Produkty

sirien
21.2.2016 07:54
Jeskyně a draci (před vydáním)
Jeskyně a draci jsou projekt vydání DnD 5e v češtině* pod nakladatelstvím Mytago

* resp. hry DnD 5e co nejpodobnější, vzhledem k tomu, že licenčně je k dispozici pouze část textů DnD příruček. J&D budou ale s DnD 5e a jeho příručkami najisto zcela kompatibilní "oběma směry".

PŘEDPRODEJ UŽ PROBÍHÁ!

PJ craft JaD rozhovory se sirienem


Recenze
.

Eventy
.


Rozcestník mimo Kostku

Týmový rekord v délce nespaní v týdnu před odevzdáním byl:

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
24 hodinkladné body1
36 hodinkladné body5
48 hodinkladné body2
60 hodinkladné body2
72 hodinkladné body5
84 hodinkladné body1
96 hodinkladné body0
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
24.1.2017 18:47 - Shako
Jerson píše:
Ale když jsem pátral po příčinách, proč hráči nehrajou nebo proč jsou neskopojení s hrou, tak osoba GMma byla naprosto nejčastější příčinou, z různých důvodů. Každopádně mi vycházá, že většina standardních pravidel s dobrým GMmem stojí a padá - tedy pokud je GM dobrý, dokáže udělat dobrou hru i se špatnými pravidly. Pokud je průměrný, tak mu pravidla můžou pomoct udělat ucházející hru, nebo ho můžou potopit. A pokud je špatný, tak mu žádná pravidla nepomůžou. Blbé ale je, že v téhle rovnici málokdy fungují ostatní hráči - třeba že průměrný GM a skvělí hráči dá dohromady skvělou hru. To zřejmě nefunguje.


Tady se tváříš jakoby "být GM" byl atribut (neměnný - jakým GM se narodíš takovým navždy budeš), ale já bych řekl, že je to jednoznačně skill (který se logicky zlepšuje s tím, když ho používáš a zajímáš se o to, jak je zlepšit).

Myslím, že moje první hry musely být dost špatné (hodnocení dnešní optikou) nebo aspoň ne dost dobré (nějaké railroady, pravidle nehodící se k settingu atp.). I moje první dvě kampaně (každá zhruba rok) byl spíš znouzecnost, první bylo něco jako "Hej, já už dělám GM přes rok a teď už se mi nechce.. nechcete někdo udělat taky nějaký příběh?", druhé pro změnu "Hej, tady jsou nějací hráči rpg a já jsem jediný, kdo už GM někdy dělal, tak to vezmu.".

Můj pocit, že už to GMování dělám tak nějak dobře, abych se s tím mohl ukázat na veřejnosti (OG na GC) je tady aspoň u mě hromada hodin času a spousta přečtených pravidel a článků. A to si pořád říkám, že mám co zlepšovat.

Tak nějak nechápu, na co si ti tvoji hráči stěžují...

Ano, problém je vždycky v GM, ale tak to hodně záleží na tom z čeho se ti GM berou... A tady si myslím, že příručky a (zejména části o skupině a vedení hry) mají drtivě největší podíl na tom, jací GMové jsou.


Jerson píše:
Shako píše:
Zrovna půlku těchto věcí (organizovat, motivovat, poskytovat prostor) nemusí dělat GM a to se dá poměrně rozumně napsat do pravidel hned někde v úvodu.

Ano, ale to si napřed někdo další musí přečíst pravidla. A pokud jsou pravidla určena hlavně pro GMma, tak to těžko může fungovat, protože se dostáváš do kruhu.


Ne, stačí, když si to přečte ten GM, aby věděl, že se o tu "práci" mimo tvorbu příběhu může podělit s ostatními. Navíc nadšení hráči to často udělají za něj. Ale možná se jen opět míjíme v té cílové skupině. Hráče, které si přestavuji já, to imho spíš zvládnou s nějakou šancí, když se o tom nezmíníš (v příručce). S nějakou menší šancí, když do pravidel napíšeš pravý opak. A s nějakou větší šancí, když to do pravidel někde vhodně napíšeš (ne do druhého dodatku, který nikdo nepřečte a zase ne hned za začátek na téma "Co jsou to rpg", které většina nenových hráčů přeskočí). Ty zjevně vidíš nějaké jiné hráče.


