Produkty

sirien
21.2.2016 07:54
Jeskyně a draci (před vydáním)
Jeskyně a draci jsou projekt vydání DnD 5e v češtině* pod nakladatelstvím Mytago

* resp. hry DnD 5e co nejpodobnější, vzhledem k tomu, že licenčně je k dispozici pouze část textů DnD příruček. J&D budou ale s DnD 5e a jeho příručkami najisto zcela kompatibilní "oběma směry".

PŘEDPRODEJ UŽ PROBÍHÁ!

PJ craft JaD rozhovory se sirienem


Recenze
.

Eventy
.


Rozcestník mimo Kostku

Týmový rekord v délce nespaní v týdnu před odevzdáním byl:

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
24 hodinkladné body1
36 hodinkladné body5
48 hodinkladné body2
60 hodinkladné body2
72 hodinkladné body5
84 hodinkladné body1
96 hodinkladné body0
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
28.11.2020 13:09 - Gergon
omlouvám se asi za pátý příspěvek ale vždycky mě ještě něco napadne :D

přijde mi že systém DnD kombinuje všechny tři věci přehledně:
seznam - řazený podle povolání a stupně - a pak podrobná kouzla podle abecedy.

pokud jsem dobře pochopil - JaD navrhuje opačný systém:
seznam řazený podle abecedy - k tomu by bylo nutné dodat navíc čísla stránek kde kouzla najdu - komplikace navíc.
a potom kouzla řazená podle stupňů, což nejenom že zboří seznamy podle povolání, takže jde vlastně o krok zpět, ale navíc mi kromě mých kouzel stejně nacpe do potřebného stupně kouzla stejné úrovně jiných povolání, teda zbytečná kouzla navíc, kterým se chtěl na začátku Sirien vyhnout, že jsou kolem kouzla co nepotřebuje, takže ani tohle nebude vyřešeno.
pokud by chtěl udržet rozdělení podle stupňů i podle povolání pak by musel mít jednotlivá povolání oddělená a tedy by se mnoho kouzel duplikovalo několikrát u každého povolání. no prostě mi to přijde překombinované.
a už zase mlčím =) nechám se překvapit jak to dopadne =)
28.11.2020 13:13 - cyrasil
exi: Troufam si tvrdit, ze to je ta mene casta situace. To k jakym kouzlum ma tva postavu pristup imho resis radove castej (navic to "kazda" postava v parte), nez to ze jsi zrovna dostal hulku fireballu. Navic tohle by vyresil rejstrik.
28.11.2020 13:15 - York
Gergon: Fakt je, že v ADnD 2e, kde byl seznam kouzel podle spell levelů, byla kouzla rozdělená na kouzelnická a klerická, takže se to neduplikovalo. Bard si vybíral ze stejnýho seznamu jako wizzard (jen měl na stejný úrovni přístup k menším spell levelům), ranger a paladin zase vybírali z klerickejch kouzel.

Pokud se to v 5e překrejvá víc, tak chápu, proč se rozhodli pro jeden abecední seznam.
28.11.2020 13:15 - malkav
Gergon: Dobrý point, že při řazení podle úrovně kouzla jsou smíchána kouzla více povolání (což jsou ale i v tom kompletním seznamu, že :) ). Dá se řešit pro přehlednost třeba ikonkou, která ztvárňuje povolání, pokud se zdá název povolání hned pod jménem kouzla jako příliš fádní řešení.

