Kultura

ShadoWWW
7.3.2018 08:12
Pathfinder 2e
Tak je to tady. Paizo vydává veřejný playtest, do kterého se můžete sami zapojit.
Autorská citace #61
15.1.2019 20:41 - ShadoWWW
Po několika iteracích skončil veřejný playtest a nyní autoři pracují na finální verzi, která má vyjít na letošním Gen Conu.

Zajímalo mě, jak si vede. Bohužel... ne moc dobře. Obecně je prý těžké najít konsenzus, respektive dostatek spoluhráčů, kterým by se líbil. Je to prý hodně odlišné od Pathfinderu 1E i DnD 5E, respektive od 5E ještě o hodně víc. Snaží se zacelit některé největší díry PF1, a dokonce má i pár nových dobrých nápadů, ale celkově se bojí do toho systému říznout a pokusit se o nějakou celkově promyšlenější rekonstrukci.

Obecně převládá názor, že nějaké hráče PF1 si to nejspíš najde, ale nic masivního, a hráče 5E to s největší pravděpodobností nepřetáhne asi vůbec.

Celkově je názor něco mezi vlažně neutrálním po negativní, blíže k tomu neutrálnímu. Nevyvolává u RPG komunity tak zásadní odpor jako 4E, to rozhodně ne, ale na to, že jde o vlajkovou loď Paiza a druhé nejhranější RPG, je to bída.

Uvidíme za pár měsíců, jak to dopadne, jestli ještě nějak nepřekvapí, ale z toho, co bylo vidět v průběhu playtestu, jde vesměs o zklamání.
Autorská citace #62
15.1.2019 20:47 - ShadoWWW
Dosavadní výsledek je takový, jakého se někteří obávali u playtestu 5E. Že ve snaze zavděčit se všem se nezavděčí nikomu. A že komunitu jako takovou roztříští, než aby ji zvětšil.
Autorská citace #63
15.1.2019 21:02 - LokiB
ShadoWWW píše:
Snaží se zacelit některé největší díry PF1, a dokonce má i pár nových dobrých nápadů, ale celkově se bojí do toho systému říznout a pokusit se o nějakou celkově promyšlenější rekonstrukci.


Co je tím asi myšleno?
Mně přišlo, že do toho řízli celkem zásadně.
Autorská citace #64
15.1.2019 21:05 - ShadoWWW
To ti neřeknu, protože nemám tu zkušenost a PF1 i playtest PF2 jsem viděl jen z rychlíku. Na fórech o tom mluví lidi dost obecně, nebo mi to tak přijde.
Autorská citace #65
15.1.2019 21:15 - ShadoWWW
Když nad tím ještě přemýšlím, jako máš pravdu. Řízli do toho zásadně, ale tím špatným způsobem. Ne tak, aby tu hru vzala komunita za vlastní. Kouzlo úspěšné nové edice je o tomto: Hráči hrají hru (starou edici) nějakým způsobem. Herní mechanismy by jim v tom měly pomáhat, ale zpravidla se ukazuje, že tu a tam jim v tom překáží (což je pak identifikováno jako chyby). Nová edice by měla hráčům lépe pomáhat v tom způsobu hraní, buď zalepením děr (pak je to obvykle nějaká "půltá" edice), nebo větším re-designem, ale neměla by nastolovat jiný styl hraní, který je hráčům cizí, nebo ten styl podporovat hůře než ta předchozí verze. A to se asi stalo tady. Bonus samozřejmě je, když ta nová hra dokáže i lépe přitáhnout nové hráče. Ale stávající hry se obvykle z pochopitelných důvodů víc opírají o síťovou externalitu stávající komunity než o přímé lovení nových hráčů (na rozdíl od her nových).
Autorská citace #66
15.1.2019 21:28 - LokiB
ShadoWWW píše:
protože nemám tu zkušenost a PF1


PF1 je fakt na hraní stejné jako DnD 3.5E, s tím, že pravidlově upravily některé věci, které dělaly v DnD už moc velký bordel. Ale přišlo mi, že se to hraje skoro stejně (hráli jsme v tom asi dvě kampaně).

PF2 z té bety, co jsem pročítal, ale nehrál, jsem měl pocit, že se to najednou hraje úplně jinak ... jako bys k tomu potřeboval aplikaci, aby ses neztratil. A to ne jen proto, že je to nové.

