Kultura

sirien
21.3.2015 20:30
GUMSHOE system
Ok, nahromadilo se nám tu už víc GUMSHOE her (The Esoterrorists, Trail of C'thulhu, Ashen Stars), tak to chce asi samostatnou diskusi k systému jako takovému...
Autorská citace #21
3.12.2018 20:58 - Aegnor
Má někdo přehled o předpřipravených dobrodružstvích pro GUMSHOE systémy? A nějaké doporučení, jaké použít na nějaký testovací one-shot (pro účely poznání systému)?
Autorská citace #22
4.12.2018 15:00 - Shako
Aegnor píše:
Má někdo přehled o předpřipravených dobrodružstvích pro GUMSHOE systémy?


Gumshoe je systém, ne settting. Takže nic jako dobrodružství pro Gumshoe neexistuje.

Co se týče Trail of Cthulhu, tak dobrodružství v základní příručce je moje oblíbené. Pěkně tam ukazují, jak pracovat s mechanikami kolem stop (všech typů), ale využívají i další mechaniky (zejména Stabilita, ale je tam třeba i pronásledování nebo boj). Navíc to má moc pěkně zasazený příběh (včetně věcí, které jsou historicky dohledatelné). A celé to dohromady moc pěkně funguje, takže jsem to hrál jsem ho už několikrát. Ale určitě to není oneshot. Pokud použijete připravené postavy, tak se to dá stihnout za 2 delší večery. Jinak je to spíš na 3 sezení.

Všechny další příběhy, co jsem k Trail of Cthuhlu viděl, tak se drží stejné struktury popisu scénáře tj. mechaniky kolem stop by měly fungovat dobře všude. Ale zatím jsem neviděl žádný, u kterého bych věřil, že se dá stihnout za večer.


Sirien tuším hrál nějaké scénáře k Ashen Stars a v jiném vlákně k tomu imho psal i nějaké postřehy.

Mutant City Blues sice mám, ale scénáře jsem nečetl - snažím se ukecat někoho jiného, aby to GMoval. :-)

Ale dle délky scénářů neočekávám, že by tam byl nějaký příběh na jedno sezení. Ostatní gumshoe netuším, jak jsou na tom.


EDIT: A tuším Demonica někdy vedla Night Black Agents, tak třeba k tomu taky něco napíše.
Autorská citace #23
4.12.2018 15:05 - Aegnor
Shako píše:
Gumshoe je systém, ne settting. Takže nic jako dobrodružství pro Gumshoe neexistuje.

Jako mohl jsem napsat "Nemáte přehled o předpřipravených dobrodružstvích pro Esoterrorists/Fear Itself/Trail of Cthulhu/Mutant City Blues/Ashen Stars/Night's Black Agents?"

Ale přišlo mi, že když napíšu GUMSHOE systémy (ok, měl jsem použít slovo "hry"), tak se tady pochopí, že myslím všechny hry postavené na GUMSHOE pravidlech.
Autorská citace #24
4.12.2018 15:12 - Shako
Aegnor píše:

Jako mohl jsem napsat "Nemáte přehled o předpřipravených dobrodružstvích pro Esoterrorists/Fear Itself/Trail of Cthulhu/Mutant City Blues/Ashen Stars/Night's Black Agents?"


V pohodě. Psal jsem to jako ujasnění, ne výtku. Jen mě překvapuje, že chceš vyzkoušet systém a nemáš preferenci na setting.
Autorská citace #25
4.12.2018 16:03 - sirien
jj, Shako má pravdu, to dobrodružství z ToC je fakt pěkné :)

Moje zkušenost je že minimálně příběhy k Ashen Stars jsou psané tak na 12 hodin gameplaye, pokud jedete hodně gamisticky (moc neřešíte vztahy postav a RP mezihry) nebo hodně intenzivně - pokud jedete "volnějc" tak to je tak na 16 hodin (hrubym odhadem). Tj. ty hry jsou tak na 3-4 herní večery.

Ukázkový příběh přímo v Ashen Stars vypadal kratší (tak poloviční, možná ani to ne), nicméně ten příběh z ToC vycházel opět tak nějak (co pamatuju tak sme ho se Shakem hráli 3 sessions?)

K Ashen Stars sem napsal i recenze - Dead Rock Seven a Terra Nova. V DR7 sou tři příběhy ze čtyř co by mohly fungovat jako dobré intro (viz ta recenze).

Shako píše:
Pokud použijete připravené postavy, tak se to dá stihnout za 2 delší večery.

