Kultura

York
12.3.2018 11:54
Historie online RPG komunit
Časová osa
.
.

V šeru dávných věků
1992-1997: FidoNet (kolující útržky pravidel)
90. léta: mailová konference o Shadowrunu
1994-2000: mailová konference o DrD hostovaná z technické univerzity Košice

Diskusní servery
1995-2017: mageo.cz (DrD)
od 1999: www.cyberspace.cz
od 2001: www.okoun.cz
od 2001: www.hofyland.cz
od 2001: www.nyx.cz
od 2001: www.lopuch.cz

Specializované RPG weby
2000-2005: Stín rytíře (obsah převeden na d20.cz)
2000-2005: Oko baziliška (obsah převeden na d20.cz)
2001-2005: CzechDnD (předchůdce RPG fóra)
od 2002: www.rpgforum.cz (původně fórum portálu CzechDnD)
od 2005: www.d20.cz (nástupce CzechDnD, navazuje na Stín rytíře a Oko baziliška)

od 2001: www.dracidoupe.cz (DrD)
od 2001: drd.cz (DrD)

od 2005: www.sigil.cz (původně server o PC hrách série Baldur's Gate a Icewind Dale)

Online hraní
od 2002: www.aragorn.cz (DrD)
od 2002: www.abarin.cz (DrD)
od 2003: www.andor.cz (DrD)


Chybí informace:
CoM? PbN? Facebook?
Autorská citace #21
13.3.2018 14:27 - York
...Hej, přece by sem někdo nedával to velký červený tlačítko, kdyby nechtěl, aby ho lidi mačkali, ne? Co se může stát?
Autorská citace #22
13.3.2018 15:04 - Ebon Hand
Ještě vzpomínám na Vlasákův Sigil.cz o Planescapeu.
Autorská citace #23
13.3.2018 17:22 - sirien
Kostka byla spuštěna v roce 2005 (někdy na přelomu léta a podzimu, přesné datum se už nepodařilo dohledat)

To bylo zároveň cca datum ukončení Basilisk's eye a Stínu rytíře. Což sou dva weby, které byly předtím nezávislé, takže není fér je házet do jedné položky (o nic víc než např. všechny různé diskusáky)
Autorská citace #24
3.4.2018 12:58 - York
Zkusím to ještě jednou bumpnout: Máte někdo přehled o RPGčkových stránkách/diskusích na Facebooku? Můžete je sem, prosím, liknout, jestli to teda vůbec jde?

edit: V seznamu přidán sigil.cz, doplněna datace Kostky, Stín rytíře a Oko baziliška rozděleny na samostatné řádky.
Autorská citace #25
3.4.2018 14:10 - sirien
Stín Rytíře i Basilisk's eye ukončily svou činnost v roce 2005 (se vznikem Kostky, což tam je možná dobré zmínit, jakože se nevypařily, jejich obsah i původní návštěvníci plynule přešli sem)


U FB bude dost soukromých a polo-soukromých skupin a hlavně tam narazíš na problém toho co vlastně považovat za RPG skupinu / stránku popř. jak moc tam je nějaká stránka "nezávislá".

Ohledně té nezávislosti: Kostka má FB profil, Mytago má FB profil, Příběhy Impéria mají FB profil a dokonce tam mají vlastní komunitu pokud vim, GameCon má profil a vlastní komunitu... jak moc se tyhle věci počítaj, když Kostka existuje sama o sobě, Mytago to tam má jen jako promo, Příběhy mají i vlastní web a domácí půdu mají na RPG F a GameCon komunita je smíšená a centrovaná kolem té akce (i když tam občas běhají i RPG novinky a věci k mDrD a LKD...) Podobně se samozřejmě můžeš ptát u Asterionu, nejspíš u Tarie, určitě u Taurilu... Hrdinové fantasy atd. atd.

