Kultura

sirien
2.2.2015 04:03
Jaké RPG (aktuálně) hrajete?
Název zní jasně :)

Výsledky 2015-22 (17-18 jsou divné...)

Uvažujte poslední cca rok něco pravidelnějšího
(tj. jeden ukázkový one-shot spíš ne, víc one-shotů v daném systému nebo nějakou mini-kampaň už ano)

Můžete hlasovat až pro 5 systémů! (Pokud jste toho hráli za poslední rok víc, tak dopište do diskuse)

U druhé ankety - Ti z vás co mají vlastní systém A FORMALIZOVALI JEJ A ZVEŘEJNILI (tj. jmenovitě zejména Jerson a York) NEUVÁDÍ postlední možnost (ale spíše jednu z těch prvních)

Ankety na d20 jsou průběžně editovatelné bez ztráty výsledků, takže pokud jsem něco opomenul nebo by byla potřeba jiná úprava, tak si řekněte a opravíme za běhu.

Nebojte se své kliknutí v diskusi upřesnit (bude to zajímavé, ankety nelze spojovat, tak aspoň třeba uvidíme jak moc je vztah mezi konkrétním systémem a tendencím k jeho úpravám atp.)
Hlasovat může jen přihlášený uživatel.

Hrajeme:

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
naživokladné body39
virtuálněkladné body2
obojíkladné body15

Pravidla bereme

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
V podstatě as writtenkladné body39
Tak nějak dle pravidelkladné body15
Velmi "volně" dle pravidelkladné body1
Ten systém sme převorali k nepoznáníkladné body1
Ehm... systém... no...kladné body0
Ten systém jsme si vytvořilikladné body0

Co jste hráli ve 2023?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 5 bodů.
oDnD / Oldschoolkladné body1
OSE / DnD Basickladné body7
ADnDkladné body2
DnD 3.Xe / PFkladné body2
DnD 4ekladné body0
DnD 5ekladné body26
Jeskyně a dracikladné body27
Pathfinder 2ekladné body2
13th Agekladné body2
Dungeon crawl classicskladné body2
Zapovězené zeměkladné body4
Fate 4e / FAE (/Rozcestí)kladné body6
Fate ep. I: SWkladné body0
Fate 2e / PIkladné body2
DrDokladné body0
DrD+kladné body0
DrDIIkladné body3
Cosi čemu říkáme "dračák"kladné body1
Dračák podle staré školykladné body2
Dračí hlídkakladné body3
Kouzlem a mečemkladné body0
Lone Wolfkladné body0
Vampire 5ekladné body1
Hunter 5ekladné body1
Werewolf 5ekladné body0
WoD (oWoD, nWoD, 20th, CoD...)kladné body0
Jiné WW hry (Exalted, Scion...)kladné body0
Shadowrun 1-3ekladné body0
Shadowrun 4-5ekladné body0
Shadowrun 6ekladné body1
Cyberpunk RED/2020kladné body2
Call of Cthulhukladné body3
WHFRkladné body3
WH40Kkladné body1
SWSEkladné body0
Star Without Numberkladné body1
Travellerkladné body0
Star Wars RPGkladné body0
Alien RPGkladné body5
GURPSkladné body0
Savage Worldskladné body1
Jiné d20kladné body0
Apocalypse Worldkladné body1
Avatar RPGkladné body1
Dungeon Worldkladné body0
Svět dračákukladné body0
Svitky hrdinůkladné body3
Příšera týdnekladné body5
Ironswornkladné body1
Jiný "World" (PbtA)kladné body3
Blades in the Darkkladné body3
Scum and Vilainykladné body1
Jiné FitD hrykladné body1
GUMSHOEkladné body1
Mouse Guardkladné body1
24xxkladné body1
Mouseritterkladné body1
Chuubokladné body0
Omegakladné body1
Omega Juniorkladné body2
Voidkladné body1
Vaesenkladné body2
Jiné - mainstreamkladné body0
Jiné - indiekladné body5
Vlastní (nezveřejněné)kladné body4
10.1.2020 17:03 - malkav
sirien píše:
Ano, je tím myšlen Tvůj Void, držím v té anketě všechny zde zveřejněné homebrew. Což mě tak napadá, že mi tam teda ostudně chybí Quentinovo 2k6 goblinů.

