Produkty

sirien
21.2.2016 07:54
Jeskyně a draci (před vydáním)
Jeskyně a draci jsou projekt vydání DnD 5e v češtině* pod nakladatelstvím Mytago

* resp. hry DnD 5e co nejpodobnější, vzhledem k tomu, že licenčně je k dispozici pouze část textů DnD příruček. J&D budou ale s DnD 5e a jeho příručkami najisto zcela kompatibilní "oběma směry".

PŘEDPRODEJ UŽ PROBÍHÁ!

PJ craft JaD rozhovory se sirienem


Recenze
.

Eventy
.


Rozcestník mimo Kostku

Týmový rekord v délce nespaní v týdnu před odevzdáním byl:

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
24 hodinkladné body1
36 hodinkladné body5
48 hodinkladné body2
60 hodinkladné body2
72 hodinkladné body5
84 hodinkladné body1
96 hodinkladné body0
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
16.1.2017 16:52 - ShadoWWW
Co se týče odměny, je to neveřejné, snad ale mohu naznačit, že jsme se dohodli na určitém specifiku, které se zcela jistě liší od autorů DrD všech verzí.

Mým cílem bylo hlavně přinést kvalitní fantasy RPG co největšímu počtu lidí, co se běžně nepohybují v online komunitách a co nejvíc rozšířit český trh s RPGčky, aby měl šanci vydávat co nejvíc produktů.
17.1.2017 08:48 - ROBOcop
Kdyz se tlaci na pilu
17.1.2017 18:46 - PetrH
Tak uz tam budem? Pop
20.1.2017 20:29 - Maelik
tak už?
23.1.2017 08:50 - ShadoWWW
Prvním úkolem bylo určit, jak budou pravidla pojata. Jak budou členěna, co se použije z dosavadních překladů a co se naopak vytvoří nově. Čím se budou lišit od původních pravidel D&D 5E a hlavně: jaká bude přidaná hodnota Jeskyní a draků oproti DnD, respektive překladům.

JaD mají být hrou pro nové hráče. Pro ty, co nikdy žádné stolní RPG nehráli a chtěli by ho zkusit. Ale nejen pro vysokoškoláky a starší, ale cílit i na skupinu dětí 10+, čili to, na co kdysi cílilo původní DrD.

Původně měla být pravidla o velikosti DnD Basic Rules, aby neodrazovala nováčky svou velikostí. Nakonec budou ale pravidla větší, +/- v rozsahu SRD (ale spíš plus). Základem budou (nejspíš) dvě knihy - Pro hráče a Pro Pána Jeskyně, v níž bude i bestiář (ten možná bude samostatně, ale spíš ne). Pravidla budou v tvrdé vazbě, formát B5, buď zcela barevně, nebo částečně barevně (tj. černobílý layout a ilustrace, ale některé celostránkové barevné ilustrace plus barevná obálka), o tom se ještě jedná.

Co se týče samotného obsahu, pravidla budou mít vlastní fluff, který píše Charles a jeho kamarádi a někteří další přední čeští autoři fantasy, takže kvalita je zaručena. Na ilustracích pracují profesionální ilustrátoři a co jsem měl možnost vidět, kvalita je na místní poměry velice slušná.

Z hlediska samotných pravidel jsme se zaměřili hlavně na rasy a povolání ze Základních pravidel DnD. SRD dává ke každému povolání jen jeden archetyp, takže jsme vymýšleli nové. Chtěli jsme, aby nové archetypy byly z hlediska mechanismů dostatečně variabilní a aby přirozeně doplňovaly archetypy z SRD. Současně jsme chtěli, aby za každým archetypem stál silný příběhový prvek.

Když to přirovnám k povoláním DnD 5e, kouzelník a černokněžník jsou oba mechanicky jiní - kouzelník má největší zásobu kouzel na den a pomocí své školy dokáže upravovat účinky jistých kouzel; černokněžník sice nezná tolik kouzel a nedokáže jich seslat tolik, ale zase má poměrně silné triky a navíc si obnovuje pozice kouzel po každém odpočinku. To je z hlediska mechanik. Důležitý, pro někoho snad ještě víc, je i jejich odlišný příběhový prvek. Kouzelník je učenec, co prochází zaprášené knihovny a často studuje magii na univerzitě. Černokněžník oproti tomu získává svou moc od mocné nadpozemnské bytosti, ale platí za to draze svou službou, či dokonce duší, dle podmínek uzavřených v paktu. Obě povolání mají své místo ve hře jak z hlediska herních mechanismů, tak z hlediska příběhu, a přesto se nedá říct, že by všichni kouzelníci byli nutně Gandalfové a všichni černokněžníci nutně Faustové. Variabilita jednoho povolání je přesto velmi široká a každý černokněžník/kouzelník je jiný, jak z hlediska zvoleného výběru schopností a kouzel, tak z hlediska příběhového vyznění. A přesně o to jsme se snažili u nových archetypů. Nové archetypy jsou také to, čím se snažíme nalákat současné hráče. Není to možná nic extra ve srovnání s produkcí WotC, ale snažili jsme se o maximum v rámci možného.

