Kultura

sirien
21.2.2016 07:54
Jeskyně a draci
Jeskyně a draci jsou projekt vydání DnD 5e v češtině* pod nakladatelstvím Mytago

* resp. hry DnD 5e co nejpodobnější, vzhledem k tomu, že licenčně je k dispozici pouze část textů DnD příruček. J&D budou ale s DnD 5e a jeho příručkami najisto zcela kompatibilní "oběma směry".


POST S PRÁVĚ TESTOVANÝMI OBORY


Rozcestník mimo Kostku
Oficiální web J&D
J&D na Discordu Mytaga
Facebook J&D
J&D na RPG Fóru
23.9.2019 17:45 - ShadoWWW
Ještě stojí za zamyšlení, že u dnešních teenagerů je hodně populární série Hraničářův učeň, jistě víc než DrD hraničář, takže bych to povolání nerušil, protože jako archetyp je velmi silné, jen bych se inspiroval (také) tam.
23.9.2019 17:59 - York
Chodec v DrD má ty nejzajímavější schopnosti z chodcova meče (když nepočítám základ zděděnej z hraničáře). Zbytek je sice stylovej, ale ne moc použitelnej.
23.9.2019 18:00 - Šaman
ShadoWWW píše:
co definuje DrD hraničáře

Přežití v divočině. Znalost roslitn a zvířat. Plížení, stopování a boj se znalostí terénu. Luk, nebo kopí. Vazba na zvíře (pes, dravec, kůň; ale naše pouštní hraničářka si vychovala i mládě mantikory:). Schopnost léčení (nemusí být magické, patří to spíš k tomu přežití v divočině a bylinkám - rozžvejkat králův štovík a nacpat do rány je adekvátní).

Teda, v DrD je to mišmaš, tohle je můj názor, co odlišuje hraničáře od běžného vojáka. (A mezi hraničáře počítám i vojenské zvědy, pohraničníky, Psohlavce a lovce - včetně lovců hlav. Takový Odpadlík je moderní hraničář.:)


Problém Drd hraničáře a chodce je, že se inspiruje Aragornem. Což byl sice trochu hraničář, ale taky týpek, kterého Elrond vychovával jako potencionálního krále a kterému v žilách kolovala Earendilova krev a který se dožil přes 200 let. Většina jeho schopností a dovedností v druhé půlce PP není "hraničářská", ale jeho osobní, dúnandánská a královská.

A ten meč (Andúril, velmi inspirovaný Excalibrem) je taky odznak právoplatného krále, ne chodce.


Ještě k tomu, že Froda vyléčila Arwen (byl to Elrond): Frodovo zranění z Větrova bylo zranění magické (nebo nekromantské, dá se říct). Možná dokonce unikátní s vazbou na příběh. Obyčejné potrhání vlky, zlomenou nohu apod. by hraničář měl být schopen léčit poměně efektivně sám (souvisí to s jeho samostatností v divočině a nebýt vázán na města a kláštery, jako ostatní postavy).
23.9.2019 18:07 - Log 1=0
Jak tu Sirien říkal, že hráči moc nechtějí schopnosti, co žerou sloty, platí to i pro věci typu paladinův Boží úder atd.?
23.9.2019 18:11 - sirien
ShadoWWW: ono je dobré vzít v potaz, že mi nejde jen o to jak se mi "líbí" zrovna hraničář - sou tu i jiný ohledy. Prozačátek fakt, že bych rád 3 obory na povolání, aby ty povolání působily co "nejúplnějc" a nejzajímavějc a nabízely už v základní knížce slušnou variabilitu (protože narovinu víc knížek v dohledné době fanoušci asi nedostanou - pro nějakýho JaD Xanathara nevidim moc prostor, ani tržně, ani tvůrčí kapacitou a i když tu sou překlady DnD o který se hodně opírám, tak na ně zase nechci hřešit).

