Kultura

idol02
7.9.2017 20:47
Dračí hlídka
Kontakty na autory:

Facebook
Discord
Web & mail


Recenze - Jerson
13.10.2020 20:32 - sirien
jakože... nice, no :) Do verze 1.4 u které konečně půjdou do betatestu PPP a bude slíben Astrál nejen pro Theurga se to snad stihne zahladit :D
17.10.2020 12:47 - Thalion
Zapadají dobrodružství z archivu na webu Dračí Hlídky do světa OTHION? Nebo ta mapa světa není zatím nijak podporována?
17.10.2020 14:30 - Xeth
Mnohá z těch dobrodružství jsou napsaná autorem DH - Pavlem Ondruszem. Dá se předpokládát, že to bude z prostředí jeho světa, tedy Othionu/Domoviny. Ostatní jsou převzatá odjinud, ale je možné, že jsou nějak lokalizovaná (mám dojem, že jsem někde i něco takového četl). Pokud ne, měla by být alespoň dostatečně snadno umístitelná jak tam, tak kamkoliv jinam.

Nicméně tady se můžeme akorát dohadovat, je lepší se ptát přímo autora:
https://www.facebook.com/dracihlidka
https://www.dracihlidka.cz/kontakt/#top

Případně se můžeš ozvat přímo na email:
dracihlidka@gmail.com

sirien: Mohl bys prosím umístit ty kontaktní údaje do hlavičky tématu?
17.10.2020 14:55 - Tarfill
Blbý je, že sám autor Pavel asi moc nereaguje. Chápu, že toho může mít moc, ale když čekám na odpověď už více jak týden (od minulého čtvrtka) a stále nic, tak je to trochu demotivující...
17.10.2020 15:05 - Xeth
Njn., stane se. Pokud vím, tak teď balí (balil) speciálky a rozesílá je. On sám, vše vlastnoručně. Pokud zapomněl nebo tě přehlédl, zkus se připomenout. Určitě rád odpoví na jakékoliv (rozumné) dotazy.
17.10.2020 15:25 - Jerson
Aai nejlepší je napsat mu na Discordu, tam reaguje..

K vedlejšímu tématu - zatím jsem nenašel nikoho, kdo by ukázkové dobrodružství z DH hrál. Ani betatesteři, ani začátečníci. Ale nepsal mi někdo tady, že to hrál?
17.10.2020 20:21 - PetrH
18.10.2020 10:12 - Thalion
Xeth píše:
Případně se můžeš ozvat přímo na email:
dracihlidka@gmail.com


Ano, stačilo napsat na Discordu a hned se ozval, takže vyřešeno.
10.11.2020 11:31 - Jerson
Jedna zajímavá videorecenze. Jako zajímavá v provedení.

Třeba říkají, že pravidla jsou hodná pro začátečníky. Ta mladá slečna DH vysvětlovala kamarádům, jak se DH hraje, a povídala jim to podle DrD, které zná. A zakázala jim udělat si kouzelníky a kleriky, protože by se v těch povoláních ztratili :-)
10.11.2020 11:58 - sirien
Jakože... tahle pokřivená perspektiva vhodnosti pro začátečníky se s fanouškama dračáku táhne, s tím toho moc nenaděláš.
10.11.2020 12:15 - efram
Slečna si pravidla nastudoval, dokonce dělá gm (?). Co víc si přát. Byla ochotna tomu věnovat svůj čas. Co víc si přát.
10.11.2020 12:19 - sirien
Diskutující co nejsou v neustálé křečovitě-pasivně agresivní opozici k jiným a ochotní trumpovsky tvrdit že nebe je červené jen protože Obama řek že je modré?
10.11.2020 12:20 - Jerson
Ale líbila se mi ta reálná zkušenost - když zná Dračák, zakáže postavám dvě povolání a moc na pravidlech nebazíruje, tak se to dá hrát. :-)
10.11.2020 12:27 - efram
Jerson

Když pominu, že tu Sirien blábolí z cesty, tak mám jednu otázku k tobě Jersone - jak ty jsi hrál v jejím věku?
10.11.2020 13:21 - Jerson
Nevím kolik té slečně je, já začal ve třinácti tím, že jsme si s kamarádem kreslili na čtverečkovaný papír bludiště, které ten druhý poslepu procházel, kreslil si ho a odhaloval, a postupně jsme do toho přidávali další prvky, hlavně on, protože znal Dračák (já v té době neznal nic a ani jsem nevěděl, že on to zná). Pak se k nám přidal další kamarád, tak jsem nakreslil podzemí a připravil zápletku o princezně unesené zbojníky, kterou mají zachránit, ale fakticky šla s vůdcem zbojníků dobrovolně, protože se jí líbil víc než otcem vybraný nápadník.

