Kultura

ShadoWWW
21.3.2018 16:15
Změna RPG komunity
V poslední době se hodně řeší, že RPG komunita se v posledních letech hodně změnila. Úspěch her jako Fate Core, Dungeon World nebo DnD 5E přivedl do herní komunity množství lidí, kteří o RPG dřív nevěděli nebo neměli zájem.

A to nejen díky hrám, ale i Twitchi, YouTube; obecně streamování a sociálním sítím. Critical Role nebo Matt Colville se stali legendami. Zajímavé je, že masivní úspěch zaznamenali s příchodem DnD 5E, přestože jejich kanály fungovaly již dříve. Critical Role hrálo Pathfinder a Matt Colville měl videotutorial o hraní DnD 4E ve Fantasy Grounds.

Youtube kanály přitáhly k hraní RPG další kvanta nových hráčů i pouhých "diváků". Hodně se změnila skladba komunity i mainstreamové herní styly. Hráči RPG už nejsou okrajoví geeci, ale společností respektovaná komunita. Zaujal mě rozhovor právě s Mattem Collvilem, kde Matt mluví o tom, že se stal s druhým Mattem legendami, protože chytli nový trend v RPG komunitě. Že hlavní RPG komunita je nyní na sociálních sítích, které ale zarputile odmítli někteří dřívější opinion-makeři s tím, že gró se děje na fórech a sociální sítě jsou pod jejich úroveň. Náhle tak přestali být majoritou a stali se minoritou.

To, co píšu, se týká hlavně RPG komunity v USA. Většina Evropy stále ještě jede hlavně na svých překladech 3.5 edice a Pathfinderu. ČR je díky překladům Fate Core, 5E a zejména Jeskyním a drakům anomálie.

Co si o tom myslíte?
Autorská citace #61
31.3.2018 16:14 - York
Hezký ;)
Autorská citace #62
31.3.2018 16:21 - Lurker
sirien 30.3.2018 19:35:
Díky
Autorská citace #63
3.4.2018 17:10 - ShadoWWW
Sirien: Late Night Show je pořad něco jako u nás Kraus. Umí si udělat legraci z kdečeho.

Ale vem si, jaká by to byla bomba, kdyby si takhle dělal legraci Kraus z Dračího doupěte a všichni by se smáli (protože by věděli, o co jde). Spíš by bylo asi trapné ticho a lidi by nechápali, o čem mluví...

A Joe Manganiello je super reklama na DnD. Borec, co je pohledný, má vysněné povolání, nádhernou ženu a stále zůstává skromným klukem, co hraje pravidelně s přáteli svou oblíbenou hru. Podobně dobrou reklamou je i Anderson Cooper, ze kterého si taky dělali legraci v Late Night Show za to, že hrál DnD (jak jinak ;-)).
Autorská citace #64
3.4.2018 17:18 - ShadoWWW
Co naopak docela vrtá hlavou mně, že Pathfinder 2 se rozhodl ustoupit od "rasy" a přejmenuje ji na "dědictví" (ancestry).

Diskutuje se, že podobná změna dříve či později postihne i DnD, protože "rasa" se protiví stále více Američanům. Někteří dokonce říkají, že to Wizardi měli udělat už v 5E že zázemí (background) byl pro to ideální příležitostí.
Autorská citace #65
3.4.2018 17:49 - sirien
Z té korektnosti se mi dělá blbě, na druhou stranu když se z ras udělaj zpátky druhy, tak pak můžou bejt v rámci druhů místo podras rasy, takže můžeme mít DnD ve kterém nebude jen rasismus, ale ve kterém bude druhismus i rasismus a z tohodle pohledu to je naprosto super věc.
Autorská citace #66
3.4.2018 17:57 - shari
sirien píše:
takže můžeme mít DnD ve kterém nebude jen rasismus, ale ve kterém bude druhismus i rasismus a z tohodle pohledu to je naprosto super věc.

Jako že se lidi začnou hádat o tom, jestli autor <něčeho> je druhista nebo rasista nebo oboje? Jo, to by chvílema mohlo být i zábavné...


z diskuze pod tím ShadoWWWovým článkem píše:
(I'm known to fill in forms that ask for race with "human".)

:D :D :D
Autorská citace #67
3.4.2018 18:34 - sirien
shari: pokud si elf a nenávidíš trpaslíky, si druhista. Pokud si horskej trpaslík a nenávidíš světlý trpaslíky, tak si rasista. Pokud si člověk-jižan a nenávidíš všechny (lidi co nejsou jižani, trpaslíky i elfy), tak si xenofob. Pokud si Podzemní trpaslík a nenávidíš všechny, pak jsi pravověrná hrdá dědička svého rodu.
Autorská citace #68
3.4.2018 23:59 - Colombo
Amíci jsou retardovaní. Jejich pohled a self-identifikace skrze rasu je totálně mimo mé chápání. Nejvíc mě štve, že se to rve i do Evropy.
Autorská citace #69
22.4.2018 20:55 - ShadoWWW
No teď o tom mluvím...