3 obory na povolání mají ale svojí cenu. Zaprvé je někdo musí vytvořit a logicky čím míň class, tím míň oborů. Zadruhý to stojí nějaký stránky v tý knížce. Zatřetí bych úplný začátečníky hned v základu nerad "zahltil" tím, že na ně nasypu 55 archetypů postav - ono i 30 bude dost :D . A začtvrtý tu je jak sem psal otázka nějakýho vyvážení mezi magickejma a nemagickejma classama, která je v DnD dost mimo - a ta převaha magiků má nějaké další nabalující se efekty i na to jak pak ta hra na hráče působí žánrově atp., což jí posouvá poněkud pryč od toho, co si osobně myslim, že je u nás vhodný. A konečně na závěr tu je otázka nějaký stylizační celistvosti.

Tyhle všechny důvody stojej za tim, že sem se rozhod některý classy prostě škrtnout, přičemž nativní caster classy sou poněkud v popředí odstřelu.

Jinými slovy nejde jen o to jestli zrovna hraničář ano nebo ne, ale i o to že něco prostě toužim hodit přes palubu a dostat se na 10 class v základní příručce (takový hezký číslo...), ideálně 5:5 nativní magici/nemagici (magický obory případně stranou), takže někdo prostě musí z kola ven.



Mnich dostal papa protože sem ho nikdy neměl stylizačně rád ani v DnD (a nejsem sám - ostatně viz začátek Gamers 2 ta diskuse u stolu když si ho vezme Cass - ten vtip by tam nebyl, kdyby u fanoušků neměl na co cílit).

Paladin dostal papa protože to je spell caster kterej trochu divně dubluje válečníka (jak sem psal jinde, osobně sem nikdy nepochopil proč je udělanej jako samostatná classa a ne jako kněžská variace eldritch knighta) a protože mi od pohledu nepřišlo, že by se k němu nabízely nějaký zajímavý a dobře zpracovatelný nový obory (pamatuj, že ty v základu nejsou licencovaný a já nechci tvořit duplicity ani překryvy, natož licenci obcházející remakey).

Hraničář je opět caster, kterej je navíc v základu broken a ani jeho UA "oprava" nedosáhla plnýho zarovnání. Plus fanoušek hraničáře v DrD co se bude těšit na classu se stejným jménem může bejt zklamanej když zjistí, že to je úplně něco jinýho (což bych fakt nepodceňoval, tenhle efekt povrchního dojmu dělá mezi hráčema fakt hodně).

Nad druidem sem se křenil, ale ten musí zůstat, protože to je jeden ze tří default casterů. Černokněžník je další caster u kterýho mi přišlo že by byl problém s oborama. Ale pokud to Log vidí že černokněžník je cool (a má pravdu že to je efektivně čtvrtej defeault casting template) a naopak je problém u čaroděje (kde je pravda že základní koncepty už vypotřebovalo PHB a Xanathar), tak se klidně rozloučim s čarodějem a nechám černokněžníka. EDIT: popř. může zůstat černokněžník a čaroděj a můžeme se rozloučit s bardem - ale přijde mi, že bard je tak nějak DnD ikoničtější než čaroděj. /EDIT


Tzn. kdyby měl hraničář zůstat, tak otázka je, co má jít pryč místo něj. (Btw. hraničář byla moje druhá "zjevná volba" hned po mnichovi, abych se přiznal... ostatně to povolání neni moc oblíbený ani v DnD komunitě)
23.9.2019 18:19 - LokiB
York píše:
Chodec v DrD má ty nejzajímavější schopnosti z chodcova meče (když nepočítám základ zděděnej z hraničáře). Zbytek je sice stylovej, ale ne moc použitelnej.


Vida, jak je to individuální ... s tímhle výrokem zásadně nesouhlasím :)
Schopnosti chodcova meče byly nejsilnější, ale nebyly moc zajímavé. Snažily se v boji dostat chodce po bok válečníka, resp v PPE trochu kouzelníka, stejně ne moc úspěšně.

