Kultura

ShadoWWW
21.3.2018 16:15
Změna RPG komunity
V poslední době se hodně řeší, že RPG komunita se v posledních letech hodně změnila. Úspěch her jako Fate Core, Dungeon World nebo DnD 5E přivedl do herní komunity množství lidí, kteří o RPG dřív nevěděli nebo neměli zájem.

A to nejen díky hrám, ale i Twitchi, YouTube; obecně streamování a sociálním sítím. Critical Role nebo Matt Colville se stali legendami. Zajímavé je, že masivní úspěch zaznamenali s příchodem DnD 5E, přestože jejich kanály fungovaly již dříve. Critical Role hrálo Pathfinder a Matt Colville měl videotutorial o hraní DnD 4E ve Fantasy Grounds.

Youtube kanály přitáhly k hraní RPG další kvanta nových hráčů i pouhých "diváků". Hodně se změnila skladba komunity i mainstreamové herní styly. Hráči RPG už nejsou okrajoví geeci, ale společností respektovaná komunita. Zaujal mě rozhovor právě s Mattem Collvilem, kde Matt mluví o tom, že se stal s druhým Mattem legendami, protože chytli nový trend v RPG komunitě. Že hlavní RPG komunita je nyní na sociálních sítích, které ale zarputile odmítli někteří dřívější opinion-makeři s tím, že gró se děje na fórech a sociální sítě jsou pod jejich úroveň. Náhle tak přestali být majoritou a stali se minoritou.

To, co píšu, se týká hlavně RPG komunity v USA. Většina Evropy stále ještě jede hlavně na svých překladech 3.5 edice a Pathfinderu. ČR je díky překladům Fate Core, 5E a zejména Jeskyním a drakům anomálie.

Co si o tom myslíte?
Autorská citace #1
21.3.2018 16:45 - sirien
se hodně řeší?

kdo řeší?
kde to řeší?
na základě čeho to řeší?

Píše:
Zajímavé je, že masivní úspěch zaznamenali s příchodem DnD 5E

ani ne - 5e která vyšla na 40. výročí prvního DnD nakopla takovej mediální zájem že tím prostě roztočila spirálu. Všechno okolo dostalo v ten moment boost a někteří z něj dokázali vytěžit fakt hodně.

Píše:
Hodně se změnila skladba komunity

citation needed

Píše:
i mainstreamové herní styly.

citation needed

Píše:
Hráči RPG už nejsou okrajoví geeci

citation needed.
Twice - one for each statement

Píše:
ale společností respektovaná komunita.

citation needed.

(že to zpívá Felicia neznamená, že to je pravda)

Píše:
Náhle tak přestali být majoritou a stali se minoritou.

bullshit. Nikdy (sme) nebyli majoritou - tuhle hard-core komunitu vždycky tvořilo minimum lidí. A sociální sítě nikdy nebyly odmítaný - YT měl svoje kanály, twitter se používal běžně jako u čehokoliv jinýho, kickstarter by bez sociálních sítí taky nefungoval a přitom tam věci běžely vcelku standardně. Sociální sítě sou ale nestálý, zatimco fóra sou solidnější, se snáz dohledatelnou historií atp. A dají se na ně snáz vázat stabilnější typy obsahu - zejména recenze popř. blogy.

Jedinej rozdíl je v tom, že ta tichá většina je teď snáz dostupná přes Facebook. A o tom a ničem jinym to je. To z ní nedělá nic víc, než byla předtim a tu skupinu co byla vždycky menšinou nedělá ničím míň. Ta většina na Facebooku náhle nepropadne touze pročítat všechny ty materiály, které pročítají lidé na fórech.


Jako ano, sociální sítě tohle nakopávaj a dávaj tomu dost paliva, ale občas je kolem nich nesmyslnej hype a mánie s níž se jim přikládá přílišnej význam. Ostatně - tenhle web už taky nějakou dobu funguje navzdory Facebooku - máme to tu zabalit? Je ten obsah tady najednou nanic? Tak proč by to měla balit RPG Site nebo RPG.net a proč by měl být jejich obsah najednou nanic.
Autorská citace #2
21.3.2018 16:59 - LokiB
Z čeho usuzuješ na situaci v Evropě a v ČR? ta tvrzení jsou poměrně silná, otázka je, z čeho vycházejí. I v čem je specifičnost ČR.