Píše:
Mění způsob komunikace, to jak mladí přijímají informace. Je strašně zajímavé, že mladá generace mnohem snáz přijímá informační obsah videy než lidé kolem 35 let. Vnímám to jako velmi silnou změnu. Schopnost vnímat text a vizuální obsah je mezi generacemi úplně jiná.
Autorská citace #70
22.4.2018 22:42 - sirien
Píše:
Podle průzkumu Generation What vidí většina mladých lidí svoji budoucnost optimisticky. V čem spočívá jejich sebevědomí?

Drogy zlevnily?

Koukám, že český experti zas doháněj ztrátu na svět a tvářej se při tom že jde o něco převratného :)


Tohle je součást dlouhodobého trendu postupných (mezigeneračních) změn preferované formy komunikace a získávání/předávání informací, který se táhl napříč druhou polovinou 20. století a který je docela dobře popsaný (protože měl docela dost důsledků v managementu a tak se poměrně zkoumal). A mám nějaké deja-vu, protože mám dojem, že sem to tu už u tématu vlogů někde psal, ale nemůžu to najít... pravda že večer u mě pokročil a vodky ubylo :D

Anyway. Na počátku se lidí mezi sebou rádi bavili osobně (jakože se zvedli, zaklepali na dveře a věci si vyřikali). Pak náhle dospěla generace která preferovala telefon (prostě si zavolat) a osobní návštěvu vnímala jako něco "invazivního" vyhrazeného pro osobní nebo velmi důležité záležitosti. A pak náhle dospěla generace co preferovala psát zprávy (e-maily, SMSky...) a ta začala vnímat telefon jako něco invazivního co je pro urgentní a důležité věci a osobní setkání jako vrchol eskalace. A pak dorostla generace co vyrostla na instant messangerech... a dokonce bylo období, kdy se zástupci všech těchto dokázali ve firmě potkat naráz.

No a teď prostě dorostla generace která to rozšířila o videoobsah. Což samozřejmě otevírá ohromné možnosti, protože populace se přirozeně dělí i podle preferovaného způsobu příjimání informací a zatímco se doteď rozlišovalo převážně zvukové / textové, tak teď k tomu přibylo vizuální a část populace, která byla doteď "ustrkovaná" má najednou přímý přístup ke své preferované formě. (Je to asi jako na VŠ - část lidí preferovala skripta, část preferovala tytéž informace slyšet od přednášejícího...)

To samozřejmě neznamená, že se tato stane zcela dominantní. Audioknihy nevytlačily textové knihy atd. Navíc ty formy předávání informace mají stále svá specifika a určité parametry, které nejde dost dobře obejít - text je "chudý", ale je pořád "nejefektivnější" atd.



Jako znovu - ano, všechny ty věci se dějou (nebo poměrně nedávno staly nebo brzo stanou), ale nějak mě míjí proč se (zase) všichni tvářej, že se kvůli tomu změní svět. Si kompenzujou že prošvihly společný křik při nástupu internetu a při příchodu smartphonů (oboje dost zásadní zlomy, dost možná větší než rozšíření comm-mixu o videa, a oboje prošly co do RPG světa vcelku v tichosti) tak z toho teď musí bejt o to větší drama? Nebo nás kumulovaně dohnalo že si pár osobností z větší firmy všimlo, že existujou sociální sítě a dělaj brajgl z toho, že se je se zpožděnim naučili používat?
Autorská citace #71
23.4.2018 10:40 - LokiB
Ono je to celé ještě naředěno tím, že se v určitém okamžiku generace promíchají (většinou hned jen co opustí homogenitu svých třídních kolektivů :) ať už v zájmových "kroužcích" nebo v zaměstnání) a pak se to dál rozmělňuje.
příznivci vlogů najednou chodí na návštěvy a permanentní smskáři postujou na instagramy a chodiči-návštěvníci sledujou vlogy druhých.
Autorská citace #72
23.4.2018 11:26 - York
sirien píše:
Je to asi jako na VŠ - část lidí preferovala skripta, část preferovala tytéž informace slyšet od přednášejícího...


Nejsem si jistý správností předpokladu, že primární jsou v tomhle směru informace. Já třeba zrovna Matta Colvilla neposlouchám proto, že bych se chtěl něco dozvědět a když, tak v tom hledám spíš metainformace (jaké měli zkušenosti lidi, kteří kdysi s DnDčkem začínali, nebo třeba jak to, co znám, vidí někdo z USA). Primárně ho ale poslouchám z úplně jiných důvodů - nejdůležitější z nich je, že je pro mě obrovskej zdroj motivace.

