Kultura

ShadoWWW
5.10.2017 14:48
Dostal jsem žádost, abych přeložil videa o Xanatharovi, protože ne všichni zájemci zvládají angličtinu. Jako první zde proto dávám překlad nového videa s černokněžníkovým patronem Nebešťan. V nejbližší době sem hodím i překlady ostatních videí (minulých a postupně i budoucích).
Autorská citace #21
6.10.2017 11:39 - ShadoWWW
LokiB: Máš pravdu. Já jsem v tomto překladu vycházel z dosavadní ankety vedle, kde zatím vede Bohatýr. (Kavalír mu ale těsně sekunduje.) Rytíř je až s odskokem třetí.

Uvidíme, jak to nakonec dopadne. Dám té anketě ještě dva týdny, než ji uzavřu. Důležitý je i kontext, proto taky překládám tato videa.

Jinak je vidět, že v USA to má Cavalier vs. Knight podobně, jako v ČR Zloděj vs. Tulák. ;)
Autorská citace #22
6.10.2017 23:57 - ShadoWWW
BOJOVNÍK - MYSTICKÝ LUČIŠTNÍK

video

Todd Kenreck: Mystičtí lučištníci mohou naplňovat své šípy jedinečným typem magie, který je jen jejich. Mluvil jsem s Mikem Mearlsem o tomto novém oboru, který se objevuje v Xanatharově průvodci vším.

Mike Mearls: Nápad na Mystického lučištníka byl inspirován prestižním povoláním 3. edice. Myšlenkou je, že je to lukostřelec, který může vložit do šípu různé magické účinky, a pak ho po někom vystřelit. Je to docela jednoduché. Nápad, který za tím stojí, není jen dát postavě sesílání kouzel, protože kouzlícího bojovníka už máme v Příručce hráče jako Čaroknechta, takže pokud prostě chcete být bojovník s nějakými kouzly, můžete si ho udělat. Důležité bylo, aby tento obor byl odlišný. Původní prestižní povolání z 3. edice nemělo sesílání kouzel. Způsob, jakým fungovala prestižní povolání, bylo, že jste museli dosáhnout určitých úrovní téměř vždy ve více povoláních a k tomu všechny ostatní věci, takže jste museli mít nějakou schopnost sesílání kouzel. pokud si dobře pamatuji. Buď jste museli mít schopnost sesílání kouzel, nebo bylo mnohem jednodušší vstoupit do prestižního povolání, pokud jste byli kombinací bojovníka a kouzelníka nebo hraničáře a kouzelníka nebo něčeho jiného.

Ale jelikož toto v 5. edici nemáme, můžete si vzít multipovolání, ale my jsme to prostě chtěli udělat jako bojovníka. V podstatě to nahrazuje moc, kterou byste mohli získat z kouzel, těmito umocněnými šípy. Cílem bylo vytvořit jeden šíp pro každou školu magie a pak vám nechat vybrat, kterou školu, které šípy, si chcete osvojit. Je to zaměřené na ty, co chtějí hrát lukostřelce, ale s tímto náznakem velmi, velmi specifického typu magie. Nemáte magii, u které byste museli volit, jestli ji použít na ohnivou kouli,, magickou střelu, nebo nějaký druh úderového účinku ve vašich šípech. Máte jen tyto konkrétní magické šípové účinky, které máte jen vy.

To jsem vždycky rád navrhoval do oborů, když to šlo. Je zřejmé, že pokud dáte někomu sesílání kouzel, má sesílání kouzel. Touto jedinečnou mechanikou se nesnažím nahradit všechna možná sesílání kouzel. Ale líbí se mi ten nápad, že tohle je věc Mystického lučištníka. Nikdo jiný to nedostane a je to magické. Je pro nás v pořádku, když někomu dáme něco, co je magické a není to sesílání kouzel. Díky tomuto přístupu jsme se dostali k této velmi odlišné šípové magii. Pak byste zřejmě očekávali, že ikonicky k tomu budou mít přístup jen elfové, ale my ne... Pokud neexistuje něco, co je spojeno s konkrétním herním světem, kde taková omezení existují, může se stát Mystickým lučištníkem kdokoliv.