Na FB jsem ve dvou RPG skupinách, Old Skool Gamers a Official Savage Worlds Facebook Group ... a upřímně v obou si připadám zahlcený množstvím příspěvků, ze kterých je těžké odchytit cca 10% (pro mě) zajímavých postů v tom přílivu ostatních.
Jak to dělají jiní, když nechtějí na sociální síti trávit hodiny denně jen pročítáním takovýhle příspěvků, to fakt nechápu :)
V tomhle je (z určitého pohledu) výhoda třeba skupiny tady, že je relativně malá. Kdyby byla 100x větší, byl by to velký zmatek a od určitého množství nových příspěvků / témat denně se užitečnost už spíše zmenšuje.

Youtube a streamování ... je to strašný žrout času, kterého nechápu kde lidi tolik berou :) Přijde mi, že jim pak musí chybět někde jinde. neříkám, že to je apriory špatně, jen je to změna, kteoru i na své rodině vidím a nejsem z ní moc nadšený.

Stále bych úplně nevěřil tomu, že jsou hráči RPG společností respektovaná komunita. Nejsou už považováni za šašky a podivíny, to ano. Dokonce některé společnosti vidí hráče RPG jako zajímavé potenciální zaměstnance, vzhledem k předpokládané kreativitě, kooperativnosti atd. Ale respektem bych to ještě nenazýval.

O důvodech určitě spekuluje hodně lidí. Podle mě se to prostě tak sešlo. K RPG jakožto zábavě s přáteli se vrátilo dost lidí, kteří to hráli jako mladí kdysi, dneska jsou dobře situavaní, zajištění a RPG je vítané zpestření mezi dalšími aktivitami. Jestli za to může přímo 5E, nebo je to více časová koincidence, to fakt říc neumím. Pro mě třeba 5E bylo daleko kratší epizodou (jakožto pro hráče) než třeba 3.X nebo ADND, takže sám tomu systému velkou důležitost (pro sebe) nepřikládám. Ale oslovil dost dalších lidí, jak nových, tak těch, co už přestali a 5E je pro nich novým entry pointem.
Autorská citace #3
22.3.2018 09:41 - Mildar
sirien píše:

citation needed

Od koho presne chces citaci? rekl bych ze ty nazory na ktere chces citaci jsou globalne citene, neznam jedineho cloveka ktereho bych si vazil natolik co o tom mluvi (I Mattove jsou jen lidi a ziji v nejake sve bubline) a novinarum neverim ani nos mezi ocima. Jedine s cim bych asi dokazal souhlasit je ze fora nikdy nebyla majoritou, tou opravdu jsou hraci co se "verejne" o RPG nebavi
Autorská citace #4
22.3.2018 16:25 - MarkyParky
Mildar:
Sirien chce citaci, protože bez ní je to celé postavené na argumentu anonymní autoritou.
Autorská citace #5
22.3.2018 18:29 - sirien
Mildar: Jak píše správně Marky. Ono slovo "citation" není významově úplně české "citace" (to by bylo "quotation"), jako spíš "reference". Resp. významově to je něco na půlce cesty mezi referencí a citací. Tj. "citation needed" není ani tak výzva k dodání něčí citace ve smyslu výroku atp., jako spíš výzva k dodání primárního zdroje z nějž tvrzení pochází.

Jinými slovy - ShadoWWW tu postnul hromadu výroků, které se ale vůbec o nic neopírají a tudíž není možné nijak posoudit jejich pravdivost, relevanci, váhu atd. A mě se ta tvrzení, zcela upřímně, vůbec moc nezdají a intuitivně bych spíš řekl, že jsou nepravdivá, takže bych fakt chtěl vědět, odkud že pochází.