Taky si nejsem moc jistej tou vizuálností. Na záběru na týpka, který něco vypráví, není nic moc vizuálně informativního. Rozdíl oproti prostému zvukovému záznamu je hlavně v nonverbální komunikaci - ta ovšem nenese primární informaci.


sirien píše:
Si kompenzujou že prošvihly společný křik při nástupu internetu a při příchodu smartphonů (oboje dost zásadní zlomy, dost možná větší než rozšíření comm-mixu o videa, a oboje prošly co do RPG světa vcelku v tichosti) tak z toho teď musí bejt o to větší drama? Nebo nás kumulovaně dohnalo že si pár osobností z větší firmy všimlo, že existujou sociální sítě a dělaj brajgl z toho, že se je se zpožděnim naučili používat?


Už jsem to tu určitě říkal - podle mě je zásadní rozdíl čistě v šířce záběru. Telefon je super věc, ale když bys přes něj chtěl zacílit na statisíce potenciálních hráčů, tak by ses nejspíš utelefonoval k smrti. Stejně tak osobní setkání - na conu se s Mattem Colvillem může zahrát jen pár lidí, možná plus několik dalších čumilů. A už vůbec si nedokážu představit, jak stráví dalších několik desítek hodin rozhovorem o různých aspektech hraní a vedení hry. Tohle by samozřejmě zvládly články na nějakém webu, ale ty jsou jednak dost daleko od "osobního" setkání (byť třeba přes video a chat k němu*) a navíc jsme opět u toho záběru. Facebook představuje průlom v tom, jak snadno se na něm může strhnout lavina, která zasáhne statisíce a prezentace formou videí zase představuje revoluci ohledně formy sdělení (což je dost podstatná složka jakéhokoliv marketingu).


* Tohle ostatně Matt nedávno komentoval - podle něj mají diváci/posluchači pocit osobního kontaktu i přes to, že reálně může reagovat jen na pár dotazů, protože pro většinu lidí není důležité se skutečně něco zeptat, ale mít pocit, že by se zeptat a zapojit mohli. Já s tím rozhodně souhlasím, na přednáškách je to ostatně stejné.
Autorská citace #73
23.4.2018 11:34 - LokiB
York píše:
podle něj mají diváci/posluchači pocit osobního kontaktu i přes to, že reálně může reagovat jen na pár dotazů, protože pro většinu lidí není důležité se skutečně něco zeptat, ale mít pocit, že by se zeptat a zapojit mohli. Já s tím rozhodně souhlasím, na přednáškách je to ostatně stejné.


Ono by se taky hodně lidí ptalo na to samé, takže když odpoví jednomu, odpoví často zároveň stovkám či tisícům dalších.
Autorská citace #74
26.4.2018 13:56 - sirien
York píše:
Nejsem si jistý správností předpokladu, že primární jsou v tomhle směru informace.

Zdroj motivace můžou bejt i něčí zápisky, blogy nebo posty v diskusích - v tomhle směru je jiná jen forma, nic nového v tom neni.

York píše:
Taky si nejsem moc jistej tou vizuálností. Na záběru na týpka, který něco vypráví, není nic moc vizuálně informativního.

Tak ono je otázka co tím myslíš. Věcně vzato ne, informace navíc v tom obrazu být nemusí (i když může - dost lepších vlogerů používá různé grafiky v obrazu k podpoře toho o čem mluvěj a i triviální obraz může usnadnit předání popř. pomoc informaci zkomprimovat, viz např. Idea Channel), nicméně občas nejde ani tak o informaci jako takovou, ale i o její předání a v tom pak forma hodně předává.

Já sem třeba hrozně anti-audio člověk. Přednášky na škole (ve smyslu jednostranné výuky) pro mě mívaly minimální hodnotu (radši sem si všechno přečet - za míň času sem si zapamatoval 10x víc a i mě to víc bavilo) a sem například naprosto neschopnej zpracovat audioknihy - když si pustim čistou audio stopu mluveného projevu, tak do minuty dvou se z toho pro můj mozek stane statickej šum na pozadí a vůbec nevnímám obsah. I když si pustim přednášku na YT a otevřu si něco v novym tabu, tak se musim fakt soustředit abych neztratil pozornost.

Jakékoliv video - i když nejde o nic jiného než o záznam člověka co mluví - mi hrozně moc pomáhá se soustředit.

York píše:
Už jsem to tu určitě říkal - podle mě je zásadní rozdíl čistě v šířce záběru.

Příchod internetu (a fór a komunitních webů a warez scény) měl řádově větší záběr.

Mobilní telefony a možnost dodávat hráčům ke hře přímo appky měly odhadem zhruba tak stejnej záběr.

York píše:
Facebook představuje průlom v tom, jak

...rychle všichni zapomněli na MySpace.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.064397096633911 secREMOTE_IP: 18.204.214.205