Kultura

sirien
21.2.2016 07:54
Jeskyně a draci
Jeskyně a draci jsou projekt vydání DnD 5e v češtině* pod nakladatelstvím Mytago

* resp. hry DnD 5e co nejpodobnější, vzhledem k tomu, že licenčně je k dispozici pouze část textů DnD příruček. J&D budou ale s DnD 5e a jeho příručkami najisto zcela kompatibilní "oběma směry".

PŘEDPRODEJ UŽ PROBÍHÁ!

PJ craft JaD rozhovory se sirienem


Rozcestník mimo Kostku
Oficiální web J&D
J&D na Discordu Mytaga
Facebook J&D
J&D na RPG Fóru

Týmový rekord v délce nespaní v týdnu před odevzdáním byl:

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
24 hodinkladné body1
36 hodinkladné body5
48 hodinkladné body1
60 hodinkladné body2
72 hodinkladné body3
84 hodinkladné body0
96 hodinkladné body0
1.10.2021 11:06 - LokiB
ShadoWWW píše:
Já ti nevím, LokiB. Zažil jsem to jako skill challange v 4E, ale "sociální konflikty" mám v DnD raději volné, než natvrdo svázané mechanikou.


To je přeci v pořádku, že TY to máš raději volně. Otázkou je, jestli se má DnD řídit zrovna podle tebe ;)
ne, jasně, to je žert.

Mít to v pravidlech jako volitelnou mechaniku pro ty, kteří třeba nejsou jako ty a chtěli by to odehrát raději více mechanicky, ale "jeden hod vše řeší" je neuspokojí, je něco, co bych preferoval já.

Ale jestli autoři mají pocit, že by jim to moc pravidla zaplevelovalo něčím, co tam nechtějí, je to jejich validní volba.
1.10.2021 11:09 - ShadoWWW
LokiB: Dobře ty. :)
1.10.2021 11:53 - Jezus
A jak jsem řekl ve vlákně, kde jsem tohle téma začal - přijde mi to o to vtipnější, že poslední modul The Wild beyond the witchlight se kasá tím, že ho lze zahrát bez jediného bojového střetnutí...

To u mě znamená i nějaké vyjednávání. Pro což nemá DnD žádnou solidní oporu, spíš jen volné vyprávění, roleplay, GMfiat a možná nějaký jednoduchý hod - bez návodu, co s ním.

Takže tu najednou mám DnD bez dungeon crawlu a bojů. A ze systému tím pádem využiju jeden hod kostkou proti DC. Musím si ten modul prolistovat, ale třeba to vážně bude první oficiální DnD modul, co bude lepší hrát v jiném systému :-D
1.10.2021 12:19 - MarkyParky
Aegnor píše:
Vzití pouze statu mi přijde jednodušší, rychlejší a dávající o něco příznivější DC. Ale moc jsem nad tím nepřemýšlel, je to hodně pocitovka.


Mě to přijde nekonzistentní s ohledem na to, jak jsou stavěná AC a pasivky.
1.10.2021 12:28 - Aegnor
Jezus píše:
To DC 18+ moc nechápu. Většinou je bonus za charisma 1-3 a zdatnost protivníků 2-4 = nejčastější rozsah je 10 až 17...

Nejasně jsem se vyjádřil. Neříkal jsem, že bude nejčastější DC 18+, jenom že u sčítání 10 + prof + bonus bude DC 18 a víc častější, než u čistého statu. Přijde mi, že lidi by častěji hodili NPC třeba stat 14 a profku +6, než stat 18. Možná se pletu.
1.10.2021 12:33 - Jezus
Kdo hází u NPC profku +6, když nechce naznačit, že je to o třídu větší hustodémon než družina?

Naopak u něj je to DC 18 odůvodněný tak nějak víc (je zkušený) než u někoho, kdo má ten "jen" ten vysoký stat. Rozumíš, ne každý tvrdý vyjednavač musí mít charisma, někdo spíš ovládá ty triky a tak...