Nemyslím si, že nehledáš řešení. Ale zdá se mi, že hledáš řešení "out of the box" v době, kdy ten box je jasně určený - bude to prostě fantasy rpg s GM a to se aktuálně již změnit nedá. Dá se udělat hodně, aby to nebylo poslední rpg, které hráči budou hrát. Ale nedá se udělat nic s tím, že to bude pro nějaké hráče bude jejich první rpg.
24.1.2017 19:36 - LokiB
York píše:
Ve Fate prostě řekneš "Jsem roztržitý universitní profesor", dostaneš na to aspekt, pár dovedností a hraješ. Pointa hry není využívat schopnosti, které postupně získáváš a vybíráš si je z hromady připravených, ale využívat toho, co si slovně popíšeš.


To, ale není upravovaní hry, o kterém jsem psal, to je její hraní. Stejně, jako si v DnD vybíráš skilly a nastavuješ atributy, tak si ve Fate vymyslíš aspekt. je to volnější, někomu to vyhovuje, ok, ale není to upravování hry.
Upravování hry by bylo, kdyby si na prvním sezení Fate, aniž by pravidla znali, řekli "hmm, vyvolávání aspektů za fatepointy se nám nelíbí, místo toho budem za každé vyvolání platit dolar do společné kasy na brambůrky a kolu". Nebo, budeme hrát úplně bez stresu, protože stres v nás vyvolává stres.

Stejně tak, když si parta lidí, kteří pravidla nikdy nečetli, RPG nehráli, sejde a jeden z nich si vybere aspekt "Týpek s mečem", tak se vsadím, že podstatnou část večera pak budou trávit dohadováním, co to vlastně umožňuje a jestli to v týhle situaci může nebo nemůže vyvolat.
A když tam bude někdo zkušený, kdo jim to podá a během 2 či 5 minut vysvětlí, tak to vstřebají celkem rychle.

Nevěřím tomu, že komplexní pravidla RPG jde napsat tak, aby si je mohla vzít kterákoli parta nadšenců a bez znalostí, a bez problému s nimi hned sama hrát. Aniž by často zaškobrtli. Ok, Jerson třeba nebude souhlasit.
Ostatně fóra k jednotlivým mainstream hrám, FAQs, Sage corners atd jsou mi důkazem. RPG prostě není BANG! či Dostihy a sázky. Někdo to pobere, někdo ne.

Co se youtube/video věcí týče ... bych tu rozlišoval dvě věci
1. propagaci
2. pomoc a výuku

zaplacený/nadšený dobrý youtuber nebo kvalitní spot/viral video dokáže přilákat hafo zájemců. což je určitě fajn. ovšem neudrží u hry nikoho
pomocný videa pak nepřilákají nové lidi, ale mají potenciál udržet hráče, kteří zájem projevili, o hře vědí, jen třeba potřebují nějak pomoc, něco předvést.

a obecně:
to, že někdo dokáže vyměnit baterku/žárovku v autě podle textového popisu na půlce A5 je fakt. ale nic to nemění na tom, že jsou tam venku miliony lidí, kteří to takto nedají, zatímco dvouminutové video je pro ně záchranou.
Vzhledem k tomu, že se pohybuju v byznysu softwaru, tak v praxi často vidím mezi lidma, že někteří sáhnou po psané příručce a jiní dají přednost výukovému videu.
Není to o tom, že by jedni byli lepší než druzí, někdo lépe chápe čtené, někdo potřebuje vizuální vjem, který mu to prostě rovnou zasadí do správného významu/kontextu. A jsou lidi, kterým vyhovuje podcast.
24.1.2017 20:54 - York
LokiB píše:
To, ale není upravovaní hry, o kterém jsem psal, to je její hraní. Stejně, jako si v DnD vybíráš skilly a nastavuješ atributy, tak si ve Fate vymyslíš aspekt. je to volnější, někomu to vyhovuje, ok, ale není to upravování hry.


No však jo, proto jsem taky uváděl Fate jako příklad hry, která je na takovou volnost stavěná.

Samozřejmě je to ale za cenu toho, že pak nemůžeš mít tak mechanicky zajímavé a různé schopnosti přímo v základních pravidlech. Čím mechanicky obecnější to chceš mít, tím míň se můžeš vyřádit na konkrétních vychytávkách.
25.1.2017 00:00 - sirien
Jerson píše:
tvůrci nových pravidel nemají možnost jejich názory nijak zjistit.

Někdy přemejšlim, co bysme dělali, kdybysme tu neměli takového proroka jako si Ty - člověka schopného čerpat ze studnice moudrosti jenž je nám ostatním neosvíceným zcela nedostupná.

(zcela vážně si prosím znovu přečti, cos napsal a jak si to zformuloval)

Píše:
říkám "nemějte jen předpřipravené postavy, myslete i na hráče, kteří si už na první hře chtějí udělat postavu podle sebe"

Hm. A co Tě vede k domněnce, že na ně nemyslí? Tak ze zájmu.