Když uvažujete o Xanatharovi v rámci designu, je to také součástí jeho konceptu. Možná jste hráli lukostřelce už několikrát, teď jsme ve čtvrtém roce této edice, a pokud lukostřelce opravdu milujete, možná jste hráli lučištníka, který je bojovníkem, možná jste hráli tuláka, který je lučištníkem, možná jste hráli hraničáře, který je lučištníkem. Toto je další typ lučištníka, kterého můžete hrát a který je velmi odlišný. To bylo dalším prvkem knihy. Pokusit se přijít s obory, které, pokud existuje typ postavy, jenž vám líbí hrát, vám dají nějaké další velmi odlišné varianty dané postavy. Provést změny, vytvořit nové koncepty, které jsou velmi odlišné od toho, co jste viděli dříve, a tak udržet hru svěží.

Jedna z věcí, kterou jsme promýšleli, že když se podíváte na knihu, každý obor, jsou tam skoro všechny obory, ale možná jsme na nějaký zapomněli. Nebo způsob, jakým se kniha tvořila, museli jsme nějak rozmístit ilustrace. Napíšeme knihu, pak vytvoříme rozmístění ilustrací, pak věci vylepšujeme, takže nějaké věci možná musely být zkráceny, aby nezasahovaly do rozmístění ilustrací (a u překladů je to občas taky peklo, pozn. překl.). Nad každým oborem jsme přemýšleli jako nad postavou. Kdo je postava, která představuje toto? Pro Mystického lučištníka jde o elfku lukostřelkyni, ale je to elfka lukostřelkyně, jejíž domovina, nebo nějaká vesnice, byla zničena zeleným drakem, a tak toho zeleného draka loví. Nápadem bylo, že tato magie je nástrojem její pomsty. Že má velmi specifický... Toto je drak, kterého chce sejmout.

Je to neuvěřitelně zručná lukostřelkyně, vždyť je to přece Mystická lukostřelkyně, ale myšlenkou bylo, že je spíš odstřelovač. Víc jako: "Použiji sou magii, abych zabila tuto jednu osobu." To byl takový pocit. Že je jako elitní odstřelovač, ten člověk, který se schovává vzadu, nebo proniká do nepřátelského území, identifikuje hrozbu a porazí ji jednou ranou. Povaha mystických šípů je pomoci postavě, aby toho dosáhla. Pokud máte ve svém tažení cizí postavu Mystického lukostřelce, mohl by být tou postavou. Mohl by být jako vrah, ne? Je to jako elfské pojetí toho, jak by vypadal vrah. Nebo někdo, kdo je tak trochu, ale ne úplně jako tulákův obor Vrah.

Když jsem si představoval Mystického lučištníka, viděl jsem téměř vymahače. Obzvlášť třeba v elfské kultuře. Je to druh role, kterou by měli. Někdo, jehož šípy doručují spravedlnost. Pokud si pamatujete na luk přísahy, kouzelný předmět, tato myšlenka, je to luk a je elfí a odříkáváte přísahu, abyste porazili nepřítele, to jaksi taky staví na podobné myšlence. Ddyž jsem pracoval na tomto oboru, někdo vzadu v mé mysli byla tato věc.

Todd Kenreck: Bylo to dobře přijato i v Odkryté mystice.

Mike Mearls: To jo. Dopadlo to dobře. Ve skutečnosti to bylo legrační, protože v návrhářském týmu k tomu bylo hodně averze: "Proč mu prostě nedáme sesílání kouzel?" Ale bylo to jako, no, když jsme začali pracovat na 5. edici, udělali jsme si určitý výzkum o tom, jaká prestižní povolání se lidem líbila a prestižní povolání Mystický lučištník v 3. edici byl velmi vysoko hodnocený. Byl jeden z nevyšších. To byl důvod k práci. Když jsme pak testovali, myslím, že existoval předpoklad, že "ano, to samozřejmě změníme, abyhom použili kouzla," ale měli jsme velmi dobrou zpětnou vazbu. Lidem se to opravdu líbilo. Myslím, že se lidem líbilo původní pojetí a chtěli, aby zůstalo zachováno.