Ten jeden kamarád si udělal hobita s kuší, a neustále mi tvrdil, že on musí zasáhnout každého, zatímco sám je téměř nezasažitelný (protože tak to znal z DrD), zatímco já používal na rozhodování jen kostku a možná bonus tak +1 za něco (už si to přesně nepamatuju). Tedy zpětně si uvědomuju, že už na své první RPG hře jsem narazil na problém, když munchkonovská postava svým rozsahem vlastností překoná rozsah náhody a stane se prakticky nehratelou. Druhý hráč hrál nějakého normálního člověka, a někdy po osmi letech mi řekl, že i když jsme pak spolu s dalšími lidmi hráli i DrD, tak tahle první hra se mu líbila úplně nejvíc.

Takže jsem hrál asi dost podobně jako nejspíše hraje ta slečna, jen bez zkušeností a nepotřeboval jsem k tomu 300 stran podrobných a ne moc užitečných pravidel. I když nápady na dobrodružství bych v té době nejspíše také ocenil, pokud bych tu hru vedl déle.

Takže nevím proč se ptáš, ale asi takto.

Jinak bych znovu připomněl, že hlavní co DH vyčítám je, že pravidla pro hráče jsou plná přesných postupů a čísel, zatímco pravidla pro PJ jsou postavená na odhadech a cucání náročnosti z prstu, což v kombinaci s obrovským rozptylem parametrů postav vzhledem k rozsahu náhody dělá z pravidle pro postavy téměř zbytečné placebo, protože PJ musí čísla stejně buď odhadovat, nastavovat na míru jednotlivým postavám, nebo úplně ignorovat a vést hru podle citu.
10.11.2020 13:51 - LokiB
Jerson píše:
Jinak bych znovu připomněl, že hlavní co DH vyčítám je, ....


S tou první částí souhlasím (co v příručce PJ chybí)
S druhou částí spíše nesouhlasím (protože PJ musí čísla stejně buď odhadovat, nastavovat na míru jednotlivým postavám, nebo úplně ignorovat a vést hru podle citu)

Imho si dlouhodobá skupina svůj rozsah obtížností vytvoří/zažije, aby to odpovídalo jejich preferencím a stylu hry, a pak jim to bude fungovat.
A není k tomu v takovém případě třeba ani iluzionismus, ani fixlování kostech PJ atd.
Ta hra bude vypadat třeba dost odlišně od jiné skupiny, kde si zažijí jiné rozsahy obtížností. Ale i té druhé to pro její styl může fungovat ok.
A někomu to fungovat nebude, protože se na obtížnostech neshodnou ... bezpochyby i tato možnost někde nastane.

Takže problém thleo bude zejména na náhodných oneshotech, kde budou lidé s různou představou o obtížnostech, a pro nováčky, které to někdy třeba odradí, že v tom PJ tápe a neví.
10.11.2020 14:13 - Jerson
LokiB píše:
Imho si dlouhodobá skupina svůj rozsah obtížností vytvoří/zažije, aby to odpovídalo jejich preferencím a stylu hry, a pak jim to bude fungovat.

Ono pokud se v té skupině od začátu nesejdou dvě postavy s rozdílem obratností + potřebná dovednost někde na úrovni 8, tak to asi nějak půjde. Tahle nevyváženost se nemusí týkat všech skupin, ale přitom se může týkat kterékoliv z nich. Taky záleží na poměru situací, kdy si na nějakou schopnost musí házet všichni, k ostatním situacím. To je hodně individuální od družiny k družině.

Nicméně různým hráčům pokládám otázka, jak v konkrétní situaci nastavují náročnost oni, a nemám žádné odpovědi. Možná je to mnou.
10.11.2020 14:15 - sirien
Loki: chápu, kam tim míříš - ale mýlíš se. Ono je hodně rozdíl když máš hru která má nějaký funkční rozsah hodnot a v tom očekávané/doporučené nastavení (typicky Fate nebo třeba DnD - ale technicky vzato i ty GURPS nebo samozřejmě WoDčka... atd.), tzn. hru, která má nějakou očekávanou funkční matematiku a pak má nějakou toleranci k tomu aby si to skupina posunula - a když máš hru, která má tu vnitřní matematiku rozbitou v základu a věci v ní prostě nefungují aniž bys je nezačal ohybat.

