Kultura

ShadoWWW
7.3.2018 08:12
Pathfinder 2e
Tak je to tady. Paizo vydává veřejný playtest, do kterého se můžete sami zapojit.
Autorská citace #21
3.8.2018 21:59 - Bluesboy
Osobne som nikdy PF nehral, ale ked som si to precital, tak fakt na to nemam chut. Navyse som od kamosov pocul a aj online cital o tom, ako si ludia museli vytvorit dokumenty v exceli na vyssich leveloch pre kazdu situaciu aby vedeli hned aky maju bonus k akemu typu utoku atd.

Problem je s tym, ze DnD 5e sa dari dost dobre - je to ovela jednoduchsi system, ktory je pre novych hracov zrozumitelnejsi a tym padom sa ho aj rychlejsie naucia. Z vlastnej skusenosti to viem ako niekto, kto pred 10-15 rokmi hraval DrD 1.6, plus mam akurat novu skupinu hracov, ktori 14 rokov dozadu skusili 3.5e zoparkrat a 5e sa im paci daleko viacej, a mam aj hraca, ktory kedysi ako pubertak hraval 2e ADnD a ked vysla 3e tak sa mu do toho nechcelo pustat.

Paizo sice vytvorilo PF ako odpoved na 4e, lenze s 3.5e pravidlami adoptovali aj biznis model od WotC - vydas zakladne pravidla, no ale ked si ich kazdy kupi, musis nejako zarabat penaze, tak zacnes pumpovat do obehu nove pravidla a zachvilku zahltis trh az to nikto nechce kupovat kvoli tomu, ze kto sa v tom bude vyznat? Potom ti do toho WotC vyda super novu ediciu a party's over. WotC sami uz zmenili svoj biznis model - nevydavaju tolko pravidiel, lebo pocas playtestu pred 5e im hraci povedali, ze ak by 5e trvala 10 rokov, chcu si kupit maximalne 4 dalsie knihy s pravidlami. Takze WotC sa teraz zameriava daleko viac na pribehy, ktore by si ludia chceli zahrat, nez na nove pravidla.

Paizo su tak trochu v prdeli - ako ste to aj vy tu v diskusii povedali, ak zjednodusia pravidla, preco by ludia proste nezacali radsej hrat 5e? Podla mna PF ma svoje miesto v RPG svete, lenze nepotrebuje na to novu ediciu. Ludia, ktorym sa paci komplexnost a skoro-nekonecna moznost vyvijat postavy uz na to maju PF 1e. Nepotrebuju novu ediciu.

Cely tento playtest pre PF 2e je len o tom, aby sa Paizo a ich hra dostali znovu do povedomia, aby sa o nich rozpravalo v RPG svete - musia v ludoch vzbudit zvedavost, nejak ich bud prilakat naspat, alebo prilakat novych hracov.

Mne sa viac paci DnD 5e lebo ako DM som viac uvolneny pocas hry, ale dufam, ze ludia, ktori hraju PF 1e budu spokojni s 2e, hlavne ak to pojde dalej v tej linii, kde sa ludia baziaci po komplexnosti mozu vyzit.
Autorská citace #22
4.8.2018 00:56 - Aegnor
Bluesboy píše:
Podla mna PF ma svoje miesto v RPG svete, lenze nepotrebuje na to novu ediciu. Ludia, ktorym sa paci komplexnost a skoro-nekonecna moznost vyvijat postavy uz na to maju PF 1e. Nepotrebuju novu ediciu.

S tímhle úplně nesouhlasím. PF 2e může ke spoustě problémů přistupovat elegantněji, s lepším výsledkem, prostě ... vyvinutě. Podívej se na GURPS. 3e je pro hráče, kteří chtějí to, co GURPS nabízí, dostatečně použitelná varianta, ale 4e to prostě zvládá lépe.
Autorská citace #23
4.8.2018 01:32 - Bluesboy
Okej, s tym sa da suhlasit. Dufam, ze sa im podari nieco podobne. Nikto nepotrebuje druhe DnD 5e. Nech radsej zostanu pri komplexnejsej hre.
Autorská citace #24
14.9.2018 08:37 - LokiB
Nechci startovat flamewars, tady je jeden z možných pohledů na srovnání PF2 a DND5E.
Autorská citace #25
14.9.2018 13:10 - Shako
LokiB píše:
Nechci startovat flamewars, tady je jeden z možných pohledů na srovnání PF2 a DND5E.