Píše:
Ale v jednotlivých detailech můžou být o 10 nebo 20% přístupnější nováčkům

...v porovnání s čím?

(malý, ale důležitý chybějící detail - víš co, např. "o 10% přístupnější než Končina" je pořád dost zoufalý výsledek...)

Píše:
Já pro svých 130 hráčů na otevřených hrách

Jen?

Promiň.

Trochu divná struktura argumentu. Možná, že kdybys pro někoho někdy nějakou tu postavu předpřipravit zkusil, abys třeba měl i nějaké srovnání, tak by to vyznívalo přesvědčivějc.

Jerson píše:
Koho myslíš těmi těmi mými hráči? Iridina a A15? Protože víc jich neznáš :-)

Protože na Dálavě si nikdy s nikym nehrál?

(btw. divil by ses, ale dokonce sem na místech kdes vůbec nebyl narazil na lidi, co s Tebou hráli...)


Sparkle píše:
Zkoušela jsem dát přečíst Rozcestí nějakým "nongeeky" nováčkům

Nějakou dobu sem to pouštěl bokem, ale když to bereš do diskuse jako argument: Vzala si FAE a přepsalas ho do úplně jiné stylizace a stylového vyznění s tím, že chceš "zlepšit přístupnost pro nováčky" a to zejména "dívky" a "teenagery".

Tak sem tenkrát ze zájmu vzal FAE a Rozcestí a dal to přečíst několika různým lidem, specificky dívkám/slečnám/ženám a teenagerům. Celkem asi dvanácti, něco RPGčkaři (ten typ co zná tak dva tři systémy), něco larpeři (resp. larperky) a něco obecně non-RP jedinci. Dával sem jim to číst v různém pořadí (pokaždé opačném než u předchozí osoby, takže to asi nevyšlo úplně rovnoměrně, ale tak +-).

Výsledek byl pro mě poměrně očekávaný, ale nečekaně jednoznačný - do jednoho všichni prohlásili, že FAE originál přebíjí FAE Rozcestí; míra ve které se tak vyjádřili se lišila, nicméně všichni to řekli docela bez váhání a věci které zmiňovali jako důvody se shodovaly, mezi nimi i vysvětlení pravidel (a ukázkové postavy... ty z Rozcestí to u holek prošvihly výrazně víc než u kluků a u ne-RPGčkařů víc než u RPGčkařů).

Tzn. nic ve zlém, ale k lákavosti Rozcestí pro nováčky jsem poněkud rezervovaný a mé původní pochybnosti o jeho coolness-levelu se tímhle dost posílily.


York píše:
Tohle je sice dobrá poznámka, ale zase pro změnu pro organizátory a GMy konkrétních otevřených hraní.

Bohužel nemáme Jersonův mystický zdroj moudrosti a tak nemáme žádné informace o tom, co by se v tomhle směru hráčům líbilo. Pokusíme se to napravit, hned na jarním srazu teď navrhnu zainvestovat a poslat pár orgů na výpravu do Tibetu, aby tam došli patřičného osvícení.


LokiB píše:
Nebo, budeme hrát úplně bez stresu, protože stres v nás vyvolává stres.

Lepší rovnou vědět, že chytneš následek - to napětí a nejistota se stresem sou úplně nesnesitelný.

(sorry, nemoh sem jinak... :D )
25.1.2017 00:54 - Sparkle
Vidíš já to mám zas opačně, mnoho lidí si mi stěžovalo na FAE, že to podle toho nechápou a že tam je málo příkladů. Mám pocit, že s tímhle to nesouvisí, FAE by dopadlo podobně u těch lidí, kterým jsem to dávala přečíst já. Jim vadilo vůbec to, že se tam má házet kostkama.
25.1.2017 02:44 - sirien
No, tak prozačátek FAE nebylo nikdy zamýšlené jako entry pro náhodné nováčky (a nechápu, kde se tenhle nesmysl vzal, má to asi tak stejnou logiku jako kdyby někdo bral za entry GURPS Lite nebo True 20 - tyhle osekané deriváty sou určené lidem, kteří tuší, co dělaj nebo na předhození nováčkovi co se přidává k někomu kdo ví co dělá aby zrychleně chytnul aspoň základy).