Říkal jsem si, že tam chybí Grimoár :)
10.1.2020 17:28 - ShadoWWW
chrochta: Já myslím, že Jerson chtěl říct to, že i když jsou tu hry a filmy (a knihy) o DnD již léta, on ve svém okolí zaznamenal úspěch DnD až v posledních dvou letech.
10.1.2020 19:52 - sirien
LokiB píše:
odstavec, kde se zdálo, že tomu nějakou váhu dáváš

Ono já tomu ve skutečnosti nějakou váhu dávám, ale ne z titulu samotné češtiny, ale z důvodu č. 3 - fakt, že existuje cz překlad, té hře prostě dává mnohem větší promo: "Hej hledám hru X..." "Jasně, mrkni třeba na X, Y nebo Z. Jo, Y je na Kostce v češtině" - i pokud ten člověk s ním že bavíš umí plynule anglicky, tak prostě už si Y zmínil 2x a s důrazem a zjevně někomu stálo za to Y přeložit, takže šance, že se dotyčný podívá na Y, je větší, než u X a Z plus šance že se na Y podívá jako první a shledá že jí chce zkusit, takže X a Z ani neotevře, je taky nemalá.

Dlouhodobě to pak samozřejmě má nějaké další pozitivní účinky jako větší přístupnost a ta čeština samotná se nejspíš taky nějak projeví, ale ten vliv bych nepřeceňoval (z jiných her víme, že to funguje i bez češtiny - viz výše - a ty mnou jmenované vlivy tohle přebijí. Včetně 4 - vsadim se že např. CPH bude bitý proti např. Pathfinderu, prostě protože Pathfinder přijde mnoha lidem hezčí, protože Paizo dává důraz na kvalitu produkce.


Jerson píše:
Které byly ty dva další systémy?

Jeden byl ta krabicovka Pána prstenů, druhej teď z hlavy nedám.

Jerson píše:
WoD se trochu rozšířilo, ale potkal jsem mnohem víc lidí, kteří hráli larpy ve stylu WoD, než hráče.

Ses pohyboval na špatnejch místech. Já sem těch hráčů potkal hodně a to i takové kteří sami neuměli pomalu ani slovo anglicky - a přesto to byli zapálený Vampire fanové (v menších případech Werewolf nebo snad tuším i Demon).

Jerson píše:
A DnD předloni a loni prodělalo takový velký boom díky překladům

V DnD se v devadesátkách dělali soutěžní mega-open-games na conech v době, kdy ta hra neměla překlady. A měly jako dost hustou účast. V době, kdy okolo nebylo tak moc internetů.


York píše:
Mělo head start a z něj plynoucí network effect.

Právě že nemělo, to byla základní pointa mého sdělení.

York píše:
Byla to fantasy a zaujala tím Tolkienisty.

Oproti tomu Pánovi prstenů (RPG), máš namysli?

York píše:
Bylo zajímavý pro mladý hráče.

Který RPG neni.

York píše:
Objevili se lidi, kteří začali pořádat akce

Až trošku pozdějc. Ale uznávám, že tenhle point může mít nějakej merit.

York píše:
Shadowrun totiž nikdy neměl žádnej vlastní komunitní server

Ne, měl cloud individuálních skupin na asi 5+ malejch webech co o sobě věděli a potkávali se na Basilisku a RPG Fóru (viz dodnes běžící RPG Index) plus Nyxovou subkomunitu.