Mně tedy nevadilo ani to DnD 3.5E, jen se chtělo umět ve skupině domluvit, jak a co se bude používat.
Lidi akorát nechtěli 4E (které mi v některých pocitech PF2 připomíná ... třeba striktní strukturou jak z příručky k nějaké aplikaci)
Autorská citace #67
15.1.2019 21:41 - York
ShadoWWW píše:
Hráči hrají hru (starou edici) nějakým způsobem. Herní mechanismy by jim v tom měly pomáhat, ale zpravidla se ukazuje, že tu a tam jim v tom překáží (což je pak identifikováno jako chyby). Nová edice by měla hráčům lépe pomáhat v tom způsobu hraní, buď zalepením děr (pak je to obvykle nějaká "půltá" edice), nebo větším re-designem, ale neměla by nastolovat jiný styl hraní, který je hráčům cizí, nebo ten styl podporovat hůře než ta předchozí verze.


Tohle se dá možná říct o Pathfinderu, kterej má zatím jen jednu edici, ale u starších her s více různými edicemi, natož více různými hrami pod stejnou značkou (ehm, ehm :-)) to tak jednoduchý není. Co edice to různej styl hry - někdy je i víc stylů hry pod jednou edicí. Ve výsledku si musíš buď něco vybrat, nebo se zkusit zavděčit všem...

(Autoři 5e se původně tvářili, jako že se chce zavděčit všem, ale ve skutečnosti šli spíš cestou jednoho stylu, kterej se pokusili podporovat co nejlíp.)
Autorská citace #68
15.1.2019 22:45 - sirien
ShadoWWW píše:
Kouzlo úspěšné nové edice je o tomto:

To je zaprvé hodně redukcionistické a zadruhé troufnu si říct chybné vidění věci. Z tohodle pohledu je nová edice "broušením" té původní. To je zajisté přístup u některých her (GURPS... u DnD přechod 3.0 na 3.5)

U DnDčkové rodiny je to ale spíš hodně o tom že existuje nějaká nejasná abstraktní představa toho, jak má hra fungovat (jednoduše řečeno, samozřejmě se to dá vydefinovat nějakou sadou preferencí, obsahu, zaměření... všechno to sou ale kategorie dost soft věcí) a pak se tvoří mechaniky jimiž se to snaží vystihnout.

Ve skutečnosti si troufnu říct, že 5e nastoluje diametrálně jiný styl hraní než předchozí DnD edice - např. míra gamismu a význam optimalizací tam velmi výrazně poklesly (oproti 4e brutálně, oproti 3e dost citelně). Je otázka jak moc to je Jobs paradigm (users don't know what they want until we deliver it), jak moc to je posun preferencí hráčské komunity v čase (5e hitnula přesně to kam se komunita posunula a možná jí i trochu "nadeběhla") a jak moc to je tím že předchozí edice DnD ve skutečnsoti mechanicky nedodávaly to, co slibovaly a co od nich hráči chtěli. Tak nebo onak určitě neplatí, že by 5e "zbrousila" něco co by byly jen nedostatky nebo chyby předchozích edic.

Otázka je jak moc je o něco takového poptávka u Pathfinderu. Osobně mám za to že co do velkého úspěchu byl ten projekt odsouzený k neúspěchu už od začátku - část hráčů odešla k 5e a už se nevrátí (ta hra je příliš dobrá a trefuje to co chtějí) a část hráčů nechce žádnou novou edici, jen trochu zapatchovanou starou (možná ořezanou o balast nekonečna modulů) - vytvořit něco co skutečně natáhne hromadu nových hráčů by chtělo skutečně geniální hit, protože prostor epic fantasy C&L systémů je momentálně dost uzurpovanej a rozebranej.

York píše:
(Autoři 5e se původně tvářili, jako že se chce zavděčit všem, ale ve skutečnosti šli spíš cestou jednoho stylu, kterej se pokusili podporovat co nejlíp.)

To taky neni úplně pravda. Míra modovatelnosti a house-rule přívětivosti 5e je taky jedna z největších ever a ta hra je přímo designovaná tak aby šla snadno doupravit a hrát "starými styly".

Že 5e prosazuje i nějaký vlastní nový koncept který dřívější edice neměly, i když se o tom snaží spíš mlčet a propagovat to předchozí (nebo to tak aspoň bylo z kraje, s Mercerem a dalšími už to tak spíš není) je samozřejmě pravda.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1788010597229 secREMOTE_IP: 54.197.24.206