Popravdě ani Core neni pro nováčky... mám pochybnost jestli Evil Hat vůbec kdy zamýšlel dělat něco jako entry pro nováčky (podobně jako Pelgraine - ostatně RDL např. do Ashen Stars natvrdo napsal "tahle kniha je určená lidem, co vědí, co je RPG")

Na druhou stranu celej tenhle nováčkovskej syndrom je podle mě na fórech uměle vykonstruovaná pitomost kdy lidi hledaj problém kde neni (a samozřejmě ho najdou). Brečet nad absencí nedotčených nováčků je nesmysl asi na úrovni toho kdyby se vydavatel Gaimana rval za vlasy, že si Gaimanovy knížky nekupujou náhodní návštěvníci knihkupectví co o Gaimanovi nikdy neslyšeli.

Takhle se RPG nešíří, nikdy nešířilo a nikdy šířit nebude.

A bez ohledu na apokalyptické řeči co čtu na fórech co tři až čtyři roky od doby co sem na ně přišel, tak RPG trh rozhodně moc netrpí. Celosvětově a ani u nás.

Lidé k RPG přichází z valné většiny na pozvání do hry nebo přinejhorším na doporučení. Vždycky to tak bylo, pořád to tak je a v budoucnu se to nezmění.

Nováčkovsky přívětivá hra neni hra kterou někomu vrazíš do ruky a pak si smutná z toho že se ptá, proč tam má házet kostkami (což, nic ve zlém, ve mě vzbuzuje spíš otázky ohledně toho cos mu probohy řekla když si mu tu knížku dávala, spíš než pochybnosti o jejím obsahu). Nováčkovsky přívětivá hra je hra u které hráč co nově přijde do skupiny nemá problém se zorientovat a třeba po jedné nebo dvou session zasvětit někoho nového.


EDIT: pokud si chtěla vydat virgin-entry produkt, tak si neměla vydávat Rozcestí, ale měla si vydat něco jako DnD Starter set nebo World of Darkness dema. Což, mimochodem, jsou jediné skutečně virgin-entry věci které kdy byly u RPG vydané.
25.1.2017 03:09 - Sparkle
Rozcestí nebylo virgin-entry produkt, na to bych si netroufla u prvotiny, kterou jsme lepili bez předchozí zkušenosti s vydáváním knížky. Že se to nedávno dostalo do rukou pár "zcela nedotčeným" lidem, který to pak okomentovali, vzniklo víceméně spontánně, když si to koupila moje teta ze zvědavosti, co že to neteř jako vyrobila, a na to se nabalilo pár jejích známých. Já jsem spíš čekala, že to úplně odmítnou, že jim to přijde jako blbost úplně z principu, princip jim ale přišel v pohodě, seklo se to v momentě, kdy se tam objevilo první pravidlo a první kostka. Tak nějak mi z toho vyplynulo, že u těchto lidí by pohořelo cokoliv složitějšího než bezkostkový storytellingový freeform. Na DnD starter set ani na WoD dema bych si nevsadila.
25.1.2017 05:02 - Colombo
"virgin-entry produkt" o jakých produktech se tu vlastně bavíme? Furt RPG?
25.1.2017 05:10 - Colombo
Je tady nějaká apka, v podstatě prodávané dobrodružství, kde by bylo všechno rozepsané se stromem atp.?

Něco jako gamebook pro PJ, že by pak šel scénu za scénou, popsal co je napsané, odehrálo by se to a podle odehrání by si prakticky vybral další scénu spojenou se současnou.

To by byla super věc, která by mohla naučit lidi stavět a vést dobdrodružství. Ni?
25.1.2017 08:11 - PetrH
Tak co kdo ho ma vetsiho? Drak ci eunuchovic upirovilodlak z fb nebo nekdo jiny (Marťo promin tebe by nebylo fer zahrnovat;) )
Kazdy si vyberte sve rpg a kazdemu bude pridelen drak na souboj... rozhoduje bozi soud.
(Se omlouvam jsem si nemohl pomoci)
25.1.2017 09:25 - Jerson
LokiB píše:
Co se pregenů týče ... tam jsem nepochopil tu možnost odrazení. Když se mi pregen nelíbí, tak ho prostě nepoužiju, i když tam je. V čem je ten problém?

Pokud přijdeš na otevřené hraní a máš možnost buď vzít připravenou postavu, nebo zkoušet pochopit pravidla a za podobně krátký čas udělat postavu podle své představy, tak s tím druhým neuspěješ, navíc budeš v časovém tlaku, protože ostatní budou mít postavy vybrané a budou na tebe čekat.

Sparkle píše:
Zkoušela jsem dát přečíst Rozcestí nějakým "nongeeky" nováčkům (=lidi nezasažený stolníma RPG ani moderníma deskovkama ani počítačovýma RPG, ale provozující jiné intelektové aktivity typu chození do divadla nebo tvůrčí psaní) a vesměs mi všichni řekli, že to je na ně stále furt složitý, jejich reakce byly typu "Ten koncept je super, ale proč tam musí být vůbec nějaký házení kostkou? Proč bychom si to nemohli jen tak povídat?"