LokiB píše:
Kdyby byla 100x větší, byl by to velký zmatek a od určitého množství nových příspěvků / témat denně se užitečnost už spíše zmenšuje.

není úplně pravda. Zahraniční weby s řádově větším počtem aktivních (píšících, diskutujících) uživatelů jsou pořád vcelku vpohodě, prostě protože mají architekturu která je zaměřená na přehlednost a dohledatelnost. Sociální sítě nechtějí ani jedno - právě naopak jejich primární cíl je chrlit na Tebe nekonečný stream nových informací, které zaujmou (bez ohledu na jejich hodnotu) a nějaká historie nebo tak sou ukradené, protože včerejší FB post je zbytečnější než včerejší noviny. (Což je mimochodem důvod proč všichni experti na informace doporučují se sociálním sítím spíš vyhýbat a nepoužívat je a proč já vždycky dostanu osypky když mi někdo při organizování čehokoliv co by mělo mít nějakou strukturu tvrdí, že "FB skupina je na to vpohodě")

To je mimochodem i důvod proč se mi to původní tvrzení zdá bullshit. Ono totiž ve skutečnosti neřeší "sociální sítě" (ty sme tu měli i dřív a nikdo k nim žádnou "averzi" neměl - viz ten YT třeba), ono ve skutečnosti řeší FB+Twitter (a možná trošku G+). Jenže to prostě nebude fungovat a ty "dinosauři" v tomhle mají pravdu a proto nevymřou (yup, calling it now) - facebook je stream třpytek a twitter je v podstatě jen 140 znakovej rozcestník titulků. Nikdo kdo bude nasávat informace z FB streamu a twitteru nikdy nezíská o RPG takovej přehled a vhled jako někdo, kdo ten čas věnuje strukturovanému fóru nebo autorským blogům a článkům. A komunita takové lidi potřebuje - k recenzím, posuzování, radám, kritikám, testování (potřebuje je k tomu na západě a u nás je potřebuje o to víc o co důležitější tu sou překlady her, materiálů i těch článků).
Autorská citace #6
22.3.2018 18:32 - sirien
LokiB píše:
Youtube a streamování ... je to strašný žrout času, kterého nechápu kde lidi tolik berou :) Přijde mi, že jim pak musí chybět někde jinde. neříkám, že to je apriory špatně, jen je to změna, kteoru i na své rodině vidím a nejsem z ní moc nadšený.

ber to takhle - když už musim vařit / uklízet / umejvat nádobí / žehlit atd., tak to je poměrně slušná zvuková kulisa pro zpestření dané činnosti :) (Minimálně pro inteligentní publikum rozhodně lepší, jak Růžovka...)

Jinak ano, tohle je taky moje primární kritika vůči vlogům a vlogovací kultuře - efektivně nemám nic proti tomu částečnému exhibicionismu kterej v tom je obsaženej ani mi to nijak nevadí "generačně-kulturně" a některé vlogy bez problémů sleduju, ale většinově mi to přijde zoufale neefektivní způsob předávání informace a jsou věci které bych si 10x radši rychle přečet než abych je otráveně poslouchal a když tu možnost nemám, tak mi z toho vždycky skřípou zuby.
Autorská citace #7
22.3.2018 22:47 - ShadoWWW
O víkendu uvedu zdroje. Teď bohužel nestíhám.

Teď zatím tolik, že už na konci minulého roku se psalo, že polovina nováčků se dostává k D&D díky online streamovaným hrám.

Ten hype s 5E byl spíš jen vrcholem ledovce. Nástup fantasy jako mainstreamu začal pomalu s příchodem filmů LOTR a potom Harry Potter.* Definitivně se fantasy stalo mainstreamem s příchodem Hry o trůny. V té atmosféře vyšlo video na YouTube, kde známí dabéři, jeden z nich dabér ze známých počítačových her, hrají DnD s Vin Diselem. K tomu se k hraní DnD přiznávají další americké (čti v Americe slavné) osobnosti jako Stephen Colbert, Anderson Cooper, Mike Myers, Kevin Smith, Stephen King, Marilyn Manson, James Franco, Dwayne "Skála" Johnson, Tim Duncan, Wayne Brady, Patton Oswalt, Chris Hardwick, Brian Posehn, Chris Jericho, Judi Dench, Ta-Nehisi Coates, Shia Labeouf, Gerard Way, Ashley Johnson, Robin Williams, Dan Harmon, John Hodgman, Thomas Middleditch, Kumail Nanijani, Deborah Ann Woll nebo Joe Manganiello.