Ohledně té definice - některé RPG stránky míchaj dohromady RPG a larpy, některé jedou PbP, jiné ne, některé se budou věnovat i Jersonově kolaborativní twilight fanfikci (a okolo bude chodit Jerson a bude tvrdit, že to rozhodně je PbP RPG, zatímco Sirien se mu za to bude nadosmrti smát, protože jako fakt neni...)
Autorská citace #26
3.4.2018 18:07 - Haplo
Nevím nakolik to bude redundantní, ale jak se koukám do hlavičky fóra, tak tam nevidím drd.cz. Víc informací ale nevím. Jako malý jsem tam měl účet a občas koukal na příspěvky a sem tam něco napsal. Nějaký pozadí či hlubší informace o tom však nevím.
Autorská citace #27
3.4.2018 18:33 - York
Haplo píše:
Nevím nakolik to bude redundantní, ale jak se koukám do hlavičky fóra, tak tam nevidím drd.cz.


Měl jsem za to, že jsem ho tam dával. Asi ho v nestřežené chvíli odnesl nějakej šotek ;-)

Každopádně napraveno, díky za upozornění.
Autorská citace #28
4.4.2018 07:37 - Jerson
S komunitou na FB bude problém, přesněji tahle plechovka červů je mnohem větší, než by se zdálo. Já žádnou historii nepamatuju, na FB hraju teprve tři roky, nicméně když jsem se spoluhráček ptal na jejich zkušenosti a jak se k tomu vůbec dostaly, tak část z nich hraje na FB už deset let, a většina bere FB jako rychlou bokovku k jinému hernímu portálu, na kterém dříve hrávaly víc. A tyhle herní portály jsou o dost starší než FB komunita, část z nich začala někdy okolo roku 2001 a další se přidávaly v následujících letech. Netuším, kolik takových herních portálů je, ale v současné době to nejspíše budou stovky aktivních a i okolo roku 2005 to budou nejspíše desítky. Zkouším sehnat kontakt na jednu skupinu, která vytvořila jeden z nejstarších portálů, na které jsem při zpovídání spoluhráčů narazil.

sirien píše:
některé se budou věnovat i Jersonově kolaborativní twilight fanfikci (a okolo bude chodit Jerson a bude tvrdit, že to rozhodně je PbP RPG, zatímco Sirien se mu za to bude nadosmrti smát, protože jako fakt neni...)

Klidně se směj, ale zadefinuj mi RPG, abychom se tedy mohli bavit o tom, co ještě je a co už není RPG.
Na netu hraju RPG od roku 2001,v roce 2002 jsem přišel na Abarin, což byl regulérní Dračák převedený na net - a jak se ukázalo, tak v tomto smyslu vůbec nefungoval, přesněji každá hra skončila v prvním souboji, kdy se ukázala těžkopádnost a nudnost celého DrD soubojáku. Takže část skupin začala hrát tak, že prostě vypustili pravidla pro souboje, následně vypustili pravidla pro ověřování mechanik a pak i číselná pravidla pro tvorbu postav.
Takže když mi položíš prst na nějakou pomyslnou linii a řekneš "Tady odsud to není RPG", můžeme další debatu zjednodušit - až si vysvětlíme hraniční případy na obou stranách tohoto bodu.
Autorská citace #29
4.4.2018 10:07 - Colombo
Ty Jersone, ty děláš něco hodně aplikovaného, že?

Píše:
Dračák převedený na net - a jak se ukázalo, tak v tomto smyslu vůbec nefungoval, přesněji každá hra skončila v prvním souboji, kdy se ukázala těžkopádnost a nudnost celého DrD soubojáku. Takže část skupin začala hrát tak, že prostě vypustili pravidla pro souboje, následně vypustili pravidla pro ověřování mechanik a pak i číselná pravidla pro tvorbu postav.


tzn. dračák, kde ani jedno pravidlo není podle původních dračákovských pravidel je pořád dračák? Bo ukaž mi tu linii, kde se z dračáku přestává stávat dračák

Čekal sem od tebe víc Jersone. Že ty si nikdy neslyšel o Theseově lodi nebo evoluci?
Autorská citace #30
4.4.2018 10:38 - sirien
Jerson píše:
Klidně se směj, ale zadefinuj mi RPG, abychom se tedy mohli bavit o tom, co ještě je a co už není RPG.