EDIT: Nebo může být pro jedno povolání nějakou kouzlo třeba v úrovni 1 a pro jiné povolání v úrovni 2?
28.11.2020 13:16 - Gergon
ještě odpovím na některé komentáře - myslím, že listování tak časté není, protože i když nemám kouzla načtená tak z názvu často pochopím a těch pár kouzel co neznám si holt dolistuju, a kromě toho myslím že PJ hledá podle názvu kouzla stokrát častěji, než když si hráč jednou za čas bere novou úroveň. ale to asi záleží na systému každého PJ a může to mít mnoho lidí jinak. u mě prostě hráč dostane nový level, má nárok na dvě nová kouzla 3. stupně, tak otevře seznam kouzelníka 3. stupeň kouzel, přečte si názvy a je mu jasné že chce jedno útočné, ty tam budou třeba 3 tak ty tři si nalistuje aby viděl rozdíly a pak si k tomu přibere třeba neviditelnost - to je jasné podle názvu co to asi umí. takže v praxi jde o to, že si hráč jednou za měsíc musí nalistovat tři kouzla, kdežto jako PJ listuju kouzla podle názvu třeba 5x každou hru.
28.11.2020 13:19 - Gergon
jenže pokud jsou smíchaná v kompletním seznamu, tak je mám rozdělená na začátku v tom seznamu názvů - podle stupně a povolání, kdežto v tom obráceném navrhovaném systému je podle povolání nemám seřazená nikde- jen abeceda v seznamu a stupně v podrobném rozpisu.
pokud budu chtít mít seznam pouze klerických kouzel, tak v navrhovaných JaD je nenajdu nikde. v DnD ano, stejně jako abecední, stejně jako stupně.
28.11.2020 13:24 - malkav
Gergon: Odhadování významu/účinku kouzla je hezká věc. Co asi tak způsobuje mihotání, nutkání, vypuzení, zapletení nebo zhouba, jak to ovlivňuje tvé okolí a koresponduje s charakterem tvé postavy nebo co k tomu potřebuješ za propriety? Jako ano, nová kouzla si vybírám jednou za čas a často to je třeba jen jedno kouzlo. Ale fakt je to vopruz ...
28.11.2020 13:26 - cyrasil
No ale hrac taky hleda kouzla i behem hry (casto potrebujes aspon dohledat veci ve stylu "je uspesny save za pulku?", "Jaky presne to ma dosah" apod.). Neni to tak dlouho co jsem si delal svou prvni postavu, a presne tohle me na PHB neskutecne sralo.

Edit: nakonec jsem to stejne vyresil tak, ze jsem si ta kouzla ktera mam pripravena radsi vytiskl, abych se tomu neustalemu listovani z jednoho konce PHB na druhy vyhnul.
28.11.2020 13:43 - Aegnor
Gergone, chápu správně, že u vás hráč řekne co za kouzlo sesílá, ty si ho pak nalistuješ v příručce a pak řekneš kdo si na co háže?

EDIT: Jenom mi vrtá hlavou, proč ti vlastně během hry hráči říkají název kouzla a ty ho pak hledáš v příručce, to je celé.
28.11.2020 13:54 - Gergon
- ano, některá kouzla je potřeba dohledat pro přesný význam, ael není jich tolik a pokud je to vopruz pro hráče jednou za čas, tak si představ jaký je to vopruz pro Pj několikrát za hru. a jako Pj v 99% hledám kouzla jen podle názvu.

- hráči mají kouzla zapsaná v deníku a pokud je hledají během hry, tak taky většinou podle názvu a ne podle stupně, pokud potřebují dohledat podrobnosti.

- aegnor - ne mluvil jsem o výjimečném případu, kdy hráč třeba neví přesně jak to kouzlo funguje, nebo jestli bude v tom konkrétním případě účinkovat a já si ho potřebuju přečíst podrobně. není to běžné. běžně hráči svá kouzla znají a velmi často pokud je chtějí podrobně tak si třeba dělají vlastní kouzelnické knihy, kam si vypisují kouzla, která si vybrali při přestupu na vyšší úroveň a podobně, takže tam se hledání v příručce úplně odstranilo, ale i kdyby bylo, tak by taky často hledali podle názvu. podle úrovně a povolání co mám praxi se hledá kouzlo jen a pouze v případě že hráč který je sesilatel postupuje na vyšší level.
28.11.2020 14:05 - Pan Bača
gergon píše:
hráči mají kouzla zapsaná v deníku a pokud je hledají během hry, tak taky většinou podle názvu a ne podle stupně, pokud potřebují dohledat podrobnosti.