Postavy se dají udělat dost rychle v GUMSHOE když to máš zaběhlý. Minimálně pro první trojku (Et, FI, ToC) - u MCB nevim, u AS to strašně komplikujou ty techy (kyber a viroware a lodě a tak)
Autorská citace #26
5.12.2018 13:03 - Shako
TL;DR:
Pokud to má být skutečný oneshot - zkusil bych se poohlídnou pod Fear it self, jestli tam je příběh, který by se dal stihnou za večer. Pokud nevadí, že to bude delší, tak doporučím nejspíš cokoliv z těch dalších, mimo Ashen Stars. Ashen stars bych doporučil jen, pokud nevadí, že to bude určitě na delší dobu (a nebo nevadí, že je potřeba nastudovat hromadu pravidel pro jeden příběh).

A teď delší reakce na Siriena, kde to zkusím vysvětlit, proč si to myslím.

sirien píše:
Postavy se dají udělat dost rychle v GUMSHOE když to máš zaběhlý. Minimálně pro první trojku (Et, FI, ToC) - u MCB nevim, u AS to strašně komplikujou ty techy (kyber a viroware a lodě a tak)


Počítám spíš s tou obvyklou variantou, že hráči přijdou na hru, o které do té doby nic nevěděli. Všem má nastudované jen GM. Tedy první se řeší pravidla, pak tvorba postav, ale třeba i ujasňování, co dělá která dovednost (a čím víc dovedností, tím dýl to bude trvat). A to prostě nějakou část sezení zabere. Dá se to různě urychlovat - od varianty hráči tuší něco o settingu a domluví se dopředu na nějakých konceptech přes variantu GM má ve hře nějaké archetypy rolí mezi, kterými si hráči vyberou (v ToC v podstatě povolání, v AS je to přímo mechanicky rozdělení týmu v rámci funkcí na lodi) až po variantu GM přinese hotové postavy, které si hráči rozeberou. Pak je třeba nějak rozumně vymyslet, jak se utvoří "družina" resp. vyšetřovací tým - v některých typech settingu je to snadnější (Mutanti, Agenti atp. má rovnou tým, v některých ToC taky), jinak se nad tím musíš trošku zamyslet. Ten úvodní příběh ToC má vymyšlené i todle - napojení přes jedno NPC, které všichni znají a setkáním všech postav s daným NPC je doporučená první scéna.

Fear it self bude mít imho nejrychlejší část přípravu hry - je tam nejmíň pravidel a dovedností. Hned za tím bych řadil Trail of Cthulhu - vzhledem k settingu 30. let 20. století. Čím víc do budoucnosti a rozsáhlosti settingu, tím to bude horší. U agentů musí někdo říct, které pravidla se hrajou - a v těch podmnožinách jsem se upřímně ztratil, když jsem to zkoušel číst. Es tuším todle nemají tj. budou o něco jednodušší než Agenti, imho na úrovni Chtulhu (imho). V mutantech musíš prozkoumat matrix superschopností a rozmyslet si, co si chceš vzít. :-) Určitě pomůže mít rozmyšlený nějaký koncept postavy, protože jinak je to "hej, chci všechno". A nebo je tam pak volitelné pravidlo, že se ten matrix zruší - což usnadní tu tvorbu postav. Ashen Star jsou imho nejvíc robustní. Krom hromady scifi dovedností, u kterých je dobré říct, co dělají, se tam ještě tvoří posádka, loď a vybírají techy. A jako bonus je tam spousta bonusových pravidel ala bitvy lodí. Plus jsou tam nějaké pravidla pro přechody mezi sezeními (příjmy, údržba...). Hrál jsem to jen jednou (se Sirienem). Celé první sezení jsme jen tvořili posádku a loď. Byla to zábava. Ale blíž než k oneshotu to mělo k mini kampani.
Autorská citace #27
5.12.2018 13:26 - sirien
Ashen Stars v tomhle nebudou zas tak moc odlišný od Mutant City Blues - v AS máš nějaké techy a lodě, v MCB máš mutantské superpowers. Dobře, MCB je asi o něco jednodušší, ale pořád tam je vcelku dost věcí které potřebuješ vysvětlit a předat.

Otázka je jak máš natrénované intro. Já sem se třeba naučil s partou nováčků vysvětlit fungování dovedností a vytvořit postavy výrazně pod hodinu. Pro základní GUMSHOE. V AS mi k tomu pak přibude další půlhodina až hodina techů a lodí (podle toho jak moc to mám náladu řešit a jak moc to vezmu TLDR stylem).