V minulosti sem Ti to už několikrát napsal, ale klidně to zopakuju. To sousloví PnP RPG má tři části: PnP, RP a G.

PnP odkazuje na kolaborativní proces tvorby v prostoru sdílené imaginace vyprávěním (to sousloví je odkaz k prostředkům hry které to doprovází, ale to rozlišení je právě o tomhle - oproti například PC RPG, MMO RPG atd.)

RP odkazuje na roleplaying ve smyslu toho jakými prostředky a z jaké perspektivy hráč ke hře přistupuje a částečně i k roli postavy v oné hře - jde o hru z pozice postavy, resp. skrze úhel pohledu dané postavy atp. (tady je nějaká diskuse ohledně rozlišení "stances" a následně další diskuse ohledně toho kde je hranice mezi roleplaying games a storytelling games, resp. storygames; to je typově a i kontextově dost podobná hádka jako ta naše, ale na jiné téma, takže to tu teď nechám stranou) a o hru kdy se vytváří nějaký rozsáhlejší příběh té postavy.

G odkazuje k hernímu, resp. gamistickému elementu těch her. Historicky to bylo vázané skutečně k nějaké taktické / strategické a povšechně bojové stránce, časem se to zobecnilo k tomu že o vývoji příběhu a mnohdy i rozhodnutích postav rozhodují "kostky". Uvozovky, protože nemusí jít nutně o kostky ale prostě o nějaký element který není pro hráče celkově předvídatelný a který může urvat věci do směru který je mimo kontrolu (což splňují i karma mechaniky, stačí když jsou rozhozené mezi hráče takže efektivně není možné předvídat jejich užití)


Rozdíl mezi PbP PnP RPG a tím co čím se Ty bavíš na FB je právě ta naprostá absence toho "G". Dokud o tom, jestli hluboký pohled do Edwardových* očí dotyčnou okouzlil či neokouzlil bude rozhodovat jen nějaký vyprávěcí konsenzus mezi vypravěči, tak prostě sorry.

* pun intended

Jerson píše:
na FB hraju teprve tři roky

ale - viz výše - něco trochu jiného než o čem tu je řeč, že.

Jerson píše:
když jsem se spoluhráček

...těch jiných her.
Autorská citace #31
4.4.2018 10:48 - Quentin
Píše:
Rozdíl mezi PbP PnP RPG a tím co čím se Ty bavíš na FB je právě ta naprostá absence toho "G". Dokud o tom, jestli hluboký pohled do Edwardových* očí dotyčnou okouzlil či neokouzlil bude rozhodovat jen nějaký vyprávěcí konsenzus mezi vypravěči, tak prostě sorry.

Tohle je zvláštní, protože odnd tak skoro funguje taky, a přitom je gamey as fuck :D
Autorská citace #32
4.4.2018 10:58 - sirien
Quentin: má hluboká omluva, měl sem být ještě specifičtější.

Zvolený příklad a jeho formulace byly založený na tom, o co v těhle FB collaborative-fan-fic hrách jde, s přidanou jízlivostí toho jména navíc. Podstatou věci nebylo že by se G vztahovalo nutně k samotnému rozhodování či prožívání postavy nebo k sociálním vztahům, ale že se G vztahuje k tomu o čem hra je - což se samozřejmě bude různě lišit podle preferencí skupiny i podle toho na jaké preference ten který herní systém cílí a v nějakých oDnD nebo classic 5e hrách se to bude vztahovat k něčemu jinému než třeba u WoD a to se zas bude vztahovat k něčemu jinému než u Fate, DrDII a tak podobně.
Autorská citace #33
4.4.2018 11:17 - Jerson
Colombo píše:
ukaž mi tu linii, kde se z dračáku přestává stávat dračák

Já ji ukázat neumím. Lidé tomu stále říkali Dračák a brali to jako Dračák (derivát DrD), i když to nemělo s původním DrD nic společného. Já právě ten prst položit neumím.

Colombo píše:
Že ty si nikdy neslyšel o Theseově lodi nebo evoluci?