to nemají napsané u úrovně? Tj. hledám význam -> podívám se do deníku -> 5. úroveň (stupeň) -> hledám a najdu... zdržení oproti abecednímu řazení... když chvilku počkáme... rovné dvě sekundy

Jinak naše děcka (8 až 13) mají svá kouzla hezky vytištěná a zakroužkovaná do knihy kouzel, a pokud je chtějí použít, tak si hezky musejí přečíst, co to dělá
28.11.2020 14:16 - malkav
Gergon: Tedy nevím, nemasteruju už léta a s mám oproti tobě asi i dost malé zkušenosti s DnD. Ale možná by bylo řešením, aby hráč řekl co sesílá a řekl ti na co máš hodit za cíl, popřípadě aby si hráč hodil a oznámil, jestli uspěl? Pak nemusíš nic hledat několikrát za hru a trhat atmosféru ani se zdržovat.

EDIT: Aha, teď jsem dočetl dál, sorry :) V odpovědi Aegnorovi zase uvádíš, že jsou to výjimečné případy a to mi jako několikrát za hru nepřipadá ... nehledě na to, že ti hráč může říct, že je to kouzlo druidské/kouzelnické/nevímjaké a je té a té úrovně.
28.11.2020 14:19 - York
Malkav: V DnD standardně sporný a nejasný situace rozhoduje GM a na to potřebuje text pravidel. Plus potvory taky sesílaj kouzla.
28.11.2020 14:23 - malkav
York: Ano, to chápu. Ale k těm sporným situacím dochází tak často, popřípadě je třeba aby měl GM vždy přesné znění toho kouzla? A pokud ano, není jednoduchým řešením, aby hráč oznámil, že jde o kouzelnické kouzlo 3. úrovně?
28.11.2020 14:24 - cyrasil
No a jak casto k tem spornym situacim dochazi? Co se potvor tyce, tak kolik tech kouzel jako dm za hru potrebujes? Jedno, dve, tri? Stale si myslim, ze je radove snazsi, kdys si dm tech par kouzel potvor poznaci v ramci pripravy, nez kdyz to musi resit hraci pro vsechna sva kouzla
28.11.2020 14:32 - Aegnor
malkav: jako určitě může hráč říct "Jde o kouzlo třetího stupně". Má to akorát jeden drobnej potenciální problém, když takhle hráč řekne efektivní stupeň kouzla (tzn. z jaké pozice ho sesílá) namísto toho původního (dle kterého ho bude PJ hledat). A třeba černokněžník vůbec nemusí řešit, jaký stupeň ty kouzla mají, stejně má všechny pozice stejný.
28.11.2020 14:44 - malkav
Aegnor: Aha, to jsem nevěděl. Každopádně jednoduchá poznámka v deníku (třeba malé políčko v řádku) to může vyřešit, ne?
28.11.2020 15:12 - sirien
Gergon: Zaprvé, hned z kraje jsem upřesnil, že seznamy kouzel podle povolání rozhodně zůstanou přesně tak, jak jsou, tak nebo tak. To co se rozhoduje je, jestli samotná pasáž s kouzly (jejich podrobným popisem) bude vypadat TAKHLE nebo TAKHLE. Nic víc, nic míň.

Dál:

- názvy samotné pokud neznáš všechna kouzla zpaměti sou nanic. Půlka jich vlastně nic neřekne (Mihotání - ok...), u druhé půlky jsou podstatné detaily které z názvu nevyčteš (ledová koule) a část je skoro až zavádějící (Najdi Dobro a Zlo nehledá Dobro ani Zlo)

- předcházející seznam pro povolání je berlička, ale ne zrovna dobrá; vybírat si kouzlo 3. stupně a listovat mezi seznamem a 20 místama na dalších 100 stranách knížky je přesně to, co mi osobně vadí

- pořád to nebude roztříděné podle povolání, ale furt se mi bude mezi kouzly 2. stupně vybírat snáz, když budou aspoň trošku pohromadě (byť s pár kousky navíc), než když budou napříč celou příručkou.