Co byla Oblíbená duše, nyní však jako čarodějova Božská duše, to byl pravý opak, kde zachování toho, jak to bylo v 3. edici, prostě nemělo smysl, protože byste skončili s prázdnou nádobou, neboť základní herní mechanismy se změnily natolik, že spontánní božští sesilatelé, jak byste je nazvali v 3. edici, prostě v 5. edici neexistují.

Toto byl opak, kde jsme neměli žádné mechaniky, protože byly osobitější. Jenom dosud neexistovaly. Byl to případ, kde jsme byli blíže původnímu designu a vsadili jsme na něj tím, že jsme vytvořili všechny ty unikátní šípy, jeden pro každou školu magie, čímž myslím to působí ještě silnějším dojmem, jako bychom dodali původní koncepci. Působilo to jako bližší tomu, co lidé chtěli vidět, než možná to, co viděli předtím.

Todd Kenreck: Pokud máte zájem o hraní Mystického šejdíře, můžete si tento obor vyzvednout v Xanatharově průvodci vším. Tuto knihu si můžete koupit na dndbeyond.com v odkazu v diskuzi pod videem. Jsem Todd Kenreck. Díky, že se díváte.
Autorská citace #23
7.10.2017 00:07 - LokiB
Takže postupně udělají z 3E prestige classů subclassy běžných povolání? bude i theurg?
jako proč ne ... je to tedy slušný nášup, takhle nahrnout najednou tolik povolání, to jsem přiznám se nečekal. je to tím, že cítí, že po 4 letech hodně lidí potřebuje nový impulz?

elfí snajperka lovící zeleného draka ... tak to bude slušné klišé :)
Autorská citace #24
7.10.2017 00:28 - ShadoWWW
LokiB píše:
elfí snajperka lovící zeleného draka ... tak to bude slušné klišé :)


To jo. ;-)



Autorská citace #25
9.10.2017 18:08 - ShadoWWW
Dnes vyšel Devine Soul Sorcerer. Siriene? ;-)
Autorská citace #26
9.10.2017 18:09 - sirien
Jistě, dneska večer :)
Autorská citace #27
10.10.2017 01:24 - sirien
Tohle překládání do diskusí tady na Kostce působí trochu trapně...

Božská duše.
Autorská citace #28
10.10.2017 01:39 - Log 1=0
Celkem pozoruji, že v těch nových podclassech dochází k určitým překryvům povolání. Ani ne tak mechanicky, jako fluffem. Což je míněno pozitivně, je to dobré pro malé družiny, nebo pro hry co stojí na nějakém jednom tématu. Půjde hrát vyvolené Velkého starého Bunamukiho, aniž by byli všichni klerici. Na druhou stranu, někdy je ten rozdíl těžké uchopit.
Autorská citace #29
10.10.2017 02:18 - sirien
DnD 5e udělala jednu fakt hustou věc, kterou sem nevěřil, že je vůbec možná. A musel sem si sám vytvořit a zahrát pár postav, než mi to došlo.

Umožnila flexibilní tvorbu libovolného konceptu postavy uvnitř C&L systému bez nutnosti multiclassu. Popravdě když se na to dívám teď s odstupem, mám dojem, že multiclass v DnD 5e existuje jen kvůli tomu, že by lidi instinktivně začali brečet, kdyby tam nebyl, ale jinak to je anti-systémovej hack kterej boří eleganci konceptu.

To co sou lidi zvyklý tvořit multiclassem DnD 5e efektivně řeší subclassem. Samozřejmě je snazší popsat pravidla pro multiclass, než vysvětlovat zásady tvorby vyváženého subclassu.

Nicméně vem si bojové magiky. Je to nějaké spektrum na škále Bijec - Magik. Efektivně můžeš kombit multiclassem bijeckou classu s magickou classou a posouvat se výsledkem zleva doprava. Co ale taky můžeš - a DnD 5e to preferuje - je jít subclassama.