Pokud je myšlenka "směřovat pravidla hlavně na GMma, který je předá hráčům", tak samozřejmě není řešením dát pravidla číst takovým nováčkům, nepoberou je. Ale přitom mi řada hráčů (hlavně holek) říká, že funguje stylem "já řeknu co chci a GM to nějak zpracuje nebo mi poradí. Kdybych si měla číst pravidla, tak se v nich úplně ztratím". Takže proto říkám, že pro přilákání takových hráčl by stačilo dát jim víc "zajímavých" pravomocí, hlavně popisovacích, a nezatěžovat je přesným počítáním čísel. Samozřejmě že ti, kteří chtějí hrát jen bez pravidel stejně DnD hrát nebudou, ale můžou hrát ti (nebo ty), kteří / které zvládnou fungovat ve zjednodušeném pravidlovém módu.

LokiB píše:
vůbec. to nemá nic společného s vůdcovství a silou. může to být klidně funny osobnost, která dá velmi na názor ostatní, a nechce je naštvat.

Možná jsem měl napsat "Schopného GMma". Prostě očekáváš, že to bude nejaktivnější člen skupiny, který bude mít řadu schopností jak organizovat a zapojovat hráče. Přičemž příručky je takové věci moc neučí, protože na to ani nemají prostor, takže buď se takový člověk najde, nebo ne. Přičemž mám dojem, že to "nebo ne" nastává až nepříjemně často.

LokiB píše:
když se sejdou k první hře lidé, kteří daný systém neznají a hned ji budou chtít upravovat svými nápady ... nepřijde mi to jako dobrý scénář.

Kdo říká "upravovat"? Jde o to, aby (jen jako ilustrační příklad) třeba na jejich nápad "hodím po něm půllitr" jim GM neřekl "no, víš, nemáš boj improvizovanými zbraněmi, takže budeš mít postih a malou šanci na úspěch - nechceš po něm raději hodit dýku, na kterou budeš mít bonus?"

LokiB píše:
máš nějaké zkušenosti s tím, že Omegu začali hrát v nějaké skupině úplně bez bez tebe, bez někoho, kdo by to znal, a hned si ji začali upravovat od prvního sezení a fungovalo jim to?

Jo. Před pár lety mi napsal jeden hráč, že vzali Omegu a hrajou podle ní klasickou fantasy s magií a klasickými kouzly a funguje jim dobře, jen chtěl upřesnit některé drobnosti. Přitom já s běžným použitím kouzel vůbec nepočítal.
Ještě o sedm let předtím mi jeden člověk na přednášce řekl "Z CPH jsem vyhodil všechny duševní vlastnosti, které nepotřebuju, a hraju podle toho Fallout" - a já si přitom myslel, že duševní vlastnosti jsou potřeba pro vyvážení postav.
Takže jo, děje se mi to. Ale není to to co jsem měl namysli.

York píše:
Podle sebe soudíš všechny ostatní. Hromada zkušených hráčů na replaye kouká, to je prostě fakt.

Stále v této diskusi řeším nováčky.

Ebon Hand píše:
A měl by si něco udělat s tím pohledem na youtube, máš úplně zcestnou představu. Youtubeři udávají trend, mládež se vší pravděpodobností uvidí dřív to video, než zjistí, že je nějaké RPG.

Ebone, předpokládám, že mi můžeš říct, s kolika lidmi spadající do kategorie "mládež" jsi o tom mluvil. Pokud někdo za dvacet let minul existenci stolních RPG, dovedu si celkem snadno představit, že naprosto mine i existenci videí o hraní stolních RPG.Shako píše:
Nemyslím si, že nehledáš řešení. Ale zdá se mi, že hledáš řešení "out of the box" v době, kdy ten box je jasně určený - bude to prostě fantasy rpg s GM a to se aktuálně již změnit nedá. Dá se udělat hodně, aby to nebylo poslední rpg, které hráči budou hrát. Ale nedá se udělat nic s tím, že to bude pro nějaké hráče bude jejich první rpg.

Dá se velmi mnoho udělat s tím, jak bude první hra prezentovaná, zda jako omezený systém,k de si vybereš z toho co je nabízené a hraješ jen to co máš povolené, nebo zda si uděláš postavu, která se pak sladí s nějakou classou v pravidlech a jednotlivé nápady během hry se řeší pomocí nějaké sady pravidel.
Já samozřejmě nechci, aby se měnilo základ pravidel. Jen přístup k hráčům na prvním sezení.

sirien píše:
A mimochodem nakouk sem do té FB skupiny o které píšeš, že to není sbírka po vlhké Twilight fanfiction toužících náctek a ty "herní" inzeráty tam nejsou nic jiného (a Tvůj příklad u sousedů o tom jak vypadá kus odehrané scény taky ne).