Robustní mechanické jádro s jasným vysvětlením zní velmi dobře. Otázka je, zda je to fakticky tak dobře zpracované a co se s tím stane po pár rozšiřujících příručkách. Jako protipříklad uvedu 4e/ess, která sice taky měla hromadu označení, keywordů atp. Takže na začátku bylo všechno relativně jasné. Ale později příručky to totálně rozbily - třeba i tím, že podobně pojmenované věci se chovali mechanicky různě. Jestli to pokračuje dál v 5e, tak jsou WotC trošku nepoučitelní... resp. zaměřili se na jiný aspekt a tenhle opět vyignorovali. Takže opět přichází PF, který to pochopili a "opravili"? jako skoro bych nevěřil, že se historie může takhle zopakovat.
Autorská citace #26
14.9.2018 14:16 - sirien
LokiB píše:
Nechci startovat flamewars, tady je jeden z možných pohledů na srovnání PF2 a DND5E.

Nechci startovat flamewars, ale tady chytejte ten hořící dynamit, chtěl si říct? :)


Nejsem si jistej, že to kolega popisuje správně (neznám jiné jeho názory na věci co znám osobně, abych to porovnal) a ani že s ním sdílím představu o významu slov jako je "složitost", "komplexita" atp.

Chápu, co chce o PF2 říct a co se mu na něm líbí, nicméně zrovna příklad s jízdními zvířaty mi přijde jako tvrdé varování, že zatímco se DnD 5e stáhlo zpátky a vsadilo na co největší jednoduchost za cenu ztráty určité mechanické hloubky, tak PF2 se ve snaze se proti DnD vyvážit (v tradici "PF je dobře udělané to druhé DnD které jste v současné edici zrovna nedostali") zašel až trochu příliš daleko.

A to dělení "DMs game" a "player's game"... to by bylo na dlouhou diskusi. A jako velmi intenzivně bych s kolegou nesouhlasil. A jeho přirovnání sou... špatný.

Shako píše:
Otázka je, zda je to fakticky tak dobře zpracované a co se s tím stane po pár rozšiřujících příručkách.

Zejména to druhé. Historická zkušenost je, že hry, které začaly na vysoké úrovni složitosti, se velice záhy zvrhli do naprosto nechutný dekadence - od 2. a 3. edice DnD (o 4. ani nemluvě, to už bylo tak za hranou jak snad nic) přes různé Shadowruny a GURPSy až po nevim co.

Na druhou stranu je otázka, jak moc Paizo vůbec bude chtít nějaký rozvoj dělat. I když k PF1 existuje co vim dost rozšíření, tak důraz Paiza je na adventure path, nikoliv na sourceboocích a navíc teď Wizardi ukázali, že cesta k dlouhodobé prosperitě vede spíš přes malý počet hodně kvalitních a dlouhodobě hodně prodávaných příruček než přes chrlení hromady málo prodávaných věcí.

Shako píše:
Jestli to pokračuje dál v 5e, tak jsou WotC trošku nepoučitelní

Ale vůbec. Big drama kolem toho, že jedna specifická schopnost má v názvu stejné slovo jako jedna obecná mechanika. (Navíc dělá něco... relativně ze stejnýho koše jako ta obecná mechanika, jen jinak.) A kolem toho že profka na věci co dávaj bonus funguje jinak než profka na věci co nedávaj bonus.

Jako ne že by tam neměl trošku point, ale zároveň to je trochu hnidopišský a sou to věci co v reálný hře žádnej problém nedělaj a sou to dost non-issues ve skutečnosti (jako ano, pod lupou to působí trochu neelegantně, ale to je tak všechno).

Shako píše:
Takže opět přichází PF, který to pochopili a "opravili"? jako skoro bych nevěřil, že se historie může takhle zopakovat.

Ne.

Zaprvé PF v minulosti nic neopravil - Wizardi vydali 4e která se svym konceptem brutálně odklonila od DnD tradice a dost lidem tim prolezla krkem a Paizo prostě s PF navázalo na Wizardama opuštěnou 3e, která byla to, co lidi chtěli (a ano, sice jí trochu zbrousili, ale reálně to byla pořád 3e). To se teď stát nemůže, protože 5e je pravý opak 4e - je velmi oblíbená, tak moc, že stáhla hráče co dřív zůstali věrný starším edicím a i dost hráčů Pathfinderu. A Wizardi jí zvládli dodneska ničim nerozbít, což je malej zázrak.