Tzn. máš čistého bijce, pak bijce co si nabere nějaké rasy a backgroundy k magii, ale je furt bijec, pak máš Eldritch knighta, pak máš nějakou aktuálně neexistující fighting subclassu wizarda, pak wizarda co má nějaké bojové backgroundy atp. a pak čistého wizarda. Pokryje to celou tu škálu bez multiclassu.


Čímž se vrátím k tématu - ty classy jsou nějaké mechanické šablony které říkají hodně o tom "JAK", ale jen málo o tom "CO". Tzn. můžeš vzít svoje vlastní CO (fluff, koncept) a pak si vybrat classu podle toho JAK to chceš do hry vkládat. Což je dost cool.
Autorská citace #30
10.10.2017 09:46 - LokiB
sirien píše:
To co sou lidi zvyklý tvořit multiclassem DnD 5e efektivně řeší subclassem. Samozřejmě je snazší popsat pravidla pro multiclass, než vysvětlovat zásady tvorby vyváženého subclassu.


Tak rozdíl je v tom, že subclassu musí někdo "oficiálně vytvořit", aby byla akceptovatelná pro mnoho lidí ... kdežto multiclassovat 5 povolání, protože ti to zrovna přijde jako dobrej nápad pro tvoji postavu, může kdykoli kdokoli bez další práce.

Obvyklej problém se subclassama je/byl, že prostě není "přesně to, co bych hráč chtěl". Arcane archer? ok, jo ... ale nemá "přesně ty kouzla, který bych chtěl" ... atd. to je celkem typická situace a ani bych neřekl, že je to chyba hráčů.
Máš nějakou představu o postavě a subclassa ti ji často nedokáže naplnit. Možná to bereš tak, že je to chyba hráče, protože chce od systému něco, co v něm není.

Což není nic proti subclassám. Ve skutečnosti mnoha lidem zapadnou do jejich multiclassů :)
Autorská citace #31
10.10.2017 10:07 - Log 1=0
sirien píše:
mám dojem, že multiclass v DnD 5e existuje jen kvůli tomu, že by lidi instinktivně začali brečet, kdyby tam nebyl,

To už mi připadá jako moc silné tvrzení.
Multiclass je skutečně tou méně elegantní cestou, jak v DnD 5E vystihnout nový koncept. To naprosto souhlasím. Nová subclassa je jistě v jistém smyslu preferovanější. Ale multiclass má oproti tvorbě subclass jednu výhodu. Je univerzální.
Pokud jdu po nějaké vizi, tak ji tím multiclassem vyrobím. A nepotřebuju víc jak tu jednu stránku v PH.
Pro někoho kdo má jen malý vhled do herního designu, to je bezpečnější a méně namáhavá cesta.

Dejme tomu, že chci hrát šermíře-hajzla. Jeho specialitou je boj ve stylu toho souboje z GoT, který jsme tu onehdy rozebírali, nemůžu ho najít. Nakonec jsme nějak skončili u toho, že takový týpek by se dal udělat jako multiclass bojovníka a tuláka. Ale my nechceme multiclass, ale novou subclassu. Jak na to jít?
Nejdřív vybrat, jestli je to spíše pro bojovníka, nebo pro tuláka. Protože u bojovnka by to bylo jen házení tulákových schopností na patřičné levely, a nevíc filozofie boje to je spíše tulácká, budeme dělat tuláka, co je dobrý na blízko.
Na třetím levelu mu dám zdatnost se středními zbrojemi, štíty a vojenskými zbraněmi. K tomu přidám to, že má +1 k maximu životů za level. Efektivně mám už teď tuláka, který může fungovat jako tank družiny a celkem efektivně bojuje i zblízka.
Na deváté mu dám, že může použít zákeřný útok zbraní na blízko, která nemá vlastnost těžká. Tím mu rozšířím repertoár zbraní, které se mu vyplatí používat.
Na třinácté mu dám třeba útok navíc. Nebo zrušení nevýhody na nenápadnost ze zbroje. Nebo oboje.
Na sedmnácté třeba výhodu k útokům, pokud od svého minulého tahu neutrpěl zranění.
Myslím, že to by byl ten archetyp, o jaký mělo jít. A teď je to třeba alespoň zběžné otestovat. Nezastíní to moc nějakou jinou volbu (nemusí být úplně vyvážená, samozřejmě, ale ne moc mimo)? Nebo to není moc slabé? Pak to je třeba trochu upravit.
Jako není to těžké, je to docela zábava vymýšlet... Ale komplikovanost oproti větě kombinuj bojovníka a tuláka je u téhle cesty vyšší.
Autorská citace #32
10.10.2017 10:27 - LokiB
Log: jasně, takhle ten návrh může fungovat.
fakt bych ale neopomíjel tu velkou skupinu lidí, kteří žádné "homebrew" úpravy nechtějí. aby pak za 20 let nemuseli poslouchat v nějaké diskusi poznámky typu: "jo vy jste si vytvořili vlastní subclassy ... say no more ... tak to pak jo, ale to není TO DND 5E, o kterém se já bavím."
Autorská citace #33
10.10.2017 12:04 - York
sirien píše:
Popravdě když se na to dívám teď s odstupem, mám dojem, že multiclass v DnD 5e existuje jen kvůli tomu, že by lidi instinktivně začali brečet, kdyby tam nebyl, ale jinak to je anti-systémovej hack kterej boří eleganci konceptu.