Abych to tedy shrnul, JaD budou skromnější projekt než původní PHB+DMG+MM, přidanou hodnotu bude tvořit nový fluff, nové archetypy povolání, nové ilustrace a pevná vazba B5, která by se měla lépe přenášet. Pravidla budou mít i lepší stylistiku, i když z hlediska herních pojmů se snažíme maximálně držet současných překladů.

To je na okraj vše. V dalším příspěvku za pár týdnů přinesu několik dalších podrobností k obsahové stránce.
23.1.2017 09:36 - Jerson
ShadoWWW píše:
Původně měla být pravidla o velikosti DnD Basic Rules, aby neodrazovala nováčky svou velikostí. Nakonec budou ale pravidla větší, +/- v rozsahu SRD (ale spíš plus). Základem budou (nejspíš) dvě knihy - Pro hráče a Pro Pána Jeskyně

Bohužel už je tohle odradí zřejmě víc než polovinu potenciálních hráčů.
23.1.2017 09:55 - wlkeR
Souhlas s Jersonem. Když se podívam na věci, které vlastně tvoří srovnávací žebříček JaD, tak do DrD bylo snadný se dostat, páč člověk koupil Pravidla pro začátečníky a měl na chvíli vystaráno. Stejně tak DnD, když mě děsí objem samotné PhB, koupim si Starter set. Má JaD něco takového? Levnej sešit s prvníma 3-5 úrovněma základních povolání, pár základních tipů pro DM a nízkolevelový moby v bestiáři?

Protože když jsem přinesl Starter set krabici do DDM, kluci byli celkem zaražený, dokud nezjistili, že 80% objemu tvoří kostky. První hru s pregenama si užili, ale když jsem jim pak dal výtisk překladu PHB, aby si vyrobili vlastní postavy, byli z toho dost zdrcení. Přehršel informací, objem tý knihy spojenej s tim, že jsem tam nemohl bejt s nima, abych jim pomohl, páč to znam nazpaměť... Ani si netroufnu říct, kolik z nich ještě hraje.

Podtrženo sečteno, myslím, že pokud JaD nevydá silnej začátečnickej modul, bude její start neslavný, protože kdo zná D&D, bude asi dál hrát D&D, kdo ho nezná, ten se nepohrne do megaknihy, kterou se "bude muset prokousat, aby mohl hrát." Což nemusí bejt nutně pravda, ale nepotkal jsem nováčka, kterej by si to takhle nemyslel.
23.1.2017 10:10 - Mildar
Moje zkusenost je presne opacna. Nikdy jsem neznal nikoho co by koukal na starter set jak ve starsich DnD tak v DnD 5e. Pouze ze jsem si to prohledl ve chvily kdy jsem vahal nad koupi.
23.1.2017 10:42 - Colombo
"Starter set" ve smyslu pár prvních úrovní atp. jiný než zdarma stáhnutý jako materiál k real pravidlům na mě působí jako placené demo. Jako kupování neúplného produktu.
23.1.2017 11:07 - Merlin
Mildar píše:
Moje zkusenost je presne opacna. Nikdy jsem neznal nikoho co by koukal na starter set jak ve starsich DnD tak v DnD 5e.


starter setu jsem si nikdy nevšiml a vždy si koupil přímo plnou hru...demo mne nikdy neuspokojovalo
23.1.2017 11:27 - Sparkle
U nás jde z 5e na dračku PHB, ale Starter set zas tak moc ne.
23.1.2017 11:39 - LokiB
wlkeR: vidím to jako M+M ... Starter set ... ok, možná zdarma někoho zaujme, aby se "podíval". Když ale vezmeš, co na něm bude práce, aby byl smysluplný, takhle ořezaný, to nebude jen tak.
Mně na Startech setech vadilo, že jsou v nich pravidla často "zjednodušená" ... takže si něco vyzkoušíš a osaháš, ale v plný verzi je to pak více či méně jinak.
23.1.2017 12:39 - Jerson
Já to myslel jinak. Otázka jestli Starter set nebo pravidla pro začátečníky místo plných pravidel je celkem vedlejší, protože už nejsou devadesátá léta, kdy by se k něčemu louskaly dlouhé manuály, a standardem je začít hrát pokud možno hned, maximálně do pěti minut s tím, že se důležité věci hráč dozví za pochodu. V RPG je to ještě markantnější, protože je tu stará garda hráčů zvyklá na louskání pravidel v řádech desítek či stovek stran a schopných tvořit postavy v řádu hodin, nové navazující generace, a paralelně k tomu řada hráčů či potenciálních hráčů, kteří si chtějí zahrát RPG, nikoliv vytvářet postavu nebo dokonce učit se pravidla. A reálně jakýkoliv text delší než jedna A4 a nutnost vybírat a kombinovat postavu pomocí možností z pravidel místo jejího vymyšlení je obrovská vstupní bariéra sama o sobě, kterou Starter sety prakticky neovlivní.