A to už je jen krůček ke knize Ready Player One inspirované Tomb of Horrors, kterou o pár let později natáčí slavný Steven Spielberg. Už v traileru si neodpustí vtípek na Tomb of Annihilation (konkrétně v 1:42 na zadních dveřích sanitky).

--------
Víte, proč nikdy nevyšlo žádné RPG na téma Harry Potter? Rowlingová byla striktně proti tomu, protože v hraní RPG vidí pokleslou zábavu.
Autorská citace #8
23.3.2018 02:43 - sirien
ShadoWWW píše:
Víte, proč nikdy nevyšlo žádné RPG na téma Harry Potter? Rowlingová byla striktně proti tomu, protože v hraní RPG vidí pokleslou zábavu.

A fantasy vidí jako pokleslou literaturu (HP v jejích očích není fantasy, mimochodem), my víme a vůbec nás to nepřekvapuje. Ostatně kdo o ní něco ví tak ví, že ona je kdeco jen ne zrovna inteligentní nebo s rozhledem...
Autorská citace #9
23.3.2018 06:37 - Jerson
sirien píše:
Nikdo kdo bude nasávat informace z FB streamu a twitteru nikdy nezíská o RPG takovej přehled a vhled jako někdo, kdo ten čas věnuje strukturovanému fóru nebo autorským blogům a článkům. A komunita takové lidi potřebuje


Citation needed :-)

Z čeho usuzuješ, že komunita okolo RPG vůbec potřebuje nějaké články a fóra vůbec potřebuje, když většina hráců RPG u nás o nějakém RPG fóru nebo D20 v životě neslyšela? A to mluvím o hráčích klasických RPG, nikoliv těch facebookových.


Jinak co se týká historie na fórech, tak je to výhoda jen teoretická. 19 z 20 přispěvatelů raději napíše nový příspěvek na to samé téma, než aby se podívali do historie, zda se něco podobného už neřešilo. Stránky s články včetně d20 jdou nepřehledné a neznalý člověk na nich nenajde nic z toho, co by mohl potřebovat, pokud na to nenarazí náhodou, nebo se mu to neobjeví ve grafu nových zpráv. Ostatně to se týká i diskusí - ta která zde zapadne na druhou stranu výpisu aktivních diskusí jako by nebyla.

Nechci shazovat vaší práci a ty tuny napsaných článků, ale neměl bys kritizovat FB, který umožňuje, aby si ty, články přečetlo mnohem víc lidí. To že málokteré hráče zajímají je už jiná věc.
Autorská citace #10
23.3.2018 09:49 - LokiB
ShadoWWW píše:
Nástup fantasy jako mainstreamu začal pomalu s příchodem filmů LOTR a potom Harry Potter.


asi bude dost záležet na tom, čemu říkáš mainstream.
A v čem se to podle tebe liší od doby, kdy LOTR byl velmi prodávanou a čtenou knihou dávno před filmy.
Harry Potter není pro spoustu lidí fantasy.

A to že RPG hraje pár desítek celebrit ... hmm, dopad je pár desítek až stovek tisíc fanoušků. Vin Diesela si možná někteří přehrají několikrát, takže se dostane na pár milionů. Stále nic zásadního.

To bys mohl říkat, že fantasy je mainstream od doby kdy Arnold natočil Barbara Conana nebo Red Sonju, nebo od dob, kdy Queen měli písničku k Highlanderovi :)
Jako, objektivně to změřit asi nejde, stále mi to přijde dost jako zbožné přání, než jako čistá realita.
Lidi rádi vydělají i na fantasy, když se to vyplatí. Jaký je jejich vztah k tomužánru, to je věc jiná.
Autorská citace #11
23.3.2018 11:12 - Element
Mainstream jako povedomi sirsi verejnosti o tom, ze nejaka fantasy existuje a jeji popularizace podle me taky prisla az s prvnim LotRem. Byla okolo toho manie jako okolo Ninja Zelv, Pokemonu nebo Star Wars. Ta opravdu okolo Queen pisnicky nebyla.

To ze RPG hralo nebo hraje par celebrit me naopak prijde velmi zasadni. Videt ze to hrajou uspesni/bohati/cool lidi a neni to jen zabava pro asocialni nerdy muze prekvapit nebo obmekcit nezasvecene rodice.