York píše:
Altaru se celkem dařilo zájem přiživovat tím, že vedl Hexaedr

To bylo ale taky až pozdějc (i když to taky určitě dělalo hodně).
10.1.2020 19:53 - sirien
malkav píše:
Grimoár

A někdo ho systematicky hraje? (To nemylim zle, to se fakt ptám...)
10.1.2020 20:46 - ShadoWWW
Já jsem začal hrát Dračí doupě ještě v době, kdy na trhu nic jiného nebylo, nebo jsem o tom nevěděl (rok 1992). Předtím jsme hráli Člověče nezlob se, Šachy a Dostihy (nic jiného nebylo, nebo jsem o tom nevěděl), takže Dračí doupě – zavánějící pohádkami, kouzly, draky, podivnými kostkami a starobylými sešity psanými švabachem, jak vytažené ze zaprášené půdy starodávného domu – bylo jako zjevení. Shadowrun nás později nezaujal, protože mu chyběla ta pohádkovost. Naopak DnDčko nás zaujalo ohromně. Bohužel jsme se zmohli jen na listování příručkami v krámu – byly moc drahé. Tisícovka tehdy a dnes byl zkrátka propastný rozdíl. Dračímu doupěti taky myslím pomohly nadšenci vydávající časopisy. BTW Altar tehdy vydával ještě Zlatého draka, Dech draka byl vydáván nezávislým Rostislavem Řehou.

Dračí doupě ale stagnovalo a rostla mu konkurence. Ať už v podobě stále dostupnějších zahraničních RPGček, nebo počítačových her. Pro mě byl přelomem Baldur's Gate. Při jeho hraní jsem si uvědomil, jak propastný rozdíl je mezi DrD a DnD, respektive Prokletím Karaku a Forgotten Realms. K hraní papírového DnD jsem se ale dostal až později.

Je příznačné, že sláva DrD upadala, jak postupně končily RPG časopisy a v podstatě definitivně uhasla odchodem Dechu draka.

Já bych řekl, že nejdůležitějším znakem úspěchu hry je její komunita. Je to vidět na DrD 1.6, DnD i Fate (tady) nebo AW/DW/či jiný World (na RPG F).
10.1.2020 21:07 - LokiB
York píše:
Altaru se celkem dařilo zájem přiživovat tím, že vedl Hexaedr


Imho zcela zásadně. a to jsem byl předplatitelem Zlatého draka od prvního čísla a kamarád to jednu dobu, na konci éry časopisu tedy, spolušéfoval. Altar měl podle mě zásadní vliv, protože tu byl, komunikoval, pořádal akce, setkání ... pro jiné hry tu žádný vydavatel přítomný nebyl. Jako Altar a Klíma osobně tomu dali na začátku hodně času a úsilí a ono se to projevilo masově.

sirien píše:
Jeden byl ta krabicovka Pána prstenů, druhej teď z hlavy nedám.


Sorry, ale ta krabicovka přišla fakt až daleko později. A to jako třeba o 5 let tak. Navíc byla mizerná i ve srovnání s DrD, toho by se pravověrný hráč RPG nedotkl :)
Česky opravdu nebylo nic.
Objevilo se Sapkowského Yrrhedesovo oko ... v roce 1995
Stín meče ... 1997

Jerson píše:
To je pravda, ale v hrách a filmech je DnD už nějaký ten rok, ale ještě tři roky zpátky u nás nijak moc rozšířené nebylo.


DnD že u nás nijak moc rozšířené nebylo? Hmm, tak statistiku nemám, ale viděl jsem to aspoň v Praze jinak.
DnD tu bylo před DrD ... já se s ním setkal prvně na traktorovém papíře, kde měl někde verzi tištěnou na jehličkové tiskárně, co stáhnul z nějaké BBSky, tak asi v roce 1989. Kamarad ze šachovového klubu to přinesl a lebedil si, jak to hraje s tátou a bráchou a jak je úžasné hrát druida, který pomocí ovládání počasí sešle bouři a v jejím středu nakráčí do vesnice, kterou úplně rozemele.

DnD by se tu usadilo ještě daleko víc, nebýt DrD. Jenže tehdy to s angličtinou nebylo nic moc, a než se to hromadně lidi naučili, tak už DrD vládlo. My to hrávali paralelně, ale to byla spíš výjimka.