Multiclass je designově čistej koncept v případě, že máš na to systém od začátku stavěnej a máš dobře zvolené základní classy - typicky tak, aby jich byl rozumnej malej počet. Dobrej příklad je třeba "holy trinity":

- fighting man
- spellcaster
- explorer (thief)

To už je dostatečnej základ na to, aby kombinace pokryly drtivou většinu konceptů postav a ten nízkej počet zaručuje, že to zůstane jednoduché a srozumitelné. Přidej k tomu volbu schopností uvnitř classy (tzn. můžeš si vybrat třeba čistě clerická kouzla nebo čistě kouzelnická) a máš skoro stejnou vyjadřovací sílu jako u čistě dovednostního systému.

Když počet class přeleze rozumně malé číslo (řekněme víc než 5), tak už to je celkem jasné znamení, že systém jde spíš směrem přidávání nových class (což je taky zábavné, co si budeme povídat). Sem spadá i subclassování, to je jen úspornější forma téhož (nemusíš celý text psát znovu, základ classy zůstává stejný). S tímhle přístupem je pak multiclassing jasnej designovej antipattern a téměř určitě zkomplikuje game-balancing, protože kvadraticky znásobí počet možností (přesněji m*n, což je ale pořád růst kvadratického řádu), protože u každé nové classy nebo subclassy bude třeba zvažovat možnost, že to hráč zkombinuje s čímkoliv dalším ve hře.
Autorská citace #34
10.10.2017 14:01 - LokiB
York píše:
To už je dostatečnej základ na to, aby kombinace pokryly drtivou většinu konceptů postav


No, dost odvážné tvrzení ... ano, pro koncepty postav z 1E DND ano ... ale určitě ne pro drtivou většinu konceptů postav z různých her, i neDnD.

s tím technickým v posledním odstavci jinak souhlasím
Autorská citace #35
10.10.2017 16:18 - ShadoWWW
Na začátku DnD Next se uvažovalo, že by byla jen čtyři základní povolání a vše by se řešilo jen přes obory. V průběhu testování se ale ukázalo, že je lepší nabídnout stejnou věc různými způsoby. Podobného cíle lze dosáhnout různou kombinací zázemí (background), povolání (class), oborů (subclass) a odborností (feat). Xanathar je jen dalším rozšířením tohoto konceptu. Jistou roli hraje i výběr rasy a podrasy a dle nejnovějších UA se ukazuje, že Wizardi chtějí systém různorodých podras podpořit do budoucna ještě víc.

Proč dělat v systému stejnou věc různě? Jde o složitost. Ke stejnému konceptu se můžete dostat různě složitou cestou. Z hlediska DnD pak tyto různé cesty představují i různé přístupy předchozích edic. Pro fanoušky 2E to bude jiná cesta než pro fanoušky 3E, nebo 4E. Současně to dobře simuluje různé styly hraní různých edic.