Mohl bys přestat klást takové nejasné otázky a napsat přímo, co tím chceš říct?


sirien píše:
G odkazuje k hernímu, resp. gamistickému elementu těch her. Historicky to bylo vázané skutečně k nějaké taktické / strategické a povšechně bojové stránce, časem se to zobecnilo k tomu že o vývoji příběhu a mnohdy i rozhodnutích postav rozhodují "kostky". Uvozovky, protože nemusí jít nutně o kostky ale prostě o nějaký element který není pro hráče celkově předvídatelný a který může urvat věci do směru který je mimo kontrolu (což splňují i karma mechaniky, stačí když jsou rozhozené mezi hráče takže efektivně není možné předvídat jejich užití)

A to že G je "game" jen a pouze ve smyslu gamistických a tedy povětšinou číselných mechanik je řečeno kde? Vyjednávání mezi postavami skrz jejich hráče bez použití číselných mechanik není tedy RPG, ale jen RP, a třeba sezení DrD, ve kterém neproběhne ani jeden boj a jen se řeší diplomatické záležitosti a přesvědčování oponentů pomocí agrumentace (tedy "odehráváním") už není RPG, ale také jen RP?

A taky vytrvale zaměňuješ nepředvídatelnost výsledku (herní scény) s náhodností (nějaké mechaniky), jako by všechny nepředvídatelné mechaniky musely být zároveň náhodné. Pokud jsou "mimo kontrolu", tak koho - každého jednoho hráče, nebo všech hráčů dohromady? Protože ani v PnP RP(G) bez pravidel nemá hráč vždy jasno, jak daná scéna scéna dopadne, a nemá nad tím úplnou kontrolu.

Jo, a podle tvého přístupu nespadají šachy nebo Go do kolonky "game" - neexistuje v nich žádná náhoda, všechno je založené jen na úvaze hráčů, takže by neměla existovat nepředvídatelnost ... nebo jsi ve své úvaze udělal chybu?

Víš jak vždycky bojuješ proti tomu, když někdo unese nějaký termín a používá ho v určitém úzkém smyslu, aby jím mohl mlátit své oponenty po hlavě? Tak přesně to jsi teď udělal s termínem Game pro účely RPG.

To zda Edward Kate okouzlí pohledem do očí záleží jen na hráčce Kate úplně stejně ve facebookové hře jako v DrD (pokud Edward není mág), ale to zda Edward Kate přesvědčí, aby mu věřila, už závisí na akcích obou hráčů a zda se to Edwardovi podaří nemůže dopředu přímo určit ani hráčka Kate, ani hráč Edwarda - zvlášť když hráčka Kate nechce uvěřit, a hráč Edwarda chce přesvědčit, a realita může být jen jedna.

sirien píše:
...těch jiných her.

Opět - co tím chceš říct? Lidé, kteří hrajou RPG (jedno jak tomu říkáš ty) na FB se k němu nějak dostali. Část z nich začala přímo na FB, část dřív hrála nějaké klasické stolní RPG, nebo ho alespoň viděla, část hrála na nějakém herním portálu od Abarinu po školu v Bradavicích, je to opravdu různé. Všichni tihle lidé říkají všem svým hrám "RPG" (jak na netu, tak i stolním, pokud je stále hrajou) a v různé míře mezi stoklními a netovými RPG nedělají rozdíl, nebo naopak vidí hranici ("Postava je definovaná čísly a o výsledku jejích akcí rozhoduje hod kostkou? Jak se to liší od deskovky?")
Na druhou stranu jim jde méně o nějaké zaškatulkování a pojmenování, a jestli tomu budou říkat "RPG" nebo "RP" je jim celkem jedno (alespoň tomu vzorku, který mi na takovou otázku odpověděl, což nebyly moje spoluhráčky).
A já ani netvrdím, že tyhle hry musí být v Yokově přehledu RPG komunit - on je tam chtěl, položil otázku, tak jsem napsal to co vím. Nehodlám se s nikým dohadovat o definicích (jen budu šťouchat do těch vachrlatě postavených, zvlášť když se mě s nimi někdo pokouší mávat před nosem.)
Autorská citace #34
4.4.2018 11:32 - York
Jersone, díky, ale vůbec si mi nepomohl.