Když se někdo podívá na RPGF nebo sem na D20, uvidí tu kilometrové debaty o hádkách kvůli pravidlům a jiným kravinám, od Scimitaru po Void. Odnese si názor, že hráči stolních RPG jsou banda debilů, která hraje deskovku, říká tomu "Roleplaying" a myslí si, že sežrali všechnu moudrost světa. Co hůř, takový názor (až na hraní deskovek) si odnáší i hráči, kteří stolní RPG hrajou.
Pokud jsi nakouknul do skupiny na FB (jsem celkem v pěti, kteoru z nich máš namysli), viděl jsi to, co řada hráčů netových RPG označuje jako "odpad" - něco jako se my díváme na hráče, kteří chodí po čtverečkových jeskyních a vymlacují skřety pomocí stručných vět "má to za pět". Pokud si z toho uděláš závěr o všech hráčích a jejich stylu, je to tvoje věc.sirien píše:
Někdy přemejšlim, co bysme dělali, kdybysme tu neměli takového proroka jako si Ty - člověka schopného čerpat ze studnice moudrosti jenž je nám ostatním neosvíceným zcela nedostupná.


Nevím. Když jsem před třinácti nebo kolika lety přišel na Czech DnD, abych obhajoval existenci CPH, které tam předložila moje tehdejší přítelkyně, všichni se tam tvářili, že dělat na vlastních českých pravidlech je úplná ztráta času, protože to nikdo hrát nebude a DnD Rulez. A hrát v RPG něco jiného než fantasy, víc reálného? Co bys tam chtěl hrát, jak chodíš do práce nebo do školy? Nefantasy RPG by nikoho nezajímalo.

Takže pokud chceš odpověď - nevím co byste dělali vy, ale někteří by stále byli uzavřeni ve svých bublinách a představách, že jejich přístup ke hře, jejich názvosloví a jejich názory jsou ty jediné pravé, a kdo je nechápe nebo chce hrát jinak, vůbec si nezaslouží patřit do elitní kategorie s nálepkou Hráč RPG.
Vím, CO jsem napsal a JAK jsem to zformuloval. Udělal jsem to úmyslně. A nečekám žádný rychlý efekt. Někteří hráči na původním Czech DnD změnili názor na mé myšlenky až po třech nebo čtyřech letech, nečekám že bych při své nižší aktivitě dokázal totéž za rok (u tebe to nečekám vůbec, buď v klidu).

Ostatně mi ani nejde o to, abys uznal netové hry jako RPG. Jediné co říkám je to, že potenciálních nováčků na (stolní) RPG jsou mraky, jen se daří nepřitáhnout či přímo odradit určitými přístupy (po kterých obvykle následují stestky na to, jak hráčů RPG ubývá) a tak navrhuju, co by se s tím dalo dělat jiného. A nikoliv úpravou pravidel v knížce, ale jiným přístupem při prvních hrách.

LokiB píše:
Nevěřím tomu, že komplexní pravidla RPG jde napsat tak, aby si je mohla vzít kterákoli parta nadšenců a bez znalostí, a bez problému s nimi hned sama hrát. Aniž by často zaškobrtli. Ok, Jerson třeba nebude souhlasit.

Otázka je, jak moc ta pravidla musí být komplexní, a další otázka je, zda už někdo zkusil taková pravidla napsat. Zaškobrtnutí není problém. Přístup "když se ti nelíbí knížka pravidel, běž si hrát s teenkama na FB nějaké romance, ale opovaž se tomu říkat RPG" jako problém vidím.sirien píše:
Trochu divná struktura argumentu. Možná, že kdybys pro někoho někdy nějakou tu postavu předpřipravit zkusil, abys třeba měl i nějaké srovnání, tak by to vyznívalo přesvědčivějc.

Tady mám samozřejmě srovnání s Omegou, kde hráčům dávám na výběr si postavu buď udělat, nebo si ji vybrat z těch, které se už ve hře vyskytly. Na druhou stranu těch postav jsem nabízel obvykle okolo třiceti. Poměr byl cca půl na půl, tedy půlka hráčů si vybrala, půlka vytvořila novou postavu, takže počet postav konstantě narůstá. Na druhou stranu jen málo z mých hráčů byli úplní nováčci.

sirien píše:
Bohužel nemáme Jersonův mystický zdroj moudrosti a tak nemáme žádné informace o tom, co by se v tomhle směru hráčům líbilo.