Zadruhé na 5e není moc co opravovat, ten systém je fakt dobrej, funkční a robustní. Má nějaké nedokonalosti, které časem vyplavaly na povrch (Ranger...), ale Wizardi je čestně uznali a v podstatě se za ně omluvili, ale nic z toho nestálo za nějaké větší opravy a mohlo to být ponecháno jak to je jen s varováním že "hej tohle je trochu broken, ale ne až tak moc, jestli se vám to líbí tak vám to brát nebudeme, ale jen jako abyste věděli a nedivili se". Ostatně jak je zmíněno vedle, touhle dobou už u 3e byla 3.5e a u 4e už byly Essentials, 5e dál stojí tak jak jí napsali.

To je pro Paizo samozřejmě problém, protože Paizo vyrostlo do slávy šplhánim po zmítající se Wizardí mrtvole. Když Mike na Wizardy castnul resurrection, tak Paizo spadlo a protože DnD 5e je tak dobrý, tak najednou zjistili, že pro PF nezbejvá moc prostor. Plus se jim i PF začal trochu zabordelovat.

Teď po letech když už sme 5e konečně naplno prozkoumali vyšlo najevo, že tam je skutečně menší mechanická hloubka. Což bylo něco co se vědělo už od začátku, ale bylo to vítáno jako osvěžující změna (protože 4e sucks!) - teď se začíná ukazovat, že ta hloubka je pro některé hráče (zejm. fandy kombení z 3e) možná až moc mělká a Paizo větří svojí (možná jedinou) příležitost dostat se zpátky do hry tím, že by natáhlo "hardcore gamery" právě skrze systém který bude mít výrazně větší hloubku než 5e, ale přitom bude mít (oproti 3e atp.) její moderní "čistotu a přehlednost".

Tj. nejde o opravování, spíš o zoufalý (...což neznamená že nemůže být kvalitní přínosný) pokus najít nějakou díru na trhu kterou 5e nepokrylo a vejít se do ní.
Autorská citace #27
14.9.2018 14:19 - LokiB
Shako: nevím, jestli a jak moc je PF2.0 napravováním chyb 5E.
PF byl DnD 3.75, tedy vlastně odpověď na to, že WoTC chtělo 4E a už dál nechtělo 3.5E, která ale měla masivní základnu fanoušku.

Mně to přišlo, že s PF2 si PAIZO chce určitě částečně odpovědět na 5E ... ale asi ani oni sami nevěří, že by to mohlo nějak 5E ohrozit. Spíš zkoušejí vyvinou "svůj systém", aniž by sebou táhli historii DnD 3.5.
Ale tak to je můj pocit.
Mě to při čtení mco nevzalo, protože mi to přišlo složitější, než kolik jsem tomu chtěl věnovat času, abych promýšlel, jaké má co důsledky a jak se mi to líbí.
Autorská citace #28
14.9.2018 14:52 - LokiB
sirien: Mně pak už přišlo, že k PF bylo více doplňujících příruček, než druhdy k 3.5E :)

jejich pokus o "nový systém" mi snad ani nepřijde zoufalý ... prostě si to chtějí zkusit. já jim fandím, že to udělají tak, aby to lidi zaujalo, i když pro mě to zrovna teď tedy není.

Edit: ad dynamit ... bych to tak vyhroceně neviděl. Vím, že 5E tu má dost příznivců a sám ho mám za povedený systém. Je mi ale jasný, že prostě mezi hráčema je nemálo těch, kteří chtějí něco jiného, ještě "komplexnějšího", ještě "učesanějšího" ... nebo to je jedno, jak tomu budeme říkat.
osobně si myslím, že publika pro PF2 není mnoho ... ale mohlo by jim to stačit. Se uvidí.
Autorská citace #29
14.9.2018 15:47 - sirien
LokiB píše:
jejich pokus o "nový systém" mi snad ani nepřijde zoufalý

jako já se teď Paizu nějakou dobu nevěnoval, tak nevim, jak přesně na tom sou, nicméně v době "vrcholu" 4e byli s PF brutálně rozjetý a těsně před koncem 4e (už po ohlášení a snad během finálních playtestů DnD 5e) se poprvé v historii RPG scény stalo, že DnD přestalo být market leaderem. Ta pozice asi na půl roku (čtvrt? tři čtvrtě?) propadla Pathfinderu. Hráčská základna PF byla dost možná v ten moment už i větší než hráčská základně DnD - minimálně než hráčská základna aktuální 4. edice (která v té době už začala z části odcházet k nově vyšlé 13th Age). Paizo bylo v ten moment naboostěný jak sviň - PF byl nadupanej a na koni, do toho jim jely ve velkym Adventure Path, měli super jméno v komunitě... Zašlo to dokonce tak daleko, že v jejich novoročním veřejném vyjádření padaly hlášky jako že "jsou hrdí na to že se PF stal #1, ale že si jsou i vědomi související odpovědnosti vůči komunitě zejména ve vztahu k tomu že se z PF tím pádem stane i hlavní entry game" atp. Paizo bylo fakt našlápnutý na to hodit Wizardy za sebe a postavit se na jejich místo s Pathfinderem jako nejoblíbenějším a nejprodávanějším RPGčkem (se všemi souvisejícími benefity jako prodejnost modulů a rozmach Adventure path a případné licencování...)