Ale funguje +/- obojí.
1.10.2021 15:00 - sirien
Marky: 10 + Bonus + Prof má ten problém, že okolo často není žádná vhodná prof k použití - save profky se z různých důvodů nehodí, skill profky často nedávají smysl (nebo konvergují k nekonečnému Vhledování. Vhlížení? Asi spíš Vhlížení, co?). AC do toho netahej vůbec, AC je primárně konstruované kolem armoru (což mi osobně přijde poněkud neelegantní, ale chápu, že v DnD to je tradiční a efektivně funkční...), což v sociálním konfliktu nemá obdobu.

Ty tabulky z DMG pro sociální konflikty shledávám osobně naprosto nepoužitelnejma a neopravitelnejma, špatně je na nich prakticky úplně všechno - statický DC nemají vztah k protistraně, obsah je vágní a ve výkladu DM-fiat závislý až nad strop, mechanika je vázaná na test a převod na konflikt není nijak zřejmý...

Opakující se motiv těhle nářků nad absencí plnohodnotného sociálního konfliktu je ten, že obvykle jde od lidí, kteří DnD jako systém nepreferují a chtějí něco jiného - sami hráči DnD tuhle potřebu nikdy příliš neměli a klidně zvládnou odehrát celé sociálně orientované dobrodružství bez podobné mechaniky.

Do JaD jsme implementovali jednoduchou metodu, která tohle umí podpořit v rámci stávajících mechanik a herních postupů. Samozřejmě, je to základní nástroj a má nějaká omezení. Osobně bych rád viděl plnohodnotnou social conflict mechaniku a pořád věřím, že jde udělat tak, aby byla DnD-ish, ale v cestě je hromada překážek, jako např. fakt že DnD tvrdě sleduje ekonomiku akcí, nebo skutečnost že věc není nijak podporovaná schopnostmi povolání. V rámci úplně jiného projektu se mi v hlavě rýsují nějaké možnosti, ale obávám se, že budou muset ještě hodně dozrát (pokud vůbec uzrajou).
1.10.2021 15:16 - LokiB
sirien píše:
sami hráči DnD tuhle potřebu nikdy příliš neměli a klidně zvládnou odehrát celé sociálně orientované dobrodružství bez podobné mechaniky.


ono také co těm hráčům zbývá, když jim systém nic rozumného nenabídne ...

tedy tohle zdůvodnění je zvláštní - jestli hráči potřebu měli nebo neměli, já ji jako DM míval, protože mě nebavilo vždy jen z pozice DM určovat "tys to jako hráč předvedl pěkně a přednesený argument je celkem validní, tak ok, přesvědčil jsi vojenský soud o vaší nevině" (abych nemusel používat "hmm, tos dost koktal a to co se jim snažíš namluvit je podle mě ptákovina, kterou nesežere pětiletý dítě, navíc jsi zapomněl, jak se jmenuje hejtman, i když jsem vám to pětkrát už říkal, a oslovovals ho jménem milence jeho ženy ... ale dobře, přesvědčil jsi ho, protože tvoje postava není tak pitomá jako ty")

a rozhodovat to jedním hodem mi je proti srsti. a to jsme bývali hodně DnD skupinou a hráli jsme DnD dlouho.
1.10.2021 16:27 - sirien
Loki: na to by Ti ta procedura co je v JaD měla bohatě stačit.

Problém u sociálních mechanik je ten, že kdekdo touží po tom nějaké mít, ale žádná konkrétní se mu pak nelíbí - nebo se nelíbí většině ostatních. Vytvořit takový systém, který je funkční a přitom DnD-ish a sedne většině hráčů okolo je zadání, které pokud vím doteď nikdo nikdy nesplnil.
1.10.2021 16:48 - LokiB
no tak snad už jen přijde někdo, kdo tu napíše "Sto hráčů, sto chutí" :)
jako jo, siriene, chápu to ... a přesto každý z nás doufá, že tam jednou uvidí to, co se zrovna jemu bude líbit ;)
1.10.2021 17:27 - snekoun
Já teda nevím, ale vystačím si s PHB kapitolou č.7. používání vlastností. Konrétně tabulkou - stupně obtížnosti k tomu trochu selského rozumu a je to. Nepotřebuji mít na každý prd návod.
1.10.2021 17:39 - Jezus
Jasně že ne, prostě si to zfiatíš ;-)

Na druhé straně je pravda, že ono to většinou/většině vážně stačí jen přibližně promítnout/vyhodnotit a pak to nějak odehrát, když jsou na sebe zvyklí.