S přístupem "to co dělají není RPG" a označením "po vlhké Twilight fanfiction toužící náctky" to ani nemáš šanci zjistit. Ostatně doufám, že se mi některé z nich podaří nalákat na FF, abych si s nimi mohl zahrát naživo, a abys jim to označení mohl říct do očí. Nebo taky ne, a pak bys třeba mohl kousek mého mystického zdroje moudrosti využít.

Nicméně už jsem řekl vše, co jsem mohl, a dál diskusi plevelit nechci.
25.1.2017 09:44 - LokiB
sirien: jen pro zajímavost ... čím se podle tebe liší třeba DnD Starter set třeba od Savage Worlds Test Drive, co se virgin-entry přívětivosti týče? Mi to přišlo strukturou i obsahem podobný (ok, DnD SS má 2x tolik stran)

Jerson píše:
Pokud přijdeš na otevřené hraní a máš možnost buď vzít připravenou postavu, nebo zkoušet pochopit pravidla a za podobně krátký čas udělat postavu podle své představy, tak s tím druhým neuspěješ, navíc budeš v časovém tlaku, protože ostatní budou mít postavy vybrané a budou na tebe čekat.


Absolvoval jsem jedno otevřené hraní, nedávno DSA s Tarfillem. Dostali jsme pregen postavy, které Tarfill ještě trochu doladil, co se backgroundu týče. U standardně komplexních pravidel, co se postav týče, by to tam asi jinak nešlo, když to bylo bráno jako "první seznámení s novým systémem". V časovém rámci, který byl k dispozici, bys tam ty postavy nestihl ani pořádně vytvořit.
Což třeba v Omeze či Fate nevadí, protože je stavěná měkce, co se postavy týče. DSA je oldskool systém, s milionem skillů a vlastností a od nich odvozených statů atd Řekl bych, že DnD / JaD je v tomhle podobnější DSA než Omeze, tedy pregen je minimálně dobrá linie, podle které se dá postava vytvořit. Začínat z nuly úplně nejde. Prostě si nevystačíš s tím "jsem elfí roztržitý vysokoškolský profesor rétoriky ve středních letech (své nesmrtelné rasy)" ... s tím se při první situace v DnD nebude dát pracovat a vytváření za běhu (zejména více postav) bude dost zdržovat. Imho.
Nejsem prorok, abych mohl říc, že jsem to zkoušel a výsledek dopadl pro mě očekávaným jednoznačným způsobem ;)
25.1.2017 11:46 - Sparkle
Jerson píše:
Pokud je myšlenka "směřovat pravidla hlavně na GMma, který je předá hráčům", tak samozřejmě není řešením dát pravidla číst takovým nováčkům, nepoberou je.


Jenže ty nevíš, kdo z tý grupy by dělal GMa. Oni to ještě taky nevědí. Oni si potřebují ta pravidla přečíst (aspoň jeden z tý grupy) a na základě jejich přečtení se rozhodnout, jestli to budou vůbec chtít hrát, a pokud ano, kdo bude GM. Pokud pravidla odraděj toho prvotního čitatele, tak on to nepředá dál a vůbec se do fáze výběru GMa nedostanou.
25.1.2017 11:49 - York
Jerson píše:
Stále v této diskusi řeším nováčky.


Což nic nemění na tom, že podle sebe soudíš všechny ostatní. Lidi se prostě na ta videa dívají. Nemusíš tomu věřit, ale to je tak všechno, co s tím můžeš udělat.


Jerson píše:
"odpad" - něco jako se my díváme na hráče, kteří chodí po čtverečkových jeskyních a vymlacují skřety pomocí stručných vět "má to za pět".


Vážně čekáš, že ostatní nebudou odsuzovat styl hry, který se snažíš obhájit, když se o jejich oblíbeném stylu hry vyjádříš takhle?

Navíc říkáš "my se díváme" - což není pravda, protože já se na dungeoncrawl rozhodně opovržlivě nedívám, naopak mě baví (byť ho teď momentálně nehraju).



sirien píše:
Hm. A co Tě vede k domněnce, že na ně nemyslí? Tak ze zájmu.


Jerson je o tom skálopevně přesvědčen, asi jako kdyby věřil v boha. Na RPG fóru jsem mu na to namítnul, že jsem na nedávném RPG day vedl hru, kde:

- vysvětlit veškerá pravidla zabralo necelých pět minut (a druhý příběh jsme odehráli kompletně bez tvrdých mechanik).
- hráči nejen že mohli hrát jakoukoliv postavu, ale mohli si vybrat i žánr a styl hry.