Typicky DnD je třeba nastavený na triádu obtížností 10/15/20. Bude ale fungovat i ve fluffy skupině co bude hrát 8/12/15, stejně jako v hardcore skupině co jede 15/20/25. V tom základnim nastavení to funguje podle záměru, fungovat to ale bude i té fluffy a hardcore skupině (byť to bude mít asi nějaké následky - ale ty skupiny o tyto následky nejspíš stojí, když to tak chtějí hrát). Totéž můžu rozepsat pro Fate, WoD...

Podstata věci je, že ta hra řeší obě strany rovnice - jak bonusy postav (Staty, Zdatnosti, situační modifikátory...), tak jim odpovídající obtížnosti.

...pokud ale Dračí hlídka řeší jen jednu stranu rovnice která se týká bonusů postav, ale tu druhou která se týká obtížností nechává rozlítávat na všechny strany nebo jí nechává viset ve vzduchoprázdnu a "PJi snaž se", tak to fakt neni totéž.
10.11.2020 14:42 - LokiB
sirien píše:
a když máš hru, která má tu vnitřní matematiku rozbitou v základu a věci v ní prostě nefungují aniž bys je nezačal ohybat.


Já tu hru nehrál, četl jsem ji několikrát, ale expert nejsem. Fakt jste si jistý, že ta matematika je rozbitá?
neber to jako relativizaci, ale fakt ve smyslu, jestli "ta hra nemůže fungovat s touhle matematikou" oproti "ta hra se nechová jak bych já očekával od podobné hry".

To, co jsme tu diskutovali dřív, na mě působilo, že to byl spíš výkřik "matematika dovedností je rozbitá", než že by to byl nějaký jasná fakt / důkaz.

Dejte tu jasné příklady, nad kterými se pak pobavíme o tom, že je to rozbité.
Jestli je příkladem rozbitosti:
- okno ve věži 10 metrů nad zemí
- věž je z kamených kvádrů, místy porostlých mechem, spáry nic moc

* Obtížnost bude 8 (a teď vynechme, že v PJ příručce není nic o tom, jak ji nastavit ... to je fail bezpochyby), to stanoví PJ

důsledkem je, že:
: postava s obratností -2 a bez Dovednosti Šplh tam nevyleze nikdy
: postava s obratností 4 a s Dovedností Šplh 4 tam vyleze vždy

Nebo ten probíraný přechod přes úzkou lávku nad propastí (lidně ty samé parametry, jen špl zaměňme za Akrobacii).

Je tohle příklad rozbitosti? nebo jak tu pro DH definuješ tu rozbitost?


Jerson píše:
Ono pokud se v té skupině od začátu nesejdou dvě postavy s rozdílem obratností + potřebná dovednost někde na úrovni 8, tak to asi nějak půjde


A když se najdou, tak je to rozbité proč? Že jedna vždycky a jiná nikdy? Mně tohle samo o sobě nevadí, přihoď něco navíc.
10.11.2020 15:04 - sirien
Loki: já si tím jistý nejsem, protože jsem jí ještě nečetl. Jerson jí četl a zjevně mu to tak přijde. Z toho co jsem četl popsané v diskusích (a to včetně "obhajoby" věci), tak mi přijde, že rozbitá spíš bude.

Můj post nebyl o tom, zda rozbitá je nebo není, ale o logice, podle které se posuzuje ona rozbitost samotná.


LokiB píše:
* Obtížnost bude 8 (a teď vynechme, že v PJ příručce není nic o tom, jak ji nastavit ... to je fail bezpochyby), to stanoví PJ

...nevím, jestli si to přehlédl nebo to jen zarytě ignoruješ, ale to co Jerson od začátku ukazuje je, že tohle stanovení nelze provést tak, aby bylo v rámci jedné hry jedné a té samé skupiny konzistentní a napříč hrou se bude napříč situacemi a - co hůř - házejícími postavami měnit. TO je za mě rozbité.

LokiB píše:
Že jedna vždycky a jiná nikdy? Mně tohle samo o sobě nevadí

Tak "mě to nevadí" se dá plácnout na cokoliv, zvlášť u hry, kterou ani nehraješ.

Otázka zní - komunikuje ta hra, že to takhle funguje a má fungovat? Podle všeho ne. Je to to, jak to má fungovat? Podle všeho - včetně odpovědí autorů - spíš ne. Je to to, co hráči od hry budou očekávat? Podle toho co sami hráči psali k tématu ne - zjevně to už teď vesele hot-fixujou za běhu, protože tohle nechtěj (takže hráčům té hry to zjevně - narozdíl od Tebe - vadí)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10132002830505 secREMOTE_IP: 3.238.87.31