Větší problém bych viděl v settingu. V Et, FI a ToC (a v NBA) si v urbanfantasy, což je vcelku dost easy. V MCB si v nějaké komiksoidní budoucnosti, což ještě de, ale už to je přecejen o dost víc věcí k vysvětlení. AS mají vcelku unikátní space opera setting kterej je kdeco, jen ne triviální.

Tzn. celkově mi přijde že ty AS se nebudou nijak moc vymykat, za předpokladu, že si hráči stihnou načíst aspoň něco předem (GUMSHOE v Kostce + nějaký setting intro atp.) Pokud to máš jet fakt na cold start, tak pak ty AS sou samozřejmě nejtežší (systémově, ale hlavně settingově).

(btw. jo, Fear Itself asi bude mít nejkratší scénáře už jen kvůli žánru, ale zas mám pochybnost jak moc je FI dobrá intro ukázka GUMSHOE - přijde mi to spíš jako kreativní využití toho systému pro odlišnej žánr než pro kterej je primárně určenej)
Autorská citace #28
5.12.2018 17:45 - Aegnor
Shako píše:
Jen mě překvapuje, že chceš vyzkoušet systém a nemáš preferenci na setting.

Tak systém mě zajímá, u settingu nemám nic, co bych si teď jakože určitě musel zahrát. Navíc jsem vůbec neměl přehled a nevěděl jsem, jestli se mi na každý setting sejde 20 dobrodružství, nebo budou celkově jenom tři a to ještě všechny pro Ashen Stars.

A jinak mi to vychází, že se asi kouknu na to ToC.
Autorská citace #29
5.12.2018 18:01 - sirien
Naopak, příběhů je vcelku dost co sem tak viděl.
Autorská citace #30
5.12.2018 23:54 - Shako
Aegnor píše:
Tak systém mě zajímá, u settingu nemám nic, co bych si teď jakože určitě musel zahrát.


Aha, jasný, já to měl přesně naopak. Chtěl jsem si moc zahrát Cthulhu a náhodou* jsem narazil na gumshoe.

Aegnor píše:
přehled a nevěděl jsem, jestli se mi na každý setting sejde 20 dobrodružství, nebo budou celkově jenom tři a to ještě všechny pro Ashen Stars.


Tak to určitě není. Každá z těch 6 her (a tuším, že už mají další gumshoe hry - minimálně v plánu byla nějaká Delta Green + Captain někde vyhrabal předělání W40k na gumshoe jako neofiko), o kterých zatím byla řeč (btw. Mutanti mají druhou edici) má minimálně 2 knížky s příběhy nebo settingu. A třeba na Trail of Cthulhu to má už spíš ke 20 knížkám. Takže to máš tak 5-10 příběhů na každý setting. Dohromady to bude už klidně 100 příběhů, které jsou vydané a nebo se k tomu budeme blížit. Kdyžtak mrkni na stránky - Pelgrane Press.


------------------

* Za tou náhodou ve skutečnosti stojí Alnag, který byl velký fandy R.D.Lawse, takže se hodně zajímal i o gumshoe. Nevím, kolik toho stihl odehrát (imho spíš minimum). Ale minimálně sbírku Gumshoe systému (včetně rozšiřujících příruček) měl solidní resp. postupně ji obměňoval. A pokud se nepletu, tak moje Cthulhu i Mutanti (stejně jako Sirienovi Ashen Stars) jsou původně Alnagovi. A pokud se pamatuju, tak kdysi chtěl hrát i FS a vedli i nějak Es 1e, takže bych se vsadil, že měl kdysi i tydle dvě příručky.
Autorská citace #31
6.12.2018 01:06 - captain66
Jen tak bokem - vzorove dobrodruzstvi ve Fall of Delta Green (GUMSHOE hra v CoC settingu) se jmenuje Operaton Aladin's lamp, je relativne kratke (cca 6h) a imo docela dobre.
Autorská citace #32
6.12.2018 12:39 - sirien
Shako píše:
Každá z těch 6 her

7. Fall of Delta Green už vyšla.

Že sem jí ještě neměl čas projít a udělat její shrnutí v Kostce je věc druhá :)

Shako píše:
Takže to máš tak 5-10 příběhů na každý setting

Tyjo... ehm... je to nevyvážený jak sviň kvůli ToC:

Esoterorrists: 11 - technicky. Ale je to dost složitější, protože třeba Worm of Sixty Winters obsahuje nějaké nástřely dalších a je stavěnej jako campaign book, Unremitting Horror je taky knížka v-podstatě-zápletek... (1 v Core, Albion's Ransom, Worm of Sixty Winters, 1 je v Summoning Guide, Love of Money, Profane Miracles, Six Packed, 4 v Tearing of the Veil Nigh)

