání tiskem, žádné akce, žádné materiály v časopisech.


Jerson píše:
potkal jsem mnohem víc lidí, kteří hráli larpy ve stylu WoD, než hráče


To je kvůli tomu, že lidi z Prague by Night a Court of Moravia se ve velkym vrhli na organizování larpů.
10.1.2020 15:56 - Pjotr
Jeste jeden faktor ktery tu nezaznel: DnD se prakticky jedine vyrazneji vyskytuje v jinych mediich - serie knih z FR a Dragonlance, zminky ve filmech a serialech, napojeni na pocitacovy RPG.

  • - "Hele, ten Baldur's Gate je podle nejakyho Dungeons and Dragons, tak to se asi podivam o cem to je, ted kdyz jsem hru dohral".
  • - "Chci prozivat takovy pribehy jako Drizzt, neznate nekoho kdo to taky hraje?"
To spoustu lidi pro ktery je roleplaying zajimavy nalaka prave k DnD.
10.1.2020 16:45 - Jerson
To je pravda, ale v hrách a filmech je DnD už nějaký ten rok, ale ještě tři roky zpátky u nás nijak moc rozšířené nebylo.
10.1.2020 16:52 - chrochta
Jerson: Nesouhlasím. Drizzt tu jede mnohem déle, DragonLance ještě mnohem delší dobu, předtím vyšly trilogie k Měsíčninám, Maztice a DarkSun, ta septalogie k Mystaře (co s Mystarou nemá nic společného) a nějaké další "generické" romány.
10.1.2020 16:58 - Lethrendis
Nemyslím, že je čeština nedůležitá. Osobně znám lidi, kteří by se anglického originálu nedotkli, a to i když anglicky šprechtují docela dobře.

A ještě jeden hodně důležitý faktor zmínil Pjotr, ale jen okrajově - počítačové hry. DnD, WoD, ale i ten SR mají reklamu ze slušných her, které si našly hráče.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079745054244995 secREMOTE_IP: 44.222.249.19