DnD mělo velikou výhodu v tom, že k němu vycházely materiály ... Complete book of ..., Dobrodružství, celé světy, bestiáře, knihy kouzel

Shadowrun měl ten aspekt, že to byl zcela jiný žánr ... někteří lidé nad fantasy ohrnovali nos, ale cyberpunk brali.
10.1.2020 21:26 - sirien
LokiB píše:
Sorry, ale ta krabicovka přišla fakt až daleko později.

Hej tyjo... tak to sem to měl asi dost popletený :/ Se omlouvám za mystifikaci.
10.1.2020 22:03 - Jerson
Napíšu, jak si to pamatuju (a jak jsem to zčásti dohledal) já.

Nevím, kdy se DnD dostalo do Čech, ale to by se v nějakém článku dalo dohledat, každopádně to bylo někdy v polovině a možná ke konci roku 1989. Dračák vyšel na konci roku 1990. Pán Prstenů od Mladé Fronty - ta krabicovka, vyšla v roce 1993.

Pro Lokiho - některé věci ti zpětně nejspíše připadají, že trvaly dlouho, i když ve skutečnosti byla ta doba nejspíše poloviční. Prý je to normální efekt a stal se mi taky - měl jsem dojem, že jsem musel hrát DrD pět nebo šest let, než jsem si udělal vlastní pravidla, ale zpětnou kontrolou jsem zjistil, že to nemohly být víc než dva roky. Každopádně Pána Prstenů jsme hráli jako "jednodušší Dračák" s kamarádem na lyžáku na střední, což muselo být v roce 1994.
Stín Meče vyšel v roce 1996 (mám ho tu před sebou). A někdy v té době vyšel v Pevnosti článek o DnD, kder autor psal o tom, že když se ho někdo ptá, zda hraje Dračí doupět, tak (znechuceně) odpovídá, že ne, že hraje DnD. "A co to je?" se ho lidé ptají. "To je hra, podle které Dračí doupě udělali." A následoval popis DnD, ze kterého si pamatuju hlavně přesvědčení, které jsme se pokoušeli implementovat do Stínu meče. Takže ještě v té době lidé DnD moc neznali.

A roce 1997 jsem začal chodit na vejšku do Prahy, kde jsem narazil na hráče Dračáku - nikdo DnD neznal. V roce 1999 jsem začal chodit na net, o rok později jsem byl ve skupinách, ve kterých se řešilo RPG. Lidé znali kromě Dračáku i Shadowrun a Stín meče - Yrrhedesovo oko neznal nikdo, Pána Prstenů Mladé fronty jen pár lidí. V roce 2003 jsem přišel na CzechDnD, pozdější RPGF, a to bylo vlastně poprvé, kdy jsem si na netu psal s lidmi, kteří DnD hráli. A během následujících 15 let jsem ty lidi i potkal a místy s nimi i hrál, ale v RPG komunitě na netu Dračák pořád převažoval a hráči, u hráčů, kteří na netu RPG neřešili to bylo naprosto jasné.

A když jsem zjistil, že i nová generace hráčů ve věku 10+ začíná na starém DrD 1.6, které má zřejmě každá skautská klubovna a každý dům dětí ve skříni, tak až loni jsem začal mít dojem, že DnD pomalu převažuje a Dračák ztrácí, a že už možná nebude nejčastější vstupní systém.

Nicméně - to jsou moje dojmy. Průzkum by řekl víc.
10.1.2020 22:19 - LokiB
Jerson píše:
A někdy v té době vyšel v Pevnosti článek o DnD, kder autor psal o tom, že když se ho někdo ptá, zda hraje Dračí doupět, tak (znechuceně) odpovídá, že ne, že hraje DnD. "A co to je?" se ho lidé ptají. "To je hra, podle které Dračí doupě udělali." A následoval popis DnD, ze kterého si pamatuju hlavně přesvědčení, které jsme se pokoušeli implementovat do Stínu meče. Takže ještě v té době lidé DnD moc neznali.