Obcas se dnd mihne i v serialech. Koukal jsem ze TBBT neni uz moc oblibeny, ale sveho casu hodne bylo a prijde mi, ze to byl zajimavej nahled do nerdsky kultury pro normalni lidi.
Autorská citace #12
23.3.2018 11:19 - LokiB
Tak v dojmologii je možné tvořit všemožné teorie :)
Autorská citace #13
23.3.2018 11:26 - York
ShadoWWWe, já s tebou z velké části souhlasím.

(Podotýkám, že tenhle post je čistě můj dojem, žádné citace nebudou ;-))

Imho si to všechno dobře sedlo. Sociální sítě a Youtube jsou rozhodně vhodné kanály pro šíření tohohle druhu zábavy. Nespecializovaná diskusní fóra sice v tomhle ohledu fungují v podstatě stejně jako xichtokniha, rozdíl je ale v šíři záběru.

DnD 5e v tom podle mě určitě hraje důležitou, možná i klíčovou úlohu. Ovšem ne až tak kvůli svým kvalitám, jako spíš kvůli zásadnímu rozhodnutí opustit směr, kterým se vydala 4e a pokusit se vrátit k tomu, co fungovalo před ní. 4e sice není špatná edice, ale je tak moc jiná, že přestal fungovat přirozenej cyklus, kdy staří hráči, kteří si založili rodiny a neměli na hraní čas, mají už děti odrostlé, takže jednak mohou hrát s nimi a taky na to opět mají čas. Tohle se dělo vždycky a průběžně, 4e tomu ale nastavila hráz, protože byla moc jiná a spoustě hráčů starších edicí se k ní vracet nechtělo. Pathfinder to trochu zachraňoval, ale chybí mu síla známé značky (kdo v sílu značky nevěří, ať si podívá na rekurentní diskuse remaku dávno mrtvého DrD 1.X).

Vydáním nové edice pod značkou DnD, která byla dostatečně dobrá a dostatečně podobná těm předchozím, aby neodrazovala staré hráče, tuhle hráz opět prolomilo. Tím se ten přirozenej cyklus nejen obnovil, ale současně se "do hry" vrátila spousta hráčů, kteří o tom už nějakou dobu uvažovali, ale 4e je odradila. Tohle se pak pronásobilo s efektem sociálních sítí a kvalitních kanálů na youtube a výsledek známe.
Autorská citace #14
23.3.2018 11:27 - Element
Presne tak, proto jsem jen napsal, ze to vidim hodne podobne jako Shadow, protoze ty tvoje dojmy mi prisly hodne mimo a nechtel jsem, aby si shadow pripadal, ze je sam, kdo to tak vidi :)
Autorská citace #15
23.3.2018 11:35 - LokiB
York píše:
kdo v sílu značky nevěří, ať si podívá na rekurentní diskuse remaku dávno mrtvého DrD 1.X


je třeba si ale být vědom, že tyto rekurentní diskuse se týkají několika desítek, při nejlepší vůli stovek lidí ...

Element píše:
Presne tak, proto jsem jen napsal, ze to vidim hodne podobne jako Shadow, protoze ty tvoje dojmy mi prisly hodne mimo a nechtel jsem, aby si shadow pripadal, ze je sam, kdo to tak vidi :)


Pochopitelně já tu pěstuju v tomto ohledu stejnou dojmologii, jako ty a ShadoWWW, o tom žádná :) Rozhodně si nemyslím, že si vycucávám z prstu zásadně lepší věci než si vycucáváte vy :)

York píše:
Tohle se pak pronásobilo s efektem sociálních sítí a kvalitních kanálů na youtube a výsledek známe.


A jak bys ten výsledek popsal? je hraní RPG stejnej mainstream jako hraní počítačových her nebo hraní floorbalu či snowboardování?
neber to tak, že chci být za každou cenu proti :) ale popis "výsledek známe" mi v ovzduší zdejší diskuse přijde ne moc konkrétní.
Autorská citace #16
23.3.2018 11:37 - York
Jerson píše:
Z čeho usuzuješ, že komunita okolo RPG vůbec potřebuje nějaké články a fóra vůbec potřebuje


Hraní rpgček je dovednost. Když jsi v tom lepší, hra je zábavnější a dochází při ní k méně konfliktům mezi hráči, případně jsou lépe zvládnuté. Tohle know-how se ale dá z příručky načíst jen do určité, podle mě ne moc velké míry. Na zbytek musí hráči přijít buď sami, nebo se to naučit nějakou jinou cestou.