Z hlediska fluffu může jít o různé události v příběhu. Pokud jste bojovník, kterého inspiruje ke kouzlení jen krátký románek s kouzelnicí, sáhnete po odbornosti. Pokud si ji vezmete za ženu, třeba sáhnete po Čaroknechtovi. ;) Jste zloděj, co se polepšil? Doteď jste levelovali tuláka, teď šáhnete raději po paladinovi. Jste klerik, který pochybuje o své víře? Svedly vás temnné síly? Vezmete si pár úrovní černokněžníka, načež se zase vrátíte ke svému božstvu a pokračujete v klerikovi. Různé druhy mechanik mohou různě dobře podpořit i příběh vaší postavy.

Mike o tom v době DnD Next napsal článek v sérii Legendy a znalost.
Autorská citace #36
10.10.2017 16:57 - LokiB
ShadoWWW: a máš pocit, že by skutečně jen subclassama šlo docílit kýžené variability? ono zas v těch subclassách toho neměníš "tolik" ... princip zůstává stejný, mění se určitá přidaná hodnota a některé schopnosti.

ShadoWWW píše:
Pro fanoušky 2E to bude jiná cesta než pro fanoušky 3E, nebo 4E. Současně to dobře simuluje různé styly hraní různých edic.


mohl bys to trochu rozvést, jak to myslíš?
Autorská citace #37
10.10.2017 18:17 - sirien
LokiB píše:
Obvyklej problém se subclassama je/byl, že prostě není "přesně to, co bych hráč chtěl"

V 5e fungujou docela jinak a maj pořád poměrně hodně velkou míru vnitřní variability. V podstatě vybíráš classu - subclassu - nastavuješ si subclassu.

York píše:
S tímhle přístupem je pak multiclassing jasnej designovej antipattern a téměř určitě zkomplikuje game-balancing, protože kvadraticky znásobí počet možností (přesněji m*n, což je ale pořád růst kvadratického řádu)

Další příklad matematické slepoty...

...pokud mají classy identickou šablonu (což mají - resp. fakticky mají dvě, popř. tři - non-magic, magic a half/magic) a tato šablona je navržená tak aby dávala dané vnitřní vyvážení, pak dokud jsou classy věrné tomuto vyvážení (tj. žádná se z té šablony neurve) je úplně jedno, kolik těch class budeš mít a multiclass zůstane pořád vyváženej.
Autorská citace #38
10.10.2017 19:43 - ShadoWWW
Hraničář - obor Zabiják netvorů. Překlad bude co nevidět.
Autorská citace #39
10.10.2017 19:49 - LokiB
sirien píše:
V 5e fungujou docela jinak a maj pořád poměrně hodně velkou míru vnitřní variability. V podstatě vybíráš classu - subclassu - nastavuješ si subclassu.


To jo, ale pořád to prostě není o tom, že bys do subclassy dokázal dostat více "hlavních povolání" ... tedy aby skutečně nebyl poteba žádná multiclass. O spojení třeba i tří povolání už vůbec nemluvě.
Já vím, můžeš na to říc, že jde o "smysl toho povolání" a ne o ty mechaniky, a že ten prožitek "hraju barda-warlocka" můžeš dostat i subclassou ... a že nejde o konkrétní schopnosti, mechanicky, ale o pojetí postavy.

Možná se pletu, nejsem expert, ale jak bys v subclasse namodeloval pro šesti levlovou single-class postavu to, co "umí" Warlock 3 / Bard 3? Kde máš někoho, kdo se upsal patronovi a přitom absolvoval danou kolej.
Autorská citace #40
10.10.2017 19:57 - ShadoWWW
LokiB píše:
Možná se pletu, nejsem expert, ale jak bys v subclasse namodeloval pro šesti levlovou single-class postavu to, co "umí" Warlock 3 / Bard 3? Kde máš někoho, kdo se upsal patronovi a přitom absolvoval danou kolej.

Záleží na tom, jakého patrona a jakou kolej máš konkrétně na mysli. A co je smyslem té postavy (tj. proč zrovna tu kolej a toho patrona).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087268829345703 secREMOTE_IP: 3.235.139.122