Tím jsem chtěl říct, že tohle
Píše:
JaD mají být hrou pro nové hráče. Pro ty, co nikdy žádné stolní RPG nehráli a chtěli by ho zkusit. Ale nejen pro vysokoškoláky a starší, ale cílit i na skupinu dětí 10+, čili to, na co kdysi cílilo původní DrD.

je v současné chvíli prakticky nesplnitelný cíl, protože pokud chce někdo zkusit RPG, a dostane možnost hrát jen fantasy s velmi omezeným výběrem postav, tak stejně zůstane jen v případě, že se se svým vkusem a preferencemi vejde do této poměrně úzce vymezené skupiny.

Samozřejmě, že se s tím nedá moc udělat, jen jsem chtěl říct, že to s úspěchem u nováčků dost možná nebude tak slavné ani přes cílení na tuto skupinu.
23.1.2017 12:58 - ShadoWWW
Jerson: Máš pravdu, že textová podoba pravidel, jak hrát, je pro většinu dnešních dětí out. K tomu ale můžeš vytvořit několik video prezentací na Youtube, kde to předvedeš.

Není to o celkovém počtu stran příručky, ale o její struktuře. Příručka může mít klidně 500 stran A4, a přesto v ní můžeš vytvořit postavu za relativně krátkou dobu, když nováčkům dá jen několik jasných pokynů, jak si vytvořit postavu. Předpřipravené postavy jsou taky možnost, která některým nováčkům vyhovuje nejvíc.

Objem pravidel DnD je hlavně o tom, že ta hra je dělaná na dlouhodobé kampaně, pro klidně desítky let hraní podle té stejné knihy se stále novými možnostmi systému, které jsou v ní ukryty.

Tahouni, tedy lidé, kteří dostávají hráče k RPG, jsou hlavně PJové. Ty je třeba co nejvíc motivovat a usnadnit jim práci, aby byli dobrými PJ.

Smyslem JaD není vytvořit minimalistickou hru, ale vytvořit knihy pravidel, podle kterých hráči budou moci hrát roky a stále pro ně budou užitečné.
23.1.2017 14:13 - crowen
ShadoWWW: +100000 za B5 format a pevnu vazbu.

Kolko planujete mat pregen postav?
23.1.2017 14:27 - York
Pevná vazba je fajn, formát B5 moc ne - klasická velikost DnDčkových příruček (a vlastně i Shadowrunu, WoDčka a kde čeho dalšího) má něco do sebe. Pravidla v B5 formátu na mě prostě působí Bčkovým dojmem už od pohledu :-)
23.1.2017 14:35 - Tarfill
Ha, taky tady je názor od názoru. Mě třeba je úplně jedno, jestli je to pevná nebo vázaná vazba, nebo formát B5 nebo A4 apod... ;-)
23.1.2017 14:37 - Vojtěch
B5 je dobrý formát, pokud nejsou pravidla zbytečně velká.
23.1.2017 14:42 - Shako
Jerson píše:
nové navazující generace, a paralelně k tomu řada hráčů či potenciálních hráčů, kteří si chtějí zahrát RPG, nikoliv vytvářet postavu nebo dokonce učit se pravidla. A reálně jakýkoliv text delší než jedna A4 a nutnost vybírat a kombinovat postavu pomocí možností z pravidel místo jejího vymyšlení je obrovská vstupní bariéra sama o sobě, kterou Starter sety prakticky neovlivní.


Řekl bych, že nemáš pravdu, ale třeba myslíme na jiné lidi jako na cílovku. Imho u rpg podobně jako u deskovek necílíš na celou herní skupinu, ale na jednoho konkretního člověka, který u deskovek taky nastuduje pravidla předem a ostatním je vysvětlí. U rpg to bude ten, kdo bude dělat prvního GM - a to Shadow imho zcela správně zmiňuje. A tady si myslím, že se žádná změna neudála oproti předchozím generacím.
23.1.2017 21:48 - PetrH
Konecne jasna informace: b5 v tvrde vazbe je fajn, rad bych plnou barvu, otazka je to ale na skavena a cenotvorbu. Podle meho by mel zkusit startovac;)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089457988739014 secREMOTE_IP: 100.26.140.179