Opravdu netoužím po další debatě na téma, co je a co není rpg. Naopak by mě zajímaly konkrétní adresy serverů nebo stránek/diskusí/pbp threadů/whatever, protože se o tom sice už dlouho mluví, ale já vůbec netuším, co existuje a kde to hledat. Že to zrovna není pravověrné RPG podle Sirienovy nejpřísnější definice, mi žíly netrhá.
Autorská citace #35
4.4.2018 11:35 - Jerson
Však já se ty portály snažím zjistit. O debatu na téma co je a co není RPG nestojím.
Autorská citace #36
4.4.2018 11:39 - York
Jerson píše:
Však já se ty portály snažím zjistit.


Super, díky.
Autorská citace #37
4.4.2018 11:58 - sirien
Jerson píše:
Mohl bys přestat klást takové nejasné otázky a napsat přímo, co tím chceš říct?

Theseova loď je filozofická alegorie vztahující se k otázce zachování identity při probíhající změně.

Technicky vzato je to jeden z těch pitomejch problémů které mohly být složité v minulosti, ale dneska sou spíš triviální; podobně jako Zenonovy paradoxy lze snadno vyřešit za pomoci limity a součtu nekonečné řady lze otázku Theseovy lodi i všechny od ní odvozené "paradoxy" vyřešit prostou aplikací procesního uvažování (namísto snahy řešit věci v intencích absolutních stavů).

Tj. je to něco co kdysi býval fakt hluboký a složitý problém, dneska to té inteligentnější části populace slouží jen jako triviální alegorie a té hloupější k hluboce kvasiintelektuálním masturbacím v kavárnách před nepříliš bystrými dívkami.


Anyway, co tím Colombo chce říct je že při konstantním vymezením pojmu a jeho významu nastane v procesu změny okamžik, v němž přestane být možné věc považovat za to, čím byla původně.

(Věc samozřejmě není tak triviální a je v tom háček - a to ten, že věc, tedy "dračák", nemá konstantní vymezení a jako pojem je používán zároveň pro hru a zároveň jako alternativní pojem k RPG obecně, čímž vzniká dichotomie významů nad stejným termínem, což obvykle vede ke zmatení pojmů a toho o čem je vlastně řeč - v tomto případě k tomu že zatímco Ty mluvíš o dračáku jako konkrétní hře, tak oni tím slovem nemyslí konkrétní hru, ale zábavu obecně)

Jerson píše:
A to že G je "game" jen a pouze ve smyslu gamistických a tedy povětšinou číselných mechanik je řečeno kde?

Na stejném místě, na kterém je napsané, že roleplaying je o postavě.

Bůh to Mojžíšovi vytesal na třetí desku, ale Mojžíš pobral jen dvě a v tom bordelu a hádkách co vyvolaly hned co je přines dolů k Židům pak na tu třetí úplně zapoměl. Její obsah mi naštěstí byl nedávno vyjeven Archandělem Gabrielem.

((nebudu se s Tebou dohadovat o pojmy které zjevně nejsou nikde tesány do kamene, ale které jsou poměrně zjevně chápány valnou většinou komunity okolo stejně))

Jerson píše:
Vyjednávání mezi postavami skrz jejich hráče bez použití číselných mechanik není tedy RPG, ale jen RP

Ne, to že vezmeš definici vztaženou k celku a následně se jí pokusíš zpochybnit tím, že jí zkusíš naroubovat nikoliv na celek ale na z celku násilně vyrvanou část, není argument, ale demagogie.

Tímhle stylem bys mohl vzít celou RPG kampaň a roztrhat jí nejen na jendotlivá sezení, ale třeba po minutách nebo desítkách vteřin a nad každým tímhle mikroúsekem bys mohl křičet "ale tady se neroleplayovalo", "ale tady se neházelo kostkou", "ale tady nebyla jen fantazie ale použily se figurky", "ale tady se jen rozdávala pizza".