Pak o půl roku pozdějc přišlo DnD 5e a vzalo PF všechen vítr z plachet - prodejnost 5e prorazila stropem a překonala všechny dřívější edice, jeho oblíbenost takřka obratem vyšplhala do závratnejch vejšek - popravdě to je nejspíš nejoblíbenější a nejrespektovanější edice DnD od dob té úplně první. Hráči dřívějších edic (zejm. ADnD) se stáhli k 5e a stáhlo se tam i hromada hráčů PF. Prodejnost PF šla závratně dolu, hranost PF propadla DnD 5e a to zejména na online platformách (Roll20, FG) - spolu s tím Paizo ztratilo i velkej potenciál na licencování, na kterej se tak těšili a všechny produkty šly nově primárně opět za Wizardama. Wizardi vzali předbíhající Paizo za límeček a mrštili s nim kamsi zpátky do kouta.

O pár let později se na to Paizo pokusilo zareagovat vydáním Starfinderu... ale kde je tomu konec. Pak když tohle selhalo tak letos ohlásili vydání PF 2e... a popravdě ohlas byl minimální, většinu pozoronosti v tomhle směru vytvořila jen primární propagace Paiza.

Před nějakými 5-4 lety bylo Paizo na vrcholu scény a bylo krátce market leader - od té doby o něm vlastně nic moc neslyšíš, jeho největší produkt zapadnul do ztracena a jeho nový velký produkt je kdesi ve stínu 5e, vůči níž se opět snaží pouze vymezit v prostoru, kterej 5e moc nepokryla.


Ten propad je podle mě naprosto očividnej a v porovnání s tím, kde Paizo bylo, to je prostě tak trochu zoufale působí.

Ale jak sem psal, není to nutně nějak špatné hodnocení věci, spíš trochu smutné a PF2 určitě může být kvalitní hra a může být přínosná a obohatit scénu o systém, který tu teď chybí (moderní a elegantní, ale mechanicky hlubší bratříček 5e - proč ne). Ostatně technicky za tenhle stav Paizo ani nemůže (možná jen dávali moc kreditu sobě za úspěchy které stály spíš na tehdejším zoufalství a neschopnosti Wizardů, ale to by bylo vcelku pochopitelný) a neni to jejich chyba - že 5e bude takovej buldozer fakt čekat nemohli (nikdo to nečekal) a asi nemohli dělat nic moc lepšího, než dělali.

Fakt ale je, že Paizo potřebuje nějakou viditelnou a silnou vlajkovou loď. Původní Pathfinder to už bohužel neni a Starfinder se tím fakt nestal. Pokud jim selže i PF2, tak se bojím, že to s nimi pude postupně hodně dolu, takže v tomhle smyslu PF2 tak trochu zoufalej je.
Autorská citace #30
14.9.2018 18:07 - LokiB
Tak já nikdy nebral PF moc jako "produkt PAIZO" ... ve smyslu, že by to byl jejich systém.
Přiznám se, že jsem jejich vyjádření v tomhle smyslu nesledoval a ani nesleduju. Měl jsem pocit, že tak jako v dané době vyslyšeli volání hráčů a pak to kolem toho celkem rozjeli.

Debaty o tom, proč komu přijde 5E tak dobrý jsme tu už měli. Rád jsem si ho zahrál, nemám proti němu nic, ale zas takovej vodvaz, jakej kolem toho je hype, to mi nepřijde. Co jsme přešli na SW, tak mi DnD ani moc nechybí.
Že k tomu maj dobrej marketing a že dneska RPGčka hrajou i lidi při penězích, kteří nemají problém kupovat materiály ve velkém ... budiž jim to přáno.

Ve velkej úspěch PF2 nevěřím, jejích cílovka je výrazně méně početná než ta u 5E. Ale svoje místo by si mohl najít. Uvidíme.
Autorská citace #31
14.9.2018 19:29 - sirien
LokiB píše:
Debaty o tom, proč komu přijde 5E tak dobrý jsme tu už měli.

co to má s timhle co společnýho? Jak to přijde Tobě nebo mě je docela jedno, já sem teď psal jak to bylo přijaté plošně (co do recenzí, komunitního ohlasu, procentních změn hraných systémů na různých webech, prodejnosti původních i navazujících knih atd.)