To, že si ty články nepřečtou všichni, ještě neznamená, že se k nim poznatky z nich nedostanou. RPGčkové know-how se nejlíp šíří hraním s někým, kdo ho má. Takže když ti na opengaming přijde 20 lidí, kteří se tam naučí něco nového, jsou to potenciálně desítky skupin, a tedy stovky hráčů, ke kterým se ty zkušenosti nakonec dostanou.

Druhá věc je, že fóra fungují jako "líhně" nových her a nápadů, posouvají tedy celý žánr kupředu. Jaký je rozdíl mezi hrou, kterou si někdo napíše doma se svou skupinou, a hrou, kterou někdo několik let konzultuje na fórech a testuje na otevřených hraních, snad nemusím říkat.
Autorská citace #17
23.3.2018 11:44 - York
LokiB píše:
je třeba si ale být vědom, že tyto rekurentní diskuse se týkají několika desítek, při nejlepší vůli stovek lidí ...


Myslel jsem to jako živý příklad toho, jak se lidi staví k tomu, co se týká jejich srdcovky, oproti čemukoliv jinýmu.


LokiB píše:
A jak bys ten výsledek popsal? je hraní RPG stejnej mainstream jako hraní počítačových her nebo hraní floorbalu či snowboardování?


Tak to netuším, to už bych se pouštěl do moc velké spekulace. Sporty jsou jiná kategorie, mají oficiální organizaci, podporu ze strany státu, pozornost mainstreamových médií (olympiáda, různá mistrovství), stadióny, kde se schází tisíce lidí. Neříkám, že by to měla RPGčka mít taky, jen mi to přijde obtížně srovnatelné.

Srovnání s počítačovými hrami všeho druhu je lepší, v tomhle ohledu samozřejmě stolní RPGčka hrajou druhé housle. Na druhou stranu se to dost prolíná - je roll20 počítačový produkt, nebo stolní RPGčko? Zjevně tak trochu obojí.

Osobně je mi to každopádně popravdě celkem jedno, nemám potřebu dělat něco mainstreamového.
Autorská citace #18
24.3.2018 00:31 - sirien
Jerson píše:
Citation needed

protože info stream sociálních sítí je z principu strašně informačně neefektivní. Což je poměrně dobře známej a ověřenej fakt kterej si můžeš dohledat, zajímá se o to hromada lidí od různých mediálních expertů přes informační teoretiky až po organizační specialisty (mimochodem pamatuju pokusy tvořit projektové OIS po vzoru soc. sítí v době kdy byly FB a twitter ještě v ranném rozmachu - byl to děs a všichni to zahodili, viz např. původní verze TeamBoxu). Hlavní důvody sou:
- takřka zákonitě špatnej poměr content/balast
- náročnost pročítání (projít 50 postů na FB jeden za druhym abys věděl o čem sou zabere výrazně víc času než projít 50 názvů diskusí na sturkturovaném webu)
- strašně špatná zpětná dohledatelnost
- ve skutečnosti dost unfriendly prostředí pro jakoukoliv strukturovanější diskusi (všechno podporuje super krátké (twitter) popř. krátké (FB) posty i komentáře, na rozsáhlejší posty to není stavěné)
- trendování kdy viditelnost informace není úměrná ani závislá na její důležitosti
...u FB k tomu pak dál přidej třeba fakt že Ti tamnější filtry předžvejkávaj co vůbec vidíš a nevidíš...

Ve skutečnosti to je tak špatný, že většina expertů na ifnormace a analýzy doporučuje sociální sítě ideálně vůbec nesledovat popř. je používat pouze striktně pro soukromé nebo fun-zájmové účely. Tj. FB může bejt cool věc pro někoho kdo si občas zahraje RPGčko a trochu ho to baví, ale pro někoho kdo chce pochopit game design, zjistit něco o historii, držet si přehled v reálných a ne jen zdánlivých aktuálních trendech atd. to je maximálně tak doplňková záležitost.