Ta definice co sem Ti napsal je prostě vztažená k celku a tento celek se skládá z více dílčích věcí a to je kontext v němž je nutné jí uvažovat.


Jerson píše:
A taky vytrvale zaměňuješ nepředvídatelnost výsledku (herní scény) s náhodností (nějaké mechaniky)

Ne, to si jenom Ty přeješ abych to zaměňoval, protože pak bys měl pravdu.

Já si ten rozdíl velice dobře uvědomuju a vím z vlastní zkušenosti, že ani společné vyprávění nemá předvídatelný výsledek - což je důvod proč je společné autorství tak zajímavá věc pro autory samotné. (Popravdě ani vyprávění jednoho vypravěče nemá nutně předvídatelný výsledek, jak poznamenali mnozí spisovatelé.) Nijak Ti neberu že vaše kolaborativní fanfikce má rozměr nepředvídatelnosti.

Nicméně existence a aplikace mechaniky která generuje náhodnost / nepředvídatelnost prostě dává věci kvalitativně úplně jiný rozměr. Nejde o samotnou nepředvídatelnost ale i o to jak jí je dosaženo.

Jerson píše:
Jo, a podle tvého přístupu nespadají šachy nebo Go do kolonky "game"

teoreticky by šlo uvažovat že to je karmická mechanika - nepředvídatelnost tahu je podobná nepředvídatelnosti užití tokenu atp.

Nicméně nemám důvod to takhle kroutit a znásilňovat, protože to že šachy a go nijak zvlášť nespadají do mnou použité definice mi je úplně ukradený, protože moje definice není nijak určená k tomu aby nějak uvažovala šachy a go. Je určená k tomu aby od sebe rozlišila různé hry podobného typu (RP/ST hry, chceš-li), což šachy ani go nejsou.

Tj. ta definice co sem Ti dal nemá být Univerzální definicí RPG která by RPG vymezila vůči všemu, takže je úplně jedno, že u věcí které jsou očividně mimo jako šachy a go nefunguje.



Každopádně už tu o tom diskutujeme asi tak popátý a popravdě mě ten kolovrátek ani moc nebaví, prostě se smiř s tim že romantické spoluautorsky tvořené fanfikce co si na FB píšeš s holkama který sou moc kreativní na to aby jen sledovaly telenovely nejsou, nebyly a nikdy nebudou RPGčko - rozhodně ne RPGčko toho typu, kterým je věnovaná tahle stránka a kterým se věnuje místní komunita (stejně jako tenhle web není věnovaný ani larpům, přestože tu nejspíš je nemálo lidí, co lapry hrají - nicméně jsou dost příčetní na to aby se nesnažili tvrdit, že larpy sou taky RPGčka. Popravdě tahle Tvoje snaha tvrdit že spoluaturoská fanfikce je RPGčko mi dost připomíná dřívější snahy Forge-indie sekty tvrdit že storygames sou taky RPGčka. Taky to nedopadlo.)

Jerson píše:
Opět - co tím chceš říct?

Že si doteď nikdy nedoložil že si vůbec kdy na FB nějaké RPGčko hrál, protože to co tam hraješ není RPGčko. Ergo Tvé spoluhráčky těchto her nejsou relevantní skupina pro problematiku této diskuse.
Autorská citace #38
4.4.2018 12:37 - Jerson
sirien píše:
Každopádně už tu o tom diskutujeme asi tak popátý a popravdě mě ten kolovrátek ani moc nebav

Kdyby ses do mě z vlastní vůle nenavážel, mohl sis tohle kolovrátkování odpustit.
Autorská citace #39
4.4.2018 13:40 - sirien
Kdybys přestal tvrdit, že dopisovací fanfikce je RPGčko, tak by mě nelákalo se do Tebe navážet.


York: Co tak koukám na záhlaví...