Jaký to mělo efekt, vidíš sám ;)
25.1.2017 15:27 - sirien
Jerson píše:
Když se někdo podívá na RPGF nebo sem na D20

Ne.

Jen pohled na home page Kostky Tě usvědčuje z pokusu o laciný bonmot.

Jerson píše:
Pokud jsi nakouknul do skupiny na FB (jsem celkem v pěti, kteoru z nich máš namysli), viděl jsi to, co řada hráčů netových RPG označuje jako "odpad"

Nevím, nakouk sem do dvou co sem našel, na FB ani nemám žádný skutečně vlastní účet a snažím se tam pohybovat tak málo, jak jen to jde.

Každopádně se mi hrozně líbí ta posloupnost, co nám tu vzniká.
S: neni to RPG, je to spoluautorská fanfikce z růžový knihovny
J: nevim o čem mluvíš, kdyby ses podíval do těch skupin, zjistil bys, že to je jinak
S: sem se podíval do těch skupin a našel sem tam přesně to co sem čekal
J: ne ne, ty skupiny sou plný odpadu, to by ses musel podívat ještě někam jinam (neřekneš kam, pravděpodobně do onoho mystického zdroje vědění, který s námi odmítáš sdílet?)

Je to asi na úrovni toho cos předved u sousedů:
J: ty scény vůbec nevypadaj jako růžová knihovna
?: vážně? Ukaž
J: [repasta asi 4 postů popisujících setkání 2 postav v knihovně, co je naprosto totálně laciná C-grade růžová knihovna]

(kdyby měl někdo pochybnosti, čemu říkám C-grade růžová knihovna, tak tomuhle. Varování: to C-grade tam je kvůli tomu že to je tak roztahaně nudný, že se to takřka nedá číst...)

Jerson píše:
Jediné co říkám je to, že potenciálních nováčků na (stolní) RPG jsou mraky

Ano, ale nejsou to ty na které pořád ukazuješ, protože to sou lidi co nechtějí hrát RPG, ale něco úplně jiného.

Možná to je taky další z různých (a vzájemně hodně odlišných) typů RP her, ale k TT RPG to má hodně daleko - mnohem dál než jiné RP hry.

Jerson píše:
S přístupem "to co dělají není RPG" a označením "po vlhké Twilight fanfiction toužící náctky" to ani nemáš šanci zjistit.

...protože já se bavím o hráčích TT RPG v kontextu TT RPG a ne o hráčích něčeho úplně jiného, čemu si nedávno náhodou propad a toužíš to šířit na místa, která jsou o něčem jiném.

Jerson píše:
Ostatně doufám, že se mi některé z nich podaří nalákat na FF, abych si s nimi mohl zahrát naživo, a abys jim to označení mohl říct do očí.

Pominu, že na FF už v podstatě nejezdim - co přesně chceš tímhle říct nebo naznačit?


LokiB píše:
čím se podle tebe liší třeba DnD Starter set třeba od Savage Worlds Test Drive

Tím, že Savage Worlds Test Drive sem nečet (popravdě sem o něm do téhle chvíle ani nevěděl).

Neříkám, že podobných produktů nemůže být víc, jen prostě vím jen o DnD SS a WoD demos (a z těhle fakticky hodně viditelné jen jen ten DnD SS - o těch WoD demo vím v podstatě jen kvůli tomu, že vycházely v době, kdy sem hodně hrál WoD).
25.1.2017 19:07 - Sparkle
Já bych si strašně moc chtěla zahrát růžovou knihovnu v tabletop RPG, ale nikdo ji se mnou nechce hrát :(
25.1.2017 21:19 - Maelik
Colombo: jsou nějaké prográmky na vytváření gamebooků, ať už tištěných, anebo čistě elektronických, ale dobrodružstí bysis do nich musel dopsat sám. Anebo ho zpracovat do formy powerpointové prezentace. Nicméně pochybuju, že něco takového seženeš už vypracované.

Sparkle: A máš už vypracované dobrodružství?
25.1.2017 21:41 - Šaman
Sparkle píše:

Zkus to zpracovat jako larp, podle dotazníku by o to mohl být zájem :)
26.1.2017 10:44 - Mildar
Sparkle píše:
růžovou knihovnu

To je zase co, proboha? Co jsem videl lidi hrat Maid RPG tak mam z tehle veci strach.
26.1.2017 11:07 - Merlin
Mildar píše:
To je zase co, proboha? Co jsem videl lidi hrat Maid RPG tak mam z tehle veci strach.


že by něco jako manga, mantra, tantra nebo hentai...?
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.080996036529541 secREMOTE_IP: 44.200.74.73