Zato jeho jedinečné schopnosti byly ty ostatní ... kouzla pocestných, psychická kouzla, snímání kletby.
23.9.2019 18:20 - ShadoWWW
Já taky hlasuji spíš pro černokněžníka než čaroděje, protože DnD už ty nejarchetypálnější čaroděje vyčerpalo a u černokněžníka jich jde pořád dost vymyslet a taky je mechanicky variabilnější.
23.9.2019 18:22 - sirien
oh pls, lidi, vážně, prosím, nezvrhněte to tu do další nekonečné diskuse o posvátných kravách DrD a o tom jak je to nebo ono právě to jedno co je pro DrD / DrD classu to nejpodstatnější - takové diskuse už probíhají na jiných místech a v praxi sme viděli, jak hrozně bezúčelný sou...
23.9.2019 18:27 - Jarik
Když budu zkoušet tvořit subclass, mám vycházet z toho co je originál class?
Co se mechaniky týká. Například u toho barda. Nebo počkat až někdo stvoří základní class?
23.9.2019 18:30 - York
LokiB píše:
Schopnosti chodcova meče byly nejsilnější, ale nebyly moc zajímavé. Snažily se v boji dostat chodce po bok válečníka, resp v PPE trochu kouzelníka, stejně ne moc úspěšně.

Zato jeho jedinečné schopnosti byly ty ostatní ... kouzla pocestných, psychická kouzla, snímání kletby.


Však přesně to se snažím říct. Třeba takový lámání kletby zní super (i když teda nabízí se otázka "proč hraničář?"), ale kolikrát jsi v DrD lámal kletbu? Obdobně fakt super zní, když řekneš, že hraničář má psychický kouzla. Koukni se ale, jak jsou v pravidlech napsaný a zjistíš, že použít je k něčemu užitečnýmu nebude vůbec jednoduchý. Jsou prostě napsaný tak, aby to dobře znělo, ne aby se to dobře používalo.

Oproti tomu schopnosti, které má chodec z meče, jsou všechny užitečný, často přijdou do hry a jsou mechanicky silný.

Z toho plyne, že máš v podstatě dvě možnosti, jak DrD chodce pojmout. Buď budeš věrnej předloze a dáš mu super drsnej chodcův meč a pár fluffovejch schopností k tomu, nebo ho komplet redesignuješ.
23.9.2019 18:31 - LokiB
Ad hraničář v JaD: na Aragorna je snad lepší se neupínat. On byl trochu jiný v první knize a poslední knize, takže pak jde o to, kterého si kdo vezme a mohou se hádat, co je více aragornovské.

sirien: jj, omlouvám se.

sirien píše:
Prozačátek fakt, že bych rád 3 obory na povolání, aby ty povolání působily co "nejúplnějc" a nejzajímavějc a nabízely už v základní knížce slušnou variabilitu


Chápu tenhle cíl, s tou "úplností" bych to ale na tvém místě moc nehrotil, protože pak se silně svážeš ne tím, jaké ty obory budou samy o sobě, ale aby pokryly co nejširší spektrum. Té zajímavosti a variabilitě bych dával přednost.
23.9.2019 18:35 - York
sirien píše:
oh pls, lidi, vážně, prosím, nezvrhněte to tu do další nekonečné diskuse o posvátných kravách DrD a o tom jak je to nebo ono právě to jedno co je pro DrD / DrD classu to nejpodstatnější


O tom teď nemluvím, to je úplně jiná jáma plná hadů ;-)

Mluvím o mechanické stránce povolání v DrD. Drtivá většina schopností v oDrD je čistě o bonusech, které samozřejmě dávají schopnosti jen v kontextu pravidel oDrD. Do DnD 5e by to asi převést šlo, protože má relativně podobnej základ (vícenásobný útoky, bonusy k útoku, ke zranění, k ACčku...), ale bude porod to vyvážit vůči zbytku DnD povolání a navíc si s sebou ponesete všechny problémy designu DrD (jako třeba že spousta schopností dobře zní na papíře, ale při hře jsou téměř nepoužitelné).
23.9.2019 18:57 - sirien
Jarik píše:
Nebo počkat až někdo stvoří základní class?

Základní classy jsou identické s DnD 5e originálem. Obory by tenhle základ ideálně neměly nijak hackovat ani twistovat.