Jerson píše:
Z čeho usuzuješ, že komunita okolo RPG vůbec potřebuje nějaké články a fóra vůbec potřebuje, když většina hráců RPG u nás o nějakém RPG fóru nebo D20 v životě neslyšela?

...a stejně spousta těch, co o nás nikdy neslyšela, používá námi vytvořené překlady DnD 5e a Fate Core. A znáš Příběhy Impéria? Jakou šanci dáváš tomu, že by vznikly, kdyby se na RPG F kdysi nepřeložil Fate 2e?

Znáš Střepy snů? Budeš se divit, dodneska je někteří hrají a lidé je znají. Myslíš, že by vznikly bez RPG Fóra? Což jen tak nakousávám fakt, že bez těhle webů by Bouchi asi těžko hledal někoho kdo by udělal DrDII. A ještě hůř by pak hledal někoho, kdo by byl zároveň ochotný a zároveň schopný DrDII opravit do hratelné podoby. A fakt by mě zajímalo, jak by Skaven bez Kostky pracoval na JaD. A tohle sou všechno věci, které ovlivňují RPGčka i pro lidi, kteří o nás nikdy neslyšeli.

Ono totiž tyhle weby pak slouží i jako pool z něhož se generují aktivnější členové komunity. Lidi co organizujou GameCon a vedou na něm ty spousty her, které slouží jako ukázkovky pro lidi, kteří se s nimi můžou seznámit. A dávat je dál.

Sociální sítě jsou nadesignované na to aby zasahovali kvantitu lidí v první vlně. Což je jejich podstata a jádro jejich business modelu. Ale představa toho, že kvantita lidí které zasáhneš v první instanci je rozhodující faktor vlivu je zcestná. Sociologové a sociální psychologové už dost dávno popsali, že společenské trendy se řídí spíše skrze opinion makery než skrze plošný vliv na masu. A opinion makers jsou z podstaty aktivní lidé se zájmem kteří investují čas na to aby byli i někde kde ostatní nejsou (proto ti ostatní dávají váhu jejich názorům). Specializované weby jsou určené právě spíš pro tyhle lidi než pro tu masu. Podobně různé akce.

Ostatně to není nic co by neplatilo skoro všude jinde - Paretův princip je platný napříč spoustou oblastí.

Jerson píše:
Jinak co se týká historie na fórech, tak je to výhoda jen teoretická. 19 z 20 přispěvatelů raději napíše nový příspěvek na to samé téma, než aby se podívali do historie

Zaprvé to číslo sis vycucal z prstu a přijde mi jako totálně nesmyslný už jen protože naopak platí (a ano, podle statistik i na tomto webu) že na každého kdo něco napíše je 10 lidí co jen čtou. Tzn. naopak pasivní konzumace obsahu převažuje nad "psaním nových příspěvků".

Zadruhé i když se někdo do té historie nepodívá a položí otázku v novém příspěvku, tak se tam nejspíš velmi rychle objeví někdo, kdo ten dřívější zdroj zná a závěr z něj mu zopakuje nebo rovnou odkáže. Což sis mohl všimnout, že se tady na Kostce děje běžně (na RPG F míň, ale děje se to tam taky). Tj. ta hodnota zpětné dohledatelnosti zdaleka není jen o tom kdo se na věc podívá sám z vlastní iniciativy.

Kdyby Kostka fungovala jako sociální síť, pak by všechno co tu kdo (já, Alnag, Dalcor...) napsal před 10 lety bylo touhle dobou efektivně lost forever. Nicméně ono to je spíš napak že tu sou lidé, kteří to znají a jsou schopní z toho těžit. A to nejen ti, kteří tu byli už kdysi dávno před těmi deseti lety. Gurney třeba přišel pozdějc. Aegnor se sem ve srovnání se mnou a s Tebou dostal dost nedávno, ale za tu dobu tu zjevně už nabral velmi slušnej rozhled a to i u těhle starších materiálů.

Tzn. to že ty materiály třeba 95% lidí neuvidí je jedno - klíčové je, že těch zbylých 5% se k nim je schopných poměrně snadno dostat.