Fear Itself: 5 (3 v Core, Invasive Procedures, The Seventh Circle) (again, plus nástřely z Unremitting Horror)

Trail of C'thulhu: 61 (1 v Core, 4 v Arkham Detective Tales, Bookhounds, 3 v Cthulhu Apocalypse, 1 v Cthulhu city, 3 v Dulce et Decorum est, Eternal Lies, 4 v The Final Revelation, The Long Con, The Many Deaths of Edward Bigsby, 10 v Mythos Expeditions, 5 v Out of Space, 5 v Out of the Woods, 4 v Out of Time, 12 v Shadows over Filmland, Soldiers of Pen and Ink, 4 v Stunning Eldritch Tales) (again - Bookhounds sou stavěný jako campaign book, Soldiers of Pen and Ink taky, Eternal Lies sou rovnou hardcover campaign book, Dreamhounds of Paris které sem nepočítal sou taky orientovaný ke campaign a The Sevenths Circle z Feer Itself sou listovaný i pro ToC)

Mutant City Blues: 8 (1 v Core, 3 v Brief Cases, 4 v Hard Helix)

Ashen Stars: 7 (1 v Core, 4 v Dead Rock Seven, 2 v Justice Trade)

Night's Black Agents: 11 (The Dracula Dosier, The Dubai Reckoning, 5 v The Persephone Extraction, 4 v Zaloznyi Quartet) (The Dracula Dosier je opět campaign)

The Fall of Delta Green: 1 (1 v Core) (...tohle je novinka, tak k tomu ještě nic neni)


Tzn. celkem tu vidim 104, což by teoreticky dalo cca 15 na hru (17 bez FoDG), jenže 61 z toho sou k ToC a na ostatních 6 zbývá 43, což dává 7 na hru v průměru. Ok, FoDG je zbrusu nová, tak řekněme 8.5 na hru.

...což na vydavatelství velikosti Pelgraine myslim pořád neni špatný. I když mě teda trochu mrzí, že k Ashen Stars nic moc dalšího nevyšlo. Sem v pokušení sepsat Freezing Hel v angličtině a zkusit jim ho poslat :D
Autorská citace #33
6.12.2018 12:54 - Ugy
Když to tu probíráte, máte někdo přímo zkušenosti s dobrodružstvím Invasive Procedures? Plánuju ho jako delší one-shot. Jde mi o to jestli jste to někdo hrál a jsou v tom nějaké problémové pasáže, které třeba nesou na první pohled vidět, nebo zdali je vhodné něco přidat navíc nebo naopak odstranit.
Autorská citace #34
6.12.2018 13:46 - Gurney
captain66 píše:
Jen tak bokem - vzorove dobrodruzstvi ve Fall of Delta Green (GUMSHOE hra v CoC settingu) se jmenuje Operaton Aladin's lamp, je relativne kratke (cca 6h) a imo docela dobre.

To bylo hodně dobré (alespoň z pohledu hráče). Ale je to docela military laděné (odehrává se to ve Vietnamu v šedesátých letech) Cthulhu dobrodružství, záleží jako moc zrovna tohle té které skupině sedne.
Autorská citace #35
6.12.2018 14:13 - sirien
Kdo by to byl u Delta Geen čekal...
Autorská citace #36
10.12.2018 20:23 - Shako
Zajímavý článek, který popisuje směřování Gumshoe.

V podstatě ruší body u jednotlivých vyšetřovacích dovedností a zavádějí funkční binární model - máš/nemáš danou vyšetřovací dovednost. A stopy navíc, které bylo možné získat utrácením bodů dávají zdarma (resp. za vhodnou otázku) nebo za "push". Pushe má každý 2 na dobrodružství a může je utratit za extra akci v rámci své investigativní dovednosti.

Rovněž doporučují dvě různé možnosti, jak rozdělit investigativní dobrodružství. Například rozdělit do 6-8 balíčků - což už v podstatě mají v Trail of Cthulhu (povolání) nebo Ashen stars (role v týmu). Balíčky se pak rovnou rozdělí mezi hráče. Zbylé dovednsoti se pak podělit v týmu dle potřeby - kdo ji bude potřebovat použít první, ten ji dostane.

Předpokládám, že to v rámci případných nových edic ještě různě rozpracují, aby to příliš nebořilo současné pravidla, což aktuálně udělali v druhé edici Mutantů. Ale vypadá to jako cesta správným směrem.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.53307795524597 secREMOTE_IP: 3.80.177.176