York píše:
Z toho plyne

Podle mě právě neplyne - to co popisuješ je přesně to zrcadlení mechanik mezi systémy, které nepovažuju za nutné ani šťastné.

Loki má pravdu - ty schopnosti meče slouží prostě k tomu, aby byl Chodec bojově efektivní a adekvátní válečníkovi. Což se přirozeně vyrovná prostě tím, že ho dáš k válečníkovi jako k základní classe - schopnosti meče pak už nejsou třeba.

(Jinak osobně mám podezření, že předlohou pro meč nebyl ani tak Aragorn a Andúril, jako spíš Geralt; nicméně to je spíš vedlejší.)

Z tohodle důvodu se myslím nemusíme trápit ani tím, jak jsou navržené ty schopnosti v DrD, protože cílem IMO není zrcadlit konkrétní schopnosti, ale prostě dojem z postavy, která má dané povolání. Chodec je za mě válečník z divočiny, co vládne nějakou přírodní magií a je sofistikovanější, než se od pohledu zdá. Zbytek co tam je je pro mě spíš jen možná inspirace.

LokiB píše:
Chápu tenhle cíl

Ono sem tam zapomněl napsat ještě to, že tím vznikne dost významná přidaná hodnota pro stávající hráče DnD. Což je cool jak obsahově tak marketingově.

Přitom "úplností" sem nemyslel pokrytí celé možné palety, jako spíš dojem plnohodnotného produktu, takový ten pocit jako že "tady mám povolání a tři validní možnosti, což je dost široké spektrum volby a postav".
23.9.2019 18:57 - Šaman
<trolling>
Já bych dal povolání pět a ke každému dvě subclassy. Má to u nás tradici :D
</ #sorryForThat>
23.9.2019 19:47 - sirien
ok. ShadoWWW mi poslal ještě nějaké rozpracované věci co existovaly z dřívějška (2 barbary, 1 černokněžníka a hraničáře) a něco se válí v jiné gDrive složce a něco je u Loga...

...až budu mít poruce hodinku času tak to utřídim do nějaký sdílený složky a všem zúčastněným do ní dám přístup. Plus asi vytvořim nějaký chitchat vlákno někde bokem.

Každopádně jak sem psal teď budu tejden docela dost mimo, tak prosím kdyžtak o trochu trpělivosti v tomhle směru.
23.9.2019 20:04 - ShadoWWW
Je tam 2x barbar, 2x bard, 2x bojovník, 2x čaroděj, 1x černokněžník, 2x druid, 1x hraničář, 2x klerik a 1x kouzelník (jsou to 3 dokumenty).

Ale s tím osekáním základních povolání souhlasím, takže předpokládám, že se všechno nevyužije.
23.9.2019 20:09 - sirien
Aha, sem asi nescrolloval dost daleko :)

Každopádně některý sem nevypisoval, protože už sem je našel jinde a zahrnul sem je do předchozího výčtu (např. toho vojevůdce pro bojovníka)

Jen to pak budu muset všechno přetáhnout do gDocsů, protože s touhle směskou asi 4 formátů co mi teď leží na stole se nedá pořádně pracovat.
23.9.2019 20:10 - ShadoWWW
Pokud je to i jinde, tak tady by to mělo být aktuálnější.

Jo, gDocs taky aktuálně považuji za nejlepší. (Díky eximu.)
23.9.2019 20:17 - Jarik
Do konce týdne nemám čas se na to ani podívat. Tak bych si registroval možnost příští týden nastřelit toho třetího barda. (i když asi to jsou 2 k tomu 1 původnímu)
Nebo zkusím vytvořit "protinávrh" :) Vždy je lepší mít 5 a vybírat 3. A případně ty 2 vydat jako support hry :D
23.9.2019 20:48 - Jarik
Mně se líbí tohle dělení,... když už máme řezat:
Arms
Barbarian Fighter Ranger Rogue
Spirit
Cleric Druid Monk Paladin
Magic
Bard Sorcerer Warlock Wizard

Podtrhl jsem poslední známé vyškrtnuté classy.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22533917427063 secREMOTE_IP: 3.214.184.250