Jinak já osobně doufám, že se PF2 podaří a že s nim Paizo kus trhu zase urve zpátky. Zaprvé myslim, že si to Paizo tak nějak zaslouží (jejich aktivity držely komunitu DnDčkařů při životě, když se na ní Wizardi pokoušeli provést euthanazii...), zadruhé mám za to, že příliš silná a jistá pozice jednoho systému bez vážnější konkurence neni úplně prospěšná pro RPG scénu jako celek.
Autorská citace #32
14.9.2018 23:31 - Mnauk
sirien píše:
Má nějaké nedokonalosti, které časem vyplavaly na povrch (Ranger...),

Sry ze rusim vase kruhy, ale co je na nem spatne? Je to trochu mimo, tak klidne odpoved do 5e. Diky.
Autorská citace #33
15.9.2018 13:47 - sirien
Odpovědi máš tady :)
Autorská citace #34
17.9.2018 14:19 - ShadoWWW
Zamýšlel se už někdo na překladu Pathfinder 2 do češtiny? Možná by teď byl vhodný okamžik začít pracovat na překladovém klíči.

Je podle vás ancestry spíš rod, původ, nebo ještě něco jiného (rasa ;))?
Autorská citace #35
17.9.2018 14:48 - Elgard
ShadoWWW píše:
Je podle vás ancestry spíš rod, původ, nebo ještě něco jiného (rasa ;))?


V českém významu imo rod. Už jen z toho důvodu, že máš hodně odvozených slov jako ancestral, kam se původ nebo rasa naprosto nehodí a rod tak nějak ujde :-)
Autorská citace #36
17.9.2018 15:09 - LokiB
Chápu, že se vám třeba "zděděné" k ancestral moc nelíbí :)

Je si myslím, že se v češtině se nepodaří vždy kopírovat angličtinu tak, aby, jako v případě ancestry / ancestral bylo i české slovo se stejným základem, a ne třeba původ / zděděné.
U rod /rodové to zrovna nevadí, ale některá slova vhodně v češtině neohneme.
Autorská citace #37
17.9.2018 15:18 - Elgard
Tak ono zděděné je nepřesný pojem, protože aby to spadalo do ancestral, muselo by to být zděděné po předcích, ne odjinud, protože význam ancestry/al je právě navázaný na předky. To už spíš dědičné.

Jinak souhlas, ty jazyky jsou prostě oba jiný i systémově.
Autorská citace #38
17.9.2018 18:47 - Šaman
V určitých situacích bych to přeložil jako "odkaz předků". Jindy jako "rodové <něco>". Možná i ten původ se občas dá použít, ale jen v úzkém významu ("pamatuj na svůj původ", ale ne "tenhle bojový styl má původ u trpaslíků").
Rasa, ani druh ne.
Autorská citace #39
18.9.2018 09:03 - Vojtěch
Kde je Starfinderu konec? Myslíš jak zvedli kvůli dobrým prodejům frekvenci vydávání Starfinder Adventure Path z 1x za dva měsíce na 1x měsíčně?
Autorská citace #40
18.9.2018 13:43 - sirien
Na Roll20 co vim nepotkal ani 1. desítku, hraje ho pod 2% lidí. Což je horší výsledek než maj Shadowruny nebo SW. Dokonce i WoDčka (před V5) a plošně hatovaná 4e byly vejš.

(A to je ještě štěstí že ten žebříček na kterej koukám je seřazenej podle počtu hranejch her a ne podle počtu hráčů - tam by byl až na nějakym 24. místě. Se 3 nebo 4 hrama co by mu velmi těsně dejchaly na záda, takže možná by bylo fér říct na 22-28 místě.)

Jako možná to má slušnou prodejnost na to aby to uživilo Adventure Path, ale takhle si osobně moc úspěšnou hru studia který aspirovalo na market leadera nepředstavuju. Nemluvě o tom že sem zahlíd i dohady o tom že Starfinder Paizu slouží i jako testovací pískoviště pro nějaké jiné prodejní koncepty vč. typově odlišných adventure path řad, takže může být i možné že tam věci nejsou nutně řízeny čistě ziskovou logikou a něco tam může být i ztrátové.


Jako já neřikám, že je Starfinder na umření, jen řikám, že na Starfinderu si Paizo další budoucnost fakt nepostaví.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18062305450439 secREMOTE_IP: 54.225.59.14