Jinak já po návodu toužím spíš pro ty nováčky, aby nemuseli projít deseti lety zkoušení a odrazování hráčů, kterým třeba "dle úvahy GM" moc nesedí...

To, co bych chtěl já, je hlavně mechanika :-) Ale tu mám u DrD2, a jsem s ní spokojen (takže tam musí platit to sirienovo, že se zase nelíbí většině ostatních :-D

LokiB: Podle mě je hlavně důležité, aby to hráči hráli tak, jak se jim to líbí ;-D
1.10.2021 17:47 - snekoun
Čím jednodušší - tím plynulejší hra. Než se hrabat v tabulkách a zdržovat se :-)
Nevím co je zfiatit ... ale přijde mi že dnešní doba udává trend, mít na vše pravidlo a úplně se vytrácí takový ten obyčejný selský rozum.
1.10.2021 18:06 - Aegnor
zfiatit znamená, že obtížnost odhadne GM prostě dle vlastní úvahy. Ono to může vést k nějakým negativním věcem (typu kdy GMův oblíbený hráč má vždycky nižší náročnosti, nebo má jedna a ta samá věc různou obtížnost dle toho, jak se zrovna GM vyspal, nebo tak), které často ani nejsou vědomé, ale prostě se můžou objevit a některým hráčům to vadí.

Nevoláme tady nikdo po tabulkách a přesných číslech na každou volovinu, ale prostě nějaké objektivnější vodítka (právě třeba to "vyjdi ze statů cíle, takhle z toho dostaneš DC") jsou určitě fajn. Extra přidaná hodnota je právě u nováčků, kdy GM pak úplně netápe a dokáže ty obtížnosti nastavit tak, aby to fungovalo v rámci celého systému a produkovalo to hru v požadovaném žánru. :-)
1.10.2021 18:13 - Jezus
+1
1.10.2021 18:37 - snekoun
Zfiatit můžeš jakýkoliv pravidlo.´Je jedno jestli máš na to návod, nebo ne. Takže to moc nechápu...
1.10.2021 18:59 - Jezus
Jasně. Stejně tak má většina pravidel, zejména na takové volnější věci jako je sociální konflikt, prostor pro selský rozum, player/GM skilly a soft rules.

Jde o to, jak moc to můžeš fiatit a hlavně jak musíš, i když nechceš.

Zejména lidem, co to druhé moc nechtějí dělat a sami se chtějí nechat překvapovat, kam je hra zavede, pak nějakou takovou mechaniku postrádají.
1.10.2021 19:23 - malkav
Nevím, možná čtu nepozorně, ale zohledňuje nějaké pravidlo (nebo někdo z diskutující zde) vliv okolností? Jako třeba to, že přesvědčovaný si je vědom, že jsem z konkurenčního cechu, nebo naopak, že se mu prokazuji nějakým tajným symbolem/znamením, které dokládá, že jsme oba z "východoindické obchodní společnosti"?
1.10.2021 19:57 - Aegnor
Malkav: ne/výhoda, modifikátory k hodu ... jako všude jinde v DnD.

snekoun: můžeš, ale měla by to být vědomá volba, ne nutnost.
1.10.2021 20:43 - LokiB
Snekoun: tak popis, jak odehrajes scenu: zasedani kralovske rady, druzina chce presvedcit krale aby vyslal vojsko na hranice s X, protoze podle jejich informaci (maji jedni silnejsi a dve slabsi indicie/ dukazy) se chysta X na utok, zatimco podplaceny radce Zet argumentuje proti a ma urcita obvineni proti druzine, vyplyvajici z predchozi hry (jedno silnejsi falesne a jedno slabsi pravdive)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.16132807731628 secREMOTE_IP: 54.80.173.217