- Kostka navazovala na Basilisk's eye a Stín rytíře přímo, ale zároveň navazovala i na původní CzechDnD. Minimálně ideově, ale myslim že tu skončilo i dost CzechDnD obsahu. Každopádně "selhání" resp. "vyhoření" CzechDnD bylo jeden z velmi důležitých impulzů pro vznik Kostky. (tzn. ano, CzechDnD je historický předchůdce jak RPG F, tak Kostky)

- Tvoje datace CzechDnD mi přijde podivná... já bych skoro přísahal že CzechDnD existovalo ještě před rokem 2000. Tj. že souslednost byla CzechDnD, které se postupně přerodilo v RPG Fórum a spolu s tím se z něj oddělila druhá větev která se sloučením Basiliska a Stínu materializovala v Kostku. (Je možné, že se pletu a že Basilisk a Stín CzechDnD historicky předcházely, tímhle si jistej nejsem, je to jen můj dojem věcí minulých)

- Sigil bych takřka přísahal že byl starší než Kostka, tj. musel bejt dřív než 2005 (v tomhle se můžu plést)

- v přehledu chybí Annun.sk, což koukám funguje dodnes. Přesnější detaily ohledně zaměření Annunu by Ti řekli asi slováci, nicméně bývala tam výrazná RPG sekce do které svého času přispíval i Dalcor atp. a která byla nějak vágně spojená s RPG.sk (myslim že z RPG.sk byly sesměrované diskuse z článků na Annun, podobně jako zpočátku byly diskuse k věcem z Kostky na RPG Fóru) RPG sekce na Annunu nicméně postupně vyšuměla a lidi z ní se z většiny přesídlili na RPG F, což se stalo už hodně hodně dávno (ještě před oficiálním zánikem samotného RPG.sk)

- ...což samozřejmě znamená že Ti tam chybí i RPG.sk, což byl původní slovenský převážně článkový web o RPG. Nevím kdo ho založil, nicméně jeho posledním vlastníkem/správcem byl crowen. Postupem času tento web odumřel a jeho klinická smrt byla ukončena jeho sloučením s RPG Fórem. Později chvíli existoval jako článková sekce RPG Fóra (a RPG.sk bylo přesměrované na RPG F), ale s přechodem na PHP BB... nevimkolik, prostě na to současný, myslim že 3... prostě to které mělo jako první svou Home page odlišnou od samotného fóra... prostě s updatem fóra v podstatě efektivně zanikl. Přesný termín sloučení by měl být k dohledání na RPG F, bylo to za aktivní éry Markuse, tzn. pokud se nepletu tak někdy mezi 2005-2010.

- Úplně Ti tam chybí Taverna. To je hodně archaickej web s dlouhou historií a zcela svébytnou komunitou která má dost silné jádro (je tam částečný překryv s lidmi z Nyxu, ale i když se oboje tváří jako "diskusák", tak kdyby byl internet město, tak Nyx je jakože spíš náměstí ve snobštější čtvrti, zatímco Taverna je klub pro specifickou společnost - tj. Taverna je víc komunitní web než diskusák). Taverna je prapůvodně pokud se nepletu web věnovanej tvůrčímu psaní, povídkám, amatérskému psaní a fanouškům takto vzniklých děl, ale vždycky tam byla výrazná fantasy a SF orientace a uvnitř taverní komunity je i silná RPG "frakce" (resp. v tom polo-exkluzivním klubu existuje specifický RPG salónek)



Jinak z hlediska komunit a přehledu "sítí" by asi bylo přehlednější ty "specializované RPG weby" spíš vydělit do clusterů. Tj. historické Basilišek, Stín a CzechDnD by se současným RPG F a Kostkou byly jeden cluster (jedna silně provázaná komunita - možná i s tim Annunem, RPG.sk a Sigilem), drd.cz a dracidoupe.cz by byly druhá, Taverna by byla třetí, diskusáky čtvrtá.
Autorská citace #40
4.4.2018 13:51 - York
sirien píše:
Tvoje datace CzechDnD mi přijde podivná...


Vzal jsem ji tuším z Markusova postu o historii RPG fóra.


Klidně to záhlaví poedituj.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085406064987183 secREMOTE_IP: 44.203.235.24