Počkej, tahle implikace přeci vůbec neplatí ... někdo konkrétní se setkal s některými lidmi, kteří DnD neznali. Ale z toho ten závěr, že lidé v té době DnD moc neznali fakt nejde dělat.

Jerson píše:
A roce 1997 jsem začal chodit na vejšku do Prahy, kde jsem narazil na hráče Dračáku - nikdo DnD neznal


Jo, chápu, že můj pohled je zas ovlivněn tím, že jsem DnD znal ještě před rokem 1990 (nehrál, jen viděl několik stránek pravidel a slyšel o něm, že je to nejrozšířenější hra tohoto typu) ... a i pod dojmem toho jsem si v roce 1990 po článku z Ikárie DrD objednal. Ale DnD jsme já i lidé kolem (a to bylo několik skupinek, ne jen jedna) znali.
problém byl, že tady se neprodávalo, zásilkové služby nebyly a ven nejezdilo moc lidí, kteří by dali 50 dolarů za knížku pravidel.

Jerson píše:
Každopádně Pána Prstenů jsme hráli jako "jednodušší Dračák" s kamarádem na lyžáku na střední, což muselo být v roce 1994. Vyšla 1993


Nebylo to 5 let, jen 3, to je možné, beru. Ono je to možná ovlivněno tím, že vydané je něco v jednom roce, ale holt jsem to zaznamenal až později. Já ji také koupil, ale nikdy nehrál, mám ji stále někde doma :)

Stín meče mám te´d už také před sebou, máš pravdu, je tam psáno 1996. Podle mě se dostal do obchodu až 1997, ale může být, že jsem ho jen dřív v knihkupectví nezaznamenal.
10.1.2020 22:58 - Jerson
LokiB píše:
Ale z toho ten závěr, že lidé v té době DnD moc neznali fakt nejde dělat.

Tomu někomu stála neznalost lidí okolo za to, aby napsal článek do Pevnosti, protože se s tím asi setkával dost často. Těžko říct, jak to v té době bylo ve skutečnosti. Na internetu se potkávalo asi jen pár lidí a jestli měl někdo nějaké lepší informace, stejně je asi nepůjde dohledat.

Osobně mě spíše překvapuje názor, že v té době bylo DnD známé - když mě připadalo, že ho lidé neznali ještě v roce 2015, tedy kromě lidí, kteří se nějak vyskytovali na netu.

V únoru roku 1997 jsme s kamarádem začali dělat na první verzi CPH (tuším 2. února), a to bylo až poté, kdy jsme hráli Stín meče až do ... 5. úrovně, pak jsme ho zkoušeli upravit, pak se kamarád rozhodl udělat vlastní systém, pohořel na tom, přizval mě k tvorbě dalšího systému, a já mu z něj vyházel všechny základní mechaniky, které tam měl, a cestou do Prahy na zápas v interkrosu jsme navrhli první tabulku vlastností ras pro systém FM (Fight&Magic, později TFH, později CPH). Takže jsme Stín meče museli začít hrát minimálně rok předtím, tedy téměř celý rok 1996. O letních prázdninách 1996 jsem se už pokoušel udělat srovnávací tabulku kouzel.
10.1.2020 23:28 - LokiB
Jerson píše:
Osobně mě spíše překvapuje názor, že v té době bylo DnD známé - když mě připadalo, že ho lidé neznali ještě v roce 2015, tedy kromě lidí, kteří se nějak vyskytovali na netu


Tak ale řekni, co podle tebe znamená, že "lidé ho neznali". A kdo jsou podle tebe lidi, kteří v roce 2015 ještě nebyli na netu.
Uznávám, že nemám valné kontakty na mladé lidi všeho věku. Ale tak synovi je skoro 19, další děti, co jsem měl od přítelkyně doma, těm bylo mezi 5 a 15. Na netu jsou všichni :) teda DnD znají, ale spíš jen podle názvu a že podle toho byly nějaké hry, ale sami RPG nehrají.
Moje skupiny známých jsou asi specifické, v mém okolí se nikde nestávalo, že by někdo hrál RPG a nevěděl o existenci DnD.
11.1.2020 00:48 - Jerson
To znamená, že když jsem se setkal s lidmi, kteří hráli stolní RPG, tak možná než polovina z nich vůbec netušila, co to Dungeons & Dragons je. Nikdy ten název neslyšeli. Z druhé poloviny ho část sem tam slyšela (a považovala za DRačák), část znala rozdíly, a pár lidí ho hrálo - ti byli tak či onak přímo nebo přes jednoho člověka spojeni s RPGF nebo Kostku.