Jerson píše:
Stránky s články včetně d20 jdou nepřehledné

bla bla bla... jedna věc je když tohle neustále opakuješ v kontextu redesignu Sunrise na Nightfall atp.

Druhá věc je když tohle napíšeš v kontextu porovnání Koskty s Facebookem.

(mimochodem mě stránky s články obecně nepřehledné nepřijdou - možná je otázka jak moc je takové tvrzení pravdivé a jak moc to je jen výpověď o Tvém orientačním smyslu v kyberprostoru, nic ve zlém... ono taky znám lidi kteří budou o jakékoliv mapě tvrdit, že se v ní nedá vyznat a dokážou se poplést i v puštěné navigaci s modře vyznačnou cestičkou a hlasovými instrukcemi, ale to o obecné přehlednosti map moc nevypovídá)

Jerson píše:
ta která zde zapadne na druhou stranu výpisu aktivních diskusí jako by nebyla.

Vzpomenu si na Tebe hned co tu zas někdo provede nějakou epickou nekromancii...

Jerson píše:
Nechci shazovat vaší práci a ty tuny napsaných článků, ale neměl bys kritizovat FB, který umožňuje, aby si ty, články přečetlo mnohem víc lidí.

To sou ale dvě témata, která spolu vůbec nesouvisí.

Já se nijak netajím tím, že FB pro Kostku představuje zároveň určitou hrozbu (kterou ale zatím zjevně docela obstojně zvládáme) a zároveň určitou příležitost a nové možnosti (ostatně ty profily na FB, Twitteru a G+ sme nezakládali pro srandu a snažíme se je vcelku udržovat).

Samozřejmě, FB umožňuje poslat článek z Kostky do oběhu spoustě lidí přímo pod nos a možnost oslovit článkem i nové publikum. Na druhou stranu to je přesně ukázka toho o čem mluvim - FB je super na to abych vzal článek a udělal s nim bum a lidi si ho v ten moment všimli. Ale o tejden pozdějc už na něm na FB neštěkne pes a pokud zrovna nesleduješ profil Kostky a nezajdeš přímo na něj, tak už ho ani nikdy nedohledáš (a za pár let už ho nedohledáš ani na tom FB profilu Kostky). Tzn. pokud hodláš sledovat RPGčka jen skrz FB, tak tohle je strašlivá slabina a nevýhoda - a důvod, proč samostatná existence tohodle webu a dalších takových webů má svůj význam a bude mít - neříkám navěky, ale ještě velmi dlouho svojí váhu, kterou FB prostě nenahradí.
Autorská citace #19
24.3.2018 07:18 - MarkyParky
Teda, ač se zbytkem zdůvodnění celkem souhlasím, tak musím konstatovat, že když jsem na začátku úvodu toho postu viděl, že po té výměně o argumentu anonymní autoritou na "citation needed" reaguješ větou
Sirien píše:
Což je poměrně dobře známej a ověřenej fakt kterej si můžeš dohledat, zajímá se o to hromada lidí od různých mediálních expertů přes informační teoretiky až po organizační specialisty

tak jsem si poprskal monitor smíchy ;o)
Autorská citace #20
24.3.2018 09:41 - LokiB
MarkyParky píše:
tak musím konstatovat, že když jsem na začátku úvodu toho postu viděl, že po té výměně o argumentu anonymní autoritou na "citation needed" reaguješ větou


no, těžko předpokládat, že by tu někdo dělal skutečně odborné rešerše na daná témata :)
když už se někdo namáhá, tak spíš hodí pár odkazů s "něčím", načež mu stejně přiletí zpět hláška, že to si vybral zrovna zdroje, kterým není radno věřit.

takže já tu popisky "citation needed" neberu tak, že by skutečně někdo čekal relevantní reakci, jako spíš "to, co píšeš, se mi tak moc nezdá a spíš s tím nesouhlasím". ;)

York píše:
roll20 počítačový produkt, nebo stolní RPGčko? Zjevně tak trochu obojí.


roll20 je počítačový produkt. to je jako by ses ptal, jestli papír a tužka jsou spíš psací pomůcky, nebo RPGčko.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.088217973709106 secREMOTE_IP: 3.138.113.188