- to že z pohledu GM je relevantnější potřeba dohledat kouzlo rychle během hry ad hoc a tedy je lepší abecední řazení je asi fair point.

- u předmětů atp. si fakt nemusíš psát stránku, stačí si zapsat Stupeň kouzla a dál na tom si stejně jako s abecednim řazenim.

- DnD za ty roky k žádnému optimu zjevně nedošlo, protože tištěná forma žádné optimum nenabízí. U stolu je zjevně o něco lepší čistě abecední řazení - nejspíš. Mimo hru při práci s tou knížkou člověk mnohem víc ocení řazení podle Stupňů. Bohužel, do knížky může přijít jen jedno takové.


Exi: em... to co Ti uniká je viz výše bod dva Gergonovi výše.
28.11.2020 15:19 - York
sirien píše:
DnD za ty roky k žádnému optimu zjevně nedošlo


Většina designovejch problémů holt jedno správný řešení nemá. Kdyby měla, bylo by to easy :)
28.11.2020 15:31 - Gergon
Ano já vím o čem se rozhoduje. Ale pokud uděláš i původní seznamy podle povolání a stupňů a pak ještě podle stupňů i podrobný výpis, tak v podstatě nikde nebude klasický abecední seznam kouzel, nebo tam budou na začátku dva? jeden abecední a druhý rozdělený podle povolání a ještě stupňů?
- no i když polovina nic neřekne, tak u té druhé poloviny nanic nejsou =) ušetří to polovinu listování
- jak říkám, vybírám si podle seznamu a pak doheldávám dvě tři kouzla co mi nejsou jasná, to mi až tak nevadí nalistovat.
- asi jak to má kdo zažité, jak říkám mě osobně abeceda vyhovuje a v xanatharovi se ztrácím.
- i poznamenání stupně kouzla je další informace nutná zapisovat do deníku navíc oproti současné situaci v DnD.
- nevím jestli došlo nebo nedošlo - popravdě nechápu sám proč je základní příručka tak a xanathar zase jinak. ale tak nějak beru že 5. edice v základní příručce má nějak řazená kouzla a asi to nelosovali z klobouku, ale přemýšleli na základě mnoha let hraní mnoha lidí po celém světě.
A i mimo hru se mi lépe hledá podle názvů. Většinou potřebuju najít konkrétní kouzlo při přípravě hry, než třeba nějaké kouzelnické kouzlo 5. stupně. I když si dovedu představit že i taková situace může nastat, ale u mě výrazně méně častěji. i v SRD hledám raději podle abecedy, než v grimoáru. protože když třeba najdu nějaký předmět na netu, který chci použít do hry a je u něho napsané - tahle čelenka sesílá to a to kouzlo, hledám název. ale je taky pravda, že třeba magické předměty častěji hledám podle "vzácnosti" než podle abecedy. protože když chystám truhlu s pokladem, tak si říkám, že by tam měla družina najít neobyčejný předmět a potřebuji jejich seznam a nechce se mi listovat příručkou a u každého předmětu hledat jeho vzácnost. - na druhou stranu, tohle se stává častěji mimo hru než při hře a tam rád využívám internet, dndbeyond kde si vyfiltruju předměty, viz. kouzla člověk využije třeba právě grimoár, takže co se týká příručky, přemýšlím hlavně nad tím jak to probíhá běžně u stolu než při přípravě. protože u stolu jsem mimo elektroniku a jedu čistě z papíru a knih.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09155797958374 secREMOTE_IP: 54.144.81.21