A neříkám, že ti lidé nebyli na netu, ale že na netu neřešili RPG. Což byl ještě předloni docela běžný stav, teď se to možná už změnilo díky řadě kanálů a streamů z her. (Úplně stranou jsem nechal lidi, kteří hráli textové RPG, protože z nich minimálně polovina vůbec nevěděla, že existuje i nějaká stolní verze).

Několik mých kolegů z práce hrálo v minulosti DrD, ale DnD taky neznají.

Jinak si jsem téměř jist, že Praha je v tomto specifická, tedy že tam byly jiná RPG známější. Ale studoval jsem tam dva roky, a v roce 1999 to pořád byla bída. A jak jsem psal, mimo internet (na kterém jsem v té době nepůsobil) jsem narazil na jediný článek o DnD, v Pevnosti. O DrD, a dokonce i o Stínu meče nebo Shadowrunu jich bylo víc.
11.1.2020 12:25 - Chyba
Musím říct že název Dungeons & Dragons je i dnes mezi středoškoláky neznámí. Když jme se spolubydlícím na internátu (internát patří ke střední škole ale poskytuje ubytování i moji VOŠ) zakládali DnD skupinu, dost brzo nám došlo, že je při náboru členů je mnohem lepší zeptat se: Nechceš si zahrát Dračí doupě? To znalo 99% lidí zatím co na DnD řekli: Co to je?. Myslím že to povědomí je hlavně ze seriálů a filmů, které tak DnD "překládají".
Třeba to brzo začnou překládat jako Jeskyně a draci. :)
Ten spolubydlící DnD taky neznal a to dříve hrál DrD. K DnD jsme se přiklonili protože nectěl dělat PJ.
11.1.2020 13:11 - Gurney
Na druhou stranu zas "dračák" nebo "DrD" má mezi lidma, kteří mají jinak pozitivní vztah k roleplayingu a RPG, mnohdy dost špatný zvuk, takže kolikrát je fakt dilema, jestli mluvit o dračáku, DnD nebo raděj třeba spíš roleplayových hrách.
11.1.2020 13:19 - Lethrendis
To je zase zkušenost, kterou nesdílím. Se zarputilými hatery DrD jsem se potkal až tady na serveru.
11.1.2020 13:48 - efram
Gurney píše:
Na druhou stranu zas "dračák" nebo "DrD" má mezi lidma, kteří mají jinak pozitivní vztah k roleplayingu a RPG


tohle je spíš tyspicke pro určitou socialni skupinu, znam x lidi.....
11.1.2020 13:55 - malkav
Lethrendis: Mám stejný pocit co se hatů vůči DrD týče.

Už to tu někdo psal - DnD je do češtiny občas překládané jako DrD a možná i právě díky DrD se překládá ork jako skřet. Takže vliv DrD na českou scénu může být do značné míry podpořený i těmito nepřesnostmi.
11.1.2020 14:03 - York
malkav píše:
možná i právě díky DrD se překládá ork jako skřet.


První překlad Pána prstenů je imho starší než DrD.

edit: Podle wiki vznikal v letech 1979–1980, tj. dlouho před DrD.
11.1.2020 14:09 - malkav
York: aj sorry, to je samozřejmě pravda ...
11.1.2020 14:26 - sirien
Lethrendis, malkav: ste zjevně v devadesátkách (ještě před vznikem online komunity z níž vzešla tahle komunita) minuli dost RPGčkovejch akcí.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097438097000122 secREMOTE_IP: 54.210.126.232